eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
گناهانی که توبه نكردن از آنها عامل ردّ شدن سایر اعمال هستند؟ امام علی(ع) در بخشی از خطبه 153 «نهج البلاغه» انگشت روى پنج گناه كبيره و خطرناك مى گذارد و تصريح مى كند: هر كس بدون توبه از اين گناهان از دنيا برود هيچ عملى از او مقبول نيست؛ ایشان مى فرمايد: «از امور قطعى و مسلّم الهى در كتاب حكيم و استوار او [«قرآن مجيد»] كه خداوند به آن پاداش و كيفر مى دهد، و براى آن خرسند مى شود يا خشم مى گيرد، اين است كه هرگاه انسان با يكى از اين خصلت ها بدون توبه از دنيا برود و پروردگار خود را با آن ملاقات كند، اعمالش سودى براى او نخواهد داشت؛ هر چند خود را [براى انجام دادن كارهاى خير] به زحمت افكند و عملش را خالص گرداند». این گناهان کبیره عبارتند از: شرك، قتل نفس، تهمت، بدعت و نفاق. makarem.ir/maaref/l/0416197 ________
نسبت بین پایبندی به عهدهای خود با خویشتن و نيل به فضائل اخلاقى؟ عهدهای انسان با خودش، عهدهايى هستند كه به هنگام خودسازى و در طريق تكامل صفات نيك و اعمال صالح واقع شده که بسيار مؤثر و سازنده است و عرفاى اسلامى آن را از گام هاى نخستين سير و سلوك دانسته و آن را «مشارطه» نامیدند كه به دنبال آن «مراقبه» و «محاسبه» قرار دارد. مقصود از مشارطه آن است كه انسان در هر صبحگاه با خودش عهد كند كه جز در مسير طاعت حق گام برندارد و از گناهان بپرهيزد، سپس در طول روز مراقب اعمال خويش باشد كه به اين شرط و عهد عمل كند و شامگاهان به محاسبه بپردازد كه آيا به اين شرط و عهدى كه با خود كرده، عمل نمود يا نه! بى شك افراد با شخصيت و صاحبان وجدان بيدار، نسبت به اين گونه شرط و عهدها كه با خويشتن دارند حساسيت نشان داده و به آسانى حاضر به شكستن آن نيستند. بنابراين مى توان گفت كه پايبند بودن به عهدهايى كه انسان با خويشتن مى كند يكى از طرق تهذيب نفس و نيل به فضائل اخلاقى مى باشد.(1) ________ (1). اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، ج 3، ص 263. makarem.ir/maaref/l/0415711
📚 تحلیلی بر شورش مردم در زمانه عثمان بن عفان(9) - گفتیم که سیاست ها و نحوه حکومت عثمان کار به جایی رساند که عده ای از صحابه جهت اصلاح امور اعتراض و سرکوب و تبعید شدند؛ عده ای از صحابه صاحب نفوذ به خاطر انتقام و عقده گشایی از باب طمعی که در قدرت و ثروت داشتند مردم سرزمین های مختلف اسلامی را جهت شورش تحریک کردند؛ عده ای هم از شدت فساد و ظلم کارگزاران او از سرزمین های مثل مصر و کوفه جهت اعتراض به مدینه روی آوردند. - نتیجه این تجمعات در مدینه محاصره خانه عثمان بود، لذا او احساس خطر کرد و علی(ع) را واسطه قرار داد و از مردم فرصت خواست تا جبران مظالم نماید و توبه نامه ای از طرف خود را برای مردم خواند تا محاصره را تمام کنند. 💠 محاصره اول خانه عثمان - مالک بن حارث نخعى با دویست مرد از کوفه، حکیم بن جبله عبدى با صد نفر از اهالى بصره و ششصد تن از اهالى مصر به فرماندهى عبد الرحمان بن عدیس بلوى به همراه عمرو بن حمِق خزاعى و سعد بن حمران تجیبى و محمّد بن ابى بکر، حرکت کرده و در جایى معروف به ذو خشب فرود آمدند. - عثمان به دنبال على(ع) فرستاد و از او خواست که برای او وساطت کند. در نهایت و پس از مذاکرات بسیار آنان خواسته امام(ع) را اجابت کردند و باز گشتند. 💠 توبه نامه عثمان و شکستن آن - بعد از سخن امام علی(ع) با مصریان و بازگشتشان، امام به عثمان گفت: سخنى بگو که مردم از تو بشنوند و گواهِ بر آن باشند که توبه کرده ای. او برخاست و پس از حمد الهى گفت: من از آنچه کرده ام، استغفار مى کنم و به سوى خدا باز مى گردم؛... در آن روز، مردم با او مهربان شدند. - بعد از سخنرانی عثمان و اعلان توبه، در خانه اش مروان به او گفت: ماندن بر خطا، زیباتر از توبه اى است که از سر ترس باشد... . به خطایت اقرار مکن. - امام على(ع) پس از شنیدن خبر نقض توبه توسط عثمان، به عثمان فرمود: مروان از تو، جز به انحراف از دین راضى نشده؛ مروان نه در دین صاحب نظر است و نه در کار خودش. به خدا سوگند، او را مى بینم که تو را در ورطه هلاکت مى افکند. 💠 محاصره دوّم خانه عثمان - مردم مدینه به عثمان نامه نوشتند و او را به توبه فرا خواندند و سوگند خوردند دست از او برندارند. - او از امام علی(ع) کمک خواست. علی(ع) فرمود: در شورش قبلى به آنان تعهّدى دادى امّا به هیچ یک از آنها وفا نکردى. - او قول داد که به وعده خود عمل کند. امام(ع) به مردم فرمود: عثمان حقّ شما را از خود و دیگران مى گیرد. مردم بعد از گرفتن پیمان از او باز گشتند. - امّا عثمان بجای عمل به وعده خود به آماده سازی سلاحْ و جنگ پرداخت. مردم چون چنین دیدند بر او شوریدند. - مصریانی هم که با وساطت علی(ع) در راه بازگشت به مصر بودند نامه ای از زبان عثمان نزد غلام او یافتند که عازم مصر بود. در این نامه که توسط مروان نوشته و مهر عثمان بر آن زده شده بود، از حاکم مصر خواسته شده بود تا معترضین مصری را پس از بازگشت به سختی تأدیب کند! - آنها پس از رویت این نامه با غضب افزون تری به مدینه باز گشتند و در محاصره و قتل عثمان شرکت داشتند. 💠 وقايع آخرین حمله به خانه عثمان؟! - مردم چون از بی عدالتی ها و بدعت های عثمان به تنگ آمده بودند گِرداگرد خانه عثمان را گرفتند تا از خلافت کنار رود ولی عثمان خواصّ خود را گرد آورد و تسلیم نشد. - مردم 49 روز او را در خانه اش محاصره کردند تا اینکه با یاران عثمان درگیر شده و بعد به خانه اش ریختند و او را کشتند. - جنازه عثمان سه روز روى زمين ماند و دفن نشد و وقتی خواستند او را دفن کنند مردم تابوتش را سنگباران كردند و خواستند جنازه را دور بیندازند ولی امام علی(ع) مانع شد و جنازه در حشّ کوکب دفن شد. 💠 امتناع علماى اهل سنت از بازگویى حقایق قتل عثمان - علماى اهل سنت در ماجراى قتل عثمان انصاف را رعایت نکرده و دست به تحریف کلمات زده اند و آنچه را موافق هوى و هوس آنها بود، نقل کرده و آنچه را که دوست نداشتند رها کرده اند. - طبرى در تاریخ خود مى نویسد: «ما بخشى از علّت های قتل عثمان را یادآور شدیم و از ذکر بخش زیادى از آنها صرف نظر کردیم، و این به خاطر عواملى بود که ما را به صرف نظر کردن از آنها وامى داشت». - دکتر احمد فرید رفاعى می گوید: از ما نخواهید که دیدگاه خود را درباره عثمان بگوییم؛ زیرا او صحابى بزرگى بود... در دنیا فقیرانه و زاهدانه زندگى کرد[!] و ما موظّف نیستیم که ضعف حکومت عثمانى را ثابت کنیم، بلکه تنها موظّفیم که حوادث را خلاصه و گذرا بازگو کنیم. - در عوض آنها عاملی موهوم و جعلی به نام عبد الله بن سبأ را تراشیدند و همه تقصیر ها را به گردن او انداختند تا عدالت و قداست خود ساخته صحابه ای چون عایشه، عثمان، طلحه و... زیر سوال نرود! 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30097
هدایت شده از makarem.ir
🔸عقیده مشرکان درباره بقاء روح و معاد؟ 🔸تمثیل قرآن برای زنده شدن مردگان 🔸علم و قدرت، دلیل معاد جسمانی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "منکران معاد": http://mk6.ir/KhPrR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹شرایط مستحقّین زکات 🔹مصرف زکات برای پرداخت دیون زکات دهنده 🔹جواز خرید کالا از پول زکات در صورت احتیاج عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه زکات": http://mk6.ir/TnVcA 🆔 @makarem_ir
📚 معارف تاریخی درباره امام جواد(ع) 🔸«امام جواد(ع)» در منابع تاریخی 🔸ارتباط شیعیان ايران با امام جواد(ع) 🔸اصحاب معروف امام جواد(ع) 🔸امام جواد(ع) و فرقه ‌های انحرافی 🔸ميراث علمی امام جواد(ع) 🔸هدف از مناظرات امام جواد(ع) 🔸«امام جواد(ع)» در منابع تاریخی 🔸«امامت در كودكی» امتحانی برای شیعیان 🔸گزارش اجمالی از حیات امام جواد(ع) 🔸احادیث امام جواد(ع) در کتب عامّه 🔸امام جواد(ع) از دیدگاه علماى اهل سنت؟ 🔸اعتراف اهل سنت به علم سرشار امام جواد(ع) در کودکى 🔸زیرکى و شجاعت امام جواد(ع) به روایت شبلنجی 🔸القاب امام جواد(ع) در منابع عامّه 🔸تصریح بر امامت امام جواد(ع) 🔸ولادت و وفات امام جواد(ع) در منابع اهل سنت 🔸امامت در دوران کودکى‏ 🔸مکتب علمی امام جواد(ع) 🔸مناظره امام جواد(ع) درباره فضائل خلفا 📖 مطالعه عناوین بالا و بیشتر در شاخه "امام جواد(ع)": makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27861 🔹 با 39 مطلب ______
🔰 یادداشت شهادت امام محمد تقی؛ امام جواد(ع) (29 ذی القعده) ✍️ اشاره: روز 29 ماه ذی العقده، سالروز شهادت امام محمدتقی(ع)، نهمین پیشوای ما شیعیان اثنی عشری است. بر اساس اسناد تاریخی، امام جواد(ع) در دهم رجب(1) سال 195هـ ق، در مدینه به دنیا آمد. مادر او کنیزی به نام سَبیکه بود. در برخی منابع او را از خاندان ‌ ماریه ‌قبطیه‌، همسر رسول‌ خدا، نیز دانسته اند. امام رضا(ع) در ذکر ویژگی های اخلاقى این بانو از او به عنوان زنی منزه و پاكدامن و با فضيلت ياد مى كرد. نام آن حضرت «محمد» و کُنیه اش ابوجعفر و ابوعلی است. در منابع روایی، از ایشان به «ابوجعفر ثانی» یاد می‌شود. تا با امام باقر(ع) که دارای همین کنیه است، اشتباه نشود. با این حال کنیه ‌خاص‌ آن‌ حضرت‌ ابوعلی‌ است‌. «جواد» و «ابن الرضا» مشهورترین القاب آن حضرت اند و القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار و متوکل را نیز برای حضرتش برشمرده اند. نقش‌ انگشتری امام جواد(ع) نیز «العزه‌للّه‌» بود. با این حال عده ای عبارت «حسبی ‌اللّه ‌حافظی‌» را نیز به عنوان نقش انگشتر ایشان ذکر کرده اند. امام نهم شیعیان اثنی عشری، در دوران امامت خود با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» (از سال 193 تا سال 218هـ ق) و «معتصم» (از سال 218 تا سال 227هـ ق) معاصر بوده است. هر دو نفر او را به اجبار از مدينه به بغداد احضار كردند و طبق شيوه سياسى اى كه مأمون در مورد امام رضا به كار برده بود، او را در پايتخت زير نظر قرار دادند. ✍️ عناوین یادداشت: 🔸 مقدمه: (خصوصیات فردی، اخلاقی و عبادی) 🔸 مدیریت سازمان وکالت و غلبه بر محدودیت ها 🔸 امام جواد(ع) و حفظ شیعیان از انحرافات 🔸 مسأله ازدواج امام جواد(ع) با «ام الفضل» دختر مأمون 🔸 شهادت امام جواد(ع) 🔸 نقش ام فضل در شهادت امام جواد(ع) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419721 ______________
السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آبائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَبْنائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَوْلِيائِكَ _________
هدایت شده از makarem.ir
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخن امام جواد علیه السلام در مذمت ریاکاری امام جواد علیه السلام می فرماید: لَا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِي الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِي السِّرِّ؛ این گونه نباشد که در آشکار ولیّ و دوست خدا باشید و در پنهانی دشمن او. مسأله ی دو گانگی ظاهر و باطن که گاهی از آن به ریاکاری و گاه به نفاق تعبیر می شود بلای بزرگی برای اشخاص و جوامع انسانی است. این گونه افراد از کسانی که بی دین هستند و به صراحت بی دینی خود را ابراز می کنند بدتر هستند. http://mk6.ir/TmFyN 🆔 @makarem_ir