eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ نقش دانشمندان و متخصصان در حكومت اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: همكارى و همگامى با دانشمندان، آگاهان و متخصصان هر فن يكى از نكات مهمّ فرهنگ اسلامى حاكم بر نظامات اجرائى است. در عهدنامه مالك اشتر چنين آمده است: «با دانشمندان زياد به گفتگو بنشين، و با خردمندان بسيار بحث كن و درباره تثبيت امورى كه به وسيله آن وضع كشورت اصلاح مى شود و موجب قوام كار مردم در گذشته نيز بوده است گفتگو كن». از اين تعبير به خوبى استفاده مى شود كه زمامداران و حاكمان اسلامى بايد هميشه مشاوران يا گروه‌هاى متعدّدى از مشاوران براى مسائل مختلف سياسى و اجتماعى داشته باشند و بدون رايزنى با آنها هرگز در مسائل مهم تصميم گيرى نكنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416624
❓ رویکرد صاحب نظران به علل انحطاط تمدن ها؟ ✍️ پاسخ اجمالی: برخی از صاحب نظران در تبیین عوامل موثر در انحطاط تمدن ها معتقدند هر تمدنی در طول حیات خود مراحلی را طی می کند. «ویل دورانت» می گوید: «مردمانِ هر تمدنی بر اساس رشد عقلی، پس از مدتی به جای توحید، به ستایش عقل و علم می پردازند. از این پس جنگ بین ارزش و دانش آغاز شده، و بتدریج نیروی محرّک جوامع متوقف شده و دوره انحطاط آغاز می گردد». اما به نظر «ابن خلدون» هر تمدنی سه مرحله را طی می کند: مرحله پیکار و مبارزه اولیه، مرحله پیدایش خودکامگی و استبداد و مرحله تجمّل و فساد که پایان تمدن بشر می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410228
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - انجام چند غسل با یک نیت 🔹 - تکلیف غسل در صورت اشتباه در نیّت 🔹 - کفایت یک غسل از تمام غسل‌های واجب یا مستحب http://mk6.ir/LjHfL 🆔 @makarem_ir
❗️ نسبت «تحریف قرآن» به شیعیان! ✍️ پاسخ اجمالی: با توجه به صراحت ديدگاه انديشمندان شيعه درباره پيراستگی قرآن از هرگونه تحريف، دانشوران منصف اهل سنت با اذعان به مبرّا بودن دامان شيعه از نسبت تحريف، هم‌صدا با شيعه بر پيراستگی قرآن تأكيد كرده‌اند. ايشان به خوبی دريافته‌اند كه جمع‌آوری احاديث در كتب روايی يا نگارش كتاب از يك نفر، همانگونه كه برای اهل‌سنت باعث نسبت تحريف نمی‌گردد، درباره شيعه نيز مجوز چنين نسبتی نمی‌گردد. آنچه كه در دوران ما به تهمت‌های ناروا عليه شيعه دامن زده است، پيدايش فرقه‌ای است به نام «وهابيت» با پيشينه‌ای كمتر از يك سده. نوك پيكان حمله اين فرقه گمراه كه بيشتر از طرف استكبار جهانی حمايت می‌شود به سوی عقايد حقه شيعه است. اينان برای دستيابی به هدف شوم خود به رغم آنكه از آراء صدها انديشمند شيعه از عصر مرحوم «مفيد» تا دوره چهره‌های علمی معاصر همچون امام خمينی و آيت الله خويی مبنی بر نفی صريح تحريف قرآن آگاهند، با انتشار كتاب «فصل الخطاب» نگاشته «محدث نوری» و انتساب آن به تمام شيعه، در صدد مشوّه ساختن چهره اين مذهب در نگاه مسلمانان جهان می‌باشند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420962
⁉️ عدل الهی و جهنّمی شدن کودکان مشرکین و کفار؟! پرسش: اینکه در روایات وارد شده: «أَوْلَادُ الْمُشْرِكِينَ مَعَ آبَائِهِمْ فِي النَّار»؛ (اطفال مشرکین به همراه پدران شان در آتشند)، چگونه با عدل الهی تطابق دارد، در حالی که اطفال با اختیار خود در خانواده مشرکین متولد نشده اند؟ چرا اینان به گناه پدارن شان مجازات می شوند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این روایت از لحاظ سندی اعتباری ندارد و علمای رجال حدیث «وهب بن وهب» را که در سند حدیث قرار دارد، كذّاب می دانند. سایر ادله هم - اعم از آیات و روایات - که مسئولیت گناه هر کسی را مربوط به خودش می دانند، مضمون این روایت را نفی و رد می کنند. ضمن اینکه طبق برخی روایات، كودكان بعد از مرگ دوباره آزمایش می شوند و فقط اگر از فرمان خدا سرپیچی کردند وارد جهنم خواهند شد. از طرفی بنابر دلالت ادلّه متقن دینی، همه کودکان فطرتا پاک هستند و از اوّل كافر متولد نمی شوند تا به خاطر چنین کفری مستوجب عقاب باشند! بر فرض اگر چنین حدیثی را قبول کنیم، دلالت آن شامل اولادی است که مکلّف شده و راه پدران خود را ادامه و در آزمایشات الهی کفر خود را نشان داده اند، نه کودکان غیر مکلّف؛ چرا که تعذيب غير مكلّف قبيح شمرده می شود و خدا از انجام چنین قبیحی منزّه است. در آخر و با وجود همه این پاسخ ها، به نظر می رسد بهترین راه واگذار کردن علم این امر به خداست و او هرگز به بندگانش ظلم نمی کند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419695
منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! پرسش: اگر روایات اسلامی ما را از عجله كردن در ظهور نهی نموده اند پس چرا براى فرج حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) دعا می کنیم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ميان دعا كردن برای تعجيل در «فرج» و نهی از عجله درباره «ظهور» منافاتي نيست؛ زيرا اولاً: عجله در ظهور، به معنی اصرار زياد بر فرج حضرت بدون وجود مقدمات و شرايط و زمينه هاست؛ ولى دعا براى ظهورِ حضرت، همراه با مقدمات و شروط است. ثانياً: خود دعا مى تواند به منزله جزئی از علل ظهور، تأثير بسزايى در تسريع آن داشته باشد. (عج) (عج) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411240
هدایت شده از makarem.ir
🔸 فضیلت سوره یس 🔸فضیلت تلاوت سوره روم 🔸فضیلت تلاوت سوره قصص عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضيلت سوره ها": http://mk6.ir/UmQoU 🆔 @makarem_ir
⁉️ تفاوت های طبیعی انسان ها، و مساله عدل الهی؟! پرسش: چگونه تفاوت های طبیعی انسان ها در زیبایی، سلامت و توانایی ها و... با عدل الهی در آفرینش سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: یکی از لوازم و ویژگی های نظام احسن، وجود تفاوت در استعداد و توانایی ها و ظاهر مخلوقات است. اگر انسان ها همانند بودند، هرگز زندگی اجتماعی که کمال محسوب می شود، ادامه نمی یافت و مشکلات عدیده ای را در پی داشت. چرا که افراد انسان باهم يك درخت بزرگ و بارور را تشكيل مى ‏دهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى در اين پيكر بزرگ بر عهده دارد، و متناسب‏ آن دارای ویژگی هایی است. ثانیا: در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى نیز وجود دارد كه یا نتيجه مظالم و «ستمگرى» بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، یا حاصل «سبک زندگی» انسان و نحوه تعامل او با طبیعت و سایر انسان ها است. مسلما اين تفاوت ها را به حساب دستگاه آفرينش نمى ‏توان گذارد. ثالثا: هیچکدام از تفاوتهای طبیعی، مانع رشد و کمال نمی گردند. در قیامت نیز بر اساس توانایی انسانها حکم خواهد شد. از دید قرآن آنچه سعادت ابدی را در پی دارد تقوا و عمل صالح می باشد و آنچه به اقتضای حکمت الهی سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده، وسیله امتحان است و مسئولیّت ایشان را سنگین تر خواهد کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/VmQdE
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل ما فی الذمه 🔹 حکم غسل در صورت اشتباه در نیت 🔹 حکم عبادات در صورت غسل با آب نجس عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/RjFxO 🆔 @makarem_ir
❓ منظور از «وسیله» در توسل و آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: وسيله در لغت به معناى مطلق چيزى است كه انسان را به ديگرى نزدیک كند؛ بنابراين وسيله در این آيه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى‏ شود، شامل مى گردد. بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می دانند. سایر آیات قرآن نیز توسّل به اولیای الهی جایز می دانند. وقتی به سیره مسلمین نیز رجوع می کنیم می بینیم همین معنی را از آیه برداشت کرده اند و عملا به «اولیاء الهی» متوسل می شدند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407453
❗️ بی فایده و غیر عقلی بودن توسل به مردگان و شفاعت جستن از آنها! پرسش: توسل به افرادی مثل رسول خدا(ص) و شفاعت جستن از آنها در هنگام حیاتشان یا در آخرت امری معقول است؛ امّا توسل به مرده و شفاعت جستن از او با توجّه به بیان الهی که می فرماید: «تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»، چه فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از نظر قرآن مردگان سخن ما را می شنوند و درود بر پيامبر در حال تشهد نیز به معنی امکان ارتباط با اموات است. شواهد تاریخی نیز می گوید پیامبر با اموات سخن می گفت. طبق تعالیم قرآن اساس وجود انسان روح اوست و روح بعد از مرگ جسم باقی است. همچنین مراد از نفى سماع(شنیدن) نفى انتفاع است كه از آن به كنايه تعبير به نفى سماع شده است؛ يعنى مشركان سخن پیامبر را مى‏ شنوند، ولى از آن نفع نمى‏ برند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407323
⁉️ حکمت و شرایط ثواب فراوان برای زیارات؟! پرسش: حکمت ثواب های زیاد برای یک عمل مستحبّی در روایات چیست؟ مثلا برای زیارت امام رضا(ع) گفته شده ثواب یک میلیون حج را دارد! با این اوصاف آیا کسی به حج می رود؟! ‮✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ثواب عمل «واجب» به مراتب بیشتر از ثوابهایی است که به اعمال «مستحب» تعلق می گیرد و اگر کسی به جای واجبات مشغول عمل مستحبی شود، مشمول ثواب های آن نمی گردد. ثانیا: همه اعمال واجب و مستحب، با هر مقدار از ثواب و فضیلت، مشروط به رعایت «تقوا» شده و قرآن کریم می فرماید: «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين»؛ ترک واجبات نیز بی تقوایی است. ثالثا: در بسیاری از روایات بیان کننده چنین ثوابی صریحا ذکر شده که این ثواب منوط به «معرفت» داشتن زائر از شأن و مقام امام(ع) است تا بدینوسیله معلمین واقعی دین شناخته شوند. رابعا: بر ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه شده است؛ چون آنها جایگاه بی بدیلی در احیای اسلام و حفظ هویت دینی و مذهبی شیعیان بواسطه اتفاقات تاریخی معاصرشان دارند. خامسا: امامان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در کسب فیوضات الهی دارند و ایشان مجرای وصول و جریان عنایات الهی هستند؛ از این جهت زیارت آنان یکی از ضروریات ارتباط با خداست. (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415977
هدایت شده از makarem.ir
🔸 زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی 🔸عوامل مؤثر در اعتلای تمدن های بشری 🔸تاثیر پذیری غرب از علم و تمدن اسلامی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تمدن اسلامی": http://mk6.ir/NkHfW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل با آب مضاف 🔹 حکم غسل با پمپ آب منازل آپارتمانی 🔹 وظیفه ی کسی که بعد از غسل متوجه نجاست بدن شود عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/DrTkP 🆔 @makarem_ir
❓ محورهای «اتحاد» بین پیروان ادیان آسمانی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن کریم محورهایی را برای وحدت در حوزه پیروان ادیان آسمانی معرفی کرده است. از قبیل: 1- پرستش خداوند سبحان، که در این زمینه می فرماید: «ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر این که به او وحی کردیم که: معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید». 2- قرآن نفی شرک را یکی از محورهای اتحاد قرار داده و می فرماید: «فقط مرا مى پرستند و چیزى را همتاى من قرار نخواهند داد». 3- قرآن نفی سلطه را محور اتحاد قرار داده و می فرماید: «و بعضى از ما، بعض دیگر را - غیر از خداى یگانه - به ربوبیت نپذیرد». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410272
❓ شیوه «مناظره» پیامبر(ص) با مخالفین؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در سخنان معصومین(ع) نمونه هایی از مناظره پیامبر(ص) با پیروان ادیان آسمانی وجود دارد. امام صادق(ع) می فرماید: «روزی پیامبر با یهودیان، مسیحیان، مشرکان عرب، و ... مناظره ای داشتند. یهودیان گفتند: عُزیر(ع) پسر خدا است، مسیحیان گفتند: مسیح(ع) پسر خداست، مشرکان گفتند: بت ها خدایان ما هستند، و... ، آمده ایم ببینیم تو چه می گویی؟ پیامبر(ص) فرمودند: من به خدای بی شریک ایمان دارم و به هر معبودی غیر او کافرم. سپس فرمودند: چرا عُزیر(ع)، پسر خدا شد، و موسی(ع) که تورات را آورده، پسر خدا نشد؟ ... ». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410225
❓ اسباب و عوامل «غربزدگی» مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اسباب و عوامل متعددی سبب غربزدگی و خودباختگی در جوامع اسلامی شده که می توان آنها را به عوامل داخلی و خارجی تقسیم کرد. عوامل داخلی، عواملی هستند که مربوط به طرز تفکر و برداشت غلط انسان از واقعیت های موجود در شرق و غرب عالم است. مانند: فریفته شدن به قانون جهانی و پیشرفت مادی نزد غرب و ارتباط دادن پیشرفت های فرهنگی و اخلاقی به پیشرفت های اقتصادی و نظامی، و ... . اما عوامل خارجی در گرایش به فرهنگ غرب عبارتند از: استعمار غربی، تبلیغات شرق شناسان، حکومت های خودفروخته، و... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410176
❓ عوامل انحطاط و عقب ماندگی مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: عوامل متعددی سبب انحطاط مسلمانان شده، که می توان آنها را به عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد. 1- عوامل درونی: عواملی هستند که از ناحیه خود مسلمانان سبب انحطاط تمدن اسلامی گردیده است. همانند: ایجاد حکومت های موروثی مانند بنی امیه و بنی عباس، فقدان وحدت و ثبات لازم پس از رحلت پیامبر(ص)، وجود جنگ های مستمر، فرقه گرایی و انحرافات فکری و ... 2- عوامل بیرونی: که از ناحیه دشمنان اسلام و مسلمانان بود. مانند: پدیده استعمار اقتصادی، توطئه های مخالفان دین و پدیده استعمار فرهنگی، ظهور مغولان و ... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410170
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل در صورت پرداخت قبوض از پول قبض حرام یا غیر مخمس 🔹 حکم غسل در صورت عدم نصب کنتور خانگی 🔹 حکم غسل در مصرف بیش ار انداره ی آب عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/PlVsU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: نباید هیچ فرد مستعدی بخاطر نداشتن شهریه، از تحصیل در دانشگاه محروم گردد اینکه در 400 سال قبل مسجد جامعی در اصفهان بنا شده که رنگ گنبد آن نیز تاکنون ثابت است، در حالی که یک بنای ده طبقه که هنوز مراحل ساختمانی آن تکمیل نشده، فرو می ریزد و عده ای کشته و مجروح می شوند، بیانگر بی مسئولیتی و بی اخلاقی برخی هاست‌ http://mk6.ir/NuLuQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 ساختمان بدن «خفّاش» و نحوه تولید مثل آن 🔸«خداشناسی» از راه زيبایی های خلقتِ پر «طاووس» 🔸شگفتی های خلقت «پرندگان» از زبان امام علی علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نشانه عظمت جهان": http://mk6.ir/XqYfT 🆔 @makarem_ir
❗️ احتمال خلق موجودات، به صورت تصادفی! پرسش: چه لزومی دارد که بگوییم همه موجودات را خداوند آفریده است؟ مگر نمی شود اتفاقی خلق شده باشند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: احتمال نظم و هماهنگی در امور اتفاقی و تصادفی در حد صفر است. نظم و هماهنگی در پدیده های عالم، شائبه اتفاقی و تصادفی بودن آفرینش را از موضوعیت می اندازد و خبر از خالقی دانا، توانا، هوشمند و حسابگر برای آن می دهد. ما هرگز نمى ‏توانيم اندازه‏ گيرى موجودات مختلف اين جهان و كميت و كيفيت حساب شده آن را معلول تصادف بدانيم، زیرا با «حساب احتمالات» سازگار نيست. ما روی هر پدیده ای که مطالعه کنیم خواهیم دید که ساختار آن از انسجام و عملکرد آن از قوانین مشخص و ثابتی پیروی می کند. ما هر قدر مطالعات خود را دقيق تر و عميق تر كنيم به وحدت و يگانگى خالق جهان هستی ايمان بيشترى پيدا خواهيم كرد و امکان ناپذیری پدید آمدن آن بر اساس تصادف را عمیق تر درک خواهیم نمود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415579
❓ مفهوم تقدّس و مقدّس و محدوده هاله تقدّس؟ پرسش : مفهوم تقدّس و مقدّس چيست؟ مقدّس کيست؟ و يا چيست؟ تقدّس را از کجا آورده اید؟! چرا بسياری از پديده ها مقدس شمرده شده و امکان نقد آنها وجود ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: تقدس و مقدس از قدس به معنی پاکی گرفته شده است. از جمله اموری که پاکی آن مورد قبول همه می باشد عقل و احکام عقل است. لذا خداوند که خالق عقل است نیز مقدس است؛ بلکه مقدس حقیقی اوست و سایر امور به اعتبار انتساب آنها به خدا مقدس شمرده می شوند. آنچه با دلایل قطعی پاکی آن ثابت شود شکی در مقدس بودن آن نیست. اما آنچه مردم بدون دلیل آن را مقدّس می دانند، باید با روش مناسب با آن برخورد شود. ضمن اینکه توهین به مقدسات یک قوم یا ملت، از آنجا که بی حرمتی به میثاق جمعی آنها به شمار می آید، می تواند موجب بروز کدورت ها و خون ریزی های محتمل گردد، و از همین رو جلوگیری از آن الزامی عقلایی و اجتماعی به شمار می آید. با این حال می بینیم کسانی که بدون دلیل به مقدسات اسلام توهین می کنند خود برخی امور مثل هولوکاست را مقدس می شمارند. ✍️ عناوین مقاله: معنای لغوی و مفهوم تقدّس و مقدّس؟ / معیار عقلی تقدس / معیار تقدّس در قرآن / نقد امور مقدّس / قاعده ای کلی در نقد امور مقدس / احترام به مقدسات از باب احترام به انسان ها / پشت پرده اهانت به مقدّسات ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0421039
🔰 فرزند آوری در میزان عقلانیت اجتماعی و اخلاق ✍️ اشاره: «فرزندآوری» به عنوان عامل بقای نسل بشر و مؤلفه قدرت اجتماعی و در مقابل به عنوان عامل تهدید امنیت غذایی و رفاه، موضوع اختلاف های نظری در میان مکاتب مختلف علوم اجتماعی قرار گرفته است. عده ای نیز به بهانه «اخلاق» آن را زیر سوال برده و می گویند جهان ما مملوء از رنج های فراوان است، برای تجربه لذت فرزند داشتن، آوردن او به این محیط ناامن امری غیرمنصفانه است در حالی که مکتب تربیتی کاملی نیز برای تربیت فرزند وجود ندارد. همچنین فرزندآوری موجب تعارض های اخلاقی در انجام تعهدات به خود و فرزندانمان می شود. از طرفی گرایش به تک فرزندی به بهانه مشکلات اقتصادی به عنوان یک الگو مورد توجه تعداد زیادی از زوج ها قرار گرفته است. عواملی همچون تغيير ‌‌موقعيـت‌ زنـان و افـزايش سن ازدواج، دگرگونی ارزش ها‌، تغيير‌ نگرش‌ نسـبت به نقش های خـانوادگی، تمایلات خودخواهانه برای رفاه و فراغت، فردگرایی، نفوذ سبک زندگی مدرن و جست وجوی خوشبختی و لذت بیشتر از زندگی در خانواده های کم جمعیت نیز به فراگیری این الگو دامن زده است. مقاله حاضر این دیدگاه و سبک زندگی را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. ✍️ عناوین مقاله: اخلاقی بودن یا نبودن فرزندآوری؟ / فرزندآوری مستلزم فقر و عدم رفاه؟ / تبعات گریز از مسئولیت فرزندآوری و فرزندپذیری / گریز از مسئولیت فرزندآوری و مبانی وارداتی و غیراصیل آن / ترک فرزندآوری امری مخالف فطرت و غریزه 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0416729
سفارش امام صادق(ع) به شيعيان در مورد مسائل اجتماعی ✍️ متن اجمالی: امام صادق(ع) در ديدار با يكى از شيعيان‌شان در مورد مسائل اجتماعي سفارش كردند كه: «سلام مرا به دوستانم برسان و آنها را به تقواى الهى سفارش و وصيّت كن و اينكه اغنيا به فكر فقيران باشند و قوى‌ها به ضعيفان كمك كنند و زنده‌ها به تشييع جنازه مرده‌ها بروند [و احترام يكديگر را حتّى بعد از مرگ رعايت كنند] و اينكه همديگر را در خانه‌هايشان ملاقات كنند كه اين ملاقات نمودن، زنده كردن مكتب اهل بيت(ع) است». (ع) (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407674
هدایت شده از makarem.ir
🔹 وجوب برطرف کردن مانع در غسل 🔹 حکم داشتن گوشواره در حین غسل 🔹 حکم شستن باطن بدن در هنگام غسل عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/KiNmM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اهمّیّت «جهاد» در نگاه امام علی علیه السلام 🔸 تجلیل امام علی علیه السلام از مقام «شهداء» 🔸 سیره پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم در جنگ های «دفاعی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جهاد": http://mk6.ir/NuCkW 🆔 @makarem_ir
🔰 فرزند آوری در آئینه آیات قرآن ✍️ اشاره: این روزها یکی از مهم ترین موضوعات مربوط به رفتارشناسی خانواده ها، پایین آمدن نرخ «فرزندآوری» است و پایین آمدن نرخ جمعیّت در جوامع دینی مذموم شمرده می شود. با این حال ممکن است عده ای این ایده را مطرح کنند که لزوم فرزندآوری به هیچ وجه قابل استنباط از هیچ کدام از آیات قرآن نیست و نمی توان به پشتوانه آموزه های کتاب مقدس مسلمانان، از آنها خواست که بچه دار شوند؛ به خصوص در شرایط سخت اقتصادی جامعه امروز که تأمین ابتدایی ترین لوازم مراقبت و تربیت کودکان با چالش مواجه می شود. این مقاله جایگاه فرزند و فرزند آوری در قرآن را بررسی و از شبهه عدم توصیه و دغدغه مادی مطرح شده، پاسخ می دهد. ✍️ عناوین مقاله: دغدغه ای به نام فرزند آوری / آیاتی که فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده اند / جایگاه مهم فرزندآوری با توجه به دعای برخی از انبیاء الهی برای فرزند داشتن / شبهه تعبیر از فرزندان به عنوان «فتنه» در قرآن و پاسخ آن / پاسخ قرآن به دغدغه های اقتصادی فرزندآوری 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0416546 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
⁉️ حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: شرور اموری «عدمی» هستند، یعنی مثلا وقتی می گوییم بیماری، منظورمان عدم سلامت است. امر عدمی نمی تواند منتسب به خالقی باشد. ثانیا: شرور اموری «نسبی» هستند نه مطلق. یعنی از آنجا که بدی ذاتی آن امر نیست، برای صدق وصف بدی برای آن نمی توان به صورت کلی و مطلق حکم داد. به تعبیر دیگر برای صدق وصف «بد» برای هر پدیده، پای عنصری به عنوان «ملاک مقایسه» به میان می آید که چیزی جز دیدگاه و منافع شخصی ما نیست. ثالثا: میکروب ها نیز مثل همه آفریده های الهی بنا به ضرورتی خلق شده و فعال شدن دستگاه ایمنی بدن و تقویت آن منوط به فعالیت میکروب هاست. خارج از بدن نیز میکروب ها فواید بسیار زیادی در تجزیه فضولات و لاشه های حیوانات مرده و تبدیل و بازیابی آنها به عناصر حیاتی ای چون ازت و هیدروژن و اکسیژن دارند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415679
❓ سلاح های کشتار جمعی از منظر اسلام؟ پرسش: آیا قرآن با عبارت «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، «اجازه مطلق» برای ساخت هر نوع سلاحی - حتی سلاح کشتار جمعی - را داده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: در آموزه های دین اسلام صریحا تجاوز از حدود در جنگ مانند جنگ پیش از پیشنهاد مصالحه یا کشتن زنان و کودکان یا سوزاندن سربازان دشمن یا انتشار سم در شهرهای آنها یا حتی قطع درختان میوه صریحا مورد نهی قرار گرفته است. امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند که: «مسلمانان حق ندارند برای از بین بردن کفار، سم را در بلاد مشرکین قرار دهند». بدیهی است چنین دینی نمی تواند اجازه استفاده از سلاح هایی را بدهد که به صورت کور افراد نظامی و غیرنظامی را از بین می برد و محیط زیست را تخریب می کند. دستور به عدم تعدّی در آیات قرآن، روشن بودن آداب جنگ و جهاد اسلامی و محدود کردن اعمال قدرت و خشونت جنگی در روایات و فقه اسلامی نشان از مخالفت اسلام با کشتار جمعی و سلاح آن است. ثانیا: نوع سلاح های قابل دسترسی برای سربازان سپاه اسلام در آن زمان ساده و کم کشتار بوده اند و خواه ناخواه با سلاح معاصران خود مقایسه می شدند و ذکر شدن یکی از مصادیق «قوّه» با عطف تفسیری «وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْل‏» به آن، مشخص می کند که مراد از «قوة» در این آیه کریمه همان طور که در زمان نزول آیه نیز چنین بوده، نوع سلاح های متعارف در جنگ هاست، نه سلاح های کشتار جمعی. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411859 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv