به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه ، دومین همایش بینالمللی کانت و جهان معاصر به مناسبت سیصدمین سال تولد کانت برگزار میگردد
⏰زمان برگزاری:
29-26 آبانماه 1403 ساعت 17:30- 9:00
🏛شیوهی برگزاری:
حضوری و مجازی
📍مکان برگزاری:
تهران، خیایان نوفللوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره 4 ، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🖥لینک شرکت به صورت مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/irip/kant
📎لینک سایت همایش:
https://kcw.irip.ac.ir/
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
✅ #همایش بین المللی حکیم فارابی(جایگاه فارابی در توسعه حکمت نظری و عملی)
🗓مهلت ارسال مقالات 20 اسفند
🌐 پایگاه همایش
http://farabi.hamayesh.miu.ac.ir
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
📣 #اطلاعیه
🔰 چهارمین نشست علمی با عنوان «فلسفه زمانهاندیش» از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار میشود
📆 زمان: پنجشنبه ۲۴ آبان
⏰ ساعت: ۸ الی ۱۱:۳۰
📍مکان: خروجی بست شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طوسی .
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
💠 داوری اردکانی: کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد
▪️به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، کمیته اندیشه سیاسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست «ایرانشناسی ایرانی و دلالتهای فکری آن برای امروز» را در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد.
▪️رضا داوری اردکانی، چهره ماندگار فلسفه و فیلسوف معاصر کشورمان یکی از میهمانان این نشست بود که سخنان خود را در قالب پیامی به جلسه صادر کرد که در ادامه میآید:
دریغ میخورم که وضع جسمانیام اجازه نداد امروز در آن جمع فرهیخته باشم و از گفتگوی با شما دوستان اهل اندیشه بهرهمند شوم اما این دریغی فردیاست ناظر به کم اقبالیام.
باید از دوستان و همکاران عزیزی که به مناسبت روز جهانی فلسفه پیشنهاد کردهاند به مسئله ایران بیاندیشیم سپاسگزار بود. اما شاید کسانی بگویند ایران به عنوان یک کشور مسئله فلسفه نیست. اینان به اعتباری حق دارند زیرا کشور ماهیت ثابت ندارد و از چیستی آن نمیتوان پرسید. ایران یک ذات تاریخی است. ماهیت تاریخی امر پایداری است که شئونش در تاریخ دگرگون میشود. اما جوهری دارد که همانکه بود میماند.
ادامه دارد...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
پایگاهخبری مجال اندیشه
💠 داوری اردکانی: کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد ▪️به گزارش پایگاهخبری #مج
ادامه قبل...
ایران گرچه در طی تاریخ دگرگونیهای بسیار داشته، همواره ایران بوده و ایران مانده است. از ایران سه درک و شناخت میتوان داشت: اول، درک جغرافیایی -سیاسی، دوم، درک فرهنگی- تاریخی و بالاخره سوم، درک و دریافت ایران به عنوان وطن. از نظر جغرافیایی- سیاسی ایران کشوری است دارای حدود و مرزهای جغرافیایی و دارای حکومتی که نامش جمهوری اسلامی است. وصف جغرافیایی-سیاسی وصف رسمی کشور ایران است. اما کشوری که هزاران سال تاریخ دارد، در وصف رسمی نمی گنجد. ما هزاران سال تاریخ مضبوط و مکتوب داریم و از حدود ٢٠٠ سال پیش با دنیای جدید مواجه شدهایم. از آن زمان آثار و آداب و آرا جدید نه فقط در کشور ما بلکه در سراسر روی زمین آغاز به انتشار کرده و منشأ دگرگونی بزرگی در سراسر جهان شده است. تا آن زمان، هیچ تاریخی به اندازه تاریخ ایران پرماجرا نبوده است و شاید تاریخ هیچ منطقهای از جهان قدیم را نتوان با تاریخ ایران قیاس کرد. ایران، سرزمین و جلوه گاه دین و دانش و هنر و فرهنگ و اخلاق و سیاست بوده است.
اینکه ما از این تاریخ چه آموخته و میتوانیم بیاموزیم و اکنون در چه وضعی از دانایی و خرد قرار داریم مطلب بسیار مهمی است. اشاره شد که معنی ایران با وصف جغرافیایی-سیاسی تمام نمیشود، بلکه ایران را با توجه و تذکر به عظمت دیرینش میتوان شناخت. این شناخت مخصوصاً از آن جهت لازم است که ما را متوجه آینده میکند. برای اینکه وضع و موقع کنونی ایران را درک کنیم لازم است بدانیم که با فرارسیدن دوران تجدد ما هم مثل همه اقوام دیگر جهان، دچار انقطاع و گسست تاریخی شدیم. تجدد صرفاً سودای تسخیر سرزمینها و غلبه سیاسی-اقتصادی نبود، بلکه تفکر و نظمی تازه از زندگی بود که بر اساس اصول و مبانی خاص و تلقی تازه از عالم و آدم قوام یافت. اقوام جهان در برابر انتشار و رواج نظم و شیوه جدید زندگی عکس العمل یکسان نداشتند مثلاً کشوری مثل ژاپن تاریخش را خیلی زود به راه جدید غرب پیوند زد. اما اقوامی هم بودند که تجدد را نشناخته رد کردند و احیاناً در برابرش ایستادند. این ایستادگی کمتر اندیشیده و بلکه بیشتر طبیعی بود. فی المثل در عالم اسلام و در کشوری مثل ایران، نمیتوانستند بپذیرند که کار حکومت از دین جدا باشد.
علمای دین تجدد را نپذیرفتند و با بعضی اصول آن و مخصوصاً با اصل استقلال سیاست از دین مخالفت کردند. در سرزمین ما از هزاران سال پیش میان حکومت و دین جدایی نبوده و دین و دولت با یک قرارداد نانوشته کار حکومت و اداره جامعه و مناسبات و معاملات را میان خود تقسیم کرده بودند.
یعنی نه حکومت در کار دین دخالت میکرد و نه علمای دین رغبت و علاقه ای به سیاست داشتند اما وقتی در جهان جدید، استقلال سیاست از دین اعلام شد و دیانت را امر شخصی و وجدانی دانستند و دخالتش در سیاست منع شد، عکسالعمل طبیعی علمای دین را برانگیخت. شاید طرح ولایت فقیه در آثار ملااحمد نراقی، پاسخی به اصل و قاعده استقلال سیاست از دین بود. تا آن زمان چنان که گفته شد فقها در کار حکومت مداخله نمیکردند. حتی وقتی شاه طهماسب صفوی از محقق اردبیلی درخواست کرد که به او اجازه سلطنت بدهد، فقیه از این کار ابا کرد. ولایت فقیه یک بحث نظری نبود بلکه دستور عمل بود و از همان زمان که طرح شد علمای دین در سیاست وارد شدند.
ادامه دارد...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
پایگاهخبری مجال اندیشه
ادامه قبل... ایران گرچه در طی تاریخ دگرگونیهای بسیار داشته، همواره ایران بوده و ایران مانده است. ا
ادامه قبل...
پس از آن در کشور ما هیچ حادثه مهمی بیرون از تقابل قدیم و جدید روی نداده و وضع فکری کنونی نیز نتیجه شدت یافتن این تقابل است. این دوره را میتوان فصل جدیدی در تاریخ ایران دانست که گرچه در آن کوششهایی برای تخفیف جدال میان قدیم و جدید صورت گرفته، ثمر مؤثر و کارساز از آن عاید نشده است. با پیشامد انقلاب مشروطه این تقابل میتوانست به مسئله سیاست روز تبدیل شود. ولی اولین جلوههای آن بیشتر امیدوارکننده بود. مراجع دینی در تهران و در عتبات و از جمله شیخ فضل الله نوری از مشروطیت استقبال کردند. میرزای نائینی کتاب تنبیه الامه را نوشت و در آن طرحی از سازش میان قدیم و جدید تدوین کرد. ولی ظاهراً هنوز وقت صلح و حتی آتش بس نرسیده بود و خیلی زود اختلاف ظاهر شد و با اعدام شیخ فضل الله همه تمهیدات صلح بر هم خورد و به مشروطیت آسیب بزرگ رسید.
از آن پس، کوششها تقریباً همه صرفاً سیاسی و بدون مبنای فکری و فرهنگی بود. از چند دهه پیش هم که میرفت مسئله به صورت تازه ای مطرح شود، موجی از کینه و خشم و دشنام و افکار عامیانه پوشیده در الفاظ و عبارات شبه فلسفی در برابر آن برخاست و قضیه را لوث کرد و در نتیجه نهال پژمرده روشنفکری ایران نیز پژمردهتر شد. البته امکانها و شرایط تاریخی با حرفهای سطحی این یا آن گروه دیگرگون نمیشود، اما وقتی تفکر نباشد نمیتوان شرایط امکانها و مسیر آینده را بازشناخت. گذشت زمان نیز نشان داد که اندیشه معاصر ما به کدام سمت رفته است. اثر مستقیم این نزاع این بود که ارتباط میان گذشته و آینده پوشیدهتر شد و تقریباً از یادها رفت. در شرایطی که تجدد همه جهان را مسخر کرده، اقوام و کشورها که نمیدانند چه روی داده، معلوم نیست که چرا و با چه چیز مخالفت میکنند.
تجدد رأی و نظر نیست که بتوان با آن موافقت یا مخالفت کرد بلکه راهی است که با اراده به قدرت آغاز شده و به تدریج اقتضاها و ضرورتهای تاریخیش، ضرورت زندگی همه مردم جهان شده است. این ضرورتها امر تاریخی است. نه اینکه با رد و قبول اشخاص پدید آمده باشد و با مخالفت بتوان آن را از میان برد. مشکل تقابل میان قدیم و جدید، با پنهان کردن قضیه و ارائه راه حل های عامیانه رفع نمیشود و چه بسا از این انکار و سطحی اندیشی آسیبهای بزرگ به کشور برسد. پایین آوردن اختلافهای تاریخی تا سطح نزاعها و دشمنیهای سیاسی و نظامی غالباً بی وجه، نشانه ناآشنایی با جان سیاست و روگرداندن از خرد عملی است. اکنون وظیفه ما این است که به وضع ایران بیاندیشیم. تاریخ ما هم مثل تاریخ همه اقوام و مردمان و سرزمینها شکست و پیروزی و غم و شادی و رکود و رونق داشته و متأسفانه در دو قرن اخیر سهم پیروزی و رونق و نشاط علمی-فرهنگی و شادی رو به کاهش بوده است. اشاره شد که غیر از ایران جغرافیایی- سیاسی و فرهنگی-تاریخی ایران دیگری هم هست که با دوستی و دلبستگی مردمان به سرزمین و گذشته و آینده اش تحقق مییابد. ایران جغرافیایی-سیاسی و ایران تاریخی- فرهنگی اجزا ایران وطنند، اما تا وقتی جانهای مردمان در دوستی با آنها متحد نشوند، ایران وطن نمیشود.
ادامه دارد...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
پایگاهخبری مجال اندیشه
ادامه قبل... پس از آن در کشور ما هیچ حادثه مهمی بیرون از تقابل قدیم و جدید روی نداده و وضع فکری کنو
ادامه قبل...
وطن سرزمین و تاریخ محبوب اقوام و مردمانی است که یادها و خاطرات مشترک تاریخی دارند. وطن جای همبستگی و پناه زندگی و سکونتگاه دائمی مردمان است. در عالم کنونی که کشورها از حیث دانش و تکنولوژی در یک سطح و مرتبه نیستند، طبیعی است که بعضی دانشمندان که کشور به آنها نیاز ندارد و نمیتواند از علمشان بهره مند شود مهاجرت کنند. از این بابت نباید چندان نگران بود. مهم این است که اساس پیوستگی با وطن سست نشود، که این سستی آسیبی بزرگ است و وطن را رنجور و بیمار و افسرده میکند. به نظر میرسد که ایران اکنون دردمند و تنها و افسرده خاطر است و به وفاداری و غمخواری نیاز دارد. وطن دیار الفت و مهر و دوستی همه مردمان است و هیچ دسته و گروهی نباید آن را ملک و مال خود و وسیله رسیدن به مقاصد و سوداهای خود بینگارد. این ما هستیم که به وطن تعلق داریم. وقتی وطن گروگان گروهها و فرقهها و وسیلهای در دست آنان باشد، دیگر پناه امن و مایه امید و آزادی و عدالت نیست و اینها که نباشند کارش به درماندگی و انزوا و تنهایی میکشد. اکنون ایران دردمند و تنهاست و برای اینکه به عمق این تنهایی پی ببریم لازم نیست به رفتاری که دشمنان و کین توزان با ما دارند نظر کنیم. ما ستمدیده ایم که در جهان پر از کینه و کدورت باید تا میتوانیم از ستمدیدگان حمایت کنیم و حتی توقع نداشته باشیم که از این حمایت سپاسگزار باشند. ولی آیا تلخ و دردناک نیست که ستمدیده، حمایت دوست خود را با اکراه و منت بپذیرد؟
وظیفه فلسفه در دیار ما مثل همه کشورها اندیشیدن به حدود درک و فهم موجود و تحقیق در وضع خرد و بی خردی و نادانی و توانایی و ناتوانی است. ظاهر این است که خودآگاهی به جهل و بی خردی و نادانی و ناتوانی در حدی نیست که ما را از غرور خطرناک برهاند. ما نباید از این نکته غافل باشیم که گره کار فروبسته کشور جز با آگاهی به حدود دانایی و نادانی و توانایی و ناتوانی و خردمندی و بی خردی گشوده نمیشود. این است که کشور در شرایط کنونی بیش از همیشه به فلسفه نیاز دارد و برای اینکه پایدار بماند باید بتواند به وضع کنونی و امکانات آینده آن بیندیشد. ما هم بهتر است کمتر غم روزگار بخوریم و بیشتر غمخوار ایران باشیم.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
پایگاهخبری مجال اندیشه
ادامه قبل... وطن سرزمین و تاریخ محبوب اقوام و مردمانی است که یادها و خاطرات مشترک تاریخی دارند. وطن
پن: متاسفانه در یک اقدام غیرحرفهای بخشی از پیام دکتر داوری توسط خبرنگار خبرگزاری مهر حذف شده بود که پس از بازبینی صوت جلسه، متن کامل توسط پایگاهخبری #مجال_اندیشه منتشر شد. (پست ویرایش شد)
@MajaleAndisheh
🎙 صوت جلسه [دقیقه ۸ تا ۲۱]
📗 به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، کتاب "انسان و باز انسان" جدیدترین اثر اصغر طاهرزاده (استاد فلسفه و عرفان) به همت گروه فرهنگی المیزان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
▪️در بخشی از کتاب آمده است:
اگر پذیرفتهایم که ما در اکنونِ تاریخیِ خود، دو نوع انسان داریم؛ نوع اول، انسانی است که میداند میتواند خود را در این عالم در حضوری نسبت به خود حاضر کند که در وسعت انسانی خود عالم را آینه انوار الهی بیابد، عالمی که خداوند با نور ربوبیتش از طریق آن عـالـم بـه سراغ انسان آمده تا یک بار دیگر از او بپرسد: «الست بربکم» و او بـر اساس مشاهدات خود و نگاهی که پیدا کرده، جواب می دهد: «بلی شَهِدْنَا » (اعراف (۱۷۲).
نوع دوم، انسانی است که به گمان خـود مـیـخـواهــد عالم را بسازد.
ما با تفکر فلسفی میتوانیم معنای این دو نوع انسان و ایــن دو نوع بودن و تفاوتهایی را که دارند فهم کنیم. زیرا از طریق اندیشه و تفکر است که معنای تیره شدن افق در زندگیها را درک میکنیم و به معنای از دست رفتن زندگی و آیندهای که ما را تهدید میکند میاندیشیم و این که چگونه زندگی بینگهبان میماند؛ وقتی در بستر دینداری، اندیشه و تفکر در میان نباشد...
این کتاب را میتوانيد از طریق لینک زیر به رایگان دریافت نمائید:
https://lobolmizan.ir/book/1586
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران با همکاری اتحادیه الهیات کشور به مناسبت روز جهانی حکمت و فلسفه برگزار میکنند:
فلسفه اسلامی در آیینه جهان
بررسی رویکردها به فلسفه اسلامی در جهان و نقش آن در گسترش گفتمان فرهنگی ایران
👤مهمانان:
🎤دکتر محمدهادی مفتح
رئیس سابق مرکز اسلامی هامبورگ
🎤دکتر نادیا مفتونی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
📆زمان: دوشنبه ۱۴۰۳/۸/۲۸
⏰ساعت: ۱۰ تا ۱۲
🏛مکان:
سالن کتابخانه دانشکده الهیات
👥حضور برای عموم آزاد است.
لینک ثبتنام:
https://survey.porsline.ir/s/EeKH2HwQ
🎥برنامه توسط شبکه اینترنتی دانشگاه تهران ضبط و مستقیم در دانشگاه اصفهان پخش خواهد شد.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
🔻به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه نمایشگاه روز جهانی فلسفه در دانشگاه اصفهان با سخنرانی دکتر صافیان افتتاح میگردد.
موضوع سخنرانی: فیلسوفان در زمانه غلبه تکنیک به چه کار میآیند؟
زمان: سه شنبه ۳۰ آبان ساعت ۱۱
موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
🔻نرمافزار طاقچه برای مدت محدود، تخفیفی ۷۰ درصدی روی برخی از کتابهای الکترونیک دکتر داوری اردکانی اعمال کرده است:
<لینک مشاهده>
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
🔰 به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، همزمان با روز جهانی حکمت و فلسفه، میزگردهای تخصصی بازخوانی حکمت اسلامی؛ ضرورت فلسفه زمانه اندیش برگزار می گردد:
📚 نشست اول:
دکتر حسین غفاری
حل معضل ارتباط نفس و بدن در حکمت بر اساس حکمت متعالیه
حجت الاسلام علی امینی نژاد
خوانش صدرالمتالهین از عرفان اسلامی
🖋 دبیرجلسه: حجت الاسلام محمدتقی رجائی
🗓 چهارشنبه 30 آبان 1403
🕛 8 الی 12
🕌 سالن جلسات علمی مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی خان
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
📚 نشست دوم:
حجت الاسلام عسکر دیرباز
ظرفیت های اصالت وجود و حرکت جوهری در چالش های علوم انسانی اسلامی
حجت الاسلام قاسم کاکایی
نقش علامه طباطبایی در احیای فلسفه و شاخه های مختلف آن در ایران معاصر
دکتر علیرضا کهنسال
جایگاه برهان انسان معلق در فضا در فلسفه ذهن
🖋 دبیرجلسه: حجت الاسلام انصاری بایگی
🗓 پنجشنبه 1 آذر 1403
🕛 8 الی 12
🕌 سالن شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
📣 انجمن حکمت دانشگاه رضوی بهمناسبت روز حکمت و فلسفه و بزرگداشت فارابی برگزار میکند:
💠 نقش فارابی در حکمت عملی
🔸با حضور:
استاد علی امینینژاد
🕛 زمان: چهارشنبه ۳۰ آبان، ساعت ۱۶.
(باتوجه به ضیق وقت و نزدیکی به اذان مغرب، انشاءالله جلسه رأس ساعت آغاز میشود)
🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی (ع)، ساختمان شماره ۱ دانشگاه رضوی، سالن شهید سلیمانی
✅ حضور برای عموم علاقهمندان خواهر و برادر بلامانع است.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
📔رونمایی از کتاب اخلاق شناسی و مرزهای فلسفه
با حضور
#استاد_مصطفی_ملکیان
#دکتر_محسن_جوادی
#دکتر_مینو_حجت
دبیر نشست:
#دکتر_مالک_شجاعی_جشوقانی
🗓 شنبه 3 آذر 1403 ساعت 17
🏡 سالن فردوسی
🔹برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
🔹ورود برای عموم آزاد و رایگان است
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
موسسه فرزانه
خانه اندیشمندان علوم انسانی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
تأملاتی فلسفی در باب جنگ و صلح
سخنرانان:
مهدی اصفهانی
سیدمصطفی شهرآئینی
امیر صادقی
مهدی بنائی جهرمی
طاهره کمالیزاده
سیدمحمدتقی چاوشی
محمدامین شاهجویی
مدیر جلسه:
هادی وکیلی
شنبه، 3 آذرماه 403
ساعت: 13 تا 15
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن ادب
پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست:
https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/osg-so9-fbe-7c2/join
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
《به مناسبت روزِ جهانیِ فلسفه》
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه انجمن علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی برگزار میکند
میزگرد فلسفی
با موضوع: «فلسفه و دلنگرانیهای وجودیِ انسان»
🔺باحضور اساتید محترم: دکتر قدرتالله قربانی-دکتر روحالله سوری
⏰ زمان و مکانِ برگزاری: دوشنبه ۵ آذرماه، ساعت: ۱۰ صبح
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، طبقه سوم، سالنشماره۲
-شرکت برای تمام علاقهمندان آزاد است.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه میزگردهای تخصصی همایش ملی «فلسفه فرهنگ»
با تأکید بر دیدگاههای آیتاللهالعظمی خامنهای برگزار میشود:
بخش اول: فرهنگ و علوم انسانی
سیدمصطفی شهرآیینی
میثم سفیدخوش
روحالله اسلامی
مهدی صدفی
دبیر نشست: روزبه زارع
بخش دوم: دیلتای و فلسفه فرهنگ
مالک شجاعی
مهدی جمشیدی
دبیر نشست: حجتالاسلام مهدیجهان
بخش سوم: فلسفه فرهنگ و نقد فرهنگ
سیدحسین حسینی
مهدی اصفهانی
دبیر نشست: مهدی مظفرینیا
بخش چهارم: فلسفه و فرهنگ تجدد
مهدی بنایی
سیدمحمدتقی چاووشی
دبیر نشست: مهدی صدفی
سهشنبه ۶ آذر ۱۴۰۳
ساعت: ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
حضور مجازی از طریق:
skyroom.online/ch/iict/farhang
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
فراخوان دهمین دورهی جایزهی دکتر داوریاردکانی
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه مرکز فرهنگی شهر کتاب به منظور تقدیر از دانشجویان دکتری رشتهی فلسفه، با مشاوره، همفکری و حمایت معنوی دکتر رضا داوریاردکانی، دهمین دورهی جایزهی «دکتر رضا داوریاردکانی» را برگزار میکند.
دانشجویان دورهی دکتری رشتهی فلسفهی غرب که در سال ۱۴۰۲ از رسالهی خود دفاع کردهاند میتوانند فایل پیدیاف رسالههای خود را حداکثر تا پایان آذر به نشانی الکترونیکی bookcityaward@gmail.com ارسال کنند.
هیأت داوران این جایزه را رضا داوریاردکانی، پرویز ضیاءشهابی، شهرام پازوکی، سیدحمید طالبزاده، سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، جواد صافیان و علیاصغر مصلح به دبیری علیاصغر محمدخانی تشکیل میدهند.
لازم است پژوهشگران از ارسال پایاننامههایی که پیش یا پس از زمان مقرر و در مقاطع تحصیلی دیگر نوشته شده، خودداری کنند.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه انجمن علمی فلسفه دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
🔰نشست روز جهانی فلسفه
فلسفه، دانشگاه و اجتماع (ناظر بر فلسفه حکیم فارابی)
👤سخنرانان:
دکتر نصرالله حکمت
دکتر فاطمه شهیدی
💬دبیر علمی نشست:
حسامالدین شهرابی
🗓 زمان: دوشنبه ۵ آذر ٬ساعت ۹ الی ۱۲:۳۰
📍مکان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار مولوی
🔹ورود برای عموم آزاد میباشد.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
🔴گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
🔸به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی
➕ با حضور استاد حسن معلمی
➕ موضوع " وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز: آسیب ها و چالش ها"
⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذر۱۴۰۳ ساعت ۱۳
📍مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - شعبه قم
🖥لینک شرکت به صورت مجازی :
http://irip.ac.ir/u/136
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه گروه حکمت عملی با همکاری انجمن معرفت شناسی برگزار میکند:
✍ کرسی ترویجی «رابطه نظر و عمل از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)»
ارائه دهنده: حجه الاسلام دکتر عبدالله محمدی (استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
ناقد: دکتر حسن عبدی (دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع))
دبیر علمی: حجه الاسلام دکتر سیداباذر نبویان (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
⏰ زمان: سه شنبه، ۶ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
📍مکان: قم بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
📲لینک مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه دفتر انجمن علمی فلسفه اسلامی با همکاری انجمن حکمت و فلسفه به مناسبت روز جهانی #فلسفه برگزار می کند:
نشست علمی «فلسفه اسلامی و نیازهای معاصر»
با حضور:
دکتر سعید #انواری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دوشنبه 5 آذرماه 1403 ساعت 16
لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/anjoman
مکان: تهران، خ استخر، خ برداران قزوینی (توحید)، نرسیده به شهرک پارس، پ 3
پژوهشکده فقه و علوم انسانی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
▪️ بیژن عبدالکریمی: با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان و اصیل گفتمان انقلاب چه سان رشد کردهاند
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در یادداشتی نوشت: روزهای پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذرماه 1403 به عنوان کارشناس و استاد داور برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی با عنوان «جهت»، که موضوع آن تبیین ارزش ها و راه و روش شهید قاسم سلیمانی بود دعوت بودم. در این برنامه که قرار است طی یازده قسمت بر روی آنتن صدا و سیما رود، یازده تن از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، که جملگی مدافعان جوان گفتمان انقلاب و جبهۀ مقاومت بودند، به طرح و ارائۀ فهم و تفسیر خود از شخصیت حاج قاسم سلیمانی طی ده الی پانزده دقیقه پرداختند و هر یک از این ارائه ها توسط اینجانب و برخی دیگر از اساتید مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تجربه این برنامه برایم بسیار شورانگیز بود. در این برنامه با چشمان خود دیدم و با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان انقلاب چه سان رشد کرده و چه نیرومند برای دفاع از گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت به کوشش های سترگ نظری و خلق نظریه می پردازند. آنها در ارائه هایشان به نقد غرب پرستی و غرب سالاری و عبور از تفکر اروپامحور (یوروپ سنتریسم)، مقابله با هژمونی آمریکا و دفاع از ایدۀ ظهور امپراتوری بزرگ ایران، بازگشت به خرد ایرانی و دفاع از فرهنگ پهلوانی و فتوت ما ایرانیان در چارچوب های گوناگون مطالعات جامعه شناختی، اسطوره شناختی، زبان شناختی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات رسانه و ... پرداختند و با ادبی بسیار زیبا و ستودنی کوشیدند به انتقادات بسیار تند و رادیکال بنده پاسخ داده یا با آنها صادقانه همدلی و همراهی نشان دهند.
این تجربه بار دیگر مؤید همان نگرش پیشین و مناقشه برانگیز من بود که براستی «اصیل ترین و حقیقی ترین نیروی تاریخی ما در دهه های کنونی نیروهای اصیل گفتمان انقلاب هستند» و «تنها با آنها می توان از این سرزمین پاس داشت و بر مشکلات و بحران های سترگ آن فائق آمد».
مقایسه این رستن و رشد یافتگی و بالیدن نیروهای جوان گفتمان انقلاب با لمپنیسم و بی فرهنگی و ابتذال بخشی از نیروهای اپوزیسیون و تکرارگویی و روزمرگی بخش دیگری از فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، حتی در حد شناخته شده ترین و سلبیریتی ترین آنها، برایم بسیار تأمل برانگیز بود و فاصلۀ عظیمی را میان این جوانان با رقبای سیاسی و فکری شان نشان می دهد.
یقین دارم بیان این تجربه باز هم خشم کسانی را برخواهد انگیخت و مرا باز هم به ترس از حکومت، فرصت طلبی، وسط بازی و غیره متهم خواهند کرد (که این خود نشانه دیگری از همین ابتذال یا ماندن در سطح و ساحت روزمرگی این دسته از افراد بدگو و افترازن است). لذا از همه عزیزانی که عمیقاً و دردمندانه در باره تقدیر این کشور و سرنوشت مردم آن می اندیشند و راه نجاتی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران های آن جستجو می کنند صمیمانه می خواهم قبل از هر گونه ارزیابی درباره این تجربۀ اینجانب، برنامه «جهت» را ببینند و آنگاه قضاوت بنده را در خصوص نیروهای جوان گفتمان انقلاب ارزیابی نمایند. برنامه جهت در روزهای سوم الی سیزدهم دی ماه از شبکه افق و (اگر فرقه گرایی ها و جناح گرایی ها و کوچک بینی ها چشم مسئولان را در مواجهه با این برنامه کور نکند) شاید در شبکه یک صدا و سیما پخش شود.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸گفتمان انقلاب نتوانسته شأن جهانیاش را در سیاست داخلی بیافریند
🎙️بیژن عبدالکریمی
♦️انتقاد و آسیبشناسی من به گفتمان انقلاب علیرغم همه احترامی که برای این گفتمان قائلم و به ادب باطن بیان میکنم، گفتمان انقلاب و مقاومت در کشور من درکی از سوژه مدرن ندارد و نمیداند این سوژه مدرن با چه مولفههایی میاندیشد.
انقلاب ما آرمان بزرگی داشت و من برای این آرمان در کنار انقلاب هستم.
انقلاب ما در جهانی که به ذات سکولار است، تمنای بزرگی داشت. انقلاب ما در جهانی که عقل بهذات سکولار بود تمنای عهد با امر دینی را داشت...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)