eitaa logo
🎇تماشاگه راز🎇
105 دنبال‌کننده
531 عکس
219 ویدیو
22 فایل
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینۀ نامحرم زد حافظ غزل ۱۵۲ ایدی مدیر صفحه: @s_m_a57 @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️تنها انسان عاقل می تواند،«نه»بگوید.! ⚡️ کجا باید«نه»گفت! 🎙تبیینی از استاد فرزانه دکتر غلامحسن 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه ،لطفا ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
⚡️از ديوان منسوب به اميرالمونين ‏‏‏(ع ‏‏‏): درمان درد تو، در وجود توست و نمى دانى و درد تو نيز از خود تست و آن را نمى شناسى . خويش را جسم و جرمى كوچك مى شمارى اما جهانى بزرگ در تو پيچيده است . تو آن كتاب مبينى هستى كه حرف هاى آن ، پنهانى ها را آشكار مى كند. 📚منبع:کتاب کشکول بهاء الدين محمد عاملي(معروف به شیخ بهایی معمار و مهندس حرم علی بن موسی الرضا علیه‌السلام در دوره صفویه) 📝پ ن: ☑️خودشناسی سرآغاز همه شناخت های جهان هستی است. ☑️در دیدگاه انسان کامل الهی عالم ملک و ملکوت در برابر «انسان»بسیار حقیر و ناچیز است. ☑️انسانی که کتاب نشاندار حق و حقیقه الحقایق است چگونه خود را برده طبیعت و حیوان و هم نوع می کند و این نشان افتخار را با بهایی ناچیز عوض می کند! ☑️به قول اقبال لاهوری: آدم از بی بصری آدم کرد گوهری داشت ولی نذر قباد وجم کرد یعنی از خوی غلامی ز سگان خوار تر است من ندیدم که سگی پیش سگی سر خم کرد   🎇مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زندگی را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
رازنماز12.mp3
3.58M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom1
⚡️انسان جاری باش نه ایستا!(۱) ▪️ انسان جاری، موجودی است تزکیه شده و تعلیم یافته؛ پالایشی از هوا ها، تعصب ها، عادت‌ها و تقلیدها و تعلیمی از احکام و قدر انسان. ▪️موجودی که با حکمت، فکرش و با موعظه، قلبش را به تسلیم رسانده. ▪️انسان جاری، انسانی است که از سطح غرایز به حد وظایف و انتخاب رسیده و محرک او در خوردن، خوابیدن، نشستن، دوست گرفتن، ازدواج، صحبت کردن و...، نه غریزه، که تکلیفش است. ▪️ کسی که در وسعت دریای دلش، سنگریزه‌ها - دنیا، نفس، خلق و شیطان - موجی ایجاد نمی کنند. ▪️این ماییم تشنه و لبریز و پر، تشنة قدرت و لبریز شهوت و پر از هوا و هوس. ▪️اما آنانی که از ایمان و عشق غیر حق رهیده و از عشق بالاتری برخوردار شده اند، و با او دیده و با او رفته اند و پر از امر او و لبریز از محبت، و تشنة خدمت به خلق اویند، این سنگ‌ها در فراخنای روحشان موجی ایجاد نمی کند هیچ، که قدرتی هم می‌سازد. پس نه فراری، که مشتاقند. ▪️انسان ذاهب، آنی است که این همه استعدادهای فردی و اجتماعی و عالی اش را به کار گِل نگماشته، به رشدی رسانده و از جهتی عالی برخوردار ساخته. انسانی است که از حضیض ذلّت بودن، به اوج وسعت شدن راه یافته و سرود زیبای «إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَی رَبِّی» سر داده. 📚برگی از کتاب «انسان جاری» نوشته مسعود پور سید آقایی 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
⚡️گامی در خودشناسی حافظ«انه» کجا رَوَم چه کنم چاره از کجا جویم‌؟ که گَشته‌ام ز غم و جورِ روزگار مَلول منِ شکستهٔ بدحال زندگی یابم در آن زمان که به تیغِ غَمَت شَوَم مَقتول خراب‌تر ز دلِ من غمِ تو جای نیافت که ساخت در دلِ تنگم قرار‌گاهِ نزول (غزل ۳۰۶) 🎇انسان وقتی به فقر وجودی خود آگاه باشد عاشق آن بی نیازمی شود و سرِ کویِ محبوب بی نیاز منزل می گزیند 🎇 آدمی به خوبی می داند که زَر و دارایی هایِ مادیِ این جهانی و قدرت و مقامِ و موقعیت و شهرت و اعتبار دنیویِ او برای نیلِ به هدف که دیدارِ دیگرباره معشوق است کارآیی ندارد و جواب نمی دهد. 🎇 و همچنین او می داند نه باب و دری برای ورود به ساحتِ کبریاییِ او وجود دارد و نه امکانِ خروج از کویِ حضرتش، چرا که هیچ جایی نیست که در حیطه‌ی اقتدار و پادشاهیِ او نباشد. 🎇آدمی که از جور و جفا و غمِ روزگار و بی مهری آدمیان ملول و دلگیر شده است به کجا رَوَد و چاره کار را از چه کسی جویا شود؟! پناهی جز «او» که وجود ندارد. 🎇گرفتاری های روزگار مادی وقتی گریبانِ انسان را می گیرد، کسی که از منظرِ نرگسِ جادو و رعنایِ خداوند به هستی می نگرد به اعتباریات دنیای گذارا التفاتی ندارد 🎇در این حال است که روزگار رویِ خوشش را از انسانی که جهان را با چشمِ جهان بین و نه جان بین نگاه می کند دریغ می دارد تا به این وسیله یادآوری کند که باید از طریقِ نرگسِ رعنا و زیبایِ او جهان را ببیند. 🎇انسانی که از ستم و نامهربانی روزگار ملول گشته است و به هر دری می زند بجز درد و محنت نصیبی نمی بَرَد و شکست خورده و بد حال می شود  آنگاه به زندگیِ حقیقی دست می یابد که علتِ اینهمه ناکامی هایِ خود را در تغییرِ نگرش به جهان و دیدن بر حسبِ نرگسِ رعنایِ خداوند بیابد و این تغییرِ نگاه حاصل نمی گردد مگر اینکه به تیغِ غمِ عشقِ حضرتش گرفتار آید، تا دلش به عشق زنده و دیده‌ی جان بین یابد. 🎇انسان آن گاه که نگاهی عاشقانه به زندگی الهی و جهان هستی داشته باشد و هم و غمش عشق به خوبی ها باشد حالِ بیرونی او نیز خوب و زندگی خواهد یافت. 🎇محبوب ماندگار دلِ عاشق را که پیش از این خرابِ غمهایِ ناشی از جفایِ روزگار بوده و به آنها خو کرده است مناسب ترین مکان برایِ نزولِ اجلاسِ غمِ اصلی و ارزشمندِ عشق می داند. پس‌ تردید نکرده و دلِ تنگِ عاشق را قرارگاهِ این غمِ جدید قرار می دهد که برطرف کنندهٔ سایرِ غم ها ست. 📝 مجال عیش سخنی صمیمانه از جنس زیست آگاهانه.لطفا با ما همراه باشید. @majaleezendegi
⚡️انسان جاری(۲) انسان جاری و بالنده، انسانی است که انسان و هستی و نقش انسان در هستی را شناخته است. از دغدغه‌های مدام فکری رهایی یافته و تمامی پل‌های پشت سرش را شکسته تا در لحظات بحرانی، مجبور به بازگشتن نگردد. در برخوردهایش، نه به خوش آیندها، که به معیارها و میزان‌ها دعوت می‌کند و نه به یافته ها، که به روش‌ها فرا می‌خواند. بسان چشمه می‌کاود، نه هم چون استخر به آب ببندد؛ که جوشش، بهتر از بخشش است. انسان جاری، انسانی است که پس از تولدش به تولید می‌پردازد. انسانی که زندگی دیگران از باغ زندگی او به گُل می‌نشیند و در باغ دست‌های او جوانه می‌زند. انسانی که مجهز به بینّات(استدلال و برهان)و کتاب و میزان است. انسانی که با آیه محکم، اعتقادش و با اخلاق، روحش و با احکام، روابطش را هماهنگ کرده است. انسانی که در فکرش، از بنیادها و در روحش، از ظرفیت‌هایی برخوردار است. انسانی که به عبودیت رسیده و محرکّی کمتر از خدا و حرکتی کمتر از رشد ندارد. انسانی که روش مبارزه با سئوالات را آموخته و با سه گام طرح، تنظیم و تحلیل همراه گشته است. و خلاصه انسان جاری، کسی است که اسوه ای دارد و حجتی؛ اسوه ای چون محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و حجّتی چون علی علیه السلام. 📚برگی از کتاب «انسان جاری» نوشته مسعود پور سید آقایی 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
رازنماز15'.mp3
3.57M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
⚡️انسان جاری(۳) ▪️گام اول_مدیریت آتشفشان درون 🔹انسان در یک مرحله بسان یک چشمة آتشفشان است. با این تفاوت که مواد مذاب درون او را سؤالاتش تشکیل می‌دهند. 🔸در این مرحله، او پر از سؤال است. در این مرحله، هر چه سؤال دارد، باید بیرون بریزد؛ سؤال‌های مخلوط و بی نظم و نامرتبی که زیاد هم هستند. چه 🔹گاهی سؤالاتش راجع به نماز، روزه، وضو و... و گاهی دربارة اصل خلقت و گاهی محاکمة خدا و جبر و اختیار و... گاهی ولایت فقیه و مسئله جنگ و گاهی از اصل دین است. 🔸نمی توان از دست این همه سؤال فرار کرد یا خود را به بی خیالی زد؛ که اگر تو آنها را رها کنی، آنها تو را رها نمی کنند و بالاخره در یک لحظه بحرانی، آن جا که دیگر توان رفتنت نیست، به چنگت می‌آورند و چه بسا خفه ات کنند. 🔹نمی دانم هیچ شنیده ای در بعضی از کشورهایی که کوه‌های آتشفشان، شهرها و روستاها را مدام تهدید می‌کنند، چه می‌کنند؟ کانال‌ها و خندق‌های بزرگی را در پایین کوه حفر می‌کنند تا مواد مذاب درون این کانا ل‌ها بریزد و با شیب معینی که در کف آن کانال‌ها ایجاد کرده اند، آنها را به مسیری هدایت می‌کنند که می‌خواهند و چه بهره‌ها هم که از آن می‌گیرند. مواد مذابی که در یک دید، هستی انسان‌ها را می‌سوزاند، با این دید و چنین تنظیم و تدبیری، بهره هم می‌رساند. 🔸آنانی که سؤالات خود، این گداخته‌های آتشفشان درونشان را با کانال‌های طرح و تنظیم و تحلیل، مهار نکنند تا بهره بگیرند، باید منتظر سوختن خانه وجودشان باشند. 🔹مهم آن است که بدانیم چگونه با اینها برخورد کنیم و چگونه موضع بگیریم و آن چه باعث می‌شود زیر خروارها سؤالاتی که لازمة وجود انسانی و کنجکاوی ماست، خود را نبازیم و حتی بهره مند باشیم، این است که با سه گام طرح و تنظیم و تحلیل سؤالات همراه باشیم. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
پناهنده توأم ای پسر فاطمه (سلام الله علیها) السلام علیک ایها الإمام الرئوف و سلام به ارادتمندانت در جای جای ملک و ملکوت الهی به شکرانه عرض ارادت امروز دعا گو و نایب الزیاره خواهران و برادران و دوستان هستم. یا کریم اکرمنا بکرامتک در پناه حق باشید. سید محمد عبداللهی.مشهد الرضا
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون است و چه بسیار مدعیانی که به هنگام بروز دولت منجی و سختی ها راحت طلبان رفوزه شده و به مقابله با امام زمان می پردازند. اینک ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
⚡️یک ساعت از شبانه روز را برای خودت بگذار! ☑️بزرگان همیشه توصیه میکنند هر مقدار کار زیاد داری در شبانه روز یک ساعت را برای خودت بگذار ممکن است شما بگویید من هیچ ساعتم برای خودم نیست تمام اوقاتم برای خدمت به مردم است نه اگر تمام ساعات انسان هم وقف خدمت به خلق خدا باشد در عین حال انسان بی نیاز از اینکه یک ساعت را برای خودش بگذارد نیست. ☑️یک ساعت یا بیشتر در شبانه روز را انسان واقعا برای خودش بگذارد؛ یعنی در آن لحظات برگردد به خودش خودش را هر چه هست از خارج ببرد به درون خودش و به خدای خودش باز گردد و در آن حال فقط و فقط او باشد و خدای خودش و راز و نیاز کردن و مناجات با خدای خودش و استغفار کردن . ☑️خود استغفار یعنی محاسبه النفس کردن حساب کشیدن از خود حساب کند در ظرف این ۲۴ ساعت من چه کردم؟ فوراً برای او روشن میشود که فلان کارم خوب بود خدا را شکر می کند؛ فلان کار را خوب بود نمی کردم تصمیم میگیرد دیگر نکند و استغفار می کند. 📚استاد تعلیم و تربیت در اسلام ص ۲۲۷ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️انسان جاری!(۴) ▪️همراه حادثه‌ها و گرفتاری‌ها و درون مایه‌های خودم، سؤال‌هایی در من جوانه می‌زنند و سر می‌کشند و از شکم عادت‌ها متولد می‌شوم و از زندگی تکراری فاصله می‌گیرم و دیگر نمی توانم به پالایشگاهی از کثافت بودن قانع باشم یا مقلّد و مفلوک باقی بمانم. ▪️برای رسیدن به این مرحله می‌بینم که از گربه، کلم و سنگ، جلوترم و دارایی‌های بیش تری دارم، ولی شکوفه و رویش و جوششی نداشته ام. می‌بینم که از حیوانات بیش تر دارم، ولی کمتر به دست آورده ام. می‌بینم که من میوة درخت هستی ام، ولی به جایی نرسیده ام. می بینم سنگ‌ها از دل خود چشمه‌هاجاری کرده اند، ولی من جوششی نداشته ام. ▪️من تمام هستی را در خودم دارم و تمام هستی به من ختم شده، نمی توانم به آنها بازگردم، که باید آنها را ببرم و بار امانت را حمل کنم. ▪️ این تجربه و این دیدار علمی که تکامل تمام هستی به من رسیده است، می‌تواند هر دهاتی و هر روشن فکری را تکان بدهد و در او سؤال‌هایی را زنده کند که در کجا بمانم؟ و چرا به کم قانع شده ام؟ و تا کجا باید پر بکشم؟ ▪️من تا حرکت نکرده و راه نیفتاده ام، دنیا برایم بزرگ است؛ که قنداق برای بچه‌هایی که حرکت نکرده اند، یک دنیاست، ولی دنیا برای حرکت کرده ها، زندان است. ▪️ با این توجه، می‌یابم که به کجا باید برسم و با توجه به خودم می‌بینم که در کجا هستم. من بال‌هایی دارم که آسمان‌ها برایش تنگ هستند، ولی هم چون کرمی که زیر پا له شده به لجن زاری دل خوش کرده‌ام و با این که نصف تنم زیر پاها له شده، خودم را به زمین می‌کشم و سر می‌جنبانم. ▪️با توجه به این تفاوت ها، زندگی من نور و تحرکی می‌گیرد و جریان پیدا می‌کند. در این مرحله از آگاهی، کارم را شروع می‌کنم تا از آن چه هستم، فاصله بگیرم و به آن چه باید، برسم. در این مرحله، مثل یک کوه آتشفشان، پرم از سؤالات؛ سؤالاتی که بهارش در کنار حادثه‌ها و برخوردها و درگیری هاست. ▪️در این مرحله نباید به فکر جواب بود، که باید خالی شد و از سنگینی این همه سؤال‌های سمج، خود را رهانید. 👈در این مرحله باید به نکاتی چند آگاه شد،به لطف خدا این نکات را در فرصتی دیگر خواهم نگاشت. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
رازنماز16.mp3
3.8M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom3
⚡️انسان جاری انسان پرسشگر!(۵) ▪️سوال می کنم چون شناخت و معرفت با شک آغاز نمی شود، که با سؤال شروع می‌شود و سؤال بر اساس کنجکاوی و حبّ اطلاع و دانایی در انسان شکل می‌گیرد، نه براساس شک. ▪️گذشته از حس کنجکاوی و عشق به آگاهی، ضرورت طرح سؤال به خاطر جریان یافتن فکر و رسیدن به شناخت و انتخاب و عمل است. ▪️انسان بر اساس ترکیب وجودی اش به تحرک می‌رسد و ضرورت حرکت، ضرورت انتخاب را به همراه دارد و ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضیح می‌دهد؛ چون انتخاب بدون ارزیابی و شناخت ممکن نیست و شناخت از تفکر مایه می‌گیرد و سؤال، فکر را به جریان می‌اندازد. ▪️مادام که سؤال‌هایی در ذهن تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره می‌گیری و نه از تفکرات دیگران؛ چون کسی که اشتهایی ندارد، غذا را خوب جذب نمی کند. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
رازهای نماز17.mp3
3.68M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
⚡️ در نگاه شهید مطهری ☑️ایمان و عمل =رستگاری ▪️وقتی که ما به قرآن کریم و سنت پیغمبر و روایات ائمه خودمان مراجعه میکنیم می بینیم «عمل» اصالت دارد؛ میبینیم آنها سعادت بشر را در گرو «عمل» بشر میدانند یعنی در گرو آن کاری که با نیروی خود بشر باید به وجود بیاید؛ میبینیم بشر را متوجه نیروی خودش میکنند و تمام اتکاءها و اتکال های موهوم را از او می گیرند. ▪️اما به فکر امروز خودمان که نگاه میکنیم می بینیم «عمل» به عناوین و اسامی مختلف تحقیر میشود؛ میبینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد است. مثلا پیش خودش خیال میکند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم این جانشین همه چیز حساب میشود. ▪️این کجا و فکر اسلام کجا آیا مردمی که فکر میکنند که اگر در عمرشان هر کار کردند کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند همه کارها یکجا نادیده گرفته خواهد شد روی سعادت را میبینند؟ فکر نمیکند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا عليه السلام میخواهی دفن شوى هارون الرشيد هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون الرشید است پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت میخواهی ردشوی میگویی بر هارون و مأمون لعنت؟ ▪️این را میگویند یک فکر مسخ شده و مرده اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی یکی از مواردش این است که در مسئله فکر ما باید زنده بشود باید بفهمیم اسلام دین عمل است. استاد 📚کتاب احیای تفکر اسلامی، صفحه ۴۶ و ۴۵ 🎇برای تقویت آموزه های قرآنی صفحه محمل را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰فرازهایی از درس اخلاق امروز آیت الله العظمی جوادی آملی( حکمت 131) آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی. 🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است. 🔸 دنیا از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، خود آدم است... . 🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. 🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها. 🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق خدا است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است.انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد. ↙️ مطالعه کامل در اینجا آیت الله 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 @rahighemakhtoom
⚡️: 🌱نگریستن به ستارگان، و آب روان 🌱و پابرهنه بر زمین راه رفتن 🌱و نغمه ای را زمزمه کردن 🌱و تماشای گل‌ها و شکوفه ها 🌱و تنفس در هوای تازه 🌱و کتاب خواندن، 🌱و تلاوت قرآن 🌱و بوییدن میوه، 🌱و لمس درختان، 🌱و نوازش کردن حیوانات 🌱و آب دادن به گلدان ها 🌺🌺🌺دارو تنها اونی نیست که می‌خوریم...🌺🌺 @feiz114 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌅اگر گناه نبود بازهم خدا غفار بود؟! 🎤تبیین استاد فرزانه دکتر 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
⚡️انسان جاری و ماهیت پرسش های او(۶/۱) ▪️سوال کن از آن چه که نیاز تو و کمبود توست و یا فکر تو بر روی آن متمرکز است، نه از آن چه که دیگران به تو تلقین کرده اند یا آن که خودت به زور در ذهنت نشانده ای و در خودت سبز کرده ای. ▪️کسانی را می‌شناختم که حرف‌ها و سؤالات دیگران را به خود می‌بستند تا گرد و خاک به پا کنند و در چشم ها، بزرگ جلوه کنند، اما آن چه را که در این میان از دست می‌دادند، خودشان بودند؛ که این از دست رفتن، غرامت سنگینی است برای مقلّدان مفلوکی که نیازهای اصیل خود را می‌پوشانند و آمپرمتر دهان دیگرانند، و تو نگو که نمی شود نیازها و ضعف‌های خودم را بشناسم؛ که انسان در خلوت صمیمی خودش از هر کس دیگر بر خودش آگاه تر است. ▪️اگرچه در برابر دیگران به خودفروشی می‌پردازد، اما در دل شب یا در هنگام مرگ روز و... در آن لحظاتی که با خودش خلوتی صمیمی دارد، خودفروشی‌ها رخت بر می‌بندد و خود واقعی اش جلوه می‌کند. ▪️برای توضیح بیش تر باید بگویم شناخت نیازها از حالت‌های روحی و صفات اخلاقی ما مشخص می‌شود. بی توجهی ها، بی ظرفیتی ها، خودخواهی ها، بخل ها، غرورها و حسادت ها، همه نشانة یک کمبود و یک نیاز هستند. ▪️بی توجهی‌ها یا کم توجهی‌ها (اگر برای سازندگی طرف نباشد) علامت ندانستن و در دست نداشتن معیارها و میزان هاست. ما اگر بدانیم که به گفته امام علی علیه السلام، حتی در برابر حیوانات و زمین‌های افتاده هم مسئولیم، چگونه می‌توانیم از این همه نفوس مستعد به راحتی چشم بپوشیم که: «بله، حالش را ندارم» یا «بی علاقه ام» یا «علیکم انفسکم» یا «مزاحمت برای زن و بچه‌ام است و باید از وقت آنها کم بگذارم» یا «در تماس‌های زیاد، شخصیت و ابهت ما خدشه برمی دارد» یا «... ». ▪️من به واقع نمی دانم کسانی که خود را محبوس کرده اند یا هم چون مشک آبی می‌دانند که نباید تکانش داد و باید ظرف‌ها را نزدیک آورد و از برخوردها و سازندگی‌ها فراری اند، چه مستندی و چه عذری دارند. ▪️مگر این شأن رسول بزرگ نیست که «طبیب دوّار بطبه»؟ آیا هم او نبود که سال‌ها با آن جوان یهودی رفاقت کرد تا در آخرین لحظات، روحش را از آتش حفظ کرد و خدا را بر این عنایت، شاکر بود؟ ما که هجوم سبز رسول صلی الله علیه و آله و سلم را آن هم در دورانی که از او فرار می‌کردند، شاهدیم، چگونه می‌توانیم فریاد سرخ نسل معاصر را لبیک نگوییم؟ ▪️این نیست جز از مبانی و معیارها، بی خبر بودن و آیه‌ها و روایت‌ها را یک چشمی دیدن. گمان کرده اند که تمامی قرآن در همین یک آیه است، آن هم با آن برداشت غلط. ▪️این درست است که به زن و بچه ات سخت نگیر، اما این هم هست که در برابر این هجوم وحشی که جوانان تو را گروه گروه به مسلخ می‌برد، همة وقتت را نمی توانی برای آنها بگذاری و دیگر نمی توانی به بهانة کم شدن ابهتت، از دیگران ببری؛ آن هم در دورانی که می‌بینی باطل، مدام دست در کار است و منتظر غفلت یک لحظة تو. دیگر نمی توانی نداشتن حال را بهانه کنی که محرّک تو، نه حالت، که تکلیف و وظیفه توست. ▪️انسانی که از طبیعتش فراتر آمده، امر و تکلیفش به او نیرو می‌بخشد، نه علاقه و کشش‌های خودش. ▪️به پیامبر دستور می‌دهند «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»، نه «فیما امرت». نمی گویند در مأموریت‌ها استقامت کن، که می‌خواهند استقامت به اندازه امر باشد. مسئله این نیست که از هر راهی، استقامت‌ها را به دست بیاوری، که استقامت تو باید از امر تو مایه بگیرد. عامل استقامت باید امر تو باشد. آیا خیال می‌کنی کسی که چنین کار می‌کند، خسته می‌شود؟ این‌ها در متن خستگی شروع می‌کنند. ▪️نیروی آنها از وظیفه سرچشمه می‌گیرد، نه از غریزه، و لازمة عمل به تکلیف، دانستن میزان هاست؛ که در تزاحم احکام، بدون میزان‌های رشد و اهمیت و صعوبت و... راه به جایی نخواهی برد و این دستور است: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» و سفارش‌ها و دعوت‌ها باید به معیارها و میزان‌ها باشد، نه به خوش آیند‌ها و بکن و نکن ها. ▪️بی ظرفیتی‌ها و نبود استقامت علامت نبود عشق و علاقه و شناخت انسان و دنیاست. کسی که عشقی ندارد، صبری نخواهد داشت؛ چون صبر و استقامت ما به اندازة عشق و علاقة ماست. ▪️ کسی که دنیا و انسان را نشناخته و دنیا را آخور و انسان را حیوان می‌داند، ناچار مثل بوق درشکه خواهد شد که با کوچک ترین فشاری، جیغش بلند می‌شود و بی هیچ فشاری پف می‌کند و مغرور می‌شود. شناخت کار انسان و شناخت دنیا که کلاس و کوره است، انسان را در برابر فشارها، صابر و استوار و حتی بالاتر شاکر و بهره بردار بار می‌آورد. ▪️بخل از جان و مال و عزت و اعتبار نیز از نبود شناخت مایه می‌گیرد. آگاهی و معرفت به این نکته که اگر یک بذر را به خاک بدهم، سنبله هایش را جمع می‌کنم و اگر یک تومان بدهم، هفت صد تومان برمی دارم، این آگاهی، من را اگر با بخل شدید هم همراه باشم، به سخاوت می‌کشاند. ادامه ... @majaleezendegi
⚡️ انسان جاری و ماهیت پرسش های او (۶/۲) ▪️علی علیه السلام از کنار زباله دانی می‌گذشت. غذاهای گندیده ای را دید. ایستاد و نگاهی به اصحاب کرد و درسی برای همیشه آنها داد: «هذا ما بخل به الباخلون». تو می‌بینی که بخل، نعمت‌ها را برایت نگه نمی دارد، که می‌گنداند و فاسد می‌کند. دوشیدن شیر از پستان ها، نه تنها این شیرها را حفظ می‌کند، که شیرهای تازه در پستان می‌آورد. همراه این بینش، بخل به سخاوت تبدیل می‌شود و هرچه بخیل تر باشم، بخشنده تر خواهم بود. ▪️هنگامی که جان و مال ما مفت باخته می‌شود، چگونه می‌توانیم با آن تجارت نکنیم و از آن بهره نگیریم.حالت‌های روانی و صفات دیگر انسان هم هرکدام علامت یک کمبود هستند. ▪️در نتیجه، کسی که می‌خواهد با خودش کاری را شروع کند و مطالعات و تفکراتی داشته باشد، اول باید از این علامت‌ها و حالت‌ها نیازهایش را بشناسد و سپس با طرح سؤال، فکر خود را به جریان بیندازد و مطالعه اش را در همان زمینه شروع کند تا به شناخت و ایمانی دست بیابد که از ضعف‌ها و سستی‌ها و از بخل‌ها و ریاها و غرورها و... آزاد گردد. ▪️احساس ریا و تظاهر و احساس مقبولیت و ستودن و ستوده شدن و این که ما دوست داریم خودمان را در چشم‌ها بنشانیم و مطرح کنیم، هنگامی که با این شناخت و معرفت همراه شد که تو می‌بینی دنیا، راه است و نقش تو، حرکت است، پس ناچار باید به گونه ای حرکت کنی که گردی بلند نشود، باید به گونه ای بروی که وجودی و چشمی را اسیر و جذب نکنی، ترس و خوف در تو به وجود می‌آورد؛ که علی علیه السلام درباره متقین می‌فرماید: «إذا زُکِّیَ أحَد ٌ مِنهُم خافَ ممّا یُقال لَهُ»؛ هنگامی که از آنها تعریف می‌کنی، ترس وجودشان را فرا می‌گیرد. همراه این معرفت، احساس مقبولیت و تظاهر و ریا به خوف و پنهان کاری بدل می‌شود. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمِّدٍ وَعَلَى اِبْنَتِه وَعَلى اِبْنَیْها وَاَسْئَلُکَ بِهِمْ اَنْ تُعینَنى عَلى طاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ واَنْ تُبَلِّغَنى بِهِمْ اَفْضَلَ ما بَلَّغْتَ اَحَداً مِنْ اَوْلِیائِکَ اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ خدایا!رحمت خویش را بر پیامبرت محمد و بر دخترش فاطمه و بر حسن و حسین «علیهم السلام» فروفرست. خدایا از تو می خواهم به حق آن سروران گرامی مرا بر فرمانبرداری از اوامر خویش و دستیابی به خوشنودی ات یاری فرمایی. خدایا به حق آن بزرگواران مرا به دریافت مقام و جایگاه والایی که یکی از دوستانت را به آن رسانده ای برسان. به یقین تو بخشنده ای با کرامتی 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی @rahighemakhtoom