eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
294 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۲ نکوهش عالم بی عمل.mp3
2.33M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 نکوهش عالِم بی عمل (2) 🔸۲. مبحث دوم پیرامون حکمت ۱۰۷ که دربارهٔ علم نافع بود، عبارت است از سرچشمه ها و منابع علم نافع؛ 🔻در نهج البلاغه برای علم نافع پنج منبع معرفی شده است : 1⃣ اول خداوند متعال، که در این باره می توانید به خطبه های ۶۵ ، ۸۶ ، ۱۰۸ و ۱۶۳ مراجعه بفرمائید. 2⃣ دوم قرآن کریم، که در خطبه های ۱۱۴ ، ۱۵۸ ، ۱۷۶ و ۱۹۸ نهج البلاغه پیرامون منبع بودن قرآن بیاناتی آمده است. 3⃣ پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که می توانید در خطبه ۷۲ مطالب پیرامون پیامبر و اینکه سخن و رفتار ایشان منبع علم نافع هستند را ببینید. 4⃣ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، که در خطبه های ۳ ، ۵ و ۶ و حکمت ۱۴۷ به این مطلب اشاره می فرمایند که دانشی انباشته و منبع و چشمه ای جوشان از علم در سینهٔ ایشان وجود دارد. 5⃣ و پنجم اهل بیت (علیهم السلام)، که در این باره می توانید به خطبه های ۱۰۵ ، ، ۱۰۹ ، ۱۲۰ ، ۱۴۴ ، ۱۴۷ ، ۱۹۹ ، ۱۹۰ و ۲۳۹ مراجعه بفرمائید. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 8⃣ (قسمت هشتم) علل انحطاط جوامع گذشته ؛ دشمنی و یاری نکردن یکدیگر (خطبه قاصعه) 🔻 وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ ؛ و دوری کنید از هر چیزی که ستون فقرات امّتهای گذشته را خرد کرده و شکسته است . 🔹 یک امّتی ، یک ملّتی ، یک جمعیتی ، در تاریخ در نهایت شوکت و عزت زندگی می کرد ، ناگهان به کلی متلاشی شد و از بین رفت و ستون فقراتش خرد شد ، کمرش شکست ؛ ببینید چه چیزی موجب شد که کمر آن امّت و آن ملت بشکند ، شما هم از آن بپرهیزید ، نگذارید که ستون فقرات امّت اسلام هم بشکند . 🔻 وَ اجْتَنِبُوا كُلَّ أَمْرٍ كَسَرَ فِقْرَتَهُمْ وَ أَوْهَنَ مُنَّتَهُمْ ؛ بپرهیزید از آن چیزهایی که ستون فقرات آنان را شکست و نیروی آنان را از بین برد . آن چه چیزی بوده ؟ 🔻 مِنْ تَضَاغُنِ الْقُلُوبِ ؛ از دشمنی دلها با یکدیگر ، 🔻 وَ تَشَاحُنِ الصُّدُورِ ؛ و کینه ورزی سینه ها با یکدیگر ، 🔻 وَ تَدَابُرِ النُّفُوسِ ؛ و پشت کردن نفسها به یکدیگر ، 🔻 وَ تَخَاذُلِ الْأَيْدِي ؛ و به کمک نیامدن دستها به نفع یکدیگر . 🔹تو وقتی می بینی برادر مسلمانت با دشمنی درگیر است [ ولی ] دست تو به کمک او نمی شتابد ، همین می شود ؛ در مقابل ، وقتی که تو با دشمنی درگیر هستی و برادرت دستش را به کمک تو از آستین بیرون نمی آورد ، همین می شود ؛ « تَخَاذُلِ الْأَيْدِي » یعنی این ، « تَخَاذُل » یعنی فروگذار کردن ، تنها گذاشتن ، کسی را در معرکه ول کردن و تنها رها کردن ؛ یعنی در خذلان و تخاذل [ رها کردن ] . « تَخَاذُلِ الْأَيْدِي » یعنی دست تو به کمک او نرود ، دست او به کمک تو نشتابد . ↩️ ادامه دارد...
💠 ای کمیل! بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند، آری تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمتهای خدا بر بندگان، و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای، شك و ترديد در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها و نه اينها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا ديگری كه سخت در پی لذت بوده و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی توانند از دين پاسداری كنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد. 📒 ، حکمت ۱۴۷
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۳ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
2.2M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 نکوهش عالِم بی عمل 🔸 ۳. بحث سومی که پیرامون شرح حکمت ۱۰۷ نهج البلاغه قابل ارائه هست ، عبارت است از کسانی که سزاوار آموختن علم نافع نیستند ؛ 🔻 مولا علی (علیه السلام) ، پنج گروه را نالایق می دانند برای اینکه از علم نافع ، خصوصاً از علومی که در قلب مطهّر امیرالمؤمنین (علیه السلام) انباشته شده است بهره ببرند : 1⃣ اولین گروه کسانی هستند که دین را وسیلهٔ دنیا قرار می دهند ؛ ( در حکمت ۱۴۷ ) 2⃣ گروه دوم کسانی اند که می خواهند با این علم بر دیگران فخر فروشی کنند ؛ (حکمت ۱۴۷ ) 3⃣ سوم کسانی که نیّت پاکی دارند اما ژرف اندیش نیستند که با اولین شبهه ، از راه به در می شوند و منحرف می گردند ( حکمت ۱۴۷ ) 4⃣ چهارم گروهی که در پی لذت ها و شهوت های نفس هستند و لیاقت آموختن علم نافع را ندارند ( باز هم در حکمت ۱۴۷ ) 5⃣ و آخرین گروه کسانی که حریص در مال دنیا هستند و به خاطر این حرصی که در مال دنیا دارند ، لایق علم نافع نیستند که در حکمت ۳۱ اشاره شده است. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
با توجه به حذف عکس و فیلم‌های حاج قاسم سلیمانی توسط اینستاگرام ، ما هم با دادن نمره پایین به این اپلیکیشن در پلی استور که نتیجه‌اش کاهش ارزش سهام این شرکت است ، از اینستاگرام انتقام میگریم بسم الله ... همین الان برید در صفحه اینستاگرام در پلی استور و کمترین نمره رو بدید https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 9⃣ (قسمت نهم) توصیه به تدبر در احوال مؤمنان گذشته (خطبه قاصعه) 🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛ تدبر کنید ، تأمل کنید در احوالات مؤمنان گذشته و پیش از شما ، آن مؤمنان و مسلمانان سرافرازی که در طول تاریخ پیش از شما بودند ؛ مسلمانان امّت ابراهیم ، مسلمانان امّت موسی ، مسلمانان امّت عیسی ، حواریون و پیروان پیامبران عظيم الشأن و مصلحان بزرگ الهی در میان آحاد بشریت و اجتماعات انسانی . ببینید مؤمنین زمانهای گذشته چه می کردند و چگونه عمل می کردند . 🔻وَتَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤمِنِينَ قَبْلَكُمْ ؛ بينديشيد و تدبّر کنید و در گفتارهای اسلامی ، چقدر روی اندیشه تکیه می کنند ؛ تدبّر ، اندیشیدن ، فکر کردن . این قرآن است ، این هم نهج البلاغه است ، آن هم روایات ائمهٔ هدی ( علیهم السلام ) است ؛ همه و همه ما را امر می کنند به تدبّر و اندیشیدن ، فکر کردن ، تأمل کردن ، از قضایا سر درآوردن ، آگاه شدن ؛ وادار می کنند مسلمین را بر اینکه هشیار و آگاه و زیرک باشند . 🔻 كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمحِيصِ وَالْبَلاَءِ ؛ ببينيد مؤمنین زمانهای گذشته در این حال فشارهای سخت و زیر منگنه های سخت و بلاهای دشوار چگونه بودند ؛ یک نگاهی به حالات آنها بکنید . این همه تواریخی که در قرآن از امّتهای گذشته می آید برای چیست ؟ قرآن که داستان می گوید برای رفع کسالت است ؟ برای سرگرم شدن است ؟ داستان موسی برای این است که ما یک مدتی سرگرم بشویم ؟ نه ، داستان موسی برای درس گرفتن است ؛ داستانهای دیگر همه برای آموختن است . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام خامنه ای: 💠بنده حوائج یک ساله خود را در ایام فاطمیه میگیرم. 💠نمی دانند رزق سال کشور را در فاطمیه می گیریم.
🦋 لزوم همراهی علم با عمل 💠 علم و عمل پيوندی نزديك دارند و كسی كه دانست بايد به آن عمل كند، چرا كه علم عمل را فرا خواند؛ اگر پاسخش داد می ماند و گرنه كوچ می كند. 📒 ، حکمت ۳۶۶
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۴ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
1.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 نکوهش عالِم بی عمل 🔸۴. آخرین موضوعی که پیرامون علم نافع باید به آن پرداخت، آثار علم نافع است؛ 🔻 در نهج‌ البلاغه شریف، امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، این آثار را برای علم نافع ، یعنی علمی که با عمل قرین بشود، مطرح فرمودند: 1⃣ اول پایداری دین و دنیا، که در حکمت ۳۷۲ آمده است. 2⃣ دوم اینکه اساساً عمل به علم و نافع بودن علم، ملاک ارزشمندی علم شمرده شده است که حکمت ۹۲ بر این حقیقت اشارت دارد. 3⃣ سوم اینکه پایداری علم هم منوط به عمل به آن است که حکمت ۳۶۶ در این خصوص ما را راهنمایی می‌کند. 4⃣ از آثار دیگر علم نافع در نهج‌ البلاغهٔ شریف، یکی خیر بودن علم نافع است که حکمت ۹۴ آن را بیان کرده است. 5⃣ و دیگری ترسیدن از مرگ به واسطه درک حقیقت و واقعیت مرگ است که خطبه ۱۵۶ به این واقعیت اشاره دارد. 6⃣ و آخرین اثر از آثار علم نافع ، یعنی علمی که توأم با عمل باشد نزدیک شدن و تقرّب به پیامبران است که در حکمت ۹۶ می‌خوانیم . 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام عالی 🎤بیان لحظات آخر عمر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚* ❁❁)*✲゚*
⚫️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ . اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَكُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها . اللّٰهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَحَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَالْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَعَلَىٰ أُمِّها صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّبِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ. ⚫️فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت شما بزرگواران تسلیت عرض میکنیم.
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 🔟 (قسمت دهم) شکنجه ها و سختی های مؤمنان تاریخ در راه دین(خطبه قاصعه) 🔻اميرالمؤمنين ( صلوات الله علیه ) می فرماید ببینید گذشتگان شما در حال بلا ، در حال شدّت ، در زیر منگنه های فشار چگونه زندگی می کردند. هر کاری که آنها می کردند تدبر کنيد . 🔻 کَیْفَ کَانُوا فِی حَالِ التَّمْحِیصِ وَ الْبَلاَءِ ؛ ببینید چگونه بودند مؤمنان پیش از شما در حال شدت و فشار و بلای زندگی، 🔻 أَلَمْ یَکُونُوا أَثْقَلَ الْخَلاَئِقِ أَعْبَاءً ؛ آیا بارشان و مصیبتشان سنگین تر از مصیبت های همهٔ خلایق نبود ؟ چرا ، واقعاً هم بود. 🔻 اتَّخَذَتْهُمُ الْفَرَاعِنَةُ عَبِیداً فَسَامُوهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ؛ فرعون صفتان عالم و تاریخ ، قدرتمندان قوی پنجهٔ طغیانگر تاریخ ، می خواستند اینها را مانند بردگان خود به حساب بیاورند ؛ سخت ترین عذابها را بر دوش اینها تحمیل می کردند . 🔻وَجَرَّعُوهُمُ الْمُرَارَ ؛ تلخ ترین و ناگوارترین بلیات را جرعه جرعه در حلق آنها می ریختند . " مرار " آن خاری یا آن برگ درختی است که شتر با همه لبهای ضخیمش هم وقتی می خورد، لبهایش مدام قاچ می خورد. امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) این نیش های گزنده را تشبیه می کند به مرار ؛ می گوید اینها مرارها را جرعه جرعه در حلقشان و در حلقومشان می ریختند و به اینها سختی می دادند . اینها را می کشتند ، دست و پای اینها را قطع می کردند ، اینها را زیر شکنجه ها و بلاها و فشارها قرار می دادند. 🔻 امّا فَلَمْ تَبْرَحِ الْحَالُ بِهِمْ فِی ذُلِّ الْهَلَکَةِ وَ قَهْرِ الْغَلَبَةِ ؛ پیوسته و در همه حال درگیر سرپنجهٔ فرعونیان زمان خود قرار داشتند. 🔻 لاَ یَجِدُونَ حِیلَةً فِی امْتِنَاعٍ وَ لاَ سَبِیلاً إِلَى دِفَاع ؛ نمی توانستند جان خودشان را مصونیت ببخشند ، نمی توانستند از خودشان آن چنانکه باید دفاع کنند . یک گروه اقلیت که از لحاظ فکری با قدرت برتری مخالف است، چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ همه چیز دست آن قدرت است ؛ یک گروهی که با او مخالف است چه می تواند بکند در مقابل او ؟ پس او فشار می آورد روی این . ↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - حضرت زهرا(س) - 883.mp3
6.04M
🎙 آمدی تو قد کشیده، می‌روی قامت‌خمیده... 🔻روضه (س) 👤استاد
⚫️ درد دل امیرالمؤمنین(ع) با پیامبر (ص) 💠 سلام بر تو ای رسول خدا، سلامی از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است؛ ای پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (سلام الله علیها ) كم شده و توان خويشتنداری ندارم... پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد و به صاحبش رسيد. 📒 ، فرازی از خطبه ۲۰۲
شرح حکمت ۱۰۷ بخش ۵ نکوهش عالِم بی عمل.mp3
2.07M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ نکوهش عالِم بی عمل 🎙حجت الاسلام
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣1⃣ (قسمت یازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻حَتَّى إِذَا رَأَى اللّهُ سُبْحَانَهُ جِدَّ الصَّبْرِ مِنْهُمْ عَلَى الاَْذَى فِی مَحَبَّتِهِ ؛ آن قدر اینها این بارهای سنگین بلا و مصیبت را بر روی دوشهای استوارشان و دستهای قدرتمندشان نگاه داشتند تا خدا جدّیت صبر را در اینها دید ؛ دید واقعاً راهرو راه توحید هستند ؛ پروردگار عالم دید که به راستی دنبال بندگی او می گردند، دید اینها حاضرند در راه محبت او ، در راه علاقهٔ به خدا و محبت به خدا ، سخت ترین اذیتها و آزارها را تحمل کنند و به جان بخرند. 🔻 وَ الاِْحْتِمَالَ لِلْمَکْرُوهِ مِنْ خَوْفِهِ ؛ دید حاضرند به خاطر خوف و خشیت از خدا مکروهات ـ یعنی سختی ها ، ناراحتی ها و ناپسندی های زندگی - را به جان بپذیرند ؛ شدتها را ، ترسها را ، بی پولی ها را حاضر شدند به جان بپذیرند برای خاطر خوف و خشیت از پروردگار. وقتی پروردگار این را در اینها مشاهده کرد ، دید راست می گویند ، پایدار و پابرجا هستند ، آن وقت ، 🔻 جَعَلَ لَهُمْ مِنْ مَضَايِقِ الْبَلَاءِ فَرَجاً ؛ از شدتها ، از گذرگاه های تنگ بلا ، برای آنان راه فرجی گشود ، راه به رویشان باز شد. ببینید ! امیرالمؤمنین دارد آنها را به یاد امّتهای گذشته می اندازد . یعنی چه ؟ قبلاً خود حضرت فرموده که ببینید چه چیزهایی آنها را به عافیت و نعمت و سربلندی و شوکت و عزت رسانیده است ، شما هم همین ها را عمل کنید . حالا امیرالمؤمنین ( صلوات الله علیه ) در این بیان به ما می گوید اینها بر اثر صبر ، بر اثر تحمّل سختی ها ، بر اثر اینکه حاضر شدند راحتی دو سه روز را برای خاطر خدا فدا کنند و بدهند ، به آن سربلندی ها رسیدند . 🔻فَأَبْدَلَهُمُ الْعِزَّ مَكَانَ الذُّلِّ ، به عوض آن ذلتها و سختیها و زیردستی ها ، عزّت و فرادستی و آقایی به آنها داد. ↩️ ادامه دارد...
🔵 شناخت ارزش خویش 💠 دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی انسان اين بس که ارزش خويش نداند. 📒 ، خطبه ۱۰۳ ؛ بند ۳
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱ مدیریت قلب.mp3
3.91M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 مدیریت قلب ⚜ امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، در حکمت ۱۰۸ نهج‌ البلاغهٔ شریف، بخشی از احوال، اوصاف و آسیب های شگفت ترین عضو درونی انسان، یعنی قلب را بر شمردند؛ اوّلین موضوعی که پیرامون قلب بیان می‌کنند، ایجاد و پدید آمدن امید و رجاء قلب است و می‌فرمایند: 💠 " اگر در دل امیدی پدید آید، طمع آن را خوار می‌گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد، حرص آن را تباه خواهد کرد. " 🔻بنابراین بر اساس فرمودهٔ مولا علی (علیه‌ السلام) طمع آفت رجاء و امید است که می‌تواند این فرصت بی‌نظیر را به یک تهدید بی‌نظیر تبديل کند. 🔰 لذا ما بحث طمع را از نهج‌البلاغه، محضر شما تقدیم می‌کنیم؛ 🔻مولا علی (علیه‌ السلام) طمع را یکی از عوامل اصلی خفّت و خواری انسان ها می‌دانند؛ لذا در نهج‌ البلاغه شریف، در حکمت دوم می‌فرمایند: " کسی که در دل طمع آرد، نفس خود را به حقارت و پستی وادارد و هرکه پرده از سختی خویش بردارد، به ذلت خویشتن، تن سپارد. " 🔻 و بر همین اساس است که در وصف عیسی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۶۰ می‌فرماید: " عیسی (علیه‌السلام) همسری نداشت که وسیله تشویش خاطر او شود، فرزندی نداشت که اندوهگینش کند، مالی نداشت که او را به خود مشغول دارد و طمعی در چیزی نداشت که او را پست و خوار گرداند." 🔻در خطبه ۱۹۴، مولا علی (علیه‌السلام) در توصیف منافقین می‌فرمایند: " منافقین برای وصول به آنچه که طمع در آن دارند، اظهار نا امیدی و استغنا از آن نمایند، تا بازار خود را بر پای دارند و کالای خود را به فروش برسانند. " 🔻در حکمت ۲۲۶ حضرت می‌فرمایند: " طمع کار همواره در ذلت و خواری گرفتار است. " 🔻همچنین در حکمت ۲۷۵ درباره طمع می‌فرمایند: " همانا طمع وارد کننده ای است که بازگشت ندارد و ضامنی است که به پیمانش وفا نمی‌کند؛ چه بسا نوشندهٔ آبی که پیش از سیراب شدن، گلوگیر و خفه شده و هر اندازه که برای به دست آوردن چیزی بیشتر مبارزه و رقابت شود، به همان اندازه مصیبت از دست دادنش زیادتر خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣1⃣ (قسمت دوازدهم) سربلندی ؛ نتیجه صبر و استقامت مؤمنان گذشته در راه خدا(خطبه قاصعه) 🔻والاْمْنَ مَكَانَ الْخَوْفِ ؛ به جای آن ترسها و گریختن ها و دل دل زدنها ، به اینها امنیت داد و شدند از آقایان ، شدند از بزرگان ، دنیا مال اینها شد ، حکومتها در قبضهٔ اینها قرار گرفت و برای اینها امنیت به وجود آمد . 🔻وأَئِمَّةً أَعْلاَماً ؛ اینها رهبران بشر و علمهای راهنمای بشریت شدند . 🔻و قَدْ بَلَغَتِ الْكَرَامَةُ مِنَ اللَّهِ لَهُمْ‏ مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَيْهِ بِهِمْ ؛ کرامت پروردگار و لطف و تفضل خدا و عزّت و شرفی که از ناحیهٔ خدا بردند ، به قدری بود که هرگز امید و آرزویش را کسی دربارهٔ آنها نداشت ؛ کسی خیال نمی کرد اینها به این آقایی و این عزّت و این شرافت و این کرامت برسند . 🔻 فانْظُرُوا کَیْفَ کَانُوا حَیْثُ کَانَتِ الاَْمْلاَءُ مُجْتَمِعَةً؛ پس بنگرید چگونه شدند آن وقتی که اجتماعاتشان ، گروه هایشان ، دسته بندی هایشان و احزابشان همه با هم مجتمع و یکپارچه بود. 🔻و الاَْهْوَاءُ مُؤْتَلِفَةً ؛ خواستهایشان یکی بود، 🔻والْقُلُوبُ مُعْتَدِلَةً ؛ دلهایشان همه در یک راه بود ، 🔻 و الاَْیْدِی مُتَرَادِفَةً ؛ دستهایشان همه روی هم بود. 🔻 و السُّيوفُ مُتَناصِرَةً ، شمشیرهایشان به یاری یکدیگر میرفت ؛ اینها به یاری آنها ، آنها به یاری اینها ، 🔻و البَصائرُ نافِذَةً ؛ به قربان این زبان ، به به ! چشمهای بصیرتشان تیز بود ، آگاه بودند ، می فهمیدند ، شعور داشتند ، درک داشتند ، 🔻و العزائمُ واحِدةً ؛ تصمیم هایشان یکی بود ، بینشان اختلاف و تشتّت نبود ؛ وقتی این جور بودند ـ دستها یکی ، دلها یکی ، خواستها یکی ، شمشیرها یکی ، بازوها یکی ، بصیرتها و دستها آگاه ، روشن ، شعور فراوان ، فهم در سطح بالا ، همه چیز یکی - وقتی دارای این شرایط بودند و به اینجا رسیدند ، 🔻ألَمْ يَكُونُوا أرْبابا في أقْطارِ الْأرَضينَ ؛ آیا بزرگان و سروران اقطار عالم نشدند ؟ 🔻و مُلُوكاً عَلَى رِقَابِ الْعَالَمِينَ ؛ زمامداران سراسر جامعهٔ بشری نگشتند ؟ چرا ! ↩️ ادامه دارد...