eitaa logo
پاسخ به شبهات
369 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ آیا امیرالمؤمنین(ع) بر خلافت بلافصل خود بعد از رسول خدا(ص) احتجاج کرده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: حضرت علی(ع) در موارد متعددی راجع به موضوع امامت شان صراحتا بیاناتی را فرموده اند. بخشی از صریح ترین این بیانات، احتجاجات آن حضرت به آیه 55 سوره مائده است. ایشان بارها با استدلال به این آیه از شایستگی خود در امامت معنوی و زعامت سیاسی جامعه سخن گفتند؛ مواردی مانند: در گفت وگویی با خلیفه اول، در شورای شش نفره بعد از مرگ خلیفه دوم و در مجلسی که در زمان خلیفه سوم با حضور چهره های شاخص منعقد شده بود، که حتی در مورد اخیر صراحتا به واقعه غدیر نیز اشاره کرده اند. از آن گذشته ایشان در یکی از مهم ترین خطبه های خود که به خطبه «شقشقیه» نیز شناخته می شود صریحا حقانیت خود در خلافت و غصب این حق توسط دیگران صحبت می کنند و می فرمایند که فلان شخص جامۀ خلافت را بر تن کرد در حالى که مى دانست جایگاه من در حکومت اسلامى چون محور سنگ هاى آسیاب است او مى دانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جارى است و مرغان دور پرواز اندیشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/415889 #امیرالمؤمنین #خلافت #رسول_خدا #احتجاج #امامت #خطبه_شقشقیه ________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸دلالت «آيه انذار» بر امامت امام علي(علیه السلام) 🔸تفسیر شیعه از كلمه «هاد» در آيه «انذار» 🔸منظور از «هاد» در عبارت «لکلّ قوم هاد» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/KrDsM #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
⚫️ حضرت زینب(سلام الله علیها) ✍️ متن اجمالی: حضرت زینب(س)، القاب زیادی دارند از جمله: (عقیله بنی هاشم: بانوی خردمند بنی هاشم)؛ (کَعبَهُ الرّزایا: قبله رنج‌ها)؛ (نائِبَهُ الزَهراء(س): جانشین و نماینده حضرت زهرا)؛ (نائِبَهُ الحُسَین(ع): جانشین و نماینده امام حسین)؛ (مَلیکَهُ الدُنیا)؛ (عالِمَهُ غَیرَ مُعَلِّمَه: دانای بی آموزگار)؛ (فَهِمَه غَیرَ مُفَهِّمَه: فهمیده بدون فهماننده)؛ (عَدیلَهُ الخامِس مِن اَهلِ الکَساء: همتای پنجمین نفر از اهل کساء)؛ (کَفیلَهُ السَجّاد: سرپرست امام سجاد(ع)؛ (سِرُّ أبیها: راز پدرش امام علی(ع)؛ (الصِدِّیقَهُ الصُغری: صدیقه کوچک)؛ (عابِدهُ آلِ عَلى: پارسای خاندان امام علی(ع)؛ (بَطِلَهُ کَربَلاء: قهرمان کربلا)؛ (عَظیمَهُ بَلواها: بانویی که امتحانش بزرگ بود)؛ (الباکِیة: بانوی گریان)؛ (سَلیلهُ الزَهراء: خلاصه حضرت زهرا)؛ (امینه اللّه: امانت‌ دار الهی)؛ (آیَهُ مِن آیاتِ اللّه: نشانه ای از نشانه ‌های خدا)؛ (مَظلُومَهُ وَحِیدَه: ستمدیده تنها)؛ (صابِرَهُ مُحتَسِبَه: صبور برای خداوند). او به دلیل اینکه مصایب فراوان دید، «امّ المصائب» ناميده شد؛ مصيبت درگذشت جدّش پيامبر خدا(ص)، مصيبت درگذشت مادرش زهرا(س) و رنج‏هاى او، محنت‏هاى پدرش امير مؤمنان على(ع) و مصيبت كشته شدن او، محنت و شهادت برادرش حسن(ع) و مصيبت بزرگ شهادت برادرش حسين(ع) را از ابتدا تا انتها، شاهد بود و از كربلا به اسارت برده شد. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/406266 ________________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸مرجعیّت علمى پس از پیامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم) 🔸سخن سیوطى درباره علم سرشار على(علیه السلام) 🔸ابن تیمیه و ادعای اعلمیت عمر بر علی(علیه السلام)! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/LgTjA 🆔 @makarem_ir
❓❓❓ پرسشهای نوپیدای فقهی(1) ✍️ چکیده: به باور ما، آیین اسلام، از ویژگیهایی چند برخوردار است؛ از جمله: جهانی بودن، همیشگی بودن و فراگیر بودن نسبت به همه جنبه های زندگی. این آیین، نه در چهارچوب زمان، یا مکانی معین است و نه به گروه، یا طبقه ای از ملت، یا نژادی جدای از دیگران اختصاص دارد. چه رسول خدا(ص) برای همه مردم، عرب و غیر عرب، سیاه و سفید، شرقی و غربی و در هر جا که باشند و در هر زمان که بزیند، برانگیخته شده و دعوت او، از سویی دربرگیرنده همه مردم و از سویی دیگر، در برگیرنده همه جنبه های زندگی آدمی است و برای همه دشواریهای زندگی، راه حلهایی فرا روی می نهد. افزون بر دلیل عقل و افزون بر طبیعت اسلام و قوانین آن، دلیلهای نقلی بسیاری بر این حقیقت دلالت می کنند؛ بویژه آیاتی که در قرآن مجید آمده و بر این مطلب، به روشنی دلالت دارند. 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419391 ________________________
هدایت شده از makarem.ir
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ویروس کرونا؛ دستاویزی برای عقده گشایی علیه دین و باورهای مردم ایران 🆔 @makarem_ir
❓ گرفتاری ها، نتیجه گناهان یا امتحان الهی؟ بلا و رنج و گرفتاری های ما نتايج گناهان ما می باشد يا امتحانی الهی است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مطابق آیات و روایات و بررسی های به عمل آمده، گرفتاری های مختلفی كه در دنیا به سراغ انسان‌ها می آید، حکمت های گوناگونی دارند كه برخی از آنها عبارتند از: آزمایش و امتحان الهی، کفّاره و تطهیر گناهان، و برخی از آنها نیز ثمره بی تدبیری و سهل انگاری های انسان در زندگی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/414691 #بلا #گرفتاری #امتحان #تدبیر #گناه ________________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸حکم «تشکیک» در «اعتقادات» 🔸وسواس فکری و اعتقادی 🔸وظیفه ما در برابر «شبهات» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/ArSuY 🆔 @makarem_ir
آشنایی با عرفان حلقه : https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/411465 ________________________
استفتائی به نقل از آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برخی روزنامه ها و سایت ها و به طبع آن در فضای مجازی منتشر شده که موضوع آن کشف و تولید داروی بیماری کرونا توسط رژیم اشغالگر قدس و حکم خریداری آن می باشد. به اطلاع می رساند این مطلب دروغ محض بوده و هیچگاه سؤال و جوابی در این زمینه مطرح نشده است. برای چندمین بار اعلام می کنیم که اینگونه شایعات کار بدخواهان است. و فتاوا، مواضع و دیدگاه های معظم له تنها و تنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له (MAKAREM.IR) منتشر می گردد. ________________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸انسان یک موجود اجتماعی 🔸عجایب بدن انسان در بیان قرآن 🔸فلسفه «رشد تدریجی» عقل و حواس در کودکان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/DdQtJ 🆔 @makarem_ir
❓پیشینه حجاب در اسلام؟ آيا حجاب قبل از آمدن اسلام در ميان زنان عرب وجود داشته است و نقش اسلام در اين ميان چه بوده است؟ کیفیت تشریع حجاب در اسلام چگونه بوده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به تصريح ادله، حجاب قبل از آمدن اسلام، در ميان زنانِ عرب وجود داشته؛ اما به خاطر كامل نبودن، اسلام به آن ورود پيدا كرد و در دو سوره قرآن، احكام مورد نياز را صادر نمود. در سوره احزاب با خطاب قرار دادن زنان پيامبر(ص) و در سوره نور با خطاب قرار دادن همه زنان مؤمنه احكام حجاب را به كامل ترين شكل ممكن تبيين نمود. خداوند در آخرين آيه حجاب چنين فرموده است: «و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را - جز آن مقدار كه نمايان است - آشكار ننمايند و [اطراف] روسری هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه نیز با آن پوشانده شود]، و زينت خود را آشكار نسازند... ». ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419404 ________________________