eitaa logo
مکارم اخلاق
121 دنبال‌کننده
359 عکس
136 ویدیو
1 فایل
إنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِمَّ مَکَارِمَ الاَخْلاقِ مقام عظمای ولایت حضرت آیت اله العظمی امام خامنه ای حفظه اله تعالی علت اصلی مشکلات را غفلت از امور معنوی و ارزشهای اخلاقی میدانند و میفرمایند: امروز علت اصلی بسیاری از مشکلات بشری در نظامهای مختلف، ناشی از
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله بهجت رحمت اله علیه ‌ باید خیلی خیلی ملتفت باشیم که از مفاد إنّی تارک ٌ فیکم الثقلین - که قرآن و عترت است و خدا آنها را برای ما قرار داده است - جدا نشویم و گر نه در دارالضّیافه ی گرگ ها قرار می گیرید. همه ملتفت باشید -که از قرآن و اهلبیت علیهم السلام که باطنشان یکی است - جدا نشوید به این طرف و آن طرف نروید زیرا منحرفان به فانیات تعلق دارند و سخنانشان یا باطل است یا دروغ. بنابراین با کافران و سرانشان و افراد مانند انها، ابدا رفاقت و دوستی – و هر چه بدین معناست – نداشته باشید. اگر هم یک مصاحبتی با آنان کردید، شما باطل انها را بگیرید و [عقائد] حق را به آنها بدهید؛ نه اینکه آنها باطلشان را به شما تزریق کنند یا حق شما را از دستتان بگیرند @makareme_akhlaq
یکی از رفقای نجفی ما که فعلا از اعلام نجف است برای من گفت: من یک روز به دکان سبزی فروشی رفته بودم، دیدم مرحوم قاضی خم شده و مشغول کاهو سوا کردن است و به عکس معمول، کاهوهای پلاسیده و آنهایی که دارای برگهای خشن و بزرگ هستند برمی دارد. من کاملا متوجه بودم؛ تا مرحوم قاضی کاهوها را به صاحب دکان داد و ترازو کرد و مرحوم قاضی آنها را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من که در آن وقت طلبه جوانی بودم و مرحوم قاضی مرد مسن و پیرمردی بود، به دنبالش رفتم و عرض کردم: آقا! من سؤالی دارم؛ شما به عکس همه، چرا این کاهوهای غیرمطلوب را سوا کردید؟ مرحوم قاضی فرمود: آقاجان من! این مرد فروشنده شخص بی بضاعت و فقیری است و من گاه گاهی به او مساعدت می کنم و نمی خواهم چیزی به او بلاعوض داده باشم تا اولا آن عزت و شرف و آبرو از بین برود و ثانیا خدای ناخواسته عادت کند به مجانی گرفتن، در کسب هم ضعیف شود و برای ما فرقی ندارد کاهوی لطیف و نازک بخوریم یا از این کاهو و من می دانستم که اینها بالاخره خریداری ندارد و ظهر که دکان خود را می بندد، به بیرون خواهد ریخت؛ لذا برای عدم تضرر او مبادرت به خریدن کردم. 📚 شمس الدین، سید مهدی، اخلاق اسلامی در برخوردهای اجتماعی، ص ۳ @makareme_akhlaq
حاج اسماعیل دولابی رحمت اله علیه گاهی اوقات، خوبان که میخواهند کسی را به خود راه دهند، کاری میکنند که همه دستِ رد به سینه او بزنند و طردش کنند. حتی بعضی وقتها زمینه ای فراهم میکنند که نسبت ناروا و تهمتی به او وارد شود که هیچ راه نفی و انکاری هم برای او باقی نماند و آن تهمت در مورد او کاملا جا بیافتد و صحت آن مسلّم شود و در نتیجه همه او را ترک کنند و منزوی نمایند. در این هنگام است که خوبان او را به خویش راه داده و خود را به او معرفی میکنند. شاهد این مطلب در قرآن، داستان حضرت یوسف و نحوه رفتار ایشان در مورد برادر تنی خود، یعنی بنیامین است. حضرت یوسف برای اینکه بنیامین را نزد خود نگهدارد، به دست خویش جام طلایی خود را در بار ِ او قرار داد و مامورانش ندا دادند جام مَلِک گمشده است. برای بنیامین راه انکار و برای برادرانش راه نفیِ اتهام و دفاع از او باقی نماند و همه تایید کردند که بنیامین دزد است و دست رد بر سینه اش زدند. یوسف او را به نزد خویش آورد و با هم بر سر یک سفره نشستند. پس اگر برای تو هم چنین وضعیتی پیش آمد و همه دست رد بر سینه ات زدند و طردت کردند، توجه داشته باش که عزیز مصر، یعنی امام زمان علیه السلام، برای اینکه کسی را به نزد خویش راه دهد، ممکن است چنین کاری با او بکند. 📚 مصباح الهدی، 65 @makareme_akhlaq
مرحوم علامه طباطبايى از مرحوم آیت الله ميرزا على آقا قاضى رضوان اللّه‏ عليه نقل كردند كه فرمود: در نجف اشرف در نزديكى منزل ما، مادر يكى از دخترهاى افندى‏ها فوت كرد.اين دختر در مرگ مادر بسيار ضجّه مى‏كرد و جدا متألّم و ناراحت بود و با تشييع كنندگان تا قبر مادر آمد و آنقدر ناله كرد كه تمام جمعيت تشييع كنندگان را منقلب نمود. تا وقتى كه قبر را آماده كردند و خواستند مادر را در قبر بگذارند فرياد مى‏زد كه من از مادرم جدا نمى‏شوم، هرچه خواستند او را آرام كنند، مفيد واقع نشد؛ ديدند اگر بخواهند دختر را به اجبار جدا كنند، بى‏شك جان خواهد سپرد. بالاخره بنا شد مادر را در قبر بخوابانند و دختر هم پهلوى بدن مادر در قبر بماند، ولى روى قبر را از خاك انباشته نكنند و فقط روى آن را تخته‏اى بگذارند و دريچه و شكافى نيز تعبيه كنند، تا دختر نميرد و هر وقت خواست از آن بيرون بيايد. دختر در شب اول قبر، پهلوى مادر خوابيد. فردا سرپوش را برداشتند كه ببينند بر سر دختر چه آمده، ديدند تمام موهاى سرش سفيد شده است. گفتند: چرااينطور شده است؟ گفت: شب كه من پهلوى مادرم خوابيدم، ديدم دو نفر از ملائكه آمددو فرشته مشغول سؤال از عقايد او شدند و او جواب مى‏داد. از توحيد پرسیدند پاسخ داد: خداى من واحد است؛ از نبوت پرسيدند؛ پاسخ داد:پيغمبر من «محمد بن عبداللّه‏» است. پرسيدند: امامت كيست؟ آن مرد محترم كه در وسط ايستاده بود، گفت: «لَسْتُ لَها بِامامٍ؛ من امام او نيستم.»  در اين حال آن دو فرشته چنان گرزى بر سر مادرم زدند كه آتش به آسمان زبانه كشيد. من از وحشت و دهشت اين واقعه به اين حال كه مى‏بينيد، در آمده‏ام.  مرحوم قاضى ـ رضوان اللّه‏ عليه ـ مى‏فرمود: چون تمام طايفه دختر سنّى مذهب بودند و اين واقعه طبق عقايد شيعه واقع شد، آن دختر شيعه شد و تمام طايفه او كه از افندى‏ها بودند، همگى به بركت اين دختر شيعه شدند. 📚 معادشناسى ج ۳، ص ۱۰۸ـ۱۱۰. @makareme_akhlaq
"خواندن مداوم دعای غریق" امام صادق علیه السلام فرمودند: به زودی شُبهه ای برای شما رخ میدهد و بدون نشانه ی هدایت و امامی که دیده شود می مانید. در این زمان کسی نجات پیدا نمی کند مگر این که "دعای غریق" را بخواند و فرمودند بگویید: يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ. 👌سفارش آیت اله بهجت(ره) به حضرت آقا نیز خواندن این دعا بوده است. 📚کمال الدین ، ج۲ ، ص۳۵۲ @makareme_akhlaq
🗣️ در محضر ولایت؛ محبت دنیا بر بسیاری از مردم غالب شده عن أبي جعفر عليه السلام قال" سمعت جابر بن عبد اللَّه يقول: اِنَ‏ رَسُولَ اَللَّهِ ص‏ مَرَّ بِنَا ذَاتَ يَوْمٍ وَ نَحْنُ فِي نَادِينَا وَ هُوَ عَلَى نَاقَتِهِ وَ ذَلِكَ حِينَ رَجَعَ مِنْ‏ حَجَّةِ اَلْوَدَاعِ‏ فَوَقَفَ عَلَيْنَا فَسَلَّمَ فَرَدَدْنَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمَ ثُمَّ قَالَ مَا لِي أَرَى حُبَّ اَلدُّنْيَا قَدْ غَلَبَ عَلَى كَثِيرٍ مِنَ اَلنَّاسِ حَتَّى كَأَنَّ اَلْمَوْتَ فِي هَذِهِ اَلدُّنْيَا عَلَى غَيْرِهِمْ كُتِبَ وَ كَأَنَّ اَلْحَقَّ فِي هَذِهِ‏ اَلدُّنْيَا عَلَى غَيْرِهِمْ وَجَبَ وَ حَتَّى كَأَنْ لَمْ يَسْمَعُوا وَ يَرَوْا مِنْ خَبَرِ اَلْأَمْوَاتِ قَبْلَهُمْ سَبِيلُهُمْ سَبِيلُ قَوْمٍ سَفْرٍ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْهِمْ رَاجِعُونَ بُيُوتُهُمْ أَجْدَاثُهُمْ‏ وَ يَأْكُلُونَ تُرَاثَهُمْ‏ فَيَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ‏ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ أَ مَا يَتَّعِظُ آخِرُهُمْ بِأَوَّلِهِمْ لَقَدْ جَهِلُوا وَ نَسُوا كُلَّ وَاعِظٍ فِي‏ كِتَابِ اَللَّهِ‏ وَ آمَنُوا شَرَّ كُلِّ عَاقِبَةِ سُوءٍ وَ لَمْ يَخَافُوا نُزُولَ فَادِحَةٍ وَ بَوَائِقَ حَادِثَةٍ. 📚 الشافی ، ص۸۲۱ حِضرت‌باقر(علیه السلام ) روایت می‌کنند از جابربن‌عبدالله؛ می‌گوید جمع شده بودیم، مشغول گفت‌وگو بودیم، حضرت رسول(صلی الله علیه و آله ) در حالی که سوار شترشان بودند، یک روزی از کنار ما عبور کردند - فرمایش پیغمبر اکرم، خطاب به ماهاست، دربارۀ ما این حرف گفته شده - می‌فرمایند: چگونه است که می‌بینم محبت دنیا بر بسیاری از مردم غالب شده! گویا مرگ برای آنها نیست و فقط برای دیگران، مرگ مقدّر و معین شده است، اینها بنا نیست بمیرند! این طور مکِبّ [روی آورنده] بر دنیا و محبت دنیایند، کأنّه بنا نیست از دنیا جدا بشوند. این حقوقی که مردم دارند، مسلمان‌ها دارند، گویا این حقوق بر اینها واجب نشده است و بر دیگران این حقوق واجب شده است! گویا اصلاً اطلاعی ندارند از مردمی که قبل از اینها وارد عالمَ اموات شدند و مرُدند. کلمۀ سَفر جمع سافرِ است. گویا اینها خیال می کنند که این مرُده هایی که رفتند، این مرُده‌ها مسافرانی هستند که بزودی به طرف اینها برمی گردند. کأنّه اصلاً مرگ به معنای واقعی‌اش برای اینها جا نیفتاده! مرده‌ها را در قبرها جا می‌دهند، میراث آنها را می‌خورند، خیال می کنند که خودشان بعد از این، تا ابد بناست در دنیا بمانند! کأنه باورشان این است. ممکن است ما بگوییم: ما که مرگ را قبول داریم. بله، در ذهنمان قبول داریم، اما در باطنِ دلمان قبول نداریم که روزی باید از این عالم به عالم برزخ برویم و وارد در یک عالم عجیب ناشناخته‌ای شویم که انسان قادر بر کوچکترین عملی برای نجات خودش نیست. در اینجا هزار کار می‌توانیم برای نجات خودمان انجام بدهیم؛ توسّل کنیم، خدمت کنیم، تلاش کنیم، مجاهدت کنیم، همه کار می‌توانیم بکنیم اما آنجا که رفتیم، دستها بسته است، برای نجات خودمان از مشکلاتی که آنجا ممکن است پیش بیاید، راهی وجود ندارد. این را باید از عُمق جان باور کرد، صِرف باورِ عقلی و ذهنی کافی نیست. @makareme_akhlaq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا رفیق من لا رفیق له آیت الله سید عبدالکریم کشمیری می گوید: "به یکی از عرفا گفتند: چرا رفیقی انتخاب نمی کنی؟ فرمود: خدا رفیق اصلی من است و غیور است، اگر او ببیند با کسی رفاقت می کنم به او برمی خورد، لذا رفیق پیدا نمی کنم." 📚 کتاب شیدا ، ص ۶۶ @makareme_akhlaq
‏یا رَبِّ ‏ﻣَﻦ ﻟِﻰ ﻏَﻴﺮُﻙَ؟‏! ﺃَﺳﺄَﻟُﻪُﻛَﺸﻒَ ﺿُﺮِّﻯ... ‏ﻭَﺍﻟﻨَّﻈَﺮَ ﻓِﻰ ﺍَﻣﺮِے خدای‌من... ‏غیرتو کے رو دارم؟! ‏ڪه ازش بخوام به دادم برسه... ‏وبه حالم نگاه کنه @makareme_akhlaa
آیت الله استاد حائری شیرازی (ره) اول خانمَت! شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه می‌کنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجب‌تر از شما است. بسیاری را من دیده‌ام که خودشان [تفریح و استخر و ...] می‌روند اما برای خانواده‌شان فکر نمی‌کنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانم‌ها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو. @makareme_akhlaq
استاد حاج آقا زعفری زاده نماز یک سالک الی الله باید حتماً نمازش را اول وقت، با شکوه و با توجه بخواند. برای نماز سرش را شانه بزند، به خودش عطری بزند. همیشه در ماشبن، کیف و یا جیبش یک مهر و جانماز کوچک دارد، اهمیتِ برداشتنِ این مهر نماز برایش از کارت‌های بانکی و سایر وسایلش بیشتر است. اینها را توجه می‌کند. صبح از خانه بیرون می‌رود، در ذهنش تنظیم می‌کند که من نماز کجا می‌رسم؟ آیا مسجد هست یا نیست؟ می‌توانم خودم را به مسجد برسانم؟ همین‌ها را که توجه می‌کنید، خدا هم در نماز، یک حال معنوی به شما می‌دهد. @makareme_akhlaq
آیت الله بهجت رحمت اله علیه به یاد دارم در کربلا آقا شیخِ نابینایی در بالاسر سیدالشهدا علیه‌السلام و درحالی‌که مرا نمی‌دید، به پسرش که کوچک بود و هنوز بالغ نشده بود، می‌گفت: پسرم! نماز بخوان. وقتی پسر به نماز ایستاد، در وقت نیت، وقتی که می‌خواست به او یاد دهد که چگونه نیت کند، می‌گفت: پسرم! در نماز دلت را به خدا ببند! یک کلمه است، گوش کردن و نکردن، گفتن و نگفتن، ولی فرقش از زمین تا آسمان است. اگر میل داری به جایی برسی که سید رضی، سید مرتضی، و شیخ مفید رحمهم‌الله‌ رسیدند، کاری بکن که آنها می‌کردند، تا به مقامات آنها برسی. آری، با حرف تنها نمی‌توان به جایی که آنها رسیده‌اند، رسید. علمیات آنان شرق و غرب را فرا گرفته، و عملیات آنها هم قابل انکار نیست، و کرامات عجیب و غریب هم از آنها نقل شده که قابل انکار نیست. بنابراین، فرق ما و آنها این است که آنها اهل علم و عمل و صاحب مقامات و کرامات بوده‌اند و ما نیستیم. به نظر بنده تفاوت میان ما و آنها فقط در این است که آنها به آنچه می‌دانستند، عمل می‌کردند، ولی ما حتی آنچه را که می‌بینیم، عمل نمی‌کنیم! و حتی أَلأهَم فَالأهَم و أَلأوْجَب فَالأوْجَب را رعایت نمی‌کنیم! آنها در مقام عمل حتی در عمل به مستحبات، منتظر حالی بودند که آن را خوب انجام دهند! تنها مشابهت ما با آنها این است که آنها در ایمان و یقین قوی بودند و صلابت داشتند، و ایمان و یقین ما ضعیف است! 📕در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٢ @makareme_akhlaq
علامه حسن‌زاده آملي رحمة اله علیه انسان قرآنى كسى است كه: حرف مى‌زند پاك، غذا مى‌خورد پاك، مى‌بيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب و كارش، همه قرآنى است. چون انسان آن‌چه را مى‌شنود، آن‌چه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لايمسّه الا المطهّرون». 📚 جلد سوم پندهاي حکيمانه @makareme_akhlaq
حاج آقا فاطمی نیا رحمة اله علیه می گویم دعا بخوان! می گوید: این همه دعا کردیم چه شد؟ وَ لَا آیساً مِنْ إِجَابَتِک لِی وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی؛ خدایا مرا از اجابتت ناامید نکن اگر چه به تاخیر بیفتد. امام سجاد علیه السلام این را به ما یاد می دهد بعضی وقتها دعا به تاخیر می افتد، گاهی صلاح در تاخیر افتادن است. اگر تاخیر افتاد نگو نمی دهد! 📚 شرح دعای بیست و یکم صحیفه سجادیه @makareme_akhlaq
آیت الله بهاءالدینی رحمة الله علیه مالک دو چیز!  خدای تبارک و تعالی به ملائکه خطاب می کند که : ما می خواهیم در زمین نماینده و خلیفة الهی قرار دهیم، موجودی که نماینده حق باشد ... این خلیفه را چه کسی باید بسازد؟... فقط خدا می تواند این چنین موجودی را تربیت کند. اگر لطف حق نباشد، نمی توانید یک فرزند صالح تربیت کنید، هر چند مراقب او باشید، ... خلیفه الله کسی است که به حسب اسلام و ارحام ، طیّب و طاهر باشد، آبا و امهات و اجداد او به آلودگیهای دنیا آلودگی پیدا نکرده باشند. خلیفه الله کسی است که مثل عیسی بن مریم علیه السلام در طفولیت می گوید: «انّی عَبدُالله ءاتانی الکتاب وَ جَعَلَنی نَبیّاً » من بنده خدا هستم، مطیع خدا هستم، مطیع هوی و هوس نیستم. ... خلیفه الله این چنین نماینده ای است. باید مالک هوی و هوس خود و مالک نفس خود باشد. مالکیّتی که موسی علیه السلام می گوید. « لا أَمْلِکُ إِلاَّ نَفْسي وَ أَخي » از همه جمعیّت بنی اسرائیل فقط مالک دو چیز شدم: مالک نفس خودم و مالک برادرم. 📚 کتاب نردبان آسمان @makareme_akhlaq
حاج آقا فاطمی نیا رحمت الله علیه: آقا سیدالساجدین علیه السلام تمام اطرافیانش را کشتند این شوخی نیست! 25 سال گریه کرد و حتی بیشتر اما وقتی دعا می کنند می فرماید: اگر خدایا مرا به جهنم هم ببری باز می گویم تو را دوست دارم. خدا را قسم می دهیم که امتحانات ما را سخت نکند، نمی گوییم امتحان نشویم چون این دعا نامستجاب است و ما هر لحظه در حال امتحان شدن هستیم. استاد ما می فرمود: ادعیه را برای ترقی بخوانید ثواب خودش می آید. در دعای ابوحمزه ثمالی داریم: الهی لا تودبنی بعقوبتک؛ خدایا مرا به عقوبتت ادب نکن؛ از خدا بخواهیم هیچ وقت گوش ما را نپیچاند و با عافیت ما را موفق به توبه بدارد. @makareme_akhlaq
آيت الله ناصری رحمت الله علیه اگر بخواهيم در حالت آماده باش باشيم، راهش اين است: يك توبه و انابه از گذشته‌ها و يك تصميم جدي برای آينده داشته باشیم. بگوییم: خدايا! من نفهميدم، اشتباه كردم. لكن اگر حق‌الناس گردن انسان است، آن را بايد بدهم. حق‌الناس اگر گردن كسي باشد، بايد تصميم بگيرد بپردازد. اگر هم الآن ندارد، تصميم مي‌گيرد كه بعداً مي‌دهم. @makareme_akhlaq
🗣️ در محضر ولایت؛ هوای نفس از همه دشمن ها دشمن تر است! فی الکافی عن الصادق علیه السلام:اِحْذَرُوا أَهْوَاءَکُمْ کَمَا تَحْذَرُونَ أَعْدَاءَکُمْ فَلَیْسَ بِشَیْءٍ أَعْدَی لِلرِّجَالِ مِنِ اتِّبَاعِ أَهْوَائِهِمْ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ؛ [ الشافی596 ] هوای نفس از همه دشمن ها دشمن تر است. پس همان طوری که انسان خود را از دشمنان خود بر حذر می دارد، از هواهای نفسانی هم باید خود را بر حذر بدارد. این، یکی از آن حکمت های عجیب معنوی و الهی است. لکن گاهی انسان در عمل دچار کندی می شود و به این حکمت و حقیقت واضح، توجه نمی کند. البته بعضی در مقابل دشمن هم آن پرهیز لازم را ندارند. دشمن را هم نادیده می گیرند. آن ها افراد غافلند . لکن انسان هوشیار و بیدار که مراقب و مواظب است که دشمن به او ضربه نزند. باید بداند که هوای نفس از دشمن ترین آن هاست. یکی هم حصاید السنه است، (خروجی های ) زبان انسان. زبان ما مرتب برای ما تولید می کند، محصول ایجاد می کند. این محصول ها خیلی خطرناک است. گاهی انسان زبانش در اختیارش نیست، چیزی را بیان می کند که برای خود او، برای دیگران مایه شرّ است. مایه فساد است. گاهی زبانی یک ملتی را بدبخت می کند. یـک کشوری را نابود می کند. شق ضعیف ترش هم این اسـت کـه خـود انسان را، پرونده خود انسان را پیش خـدای متـعال سنـگین می کند. البته زبان را نمی شود بست و نباید بست. باید باز باشد. باید به وقت خاموشی خاموش بود، به وقت گفتن باید گفت. 📚 شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی، مقدمه درس خارج مورخ ۱۳۸/۱۰/۲۱ @makareme_akhlaq
حضرت امام على عليه السلام:  بِئْسَ الْقَرِينُ الْغَضَبُ يُبْدِي الْمَعَايِبَ وَ يُدْنِي الشَّرَّ وَ يُبَاعِدُ الْخَيْر خشم هم نشين بسيار بدى است: عيب ها را آشكار، بدى ها را نزديك و خوبى ها را دور مى كند. 📚 تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 302 ، ح 6893 @ makareme_akhlaq
🗣️ کلام امام؛ همۀ مصیبت های ما از خود ماست!!  تمام چیزهایی که بشر به آن مبتلا هست از خود آدم است. تمام یعنی کارهایی که به دست بشر انجام می‌گیرد، بلکه کارهایی هم که از غیب به ما وارد می‌شود، چه بسا این همه زلزله‌ها و سیلها و طوفانها برای این باشد که ما خودمان را اصلاح نکردیم. ما اگر چنانچه خودمان را اصلاح کنیم و اینهایی که مؤثرند در بین توده‌ها، اینهایی که مردم نظر می‌کنند ببینند اینها چه می‌کنند، آنها هم تبعیت کنند، اگر آن اشخاصی که مورد توجه مردم‌اند ومردم اعمال آنها را و اقوال آنها را تحت نظر دارند، اگر چنانچه وجهه واحد باشد، شما که صحبت می‌کنید برای خدا باشد، آن هم که می‌شنود برای خدا باشد، او که می‌نویسد هم همین‌طور، هیچ اختلافی نخواهد واقع شد. اگر اختلاف نظر هم باشد، با طرز الهی حل می‌شود؛ نه با طرز شیطانی. عمده اصلاح همین مرکزِ «خود» است. همه مصیبتهای ما از خود ماست. و باید اصلاح از خود ما شروع بشود. من توقع نداشته باشم که خودم اصلاح نشده بخواهم دیگری را اصلاح کنم. این خیال باطل است. اگر چنانچه خود آن گوینده اصلاح شده باشد، می‌تواند دیگران را اصلاح بکند. 📚 امام خمینی-ره ، صحیفه نور، جلد 14 - صفحه 205 @makareme_akhlaq
🗣️ کلام امیر؛ سه گناهی که کیفرشان در همین دنیاست؟! امیر المومنین علی علیه السلام نقل می کند که پیامبر (ص)  فرمودند : سه گناه است که کیفرشان در همین دنیا می رسد و به آخرت نمی افتد: ۱- آزردن و عاق پدر و مادر شدن. ۲- زورگویی و ستم به مردم. ۳- ناسپاسی نسبت به خوبی های دیگران 📚امالی شیخ مفید، ص۲۳۷ @makareme_akhlaq
🗣️ کلام استاد استاد شهید مرتضی مطهری شهود قطعات سفید و سیاه عمر در قیامت در اخبار و احاديث وارد شده است كه در روز قيامت، گذشته انسان و زمان گذشته انسان را به انسان ارائه مى‏ دهند و انسانها مختلف مى‏ بينند؛ وقتى نگاه مى‏ كنند موجودى را مى‏ بينند كه قطعاتى از آن سياه و تيره است و قطعاتى از آن سفيد و درخشان، به اختلاف. يك نفر مى‏ بيند بيشترِ اين قطعات تيره است، ديگرى مى‏ بيند بيشتر اين قطعات سفيد و برّاق است. يكى ممكن است در تمام اينها چند نقطه سياه ببيند، همه را سفيد ببيند، و ديگرى برعكس چند نقطه سفيد ببيند و همه را سياه ببيند. تعجب مى‏ كند: اين چيست كه به او ارائه داده‏ اند؟! مى‏ گويند اين زمانِ توست، اين عمر توست. آن ساعاتى كه اين زمان را، اين عمر را روشن و نورانى نگه داشته‏ اى، آن ساعاتى كه پروازى داشته‏ اى، شورى داشته‏ اى، عشقى داشته ‏اى، دلت به ياد خدايت زنده بوده است، آن ساعات همان ساعات درخشان نورانى است. آن ساعاتى كه در آن ساعات خدمتى كرده‏ اى، كار مفيدى انجام داده‏ اى، ساعات نورانى توست. ✨🍃 اما آن ساعاتى كه در آن ساعات غافل بوده‏ اى، غرق در شهوات بوده ‏اى، برخلاف رضاى خدا قدم برداشته‏ اى، آنها دوران تيرگى و تاريكى عمر توست. اين زمانِ توست، اين عمر توست 📚 آزادی معنوی، ص۴۱
👌 نکته ناب در آخر فقط سه چیز مهمه : چقدر عشق ورزیدی چقدر آروم زندگی کردی و چقدر دلپذیر از چیزایی دست کشیدی که برای تو نبودن ... ‌@makareme_akhlaq
فقط‌حیدر‌امیرالمؤمنین‌است ای مردم، قرآن را تدبر نمائید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و بدنبال متشابه آن نروید. بخدا قسم،  باطن آن را برای شما بیان نمی کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که من دست او را می گیرم و او را بسوی خود بالا می برم و بازوی او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می کنم و به شما می فهمانم که «هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار او است». و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است، ولایت او از جانب خداوند عز و جل است که بر من نازل کرده است. 📚 فرازی از خطبه غدیر @makareme_akhlaq
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی رحمت اله علیه می فرمود: اگر همه مال مردم در دست شما باشد چقدر قیمت دارد؟ هیچ، جز زحمت چیزی نیست. خداوند فرموده است: زمین و آسمان و آنچه دراوست مال شماست، لیکن آخر کار باید تحویل بدهید، چون امانت است. اگر شما عاقل باشید می گویید: جمعش کن، من اهلش نیستم. مگر من امانتدارم، خودم را برای چه به زحمت بیندازم؟کسی که امانت قبول کند چند بلا برای خود خریده است: اول این که باید به ورثه‌اش وصیّت کند که این امانت است. دوم این که اگر در حفظ آن کوتاهی کند ضامن است، اگر دزد ببرد باید خسارت بپردازد. سوم این که اگر خواست به مسافرتی برود باید آن را به شخص امینی بسپارد. چهارم این که اگر قیمت آن تغییر کند و می‌تواند باید به صاحبش خبر دهد و از این قبیل مشکلات.آدم عاقل این را قبول نمی‌کند. ولی اگر گفتند: این مال خود شماست، درون ذات شماست. خیلی قیمت دارد. اگر دزدهم ببرد مال خودت را برده است. نه پاییدن می‌خواهد و نه ضامن هستی. اصلاً بردنی نیست. مثل چشمه آب است. مال فطرت است. دست دزد به آن جا نمی‌رسد. جای آن خیلی قرص و محکم است. اصلاً نیاز به حفاظت ندارد. کسانی که در صدد هستند دنیا را حفظ کنند، نمی‌توانند. مرتب می گویند: دارم پیر می‌شوم 📚 کتاب طوبی محبت ص 195 @makareme_akhlaq