eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸 «شکرگزاری» در سيره معصومين علیه السلام 🔸 راه های تقویت روح «شکرگزاری» در انسان 🔸ارتباط تشکر از «مخلوق» با شکر «خالق» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نعمتهای دنیوی": http://mk6.ir/XfVpX 🆔 @makarem_ir
❓ شیوه های «شکرگزاری» از پروردگار چگونه است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: شکرگزاری دارای سه مرحله است: 1- شکر قلبی: شناخت نعمت و ارزش و اهميت آن. 2- شکر زبانی: سپاسگزاری زبانی از خداوند، با کلماتی که از عمق دل و جان بر می خیزد. 3- شکر عملی: این مرحله، مهم ترين شيوه شکرگزاری است؛ زيرا بسياری از افراد، زبان شاکری دارند اما در عمل کفران می کنند. شكر عملى نسبت به افراد متفاوت است و در هر جا به شكلى خواهد بود، مثلا: شکر پروردگار به ثنا و ستایش او، قدردانی از مافوق به پيروى صادقانه از او، و در مورد هم رديف به رعایت حق برادری در مورد او است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415518
❓منظور از آیه «لایُسْئَلُ عَمّا یَفْعَلُ؛ از کار خدا سؤال نمی شود» چیست؟ پرسش: چرا ما نمی توانیم از هیچ کار خدا سؤال کنیم؟ آیا این ممنوعیّت خفقان و بی عدالتی نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: تمام افعال خدا حکیمانه بوده و سؤالات اعتراضی از او موضوعیت ندارد، زیرا فعل حكيمانه نزد عقلا مؤاخذه ندارد، اما اگر سؤالی از روى ايمان كامل به خدا صادر گردد و انگيزه سؤال آگاهى يافتن باشد، سؤال مشروعى است و اشكالى ندارد. چنين سؤالى از سوى نيكان نيز صادر شده و در قرآن نمونه هاى فراوانى از اين قسم ديده مى شود، مانند سؤال حضرت ابراهیم درباره چگونگی زنده شدن مردگان. این گونه سؤال ها در افعال خدا نه تنها جائز است، بلکه جهت دانش افزایی به آن سفارش شده است. پس در دین الهی جای هیچ خفقانی نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0421040
🔰 فرزندآوری در آئینه روایات اسلامی ✍️ اشاره: با ترویج اندیشه «زندگی بهتر با فرزند کمتر» طی دو دهه گذشته، منابع دینی نادیده گرفته شده و در حال حاضر با بی خبری های فراگیر، گاهی این سئوال طرح می شود که آیا منابع دینی ما در موضوع فرزند آوری نگاهی اثبات گرایانه دارند؟! و آیا می توان مستظهر به آن، از مؤمنین به اسلام خواست که فرزند بیاورند؟ آیا این منابع توصیه ای صریح و مستقیم در این باره دارند؟ این مقاله در صدد پاسخ به این سئوال از منظر روایات است. ✍️ عناوین مقاله: احادیث صریح و صحیح السند مشوّق فرزندآوری / معنای صحیح احادیث نکوهش کننده فرزندآوری و رفع شبهه از آنها / پاسخ به دغدغه های مالی فرزندآوری در احادیث اهل بیت(علیهم السلام) 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0416641
❗️ گریه و عزاداری عامل افسردگی روانی جامعه! ✍️ اشاره: عزاداری برای امام حسین(ع) نه تنها موجب هیچ نوع افسردگی نمی شود بلکه حتی برعکس، موجب رفع افسردگی می شود و این موضوع مورد تأیید پژوهش های علمی است. بررسی افراد مبتلا‌ به‌ درجاتی‌ از‌ افسردگی‌ که در این‌ مراسم‌ شرکت کرده اند نشان داد که میانگین نمره آنها پس از مراسم به حدود سلامتی رسیده و بهبود‌ پیدا‌ کرده اند‌. ✍️ عناوین مقاله: بزرگداشت بزرگان و قهرمانان ملی و دینی امری فطری است / تجلیل از بزرگان و قهرمانان و نقش عواطف در آن / ماهیت و اقسام گریه / پرسش از رابطه عزاداری و افسردگی / عدم وجود رابطه بین افسردگی و عزاداری / حسن ذاتی گریه برای محبوب / برخی از مهمترین فلسفه های گریه و عزاداری بر امام حسین(ع) 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0421031
❓ جايگاه علمی و اخلاقی امام صادق(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام صادق(ع)، از نظر روایت حدیث و فقاهت و افتاء، از موقعیت شامخی نزد اهل سنت برخوردار بوده بطوری که او را از شیوخ مسلّم «ابو حنیفه» و «مالک بن انس» و ... شمرده اند. کثرت دانش اندوزانی که در محفل درسش حاضر ‌شده و یا از آن حضرت حدیث نقل می کردند، نشان دهنده عظمت شخصیت علمی ایشان است، به طوري كه در مسجد کوفه نهصد نفر از ايشان حديث نقل می كردند. با وجود آنكه بسیاری از محدثان در عهد بنی امیه جرأت نقل حدیث از امام(ع) را نداشتند علمای اسلام از احدی به اندازه آن حضرت حدیث نقل نکرده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414550
هدایت شده از makarem.ir
🔸 احادیث امام صادق علیه السلام در کتب عامّه 🔸اوضاع و احوال شيعيان در عصر امام صادق علیه السلام 🔸خنثی شدن توطئه منصور با وصیت نامه امام صادق علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام صادق علیه السلام": http://mk6.ir/YfKqY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 عدم لزوم رعایت موالات در غسل 🔹 اطلاع از وجود مانع بر روی مو و ناخن بعد از غسل 🔹 حکم غسل در صورت آگاهی از وجود مانع بعد از چند روز عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/DnItM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 انواع تفسیر قرآن 🔸منظور از تفسیر موضوعی 🔸شیعه و تأویل آیات متشابه‏ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تفسیر قرآن": http://mk6.ir/JqQwG 🆔 @makarem_ir
کلمات بزرگان اهل سنت درباره امام صادق(ع) ✍️ متن اجمالی: امام صادق(ع) در نزد علما اهل سنت از منزلت والایی برخوردار بود. همانند: ابوعثمان عمرو بن بحر جاحظ می نویسد: «جعفر بن محمّد؛ کسى که علم و فقه اش دنیا را فراگرفته است». هم چنین محمّد بن ادریس می گوید: «جعفر بن محمّد ثقه است و او بى نیاز از تحقیق است». از سوی دیگر عبدالله بن عدى جرجانى معتقد است: «جعفر صادق(ع) سرآمد تمام هم ردیفان خود از اهل بیت بود. او داراى علم بسیار در دین، و زهد فراوان در دنیا، و ورع تام از شهوات و ادب کامل در حکمت بود». (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325209
احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه ✍️ متن اجمالی: در کتب اهل سنت، احادیث ارزشمندى از امام صادق(ع) نقل شده است. همانند این حدیث که امام(ع) می فرماید: «اصل مرد عقل او است، و حسب او دینش، و بزرگوارى او تقواى او است. و مردم در این که از آدم زاده شده اند با یکدیگر مساوى هستند». هم چنین می فرماید «غضب کلید هر پلیدى است»، و می فرماید: «رأس خیر تواضع است. به حضرت عرض شد: تواضع چیست؟ فرمود: این که در مجلس به مکانى پایین تر از شرفت راضى شوى، و این که هر کس را مشاهده نمودى بر او سلام کنى، و جدال را ترک کنى گرچه حقّ با تو باشد». (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325236
❓آیا «قرآن» برای ما قابل فهم است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از اين كه آيات قرآن ما را به تدبر در آن دعوت مي كند معلوم مي شود كه قرآن براي هر كسي قابل فهم است. اگر اين طور نبود امر به تدبر در آن لغو و بيهوده بود و خداوند هم سخن لغو و بيهوده نمي گويد. با اين وجود برخي خيال مي كنند كه قرآن براي ما قابل فهم نيست. با اين حرف، قرآن محدود به خواندن مي شود و درك معاني براي ما امكان ندارد. تاكيد قرآن به تدبر آن هم در چهار بار، نشان از باطل بودن اين نظريه دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0404005
❗️ انحصار فهم و تفسیر قرآن به امامان اهل بیت از دید شیعه! پرسش: با آنکه خداوند قرآن را برای فهم و تدبّر همه بشر نازل کرده است، شیعه معتقد است که فهم آن فقط در انحصار امامان آنهاست، آیا این عقیده با حکمت نزول قرآن منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: بیشتر علمای شیعه بر جواز و امکان تفسیر قرآن استدلال کرده و حجّیبت تفسیر غیر معصوم را پذیرفته اند؛ این علما کتب تفسیر نوشته و در اجتهاد فقهی خود بر تفسیر قرآن تکیه کرده اند. تنها بخشی از علمای شیعه(اخباریان) در برهه ای از زمان اعتقاد داشتند که تفسیر قرآن فقط با روایات اهل بیت جایز است و دیگران حق تفسیر ندارند! این درحالی است که برخی از علمای اهل سنت نیز فقط تفسیر پیامبر، صحابه و تابعین را حجّت می دانستند! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0418048 برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
⁉️ خدای مسلمانان برخی از انسانها را دوست ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: با نگاهی به آیات قرآن به گروه های مختلفی بر می خوریم که خداوند آن ها را دوست ندارد؛ از جمله این گروه ها، می توان به ظالمان، مفسدان، تجاوزگران، اسرافکاران و ... اشاره کرد. با دقت در این گونه تعبیرات، می توان گفت: قدر مشترک میان صفات رذیله مذکور همان حب ذات و خود بزرگ بینی است که سرچشمه ظلم، فساد و فخر فروشی بر دیگران می شود و خداوند نیز به خاطر این صفت رذیله آنان را از ساحت قدسی اش طرد کرده و به آنان توجهی نمی کند. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0407185
هدایت شده از makarem.ir
🔹 غسل روز عيد نوروز 🔹 کفایت غسل شب قدر از وضو 🔹 حکم غسل عید فطر و عید قربان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/EmDnV 🆔 @makarem_ir
❓ «بهشت» و «دوزخ» کجاست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اکثریت دانشمندان اسلامی معتقد به وجود فعلی بهشت و دوزخ هستند و به شواهدی نیز در منابع اسلامی استناد کرده اند؛ قرآن می فرماید: «هم اکنون دوزخ کافران را احاطه کرده است». همچنین می فرماید: «بهشتی که برای پرهیزکاران آماده است». اما اینکه مکان بهشت و دوزخ کجاست؟ ممکن است این دو در باطن این جهان وجود داشته باشد و ما امروز این بطن را نمی بینیم. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0407647
❓ نعمت ها و لذائذ بهشتی «روحانی» هستند یا «جسمانی»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: آياتى از قرآن وجود دارد كه درباره انواع نعمت هاى مادّى بهشت و انواع لذائذ جسمانى سخن مى گويد. درست است كه ميوه ها، شراب ها و غذاهاى بهشتى با آنچه در اين دنياست فرق بسيار دارد و ما نمى توانيم افق هاى وسيع آخرت را درك كنيم؛ ولى هر چه هست اين نعمت ها، نعمت هايى است مادى كه فقط تناسب با معاد جسمانى دارد. البته در كنار اين نعمت ها، مواهب معنوى و روحانى نيز وجود دارد. به تعبير ديگر چون معاد هم جنبه جسمانى دارد و هم جنبه روحانى، نعمت هاى بهشت نيز جنبه روحانى و جسمانى دارد. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0404040
❓ آیا ممکن است انسان در بهشت در کنار پدران و مادران خود قرار گیرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن در رابطه با زندگی انسان ها در بهشت می فرماید: «کسانى که ایمان آوردند، و فرزندانشان به پیروى از آنها ایمان اختیار کردند، ما فرزندانشان را در بهشت، به آنها ملحق مى کنیم». در حقیقت این نعمتی است که انسان، فرزندان با ایمانش را در بهشت در کنار خود ببیند، و از انس با آنها لذت ببرد، بى آنکه چیزى از اعمال او کاسته شود. در حقیقت منظور، فرزندان بالغى است که در مسیر ایمان از پدران خود پیروى مى کنند، و اگر فرزندان از نظر عمل، کوتاهى داشته باشند، خداوند به احترام پدران صالح، آنها را مى بخشد. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0322100
❓ منظور از شراب بهشتى چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در آیات مختلف قرآن، توصیف هاى زیادى از شراب هاى بهشتى شده است که بررسى آنها نشان مى دهد، نوشندگان آنها در چنان لذت روحانى فرو مى روند که با هیچ بیانى قابل توصیف نیست. قرآن آن را به عنوان شراب طهور، زلال و بی غش، کافور و زنجبیل توصیف می کند. شرابی که نه باعث مستی می شود و نه فساد عقل، و از آن مهم تر ساقى این بزم روحانى، خداست!! و نوشندگان مست جذبه عشق و معرفت او مى شوند. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0318679
❓ برترین نعمت بهشتی چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در کنار نعمت های مادی بهشتی اشاره به نعمت هاى معنوى مهم ترى نیز شده است که ارزیابى عظمت آنها با مقیاس هاى ما امکان پذیر نیست، مثلاً در آیه 72 «توبه» مى خوانیم: «خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ هائى از بهشت وعده داده که از زیر درختانش نهرها جارى است، جاودانه در آن خواهند بود، و ... همچنین خشنودى پروردگار که از همه اینها بالاتر است و این است رستگارى بزرگ». و به راستى اگر کسى به آن مقام برسد که احساس کند، خدا از او راضى است و او هم از خدا راضى، همه لذات دیگر را از یاد خواهد برد. ✍️ پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0318706
با عرض سلام دوستانی که مایل باشند از مطالب کانال پاسخ به شبهات در تلگرام استفاده کنند به لینک ذیل مراجعه فرمایند: https://t.me/aftab_qom
هدایت شده از makarem.ir
🔸 بهشتیان و درک ارزش نعمت های بهشتی 🔸«رضوان الهی» برترین نعمت براي بهشتیان 🔸«تكراری و يكنواخت» نشدن نعمت های بهشتی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نعمت های بهشتی": http://mk6.ir/MpXuL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل شب عید فطر 🔹 حکم غسل عید فطر و عید قربان 🔹 محدوده زمانی برای انجام غسل مستحبی روز عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/SbVjE 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل روز هشتم و نهم ذى‏ الحجّه 🔹 حکم غسل روز هيجدهم ذى ‏الحجّه 🔹 اولویت غسل جمعه بر استحمام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/NbNwX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 رضایت خدا از خلفا و صحابه حاضر در بیعت رضوان! 🔸 عقیده شیعه بر ارتداد همه صحابه بجز اندکی! 🔸 ارتداد بعضی از صحابه، از ديدگاه قرآن عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "قرآن و عدالت صحابه": http://mk6.ir/TaQcC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌺 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران (1 ذی القعدة) ✍️ چکیده: تولد دختر در احاديث اسلامى به عنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت‏ خدا به خانواده معرفى گردید و خود پيامبر(ص) آن قدر به دخترش بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) احترام مى‏ گذاشت كه مردم تعجب مى‏ كردند. مثلا آن حضرت با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى‏ بوسيد. از رسوا خدا(ص) روایت شده که فرمود: «هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود». از امام صادق(ع) نیز درباره دختران نقل شده که فرمود: «آن که سرپرستی دو دختر را عهده دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت. امام رضا(ع) نیز در بیانی مشابه این نوید را داده اند که: «خداوند بر دختران مهربان تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می گردد». 📖 متن تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0419632 🔷عناوین و مباحث یادداشت: 🔹مسأله تاریخ تولد حضرت معصومه(س) 🔹ویژگی های شخصی حضرت معصومه(س) 🔹مقام علمی و حدیثی حضرت معصومه(س) 🔹مقام شفاعت حضرت معصومه(س) 🔹سفر حضرت معصومه(س) به ایران 🔹برکات مزار حضرت معصومه(س) 🔹جایگاه دختران در اسلام 🔹توجه اسلام به علم آموزی و رشد معنوی دختران 🔹سخن آخر(حرکت در مسیر کمال و نگهبانی از مرزهای عفاف) __________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🌺 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) 🌺 ✍️ اشاره: حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد. ✍️ عناوین یادداشت: 🔸مقامات حضرت معصومه(س) 🔸مساله ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) 🔸سفر حضرت معصومه(س) به ایران 🔸علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(س) 🔸عکس العمل امام رضا(ع) 🔸فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) 🔸تاثیر مزار حضرت معصومه در شکل گیری حوزه علمیه قم 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: https://maaref.makarem.ir/l/0406172 _______
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
14.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ زیبای فدای دخترم 🔹به مناسبت میلاد سراسر نور حضرت معصومه علیهاالسلام؛ روز دختر 🔹محصول مشترک مرکز آفرینش های فرهنگی - هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم @TasnimNews
با آل علی هرکه در افتاد بر افتاد ديشب به سرم باز هوای دگر افتاد در خواب مرا سوی خراسان گذر افتاد چشمم به ضريحِ شَهِ والا گهر افتاد اين شعر همان لحظه مرا در نظر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! اين قبرِ غَريب الغُربا خسرو طوس است اين قبرِمُغيث الضُّعفا شَمس شُموس است خاكِ درِ او، مرجعِ ارواح و نفوس است بايد ز رَهِ صدق، بر ا ين خا ك در افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! اين روضه ي پر نور، به جنّت زده پهلو مغز مَلَك از عطر نسيمش شده خوشبو بشنيد نسيم سحري رايحه ی او كز بوي بهشتيش، چنين بي خبر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! حورانِ بهشتي زده اند، در حرمش صف خِيلِ مَلَك از نور، طَبَق ها همه بر كف شاهان به ادب در حرمش گشته مُشرّف اينجاست كه تاج از سر هر تاجوَر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! اولاد علي شافع يوم عَرَصاتند دارای مقاما ت رَفيعُ الدَّرَجا تند در روز قيامت همه اسباب نجاتند اي واي بر آن كس كه به اين دَرّه در افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد ! کام و دهن از نام علی یافت حَلاوت گل در چمن از نام علی یافت طَراوت هر کس که به این سلسله بنمود عَداوت در روز جزا، جایگهَش در سَقَر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! هر کس که به این سلسله ی پاک جفا کرد بد کرد، نفهمید، غلط کرد، خطا کرد دیدی که یزید از ستم و کینه چه ها کرد آخر به دَرَک رفت و به روحش شَرَر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! اولادِ اُمَیّه چو دَرِ کینه گشودند بر عِترَتِ اطهار بسی ظلم نمودند آخر همگی بِیدَقی از لعن ربودند دیدیم که از نام و نشانشان، اثر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! حَجّاج که شد منکر هر خارقِ عادات می کُشت به هر روز، بسی شیعه و سادات امروز به او لعن کنند اهلِ سعادات آوازه ی ظلمش به همه بحر و بر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! کردند جفاها بنی عبّاسِ ستمگر مسموم شد از ظلم و جفا موسِیِ جعفر بر قلب غریب الغربا، زَهر زد اَخگر ظلم بنی عباس، به گیتی سَمَر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! بست آب به قبر شهدا چون مُتوکّل در اوج فلک روح مَلَک شد متزلزل دریا به فغان، موج زنان نعره زد از دل در سطح زمین، غُلغُله در خشک و تر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! جِیشِ مُتوکّل، به لبِ شط بِنِشَستَند بر زایِرِ شاه شهدا، راه ببستند از کین، دل زَوّارِ حسین را بِشِکَستَند از قافله ی عشق، بسی دست و سر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! یا رب به حَقِ مَنزلتِ شاه شهیدان امسال نما لطف، به مرد و زنِ تهران ما غرق گناهیم، تویی غافرِ عصیان این شعر مرا بارِ دگر در نظر افتاد با آل علی هر كه در افتاد بر افتاد! سید اشرف الدین قزوینی ملقب به نسیم شمال برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است) https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv کانال تلگرامی ما: https://t.me/aftab_qom
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 امامت و حیات علمی امام رضا(ع) ✍️ اشاره: امام رضا(ع) در سال 183هـ ق، عهده دار منصب امامت شد و به مدت بیست سال و معاصر با سه خلیفه عباسی یعنی هارون الرشید، امین و مأمون، این امانت الهی را بر دوش داشت. البته باید این نکته را نیز مورد اشاره قرار داد که پس از شهادت امام كاظم(ع) متأسفانه بین برخی از شیعیان آن حضرت، با انگیزه هایی خاص، عقیده ای نافی و منکر امامت امام رضا(ع) پدید آمد که به «واقفیه» مشهور شدند. گرایش «واقفیه» به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام كاظم(ع) بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت باقی ماند. در مقابل «قطعیّه» رحلت امام كاظم(ع) را تأیید کرده و امامت امام رضا را پذیرفت. به اعتقاد ملل و نحل شناسانی چون شهرسانی، قطعیه همان شیعه «اثنی‌ عشریه» است که به امامت ائمه پس از امام رضا تا امام دوازدهم اعتقاد دارند. نتیجه انحراف آن گروه از اصحاب امام کاظم(ع) که به «واقفیه» شهره گشتند این شد که شخصی از غُلات به نام «محمد بن بشیر» از موقعیت استفاده کرده و فرقه ای به نام «ممطوره» به وجود آورد که به حلول و تناسخ عقیده داشت و محرّمات را مباح می‌ شمرد. «اشعری» از محدثان قرن سوم درباره اعتقادات آنها می نویسد: «عقاید اینها در تفویض - واگذاری اختیارات خداوند به امامان - عین عقاید غُلات است. با این حال تذکر این نکته ضروری است که بدانیم زمان شروع امامت امام رضا(ع)، زمانی بود که فرهنگ و معارف شیعی در شکل کامل و گسترده‌ ای در میان شیعه روشن شده بود. از این رو، این قبیل انحرافات جزئی تأثیری در اصل تشیّع نداشت. 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419668