eitaa logo
پاسخ به شبهات
373 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پیشینه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مطالعه تاریخ پوشش اقوام گذشته نشان می دهد که پوشیدن لباس برای پرهیز از زشتی برهنگی نقش مهمی برای آنها داشته است. برای نمونه در ایران باستان همواره در میان تمامی اقوام، پوشیدن لباس بلند و گشاد برای زنان مرسوم بود. زنان حوزه مدیترانه و یونان و آسیای صغیر نیز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت های شان را می پوشاندند. در انگلستان موهای زنان در زیر روسری هایی از جنس کتان مخفی می شد و جامه های بلند و جوراب های ضخیم، ساق زنان را می پوشاند. در اسپانیا زنان از کالسکه های دربسته برای تردد استفاده می کردند و روی شلوارهای شان نیز بعضا دامن هایی پرچین به تن می کردند. در فرانسه موها اغلب در کیسه ای ابریشمی پنهان می شد و هنگام سوارکاری یا پیاده روی، علاوه بر استفاده از شلوارهای کتان، بر چهره ماسک هم کشیده می شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419141
❓ پیشینه حجاب در ادیان گذشته؟ ✍️ پاسخ اجمالی: رعایت حجاب منحصر به آموزه های اسلامی و پیروان این دین نیست. در آیین زرتشت تحکیم پایـه های خـانواده و پوشـیدگی زن همواره مـورد توجّه و توصیه بوده است. به گواهی نقاشی ها و نگارگری های باقی مانده از دوران ایران باستان، زرتشتیان‌ در طول تاریخ پوشـش کـامل داشته اند. در کتاب مقدس یهودیان، تفاسیر آن و شریعت برآمده از آنها روایت های تاریخی و احکام بسیار متنوعی راجع به لزوم پرده پوشی زنان و مقررات مربوط به شیوه تعامل خانوادگی و اجتماعی آنها و پوشش شان وجود دارد. در آیین مسیحیت نیز حجاب امری رايج و مورد تأکيد بوده است. سيره عملی‌ مسيحيان‌ درصدر‌ مسيحيت تایید کننده فرهنگ رعايت حجاب‌ در اجتماعات است. نقش نگاری مریم مقدس با شنل پوشیده نیلی رنگ و لباس کاملا پوشیده و بلند راهبه های مسیحی نیز یکی دیگر از نمودهای فرهنگ حجاب نزد مسیحیان است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419145
اسلام، حکومت و سیاست 🔸شکل و قالب حکومت اسلامی؟ 🔸منظور از «ولایت مطلقه» فقیه؟ 🔸فرضیه «جدایی دین از سیاست» 🔸ماهيت و حقيقت «حكومت اسلامی»؟ 🔸نحوه صحیح رفتار مسئولان با «بيت‌ المال»؟ 🔸عامل رواج دیدگاه «جدایی دين از سياست» در غرب 🔸تأثير «امر به معروف و نهی از منکر» در کاهش تخلفات 🔸نقش دانشمندان و متخصصان در حكومت اسلامی؟ 🔸نحوه رفتار با «غير مسلمان» در حكومت اسلامی؟ 🔸«انشائی» یا «اخباری» بودن «ولايت فقیه»؟ عناوین بالا و بیشتر در شاخه "اسلام، حکومت و سیاست": http://mk6.ir/XlYgB
❓ منظور از «ولایت مطلقه» فقیه چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «ولایت فقیه» به معنای جواز تصرف و سرپرستی و عهده دار شدن شخص فقیه در یک امر خاص است. گاه این امر شخصی است مانند اجرای عقد نکاح و گاهی امری کلی مثل عهده داری حکومت جامعه اسلامی. اقوال مختلفی بین فقها وجود دارد که محدوده مجاز برای اعمال ولایت فقیه تا چه اندازه است؟ آیا فقیه بر همه شؤون حکومتی و اجتماعی، امور حسبه، اموال و انفس مردم و... ولایت دارد، یا نه ولایت او منحصر است در سرپرستی امور خاص؟ به باور امام خمینی هر اختیاری که پیامبر اسلام(ص) در «اداره جامعه اسلامی» داشته برای فقیه عادل هم ثابت است اعم از تدارک و بسیج سپاه، تعیین والیان ولایات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان و... البته این درباره اختیاراتی است که معصوم(ع) از جنبه «ولایت و سلطنت اجتماعی و سیاسی» دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420235
❓ دلائل ولایت مطلقه فقیه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بنابر آموزه های کلامی و فقهی شیعه، فرد معصوم از حق حاکمیت الهی برخوردار است و این از آن روست که در دستگاه فکری تشیع، معصومین نه تنها پیشوایان فکری و ایمانی و دینی مردم، بلکه رهبران سیاسی جامعه نیز هستند. این شأن حاکمیتی به دلایل نقلی و عقلی، به فقها نیز قابل انتقال است. احادیث بسیاری از معصومین در این باب مورد استناد قرار می گیرد که حداقل دو عنوان از آنها قابل پذیرش و غیرقابل خدشه اند. اولی توقیع شریف حضرت ولیعصر(عج) که دلالت بر لزوم مراجعه به راویان احادیث اهل بیت(ع) به صورت کلی و مطلق می کند و شامل تدبیر امور اجتماعی و حاکمیتی نیز می شود و دیگری حدیث مجاری الامور از حضرت علی(ع) که اطلاق آن در بیان جریان یافتن امور به دست عالمان به حلال و حرام شامل شؤون اجتماعی نیز می گردد. دلایل عقلی قابل انتقال بودن شؤون اجتماعی و حاکمیتی معصومین به فقها نیز تعابیر گوناگونی دارند؛ یکی از مهم ترین این دلایل این است که بگوییم حیات اجتماعی و کمال فرد و جامعه در گرو اجرایی شدن قوانین الهی است و در زمان غیبت، بدون حضور حاکمی عادل و عالم به شرع، اجرای آن احکام معطل می گردد. بنابراین باید به عالم ترین و عادل ترین و تواناترین فرد برای برقراری آن قوانین که همان فقیه است، مراجعه کرد و او را عهده دار تصدی آن اجتماعی نمود. چنین تلقی ای از جایگاه فقیه، ریشه در عمق تاریخ فقه شیعه دارد و از دیرباز تا کنون، فقهای شیعه اگرچه کمتر از اصطلاح «ولایت فقیه» استفاده کرده اند، اما با برشماری بسیاری از مناصب سیاسی و حاکمیتی جزئی که سرپرستی شان باید با فقیه باشد، عملا مقام اجتماعی فقیه را به عنوان حاکم شرع و مقام سیاسی ای که باید در مقابل حاکم جائر، به او مراجعه کرد، پذیرفته اند. قید مطلقه نیز اشاره به این دارد که همه شؤون اجتماعی و حاکمیتی ولایت معصومین بدون هیچ استثنایی، به فقیه منتقل می شود. البته اِعمال این ولایت باید در چارجوب های رعایت مصالح کلی مؤمنین و جامعه اسلامی باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415578
⁉️ تفاوت ولايت «مطلقه» فقيه با سلطنت مطلقه؟! پرسش: ولايت مطلقه فقيه با اختيارات بسياری که دارد، چه تفاوتی با سلطنت مطلقه دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: نظام ولایت فقیه یک نوع نظام مشروطه به قوانین و معیارهای اسلامی است؛ مشروع بودن ولایت فقیه، منوط به پایبندی فقیه به احکام اسلامی و اتّصاف مداوم به «عدالت اخلاقی» می باشد. نظارت همگانی مردم، بویژه، عالمان دینی نیز بر ولی فقیه پذیرفته شده است. «ولایت مطلقه فقیه» به معنی حق اعمال نظر فقیه در همه امور «اجتماعی» است و به معنی حق دخالت در شؤون «فردی» و تصمیم و اقدام فرا قانونی نیست؛ بلکه او نیز در برابر قانون مثل یک فرد عادی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406550
هدایت شده از makarem.ir
🔸 شمه ‌ای از خصائص امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف 🔸مساله كتمان نام مبارک امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف 🔸پشتوانه کلامی امامت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف": http://mk6.ir/KvMjO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🌹عید الزهرای واقعی شیعه آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است عید الزهرایی که حضرت فاطمه سلام الله علیها به سبب آن خوشحال هستند آغاز امامت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است، نه تفرقه گرایی و اهانت به مقدسات دیگران. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/XpIfQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐آغاز امامت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، فصلی جدید در وحدت امت اسلامی روز نهم ربیع الاول، سرآغاز امامت مولای ما، سرور ما و نور عالم هستی حضرت مهدی ارواحنا فداه و روز سُرور و شادی است. در این روز باید کاری کرد که امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف راضی باشند؛ شیعیان امام زمان گرفتار نشوند و بهانه برای شرارت به دست دشمن داده نشود. باید کاری کنیم که مسلمانان به صورت ید واحده در مقابل دشمن بایستند. ان شاء الله هر چه به ظهور نزدیک می شویم، آمادگی ها باید بیشتر شود. http://mk6.ir/HbTxU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه(س)، 10ربیع الاول ✍️ اشاره: خدیجه(س) از پدری به نام خویلد بن أسد از خاندان قریش و مادری به نام فاطمه بنت زائده متولد شد. منابع تاریخی تقریبا بر یک نکته اتفاق نظر دارند که خدیجه(س) زنی داری حسن شهرت و حسن شرف و نسب و ثروتمند بود. او با این ثروت تجارت می کرد و سرمایه خود را به صورت مضاربه و استخدام افراد برای تجارت، به کار می گرفت. حضرت خدیجه بهترین و صادق ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود. پیامبر(ص) سالها پس از رحلت خدیجه به یاد او بود و بی نظیر بودنش را با چنین توصیفاتی، بیان می کرد که: «خداوند هیچگاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچکس مرا تصدیق نکرد، یاری ام کرد در زمانی که هیچکس مرا یاری نکرد، از مالش در اختیارم قرار داد زمانی که همه مالشان را از من دریغ کردند». موضوع ازدواج پیامبر اکرم(ص) با خدیجه(س) و فرازهای مختلف حیات آنها از جمله فرزندان شان، بحث بسیار دامنه داری است. مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند. 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0418980 (ص) (س) (ص) _______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 عبدالمطلب کیست؟ ✍️ اشاره: یکی از شخصیت هایی که هنگام بحث از سیره پیامبر اسلام(ص) و اجداد و پدران شان، همیشه به صورت بسیار برجسته ای مورد تأکید قرار می گیرد، پدربزرگ ایشان، «عبدالمطلب» است. عبدالمطلب فرزند «هاشم بن عبد مناف» است که تحت سرپرستی عمویش «مطلّب» تربیت یافت. عبدالمطلب سال ها در مکه زیست و پس از مرگ عمویش تمام مناصبی که به صورت موروثی در خاندان آنان وجود داشت، به ارث برد. عبدالمطلب به دلیل حسن مدیریت و کرامت هایی که از خود نشان داد، در مکّه به مقبولیت عمومی دست یافت و قریش وی را به سروری پذیرفتند. قریش او را در مال های خود داوری دادند. او نیز همیشه در قبال آنها دلسوز و مسئولیت پذیر بود به گونه ای که در قحطی و گرسنگی به مردم خوراک می داد. مطابق روایت مشهور هشت سال از عمر رسول‌ خدا گذشته بود که عبدالمطلب چشم از جهان فروبست و‌اندوه تازه ای بر‌اندوه های گذشته آن حضرت افزوده شد. از «ام ایمن» نقل شده که رسول خدا به دنبال جنازه عبدالمطلب می رفت و پیوسته می گریست، تا وقتی که جنازه را در محله «حجون» بردند و در کنار قبر جدش قصی بن کلاب، جد عبدالمطلب دفن کردند. ✍️ عناوین مقاله: عبدالمطلب کیست؟ / ایمان عبدالمطلب و اجداد پیامبر اسلام / تدابیر، اقدامات و سنت های حسنه عبدالمطلب / توجّه و علاقه عبدالمطلب به پیامبر اسلام(ص) 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0418968 _____________
❓ نام پدر امام زمان(عج) از دیدگاه شیعه و سنی؟ تفاوت مهمّى که اهل سنّت با عقاید پیروان مکتب اهل بیت(علیه السلام) دارند این است که آنها نام پدر حضرت مهدى(علیه السلام) را «عبداللّه» ذکر کرده اند در حالى که در کتب شیعه نام پدر بزگوارش بطور مسلّم «الامام الحسن العسکرى» است. سرچشمه این اختلاف آن است که در بعضى از روایات اهل سنّت جمله «اسم ابیه اسم ابى»؛ (اسم پدرش اسم پدر من است) آمده در حالى که قرائن نشان مى دهد که این جمله در اصل «اسم ابیه اسم ابنى»؛ (اسم پدرش اسم فرزند من است) بوده و بر اثر اشتباه در نقطه گذارى به این صورت در آمده است. احتمال اشتباه را کنجى شافعى نیز در کتاب «البیان فى اخبار صاحب الزّمان» تأیید کرده است. در هر حال، آن جمله قابل اعتماد نیست؛ زیرا: اولا، در اکثر روایات اهل سنّت این جمله وجود ندارد. ثانیاً، در روایت معروف ابن ابى لیلى مى خوانیم «اسمه اسمى و اسم ابیه اسم ابنى». ثالثاً، روایات متواتر از طرق اهل بیت(علیهم السلام) گواهى مى دهد که نام پدرش «حسن» است. رابعاً، در بعضى از روایات اهل سنّت نیز تصریح شده که او فرزند امام حسن عسکرى است. makarem.ir/maaref/l/0322923