بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
برای آداب خواب نکاتی را فرموده بودند
۱_وضو
۲_تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها
۳_سوره یس
۴_یازده بار سوره قل هو الله احد
۵_محاسبه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
خاطرات حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
میفرمودند اعلم فی الارض بعد امام زمان علیه السلام شیطان است مراقب مکایدش باشید
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
دستورالعمل زیارت عاشورا حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
فرمودند:
مرحوم حاج آقا برای هر کاری و حاجتی توصیه عاشورا نمیفرمودند بعض کارها را میفرمودند سوره یس بخوانید و یا.....
و میفرمودند:
چله عاشورا اجازه میخواهد
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسمالله الرحمن الرحیم
قطعه ای از روضه در محضر حضرت آیت الله
حق شناس رضوان الله تعالی علیه
بیش بیست سال قبل
قربان صدای هق هق گریه تان
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسمالله الرحمن الرحیم
حکومت مستضعفین
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِينَ ٱستُضعِفُواْ فِي ٱلأَرۡضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةٗ وَنَجعَلَهُمُ ٱلوَٰرِثِينَ
و ما مى خواستيم به آنان كه در آن سرزمين به ناتوانى و زبونى گرفته شده بودند، نعمت هاى باارزش دهيم، و آنان را پيشوايان مردم و وارثان گردانيم
(سوره قصص آیه ۵)
#آیات_و_احادیث_فقه_السیاسة
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
جلسه پرسش و پاسخ
با حضور مسئول محترم حوزه
استاد معظم حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی حفظه الله تعالی
مدیرحوزه ، معاونین و اساتیدمعظم
دوشنبه ۹ بهمن _ساعت ۱۵/۳۰
مشهد مقدس محل اسکان
معاونت پژوهش حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله_ فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
بسم الله الرحمن الرحیم
عقل کامل نیست مگر با بودن ده ویژگی
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ .
عقل مرد مسلمان تمام نيست تا ده خصلت دارا باشد ۱-از او اميد خير باشد ۲-از بدى او در امان باشند ۳-خير اندك ديگرى را بسيار شمارد ۴-خير بسيار خود را كم گيرد ۵-هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود ۶-در عمر خود از دانشجوئى خسته نگردد ۷-فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد ۸-خوارى در راه خدايش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد ۹-گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد.سپس فرمود دهم و چيست دهمى؟باو گفته شد:چيست؟فرمود احدى را ننگرد جز اينكه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است،همانا مردم دو كسند،مرديكه از او بهتر و پرهيزكارتر است،و مردى كه از او بدتر و زبونتر است،و چون مردى كه از او بدتر و زبونتر است بيند گويد شايد درونش بهتر باشد،و اين بهى درون براى او بهتر است و خوبى من ظاهر است و آن براى من بدتر است،و هر گاه كسي را بيند كه بهتر و باتقواتر از او است براى او تواضع كند تا باو رسد و چون چنين كرد مجدش برافرازد،و خوبيش پاك گردد و نامش خوب شود،و سيد اهل زمانش باشد.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۳
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرینپر
بسمالله الرحمن الرحیم
آیتالله میرزا جواد ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه فرمودند از مهمترین مراقبات ماه رجب از اول تا آخر ماه به یاد داشتن این حدیث شریف است
نَقَلْنَاهُ مِنْ كُتُبِ اَلْعِبَادَاتِ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:
إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي [نادى] ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ.
خداوند در آسمان هفتم فرشتهای به نامِ«داعیٖ» قرار داده است که هرگاه ماهِ رجب فرا میرسد، هرشب تا صبح فریاد میزند:خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اطاعت کنندگان! خداوند می فرماید: من همنشین کسی هستم که همنشین من باشد و مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بخواهد؛ ماه، ماهِ من و بنده،بندهی من و رحمت، رحمتِ من است؛ پس هرکس در این ماه مرا بخواند اجابتش میکنم و هرکس از من بخواهد به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد هدایتش میکنم و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادهام که هر کس به آن چنگ زند به من میرسد
إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۲۸
#احادیث_توحیدی
#احادیث_اخلاقی
#احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
#احادیثی_که_آیت_الله_حق_شناس_بیان_فرمودند
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
سکوت دربی از درب های حکمت است
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّمْتُ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْحِكْمَةِ إِنَّ اَلصَّمْتَ يَكْسِبُ اَلْمَحَبَّةَ إِنَّهُ دَلِيلٌ عَلَى كُلِّ خَيْرٍ.
سکوت يكى از ابواب حكمت است،راستى سکوت دوستى مىآورد،راستى كه آن رهنماى هر خيريست
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۲
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
بهترین بندگان
امام رضا (علیه السلام)
وَ سُئِلَ عَنْ خِيَارِ اَلْعِبَادِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا وَ إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا .
از بهترين بندههاى خدا پرسش شد؟فرمود:آن كسانيند كه هر گاه نيكى كنند خرم شوند، و هر گاه بد كنند آمرزش خواهند،و هر گاه عطا شوند شكر گزارند،و هر گاه بلا بينند صبر كنند،و هر گاه خشم كنند درگذرند
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۵
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
وَٱلَّذِينَ صَبَرُواْ ٱبتِغَآءَ وَجهِ رَبِّهِم وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقنَٰهُم سِرّٗا وَعَلَانِيَةٗ وَيَدرَءُونَ بِٱلحَسَنَةِ ٱلسَّيِّئَةَ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُم عُقبَى ٱلدَّار
جَنَّـٰتُ عَدنٖ يَدخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِن ءَابَآئِهِم وَأَزوَٰجِهِم وَذُرِّيَّـٰتِهِم وَٱلمَلَـٰٓئِكَةُ يَدخُلُونَ عَلَيهِم مِّن كُلِّ بَابٖ
سَلَٰمٌ عَلَيكُم بِمَا صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَى ٱلدَّارِ
وَٱلَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهدَ ٱللَّهِ مِن بَعدِ مِيثَٰقِهِۦ وَيَقطَعُونَ مَآ أَمَرَ ٱللَّهُ بِهِۦٓ أَن يُوصَلَ وَيُفسِدُونَ فِي ٱلأَرضِۙ أُوْلَـٰٓئِكَ لَهُمُ ٱللَّعنَةُ وَلَهُم سُوٓءُ ٱلدَّارِ
سوره رعد آیات ۲۲تا۲۴
🌷سالگرد شهادت حسن جان باقری رضوان الله تعالی علیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
جلسه پرسش و پاسخ
با حضور مسئول محترم حوزه
استاد معظم حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی حفظه الله تعالی
مدیرحوزه ، معاونین و اساتیدمعظم
سه شنبه ۱۰ بهمن _ساعت ۱۵/۳۰
مشهد مقدس محل اسکان
معاونت پژوهش حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله_ فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
recording-20240129-185320.mp3
12.76M
بسم الله الرحمن الرحیم
مجلس توسل
مشهد مقدس
شب هجدهم رجب المرجب ۱۴۴۵
توسل به امام رضا علیه السلام
روضه حضرت عباس سلام الله علیه
جمع طلاب حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسمالله الرحمن الرحیم
تعریف توکل
امام رضا (علیه السلام)
وَ سُئِلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ حَدِّ اَلتَّوَكُّلِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنْ لاَ تَخَافَ أَحَداً إِلاَّ اَللَّهَ .
از حقيقت توكلش پرسش شد فرمود:اينست كه جز از خدا نترسى
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۵
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
طلب روزی برای خانواده اجرش از جهاد بالاتر است
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلَّذِي يَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ يَكُفُّ بِهِ عِيَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ اَلْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ.
آنكه روزى طلبد تا عيال دارى كند مزدش از مجاهد.در راه خدا بزرگتر است
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۵
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
عافیت ده جزء دارد
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ تَكُونُ اَلْعَافِيَةُ فِيهِ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا فِي اِعْتِزَالِ اَلنَّاسِ وَ وَاحِدٌ فِي اَلصَّمْتِ.
روزگارى بر مردم خواهد آمد كه نه دهم عافيت در كنارهگيرى از مردم باشد،و يك دهم آن در سكوت
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۶
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
راه رسیدن به حقیقت ایمان
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ اَلْإِيمَانِ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلاَثٌ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ حُسْنُ اَلتَّقْدِيرِ فِي اَلْمَعِيشَةِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلرَّزَايَا.
هيچ بنده بحقيقت كمال ايمان نرسد تا سه خصلتش باشد،بينائى در دين،و اندازه دارى در معيشت،و صبر بر بلاها.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۶
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
راه رسیدن به دارالسلام
امام رضا (علیه السلام)
وَ قَالَ أَحْمَدُ بْنُ عُمَرَ وَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ يَزِيدَ : دَخَلْنَا عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْنَا إِنَّا كُنَّا فِي سَعَةٍ مِنَ اَلرِّزْقِ وَ غَضَارَةٍ مِنَ اَلْعَيْشِ فَتَغَيَّرَتِ اَلْحَالُ بَعْضَ اَلتَّغَيُّرِ فَادْعُ اَللَّهَ أَنْ يَرُدَّ ذَلِكَ إِلَيْنَا فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَيَّ شَيْءٍ تُرِيدُونَ تَكُونُونَ مُلُوكاً أَ يَسُرُّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَ طَاهِرٍ وَ هَرْثَمَةَ وَ إِنَّكُمْ عَلَى خِلاَفِ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لاَ وَ اَللَّهِ مَا سَرَّنِي أَنَّ لِيَ اَلدُّنْيَا بِمَا فِيهَا ذَهَباً وَ فِضَّةً وَ إِنِّي عَلَى خِلاَفِ مَا أَنَا عَلَيْهِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ اِعْمَلُوا آلَ دٰاوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبٰادِيَ اَلشَّكُورُ أَحْسِنِ اَلظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ كَانَ اَللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ اَلرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ اَلْيَسِيرُ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ اَلْحَلاَلِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اَللَّهُ دَاءَ اَلدُّنْيَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَى دَارِ اَلسَّلاَمِ .
احمد بن عمر و حسين بن يزيد گفتند خدمت امام رضا(عليه السّلام)رسيديم و گفتيم راستى ما روزى فراوان و زندگى خوشى داشتيم و حال ما اندكى بد شده از خدا بخواه كه آن وضع را بما برگرداند فرمود:چه ميخواهيد،ميخواهيد شاه باشيد خوش داريد مانند طاهر و هرثمه(افسران عاليرتبه مأمون) باشيد و شما بر اين مذهبى كه داريد نباشيد؟گفتم:نه،بخدا شاد نيستم كه همه دنيا با آنچه طلا و نقره دارد از من باشد مخالف با عقيدهاى كه دارم باشم فرمود(عليه السّلام):راستى خدا ميفرمايد(۱۲-سبأ)اى آل داود شكر گزاريد و اندكى از بندههايم خوب شكرگزارند بخدا خوشبين باش زيرا هر كه بخدا خوشبين است خدا با گمان خوش او همراه است،و هر كه بروزى اندك خشنود است خدا بكردار اندك او خشنود است،و هر كه باندك از روزى حلال خشنود است بارش سبك است و خاندانش خوشند،و خدايش بدرد دنيا و دوايش بينا سازد،و او را از دنيا بسلامت بدار السلام بهشت رساند.
تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام ج ۱، ص ۴۴۸
#احادیث_پیرامون_امام_شناسی
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة
#آیات_و_احادیث_فقه_التربیة_الطلاب_العلوم_الدینیه
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر ناراحت شوی......
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَينَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِيٓ أَنفُسِهِم حَرَجٗا مِّمَّا قَضَيتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسلِيمٗا
به پروردگارت سوگند كه آنان مؤمن حقيقى نخواهند بود، مگر آنكه تو را در آنچه ميان خود نزاع و اختلاف دارند به داورى بپذيرند؛ سپس از حكمى كه كرده اى دروجودشان هيچ دل تنگى و ناخشنودى احساس نكنند، وبه طور كامل تسليم شوند
سوره نساء آیه ۶۵
#آیات_و_احادیث_فقه_السیاسة
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
جام شراب میطلبم
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امام باقر (علیه السلام)
ابن عقدة ، قال: حدّثنا أحمد بن الحسن ، حدّثنا أبي ، حدّثنا حصين بن مخارق ، عن أبي حمزة ، عن أبي جعفر ، عن أبيه عليّ بن الحسين عن جابر بن عبد اللّه ، عن النبيّ صلى اللّه عليه و آله و سلم : في قوله تعالى: « وَ مِزٰاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ » قال: «هو أشرف شراب الجنّة يشربه آل محمّد ، و هم المقرّبون السابقون: رسول اللّه و عليّ بن أبي طالب و خديجة و ذريّتهم الذين اتّبعوهم بإيمان» .
. جابر بن عبد اللّه دربارۀ سخن خداوند:«و مزاجه من تسنيم» از پيامبر نقل مىكند كه گفت: آن بهترين نوشيدنى بهشت است كه آل محمد از ان مىنوشند و آنان هستند كه مقربان و سابقان هستند: رسول خدا و علىّ بن ابى طالب (عليه السّلام) و خديجه و فرزندان آنان كه با ايمان از آنان پيروى كردهاند
فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام ج ۱، ص ۲۱۸
#احادیث_تفسیر_قرآن_کریم
#احادیث_فضائل_امیر_المومنین_علیه_السلام
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
بسم الله الرحمن الرحیم
فوقالعاده _درجه یک
تعقیبات نماز مغرب
از حضرت زهرا سلام الله علیها
#احادیث_پیرامون_نماز
💠کانال ایتا #محمود_زرینپر | عضویت👇
@mahmoodzarrinpar
قسمت اول_تعقیبات نماز مغرب
فی تعقیب صلاة المغرب
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقائِلُونَ، وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لا یُحْصیٰ نَعْماءَهُ الْعادُّونَ، وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لا یُؤَدّیٰ حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ، وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ الاَْوَّلُ وَالاْخِرُ، وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ الظّاهِرُ وَالْباطِنُ، وَلا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ الْمُحْیِی الْمُمیتُ، وَاللّهُ اَکْبَرُ ذُوالطَّوْلِ وَاللّهُ اَکْبَرُ ذُو الْبَقاءِ الدّائِمِ.
وَالْحَمْدُلِلّهِ الَّذی لایُدْرِکُ الْعالِمُونَ عِلْمَهُ، وَ لایَسْتَخِفُّ الْجاهِلُونَ حِلْمَهُ، وَلایَبْلُغُ الْمادِحُونَ مِدْحَتَهُ، وَ لایَصِفُ الْواصِفُونَ صِفَتَهُ، وَلایُحْسِنُ الْخَلْقُ نَعْتَهُ.
وَ الْحَمْدُلِلّهِ ذِی الْمُلْکِ وَالْمَلَکُوتِ، وَالْعَظَمَةِ وَ الْجَبَرُوتِ [وَالْعِزِّ [وَالْکِبْرِیاءِ، وَالْبَهاءِ وَالْجَلالِ، وَالْمَهابَةِ وَ الْجَمالِ، وَالْعِزَّةِ وَالْقُدْرَةِ وَالْحَوْلِ وَالْقُوَّةِ، وَالْمِنَّةِ وَالْغَلَبَةِ، وَ الْفَضْلِ وَالطَّوْلِ، وَالْعَدْلِ وَالْحَقِّ وَالْخَلْقِ وَالْعَلاءِ، وَالرِّفْعَةِ وَ الْمَجْدِ، وَالْفَضیلَةِ وَالْحِکْمَةِ وَالْغِناءِ وَالسَّعَةِ وَالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَالْحِلْمِ وَالْعِلْمِ، وَالْحُجَّةِ الْبالِغَةِ وَالنِّعْمَةِ السّابِغَةِ وَ الثَّناءِالْحَسَنِ الْجَمیلِ وَالاْلاءِالْکَریمَةِ، مَلِکِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَالْجَنَّةِ وَالنّارِ، وَما فیهِنَّ تَبارَکَ [اللّهُ] وَتَعالی.
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی عَلِمَ اَسْرارَ الْغُیُوبِ، وَاطَّلَعَ عَلی ماتَجِنُّ الْقُلُوبُ
فَلَیْسَ عَنْهُ مَذْهَبٌ وَلامَهْرَبٌ، وَالْحَمْدُلِلّهِ الْمُتَکَبِّرِ فی سُلْطانِهِ الْعَزیزِ فی مَکانِهِ، الْمَتَجَبِّرِ فی مُلْکِهِ، الْقَوِیِّ فی بَطْشِهِ، الرَّفیعِ فَوْقَ عَرْشِهِ، الْمُطَّلِعِ عَلی خَلْقِه، وَ الْبالِغِ لِما اَرادَ مِنْ عِلْمِه......
قسمت دوم _تعقیبات نماز مغرب
اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی بِکَلِماتِه قامَتِ السَّماواتُ الشِّدادُ، وَ ثَبَتَتِ الاَْرَضُونَ الْمِهادُ، وَانْتَصَبَتِ الْجِبالُ الرَّواسی الاَْوْتادُ، وَجَرَتِ الرِّیاحُ اللَّواقِحُ، وَ سارَ فی جَوِّ السَّماءِ السَّحابُ، وَوَقَفَتْ عَلی حُدُودِهَا الْبِحارُ، وَوَجِلَتِ الْقُلُوبُ مِنْ مَخافَتِه، وَانْقَمَعَتِ الاَْرْبابُ لِرُبُوبِیَّتِه تَبارَکْتَ یا مُحْصی قَطْرِ الْمَطَرِ، وَ وَرَقِ الشَّجَرِ، وَ مُحْیی اَجْسادِ الْمَوْتی لِلْحَشْرِ.
سُبْحانَکَ یا ذَا الْجَلالِ وَالاِْکْرامِ، ما فَعَلْتَ بِالْغَریبِ الْفَقیرِ اِذا اَتاکَ مُسْتَجیرا مُسْتَغیثا؟ ما فَعَلْتَ بِمَنْ اَناخَ بِفِنائِکَ وَتَعَرَّضَ لِرِضاکَ وَغَدا اِلَیْکَ، فَجَثا بَیْنَ یَدَیْکَ، یَشْکُو اِلَیْکَ ما لایَخْفی عَلَیْکَ؟ فَلایَکُونَنَّ یا رَبِّ حَظّی مِنْ دُعائی الْحِرْمانُ، وَلانَصیبی مِمّا اَرْجُو مِنْکَ الْخِذْلانُ.
یا مَنْ لَمْ یَزَلْ وَلایَزُولُ کَما لَمْ یَزَلْ، قائِما عَلی کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ
یا مَنْ جَعَلَ اَیّامَ الدُّنْیا تَزُولُ، وَ شُهُورَها تَحُولُ، وَسِنِیَّها تَدُورُ
وَاَنْتَ الدّائِمُ لا تُبْلیکَ الاَْزْمانُ، وَ لا تُغَیِّرُکَ الدُّهُورُ.
یا مَنْ کُلُّ یَوْمٍ عِنْدَهُ جَدیدٌ، وَکُلُّ رِزْقٍ عِنْدَهُ عَتیدٌ، لِلضَّعیفِ وَالْقَوِیِّ وَالشَّدیدِ، قَسَّمْتَ الاَْرْزاقَ بَیْنَ الْخَلائِقِ، فَسَوَّیْتَ بَیْنَ الذَّرَّةِ وَالْعُصْفُورِ
اَللّهُمَّ اِذا ضاقَ الْمُقامُ بِالنّاسِ، فَنَعُوذُبِکَ مِنْ ضیقِ الْمُقامِ
اَللّهُمَّ اِذا طالَ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلَی الْمُجْرِمینَ، فَقَصِّرْ ذلِکَ الْیَوْمَ عَلَیْنا کَما بَیْنَ الصَّلاةِ اِلَی الصَّلاةِ.
اَللّهُمَّ اِذا اَدْنَیْتَ الشَّمْسَ مِنَ الْجَماجِمِ، فَکانَ بَیْنَها وَ بَیْنَ الْجَماجِمِ مِقْدارُ میلٍ، وَزیدَ فی حَرِّها حَرَّ عَشْرَ سِنینَ، فَاِنّا نَسْاَلُکَ اَنْ تُظِلَّنا بِالْغَمامِ، وَ تَنْصِبَ لَنَا الْمَنابِرَ وَ الْکَراسِیَّ نَجْلِسُ عَلَیْها وَالنّاسُ یَنْطَلِقُونَ فِی الْمَقامِ، امینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
اَسْاَلُکَ اللّهُمَّ بِحَقِّ هذِهِ الْمَحامِدِ، اِلاّ غَفَرْتَ لی وَتَجاوَزْتَ عَنّی وَاَلْبَسْتَنِی الْعافِیَةَ فی بَدَنی، وَ رَزَقْتَنِی السَّلامَةَ فی دینی.
فَاِنّی اَسْاَلُکَ، وَاَ نَا واثِقٌ بِاِجابَتِکَ اِیّایَ فی مَسْاَلَتی، وَاَدْعُوکَ وَاَنَا عالِمٌ بِاسْتِماعِکَ دَعْوَتی، فَاسْتَمِعْ دُعائی، وَلاتَقْطَعْ رَجائی، وَلاتَرُدَّ ثَنائی وَلاتُخَیِّبْ دُعائی، اَ نَا مُحْتاجٌ اِلی رِضْوانِکَ، وَفَقیرٌ اِلی غُفْرانِکَ اَسْاَلُکَ وَ لا ایِسٌ مِنْ رَحْمَتِکَ، وَ اَدْعُوکَ وَاَنَا غَیْرُ مُحْتَرِزٍ مِنْ سَخَطِکَ
رَبِّ فَاسْتَجِبْ لی، وَامْنُنْ عَلَیَّ بِعَفْوِکَ، وَتَوَفَّنی مُسْلِما، وَاَلْحِقْنی بِالصّالِحینَ، رَبِّ لاتَمْنَعْنی فَضْلَکَ یا مَنّانُ، وَلاتَکِلْنی اِلی نَفْسی مَخْذُولاً، یا حَنّانُ
رَبِّ ارْحَمْ عِنْدَ فِراقِ الاَْحِبَّةِ صَرْعَتی، وَعِنْدَ سُکُونِ الْقَبْرِ وَحْدَتی وَفی مَفازَةِ الْقِیامَةِ غُرْبَتی، وَبَیْنَ یَدَیْکَ مَوْقُوفا لِلْحِسابِ فاقَتی
رَبِّ اَسْتَجیرُبِکَ مِنَ النّارِ فَاَجِرْنی، رَبِّ اَعُوذُبِکَ مِنَ النّارِ فَاَعِذْنی [رَبِّ] اَفْزَعُ اِلَیْکَ مِنَ النّارِ فَاَبْعِدْنی، رَبِّ اَسْتَرْحِمُکَ مَکْرُوبا فَارْحَمْنی
رَبِّ اَسْتَغْفِرُکَ لِما جَهِلْتُ فَاغْفِرْلی، [رَبِّ] قَدْ اَبْرَزَنِی الدُّعاءُ لِلْحاجَةِ اِلَیْکَ فَلاتُؤْیِسْنی، یا کَریمُ ذَا الاْلاءِ وَالاِْحْسانِ وَالتَّجاوُزِ.....