🔰 بازخوانی فضائل اهل البیت علیهم السلام در سوره ی انسان
✍️ اشاره:
روز بيست و پنجم ماه ذى الحجّه، روزى است كه سوره «انسان» که به نام های «هل اتی» و «دهر» نیز مشهور است در آن روز نازل شد. سوره انسان يكى از اسناد مهم فضيلت على(علیه السلام) و اهل بيت پيامبر صلوات الله علیهم است. دقّت در محتواى اين سوره و تعبيرات آن و همچنين شأن نزولى كه براى آن ذكر شده پرده از روى مسائل زيادى بر مى دارد.
فضايل مهمّ و عبرت آموز اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام، در آيات سوره انسان بدین گونه است که هيجده آيه از سى و يک آيه اين سوره، پيرامون اين فضيلت بى نظير سخن مى گويد. گفتنی است چهار آيه از آيات هيجده گانه در مورد اصل كار اين خاندان بزرگوار بحث مى كند، و چهارده آيه ديگر به بيان اجر و پاداش اين ايثار به يادماندنى و بى نظير مى پردازد.
روايات فراوانى از طرق شيعه و سنى، حكايت از اين دارد كه آيات 8 و 9 سوره «دهر» در فضيلت اهل بيت عليهم السلام نازل شده است. «مرحوم علامه امينى» در «الغدير» 34 نفر از علماى معروف اهل سنت را نام مى برد كه اين حديث را در كتابهاى خود آورده اند (باذكر نام كتاب و صفحه آن).
بنابر اين حديث مزبور در ميان اهل سنت مشهور، بلكه متواتر است و علماى شيعه اتفاق نظر دارند كه همه سوره «دهر» يا بخش قابل ملاحظه اى از آيات آن، درباره اهل بيت پيامبر صلّى الله عليه وآله (على، فاطمه زهرا، حسن و حسين عليهم السلام) نازل شده است.
علماى شيعه همه اتفاق نظر دارند كه اين هيجده آيه يا مجموع اين سوره، در ماجراى فوق نازل شده است و همگى بدون استثناء در كتب تفسير يا حديث روايت مربوط به آن را به عنوان يكى از افتخارات و فضائل مهم على و فاطمه زهرا و فرزندانشان عليهم السّلام آورده اند.
✍️ عناوین یادداشت:
🔷نزول سوره ی هل أتی در شأن اهل بیت مصطفی صلوات الله علیهم
🔷واکاوی شأن نزول سوره هل اتی از منظر فریقین
🔷داستان سوره هل اتی (فضیلت اهل بیت علیهم السلام) در اشعار شعرا
🔷فضائل اهل البيت عليهم السلام در سوره ی هل اتی
🔷سوره ی هل اتی؛ تجلی وفای به عهد اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
🔷اهل بیت علیهم السلام و خوف از قیامت
🔷انفاق اهل بیت علیهم السلام و رسیدگی به نيازمندان
🔷نزول سوره ی هل اتی؛ تبلور اخلاص اهل بیت علیهم السلام در اطعام سائلین
🔷خوف از خداوند
📖 مطالعه یادداشت:
makarem.ir/news/fa/News/Details/406520
🆔 makarem.ir/news
#اهل_بیت #سوره_انسان #سوره_دهر
#هل_اتی #حضرت_على(ع) #فضیلت
#وفای_به_عهد #اخلاص #اطعام
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸شأن نزول سوره «هل اتي» در روايات اهل سنت
🔸انکار شأن نزول سوره «هل اتی» به بهانه های واهی
🔸عدم منافات شأن نزول سوره «هل اتي» با مکّی بودن آن
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اهل بيت علیهم السلام در قرآن":
http://mk6.ir/ElGcN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹ممکن بودن مورد نذر
🔹نذر برای اهل بیت(علیهم السلام)
🔹عدم صحت نذر برای دیگری حتی در صورت قبول آن توسط آن فرد
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذر":
http://mk6.ir/RaVmN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ شأن نزول سوره «هل اتی» در روايات اهل سنت؟
✍️ پاسخ اجمالی:
واحدى در «الوسيط» و زمخشرى در «كشاف» می گویند: امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای شفای حسنین(ع) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند، حسنین(ع) نیز با آنان روزه گرفتند ولی افطار هر روزشان را به تقاضای نیازمندان به آنها دادند در حالیکه خود به آن نیاز داشتند. ولذا خداوند سوره «هل أتی» را در شأن ایشان نازل فرمود و عمل آن بزرگواران را ستود. همين معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسيرش ذيل آيات مورد بحث نقل مى كند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394292
❗️ منافات شأن نزول سوره «هل اتی» با مکّی بودن آن؟
✍️ پاسخ اجمالی:
عدهاي شأنیت سوره «هل اتي» برای اهل بيت(ع) را منوط به مدني بودن آن دانسته و گفته اند اين سوره مكى است. در جواب بايد گفت: بسياري، اين سوره را مدني ميدانند و به فرض که قسمتی از آن مكي باشد، نذر امام على(ع) و خانواده شان در مدينه اتفاق افتاده است و مانعى ندارد كه بخشى از سوره، مكّى و بخشى مدنى باشد. دليل مدنی بودن سوره نیز، وجود كلمه اسير در آن است كه حكمش بعد از نزول حكم جهاد، در مدينه آمده است؛ اما متعصبان، کلمه اسير را بر معاني مجازی حمل كردهاند كه قابل قبول نيست.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394318
#اهل_بیت #سوره_انسان #سوره_دهر
#مکی #مدنی #اسیر #حسنین #نذر #افطار
#وفای_به_عهد #اخلاص #اطعام #روزه
#هل_اتی #حضرت_على(ع) #فضیلت
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹نذر انجام واجبات
🔹عدم قدرت بر ادامه ادای نذر
🔹عدم شرط مطلوب بودن جزئیات مورد نذر
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذر":
http://mk6.ir/EaSrV
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 نقش دعوت کوفیان در قیام امام حسین علیه السلام
🔸مهمترین عامل پیدایش نهضت امام حسین علیه السلام
🔸کینه امویان از شکست هایشان در دوران رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ريشه های قيام حسینی":
http://mk6.ir/TxKhH
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ مهمترین عامل پیدایش نهضت امام حسین(ع)؟
✍️ پاسخ اجمالی:
گرچه اجابت دعوت مردم کوفه در قیام امام حسین(ع) مؤثر بود، اما مهمترین عامل پیدایش قیام حسینی، امر به معروف و نهی از منکر بود که امام(ع) با عبارات مختلفی در وصیت نامه و خطبه های خود به آن اشاره نموده است، در حالی که اگر دعوت مردم کوفه عامل اساسى بود، وقتى خبر رسید که زمینه رفتن به کوفه منتفى شده است، طبعاً امام از ادامه سفر به سوى عراق صرف نظر مى کرد ولی می بینیم داغ ترین خطبه هاى امام حسین(ع) و شورانگیزترین و پرهیجانترین سخنان او، بعد از ماجراى شهادت حضرت مسلم است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0323064
❓ نقش معاویه در زمینه سازی برای حادثه عاشورا؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در دوران بیست ساله خلافت معاویه حوادثى اتّفاق افتاد که مقدّمات پدید آمدن ماجراى کربلا را فراهم ساخت. ستم ها، بدعت ها، نقض صلح نامه امام حسن(ع)، نصب منافقان در پست های حساس، تحریم ذکر فضائل حضرت علی(ع) و سب و دشنام به ایشان، به شهادت رساندن امام مجتبی(ع)، کشتن شیعیان به بهانه های مختلف و زمینه سازى براى خلافت فرزند فاسدش یزید و اصرار یزید براى بیعت گرفتن از همه مسلمین به عاشوراى سال 61 منتهى گردید.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0323259
#امام_حسین(ع) #عاشورا #کربلا #امام_علی(ع)
#امام_حسن(ع) #بیعت #شیعه #قیام_حسینی
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر #مسلم_بن_عقیل
#معاویه #یزید #کوفه #خلافت #بدعت #ظلم
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹بالا رفتن قیمت کالای نذر شده
🔹رشد و نمو حاصله در حیوان نذری
🔹اگر قبل از نذر کردن منظور او حاصل شده باشد
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذر":
http://mk6.ir/IxKqD
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 معاویه از زمینه سازان حادثه عاشورا
🔸انحرافات دينی كوفيان زمینه به وجود آمدن حادثه كربلا
🔸نگاهی به خصلتهای مردم كوفه در زمان امام حسین علیه السلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ريشه های قيام حسینی":
http://mk6.ir/CmLlH
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ بدعت بودن عزاداری؟!
پرسش: آیا طبق معیارهای دینی عزاداری بدعت محسوب می شود؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
بدعت اضافه کردن چیزی در دین یا کاستن از آن است. اما آیا موضوعی مثل عزاداری به عنوان امری فطری و منطبق بر روحیه بشری که دارای شواهد قرآنی (همچون سوگواری یعقوب در جدایی از یوسف) و روایی فراوانی است و نمونه های بی شماری - حتی به نقل از بسیاری از منابع اهل سنت - در سیره پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع)، همسران پیامبر، خلفای راشدین، صحابه، تابعین و علما و فقهای ادوار مختلف فریقین دارد، می تواند امری خارج از دین باشد؟!
آیا می توان انکار کرد که رسول خدا(ص) خود هنگام شهادت عموی شان حمزه گریستند و دیگران را نیز به این کار ترغیب کردند؟! آیا می توان این واقعه تاریخی را رد کرد که خلیفه اول و مردم مکه و مدینه هنگام رحلت پیامبر به سوگواری و عزاداری پرداختند؟! بی گمان چنین نیست.
احتمالا از همین روست که حتی در میان فقهای اهل سنت نیز هیچ کس فتوا به تحریم اصل گریه کردن در رثای مرگ عزیزان و اطرافیان نداده اند و همه آنها تحت شرایطی آن را مجاز شمرده اند و فقط مالکیه و حنفیه، بر اين باورند كه گریه با صدا و شیون با صوت، اشکال دارد.
✍️ عناوین مقاله:
🔷گریه، عزاداری و حزن، امری فطری است
🔷ریشه های قرآنی و روایی عزاداری
🔷عزاداری در سیره رسول خدا و اهل بیت(علیهم السلام)
🔷عزاداری در سیره خلفای صدر اسلام، صحابه و تابعین
🔷عزاداری در سیره علمای اهل سنت
🔷عزاداری در فقه اهل سنت و شیعه
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0420230
#عزاداری #محرم #امام_حسین #قیام_حسینی
#بدعت #گریه #شیعه #اهل_سنت #اهل_بیت
#رسول_خدا(ص) #حضرت_یعقوب #حضرت_یوسف
#حضرت_حمزه #صحابه #شهادت #مکه #مدینه
🔰 عزاداری حسینی موجب خودسازی
مجالس عزاى امام حسین(علیه السلام) مجالس تحوّل روحى و مرکز تربیت و تزکیه نفس است. در این مجالس مردمى که با گریه بر مظلومیّت امام حسین(علیه السلام) آن حضرت را الگو قرار مى دهند، در واقع زمینه تطبیق اعمال و کردار خویش و همرنگى و سنخیّت خود را با سیره عملى آن حضرت فراهم مى سازند.
تأثیر عمیق این مجالس به قدرى است که افراد زیادى در این مجالس، دگرگونى عمیقى یافته و تصمیم بر ترک گناه و معصیت مى گیرند، و چه بسا اشخاص گمراهى که با شرکت در این مجالس تنبّه حاصل کرده و راه نجات را پیدا مى کنند.
این مجالس به آدمى درس عزّت، آزادگى، ایثار، فداکارى و درس تقوى و اخلاق مى آموزد. این مجالس مهد پرورش انسان هاى حق طلب و عدالت گستر و شجاع است.
اضافه بر این، در طول تاریخ این جلسات به مثابه کلاس هاى درس براى توده هاى مردم بوده است و آنان را با معارف و حقایق دینى، تاریخ، رجال، احکام و موضوعات گوناگون دیگر آشنا مى کرده است، و یکى از مؤثّرترین پایگاه هاى خودسازى و تهذیب نفوس و تربیت اخلاق بوده است.
ماربین آلمانى در این زمینه مى گوید: «مادامى که این روش و خصلت (برپایى مجالس سوگوارى) در میان مسلمانان وجود دارد هرگز تن به خوارى نمى دهند و تحت اسارت کسى نمى روند... شیعیان در حقیقت از این راه به همدیگر درس جوانمردى و شجاعت تعلیم مى دهند».(1)
ائمّه اطهار(علیهم السلام) با گشودن این باب، و تشویق مردم به شرکت در این محافل در واقع همه را به تحصیل و تربیت در این دانشگاه حسینى دعوت کردند.
شور و هیجان جوانان بسیجى در جبهه هاى نبرد در جنگ تحمیلى هشت ساله به ویژه در شب هاى عملیّات و لحظه شمارى آنان براى فداکارى و ایثار و نیل به شهادت، گواه روشنى بر تأثیرعمیق مجالس حسینى است.
این است که اگر این مجالس را «مجالس تأسّى و الگوپذیرى» بنامیم بیراهه نرفته ایم.
مرحوم فیض کاشانى در کتاب «محجّة البیضاء» در توضیح حدیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله): «عِنْدَ ذِکْرِ الصّالِحینَ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ»؛ (به هنگام یاد صالحان رحمت الهى نازل مى شود)، با اشاره به مسئله تأثیرپذیرى انسان از محیط اجتماعى و الگوهاى شایسته، در بیان علّت نزول رحمت به هنگام یاد صالحان، مى نویسد: «چون ذکر صالحان و طرح صلاحیّت هاى اخلاقى آنان باعث مى شود که انسان از آنها الگو بگیرد و با تحت تأثیر واقع شدن، به آنها تأسّى و اقتدا کند و زمینه صلاحیّت و برخوردارى از رحمت پروردگار را براى خود فراهم سازد».(2)
ثقة الاسلام کلینى(رحمه الله) و شیخ الطایفه شیخ طوسى(رحمه الله) در حدیث معتبر از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده اند: «قالَ: قالَ لِی أبی: یا جَعْفَرُ أَوْقِفْ مِنْ مالی کَذا وَ کَذا النَّوادِبَ یَنْدُبَنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنى أَیّامَ مِنى»؛ (پدرم به من فرمود: اى جعفر! مقدارى از مالم را (پس از وفاتم) براى برپایى مجلس سوگوارى برایم در ایّام حج در منى اختصاص بده).(3)
صاحب جواهر در «کتاب طهارت» در بیان حکمت و فلسفه این وصیّت امام باقر(علیه السلام) بیانى دارد که مفادش چنین است: «چون برپایى مجالس عزادارى و سوگوارى ائمّه(علیهم السلام) باعث شناخت فضایل اخلاقى آنان و در نتیجه «اقتداء و تأسّى» مردم به آن بزرگان است»(4)، لذا احیاى نام و بزرگداشت خاطره آنان حرکتى پسندیده و عملى مطلوب است.(5)
________
📚 پی نوشت:
makarem.ir/maaref/l/0322160
#عزاداری #محرم #امام_حسین #قیام_حسینی
#معارف_اسلامی
🔸بدعت بودن عزاداری!
🔸مفهوم و مصادیق شعائر الهی؟
🔸مسئله «عزاداری» و «سوگواری»
🔸فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع)؟
🔸منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی!
🔸اقامه عزای حسینی(ع) توسط ائمه(ع)
🔸حُسن ذاتی گریه و فلسفه عزاداری
عناوین بالا و بیشتر در شاخه "عزاداری":
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27752
🆔 makarem.ir/maaref