🌴مسائل شرعی - مسئله ۲۶۴۲ و ۲۶۴۳🌴
🍁آشامیدن شراب، حرام و از گناهان بزرگ است و هرکس آنرا حلال بداند ، کافر است و.....،
🌾و نشستن سر سفره ای که در آن شراب میخورند، حرام و چیز خوردن از آن سفره نیز حرام است.🌾🌴🌾
اِنّا اَعْطَیْنا .... سرود میلاد حضرت صدّیقه اطهر فاطمه زهرا ( س )
------------
سایه افکن شد قامت طوبی
آمده یاران عصمت کبری
آمده زهرا ، اُمِّ اَبیها
شد جهان یکسر غرقِ در گوهر
آل طاها را آمده کوثر
آید این نغمه اللهُ اکبر
اللهُ اکبر ، حق شده پیدا
آمده زهرا ، اُمِّ اَبیها
مکّه در نور و کعبه در نور است
خانه ی احمد وادی طور است
هر مَلک امشب شاد و مسرور است
هر دل از یُمنَش ، می شود شیدا
آمده زهرا ، اُمِّ اَبیها
در بغل احمد دختری دارد
دامن دریا گوهری دارد
مرغ دل از او شهپری دارد
می رود عرش و ، می رود بالا
آمده زهرا ، اُمِّ ابیها
عالَم هستی گشته گلباران
بنگرد حق را چشم بیداران
می رسد بر گوش از سما یاران
اِنّا اَنْزَلْنا ، اِنّا اَعْطَیْنا
آمده زهرا اُمِّ اَبیها
جلوه ی عصمت می شود اثبات
چون درخشان شد جلوه ی طاعات
گشته میلادِ مادر سادات
مادر نور و ، مادر دریا
آمده زهرا ، اُمِّ اَبیها
**
محمود تاری «یاسر»
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نامه امام زمان (عج) به شیخ مفید
🔹موانع دیدار شیعیان با امام (عج) کدامند؟
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
.
♻️ پاسخ آیتالله سبحانی از مراجع معظم تقلید به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفهی حکومت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اینجانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم.
1️⃣ مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بیحجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است.
🔹اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است:
۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام میدهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم.
حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند.
۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند.
🔹مسلماً چنین منکری مایه گسترش گناه در جامعه میشود. بیحجابی نیز از این منکرات است که سبب میشود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشهدار شود. باید به گونهای برنامهریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامهریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است)
🔹دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که میفرماید:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ
هرگاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر میزند.
🔹نویسندهای مسأله حجاب اجباری را مطرح میکند و میگوید: بله اگر بیحجابی به مرحلهای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد.
🔹در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بیحجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بیحجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد میسازد.
2️⃣ مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد.
🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین میفرمایند:
انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز میدهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمیبرد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمیشناسد.
🔹اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که میفرماید:
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ.
آنان که به آنها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا میسازند و زکات میدهند و به کارهای نیک فرمان میدهند و از منکرات مردم را باز میدارند. سرانجام کارها با خدا است.
🔹جمله «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است.
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
11.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️حجتالاسلام والمسلمین مهدوی ارفع که نزدیک به ٢ ماه است در لبنان در حال فعالیت و کمک به جبهه مقاومت است، از فوت ناگهانی فرزند جوان ۲۲ سالهاش بر اثر ایست قلبی باخبر شد و پس از دریافت پیامهای تسلیت، این پیام را از فرودگاه لبنان ضبط و ارسال کرد.
این روحیه و اراده و مجاهدت و استقامت، واقعا شایان تحسین است و برای همه طلاب و روحانیون قابل الگوگیری است.
شــورای هــماهنگی تــبلیــغات اســلامی
اســـتـــان تـــهـــــران
@shoraostantehran