eitaa logo
پاسخ به شبهات
369 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸مجازات «کفران نعمت هاي الهي» 🔸مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» 🔸مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رذائل اخلاقی": http://mk6.ir/UhJcQ 🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (6) 💠 تضعیف و تکذیب مغرضانه روایات توسط ابن تیمیه ابن تیمیه روایاتى را که مخالف عقاید و آراى اوست (روایات حقانیت و ولایت اهل بیت)، بدون آن که سندش را بررسى کند، نسبت جعل یا وضع به آن ها مى دهد و روایاتی را جعلی می داند که بسیارى از علماى عامه آن را نقل و تصحیح کرده اند. او به جهت خصومت با اهل بیت(ع) در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضایل و مقامات امام على(ع) برآمده است. 💠 تضعیف حدیث « قتال با ناکثین و... » توسط ابن تیمیه ابن تیمیه می گوید حدیث «قتال علی(ع) با ناکثین و ...» ضعیف است! امّا این حدیث از جمله احادیثی است که بسیاری از صحابه مانند: ابو ایوب انصاری، ابو سعید خدری و عبدالله بن عباس، آن را از لسان پیامبر(ص) نقل کرده اند و ابن حجر آن را در شرح صحیح بخارى آورده و آن را صحیح یا حسن می داند. 💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «من أحب علیاً فقد أحبّنی» ابن تیمیه بعد از نقل حدیث من «أحبّ علیّاً فقد أحبّنی... »، مى گوید: «همگى دروغ است». در جواب از ادعای ابن تیمیه باید گفت: طبرانى در «المعجم الکبیر» از امّ سلمه این حدیث را نقل کرده و هیثمى بعد از نقل این حدیث مى گوید: «و إسناده حسن». حاکم نیشابورى نیز این روایت را از سلمان نقل کرده و بعد از نقل این حدیث آن را صحیح شمرده است. 💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث غدیر ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر مى گوید: «این حدیث در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طایفه اى از اهل علم به حدیث، نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند». در حالی که اوّلا: ترمذى آن را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّتش نموده. ثانیا: کسى در این حدیث نزاع نکرده، والا حتما ابن تیمیه نام او را مى برد. 💠 ابن تیمیه و تکذیب ذیل حدیث غدیر ابن تیمیه ادها می کند جمله «اللهم وال من والاه...» در حدیث غدیر وجود نداشته است و محدثین بر کذب آن اتفاق دارند! در حالى که بسیارى از بزرگان محدثین اهل سنّت آن را نقل کرده اند؛ مانند: احمد بن حنبل، نسائى، ابن ابى شیبه، ابن حبّان، طبرانى، بزار، ضیاء مقدسى، حاکم نیشابورى، ابن ابى عاصم و ابن ماجه. و افرادى همچون ابن حبّان، حاکم نیشابورى و ضیاء مقدسى با سند صحیح این ذیل را نقل کرده یا تصریح به صحت سند آن نموده اند. 💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث عمار(تقتل عماراً الفئة الباغیة) ابن تیمیه مى گوید: «برخى از افراد آن را تضعیف کرده اند». در پاسخ باید گفت: اوّلا: او نگفته که چه کسانى این حدیث را تضعیف کرده اند. ثانیاً: حدیث عمار حدیثى است که 24 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند و بسیاری از علما مانند: سیوطى در کتاب «الخصائص الکبرى» به تواتر آن تصریح نموده اند. 💠شبهه ابن تیمیه در مورد جعلى بودن حدیث «سد الأبواب»! ابن تیمیه حدیث سد ابواب را از جعلیات شیعه می داند! اما مراجعه به کتابهای اهل سنت از جمله مسند احمد، نقل این حدیث را با سندهای صحیح و حسن از جمع کثیری از اصحاب مثل زید بن ارقم و عبدالله بن عمر و ابوهریره از عمر بن الخطاب و... که به حد تواتر هم می رسند، ثابت می کند. در مقابل این حدیث طبق گفته ابن ابی الحدید طرفداران ابوبکر حدیث دوستی پیامبر(ص) با ابوبکر و باز بودن دریچه خانه او به مسجد را ساخته اند که نشانه های جعل و کذب در آن بر اهل تحقیق پوشیده نیست. 💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث ولایت (انت ولی کل مؤمن بعدی) ابن تیمیه می گوید: حدیث «انت ولی کل مؤمن بعدی» جعلی است! در حالی که این حدیث را ترمذی نقل کرده و می گوید: حسن است. نسائی و احمد بن حنبل نیز آن را نقل کرده اند. ابن حبان نیز آن را در صحیح خود نقل کرده و تصحیح نموده است. حاکم نیشابوری می گوید: این حدیث صحیح است. ابن حجر بعد از نسبت دادن آن به ترمذی می گوید: سند آن قوی است. ناصرالدین البانی که امروزه مورد قبول علمای اهل سنت است، این حدیث را در«سلسلة الاحادیث الصحیحة» نقل کرده و سعی بلیغ در تصحیح سند آن نموده است. 💠 شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... وَهُمْ رَاکِعُونَ) ابن تیمیه ادعا کرده: نظر شیعه درباره شأن نزول آیه ولایت ناشی از جعل حدیثی است که به اجماع اهل حدیث آگاه کذب محض است. پاسخ: تکذیب روایتی که سندش به بسیاری از صحابه همچون امیرالمومنین، ابن عباس، ابوذر، عمار و... می‌رسد و بسیاری از امامان و حافظان حدیث آن را نقل کرده‌اند، جسارت و وقاحت بسیاری می‌خواهد. روایتی که محدّثان آن را نقل کرده اند، و حتّى برخى از آنها به صحّت آن تصریح کرده اند و اهل علم بر استدلال به آن اتفاق نظر داشته اند چگونه ممکن است بر کذب بودن آن اجماع داشته باشند؟! 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
🌺 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) 🌺 ✍️ اشاره: حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد. ✍️ عناوین یادداشت: 🔸مقامات حضرت معصومه(س) 🔸مساله ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) 🔸سفر حضرت معصومه(س) به ایران 🔸علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(س) 🔸عکس العمل امام رضا(ع) 🔸فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) 🔸تاثیر مزار حضرت معصومه در شکل گیری حوزه علمیه قم 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: https://maaref.makarem.ir/l/0406172 _______
🌺 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران 🌺 ✍️ اشاره: تولد دختر در احاديث اسلامى به عنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت‏ خدا به خانواده معرفى گردید و خود پيامبر(ص) آن قدر به دخترش بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) احترام مى‏ گذاشت كه مردم تعجب مى‏ كردند. مثلا آن حضرت با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى‏ بوسيد. از رسوا خدا(ص) روایت شده که فرمود: «هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود». از امام صادق(ع) نیز درباره دختران نقل شده که فرمود: «آن که سرپرستی دو دختر را عهده دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت. امام رضا(ع) نیز در بیانی مشابه این نوید را داده اند که: «خداوند بر دختران مهربان تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می گردد». ✍️ عناوین و مباحث یادداشت: 🔹مسأله تاریخ تولد حضرت معصومه(س) 🔹ویژگی های شخصی حضرت معصومه(س) 🔹مقام علمی و حدیثی حضرت معصومه(س) 🔹مقام شفاعت حضرت معصومه(س) 🔹سفر حضرت معصومه(س) به ایران 🔹برکات مزار حضرت معصومه(س) 🔹جایگاه دختران در اسلام 🔹توجه اسلام به علم آموزی و رشد معنوی دختران 🔹سخن آخر(حرکت در مسیر کمال و مرزهای عفاف) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: https://makarem.ir/maaref/l/0419632 ______________
هدایت شده از makarem.ir
📌 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری 1400 🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند. قم ـ ناصر مکارم شیرازی 1400/03/23 http://mk6.ir/DlKgK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸کتب معروف در رابطه با ایمان ابوطالب 🔸ایمان ابوطالب در کلام اهل بیت علیهم السلام 🔸اعتقاد به ایمان ابوطالب علیه السلام در کلام و رفتار پیامبر صلّی الله علیه وآله عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ابوطالب علیه السلام": http://mk6.ir/RnFeP 🆔 @makarem_ir
🔹تهمت زدن به کاندیداها 🔹تبلیغات انتخاباتی در مساجد 🔹حضور طلاب در تبلیغات انتخابات 🔹تفحص از نواقص و معایب و امتیازات کاندیداها 🔹وعده هایی که کاندیداها در رقابت انتخاباتی می دهند 🔹شایعه سازی و شایعه پراکنی نسبت به کاندیداها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه انتخابات": http://mk6.ir/XfYpU
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری 1400: انتخابات پرشور؛ تبلور عزت و استقلال ملی شرکت در انتخابات، تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/JwHaO 🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (7) 💠 ادعای ابن تیمیه بر عدم رضایت یزید به قتل امام حسین(ع) ابن تیمیه ادعا می کند یزید راضی به قتل امام حسین(ع) نبود! در پاسخ باید گفت: از تاریخ به وضوح استفاده مى شود که یزید نه تنها راضى به قتل امام حسین(ع) بوده، بلکه از این امر بسیار خشنود شد. او وقتی خبر کشته شدن امام را شنید تکبیر بلندى گفت و بزرگان اهل شام را دعوت کرد تا به او تبریک بگویند و چون سر امام حسین(ع) را نزدش گذاردند، شروع به کوبیدن با چوب دستی به دندان هاى حضرت نمود و شعر خواند و تا سه روز در دمشق سر را بر دار زد، سپس آن را در خزینه اسلحه خود قرار داد و به ابن زیاد به خاطر قتل امام حسین(ع) یک ملیون درهم جایزه داد و او را نزد خود اجر و قرب خاصّى عطا کرد! 💠 ابن تیمیه و انکار امر کردن یزید به قتل امام حسین(ع) ابن تیمیه می گوید: «یزید امر به کشتن حسین و حمل سر او نکرد، و هرگز چوب به دندان هاى او نکوبید، بلکه این ابن زیاد بود که چنین اعمالى را انجام داد». در پاسخ باید گفت: روایات بسیاری در منابع مهم اهل سنت وجود داردکه ثابت می کند یزید فردی ظالم و فاسق بوده و خود دستور کشتن امام حسین(ع) را داده است. ابن عساکر در این باره مى نویسد: «خبر خروج حسین(ع) به یزید رسید، وى نامه اى به عبیدالله بن زیاد نوشت و او را به جنگ با حسین(ع) امر نمود و دستور داد که اگر به امام دسترسى پیدا کرد او را به سوى شام بفرستد» 💠 ابن تیمیه و انکار فرستادن سر مبارک امام حسین(ع) به شام ابن تیمیه اصرار درد که سر مبارک امام حسین(ع) به شام فرستاده نشد! امّا روایات بسیاری مبنی بر اینکه سر مبارک امام حسین(ع) به شام فرستاده شد، در کتب تاریخی وجود دارد که نمی توان آنها را منکر شد، مانند گزارشاتی که یعقوبى، ابن اثیر، طبرى، سیوطى و سبط بن جوزى در کتابهای تاریخشان آورده اند. 💠 ابن تیمیه و انکار به اسارت بردن اهل بیت امام حسین(ع) ابن تیمیه می گوید اهل بیت امام حسین(ع) به اسارت گرفته نشده اند! امّا طبق روایات، اسارت اهل بیت امام حسین و حرکت دادن آنها به طرف شام از مسلمّات تاریخ است و جاحظ می گوید: جنایاتی که یزید مرتکب آن شد؛ از قبیل قتل حسین، به اسارت بردن اهل بیتش و چوپ زدن به دندانها و سر مبارکش و... همگی دلالت بر قساوت قلب و نفاق او از ایمان دارد و او فاسق و ملعون است و هر کس از ملعون دفاع کند خودش نیز ملعون است. 💠 ابن تیمیه و انکار فرمان یزید به تخریب کعبه! ابن تیمیه ادعا می کند که یزید دستور به تخریب کعبه نداده است! در حالی که اولاً: خود ابن تیمیه اعتراف می کند که سپاهیان یزید کعبه را با منجنیق کوبیده اند، اما به انگیزه محاصره ابن زبیر نه تخریب کعبه. امّا تخریب کعبه به هر قصد و هدفی که باشد طبق آیات قرآن مثل «و من دخله کان آمنا» و روایات حرام است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست. ضمن اینکه نمی توان با مغالطه تخریب خانه خدا را به گردن ابن زبیر انداخت. ثانیاً: منابع تاریخی و روایی، یزید را عامل تخریب کعبه معرفی می کند. مانند: ابن اثیر، ابن قتیبه و سیوطى. 📖 مطالعه بیشتر: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903 (ع) ___
هدایت شده از makarem.ir
🔹حضور طلاب در تبلیغات انتخابات 🔹استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخابات 🔹حضور زنان معذور در مسجد برای رأی دادن عناوین بالا به همراه عنوان بیشتر در شاخه "احکام ویژه انتخابات": http://mk6.ir/EjOfI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📍 به مناسبت روز جهانی اهدای خون: ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای خون درباره اهمیت اهدای خون و آثار و فوایدی که برای انسان دارد، هرچه بیشتر اطلاع‌رسانی شود و مردم بدانند که اهدای خون، موجب سلامتی انسان می‌شود. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/OgQmH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸نسبت شیعه امامیه با غلات 🔸نهى از غلوّ در کلام اهل بیت(علیهم السلام) 🔸شیعه و غلوّ درباره اهل بیت(علیهم السلام)! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غلوّ": http://mk6.ir/OwXgB 🆔 @makarem_ir