eitaa logo
مجال عیش(صفحه اي براي زندگی)
104 دنبال‌کننده
523 عکس
215 ویدیو
21 فایل
چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی. حافظ غزل 454 کم شماری رفیق تو را از طریق باز ندارد. ایدی مدیر صفحه: @jebhefarhangi @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅‏امام صادق علیه السلام‏ "اقْنَعْ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ لَكَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَي مَا عِنْدَ غَيْرِكَ وَ لَا تَتَمَنَّ مَا لَسْتَ نَائِلَهُ فَإِنَّهُ." "به آنچه خدا روزی‌ات کرده خشنود باش و به آنچه نزد دیگران است چشم مدوز و آرزوی آنچه را از دسترس تو بیرون است مکن." الکافی، ج ۸، ص: ۲۴۳ 🌱🌱🌱 پ ن: 🔹در دعای ابو حمزه می خوانیم: و رَضِّنِی مِنَ العَيشِ بِما قَسَمتَ و از زندگی به آنچه قسمتم نموده ای مرا خشنود ساز. 🔹تلاش و کوشش برای بهره بردن از زندگی سالم و دریافت روزی پاک یک اصل در سبک زندگی ایمانی و خدا محورانه است. 🔹چشم دوختن به دارایی دیگران و زالو صفتی (سربار دیگران بودن) هم موجب نفرت آفریدگار است. 🔹تولید، و کار آفرینی ،ثروت،و مصرف آبرومندانه و به دور از ریخت و پاش از ویژگی های زندگی عزت مندانه است. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅از اهالی کوی حقیقت گفته است: بنده ، آنگاه به خدا نزديكترست كه اگر چيزى خواهد، از ‏‏((او)) خواهد و آنگاه ، از او دورتر است كه اگر چيزى خواهد، از‏‏((ايشان=مردمان ‏‏)) خواهد. 📘کشکول شیخ بهایی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀مفاد بیعت حضرت مهدی (علیه السلام) با یاران خود هنگام ظهور🍀 📌امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به مفاد بیعت‌نامه مردم و حضرت مهدی (علیه السلام) این‌گونه اشاره کرده است: … با او بیعت می‌کنند که هرگز دزدی نکنند، مرتکب فحشا نشوند، مسلمانی را دشنام ندهند، خون کسی را به ناحق نریزند، به آبروی کسی لطمه نزنند، به خانه کسی هجوم نبرند، کسی را به ناحق نزنند، طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند، مال یتیم نخورند، در باره چیزی که یقین ندارند، گواهی ندهند، مسجدی را خراب نکنند، مشروب نخورند، حریر و خز نپوشند، برابر سیم و زر سر فرود نیاورند، راه را بر کسی نبندند، راه را ناامن نکنند، گرد همجنس‌بازی نگردند، خوراکی از گندم و جو انبار نکنند، به کم قناعت کنند، طرفدار پاکی باشند و از پلیدی گریزان باشند، به نیکی فرمان دهند و از زشتی‌ها باز دارند، جامه‌های خشن بپوشند، خاک را متکای خود سازند، در راه خدا حق جهاد را ادا کنند و…. 🔰او نیز در حق خود تعهد می‌کند: از راه آنان برود، جامه‌ای مثل جامة آن‌ها بپوشد. مرکبی همانند مرکب آنان سوار شود و آن‌چنان‌که آن‌ها خواهند، باشد… با کم راضی و قانع شود، زمین را به یاری خدا پر از عدالت کند، آن‌چنان‌که پر از ستم شده است، خدا را آن‌چنان‌که شایسته است بپرستد، برای خود دربان و نگاهبان اختیار نکند.» 📘منبع:لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص469. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام هم اکنون دعاگو و نایب الزیاره همه بزرگواران در مضجع شریف رضوی هستم. بدان امید که مورد پذیرش آقای مان قرار گیرد.
🔅دانش همراه ایمان در کشکول گفته است : آن كه در خويش بيفزايد و به خويش نيفزايد، به دورى خويش از خدا افزوده است. عالم معیار @majaleezendegi
‌ 💠 قرآن ، یک دستورالعملِ انسان سازی و یک کتابِ نظامِ هستی است ، یک آبِ حیاتِ جانِ انسانی است ، و همین یک آبِ حیات ، در هر شخصی ، در هر فردی و مطابق با ظرفیتِ وجودی و حالِ وجودیِ او جلوه می کند و بافتِ خاص او ، خودش را ظهور می دهد ، که اگر قرآن ، بر میلیاردها به توانِ میلیاردها انسان عرضه بشود ، آن شأنیت و لیاقت هست که قرآن در هر فردی به گونه ای تجلّی کند که غیر از تجلّی در افراد دیگر است . و بر اساس قابلیّتِ هر قابلی ، فیضِ حق و آبِ حیاتِ انسانیِ قرآن ، یک جلوه ی خاصّی دارد . 📗منبع : 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔹شیخ بهایی در کشکول گوید، مجنون عامری می گفت: اگر خواهم به نظاره و دیدار ليلى ، آتش درون خويش را فرو بنشانم ، مردمان گويند: اگر آرزوى ديدن ليلى دارى ، به بيمارى طمع بمير! چگونه خواهى او را به ديدگانى بينى ؟ كه ديگران را ديده و آن ها را به اشك تطهير و پاکیزه ای نكرده اى ، و به سخنى از او محظوظ و بهرمند شوى ، كه از دهليزهاى گوش تو كلام ديگران مى گذرد. پ ن: 🔹آری عاشق جز معشوق نیندیشد و نبیند و نشنود. 🔹عشق غیرت است که غیر را بر نمی تابد. 🔹غیرت کمال خردورزی عاشقانه است یعنی آمیزه ای از عقل و عشق! 🔹و چه نیکو فرمود سنایی: با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن 🌷🌷🌷 📌با ما در صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی همراه باشید @majaleezendegi
🔅گران جانی رها کن ای دوست! 🔹جناب شیخ بهایی در کشکول گوید،حكيمى را گفتند: چگونه است كه سنگينى گران جانان سنگين تر از باريست كه بر دوش كشند گفت : از آن رو كه بار گران ، سنگينى جسم و جانست و گرانى گران جانان ، سنگينى روح! 📃پ ن: ☑️گران جان کنایه از فرد خسیس ،کسی که همنشینی و سخن گفتنش بر دیگران ناگوار باشد. ☑️گران جانی به معنی لجاجت و همچنین سخت و غیر قابل انعطاف بودن در اندیشه نیز میتواند باشد شاید آن چیزی که اکنون دگماتیسم(جزم اندیشی بدون دلیل و برهان منطقی) میگوییم. حریف گران‌جان ناسازگار چو خواهد شدن دست پیشش مدار (سعدی) 🔰صفحه مجال عیش سخنی از جنس زندگی.با ما همراه باشید @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅صلی الله علیک یا ابا عبدلله الحسین علیه السلام السلام علی الحسین .... و علی علی بن الحسین .... و علی اولاد الحسین.... و علی اصحاب الحسین.... @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل تامل در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان: وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟ @kh_salimian 🔹 آنچه در نهی از منکر واجب کفایی‌ست، تذکر لسانی‌ست، برخورد هم با حاکمیت است. اما انزجار قلبی از گناه و ابرازش کفایی نیست، امر به معروف واجب عینی‌ست. ملتی که امر به معروف نمی کند چه انتظاری دارد که دعایش مستجاب شود؟؟ ✅ شخصی با پوشش زننده به مغازه ما می‌آید بی تفاوت باشیم؟ مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود. 🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا عموی رسول الله صلی الله علیه و آله ورحلت بزرگ عالم و محدث جلیل شیعه حضرت عبدالعظیم حسنی ره رو تسلیت عرض می کنیم. 🔹️سالیانی است که بر قبله ری رو کردم دست من نیست به احسان شما رو کردم 🔹️هر سلامی به تو دادیم حسن داده جواب بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردیم @rahighemakhtoom
🔰بردگی روح نسبت به انسانهای دیگر 🔘بدون شک ما در زندگی خودمان احتیاج داریم به خوراک و هرچه بهترْ بهتر، احتیاج داریم به پوشاک و هرچه عالی‌ترْ بهتر، احتیاج داریم به مسکن و هرچه مجلّل‌ترْ بهتر. همین‌طور احتیاج داریم به زن و فرزند، احتیاج داریم به تجملات زیاد زندگی، و به پول و مادیات علاقه‌مند هستیم. 🔘اما در یک جا ما سر یک دوراهی قرار می‌گیریم، احساس می‌کنیم که اینجا یا باید شرافت و عزّت و سیادت و آقایی خودمان را حفظ کنیم ولی با فقر بسازیم، نان بخوریم ولی نان خشک و خالی، لباس بپوشیم لباس ژنده، خانه داشته باشیم خانه تنگ و کوچک و محقّر، پول نداشته و در مضیقه باشیم؛ و یا از عزّت و آقایی و سیادت خودمان صرف نظر کنیم، تن به یک ذلّت بدهیم، تن به خدمت بدهیم، آن وقت تمام نعمتهای مادی برای ما فراهم می‌شود. می‌بینیم بسیاری از افراد مردم اساساً حاضر نیستند تن به ذلّت بدهند ولو به قیمت اینکه مادیات زندگی‏شان خیلی زیاد شود. 🔘 البته بعضیها حاضر می‌شوند؛ تن به این ذلّت می‌دهند ولی درعین حال همین آدم در عمق وجدانش احساس یک سرشکستگی می کند. 📘 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص25 🍃🍃🍃 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، باما همراه باشید. @majaleezendegi
📌(صورت شاد کردن مومن) در عالم حقایق 🔰‏امام صادق علیه السلام‏ إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ يَقْدُمُ أَمَامَهُ كُلَّمَا رَأَي الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ «لَا تَفْزَعْ وَ لَا تَحْزَنْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْكَرَامَةِ مِنَ الله عَزَّ وَ جَلَّ» ... فَيَقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ «يَرْحَمُكَ اللَّهُ ... مَنْ أَنْتَ؟» فَيَقُولُ «أَنَا السُّرُورُ الَّذِي كُنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ فِي الدُّنْيَا». چون خدا مؤمن را از قبرش در آورد، تمثالی با او خارج شود که در جلو او راه رود، و هر گاه مؤمن یکی از هراس‌های روز قیامت را بیند تمثال به او گوید: «نترس و غم مخور، ترا مژده باد به شادی» ... مؤمن به او گوید: «چه خوب کسی بودی تو ... تو کیستی؟» تمثال گوید: «من آن شادی‌ای هستم که در دنیا به برادر مؤمنت رساندی». 📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۹۰ پ ن: ☑️حقیقت و ملکوت اندیشه و رفتار آدمی در دنیا همراه او تا رسیدن به دار القرار و منزلگاه ایمن، خواهد بود. هر چه کنی به خود کنی... میوه تلخ و شیرین بذری که کاشته ای به خودت خواهد رسید. ☑️هیچ چیز در عالم گم نمی شود،گم شدن توهم و پندار و خوش خیالی است برای سرباز زدن از مسئولیت و یا آسودگی وجدان @rahighemakhtoom
📙سعدی در گلستان می‌گوید: دو برادر بودند، یکی توانگر و دیگری درویش. توانگر- به قول او- در خدمت دیوان (دولت)بود، خدمتگزار بود، ولی آن درویش یک آدم کارگر بود و به تعبیر سعدی از زور بازوی خودش نان می‌خورد. می‌گوید برادر توانگر یک روز به برادر درویش گفت: برادر! تو چرا خدمت نمی‌کنی تا از این مشقّت برهی؟ تو هم بیا مثل من در خدمت دیوان تا از این رنج و زحمت و مشقّت، از این کارگری، از این هیزم شکنی، از این کارهای بسیار سخت رهایی یابی. می‌گوید برادر درویش جواب داد: تو چرا کار نمی‌کنی تا از ذلّتِ خدمت برهی؟ تو به من می‌گویی تو چرا خدمت نمی‌کنی تا از این رنج و مشقّت کار برهی، من به تو می‌گویم تو چرا کار نمی‌کنی، متحمل رنج و مشقّت نمی‌شوی تا از ذلّت خدمت برهی؟ او خدمت را با آن همه مال و ثروت و توانایی که دارد (ولی چون خدمت است، چون سلب آزادی است، چون خم شدن پیش غیر است) ذلّت تشخیص می‌دهد. بعد می‌گوید: خردمندان گفته‌اند که نان خود خوردن و نشستن، به که کمر زرین بستن و در خدمت دیگری ایستادن: به دست آهن تفته کردن خمیر به از دست بر سینه پیش امیر 📋از جنبه روان‌شناسی تحلیل کنید. این چه حسی است در بشر که رنج و زحمت و مشقّت و کارکردن و هیزم شکنی و فقر و مسکنت و همه اینها را ترجیح می‌دهد بر اینکه دست به سینه پیش کسی مانند خود بایستد؟ اسم این را هم اسارت می‌گذارد، می‌گوید من حاضر نیستم برده دیگری بشوم؛ درصورتی که این، بردگی مادی نیست یعنی واقعاً نیروی او استخدام نمی‌شود؛ فقط روحش استخدام می‌شود، بدنش که استخدام نمی‌شود. این یک نوع بردگی است؛ راست هم هست، بردگی است اما بردگی‏‌ای است که تن انسان برده نشده است لکن روح انسان واقعاً برده شده است. 📘 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص25 🍃🍃🍃 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، باما همراه باشید. @majaleezendegi
🔘 تسلط بر دل ها دلِ ما آن‌ قدر مستقل و بزرگ و عظمت دارد كه حرف هیچ كس را قبول نمی‌ كند. دل مگر حرف كسی را قبول می‌ كند! فقط را قبول می‌ كند، هیچ چیزی ممكن نیست که كسی بر دل‌ های مردم مسلّط شود، آن قدر این دل قوی است! زبان و مانند آن را می‌ شود مهار كرد، امّا دل مهارشدنی نیست و بر دل‌ ها مسلّط شد و دل‌ ها را ظرف حرف كرد، ظرف حرف اهل بیت كرد. تمام تلاش و كوشش این عزیزان همین بود. 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱🌱 بند بگسل، باش آزادای پسر چند باشی بند سیم و بند زر 🔹بشر می‌گوید من همان‏طور که نباید بنده و برده امثال خودم باشم (نه تنم بنده و برده امثال خودم باشد و نه روحم)، نباید روحم بنده و اسیر مال دنیا باشد. 🔹در همین جاست که انسان به یک نکته عالی‌تری برمی‌خورد، می‌گوید اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش بکند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و این‏جور چیزها. 🔸مگر اینها قدرت دارند که برده‌گیری کنند؟! من انسانم، زنده‌‏ام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش بکند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟ 🔸حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر می‌کند بنده و برده دنیاست، بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است، بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمی‌تواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، گوسفند که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. 🔸اصلًا جماد نمی‌تواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله‌ را می‏‌شکافد، می‌بیند این خودش است که خودش را برده کرده است. 🔹می‌بیند یک قوّه‌ای است در خودش به نام حرص، قوّه‌ای است به نام طمع، قوّه‌ای است به نام شهوت، قوّه‌ای است به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این طمع است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. 🔹افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ قرآن می‌گوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است، بنده هوای نفس شده است؟ 📘 استاد مطهری، آزادی معنوی، 29 🍃🍃🍃 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، باما همراه باشید. @majaleezendegi
🌱🌱🌱 🔅‏امام علی علیه السلام‏ "خُذُوا مِنَ الْعِلْمِ مَا بَدَا لَكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تَطْلُبُوهُ لِخِصَالٍ أَرْبَعٍ لِتُبَاهُوا بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ تُمَارُوا بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ تُرَاءُوا بِهِ فِي الْمَجَالِسِ أَوْ تَصْرِفُوا وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ لِلتَّرَؤُّسِ." 🔹هر چه برایتان از دانش آشکار شود آن را فرا گیرید. 🔹ولی بپرهیزید از اینکه دانش را برای این چهار چیز بیاموزید: ✅برای اینکه به دانشمندان مباهات کنید و به خود ببالید، ✅ و یا برای اینکه با سبک مغزان بدان وسیله پیکار و جدال کنید، ✅و یا بدان وسیله در انجمن‌ها خودنمائی کنید، ✅و یا بخواهید بدان سبب برای ریاست مردم را به‌سوی خود جلب نمایید. 📘بحار الانوار، ج ۲، ص: ۳۱ 📃پ ن: 🔸برخی با یاد گرفتن چند اصطلاح و چند فرمول فکر نکنند از دماغ فیل افتادند. 🔸علم چندانکه بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی 🔸نخستین میوه دانش تسلط برخویش است و اگر آن را برای استثمار دیگران آموخته ای علم دیگر ابزار دست تو نیست که تو برده ابزار شده ای. 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، همراه ما باشید. @majaleezendegi
📌از عالم شدن تا عالم شدن! هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست آری تو مو بینی و دانش ورزان حقیقی پیچش مو! خود را دریابیم پیش از آن که چون عنکبوتی با دست خود در دام (خویش )هلاک شویم.! 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی.با ما همراه باشید. @majaleezendegi
و نیکی به امامان 📌امیر مومنان و ائمه پدر امت 🔹سید رضی در كتاب خصائص، از سهل بن كَهیل، از پدرش درباره آیه «وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا»/ 8. [و به انسان سفارش كردیم كه به پدر و مادر خود نیكی كند] روایت كرده است كه: 🔹یكی از والدین، علی بن ابی طالب علیه ‌السلام است. از امام جعفر صادق علیه السلام نیز روایت می‌كند كه: 🔹 امیر المؤمنین صلوات الله علیه می‌فرماید: دنیا پس از به هم ریختگی و عصیان، مانند شتر فرزند مرده، به ما مهر خواهد ورزید؛ و سپس فرمود: «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ* وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ». 📘خصائص الأئمة، ص 70. 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی همراه ما باشید @majaleezendgi