eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پيشينه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟ آيا حجاب و پوشش بانوان در ميان «اقوام و ملل گذشته» سابقه اي دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مطالعه تاريخ پوشش اقوام گذشته نشان مي دهد که پوشيدن لباس براي پرهيز از زشتي برهنگي نقش مهمي براي آنها داشته است. براي نمونه در ايران باستان همواره در ميان تمامي اقوام، پوشيدن لباس بلند و گشاد براي زنان مرسوم بود. زنان حوزه مديترانه و يونان و آسياي صغير نيز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت هاي شان را مي پوشاندند. در انگلستان موهاي زنان در زير روسري هايي از جنس کتان مخفي مي شد و جامه هاي بلند و جوراب هاي ضخيم، ساق زنان را مي پوشاند. در اسپانيا زنان از کالسکه هاي دربسته براي تردد استفاده مي کردند و روي شلوارهاي شان نيز بعضا دامن هايي پرچين به تن مي کردند. در فرانسه موها اغلب در کيسه اي ابريشمي پنهان مي شد و هنگام سوارکاري يا پياده روي، علاوه بر استفاده از شلوارهاي کتان، بر چهره ماسک هم کشيده مي شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419141 #حجاب #ایتالیا #ایران #روم #یونان #مدیترانه #آسیای_صغیر #بین_النهرین #مغول #بیزانس #فرانسه #اسپانیا #انگلستان ________________________
❓ تقلید در روایات اسلامی؟ آيا مي توان رواياتی را به عنوان دلايل صحت و مشروعيت تقليد اقامه کرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در رابطه با رواياتي که به معناي اصطلاحي تقليد تصريح کرده اند، مي توان از محاجّه يکي از ياران حضرت علي(ع) با خوارج ياد کرد، که با استفاده از واژه «تقليد» صريحا بيان مي کند که از آن حضرت در دينش پيروي مي کند. نيز در صحبت هايي که يکي از مراجعين امام صادق(ع) به ايشان داشته، از اصطلاح «تقليد» استفاده کرده تا به پيروي خود از آن حضرت اشاره کند. همچنين امام حسن عسکري(ع) نيز در بيان معروفي توده مردم را به تقليد از فقها، يعني پيروي از آنها فراخوانده است. گروه ديگري از روايات نيز وجود دارند که اگر چه در آنها صريحا به موضوع تقليد مصطلح فقهي اشاره نشده است، امّا مي توان مشروعيت و جواز تقليد را از آنها استنباط کرد. مثلا روايات زيادى از ائمه اهل بيت(ع) نقل شده كه به اصحاب خود دستور فتوا مي دانند؛ بديهي است طرف ديگر فتوا دادن توسط اصحاب، لزوم قبول و عمل به آن فتوا توسط ساير مکلفين است. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419187 ________________________
❗️ تقابل عقل و وحي! ⁉️ از سويي کتب آسماني ما را به عقل گرايي و خردورزي دعوت مي نمايند و از سوي ديگر ما بايد تمام آموزه هاي اين کتب را تعبدا بپذيريم هرچند در ظاهر با عقلانيت سازگار نباشند! آيا اين نوعي رفتار متناقض نيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اينکه وحي و عقل مخالف هم باشند مصداق خارجي ندارد؛ زيرا اگر وحي قطعي الصدور باشد و دلالت آن هم قطعي باشد، عقل اعتبار وحي قطعي را برهاني کرده و مخالف آن حکم نمي کند، خصوصا وقتي مي داند مبدا وحي، خداوند عليم است که در حريم علم او جهل راه ندارد و قلمرو درک عقل محدود است. اما اگر وحي قطعي الصدور نباشد يا دلالت آن ظني باشد، در اين صورت حکم قطعي عقل حجت است و بر حکم ظني شرع مقدم است. ضمن اينکه سرچشمه عقل و وحي خداوند است و همانطور که بين آيات قرآن تعارضي نيست بين عقل و وحي هم تعارضي نمي باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419225 #عقل #وحی #تعارض ________________________
❗️ تضاد علم پيشين خدا با اختيار آدمی و منافات آن با عدل الهی! ⁉️ خدا از ازل مي دانسته كه من فلان گناه را در زمان معيّني انجام مي دهم، بنابراين اگر من اين گناه را انجام ندهم، علم خدا غلط از آب در مي آيد و به قول خيّام نيشابوري: «گر مي نخورم علم خدا جهل بود»! با اين حال، آيا عذاب اخروي گناه کار مجبور، منافي عدل الهي نيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: آنچه حقّ ز ازل مي دانست اعمال اختياري انسان است. علم پيشين الهي را مي توان به آگاهي معلّم به سرنوشت دانش آموزي که رفوزه خواهد شد، تشبيه نمود. مسلّما آگاهي معلّم تأثيري در رفوزه شدن دانش آموز ندارد و اختيار را از او سلب نمي کند. علم خدا به اعمال ما نيز با انجام اختياري آن از سوي ما منافات ندارد. آيات بسياري از قرآن بر اختيار انسان دلالت دارند. اگر ما در اعمال خويش مجبور باشيم، ارسال رسل، پاداش و عذاب الهی لغو خواهد بود؛ در حالی که خداوند حکيم است و نسبت امور لغو و بيهوده بر او روا نيست. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419226 ________________________
❗️ منافات آیه «فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَدا»، با توسل و طلب شفاعت از غیر خدا! ⁉️ با توجه به برخی آیات مثل آيـه ۸۸ «وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَر»، آیا توسل و شفاعت با توحيد سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولًا: در قرآن مجيد لفظ دعوت در مواردى بكار رفته است كه هرگز نمى ‏توان گفت مقصود از آن عبادت است؛ مانند آیه 5 سوره نوح که می فرماید: «قالَ رَبِّ انّى دَعَوْتُ قَوْمي لَيْلًا وَنَهاراً»؛ آيا مى‏ توان گفت مقصود حضرت نوح اين است كه من قوم خود را شب و روز عبادت كردم؟! در اين آيه و ده ها آيه ديگر، لفظ دعوت در معناى غير عبادت و پرستش بكار رفته است، از اين جهت نمى ‏توان گفت دعوت و عبادت مترادف يكديگرند و اگر كسى از پيامبر يا مرد صالحى استمداد كرد و آنان را خواند در اين صورت آنها را عبادت كرده است؛ زيرا دعوت و ندا اعم از پرستش است. ثانیا: مقصود از دعائی که در این آيات از آن نهی شده است، مطلقِ خواندن نيست، بلكه دعوت خاصى است كه مى‏ تواند با لفظ پرستش مرادف باشد؛ زيرا مجموع اين آيات درباره بت پرستانى وارد شده است كه بت‏هاى خود را خدايان كوچكى مى‏ پنداشتند كه برخى از شؤون الهى به آنها سپرده شده و در كار خود نوعى استقلال دارند؛ ناگفته پيداست كه خضوع و تذلّل يا هر نوع گفتار و رفتار در برابر موجودى به عنوان خداى بزرگ و يا خداى كوچك از اين نظر كه او اللَّه و رب‏ و مالك امور شفاعت‏ و مغفرت‏ است، عبادت و پرستش خواهد بود و از نظر قرآن ممنوع است. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419238 #توسل #شفاعت #ندا #دعا #عبادت #توحید #دعوت #پرستش #شرک ___________
❗️ فتواي شيعه به جواز ازدواج با نه همسر! ⁉️ آيا همانطور که ابن حزم ادعا کرده است، شيعه فتوا به جواز ازدواج به نه همسر داده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: آشنايان به فقه اهل ببيت(ع) مي دانند که چنين نسبت ناروايي نه در کتب فقهي شيعه ديده مي شود و نه هيچ فقيه شيعه اي چنين فتوايي صادر کرده است، بلکه حرمت بيش از چهار همسر در آن واحد از مسلمات فقه شيعه است. اين در حالي است که برخي از علماي اهل سنت مثل فخر الدين زيلعي حنفي، فتوا به جواز ازدواج با نه همسر داده و برخي مثل شوکاني نيز محدوديتي براي داشتن همسر قائل نشده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419236 ________________________
❓ فلسفه اجتهاد؟ فلسفه و ضرورت اجتهاد مداوم و نو به نو در همه زمانها چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: جامعيت و خاتميت اسلام به اين معناست که براي همه شؤون زندگي انسان در همه زمانها، حتي پديده هايي که در زمان معصومين نبوده اند، حکم معين داشته باشد. پيش بيني اسلام به منظور قانون گذاري در ابعاد متغير و نو به نو زندگي انسان اين بوده است که هـميشه افرادي چنان تسلط و احاطه بـر علوم و منابع‌ شرع‌ و بينش ها و گرايش ‌هاي اسلامي‌ داشته بـاشند که هرگاه در مورد سؤال و حادثه اي نو به آنان رجوع‌ شود، بتوانند حکم آن را از بـين‌ آن منابع شرعی و بينش هاي اسلامي بـيرون‌ بياورند. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419121 #اجتهاد #اسلام #حکم #مجتهد #استنباط ________________________
❗️ تبعيض در مجازات والدين قاتل فرزند! آيا تفاوت مجازات بين مادر و پدري که فرزندشان را کشته اند، تبعيض و بي عدالتي نيست؟ چرا مادر قصاص مي شود امّا پدر قصاص نمي گردد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: جواز قصاص هر فردي، از جمله مادر قاتل فرزند بدليل عام بودن حکم قصاص است و آنچه باعث شده پدر با وجود قتل فرزندش از حکم قصاص استثناء شود جنسيت او نيست. پدر چون تعهدات مالی خانواده بر عهده اوست بجای قصاص مجازات های جايگزين در مورد او اجرا می شود و در مورد مادر نيز قصاص نکردن اولويت دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419260 #تبعيض #مجازات #قاتل #والدين #پدر #مادر #قصاص #عدل_الهی ________________________
⁉️ ظالمين مرفّه و مظلومين محروم، و مسئله عدل الهی؟ آيا اينکه برخی از ظالمان تا آخر عمر در ناز و خوشبختی زندگی مي کنند و در مقابل مظلومين تا آخر عمر تنها رنج و بدبختي ديده اند، در تضاد با عدل الهي نيست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولين پاسخهاي اين سوال اين است که اولا هر انسان و هر ملّتي با هر نوع منش و تفکري با توجّه به مديريت صحيح و تلاش و علم گستري مي تواند به سعادت مادي برسد. ثانيا بخش مهمّي از دارايي ظالمان حاصل استعمار، دزدي، کم فروشي، احتکار، اختلاس و خيانت است که اين روش از کسب مادّيات در آئين و مرام مؤمنان و مظلومان جايز نيست. با وجود اين پاسخ ها بايد توجه داشت که گاهي انسان در عين فقر، مورد رحمت و بهره مند از نعمت الهي است. و گاهي نيز در عين ثروتمندي، مورد غضب پروردگار است. مثلا خداوند عده اي از ستمگران را با بهره مندي از ثروت به عذاب استدراج دچار مي سازد، و يا با اعطاي امکانات دنيوي و ثروت در دنيا، پاداش اعمال نيک اندک ايشان را در همين دنيا مي دهد تا در آخرت تکليفشان مشخّص باشد و ادّعايي نداشته باشند. رنج و مشكلات مومن در دنيا مي تواند از جمله نعمت‌ ها و الطاف خداوند بر انسان ‌ها باشد و با عدل الهي منافات ندارد؛ چون آثار مثبت دنيايي و آخرتي بسيار به ارمغان مي ‌آورد، از قبيل بيداري از خواب غفلت، رشد و شكوفايی استعدادها و توانايي هاي بالقوه، پاك شدن از بعضي گناهان و رسيدن به درجات و ثواب ‌هاي بزرگ و... . ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419258 #عدل_الهی #ظالم #مظلوم #محروم #برخودار #خوشبخت #کافر #مؤمن #اختلاس #استدراج ________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸احترام خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در قرآن و سنت 🔸«عصمت» حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بیان رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) 🔸اسوه بودن حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/AvEcK #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸علت غصب «فدك» 🔸محل دفن حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔸زمان شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/FcObU 🆔 @makarem_ir
❓ علت غصب «فدك»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: تمام شواهد نشان مى دهد حاكمان آن روز تصميم داشتند اين منبع اقتصادى را از خاندان امام على(ع) بگيرند تا آن که مبادا مايه قدرت آنها شود. از این رو امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: «هنگامى كه ابوبكر به خلافت رسيد عمر به او گفت: مردم بنده دنيا هستند و غير از آن را نمى خواهند، بنابراين خمس و فىء و فدك را از على و اهل بيتش باز گير؛ زيرا پيروانش وقتي اين امر را ببينند او را رها كرده به سوى تو مى آيند». ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/416237 _________________