eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد؟! دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بی‌معناست. در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند. اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌ هاست، نه صفت خودآنها. وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد ص می فرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای رامی خوانند از آنانکه تنها اضطرارا او را صدا می زنند، دقیقا تشخیص می دهند. ... سخنگوی خداوند که از توکل و توحید می گفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه می داد؟ خوانده اید که چگونه از الاهیات "بدن به ‌مثابه امانت" می گفت که لباس‌ها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون، "بهداشت" را حق‌الناس و "سلامت" را مقدس، و طبابت را "عبادت" خواند و همه بیماری‌ها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟ در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همه‌ چیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، و البته رعایت حقوق حیوان، تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت و نجاست و ضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود؟ mshrgh.ir/1146403
هدایت شده از makarem.ir
🔸رسائل الشریف المرتضی 🔸سلسله کتب «الوصیه» سندی بر حقّانیت امام علي(علیه السلام) 🔸شبهه در «اعتبار سندی» نهج البلاغه و «انتساب مضامین» آن به امیرالمؤمنین(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "کتابشناسی شيعه": http://mk6.ir/YdXiU 🆔 @makarem_ir
❓ جواز بحث از فلسفه و علل احکام؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسلام به ما اجازه داده درباره مصالح و مفاسد احكام بحث نماييم و از آن آگاه شويم، ولى چنان نيست كه اگر فلسفه حكمى براى ما قابل درك نباشد، بتوانيم آن را ترك كنيم. اين مدعا دو دليل دارد: 1- در قرآن مجيد و روايات اسلامى به طور مرتب در مورد فلسفه احکام بحث شده است و اين دليل بر جواز بحث و گفتگو درباره آن است. 2- بسيارى از اصحاب پيامبر اكرم(ص) يا ائمه اطهار(ع) از اين پيشوايان بزرگ در مورد علل احكام سؤال مى كردند و آنها پاسخ هاى روشنى مى دادند و اين خود امضاى عملى از جانب معصومين(ع) نسبت به اين كار است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394669 📖 مطالعه درباره «فلسفه احکام»: http://mk6.ir/WrCfL __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از عبارت «خير البريه» در سوره بينه؟ 🔸معنای «شیعه» در عصر پیامبر(صلّی الله علیه وآله)؟ 🔸تغییر سنّت پیامبر(صلّی الله علیه وآله) به جهت ضدیّت با شیعه! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حقانیت شیعه": http://mk6.ir/FuQvI 🆔 @makarem_ir
❓ امام حسن عسکری(ع) در منابع تاريخی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام حسن عسکری(ع) یازدهمین امام شیعیان، در ربیع الثانی سال 232 چشم به جهان گشود و در سن 29 سالگی به شهادت رسیدند. بر طبق روایت شیخ «مفید»، دوران امامت حضرت عسکری(ع)، شش سال بوده است. در برخی از مصادر نام مادر آن حضرت «حدیث» یا «حدیثه» ذکر شده است. از القاب آن بزرگوار به «الصّامت»، «الهادی»، «الرّفیق»، «الزّکی» و «النّقی» می توان اشاره كرد. از سویی امام هادی(ع) و امام عسکری به لقب «عسکریین» معروف شده اند. گفتنی است که «عسکر» نام نامشهوری برای سامرا بوده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414955 📖 مطالعه بیشتر درباره «امام حسن عسکری»: http://mk6.ir/IvSdB (ع) (ع) __________
🌹 چهار پوستر زیبا از بیانات امام حسن عسکری(ع) هدیه: http://mk6.ir/OmHlB (ع) __________
احوال مردم آخر الزمان به روایت امام حسن عسکری (علیه السلام) در سخنى از امام حسن عسكرى‏ عليه السلام درباره ويژگی هاى مردم آخر الزمان می خوانيم: «أغنياءهم يسرقون زاد الفقراء؛ توانگرانشان، توشه فقيران را می دزدند». (ع) http://mk6.ir/MdJuP __________
🔰 خاستگاه فرهنگی - عقیدتی «بسیج مردمی» و دفاع همگانی در اسلام؟ ✍️ اشاره: بسیج در حقیقت بروز یک وظیفه دینی و ملی یک ملت برای دفاع از کیان خود است و از «ضرورت دفاع» سرچشمه می گیرد. «جهاد دفاعی» و «جهاد برای حمایت از مظلومان» بر همه مسلمانان در برابر هجوم دشمنان به كشورهاى اسلامى و مرزهاى آن واجب است. صدر اسلام نیز که پیامبر خدا(ص) سپاه منظم و حرفه ای نداشت، دفاع یک وظیفه همگانی بود و مردم در زمان جنگ برای دفاع از کیان اسلامی بسیج می شدند. ✍️ عناوین یادداشت: - بسیج همگانی در صدر اسلام - اهداف جهاد در اسلام - امام خمینی(ره) و تشکیل بسیج مردمی - میدانهای متنوع مأموریّت بسیج مردمی 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0400602 📖 مطالعه بیشتر درباره «جهاد»: http://mk6.ir/RiNkH __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸امام حسن عسکری(علیه السلام) و پاسداری از اسلام در مقابل مسیحیّت 🔸مقام و منزلت امام حسن عسکرى(علیه السلام) در بیان علماى اهل سنت 🔸منابع مالي امام حسن عسکري(علیه السلام) در کمک به شيعيان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام حسن عسکري(علیه السلام)" http://mk6.ir/AkTcC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹تقدم و برتري شيعه در علم‏ كلام‏ 🔹«شیعیان»، بنیانگذاران علوم اسلامی 🔹جايگاه شعراي شیعه در بين شعرای عالم اسلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "پيشگامي شيعه در علوم": http://mk6.ir/WrDmI 🆔 @makarem_ir
🔰 وفات حضرت معصومه(س)؛ 10 ربيع الثانی 201 هـ ق ✍️ اشاره: سيّده جليله، حضرت فاطمه(س) دختر موسى بن جعفر(ع) كه به حضرت «معصومه» شهرت يافته و قبر شريفش در شهر مقدّس قم معروف و مشهور است، روشنى چشم اهل قم و پناهگاه عامّه مردم است. در هر سال ميليونها نفر از شهرها و كشورهاى دور و نزديك، رنج سفر بر خود هموار مى‏ كنند تا از فيض زيارت آن كريمه اهل بيت(ع) بهره‏ مند گردند. معروف ترین لقب ایشان «معصومه» است. گفته شده این لقب مقتبس از حدیث منتسب به امام رضا(ع) است که در آن از این بانوی جلیل القدر با عنوان «معصومة» یاد کرده است و فرموده است که هر کس ایشان را زیارت کند، بهشت بر او واجب می گردد. ✍️ عناوین یادداشت: - نام، نسب و لقب حضرت معصومه(س) - مقام والاى علمى حضرت معصومه(س) - سفر حضرت معصومه(س) به قم - علت بیماری حضرت معصومه(س) - تاریخ وفات حضرت حضرت معصومه(س) - دفن حضرت معصومه(س) در قم - قم حرم اهل بیت(ع) و مدفن شفيعه شيعيان - حضرت معصومه(س) ادامه دهنده راه حضرت زهرا(س) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0420013 📖 مطالعه بیشتر درباره «اهل بیت»(با 2784 مطلب): makarem.ir/maaref/fa/category/articles/29981 (س) (س) (ع) (س) __________
🔰 پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) به یک نویسنده وهابی ✍️ اشاره: سال 1391 ش جمعی از طلاب حوزه علمیه نامه‌ای خدمت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) نوشته و از معظم له درخواست پاسخ کرده اند. مضمون این نامه چنین است: یکی از علمای وهابی به نام «عامر» اخیراً مقاله‌ای درباره «تقیه» نوشته و منتشر کرده است و حاصلش این است که تقیه در موارد خاص یک حکم اسلامی مسلّم است، ولی این حکم با تقیه‌ای که شیعه می‌گوید، هفت فرق اساسی دارد. مقاله او را خدمت شما فرستادیم و منتظر پاسخ آن هستیم. ادام الله ظلکم العالی آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) از زوایای مختلف به ادعاهای این وهابی به شرح زیر پاسخ داده اند: پیش از آنکه به نقد گفتار او بپردازیم، بسیار مایه خوشوقتی است که فرد یا افرادی از این گروه با صراحت تقیه را حکم اسلامی شمرده اند. لذا این ادعا را که می‌گفتند «تقیه در اسلام نیست و شیعه چنین بدعتی را پدید آورده و تقیه در واقع یک نوع نفاق است!» پس گرفته‌اند و گویا تازه به قرآن مراجعه کرده و متوجه شده‌اند که قرآن مجید در چند آیه با صراحت «تقیه» را مشروع شمرده است؛ و از داستان مشهور و معروف تقیه «عمار» در برابر مشرکان عرب - که در قرآن نیز به آن اشاره شده است - اطلاع یافته اند. به سراغ تفاوت‌های هفت گانه می‌رویم که به زعم این نویسنده وهابی، میان تقیه اسلامی و تقیه شیعی وجود دارد. 📖 مطالعه نامه: http://mk6.ir/JiRhH 📖 مطالعه بیشتر درباره «تقیّه»: http://mk6.ir/MhPvP 📖 مطالعه مقالات اعتقادی: http://mk6.ir/RuRtH __________