❤️ݥجـݩـۅݩ أݪـحیـدږ عݪیـة الـښݪاݦـ🍷
⬇️⬇️
⬆️⬅️یکی از اشکالاتی که دشمنان دین و اهل بیت علیهم السلام و در راس آنها نواصب یعنی جماعت مخالفین بر سید الشهداء علیه السلام وارد می کنند ازدواج حضرت قاسم علیه السلام و الصلاة در کربلا است،
این ازدواج طبق نظر علما صحیح نیست:
⬅️علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف مینویسد:
👈👈 قصه دامادی حضرت قاسم علیه السلام را در کتب معتبر ندیده ام.
📚جلای العیون ص٦٧٦
⬅️ شیخ عباس قمی طلب ثراه چنین مینویسد:
مخفی نماند که قصّه دامادی جناب قاسم علیه السّلام در کربلا و تزویج او فاطمه بنت الحسین علیه السّلام را، صحّت ندارد ؛ چه آنکه در کتب معتبره به نظر نرسیده و بعلاوه آنکه حضرت امام حسین علیه السّلام را دو دختر بوده چنانکه در کتب معتبره ذکر شده ، یکی سکینه که شیخ طپرسی فرموده : سیّد الشّهداء علیه السّلام او را تزویج عبداللّه کرده بود و پیش از آنکه زفاف حاصل شود عبداللّه شهید گردید.
و دیگر فاطمه که زوجه حسن مُثَنّی بوده که در کربلا حاضر بود چنانکه در احوال امام حسن علیه السّلام به آن اشاره شد، و اگر استناداً به اخبار غیر معتبره گفته شود که جناب امام حسین علیه السّلام را فاطمه دیگر بوده گوئیم که او فاطمه صغری است و در مدینه بوده و او را نتوان با قاسم بن حسن علیهماالسّلام عقد بست واللّه تعالی العالم .
⬅️ شیخ اجلّ محدّث متتبّع ماهرثقه الا سلام آقای حاج میرزا حسین نوری - نَوَّرَ اللّه مَرْقَدَهُ- در کتاب (لؤ لؤ و مرجان ) فرموده به مقتضای تمام کتب معتمده سالفه مؤ لّفه در فنّ حدیث و اَنساب و سِیر نتوان برای حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام دختر قابل تزویج بی شوهری پیدا کرد که این قضیه قطع نظر از صحّت و سقم آن به حسب نقل وقوعش ممکن باشد.
⬅️نظر آیت الله سید صادق حسینی روحانی رحمة الله علیه؛
سوال ؛نظر حضرتعالى درباره داستان ازدواج حضرت قاسم عليه السلام كه توسط طُريحى در كتاب اَلْمُنْتَخَبِ، سيّد بَحرانى در كتابِ مَدينة المَعاجز، حائرى در كتاب مَعالىالسِّبطَيْن، شعرانى در كتاب ترجمه نَفَسُ الْمَهمُوم و ديگران آوردهاند چه مىباشد؟
پاسخ :نظر ما همان نظر علامه مامقانى مىباشد كه مىفرمايند: «آنچه او در كتاب المنتخب درباره داستان ازدواج ايشان آورده است را نه من و نه ساير محققان در كتابهاى سيره و مقتل معتبر پيدا ننموديم» .
📚عاشورا و قيام امام حسين عليه السلام از ديدگاه حضرت آيه الله سيد محمد صادق روحاني (مد ظله العالي)
📚مجموعه پرسش و پاسخ هاي اعتقادي آیت الله سید محمد صادق روحانی- ص 73
⬅️نظر آیت الله حاج شیخ میرزا جواد تبریزی رحمة الله علیه:
سوال :آيا واقعا در كربلا عروسى حضرت قاسم عليه السّلام انجام شد؟آيا امام حسن عليه السّلام هم به امام حسين عليه السّلام در اين باره وصيت كرده بودند؟آيا امام حسين عليه السّلام دختر خود را در كربلا به عقد حضرت قاسم عليه السّلام در آوردند؟
پاسخ :بسمه تعالى
مصائب زيادى بر سيد الشهداء و اهل بيت و فرزندانش سلام اللّه عليهم در واقعۀ كربلا وارد شده است و مصائبى هم بعد از واقعۀ كربلا بر اهل بيت سلام اللّه عليهم وارد شده كه نقل آنها مشهور و معتبر است.و نسبت به عروسى قاسم نقلى وجود دارد،لكن به محكمى وقايع ديگر نيست،و اللّه العالم.
📚عنوان کتاب: استفتائات جدید (للتبریزی)- نویسنده: تبریزی، جلد 2 ص 448
❤️ݥجـݩـۅݩ أݪـحیـدږ عݪیـة الـښݪاݦـ🍷
⬆️⬅️یکی از اشکالاتی که دشمنان دین و اهل بیت علیهم السلام و در راس آنها نواصب یعنی جماعت مخالفین بر س
✅ پاسخ ها به بیان دیگر:
بيشتر تحليل گران واقعه عاشورا عروسی حضرت قاسم بن الحسن(عليه السلام) را نادرست مي دانند، محدث قمی در منتهی الآمال دامادی حضرت قاسم را رد کرده و می فرمايد:
قصه ی دامادی حضرت قاسم در كربلا صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه بدون نسل است
📚منتهی الآمال ، شیخ عباس قمی ج ۱ ص ۷۰۰📚
# علامه مجلسی بر اين باور است که ماجراي عروسی قاسم سند معتبري ندارد منشأ اين حکايت دو کتاب است؛ يکی منتخب المراثی، اثر شيخ فخرالدين طريحی ـ نويسنده ي مجمع البحرين ـ و ديگري روضة الشهدا نوشته ي ملاحسين کاشفی ـ صاحب انوار سهيلی ـ است اين کتاب اولين مقتلی است که به فارسي نوشته شده است
📚ریاض القدس المسمی بحدائق الانس، واعظ قزوینی ج ۲ ص ۴۲📚
# بدون ترديد در وقايع عاشورا تحريفاتی صورت گرفته و در واقعيات اين حادثه مهم تاريخ اسلام و تشيع دستكاري هايی شده
يكي از اين تحريفات دامادی حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) است كه در برخی از مجالس مذهبی متأسفانه با حساسيت خاصی بهش میپردازن
اين تحريفات در عين حال كه واقعيت تاريخی اين حادثه رو مخدوش ميكنه، ما رو از اهداف اساسي واقعه عاشورا و درسهایی كه از آن حادثه عظيم ميتوان گرفت، دور ميكنه..
❤️ݥجـݩـۅݩ أݪـحیـدږ عݪیـة الـښݪاݦـ🍷
✅ پاسخ ها به بیان دیگر: بيشتر تحليل گران واقعه عاشورا عروسی حضرت قاسم بن الحسن(عليه السلام) را نا
⚫️ اصولاً جريان عروسي حضرت قاسم در كتابهای اوليه تاريخی ذكر نشده و اين مطلب بعدها در تاريخ وارد شده و در روضه ها و تعزيه ها به واسطه جريان احساسی خاصی كه در آن وجود دارد و براي داستانی كردن اين حادثه و به نمايش درآوردن آن، از اين حادثه كه واقعيت ندارد، سوءاستفاده ميشود با اين هدف كه چون گرياندن مردم ثواب دارد و هر چه آب و تابش بيشتر شود مردم را بيشتر مجذوب ميكند، از وقايعي كه هيچ سند صحيح تاريخی ندارن استفاده شده است
# جوانی كه هنوز سيزده يا چهارده سال بيشتر ندارد و شايد هنوز به سن بلوغ نرسيده است و در گرماگرم نبردی كه حتی فرصت خواندن نماز را در حال آرامش ندارند و در زير باران شمشيرها و تيرها نماز خوف را به جا ميارن، زماني كه مصيبت و غم گرداگرد خيام حسين و ياران او را گرفته، زماني كه همه شوق شهادت بر سر می پروراند و ميخواهند هر چه زودتر اجازه ميدان گرفته و به فيض شهادت نائل شوند زمانی كه امام حسين(عليه السلام) از حضرت قاسم در مورد شهادت سؤال ميكند و او پاسخ ميدهد كه از عسل شيرين تر است و بدين ترتيب آرزوي قلبی خود را شهادت بيان ميكنه نه عروسی كه در وقت فراغت و آسايش و شادی لازم است نه هنگام جنگ و مبارزه و در گرماگرم شهادت مسئله عروسی حضرت قاسم نه منطقی و عقلی است و نه از جهت تاريخی سند معتبري دارد، نيز از حقيقت و واقعيات عاشورا و اهداف و پيامهاي آن فاصله بسيار دارد
📖 از جمله شخصيت هاي ديگری که به نادرستی ماجراي عروسی حضرت قاسم(عليه السلام) اشاره کرده اند عبارتند از:
1⃣ شيخ جعفر شوشتری در کتاب فوايد المشاهد (ص 51)
2⃣ قاضي طباطبايی در کتاب تحقيق درباره اول اربعين (ص 689 - 683)
3⃣ شيخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال (ج 1، ص 700)
4⃣ علّامه مامقانی در کتاب تنقيح المقال (ج 2، جزء 2، ص 19)
5⃣ شيخ محمّدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال (ج 8، ص 466) و....
❤️ݥجـݩـۅݩ أݪـحیـدږ عݪیـة الـښݪاݦـ🍷
⚫️ اصولاً جريان عروسي حضرت قاسم در كتابهای اوليه تاريخی ذكر نشده و اين مطلب بعدها در تاريخ وارد شده
والسلام ...
باشد که موردنظر و عنایت حضرت آقا قاسم بن الحسن قرار گیریم ....
پروفایل های حضرت باب الحوائج آقا علی اصغرع👇
و مداحی های محشر
9.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میسوزه جگرم، جگرم
رفتی ای پسرم، پسرم💔
#یا_باب_الحوائج
#استوری
# آه مظلوم مولا علی اصغر علیه السلام... 😭
در حدیث است ، سُرخیِ آسمان به جهت خون حضرت علی اصغر صلوات الله علیه و آله است.
📘 مقتل خطی مبکی العیون (نجفی) ، ص ۳٠۶