eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
295 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
بر چهره ی همچو ماه مهدی صلوات،، بر رحمت یک نگاه مهدی صلوات،، تا ماه رخش شود هویدا بفرست،، بر شان و مقام و جاه مهدی صلوات،، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۲۱) 🔵 آگاهی ژرف امام (علیه السلام) 💠 همانا کارِ ما (ولايتِ ما) اهل بيت پيامبر سخت و تحمّل آن دشوار است که جز مؤمن دين دار که خدا او را آزموده و ايمانش در دل استوار بوده، قدرت پذيرش و تحمّل آن را ندارد و حديث ما را جز سينه های امانت پذير و عقل های بردبار فرا نگيرد. ای مردم! پيش از آن که مرا نيابيد، آنچه می خواهيد از من بپرسيد که من راههای آسمان را بهتر از راههای زمين می شناسم. بپرسيد قبل از آنکه فتنه ها چونان شتری بی صاحب حرکت کند و مهارِ خود را پايمال نمايد و مردم را بکوبد و بيازارد و عقل ها را سرگردان کند. 📒 ، خطبه ۱۸۹
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 6⃣4⃣(قسمت چهل و ششم) فریبکاری 🔻 در تاریخ طبری آمده : مغیره بن شعبه ادعا می کرد که او تازه عهدترین مردم به رسول خدا (صلى الله علیه و آله) است و به مردم می گفت : من انگشتر خود را در میان قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) انداختم تا با این بهانه داخل در قبر شده بدن رسول خدا را مس نمایم، تا من آخرین کسی باشم که از رسول خدا جدا گشته است . 🔻طبری از عبدالله بن حرث نقل کرده که می گوید : من در زمان خلافت عمر یا عثمان به همراه علی (علیه السلام) برای انجام عمره وارد مکّه شدیم و آن حضرت در منزل خواهر خود ( امّ هانی ) اقامت گزید. آنگاه که از اعمال عمره فارغ گردید به خانه بازگشت و غسل نمود، در این موقع گروهی از عراقی ها به نزد آن حضرت آمده عرضه داشتند : از شما سؤالی داریم. ✨ امام (علیه السلام) به آنان فرمود : گمانم می خواهید از مطلبی که مغیره به شما گفته از اینکه او تازه عهدترین مردم به رسول خداست بپرسید ؟ 🔻 گفتند : آری . آن حضرت فرمود : دروغ گفته است ، تازه عهدترین مردم نسبت به رسول خدا، قثم بن عباس می باشد و او آخرین نفر ما بوده که از میان قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) خارج گشته است. ↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش آخرت گرایی 💠 خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند و دل به آخرت بستند. 📒 ،بخشی از حکمت ۱۰۴
شرح حکمت ۱۰۴ فضیلت زهد و تهجّد.mp3
3.65M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ فضیلت زهد و تهجّد 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 فضیلت زهد و تهجّد 🔰 حکمت ۱۰۴ نهج‌البلاغه، حاوی دو نکته اصلی است: 1⃣ یکی زهد و بی رغبتی اولیاءالله نسبت به دنیا 2⃣ و دوم مستجاب بودن دعای سحر و دعای نماز شب خوان ( الّا در مواردی استثنایی) 🔸اما دربارهٔ زهد دنیا کافی است به خطبه ۱۶۰ نهج‌البلاغه ،بند چهارم و پنجم، مراجعه بفرمایید؛ حضرت می‌فرمایند: " برای تو کافیست که راه و رسم پیامبر اسلام را، اطاعت نمایی؛ (سپس اوضاع بعضی از انبیاء عظام را درباره زهد و بی رغبتی نسبت به دنیا، اینگونه بیان می‌کنند:) اگر می خواهی دوّمی را موسی (علیه‌السلام) که خدا با او سخن می‌گفت و زندگی او را توصیف کنم، آنجا که می‌گوید: پروردگارا! هر چه به من از نیکی ها کنی نیازمندم. به خدا سوگند، موسی (علیه‌السلام) جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد، چیز دیگری نخواست؛ زیرا موسی از سبزیجات زمین می‌خورد تا آنجا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزیِ گیاه، از پشت پرده شکم او آشکار بود؛ و اگر می خواهی سومی را حضرت داوود (علیه‌السلام)، صاحب نِی های نوازنده و خواننده بهشتیان را، الگوی خویش سازی، که با هنر دستان خود از لیف خرما زنبیل می‌بافت و از همنشینان خود می‌پرسید: چه کسی از شما این زنبیل را می‌فروشد؟ و با بهای آن به خوردن نان جویی قناعت می‌کرد. و اگر می خواهی از عیسی بن مریم بگویم که سنگ را بالش خود قرار می‌داد، لباس پشمی خشن به تن می‌کرد و نان خشک می‌خورد؛ نان خورشت او گرسنگی و چراغش در شب، ماه و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمین بود. میوه و گل او سبزیجاتی بود که زمین، برای چهارپایان می‌رویاند؛ زنی نداشت که او را فریفته خود سازد، فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد، مالی نداشت تا او را سرگرم کند و آز و طمعی نداشت تا او را خوار و ذلیل نماید. مَرکب سواری او دو پایش و خدمتگزار وی، دست هایش بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 7⃣4⃣(قسمت چهل و هفتم) پرهیز از فتنه 🔻در کتاب غیبت نعمانی از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود : ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر منبر کوفه می فرمود : در پیش روی شما فتنه هایی ظلمانی ، کور و مبهم خواهد بود که نجات نمی یابد از آن فتنه ها به جز نومه ( گمنام ) 🔻 بعضی پرسیدند: یا امیرالمومنین ! نومه چیست؟ 🔻 فرمود : کسی که مردم را می شناسد و مردم او را نمی شناسند . ↩️ ادامه دارد...
🔵 فضیلت زهد و تهجّد 💠 از نوف بكّالى نقل شده كه در يكى از شب ها، امام على (عليه السّلام) را ديدم براى عبادت از بستر برخاست، نگاهى به ستارگان افكند و به من فرمود: خوابى يا بيدار؟ گفتم: بيدارم. فرمود: اى نوف! خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند و دل به آخرت بستند، آنان مردمى هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر، آب را عطر و قرآن را پوشش زيرين و دعا را لباس روئين خود قرار دادند، سپس دنیا را همانند عيسی مسيح (علیه السّلام) وانهادند. 📒 ، حکمت ۱۰۴
شرح حکمت ۱۰۴ بخش ۲ فضیلت زهد و تهجد.mp3
3.17M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ فضیلت زهد و تهجّد 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹 فضیلت زهد و تهجّد 🔸 بخش دوم از حکمت ۱۰۴، درباره اصحاب سحرخیز و آثار سحرخیزی است؛ 🔻 مولا علی (علیه‌ السلام) در خطبه متّقین، پیرامون شب های متّقین اینگونه می‌فرمایند: " پرهیزکاران در شب برپا ایستاده مشغول نمازند؛ قرآن را جزء به جزء و با تفکر و اندیشه می‌خوانند. با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می‌یابند. وقتی به آیه ای برسند که تشویقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پر شوق در آن خیره شوند و گمان می‌برند که نعمت های بهشت در برابر دیدگانشان قرار دارد و هرگاه به آیه ای می‌رسند که ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گویا صدای بر هم خوردن شعله‌ های آتش در گوششان طنین افکن است. پس قامت به شکل رکوع خم می کنند و پیشانی و دست و پا بر خاک می مالند و از خدا آزادی خود از جهنّم را طلب می کنند." 🔻 همچنین مولای متقیان، امیرمؤمنان (علیه السلام) در خطبه ۱۹۰ نهج البلاغه نیز پیرامون اهل تقوا اینگونه می فرمایند: " شب های شان با خشوع و استغفار مانند روز روشن است. " ؛ شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد. 🔻 در نامه ۴۵ نهج البلاغه هم مولا علی (علیه‌السلام)، یکی از نشانه‌های حزب اللّهی های واقعی را این می‌داند که: " به شب‌ زنده‌داری پرداخته است و اگر خواب بر او چیره شده بر روی زمین خوابیده و کف دست را بالش خود قرار داده و در گروهی است که ترس از معاد، خواب را از چشمان شان ربوده و پهلوها از بستر گرفته و لبهایشان به یاد پروردگار در حرکت و با استقبال طولانی گناهان را زدوده اند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣4⃣(قسمت چهل و هشتم) سرزمین کربلا 🔻 ابوجحیفه می گوید : عروه بارقی نزد سعيد بن وهب آمد و از او جریانی را که دیده بود سؤال نمود و من گفتارشان را می شنیدم. 🔻سعید گفت : مخنف بن سلیم مرا به نزد علی (علیه السلام) فرستاد و من در کربلا خدمت آن حضرت رسیدم پس دیدم با دست به زمین کربلا اشاره نموده و می فرماید : " اینجاست ، اینجاست. " مردی به آن حضرت گفت : یا امیرالمؤمنین اینجا چه می شود ؟ 🔻 فرمود : اینجا بارهای آل محمد (صلى الله علیه و آله) فرود می آید ، پس وای به حال ایشان از شما ! و وای به حال شما از ایشان ! مردی پرسید مقصودتان چیست یا امیرالمؤمنین ؟! ✨امیرالمؤمنین فرمود : وای به حال ایشان از شما که آنان را می کُشید و وای بر شما از ایشان که خداوند شما را به سبب کشتن آنان به دوزخ می برد. ◀️ قسمت آخر
🔵 اقسام احکام الهی 💠 همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را درباره آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد. 📒 ، حکمت ۱۰۵
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۱ اقسام احکام الهی.mp3
4.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (1) 🔹اقسام احکام الهی 🔰 در حکمت ۱۰۵ امیرالمؤمنین درباره چهار دسته از موضوعات سخن گفتند ؛ 1⃣ نخست موضوعاتی که خداوند حکم وجوب بر آنها آورده است ، 2⃣ دوم موضوعاتی که حدود الهی هستند، 3⃣ سوم موضوعاتی که نهی شدیم از آنها ، 4⃣ و چهارم موضوعاتی که خداوند دربارهٔ آنها سکوت کرده ، در حالیکه نه جهل داشته و نه نسیان. ➖✦➖✦➖✦➖✦➖✦➖ 1⃣ دربارهٔ فرائض و واجبات در نهج البلاغه، چند دسته مطلب مورد توجه است : 🔵 1.اولاً فهرستی از واجبات در نهج البلاغه شریف بیان شدند که به ترتیب عبارتند از : ✳️ حج ؛ (در خطبه اول نهج البلاغه) ✳️ سطح زندگی رهبران و مدیران و حکومت اسلامی در حدّ ضعفا بودن؛ (در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه) ✳️ قوت فقرا که در اموال اغنیاء قرار داده شده ؛ (در حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه) ✳️ حقّ رهبر بر امّت و حقّ امّت بر رهبر ؛ (در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه) ✳️ بزرگ دانستن وفای به عهد ؛ (در نامهٔ ۵۳) ✳️ و ذکر زبانی ؛ (در خطبه ۱۸۳) 🔵 2. مطلب دوم فلسفهٔ بعضی از واجبات الهی است که در حکمت ۲۵۲ حضرت به آن پرداختند 🔵 3. و مسأله سوم اهمیت و جایگاه فرائض است. 🔻مولا علی (علیه السلام) دربارهٔ اهمیت و جایگاه فرائض این نکات را در نهج البلاغه بیان کردند : 🔸۱. روز قیامت خدا با آنها علیه ما احتجاج خواهد کرد؛ (حکمت ۳۸۲) 🔸۲.محبوب ترین دستور تربیتی مولا علی (علیه السلام) به فرزندش؛ (در نامه ۳۱) 🔸۳. عامل ورود انسان به بهشت؛ (در خطبه ۱۶۷) 🔸۴. بالاترین عبادت ؛(در حکمت ۱۱۳) 🔸۵. اگر مستحبّات به واجبات ضرر برسانند ؛ اولاً مایهٔ تقرّب بنده به خدا نمی شوند ؛ (حکمت ۳۹) ثانیاً باید آنها را ترک کرد ؛ (حکمت ۲۷۹ و حکمت ۳۱۲) 🔸۶. بهترین وقتت را برای اقامه فرائض اختصاص بده؛ (نامه ۳۱) 🔸۷. خوشا به حال کسی که فرائض را در پیشگاه پروردگار انجام داده ؛ (نامه ۴۵) 🔸۸. همهٔ عبادات منوط به آمادگی و اقبال قلب است، الّا فرائض ؛ (نامه ۶۹) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💠پوستر نقشۀ ایام فاطمیه 🔸جهت نقشه‌خوانیِ و پرده خوانی فاطمیه
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣ (قسمت اول) مقدمه 🔻مكتب حیاتبخش اسلام در کنار ارائهٔ برنامه برای پیشرفت معنوی و مادی فرد ، نقشهٔ راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرفی حاکم تراز _ معصومان ( علیهم السلام ) در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت _ تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است ، اما پس از ارتحال رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله ) ، جامعهٔ اسلامی بر خلاف دستور الهی و تصریح رسول گرامی ( صلی الله علیه وآله ) ، خود را از نعمت حکومت امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) محروم کرد و پس از ۲۵ سال دوباره به دامن تدبیر و سیاست آن حضرت چنگ زد . 🔻دورهٔ پرفراز و نشیب حکومت پنج سالهٔ امیرالمؤمنين ( عليه السلام ) با نشان دادن الگوی سیاست اصیل اسلامی و سبک اسلامی مدیریت ، سرمشقی برای همهٔ جوامع گردید . 🔻 امید است با بهره گیری از این کتاب شریف شاهد رشد و بالندگی دولت اسلامی و دیگر اقشار جامعه باشیم. ↩️ ادامه دارد...
🔵 دعای طلب باران 💠 بار خداوندا! بارانت را بر ما ببار و ما را مأيوس برمگردان و با خشکسالی و قحطی ما را نابود مفرما و با اعمال زشتی که بی خردان ما انجام داده اند ما را به عذاب خويش مبتلا مگردان. ای مهربانترين مهربان ها! 📒 ، خطبه ۱۴۳ ، بند ۳
تدریس روحانی ایرانی حجت الاسلام میرزامحمدی یکی از روحانیون ریاضی دان در دانشگاه آلمان
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۲ اقسام احکام الهی.mp3
3.04M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹اقسام احکام الهی 🔰 در ادامه حکمت ۱۰۵، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: 💠 « وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا » ؛ " خداوند متعال حدودی برای شما معین فرموده، از آنها تجاوز نکنید. " 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۵۲ نهج‌ البلاغه، فلسفه وجوب حدود خدا را اینگونه فرموده است: « وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ » ؛ " خداوند متعال حدود خودش را واجب دانست، اقامهٔ حدود را واجب دانست برای بزرگ شمردن محرمات الهی. " 🔻 آنقدر این حدود الهی و اقامه حدود الهی عظمت دارد، که مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۳۱ نهج‌ البلاغه شریف، فلسفهٔ حکومت را حتی اقامه حدود معطل شده و تعطیل شده الهی می‌دانند و می‌فرمایند: " خدایا تو می‌دانی که جنگ و درگیری ما، برای بدست آوردن قدرت و حکومت و دنیا و ثروت نبود، بلکه می‌خواستیم اموری را احیا کنیم. از جمله می‌فرمایند: « تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ » ؛ می‌خواستیم مقرّرات و حدود تعطیل شده تو را احیا کنیم و اقامه کنیم. " 🔻 و آنقدر اقامه این حدود و احیای حدود تعطیل شده مهم است که مولا علی (علیه‌السلام)، مردم کوفه را به خاطر ترک و تعطیل این احکام و حدود الهی، مذمّت می‌کنند؛ در بند پانزدهم از خطبه ۱۹۲ می‌فرمایند: « لِتَرْكِ التَّنَاهِي أَلَا وَ قَدْ قَطَعْتُمْ قَيْدَ الْإِسْلَامِ وَ عَطَّلْتُمْ حُدُودَهُ وَ أَمَتُّمْ أَحْكَامَهُ » ؛ " آگاه باشید! شما رشته پیوند با اسلام را قطع، اجرای حدود الهی را تعطیل و احکام اسلام را به فراموشی سپرده اید. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣ (قسمت دوم) هشدار به مسلمانان برای دچار نشدن به عقوبت پیشینیان (خطبه ۱۸۷) 🔻 ای امّت اسلام ! بپرهیزید از آنچه بر امّتهای پیش از شما نازل شد از عقوبتها 🔹 کدام عقوبتها منظور است ؟ آیا منظور از عقوبتها همان بادهای سرخ و سیاه کشنده است؟ مراد اینها است ؟ نه ، اولاً که بر طبق بسیاری از روایات ، این عذابهای این جوری برای امّت آخرالزّمان بر اثر تکذیب وجود ندارد و در خارج هم می بینیم که در طول تاریخ اسلام این جور نبوده که زلزله و رعد و برق و مانند این چیزها برای ترساندن این امّت بیاید ؛ این عذابها مال امتهای گذشته بود که هنوز در حد بلوغ نبودند ؛ آنها را باید با این چیزها می ترساندند تا هدایت بشوند ، اما وقتی که بشریت به حد بلوغ خود رسیده است ، دیگر او را با این ترساندن ها نمی شود به راه آورد و نباید به راه آورد؛ چون به حد بلوغ فکری رسیده است ، لذا لازم نیست که پروردگار عالم او را با عذاب ، با رعد ، با زلزله ، با صاعقه ادب کند ؛ او باید با عقل خود ادب شود و اگر نشد ، دچار عذابهای دیگری خواهد شد . 🔹 پس منظور از عذابی که اینجا «مَثُلات» ذکر شده ، عذابهای آسمانی و بلاهای نازل شدهٔ از طرف آسمان نیست ، بلکه مراد بلاهای اجتماعی است ؛ یعنی ذلتها ، عقب ماندگی ها ، انحطاط ها ، دستخوش سرپنجهٔ دشمن شدنها ، با فقر و جهالتهایی که امتهای گذشته به آن دچار شدند . می فرماید : ای امت اسلام ! مراقب باشید آن بلیات و عقوبتهایی که بر امتهای گذشته فرود آمد بر شما فرود نیاید . ↩️ ادامه دارد...
🔵 وجوب اجرای حدود الهی 💠 خداوند اجراى «حدود» را براى بزرگداشت محرّمات الهى واجب كرد. 📒 ، فرازی از حکمت ۲۵۲
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۳ اقسام احکام الهی.mp3
3.82M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام