eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹وصیت به نحوه تقسیم ارث 🔹عدم اعتبار وصیت نامه بدون امضا 🔹مواردی که وصیت کردن واجب است عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وصیت کردن": http://mk6.ir/MjEbX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸منظور از غیرت دینی؟ 🔸آثار «غيرت» در زندگی انسان ها 🔸تفاوت «غیرت زن» با «غيرت مرد» از نگاه امام علی علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غیرت": http://mk6.ir/AjQgI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹وصیت به محروم کردن از ارث 🔹شرایط وصيّت كننده 🔹شرایط وصی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وصیت کردن": http://mk6.ir/FeMfJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸ماهیت غنا؟ 🔸مصداق «غنا»؟ 🔸تحریم غنا در اسلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غنا و موسیقی": http://mk6.ir/PkXyR 🆔 @makarem_ir
❗️ دلالت نکردن آیات قرآن بر حرمت غناء! ⁉️ با توجّه به اینکه واژه های «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» ضرورتا دلالت بر «غناء» ندارند و از ظاهر آیات قرآن حرمت موسیقی استنباط نمی شود، چرا در فقه شیعه غناء حرام بوده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: سنّت نبوی و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نیز در کنار قرآن یکی از منابع استنباط احکام است. ثانیا: بر اساس جمع بین احادیث حرمت و جواز غناء و تحلیل آنها غنایی حرام است که ملازم با «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» باشد. ثالثا: حکم حرمت «غنای لهوی» از قرآن نیز استفاده می شود؛ چرا که هر عملی که ملازم با «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» باشد، به حکم قرآن باید از آن اعراض و اجتناب کرد. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0406571 ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸«تکبّر» موجب جهنّمی شدن انسان 🔸لزوم عبرت گرفتن از امّت هاى مستكبر پيشين 🔸آثار پيروى كوركورانه از «رؤساى قبايل» و «رهبران متکبّر»؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غرور و تکبر": http://mk6.ir/FvDwY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹امتناع وصی از قبول وصیت 🔹تلف شدن مال ميّت در دست وصى 🔹اگر موصى به وصيّت‌هاى متناقض وصيّت كرده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وصیت کردن": http://mk6.ir/CcWgL 🆔 @makarem_ir
❓ آثار پيروى كوركورانه از «رؤساى قبايل» و «رهبران متکبّر»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) درباره علت نهي از پيروى كوركورانه از «رؤساى قبايل» و «رهبران متکبّر» می فرماید: «بر حذر باشيد از پيروى و اطاعت [كوركورانه] بزرگترها و رؤسايتان، همان ها كه به سبب موقعيّت خود، تكبّر مي ورزند و خويش را بالاتر از نسب خود مى شمرند، اعمال نادرست خود را به خدا نسبت مى دهند و به انكار نعمت هاى او برمى خيزند تا با قضايش ستيز كنند و بر نعمت هايش چيره شوند، آنها اساس تعصّب و اركان فتنه و فساد و شمشيرهاى تكبّر جاهليّتند». آری در طول تاريخ سران مقام پرست و رسانه هاي استكبار براى حفظ منافع نامشروع خود، مردم بى خبر را با انواع شعارهاى مهيّج قربانى منافع خويش ساخته اند. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0413298 ___________
هدایت شده از makarem.ir
🔸فضیلت تلاوت سوره «اعراف» 🔸فضیلت تلاوت سوره قصص 🔸فضیلت تلاوت سوره روم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضیلت سوره ها": http://mk6.ir/KwNdV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹تعرف قیم شرعی 🔹فوریت عمل به وصیت ثلث در امور خیر 🔹وصیت و تعیین ناظر و وصی بصورت شفاهی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وصیت کردن": http://mk6.ir/IoOqS 🆔 @makarem_ir
❗️ وجود عبارات «غیر عربی» در قرآن! آیا در قرآن واژه ها و عبارات «غیر عربی» به کار رفته است؟ آیا این امر نقصی برای قرآن محسوب نمی شود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: در لغت عرب واژه هايى وجود دارد كه ريشه عربى نداشته و از لغت هاى مجاور گرفته شده، و اين يك امر طبيعى به شمار مى رود و در تمامى زبان هاى زنده و گذشته بر اثر مجاورت و رفت و آمدها، لغات نيز داد و ستد مى شدند. قرآن نيز كه يك سخن عربى كامل است، از اين جهت جدا نيست و واژه هاى غير عربى كه ريشه عربى ندارند ولى شكل عربى به خود گرفته، در آن وجود دارد. برخى واژه هاى غير عربى كه معرّب شده و در قرآن آمده عبارتند از: 1. اباريق، جمع ابريق، معرَّب: آب ريز، 2. أكواب، جمع كوب: فنجان، كوزه، 3. أرائک، جمع أريكه: تخت، و ... . ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0418348 ___________
⁉️ تبيين آیات متشابه قرآن راجع به «اعضاء و جوارح» خداوند؟! آیات متشابه قرآن راجع به انتساب دست،پا، صورت، چشم و... برای خداوند چگونه تبيين می شوند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «اشاعره» مى پندارند كه خداوند داراى اعضا و جوارح است؛ دست، پا، صورت و چشم دارد و به آياتى تمسّک جسته اند كه در آنها واژه هاى «يد، وجه، عين و ساق» به كار رفته است. ولى در اين آيه ها دليلى بر پندار اشاعره وجود ندارد؛ زيرا عبارت «غُلِّ يَدْ» كنايه از عجز و ناتوانى است، در مقابل «بَسْطِ يَدْ» كه كنايه از قدرت و توانايى است و در استعمال رايج عرب با همين معنا به كار مى رود. همچنین عين، در آیات قرآن به معناي عنايت خاصّ است. در واقع مقصود در تمامی این آیات، معنی کنایی است. ✍️ پاسخ تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0418344 ___________