eitaa logo
پاسخ به شبهات
369 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔰 زمینه ها، عوامل و ریشه های واقعه عاشورا، از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی از اسلام نبوی تا اسلام اموی/ عاشورا، نتیجه سقیفه و انحراف از اسلام نبوی/ اشرافیت قبیله ای /خویشاوند سالاری / تبعیض و نژاد پرستی/ امویان بر مسند قدرت/جلوگیری از بازگشت به جاهلیت، حقیقت قیام عاشوراست‌ http://mk6.ir/HiGmR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸توصیه های حبیب بن مظاهر به اصحاب در شب عاشورا 🔸شهدائی که سرشان به سوی امام حسین(علیه السلام) پرتاب شد؟ 🔸همراهی یاران امام حسین(علیه السلام) با ایشان، با علم به شهادت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهداي قيام حسینی": http://mk6.ir/GlRvT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸اصلاح امت، هدف قیام امام حسین(علیه السلام) 🔸احیای حق و از بین بردن باطل، در قیام حسینی 🔸امر به معروف و نهی از منکر، هدف قیام امام حسین(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اهداف قيام حسینی": http://mk6.ir/OaMbG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 بازخوانی رجزهای امام حسین علیه السلام در کربلا از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی رجز؛ شیوه ممتاز جنگ روانی / رجزهای امام حسین (علیه السلام)، تجلی روح حماسی عاشورا / رجز اوّل؛ تبیین جبهۀ کفر / رجز دوم؛ اتمام حجت امام حسين(عليه السلام) با دشمن / رجز سوم و چهارم: مرگ با عزّت، بهتر از زندگی با ذّلت است‌ http://mk6.ir/DjVqQ 🆔 @makarem_ir
امام حسین(ع) و بیان اهداف خود در وداع با محمد حنفیّه ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) تصمیم خود را برای حرکت از مدینه همراه با اهل و عیال به اطلاع محمد حنفیه رساندند و ماندن برادرشان را در مدینه برای مطلع کردن حضرت را از وضعیت آنجا بلامانع دانستند. سپس امام(ع) وصیت نامه خود را نوشتند و به محمدبن حنفیه تحویل دادند و در آن بعد از شهادت به توحید و نبوت و معاد، اهداف قیام خود را در ضمن این امور تبیین کردند: 1- اصلاح در امّت پیامبر(ص). 2- امر به معروف و نهى از منکر. 3- رفتار کردن به روش حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع). ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323220 مطالعه بیشتر درباره اهداف قیام حسینی: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27595 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸انحرافات دينی كوفيان زمینه به وجود آمدن حادثه كربلا 🔸مخالفت و بيعت نکردن امام حسين(علیه السلام) با يزيد در تاريخ 🔸کینه امویان از شکست هایشان در دوران رسول الله(صلّی الله علیه وآله) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ريشه هاي قيام حسینی": http://mk6.ir/EjRiH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 واکاوی رجزهای اصحاب عاشورا از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مفهوم شناسی «رجز» / توجه به والدین و طایفه / برخورداری از روحیّه مقاومت / توجّه به پروردگار / امام شناسی / دشمن شناسی / شهادت طلبی؛ مهم ترین رجز آیینه داران کربلا‌ http://mk6.ir/SgNrA 🆔 @makarem_ir
معاویه از زمینه سازان حادثه عاشورا ✍️ متن اجمالی: در دوران بیست ساله خلافت معاویه حوادثى اتّفاق افتاد که مقدّمات پدید آمدن ماجراى کربلا را فراهم ساخت. ستم ها، بدعت ها، نقض صلح نامه امام حسن(ع)، نصب منافقان در پست های حساس، تحریم ذکر فضائل حضرت علی(ع) و سب و دشنام به ایشان، به شهادت رساندن امام مجتبی(ع)، کشتن شیعیان به بهانه های مختلف و زمینه سازى براى خلافت فرزند فاسدش یزید و اصرار یزید براى بیعت گرفتن از همه مسلمین به عاشوراى سال 61 منتهى گردید. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323259 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27735 _______________
❗️ منافات آیه «ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏»، با گفتن «يا رسول الله، یا محمد، يا علی، یا حسین و ...»! ⁉️ با توجه به اين كه خداوند فرموده «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ (مرا بخوانيد تا ـ دعای ـ شما را اجابت کنم!)، آیا گفتن «يا رسول الله، يا علي، يا حسين و...» سبب شرك نمی شود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: نمى توان گفت هر ندا و درخواستى عبادت و پرستش است؛ چرا که در قرآن مجيد لفظ «دعوت» در مواردى به كار رفته است كه هرگز نمى توان گفت مقصود از آن عبادت است. نیز دعا در مجموع آيات مورد استناد وهابی ها علیه شیعه، انصراف به «عمل بت پرستان» دارد و ارتباطی با «توسّل» شیعیان ندارد و خود آيات ياد شده گواه روشن هستند كه مقصود از «دعوت» در آنها، مطلق درخواست و طلب حاجت نيست، بلكه «دعوت عبادت و پرستش» است. 🔹 ثانیا: زمزمه کردن عباراتی چون «یا رسول الله» و «یا علی» و «یا حسین» و طلب یاری از وجود مقدس ایشان اصطلاحا «توسل» نامیده می شود و توسل امری مشروع است. شخص متوسّل در واقع خواسته خود را از خدای متعال طلب می کند و فقط احترام و جایگاه انبیاء و اولیاء را نزد خدای متعال، واسطه ای برای جریان یافتن کرامات و فیض های الهی قرار می دهد. 🔹 ثالثا: مستقلّ در تأثير، تنها ذات پاك خداست و در توسل نیز چیزی جای خدا را نمی گیرد. انسان استغاثه کننده، تنها زمانی عملی مشرکانه و کفر آمیز مرتکب شده است که ایجاد امور را به دست عاملی مستقل از خداوند بداند. اگر کسی بر این باور باشد مشرک یا کافر شده است؛ امّا اگر به تبعی و اکتسابی بودن عمل ولیّ یا پیامبر خدا باور داشته باشد، ایرادی نخواهد داشت. 🔹 رابعا: ندا و تخاطب با اولیا و انبیا هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا: گاهی از آنها می خواهیم برای ما استغفار کنند، که می توان نمونه هایی را از قرآن مجید در مشروعیت آن یافت. گاهی این ندا و تخاطب در واقع التماس مستقیم از خداوند به احترام این نام هاست. گاهی نیز ما از آنها می خواهیم که حاجت های ما را از خداوند طلب کنند، چون آنها خود اسباب و محل فیض الهی هستند. هیچ کدام از این حالات شائبه شرک ندارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415601 📖 مطالعه بیشتر درباره «توحيد در عبادت»: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27181 _________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸تاریخچه بنای شهر کوفه 🔸روحیّه سرکشی مردم کوفه 🔸علت سستی کوفیان در امر جهاد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کوفیان": http://mk6.ir/UoDdB 🆔 @makarem_ir
⚫️ سقیفه و انحراف در تعیین جانشین ✍️ متن اجمالی: یکی از نتایج سقیفه، تبدیل خلافت الهی، که اعتبارش از نصّ و تعیین مستقیم خدا و رسولش نشأت می گرفت، به یک امر عادی بشری بود. در نظام اجتماعی، اگر قانونی شکسته شد، تضمینی وجود ندارد که اصل های دیگر، شکسته نشود. به همین دلیل، پس از سقیفه، انتخاب خلیفه از هیچ قانونی پیروی نکرد. روزی در بین مشاجره انصار و چند نفر از قریش، روزی با وصیت خلیفه اول، روزی با شورای شش نفری و روزی هم معاویه برای یزید بیعت گرفت. این محصول نهال شومی است که در سقیفه غرس شده بود. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322038 📖 مطالعه بیشتر در شاخه سقیفه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27757 makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111875 _________________
«عمران و آباداني» و «اتمام حجت» هدف از هبوط آدم(ع) به زمین ✍️ متن اجمالی: امام علی(ع) در خطبه 91، به هدف از فرستادن آدم(ع) به زمین اشاره کرده می فرماید: «خداوند آدم(ع) را بعد از توبه از بهشت فرو فرستاد تا با كمك نسل خود، زمين را آباد سازد و حجّت را بر بندگانش، اقامه كند». تعبير به عمران و آبادسازى به وسيله آدم(ع) و نسل او نشان مى دهد كه بايد هدف همه انسان ها عمران و آبادى زمين باشد، نه تخريب آن با جنگ ها و اختلافات ويرانگر. نكته ديگر مسئله اتمام حجّت بر بندگان است. گر چه خداوند به انسانها عقل داده ولى به آن اكتفا نفرموده و با فرستادن پيامبران و نزول كتاب هاى آسمانى، حجّت را بر بندگانش تمام كرده است. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415780 📖 مطالعه بیشتر در شاخه حضرت آدم(ع): makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27398 _________________