eitaa logo
احکام آیت الله مکارم شیرازی
1.2هزار دنبال‌کننده
4 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مقلدین معظم له می توانند با ارسال پیامک به شماره 10000100 (از سراسر کشور بدون نیاز به پیش شماره) سؤال خود را مطرح کرده و جواب دریافت کنند.
مشاهده در ایتا
دانلود
کیفیت و نوع تمکین در تعلق نفقه [احکام مربوط به نفقه] پرسش :1-اگر زوجه تمکین خاص انجام دهد ولی تمکین عام صورت ندهد یا بالعکس ،آیا استحقاق نفقه دارد یاخیر؟ 2-تمکین به شکل تعدد مطلوب مورد توجه است یا وحدت مطلوب؟ 3-اگر تمکین جزیی نیز مطلوبیت داشته باشد ،نفقه قابل تبعیض و تسهیم است یا خیر؟اگر به نظر حضرتعالی نفقه قابل تسهیم باشد عملا چگونه این تسهیم صورت پذیرد؟ پاسخ :1- در تعلق نفقه احتیاط این است که هر دو تمکین انجام شود. 2-در مورد نفقه وحدت مطلوب است. 3- نفقه بر اساس تمکین تسهیم نمی شود، اگر در عرف زن را غیر متمکنه بدانند مطلقا نفقه ندارد هر چند بعضی از انواع تمکین را انجام دهد. http://eitaa.com/makarem313
اسقاط حق نفقه خود در ضمن عقد [احکام مربوط به نفقه] پرسش :آیا زن می تواند در ضمن عقد و یا در غیر آن حق نفقه خود را ساقط کند؟ پاسخ :می تواند ملتزم شود که این حقوق را مطالبه نکند ولی اسقاط آن جایز و صحیح نیست. http://eitaa.com/makarem313
وظیفه مرد نسبت به هزینه درس خواندن زن [احکام مربوط به نفقه] پرسش :آیا شوهر وظیفه دارد هزینه درس خواندن زن را بدهد؟ پاسخ :در صورتی که شرط ضمن عقد نشده باشد واجب نیست. http://eitaa.com/makarem313
نفقه فرزند در صورت واگذاری حضانت به مادر [احکام مربوط به نفقه] پرسش :اگر مردی حضانت فرزندش را به مادرش بدهد و به صورت قانونی ثبت کند باز هم مخارج فرزندش را پرداخت کند؟یا چیزی به عهده پدر نیست؟ پاسخ :باید نفقه توسط مرد پرداخت شود، مگر اینکه زن قبول کند و یا اینکه در عرف محل نفقه به عهده کسی باشد که حضانت به او سپرده می شود. http://eitaa.com/makarem313
نفقه کودک حاصل از ترکیب چند نطفه [احکام مربوط به نفقه] پرسش :مولودی که نطفه اش از چند مرد تکون یافته است، نفقه اش بر عهده کیست؟ پاسخ :نفقه بر عهده صاحب اصلی نطفه است و اگر صاحب اصلی مشخص نباشد قرعه میزنند. http://eitaa.com/makarem313
نفقه فرزندان بعد از طلاق در صورت انتخاب زندگی با مادر [احکام مربوط به نفقه] پرسش :بعد از طلاق اگر فرزندان (دختر)، خودشان بخواهند که نزد مادر بمانند و با او زندگی کنند و تصمیم بگیرند تا دیگر نزد پدر برای همیشه برنگردند، در این صورت نفقه به فرزندان تعلق میگیرد یا نه ؟ پاسخ :نفقه فرزندان در هر حال بر عهده پدر است ولی اگر ماندن در نزد مادر نفقه سنگین تری داشته باشد مقدار اضافه واجب نیست . http://eitaa.com/makarem313
عدم توانایی پرداخت عوض بعد از رسيدن مدت [معامله نسیه] پرسش :اگر بعد فرا رسیدن مدت مشتری نتواند پول جنس را بپردازد تکلیف چیست؟ پاسخ :هرگاه بعد از فرا رسيدن مدّت، مشترى نتواند پول را بپردازد بايد او را مهلت داد. http://eitaa.com/makarem313
مطالبه عوض قبل از رسيدن مدت در معامله نسیه [معامله نسیه] پرسش :آیا قبل از رسیدن مدت در معامله نسیه می توان عوض را مطالبه کرد؟ پاسخ :هرگاه جنسى را نسيه بفروشد قبل از فرا رسيدن مدّت نمى‏تواند عوض آن را مطالبه كند، ولى اگر مشترى از دنيا برود فروشنده مى‏تواند طلب خود را از اموال ميّت مطالبه نمايد، هر چند وقت آن نرسيده باشد. http://eitaa.com/makarem313
لزوم تعيين مدت در معامله نسيه [معامله نسیه] پرسش :اگر در معامله نسیه مدت تعیین نگردد معامله صحیح می باشد؟ پاسخ :در معامله نسيه بايد مدّت كاملًا معيّن باشد و اگر تاريخى براى آن معيّن نكنند معامله باطل است. http://eitaa.com/makarem313
فسخ معامله در صورت اطلاع از معیوب بودن کالا [خیار عیب] پرسش :شخصی وسیله ای را خریداری کرده اما 2 روز بعد از معامله متوجه شده این وسیله دارای عیب های درونی بسیار زیادی می باشد و فروشنده این مطالب را ذکر نکرده بود، آیا هم اکنون می تواند معامله را فسخ و ضرر و زیان خود را بگیرد؟ پاسخ :در صورتیکه جنس مورد معامله عیب پنهانی داشته و شما از آن بی خبر بوده اید می توانید معامله را فسخ کنید. http://eitaa.com/makarem313
ضیافت الهی با قلبی بدون کینه براى ورود در ماه رمضان‏ باید روح و قلبمان را صفا دهيم و كينه ها و حسادت ها و غلّ و غش ها را از روحمان بزداييم تا اينكه نشاط عبادت پيدا كنيم. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://eitaa.com/makarem313
روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده [وجوب روزه] پرسش :وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟ پاسخ :دختران با تمام شدن نه سال قمري (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسي) بالغ ميشوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند. http://eitaa.com/makarem313
روزه برای افراد دارای مشاغل سخت [وجوب روزه] پرسش :وظیفه ی افرادی که دارای مشاغل سخت هستند مانند نانوا، کشاورز، در مورد روزه چیست؟ پاسخ :سختي کار مجوز افطار روزه نمي گردد و چنانچه بتواند، بايد ساعت کاري خود را تغيير دهد و يا در ماه رمضان کارهاي سبک تري انجام دهد. در غير اين صورت، تنها مجوز افطار اين است که در برخي روزها (مثلا هفته اي 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعي از شهر خارج و در آنجا افطار کند و برگردد و تا ماه رمضان سال آينده قضاي آن را بجا آورد. http://eitaa.com/makarem313
تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری [خوردن و آشامیدن] پرسش :حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه داری چیست؟ پاسخ :تمام انواع آمپول های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می شوند) جایز نیست. http://eitaa.com/makarem313
وظیفه پزشک در مورد توصیه به ترک روزه [کسانی که نمی توانند روزه بگیرند] پرسش :در برخى بیماریها، مثل نارسایى کلیه، با اطمینان مى توان به بیمار توصیه نمود که روزه نگیرد امّا در خیلى از موارد به علّت شکّى که در اصل بیمارى، یا چگونگى تأثیر روزه بر آن وجود دارد، یا به علّت عدم وجود تحقیقات و نتایج لازم در مورد اثرات روزه بر بسیارى از بیماریها، و کلاًّ به خاطر عدم امکان تعیین نقش روزه بر بیمارى، پزشک واقعاً نمى داند روزه را به بیمار توصیه کند یا خیر؟ در این صورت وظیفه پزشک چیست؟ پاسخ :این مسأله دو صورت دارد: گاه براى طبیب خوف ضرر حاصل مى شود، یعنى احتمال قابل توجّهى نسبت به زیان داشتن روزه براى او حاصل مى شود، در اینجا مى تواند همان را به بیمار منتقل کند، چنانچه بیمار از قول طبیب خوف ضرر پیدا کرد روزه را ترک مى کند. صورت دوّم آن است که احتمال ضعیف و کم رنگى باشد، در اینجا نمى توان ترک روزه را به بیمار توصیه کند. http://eitaa.com/makarem313
احتمال هشتاد درصدی ضرر داشتن روزه از سوی پزشک [کسانی که نمی توانند روزه بگیرند] پرسش :در بعضى موارد، پزشکان در مورد بیماران چنین اظهار نظر مى کنند: «روزه براى این فرد 80% مضر است» و منظورشان این است که طبق آمار علمى 80% افرادى که با این بیمارى روزه مى گیرند دچار ضرر شده اند. در صورتى که این اظهار نظر براى انسان یقین آور باشد، ولى وضعیّت خود را از نظر تطبیق آمار بر خودش نداند حکم روزه او چیست؟ پاسخ :چنین آمارهایى در صورتى که از اطبّاى متعهّد شنیده شود طبعاً موجب خوف ضرر مى شود، و روزه با آن واجب نیست. http://eitaa.com/makarem313
ترک یا افطار روزه به دلیل ورزش کردن [وجوب روزه] پرسش :افرادی هستند که باید خود را برای مسابقات ورزشی آماده نمایند و اگر بخواهند در ماه رمضان روزه بگیرند، دچار ضعف بدنی می شوند، آیا می توانند روزه را ترک نموده و در ایام دیگر سال قضا نمایند؟ پاسخ :ورزش کردن مجوز افطار روزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت ورزش خود را تغییر دهد و به فاصله زمانی افطار تا سحر و یا زمان هائی که توان بیشتری برای ورزش کردن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوز افطار این است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطار کند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد. http://eitaa.com/makarem313
تعریف روزه [وجوب روزه] پرسش :روزه در اصطلاح شرع به چه معنا می باشد؟ پاسخ :روزه آن است كه انسان براى اطاعت فرمان خدا، از اذان صبح تا مغرب، از چيزهايى كه روزه را باطل مى‏كند خوددارى كند. http://eitaa.com/makarem313
اهمیّت روزه در اسلام [وجوب روزه] پرسش :جایگاه روزه در دین اسلام چگونه می باشد؟ پاسخ :روزه یکى از عبادتهاى مهمّ اسلامى است که در هر سال تنها به مدّت یک ماه، ماه مبارک رمضان، بر مسلمانان واجب مى شود. و یکى از بهترین روشهاى خودسازى و تهذیب نفس است. روزه از معدود عباداتى است که گناه بزرگ ریا و خودنمایى نمى تواند در آن نفوذ کند زیرا شخصى که اهل روزه است و لیاقت بار یافتن به این ضیافت الهى را دارد هرگز به غیر از خدا به دیگرى فکر نمى کند، و شخصى که لیاقت این عبادت بزرگ را ندارد و اهل روزه نیست، بلکه اهل ریا و خودنمایى است، لازم نیست روزه بگیرد و تظاهر کند، بلکه بدون این که روزه بگیرد بدروغ خود را روزه دار نشان مى دهد! روزه از ارکان پنجگانه اسلام، ابزار رسیدن به تقوا، سپر آتش جهنّم، موجب سلامتى انسان، و خلاصه یکى از بهترین ابزار ترقّى و قرب الى الله است. http://eitaa.com/makarem313
عدم لزوم اجازه شوهر و پدر برای روزه رمضان [وجوب روزه] پرسش :آیا رضایت پدر یا شوهر برای روزه گرفتن لازم می باشد؟ پاسخ :روزه ماه مبارک رمضان واجب است و در تکاليف واجب، رضايت و عدم رضايت ايشان شرط نيست و فرد بايد طبق تکليف خود عمل کند و روزه بگيرد. http://eitaa.com/makarem313
باسمه تعالی با توجه به سوالات متعدد مخاطبین در مورد حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا پاسخ معظم له به شرح ذیل می باشد: در صورتی که واقعا روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آن هم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت می توانند روزه نگیرند. البته مبادا اشخاص این موضوع را بهانه ای برای روزه خواری قرار دهند. http://eitaa.com/makarem313
حلول ماه مبارک رمضان پرسش:محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) با اهداء سلام و تحیت؛ نظر مبارکتان را نسبت به تایید یا عدم تایید رویت هلال و آغاز ماه مبارک رمضان مرقوم فرمایید. پاسخ:طبق شهادت افراد مورد اعتماد هلال ماه رمضان در نقاط متعدد با چشم غیر مسلح رویت گردد . http://eitaa.com/makarem313
بسمه تعالی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به جهت کسالت در یکی از بیمارستان های تهران بستری شدند که ان شاء الله با دعای خیر مومنین و پس از تکمیل دوره درمان، به قم مراجعت خواهند نمود. http://eitaa.com/makarem313
روزه فردی که دارای علائم بیماری کرونا است [وجوب روزه] پرسش :من تست کرونا دادم و مثبت شده علائم خاصی جز کمی سرفه دارم، ولی مادرم هم سرفه‌های شدید می‌کند و از آنجایی که مراقب بنده بوده امکان زیاد مشکوک به کرونا هست، از آنجایی که هزینه این تست تشخیص زیاد کرونا بوده قادر به پرداخت ان نیستیم، الآن مادرم روزه گرفتن بر او واجب است یا نه؟ پاسخ :در صورتیکه واقعاً روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آنهم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت میتوانند روزه نگیرند. http://eitaa.com/makarem313
روزه ماه رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا [وجوب روزه] پرسش :با توجه به شیوع ویروس کرونا و داشتن سیستم ایمنی بدن در مقابل این بیماری و مصادف شدن با ماه رمضان حکم شرعی برای روزه گرفتن در این برهه زمانی چیست توضیح کامل دهید؟ پاسخ :درصورتیکه واقعاً روزه گرفتن خوف ضرر داشته باشد (آنهم به تصدیق اطباء حاذق و متدین)، در این صورت میتوانند روزه نگیرند و نیز کسي که براثر تجربه يا گفته پزشک يقين دارد و يا احتمال قابل توجهي میدهد روزه برايش ضرر دارد روزهاش صحيح نيست و نبايد روزه بگيرد بنابراین هرگاه از گفته طبيب حاذق متعهّد خوف ضرر پيدا كنيد كه روزه برايتان ضرر دارد، روزه را افطار میکنید؛ و چنانچه پس از ماه مبارك توانستيد، قضاى آن را بهجا آوريد؛ و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پيدا كرد، قضا بر شما واجب نيست بلكه براى هرروز فقط يك مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، گندم، برنج و مانند آن) به فقيرى میپردازید؛ و با توجّه به اينكه اشتياق زيادى براى روزه گرفتن داريد، خداوند ان شاء الله به شما اجر روزهداران را عنايت خواهد كرد. http://eitaa.com/makarem313