eitaa logo
، اشعارمجنون کرمانشاهی(حاج آرمین غلامی)
624 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
4هزار ویدیو
934 فایل
اشعار ناب آیینی اثرشاعر ومداح اهل بیت (ع)حاج آرمین غلامی متخلص به (مجنون کرمانشاهی) شاعر۱۱/کتاب شعرآیینی،عاشقانه(فارسی،کردی)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽‌ 🔺️ ۱۷ ماه رمضان سالروز بنای مسجد مقدس جمکران به امر مبارک حضرت ولیعصر عجل‌الله تعالی فرجه 🕌 سحر جمعه ۱۷ رمضان ۳۷۳ قمری حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه) فرمان ساخت مسجد جمکران را صادر کردند. ✍ببوسم خاک پاک جمکران را تـجلــی خـانــه پـیــغمبـــران
تاریخ تقویم شیعه 17 ماه رمضان / قتل عایشه در چنین روزی عایشه دختر ابوبکر به دست معاویه کشته شد. او در طول حیات همواره رفتار نامناسبی با پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان داشت. جنگ جمل و کشته شدن مسلمانان زیادی در این واقعه به واسطه فتنه انگیزی‌های او بود. قتل عایشه در شب ۱۷ ماه رمضان در سال ۵۸ ه‍ در مدینه، عایشه دختر ابوبکر به دست معاویه کشته شد و به سزاى اعمالش رسید.[۱] دو قول دیگر در این باره ۲۹ رجب و آخر ذى الحجه است. پیامبر (ص) دوست داشت تا زنده است مرگ و دفن عایشه را ببیند.[۲] ابن ابى الحدید می‌گوید: اگر خلیفه دوم به جاى على (ع) بود هر آینه عایشه را قطعه قطعه می‌کرد.[۳] معاویه چون خواست براى پسرش یزید از مردم بیعت بگیرد، عایشه انکار آن کرد و معاویه را تهدید کرد و گفت: برادرم محمد را کشتى و براى یزید بیعت می‌گیری؟ معاویه ترسید که مبادا او ایجاد فتنه کند. لذا در خانه خود چاهى کند و آن را پر از آهک کرد و فرش قیمتى بر روى آن پهن نمود و عایشه را وقت نماز عشا به خانه خود خواندم وقتى عایشه وارد شد، معاویه او را به نشستن بر آن تخت تعارف کرد. همین که روى آن نشست، فرو رفت و به چاه افتاد و هلاک شد. معاویه در چاه چندین نیزه مسموم تعبیه کرده بود و هنگامى که عایشه در چاه افتاد فورا کار او ساخته شد. عایشه در زمان حیات پیامبر (ص) با آن حضرت رفتار نامناسبى داشت. با امیرالمؤمنین (ع) و حضرت صدیقه (س) و همسران پیامبر (ص) رفتارهاى زشت و کینه توزانه‌اى رواداشت. واقعه جمل و کشته شدن حدود بیست هزار نفر از مسلمین به خاطر فتنه او از کارهاى معروف اوست.[۴] وقتى حضرت زهرا (س) به شهادت رسید، همسران رسول خدا (ص) براى سر سلامتى امیرالمؤمنین آمدند جز عایشه که اظهار مریضى کرد و سخنى گفت که دلالت بر خوشحالى او داشت.[۵] از مشخص‌ترین نشانه‌های بغض و کینه او نسبت به امیرالمؤمنین (ع) این بود که غلامش را «عبد الرحمن» نام نهاد و گفت: این نام گذارى را به خاطر محبتم به قاتل على بن ابى طالب یعنى عبد الرحمن بن ملجم انجامد دادم.[۶] دانشنامه اسلامی جامعیت مقاله متوسط مقاله مورد سنجش قرار گرفته است عایشه پرش به ناوبریپرش به جستجو Confirm3.jpg «عایشه» دختر ابوبکر بن ابی‌قحافه متولد ۴ یا ۵ بعثت است. او سومین زنی است که به همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد. عایشه به همراه طلحه و زبیر، به بهانه خونخواهی عثمان، عامل برپایی جنگ جمل و کشتار هزاران تن از مسلمانان شدند. محتویات ۱ زندگی عایشه با پیامبر اکرم ۲ رفتار عایشه با اهل بیت ۳ عائشه در شأن نزول آیات ۴ پانویس ۵ منابع زندگی عایشه با پیامبر اکرم منابع در مورد زمان آمدن عایشه به خانه پیامبر اکرم (ص) اختلاف دارند و آن را بین هشت ماه تا ۱۸ ماه پس از هجرت گفته اند.[۱] در نقلی که به خود عایشه می رسد چنین آمده که او چند سال پیش از هجرت و در حالی که شش سال داشته به عقد پیامبر صلی الله علیه و آله در آمده و پس از هجرت در سن نه سالگی به خانه آن حضرت وارد شده است. اما برخی قرائن دیگر نشان از نادرستی و ساختگی بودن این نقل دارند از جمله اینکه منابع مختلفی سن خواهر او اسماء را به هنگام هجرت ۲۷ سال گفته اند[۲] و همچنین منابع اختلاف سن او را با خواهرش ۱۰ سال گزارش کرده اند،[۳] که با این حساب اگر عایشه در اولین سال هجرت به مدینه نیز با آن حضرت ازدواج نموده باشد حداقل ۱۷ ساله بوده است. وی نسبت به رفتار شخصی پیامبر (ص) تعصب خاصی داشت و در خصوص رفت و آمدهای حضرت، حساسیت نشان می داد. برخی از مسند نویسان خاطراتی از عایشه نقل کرده اند که تماماً بیانگر حساسیت ها و عکس العمل های وی در مسایل مختلف مرتبط با رسول خدا (ص) بوده است.[۴] پیامبر اکرم (ص) از عایشه دارای فرزندی نشد. البته برخی از منابع گفته اند او برای پیامبر فرزندی آورد اما در کودکی از دنیا رفت. ولی این ثابت نشده است.[۵] پیامبر به او کنیه «ام عبدالله» داد و این به خاطر آن بود که او عبدالله بن‌ زبیر فرزند خواهرش را از کودکی نزد خود نگهداری می‌کرد.[۶] گفتنی است وی به مانند حفصه بنت عمر در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله با درخواست‌ها و انتظارات بی‌جا از پیامبر صلی الله علیه و آله و فخرفروشی بر سایر همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله رنجش خاطر آن حضرت را فراهم می‌کرد و حتی آن حضرت به خاطر رفتار نکوهیده آنان به مدت یک ماه از آنان کناره‌گیری کرد و به صورت تنها در حجره‌ای بسر می‌برد.[۷] رفتار عایشه با اهل بیت عایشه مطابق با گفته خود به خدیجه همسر پیامبر (ص) به خاطر اینکه پیامبر بارها از او نام می‌برده، حسادت می‌کرد.[۸] همچنین برخی روایات حاکی از عداوت عایشه با امام علی علیه‌السلام از زمان پیامبر است. چنانچه روایت شده است علىّ بن ابى طالب علیه السّلام خدمت پیامبر صلى اللَّه علیه و آله وارد شد در حالى که عایشه پشت سر حضرت نشسته بود، و خانه پر از جمعیت بود. حضرت مکانى براى نش
ستن پیدا نکرد. پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به او اشاره کرد که «اینجا» یعنى پشت سر آن حضرت بنشیند. على علیه السّلام آمد و بین پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و عایشه نشست و مانند اعرابى ‏ها زانوان را در بغل گرفت. عایشه آن حضرت را کنار زد و غضب کرد و گفت: «براى نشستنت جایى جز بغل من نیافتى»؟! پیامبر صلى اللَّه علیه و آله با شنیدن این سخن بر عایشه‏ غضب کرد و فرمود: ساکت باش اى حمیرا! در باره برادرم على مرا اذیت مکن. او امیر المؤمنین و آقاى مسلمانان و صاحب لواى حمد و پیشرو پیشانى سفیدان در روز قیامت است. خداوند اختیار پل صراط را به او مى‌‏سپارد و او آتش را تقسیم مى‏‌کند. دوستانش را داخل بهشت و دشمنانش را داخل آتش مى‏ نماید. [۹] تلاش عایشه در گردآوری احزاب مخالف امام علی(ع) و سازماندهی لشکری بزرگ علیه خلافت امام که به جنگ جمل انجامید، نشانه بارزی از دشمنی او با علی بن ابی‌طالب(ع) است. عایشه در مکه حضور داشت که خبر قتل عثمان را برای او آوردند. او عمره خود را به‌جا آورد و به سمت مدینه راه افتاد اما همین که خبر به خلافت رسیدن علی(ع) را به او دادند، با ناراحتی به مکه بازگشت. پس از مدتی با رسیدن طلحه و زبیر به مکه، این سه با نیروهایی از قبایل عرب، به سوی بصره راه افتادند و ادعای خون‌خواهی عثمان را مطرح ساختند. آنها بعد از تصرف این شهر، در برابر نیروهای امام صف‌آرایی کردند.[۱۰] حضرت علی علیه‌السلام در جریان جنگ جمل، نامه‌ای برای عایشه نوشت و شخصیت وی را بدین گونه توصیف کرد: اما بعد فانک خرجت من بیتک عاصیه لله تعالی و لرسوله صلی الله علیه و آله تطلبین امرا کان عنک موضوعاً، ثم تزعمین انّک تریدین الاصلاح بین النّاس فخبّرینی ما للنّساء و قود العساکر؟ و زعمت انک طالبه بدم عثمان و عثمان رجل من بنی‌امیه و انت امراه من بنی‌تمیم بن مره، ولعمری ان الذی عرضک للبلاء و حملک علی المعصیه لأعظم الیک ذنباً من قتله عثمان، و ما غضبت حتی اغضبت و لاهجت حتی هیجت، فاتقی الله یا عایشه! و ارجعی الی منزلک و اسبلی علیک سترک، والسلام.[۱۱] اما بعد، تو عصیان خداى تعالى و رسول او را پیشه کرده، از خانه ات بیرون آمده ای، و طالب امری شده ای که بر عهده تو نیست. آنگاه گمان میکنی که تو اصلاح بین مردم را می خواهی. خبر کن مرا که زنان را با لشکرکشى چه کار! و گمان می کنی که طالب خون عثمان هستی حال آنکه او مردى بود از بنى امیه و تو زنى هستى از بنى تمیم بن مره. به خدا سوگند که تو درى از بلا بر خود گشودى، و امرى از معصیت براى خود اندوختى، و گناه این اعظم است از گناه قاتلان عثمان، و غضب بر کسى نکردى تا خود مغضوب شدى، و فتنه از براى کسى نینگیختى تا خود مفتون گشتى، اى عایشه از خداى تعالى بترس و به منزل خود بازگرد، و ستر خود را بر روى خود فرو انداز و السلام. یکی دیگر از اقدامات عایشه در زمان حیاتش، جلوگیری از دفن پیکر امام حسن(ع) کنار قبر پیامبر(ص) بود. از آن‌جا که محل دفن پیامبر(ص) در خانه عایشه بود و پس از آن، خلیفه اول و دوم نیز در این مکان دفن شده بودند، با شهادت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) مطابق با وصیت برادرش قصد داشت پیکر او را، کنار قبر پیامبر(ص) دفن کند، اما عایشه با تحریک مروان بن حکم، مانع این اقدام شد و امام حسین(ع) برای پرهیز از درگیری از این اقدام صرف‌نظر کرد و جنازه امام(ع) در بقیع دفن شد.[۱۲] عائشه در شأن نزول آیات نزول آیات آغازین سوره تحریم درباره توطئه و آزارهاى عایشه و حفصه، علیه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله دانسته شده که خداوند ضمن افشاى آنها، به زنان در برابر هر گونه اقدامى علیه پیامبر صلى الله علیه و آله هشدار داد.[۱۳] در شأن نزول آیات ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب نیز که سخن از بهانه گیرى و خواسته هاى دنیایى برخى همسران پیامبر است، از عایشه یاد شده و از آنان خواسته شده تا بین خدا و رسول صلى الله علیه و آله و دنیا و زینت هاى آن یکى را برگزینند.[۱۴] همچنین آیه ۱۱ سوره نور معروف به آیه افک، به جریان بهتان گروهى از صحابه به یکى از همسران رسول خدا صلى الله علیه و آله پرداخته است. بر اساس این آیه، گروهى از مسلمانان به این تهمت دامن زدند و در اشاعه آن کوشیدند. عایشه (در روایت مفصلى) این آیه را در شأن خود مى داند. او مى گوید: این ماجرا هنگامى اتفاق افتاد که در بازگشت از غزوه بنى المصطلق، از لشکر عقب ماند و به وسیله یکى از صحابه به نام صفوان بن معطل به لشکر ملحق شد؛ آن گاه گروهى وى را متهم کردند و این آیه او را از این اتهام تطهیر کرد.[۱۵] این روایت در منابع مختلف اهل سنت تکرار شده است، اما منابع شیعه نزول این آیه را درباره ماریه قبطیه و رفع اتهام از او مى داند و به نقل عایشه اشکالاتی وارد نموده‌اند.[۱۶] پانویس پرش به بالا ↑ إمتاع الأسماع بما للنبی من الأحوال و الأموال و الحفدة و...، ج‏۱، ص۷۰ پرش به بالا ↑ الأصبهانی، ابونعیم أحمد بن عبد الله (متوفای۴۳۰هـ)، معرفة الصحابة، ج۶ ،
ص۳۲۵۳؛ الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب ابوالقاسم (متوفای۳۶۰هـ)، المعجم الکبیر، الموصل، مکتبة الزهراء، الطبعة: الثانیة، ۱۴۰۴هـ - ۱۹۸۳م، ج ۲۴ ، ص ۷۷. پرش به بالا ↑ ابن کثیر الدمشقی، إسماعیل بن عمر، البدایة والنهایة، بیروت، مکتبة المعارف، ج ۸ ، ص ۳۴۵ ـ ۳۴۶ پرش به بالا ↑ به مسند احمد جلد ششم به صفحات ۱۱۵، ۱۴۷، ۱۵۱ و ۲۲۱ مراجعه نمایند پرش به بالا ↑ ابن حجر، الاصابة، ج ۸، ص۲۳۲ پرش به بالا ↑ الطبقات، خامسه۲، ص۳۴؛ البدایة و النهایه، ج۵، ص۲۹۴؛ شرح نهج‌ البلاغه، ج۹، ص۱۹۰. پرش به بالا ↑ مستدرک سفینه البحار (علی نمازی)، ج ۲، ص ۳۲۴. پرش به بالا ↑ مسلم بن حجاج نیشابوری، صحیح مسلم، ج ۴، ص۱۸۸۹ پرش به بالا ↑ أسرار آل محمد علیهم السلام (ترجمه کتاب سلیم)، اسماعیل انصاری، ص ۴۱۵؛ مناقب ابن مردویه (منبع اهل سنت)، ص ۶۲ پرش به بالا ↑ تاریخ یعقوبی، ج۲ ص۱۸۰. پرش به بالا ↑ کشف الغمه، ج ۱، ص ۳۲۵؛ بحارالانوار، ج ۳۲، ص ۱۱۷ با اندکی تفاوت در برخی کلمات. پرش به بالا ↑ انساب الاشراف، بلاذری، ج۳ ص۶۶. پرش به بالا ↑ جامع البیان، ج۱۴، جزء۲۸، ص۲۰۰؛ مجمع البیان، ج۹-۱۰، ص۴۷۱-۴۷۴. پرش به بالا ↑ جامع البیان، ج۱۱، جزء۲۱، ص۱۸۸؛ مجمع البیان، ج۷-۸ ، ص۵۵۴-۵۵۵. پرش به بالا ↑ ابن هشام، سیره النبویه، بیروت، ج۲، ص ۲۹۷-۳۰۲ پرش به بالا ↑ برای نمونه رجوع کنید به المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۵، ص۹۷ تا ۱۰۵ منابع موسسه تبیان، نرم‌افزار دایرة‌المعارف چهارده معصوم علیهم‌السلام. فرهنگ قرآن، جلد ۱۹، صفحه ۴۹۷. عبدالملک بن هشام، السیرة النبویه، تحقیق مصطفی السقا و ابراهیم الأبیاری و عبد الحفیظ شلبی، بیروت،‌دار المعرفة، بی‌تا. محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات‏، چاپ دوم، ۱۳۹۰ق‏. الذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر، به کوشش عمر عبدالسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، ۱۴۱۰ق. ویکی شیعه. رده: همسران پیامبر منوی ناوبری ورودصفحهبحثخواندننمایش مبدأنمایش تاریخچهجستجو جستجو در دانشنامه‌ی اسلامی برو صفحهٔ اصلی تغییرات اخیر مقالهٔ تصادفی راهنما درباره ما تماس با ما ابزارها پیوندها به این صفحه تغییرات مرتبط صفحه‌های ویژه نسخهٔ قابل چاپ پیوند پایدار اطلاعات صفحه پیمایش‌گر قرآن سایر سایت‌ها موسسه اهل‌البیت (ع) کتاب‌خانه دیجیتالی پایگاه امام علی (ع) از این صفحه ۴,۳۶۲ بار بازدید شده است سیاست محرمانگیدربارهٔ دانشنامه‌ی اسلامیتکذیب‌نامه‌هاPowered by MediaWiki
💚 لیست ۹۹ اسم خداوند 💚🌱 از رسول خدا(ص) نقل شده‌ که خداى تعالى 99 نام دارد. هر کس نسبت به آنها شناخت و معرفت داشته باشد داخل بهشت می‌شود و هر گاه خداوند را با این اسما بخوانید، دعایتان مستجاب میشود.. پس این اسماءالحسنی را حفظ کنید و در دعاهایتان با آنها خداوند را عبادت کنید 🌸 1. الله،(معبود و قابل پرستش است) 2. واحد،(یگانه است) 3. احد،(همه چیز اوست. چیزی غیر از وجود ندارد) 4. صمد،(کسی که تمام امور به او بازگشت می‌کند. یا به معنای کسی که در قصد خود ثابت است، تا روشنى حق بر شما آشکار شود) 5. اول(قبل از هر چیز وجود داشت) 6. آخر(بعد از بین رفتن تمام موجودات وجود خواهد داشت)، 7. سمیع(بسیار شنواست)، 8. بصیر(بسیار بیناست)، 9. قدیر،(بسیار توان‌مند است؛ یعنی بر انجام هرکاری توانا است) 10. قاهر،(غالب و بالا دست بندگانش می‌باشد) 11. على،(برتر است) 12. اعلى،(صیغه مبالغه یعنی بسیار برتر است) 13. باقى،(تا ابد باقی خواهد بود و برایش پایانی قابل تصور نیست) 14. بدیع،(به وجود آورنده آسمان‌ها، زمین و کل عالم هستی است) 15. بارى،(مخلوقات را بدون الگو خلق کرد) 16. اکرم،(بسیار بخشنده و سخاوت‌مند است) 17. ظاهر،(از جنبه‌ای روشن و آشکار است) 18. باطن،(از جنبه دیگر نهان و غیر آشکار است) 19. حى،(زنده است) 20. حکیم،(کارهایش از روی حکمت است) 21. علیم،(بسیار داناست) 22. حلیم،(بسیار بردبار و صبور است) 23. حفیظ،(بسیار نگهدارنده است) 24. حق،(ذات و افعال و صفات خدا حقّ است؛ یعنى همه آنها مطابق واقع و در جاى و موقع خویش است) 25. حسیب،(بسیار حسابگر است؛ حسابش دقیق است) 26. حمید،(بسیار ستایش شده است) 27. حفى،(بسیار گرامی دارنده است) 28. رب،(پروردگار و پرورش‌دهنده است) 29. رحمان،(دلسوز برای همه است) 30. رحیم،(دلسوز ویژه برای مؤمنان است) 31. ذارء،(به وجود آورنده است) 32. رازق،(روزی دهنده است) 33. رقیب،(هیچ چیز از نظرش پوشیده نیست) 34. رؤف،(مهربان است) 35. رائى،(بیننده است) 36. سلام،(سالم از هر عیب و نقص است) 37. مؤمن،(بندگان مطیعش از عذاب او در امان هستند) 38. مهیمن،(از خوف و ترس پناه می‌دهد) 39. عزیز،(غالب و تواناست) 40. جبار،(درهم کوبنده است) 41. متکبر،(دارای کبر و جلال است) 42. سید،(آقا و بزرگ است) 43. سبوح،(پاک و منزه از هر بدی است) 44. شهید،(گواه است) 45. صادق،(راست گو است) 46. صانع،(بوجود آورنده است) 47. طاهر،(پاک است) 48. عدل،(با عدالت رفتار می‌کند) 49. عَفُو،(از بدی‌ها گذشت می‌کند) 50. غفور،(بخشنده است) 51. غنى،(بی‌نیاز است) 52. غیاث،(به درخواست کنندگان و نیازمندان کمک می‌رساند) 53. فاطر،( آفریننده‌ای است که تمام هستی را بدون ماده اولیه آفرید) 54. فرد،(یکتا و بدون شریک است) 55. فتاح،(بسیار گشاینده است، مشکلات و گره‌های زندگی مردم را می‌گشاید) 56. فالق،(شکافنده است) 57. قدیم،(از ازل وجود داشت) 58. ملک،(پادشاه است) 59. قدوس،(منزه و پاک است) 60. قوى،(قدرتمند است) 61. قریب،(نزدیک است) 62. قیوم،(بپا دارنده است) 63. قابض،(گیرنده است) 64. باسط،(گشاینده است) 65. قاضى الحاجات،(برآورنده و برطرف کننده نیازهاست) 66. مجید،(بزرگ منش است) 67. مولى،(سرپرست است) 68. منّان،(نعمت‌های بزرگ را بر مخلوقات منت گذاشته است) 69. محیط،(به همه چیز احاطه دارد) 70. مبین،(بیان کننده است) 71. مقیت،(نیازهای حیاتی موجودات را فراهم می‌سازد) 72. مصور،(چهره‌نگار است) 73. کریم،(بخشنده و سخاوتمند است) 74. کبیر،(بزرگ است) 75. کافى،(کفایت کننده است) 76. کاشف الضر،(برطرف کننده گرفتاری‌هاست) 77. وتر،(یکتاست) 78. نور،(درخشنده است) 79. وهاب،(بسیار هدیه می‌دهد) 80. ناصر،(یاری کننده است) 81. واسع،(گشایش دهنده است) 82. ودود،(مهربان و دوستدار است) 83. هادى،(راهنماست) 84. وفى،(به عهد و پیمان وفادار است) 85. وکیل،(کارساز است) 86. وارث،(هستی را به ارث می‌برد، تمام هستی به او باز می‌گردد) 87. بَرّ،(نیکوکار است) 88. باعث،(مردم را بعد از مرگشان دوباره زنده می‌کند) 89. تواب،(بسیار توبه پذیر است) 90. جلیل،(بزرگوار است) 91. جواد،(بخشنده است) 92. خبیر،(از همه چیز با خبر است) 93. خالق،(آفریننده است) 94. خیر الناصرین،(بهترین یاری کنندگان است) 95. دیان،( بهترین داور است) 96. شکور،(بهترین سپاسگزار است) 97. عظیم،(بزرگ است) 98. لطیف(نرمخو است) 99. و شافى.(شفا دهنده است) •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم (؏ج) میلادامام حسن مجتبی(ع) مراسم هفتگی قرائت قرآن کریم #،زیارت آل یاسین آرمین غلامی و حسینیه ی حجت الاسلام میرمعینی. ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
﷽‌ برگی از تاریخ و فضیلتی از امیرالمومنین علیه السلام در هفدهم ماه مبارک رمضان ✳️در آن شب سپاه رسول خدا با کافران قریش در منطقه بدر روبرو شدند و فردای آن، جنگ بدر رخ داد و خدا سپاه آن حضرت را بر مشرکین پیروز کرد و آن پیروزی از بزرگ ترین فتوحات اسلام بود، به همین خاطر علما فرموده اند: صدقه در چنین روزی، همراه شکرگزاری به درگاه حق، بسیار مستحب است و همچنین در شبش غسل و عبادت فضیلت بسیار دارد. 🔰روایات بسیار وارد شده که رسول خدا(صلی اللّه علیه و آله) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟ یاران سکوت کرده و هیچ یک اقدام به این کار نکرد! ❇امیرالمؤمنین(علیه السلام) برای پی گیری آب مشکی برداشت و بیرون رفت؛ آن شب، شبی سرد بود و باد تندی می وزید و تاریکی همه جا را فرا گرفته بود. به چاه آب رسید، چاهی بود بسیار عمیق و تاریک و حضرت دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد به ناچار وارد چاه شد و مشک را پر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی اسلام حرکت کرد. ✅ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت از سختی آن نشست تا برطرف شد، سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت، چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند، حضرت فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟ ❇️عرض کرد: سه مرتبه بادی وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطل شدن برای فرونشستن بادها بود. پیامبر فرمود: یا علی آیا دانستی آن ها چه بودند؟ عرض کرد: ندانستم، فرمود: 🔵بار نخست جبرییل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و بار دوم میکاییل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و پس از آن اسرافیل بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند. 🔆@majnon1396
🟡شیخ عباس قمی می‌نویسد:«قول آن کسی که گفته در یک شب برای امیرالمؤمنین سه هزار و سه محسنات و فضیلت بوده، اشاره به همین شب است و سید حِمیری در مدح آن حضرت در قصیده خود به این معنا اشاره کرده: 🌸اُقْسِمُ بِاللَّهِ وَ الایِهِ/ وَ الْمَرْءُ عَمَّا قَالَ مَسْئولٌ به خدا و نعمت هایش سوگند می خورم/ و شخص در برابر انچه گفت مسیول است 🌸اِنَّ عَلِی بْنَ اَبِی طَالِبٍ/ عَلَی الْتُّقَی وَ الْبِرِّ مَجْبُولٌ بدرستی که علی بن ابیطالب/ وجودش بر تقوا و نیکی سرشته شده است 🌸کانَ اِذَا الْحَرْبُ مَرَتْهَا الْقَنَا/ وَ اَحْجَمَتْ عَنْهَا الْبَهَالِیلُ چنین بود، وقتی برق نیزه ها تنور جنگ را میافروخت/ و پهلوانان از عرصه فرار می کردند 🌸یمْشِی اِلَی الْقِرْنِ وَ فِی کفِّهِ/ اَبْیضُ مَاضِی الْحَدِّ مَصْقُولٌ به سوی حریف می شتافت و در دستش بود/ شمشیر بران تیز صیقلی شده 🌸مَشْی الْعَفَرْنَا بَینَ اَشْبَالِهِ/ اَبْرَزَهُ لِلْقَنَصِ الْغِیلُ مانند راه رفتن شیر غران در میان بچه هایش/ که آن ها را از بیشه برای شکار به میدان آورده 🌸ذَاک الَّذِی سَلَّمَ فِی لَیلَهٍ/ عَلَیهِ مِیکالٌ وَ جِبْرِیلٌ علی همان است که در شبی بر او/ میکاییل و جبرییل سلام کرد 🌸مِیکالُ فِی اَلْفٍ وَ جِبْرِیلُ فِی/ اَلْفٍ وَ یتْلُوهُمْ سَرَافِیلُ میکاییل همراه هزار فرشته و جبرییل/با هزار فرشته و به دنبالشان اسرافیل 🌸لَیلَهَ بَدْرٍ مَدَدا اُنْزِلُوا/ کاَنَّهُمْ طَی رٌ اَبَابِیلُ در شب بدر برای یاری رساندن نازل شدند/ گویا آنان مرغان ابابیل بودند 🔆@majnon1396
🔘 گوشه‌ای از کینه‌ها و دشمنی‌های عایشه با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله... 🔻قاتلِ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله... راوی گوید: امام صادق عليه‌السلام به ما فرمود: تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِیُّ أَوْ قُتِلَ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ 🔸آیا می‌دانید پیامبر وفات یافت یا کشته شد؟ خداوند می‌فرماید: «أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ » آل عمران،۱۴۴ {آیا اگر او بمیرد یا کشته شود از عقیده خود بر می‌گردید؟ } فَسُمَّ قَبْلَ الْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَقَتَاهُ فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ 🔸پس قبل از رحلت آن حضرت، آن دو زن (عایشه و حفصه) او را مسموم کردند. راوی گوید: پس ما گفتیم که آن دو زن و پدرانشان بدترین خلق خدا هستند. 📚تفسیر العیاشی، ج ١ ص ٢٠٠؛ 📚البرهان، ج۵ ص ۴١٩ 🔹در روایتی دیگر نیز امام صادق عليه‌السلام فرمودند: أَعْلَمَ حَفْصَةَ أَنَّ أَبَاهَا وَ أَبَا بَکْرٍ یَلِیَانِ الْأَمْرَ فَأَفْشَتْ إِلَی عَائِشَةَ فَأَفْشَتْ إِلَی أَبِیهَا فَأَفْشَی إِلَی صَاحِبِهِ 🔸رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ،حفصه را آگاه کردند که پدرش (عمر) و ابوبکر امارت و خلافت را بدست می‌گیرند، حفصه این سرّ را برای عایشه فاش کرد و عایشه هم برای پدرش گفت: و ابوبکر هم به عمر گفت. فَاجْتَمَعَا عَلَی أَنْ یَسْتَعْجِلَا ذَلِکَ عَلَی أَنْ یَسْقِیَاهُ سَمّا 🔸 پس آن دو (ابوبکر و عمر) جمع شدند برای این که این امر زودتر اتفاق بیفتد،رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را مسموم کنند. 📚الصراط المستقیم، بیاضی، ج ٣، ص١۶٨؛ 📚 بحارالانوار ج ٢٢، ص ٢۴۶ 🔻 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دوست داشت تا زنده است،مرگ او را ببیند... در نَقلی که منابع اهل سنت نیز نقل کرده‌اند آمده است: پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله دوست داشت تا زنده است مرگ و دفن عايشه را ببيند. 📚مسند احمد بن حنبل، ج۶ ص۱۴۴ 📚سبعة من السلف: ص ۲۶۷ 🔆@majnon1396
🔘 گوشه‌ای از کینه‌ها و دشمنی‌های عایشه نسبت به امیرالمؤمنین علیه‌السلام... 🔻کینهٔ امیرالمؤمنین علیه‌السلام، مثل کورهٔ آتش در دلش می‌جوشید... امیرالمومنین علیه السلام در فرازی از خطبه ۱۵۶ نهج‌البلاغه خطاب به مردم بصره فرمودند: ...أَمَّا فُلاَنَةُ فَأَدْرَکَهَا رَأْیُ النِّسَاءِ وَ ضِغْنٌ غَلاَ فِی صَدْرِهَا کَمِرْجَلِ الْقَیْنِ وَ لَوْ دُعِیَتْ لِتَنَالَ مِنْ غَیْرِی مَا أَتَتْ إِلَیَّ لَمْ تَفْعَلْ 🔸اما فلانی - عائشه -، پس افکار و خیالات زنانه بر او چیره شد، و کینه‌ها در سینه‌اش چون کوره آهنگری شعله ور گردید، اگر از او می‌خواستند آنچه را که بر ضد من انجام داد نسبت به دیگری روا دارد سرباز می‌زد. 📚 نهج‌البلاغه خطبه ۱۵۶ 🔻با خبر شهادت امیرالمومنین علیه‌السلام، سر به سجده گذاشت... ابوالفرج اصفهانی در «مقاتل الطالبین» این‌گونه نقل می‌کند: لَمّا أنْ جاءَ قَتْلَ عَلیٍّ، سَجَدَت... 🔸وقتی که خبر شهادت امیرالمومنین علیه‌السلام به عایشه رسید، او سر به سجده گذاشت. 📚مقاتل الطالبین ص۵۵ 🔻 به خاطر «ابن‌مُلجم»، اسم غلامش را «عبدالرحمن» گذاشت... مسروق گوید: نزد عایشه رفتم و نشستم. پس با من صحبت می‌کرد و در آن حین، غلام سیاهش را که به او عبدالرحمن می‌گفتند، صدا کرد. آن غلام حاضر شد. عایشه گفت: ای مسروق! آیا می دانی چرا نامش را عبدالرّحمن گذاشتم؟ گفتم: خیر. گفت: حُبّاً مِنِّي لِعَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُلْجَمٍ. 🔸به دلیل محبّتی که به عبدالرّحمن بن ملجم مرادی دارم. 📚 بحار الأنوار، ج‏۳۲، ص۳۴۲ 🔆@majnon1396
🔘‌ گوشه‌ای از کینه‌ها و دشمنی‌های عایشه با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها... 🔻امام زمان علیه‌السلام، انتقام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را از عایشه می‌گیرد... در روایتی امام باقر علیه‌السلام فرمودند: أَمَا لَوْ قَامَ قَائِمُنَا لَقَدْ رُدَّتْ إِلَیْهِ الْحُمَیْرَاءُ حَتَّی یَجْلِدَهَا الْحَدَّ وَ حَتَّی یَنْتَقِمَ لِابْنَةِ مُحَمَّدٍ فَاطِمَةَ علیها السلام مِنْهَا 🔸 وقتی قائم ما قیام کند، خداوند حمیراء (عایشه) را از قبر درآورد تا او را با تازیانه حد بزند، و نیز انتقام فاطمه دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله را از او بگیرد. راوی گوید: عرض کردم: قربانت گردم! برای چه به او حدّ می‌زنند؟ امام علیه‌السلام فرمود: به خاطر افترایی که به مادر ابراهیم(ماریه) فرزند رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بست. عرض کردم: چرا خداوند حدّ او را تا روزگار حضرت قائم علیه‌السلام به تأخیر می‌اندازد؟ امام علیه‌السلام فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله رَحْمَةً وَ بَعَثَ الْقَائِمَ علیه السلام نَقِمَةً 🔸خداوند رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را به عنوان رحمتی برای بندگانش فرستاد، ولی حضرت قائم علیه‌السلام را برای کیفر آنها می‌فرستد. 📚 علل الشرائع، ج ۲ ص ۵۵۱ 🔻خوشحالیِ عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها... إبن أبی الحدید معتزلی در کتاب شرح نهج البلاغة خود چنین نقل کرده است که: ثُمَّ ماتتْ فاطمةُ فجاءَ نساءُ رسولِ الله کلُّهُنَّ إلى بنی هاشم فی العزاءِ إلّا عائشة فإنَّها لَمْ تَأْتِ و أظهَرتْ مرَضاً و نُقلَ إلى علیٍّ عنها کلامٌ یدلُّ على السّرور. 🔸پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، تمام همسران رسول خدا به دیدن بنی هاشم برای تسلیت آمدند ، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه السلام نیز خبری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهراء سلام الله علیها ابراز خوشحالی کرده است. 📚شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۹ ص ۱۳۲. 🔆@majnon1396
♦️ دشمنیِ عایشه با اهل‌البیت علیهم‌السلام، تمام‌نشدنی بود... در روایت آمده است که: شب عروسی حضرت زهرا با امیرالمومنین علیهماالسلام بود که زنان انصار این‌گونه می‌گفتند: أبوها سیّدُ الناسِ 🔸 پدر زهرا سلام‌الله‌علیها، آقای مردمان است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله این جمله را شنیدند و فرمودند: و بگویید: شوهر زهرا سلام‌الله‌علیها (یعنی امیرالمومنین علیه‌السلام) دارای قوت و قدرت است. اما آنان ، اسمی از امیرالمومنین علیه‌السلام نیاوردند. وقتیکه که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از علت آن جویا شد، زنان انصار گفتند: مَنَعَتْنا عائشةُ 🔸 عایشه ما را از بردن نام علی علیه‌السلام منع کرده است. 🔻در این هنگام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: مٰا تَدَع عائشةُ عِداوَتَنا أهلَ‌البَیت 🔸 هیچ‌گاه عایشه دشمنی خود با ما اهلبیت را کنار نمی‌گذارد. 📚الصراط المستقیم، عاملی، قرن۹؛ ج۳ ص۱۶۷ 🔆@majnon1396
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مراسمات شب‌های احیای ماه مبارک رمضان/وشهادت امیرالمومنین حیدر(ع) همراه با سخنرانی قرائت دعای جوشن کبیر: با مداحی: حاج آرمین غلامی مکان: کرمانشاه 📣کانال اعلام جلسات کرمانشاه 🆔 🙏لطفاً در اطلاع رسانی مراسمات سهیم باشید🙏
🔹مراسمات شب‌های احیای ماه مبارک رمضان/وشهادت امیرالمومنین حیدر(ع) همراه با سخنرانی قرائت دعای جوشن کبیر: با مداحی: حاج آرمین غلامی مکان: کرمانشاه 📣کانال اعلام جلسات کرمانشاه 🆔 🙏لطفاً در اطلاع رسانی مراسمات سهیم باشید🙏