معجزه نمک ج۵.mp3
29.23M
جلسه پنجم دوره آموزشی
معجزه نمک
🔰خواص نمک در مخزن الادویه مرحوم عقیلی
#نمک
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
25.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا امامان به طبیب مراجعه میکردند؟
آیا برای حضرت علی علیه السلام طبیب آوردند ؟
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
اطلاعیه و خبر خوش
✅بعلت اینکه
در دوره های آموزشی
از اصطلاحات طبی
زیاد استفاده میشه
بعضی از اصطلاحات مرسوم رو
در همین کانال توضیح خواهیم داد
و الباقی اصطلاحات رو
در خود دوره ها
توضیح خواهیم داد.
😍https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
✅کانالهای بازاری و عوامانه
در فضای مجازی زیاده
بنده قصد دارم کانال را
به سمت و سوی
تخصصی پیش ببرم
با توکل بر خدای حکیم
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
مقدمه کتاب شریف مخزن الادویه مرحوم عقیلی بسیار جذاب و عالمانه و حکیمانه نوشته شده که بعضی از جملاتش رو براتون میگذارم
تا این حکیم طبیب شیعه رو بهتر بشناسید
👇👇👇👇👇
مقدمه کتاب مخزن الادویه مرحوم عقیلی خراسانی👇👇
الحمد للّه الذى اظهر آثار قدرته بايجاد الموجودات بلا مواد*
و ابرز اطوار بدائع صنائعه باحداث الكائنات بلا استعداد*
و خلق جواهر المجردات و الماديات المفردات الاصليات و المركبات الفرعيات*
و قسمها بالاجناس و الانواع و الاشخاص الكليات و الجزئيات*
و خص كل واحد منها بمنافع و افعال*
و البسها بصور و الوان و اوصاف و اشكال*
لانتفاع العباد*
و عمارة البلاد*
و الصلوة و السلام على حبيب القلوب الذاكرة الخاشعة*
و طبيب النفوس الساهية اللاهية*
الباعث لايجاد البرية*
و منجى الخليقة من ورطة الغواية*
و هادى الضلالة بالدعوة الى طريق الرشاد و الهداية*
الى لقاء رب العباد*
فى يوم التناد*
سيد العرب و العجم*
المبعوث طى كافة الامم*
محمد المصطفى الذى اصطفاه اللّه على الانبياء بالرسالة العظمى*
و الشفاعة الكبرى*
و طى وليه و ابن عمه و خليفته من بعده و اولاده و ذريته الاحدى عشر الذين نزل فى شانهم انما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا*
.........
🔰مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) ؛ ص1
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
منابعی که برای نوشتن مخزن الادویه از آنها استفاده کردم👇👇👇
قانون شيخ الرئيس و ادويه قلبيه او
و جامع الماليقي مشهور بابن بيطار
و تذكره شيخ يوسف بغدادى موسوم بمالا يسع للطبيب جهله معروف بجامع بغدادى
و تذكره شيخ داؤد انطاكي موسوم بتذكره اولى الالباب
و ارشاد شيخ اسمعيل بن هيبة اللّه و
ترجمه تذكره ابو ريحان بيروني مشهور بسويدى
و اختيارات بديعي حاجي زين الدين عطار
و تحفة المؤمنين حكيم مير محمد مؤمن تنكابني
و قدرى از مفردات نواب حكيم معتمد الملوك سيد علوى خان قدس سره
و غيرها از كتب يونانيه و عربيه و فارسيه و
از دستور الاطباء موسوم باختيارات قاسمي حكيم محمد قاسم ملقب بهندو شاه مشهور بفرشته
و مجربات افضلي حكيم مير محمد افضل
و چند كتاب ديگر از ادويه هنديه و حواشي كه حكيم مير عبد الحميد بر تحفه نوشته در ادويه هنديه
و آنچه از زبان معجز بيان جناب ارشاد مابى مد ظله السامي
و از ثقه معتمد شنيد و مؤلف خود ديده و ماهيت و خواص آن را دريافته و بتجربه رسانيده....
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
فرمود ابدیت در پیش داریم
توشه این راه باید
مناسب مسیر و
منزل همیشگی باشد...
توشه برچینید که بهترین توشه، تقواست
«وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى »
سوره بقره ۱۹۷
https://eitaa.com/joinchat/107937805C1189eb22d9
✅فصل اول کتاب مخزن الادویه
بدانكه جناب اقدس بارى جل ذكره از كمال لطافت خبرت و احكام حكمت و نهايت رحمت و رافت مواد ادويه را بيشتر از مواد اغذيه آفريده بجهت آنكه احتياج انسان بدانها زياده است از براى دفع امراض و اعلال از اغذيه و ديكر آنكه اغذيه بسبب كثرت استعمال شبانروزى طبيعي و عادى شدهاند زيرا كه بدن بسبب عوارض و موانع چند و از عدم مراعات قوانين كليه و قواعد سته ضروريه مقرره در حفظ صحت و تجاوز از حد لائق اكثر منحرف از مزاج اصلي و صحت ذاتي مىكردد كه مسمى بمرض است و محتاج مىشود بدفع و رد آن بسوى مزاج اصلي خود بمعين و معاون از خارج مر طبيعت مدبره را و آن دوا است و از براى هر علتي بنص حديث شريف نبوى صلى اللّه عليه و آله كه ما خلق اللّه داء الا خلق له سبعين دواء حق سبحانه تعالى و عز شانه براى هر مرض واحد دواى بسيار آفريده بعلل و منافعى كه خود تقدس و تعالى مىداند و آنچه اطباء و مجربين در خواص و منافع ادويه و مضار آنها نوشتهاند اقل قليل از قبيل قطره است از دريا بلكه از انهم كمتر بحكم آيه كريمه قل لو كان البحر مدادا لكلمات ربي لنفد البحر قبل ان تنفد كلمات ربي و لو جئنا بمثله مددا بظن و قياس و تخمين و مراد از سبعين وارده در حديث شريف بهفتاد عدد معين نيست بلكه كثرت است و بدانكه از جمله منافع مذكوره در تعدد ادويه و تفنن آنها يحتمل يكى آن باشد كه مثلا اكر دوائى يافت نشود و يا يافت شود و طبع را از ان نفرت باشد بدواى ديكر كه يافت شود و بدان رغبت باشد و يا نفرت بسيار نباشد بدان تداوى نمايند و همچنين غذا و ديكر آنكه مثلا اولا چون دوائى را خوردند و نفع از آن يافتند بسا است كه ثانيا از آن بسبب تكرار استعمال و عادت و تبدل حالات مزاج نفعى معتد به حاصل نمىكردد آن را تغيير و تبديل بدواى ديگر نمايند و همچنين در غذا و اين در امراض مفرده است و اما در امراض مركبه لامحاله احتياج است بكثرت ادويه
توضیح متن در فایل صوتی👇👇👇