❓ حكمت واجب کردن سفر مشقت بار حج؟
روحیات بسیاری از انسان ها به گونه است که اگر احساس غنا و بی نیازی کند، در معرض تهدید غفلت و طغیان قرار می گیرد و خداوند در آیات 6 و 7 سوره علق بدین نحو این حقیقت را بیان کرده است: «كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی»؛ (چنين نيست [كه شما مى پنداريد] به يقين انسان طغيان مى كند* از اينكه خود را بى نياز ببيند).
بدین سبب خداوند متعال انسان را هنگام برخورداری از تمکن مالی ملزم به عبادت حج می نماید، تا طی یک سفر معنوی خود ساخته شده و در مسیر بی فرجام طغیان قرار نگردد. بنابراین مهم ترين فلسفه حج - البته نه برای کسانی که به خاطر ریا به این سفر می روند یا نگاهی تفریحی به آن دارند - پدید آمدن دگرگونى اخلاقى درونی است.
makarem.ir/maaref/l/0420203
#احرام #خودسازی
#مکه #کعبه #عبادت
#استطاعت_مالی #حج
#سفر #تزکیه_نفس
#اسلام #طغیان
__________
⁉️ منافات دعا با مقام رضا و تسليم بر اراده الهی؟!
آیا دعا کردن با مقام رضا و تسلیم در برابر اراده الهی منافات دارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
رضایت و تسلیم باید بر قضای الهی باشد و قضای الهی نیز بر اساس استعدادها و لیاقت هایی که هر شخص از خود نشان می دهد شکل می گیرد و جریان می یابد. «دعا» به تصریح آموزه های اهل بیت(ع) یکی از مؤثرترین عواملی است که مواهب الهی را به شخص جلب می کند. زیرا دعاکننده بعد از آن که نهایت کوشش خود را در استفاده از همه وسایل موجود به کار می بندد، آن جا که دیگر کاری از دستش بر نمی آید و به نقطه بن بست رسید، به در خانه خدا می رود و با توجه و توکل و تکیه بر خدا، فراهم شدن اسباب و عواملِ خارج از دایره قدرت انسانی را از وی طلب می کند و با همین توکل و تکیه است که تسلیم قضای الهی می شود.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0420214
📖 مطالعه بیشتر درباره شبهات و معارف دعا:
http://mk6.ir/SaTcH
#دعا #رضا #تسلیم #اراده_الهی
#مقام_تسلیم #قضای_الهی #توکل
__________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸مقصود از شناخت در حدیث معرفت امام
🔸حدیث «معرفت امام» در منابع اهل سنّت
🔸راویان حدیث «معرفت امام» از علماى اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث «معرفت امام» (احاديث ولايت)":
http://mk6.ir/FjIsL
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دلائل قرآنى اهل سنت بر مشروعیت شورا
🔸نظریه فقها و متکلمان اهل سنت در مورد بیعت
🔸انتصابى بودن امامت در بیان پیامبر(صلّی الله علیه وآله) در منابع اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "معیار تعیین خلیفه":
http://mk6.ir/CtNqH
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ كوتاهی مدت عذاب جهنم نسبت به شیعه!؟
آیا این مطلب صحیح است که شیعه مانند یهود معتقد است آتش جهنم جز در زمان اندکی بر ايشان حرام است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
در كتاب هاى مختلف شيعه اين حقيقت صريحاً اعلام نشده است كه: «إنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ خَلَقَ الْجَنَّةَ لِمَنْ أطَاعَهُ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَ خَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ سَيِّداً قُرَشِيّاً»؛ (خداوند بهشت را براى اطاعت كنندگان آفريده؛ اگرچه غلام حبشى باشد و دوزخ را براى گنهكاران آفريده اگرچه سيّد قرشى باشد)!
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0408664
#عذاب_جهنم #شیعه #یهود
______________
❗️ ترديد پيامبر(ص) در حقانيّت آيات قرآن!
❓ آيا امکان دارد پيامبر(ص) در رسالت خويش ترديد داشته باشد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
ممکن است در ابتدا چنين به نظر برسد که طبق آيه 94 سوره يونس (فَإِنْ کُنْتَ فی شَکّ مِمّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ؛ اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردید هستى)، پيامبر(ص) در حقانيت آياتى که بر او نازل مى شد ترديد داشت، ولى با توجه به اين که پيامبر(ص) وحى را با شهود دريافت می کرد، اين احتمال از بين می رود.
ضمن اينکه اين تعبير قرآن مانند آن است که براى تنبيه اشخاص دوردست به افراد نزديک خطاب مى کنند (به در می گويد که ديوار بشنود).
علاوه بر اينکه ذکر جمله شرطيه (فَإِنْ کُنْتَ؛ اگر باشی) هميشه دليل بر احتمال وجود شرط نيست، بلکه گاهى براى تأکيد روى يک مطلب و يا براى بيان يک قانون کلّى است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0318418
#رسول_خدا #وحی #حقانیت
#قرآن #رسالت #تردید #پیامبر
___________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸اعتبار سند ائمه اثنا عشر
🔸تعداد خلفاء در سنّت نبوى
🔸امامان شیعه و مسند خلافت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث «دوازده خليفه» (احاديث ولايت)":
http://mk6.ir/IsTgS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#دیدار
📌 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار علیرضا رزم حسینی وزیر صمت:
برای رفع مشکلات اقتصادی به آمریکا دل نبندید
آنچه شما مسؤولیتش را برعهده دارید، مهم ترین بخش زندگی مردم است، زیرا مسأله صنعت چیزی است که اقتصاد بر محور آن میچرخد
http://mk6.ir/OwVeN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸تعدد بیان «حديث ثقلين» توسط پيامبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم)
🔸«کتاب الله و سنتي» یا «کتاب الله و عترتي» در حدیث «ثقلین»؟
🔸حديث «ثقلين» در كتب اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث ثقلين (احاديث ولايت)":
http://mk6.ir/UhFfI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹وصیت شخص بی وارث
🔹پرداخت بدهی میت از کل اموال او
🔹اولویت دراداى دیون در صورت عدم کفاف دارایى میت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه ارث":
http://mk6.ir/OpNgU
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ عدل الهی و تضمین روزی بندگان، با وجود فقر و غنای بندگان؟!
چرا بعضی ها باید در ناز و نعمت باشند، در حالی که بعضی در خفّت و خواری زندگی می کنند؛ این چه عدالتی است که خدا دارد، مگر خدا روزی همه را تضمن نکرده است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
منظور از تضيمن رزق از سوى خداوند و تكفل و تعهد و تقسيم آن، فراهم آوردن زمينه ها است که برخی از این زمينه ها در خارج از وجود انسان و برخی دیگر در درون وجود او است كه هرگاه دست به دست هم دهند انسان سهم خود را از روزى دريافت مى كند.
بعد از فراهم آمدن آن زمینه ها، تلاش و كوشش انسان شرط تحقق و به فعليت آن زمينه ها است؛ بنابراين حكمت خدا ايجاب مى كند كه هركس تلاش و كوشش و اخلاص و فداكارى بيشترى داشته باشد روزى اش گسترده تر گردد. چرا که خداوند متعال اراده اش را - از جمله اراده اش را در روزی دادن مخلوقات - در قالب نظام متشکل از شبکه های گسترده علت و معلولی عملی می کند.
مواردى نیز از فقر و بی عدالتی در طول تاریخ وجود دارند که سبب آن نه تنبلی و تن پروری و عدم نشاط شخص و جامعه، بلکه نتیجه ظلم و تحمیل استعمارگران و استثمارکنندگان فردی یا گروهی بوده است. به تعبير ديگر علاوه بر مسأله تلاش و كوشش، وجود عدالت اجتماعى نيز شرط تقسيم عادلانه روزى ها است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0420221
#عدل_الهی #عدل #فقر
#فقیر #غنی #استعمار
#عدالت_اجتماعى #تبعیض
#فاصله_طبقاتی #بی_عدالتی
#استثمار #حکمت_الهی
#تضيمن_روزی #اسباب
_________
❗️ «انسانيت» دين من است!
⁉️ آيا بهتر نيست «انسانيت» را جايگزين اديان مختلفی کنيم که با دستورات و اختلافات خود دردهای بشر را بیشتر می کنند؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: در صورت نفی رابطه خدا و انسان نمی توان برای انسان عواطفی تصور کرد؛ زیرا انسانی که در دیدگاه ماتریالیست ها نه مخلوق خداوند، بلکه ماشینی پیچیده و صرفا مادی باشد، نمی تواند خودش به خودش این احساسات و عواطف و انگیزه های روحی را افاضه کند.
ثانیا: اگر ملاک آئین انسانیت «عقل» است، باید گفت: هر کسی ممکن است بعضی کارها را درست و بعضی دیگر را غلط بداند، غافل از اینکه شخصی دیگر در تشخیص آن ملاک های اخلاقی برعکس او عمل می کند؛ یعنی عقل ناقص انسانی خود زاینده اختلاف و تزاحم و تضاد و کشمکش است.
ثالثا: در نبود انذار و بشارت دینی-اخروی، چنین مسلکی هیچ ضمانت اجرایی ندارد. در نظام های اخلاقی سکولار گفته می شود یکی از مهم ترین این ضمانت ها فهم این موضوع است که «نفع من در نفع دیگران است». اما در شرایطی دیگر که میزان قدرت آحاد جامعه در مقایسه با یکدیگر نامتوازن باشد، این ملاک به هیچ وجه ضمانت اجرایی نخواهد داشت؛ چرا که زورمندان می توانند نفعی نامرتبط با نفع دیگران تعریف کنند.
رابعا: دینداری نه تنها با اخلاق نیک تقابل ندارد بلکه دین دار واقعی حتما دارای «اخلاق نیک» یا به تعبیری «انسانیت» است. با توجه به جایگاه والایی که در متون دینی برای «حسن خلق» بیان شده، می پرسیم که دین داری چه تقابلی با انسانیت و «زیست اخلاقی» دارد که ما فقط مجاز به انتخاب یکی شان باشیم؟!
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412702
#انسانيت_دين_من_است
#سکولاریسم #امانیسم #تضاد
#ادیان #تزاحم #زیست_اخلاقی
#دین #انسانیت #اخلاق #بشر
#خدا_باوری #انسان_محوری
___________