eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
❓اولین کسى که از «زیارت» قبر پیامبر(ص) جلوگیرى کرد چه کسى بود؟❗️ ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: روزى مروان بن حکم دید که شخصى صورت خود را بر قبر پیامبر گذاشته است، با شتاب به سوى او آمد و گردن او را گرفت، از جاى بلند کرد و گفت: می دانى چه می کنى؟ او گفت: آرى، خوب می دانم، من هرگز به زیارت سنگ نیامده ام، بلکه به زیارت پیامبر آمده ام. از رسول اللَّه(ص) شنیدم که فرمود: بر دین خدا گریه نکنید، اگر متولیانش اهل بودند، و آنگاه که نا اهلان بر آن حکم راندند برایش بگریید. حاکم و ذهبى حدیث را صحیح می دانند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=43&catid=29959&pageindex=0&mid=325664 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
🕌تشویق ائمه(ع) به زیارت کربلاء🕌 ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: ائمّه اطهار(ع)، گذشته از آن که خودشان به زیارت قبر (ع) مى رفتند، با بیان پاداش هاى عظیم براى زیارت آن حضرت، شیعیان را براى رفتن به کربلا تشویق و بسیج مى کردند و خاطره آن شهیدان پرافتخار را زنده نگه داشته می داشتند. مانند این حدیث از امام صادق(ع) که می فرماید: هر کس دوست دارد در قیامت نظر به رحمت هاى الهى کند و سختى جان کندن بر او آسان شود و هول و هراس قیامت از او برطرف گردد، مرقد امام حسین(ع) را بسیار زیارت کند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=42&catid=27583&pageindex=0&mid=323151 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
📖قرآن، و جواز زیارت قبور مؤمنین؟📖 ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: از آیه 84 سوره توبه که از ایستادن بر قبور منافقین و طلب رحمت بر آنان نهى مى فرماید، استفاده مى شود که این عمل براى مؤمنین جایز بلکه سیره مسلمان ها و عمل رسول خدا بر آن بوده است. تفاسیری چون مجمع البیان و تفسیر ابن کثیر هم این فهم از آیه را تایید می کند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=42&catid=30213&pageindex=0&mid=324295 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
📚جواز زیارت قبور مؤمنین از دیدگاه اهل تسنّن؟📚 ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: درمنابع اهل تسنّن، موارد زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را جایز و حتی مستحب مى دانند. مثلا شافعی روایتی برای جواز آن از پیامبر(ص) نقل می کند. شبرینى آنرا با استناد به قول و فعل پیامبر(ص) جائز و مستحب می داند و نهی ایشان را مربوط به ابتدای دعوت به اسلام و نزدیکی مردم به دوران جاهلیت می داند که بعد از هجرت به مدینه نسخ شد. بریده بن حصیب آنرا طبق روایت نبوی که از مسلم، ابوداود، احمد حنبل و...نقل شده، مشروع و باعث یادآوری آخرت می داند. و سهمودی از قول غزالی جواز آنرا اجماعی می داند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=42&catid=30213&pageindex=0&mid=324296 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
📚سیره اصحاب و تابعین در زیارت قبر پیامبر(ص)؟📚 ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: درکتاب هاى علماى اهل سنت روایات بسیارى مبنى بر سیره همیشگى اصحاب وتابعین، بر زیارت قبر پیامبر(ص) وجود دارد مانند زیارت ابن عمر و دعای او برای ابوبکر و عمر نزد قبر پیامبر، یا ماجرای سفر بلال از شام به مدینه برای زیارت قبر حضرت، یا ماجرای عمر در زیارت قبر پیامبر بعداز فتح بیت المقدس. بنابراین سخن برخى مبنى بر بدعت بودن زیارت مرقد رسول خدا و این که منجر به شرک شده و حرام است سخنى بى پایه و اساس است؛ زیرا هرگز نمى تواند عملى حرام و بدعت باشد و در عین حال مورد عمل اصحاب و تابعین قرار گیرد. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=42&catid=30207&pageindex=0&mid=324299 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
❓گرفتاری ها، نتیجه گناهان یا امتحان الهی؟❓ ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: مطابق آیات و روایات و بررسی های به عمل آمده، گرفتاری های مختلفی كه در دنیا به سراغ انسان‌ها می آید، حکمت های گوناگونی دارند كه برخی از آنها عبارتند از: آزمایش و امتحان الهی، کفّاره و تطهیر گناهان، و برخی از آنها نیز ثمره بی تدبیری و سهل انگاری های انسان در زندگی است. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27223&pageindex=0&mid=414691 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
⚠️آفات و مضرات مشروبات الکلی⚠️ ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: نوشابه هاى الکلى زیان هاى بسیارى دارند، از جمله: کاهش عمر، ضعیف شدن عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند، بالا رفتن ارتکاب جرائم، فقدان مغزهای متفکر و...؛ لذا در سوره بقره گناه آنها از نفعشان بیشتر دانسته شده؛چراکه اگر در تجارت مشروبات الکلى، سودى براى بشر باشد و یا فرضاً چند لحظه بى خبرى و فراموش کردن غم ها براى او سودى داشته باشد زیان آن به مراتب، وسیع تر و طولانى تر است. بنابراین، هیچ انسان عاقلى به خاطر نفع کم آن، به این همه زیان تن نمى دهد. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=42&catid=27290&pageindex=0&mid=319146 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
⁉️آیا خلق انسان های «عقب مانده ذهنی» با هدفمند بودن خلقت انسان برای رسیدن به «کمال» منافات ندارد؟!⁉️ ________________ ✍ پاسخ اجمالی: 1⃣ اولا: همه اتفاقات این جهان از علل و اسباب خود تبعیت می کنند و خدواند نیز این نظام را به بهترین وجه قرار داده است. اگر در جایی حوادثی اتفاق می افتد که در ظاهر شر می باشد، در حقیقت بخاطر تعارض بین علت هاست؛ انسان یا سایر موجودات در معرض اموری قرار می گیرند که سلامتی و حیات آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. در نتیجه وجود چنین مخلوقاتی در هدف دار بودن نظام هستی خللی وارد نمی کند؛ زیرا خلقت اولیه الهی بدون نقص است و هیچ وقت انسانی بدون دلیل به صورت عقب مانده و مجنون خلق نمی شود. 2⃣ ثانیا: بسیاری از این افراد نیز می توانند در حدّ خود مسیر تکامل را طی کنند و به مراتبی از کمال برسد که آن مرتبه نزد خدای متعال مساوی با کمال صاحبان استعداد و امکانات کامل است. قواعد عقلی نیز می گوید: «کمال هر شیئی به حسب نیرو و استعدادی است که دارا است» و در آیه 286 سوره بقره می خوانیم: «خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايی اش، تكليف نمى کند». به عبارتی دیگر: «کمال هر موجودی با استعداد او مقایسه می شود و هر کس با تلاش متناسب با امکاناتش به مراتبی از کمال می رسد که نزد خدای متعال پذیرفته است». 3⃣ ثالثا: در برخی روایات هم بیاناتی به چشم می خورد که به انسان های عقب افتاده و مجنون و همچنین کودکانی که قبل از بلوغ از دنیا رفته اند و ... - با توجه به اینکه همه انسانها کامل برانگیخته می شوند- در قیامت یا عالم برزخ فرصت مجدد اعطا می شود و مورد آزمون قرار می گیرند تا وضع تسلیم یا تمرّد آنها در برابر تکالیف الهی معین شود. بنابراین امکان تکامل و هدایت چنین اشخاصی از بین نمی رود و چنین اشخاصی می توانند حتی پس از مرگ کمال و سرنوشت خویش را رقم بزنند. ✍ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27198&pageindex=0&mid=414700 ________________ Channel: @makaremeshirazi
⁉️آیا وجود انسان های «ناقص الخلقه» با حکمت و سازگار است؟!⁉️ ________________ ✍ پاسخ اجمالی: 🔹اصل در آفرینش انسان صحّت و سلامت است، چرا که خداوند دستگاه خلقت را به نحو احسن آفریده و خللی در آن نیست. 🔹با وجود این اصل، ممکن است بخاطر نوع عملکرد انسان ـ در مواردی به دلیل «تزاحم علل» ـ در خلقت خللی ایجاد گردد. 🔹برای پیشگیری از چنین سرنوشتی، معصومین(ع) سفارشاتی نموده اند که رعایت آن سلامت خلقت را تضمین می کند. 🔹از لحاظ عقلی، بهداشتی و پزشکی نیز اموری وجود دارد که رعایت آنها نیز می تواند در سلامت جنین مؤثّر باشد. 🔹لازم به ذکر است که خداوند نسبت به افراد گرفتار به نقص، لطف کرده و تکلیف سبک تری تعیین می نماید؛ و اجر بیشتری برای اعمالشان در نظر می گیرد. ✍ پاسخ تفصيلي: http://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27203&pageindex=0&mid=414701 ________________ Channel: @makaremeshirazi
⁉️آیا درست است که حضرت علی(ع) ازدختر ابوجهل خواستگاری کردند و رسول خدا(ص) به همین مناسبت فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر کسی او را بیازارد، مرا آزرده است»؟!⁉️ ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: 1⃣ اولا: پذیرش این ادعا متضمن پذیرش مخالفت پیامبر(ص) با حکمی است که صریحا در قرآن مجاز شمرده شده است؛ یعنی«جواز ازدواج همزمان مرد مسلمان با چهار زن». چگونه رسول خدا(ص) آنچه را که اسلام مباح کرده، انکار نموده است؟! 2⃣ ثانیا: طبق روایات اهل سنّت و شیعه، رسول خدا(ص) فرمود: «من فاطمه را به عقد علی در نياوردم مگر آنكه خدا در آسمان او را به همسرى علي در آورد»؛ آیا معقول است که خداوند كسى را برای همسری حضرت زهرا(س) برگزیده باشد که او را آزار نمايد؟! 3⃣ ثالثا: نقل این واقعه در در منابع اهل سنّت، نهایتا به یک راوی، یعنی «مسور بن مخرمه» باز می گردد؛ بنابراین این انتظار می رود که این راوی وقایع مربوط به این موضوع را به یک گونه نقل کند. در حالی که وحدتی در چگونگی نقل جزئیات آن وجود ندارد! چنین تناقض و تهافتی اعتبار این واقعه را به شدت زیر سؤال می برد. تاریخ نویسان می گویند به دنیا آمدن مِسوَر بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه بوده و مسور در آن زمان نهایتا شش یا هفت سال بیشتر نداشته است؛ اگر راوی اصلی در سنّی نبوده باشد که این وقایع را دیده و در حافظه خود ضبط کند، یا خود در بزرگ سالی این روایات متناقض را ساخته، یا جاعلان به زبانش بسته اند و از آنجا که دروغ گو کم حافظه است دچار تناقض می شود. 4⃣ رابعا: سند این حدیث حتّی با معیار های اهل سنّت نیز قابل پذیرش نیست؛ درباره دو تن از رجال سند این حدیث، یعنی «مسور» و «زهری»، در منابع رجالی و تراجم اهل سنّت اوصافی ذکر شده که قبول این حدیث را از آنان دچار مشکل می کند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=29463&pageindex=0&mid=412654 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
⁉️اگر خداوند مي دانسته که بنده ای قرار است جهنّمی شود، چرا او را خلق کرد؟!⁉️ ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: 🔹 خداوند هدف خود از آفرينش انسان را کمال و رسيدن او به مرحله عبوديّت معرّفي کرده است. عبوديّت وقتي معنا مي يابد که انسان در انجام کارهايش صاحب «اختيار» باشد. از تبعات اختيار، اينست که عدّه اي با سوء انتخاب و انجام معاصي جهنّمي خواهند شد. نيز اقتضا مي کند که خداوند با جزا و پاداش خود با بندگان رفتار نمايد. 🔹 از طرفي منحصر شدن آفرينش خداوند به انسان هاي بهشتي به معناي پديد آمدن «جبر» است. زيرا بايد انسان هايي را تصور کنيم که جز خوبي چيزي را انتخاب نکنند و الا محکوم به عدم مي باشند. 🔹 علاوه بر اين، اگر قرار بود خلقت فقط به بندگاني تعلّق گيرد که به بهشت مي روند، اصولا خود بهشت و نعمات آن نيز بيهوده بود؛ زيرا بهشت پاداش کساني است که با انتخاب هاي درست خويش، امتحان هاي سخت الهي را پشت سر گذاشته و فضيلت هاي وجودي خود را به فعليت رسانده باشند. 🔹 درباره از سرنوشت آدميان نيز بايد گفت؛ «اختيار و اراده» آدمی نيز در علم خدا وجود دارد؛ اما اين به معناي مجبور بودن آدمي بر ارتکاب آن عمل خاص نيست؛ مثل علم معلّم به رفوره شدن دانش آموز. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=44&lid=0&catid=27366&mid=412380 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
❗️تقاضای رؤیت خدا، از سوی حضرت موسی(ع)!❗️ اگر خداوند قابل دیده شدن نیست، چرا حضرت موسی(ع) در آیه «ربّ ارنی انظر الیک» تقاضای دیدن خداوند را کرد؟! ________________________ ✍ پاسخ اجمالی: 🔹برخی از مفسّران گفته اند مراد از «رؤيت» در تقاضای حضرت موسی(ع)، درخواست قطعى ترين و روشن ترين مراحل علم است که از باب مبالغه، از آن تعبیر به «رؤيت» شده است. یعنی حضرت موسی(ع) درخواست کرد تا به «علم حضوری» از ذات پروردگار آگاهی یابد. در آیات قرآن نیز هر جا كه سخن از «رؤیت خداوند» به میان آمده، منظور همین گونه از علم است. یعنی رؤیتی که در آن حاجتى به عضو بينايى نيست. آیاتی چون «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ» و «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» بر چنین علم و رؤیتی دلالت دارند. 🔹طبق دیدگاهی دیگر، تقاضای رؤیت پروردگار از سوی بنی اسرائیل بوده است؛ نه حضرت موسی(ع). ایشان تنها درخواست آنان را بیان نموده است. بنابراین، حتّی اگر درخواست رؤیت حسّی نیز در میان باشد، اشکالی بر مقام حضرت موسی(ع) وارد نیست. آیه 155 سوره اعراف، آیات 55 و 56 سوره بقره و آیه 153سوره نساء بر این واقعیّت دلالت دارند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27396&pageindex=0&mid=414739 ________________________ Channel: @makaremeshirazi