🌺 #فرزندآوری در آئینه روایات 🌺
___________________________
✍ چکیده مقاله:
با ترویج اندیشه «زندگی بهتر با فرزند کمتر» طی دو دهه گذشته، منابع دینی نادیده گرفته شده و در حال حاضر با بی خبری های فراگیر، گاهی این سئوال طرح می شود که آیا منابع دینی ما در موضوع فرزند آوری نگاهی اثبات گرایانه دارند؟! و آیا می توان مستظهر به آن، از مؤمنین به اسلام خواست که فرزند بیاورند؟ آیا این منابع توصیه ای صریح و مستقیم در این باره دارند؟ این مقاله در صدد پاسخ به این سئوال از منظر روایات است.
📖 عناوین مهم مقاله عبارتند از:
🔹 احادیث صریح و صحیح السند مشوّق فرزندآوری
🔹 معنای صحیح احادیث نکوهش کننده فرزندآوری و رفع شبهه از آنها
🔹 پاسخ به دغدغه های مالی فرزندآوری در احادیث اهل بیت(علیهم السلام)
✍ متن تفصیلی مقاله: https://maaref.makarem.ir/l/0416641
#فرزندآوری در آیینه آیات قرآن: https://eitaa.com/makaremeshirazi/1381
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸آیا قرآن به همین صورت کنونى و موجود امروز، بر #پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و دلایل عدم تحریف #قرآن چیست؟
🔸اگر شیعه به تحریف قرآن اعتقاد ندارد، چرا کتاب «فصل الخطاب» محدث نورى را که درباره #تحریف نوشته شده است، نقد نمى کند؟
🔸آیااهل بیت(علیهم السلام) قرآن موجود در میان #مسلمانان را همان کتاب #خدا مى دانستند؟
🔸دیدگاه علماى شیعه در رابطه با مسئله تحریف قرآن چیست؟
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/DdXaR
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
میراث فرهنگی و علمی امام باقر(ع)
___________________________
✍ متن اجمالی:
🔹 امام باقر(ع) آثار مهمی در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است.
🔹 بخش زيادی از مسانید فقهی و تفسیری شیعه، اخبار تاریخی در مورد انبیا، امیر المؤمنین(ع) و جنگ صفین، از ايشان نقل شده است.
🔹 روايات اخلاقی، روایات فقهی در احکام و مناسک حج، و اخبار بسیاری در تفسیر قرآن از ايشان به ما رسيده است.
🔹 همچنین امام باقر(ع) در موضوعات کلامی نیز روایاتی را از امام علی(ع) در مسائل مربوط به توحید و صفات خداوند نقل کرده است.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414568
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸تضاد وحی با #علوم تجربی!
🔸گستره #وحی در بیانات و اعمال پیامبر؟
🔸چگونگی یقین #پیامبر به وحی بودن الهاماتش؟
🔸وحی، حقیقتی غیر قابل درک برای عموم بشر و بی ثمر!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/VuCpP
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
🌴 ویژه نامه شهادت امام هادی(علیه السلام) 🌴
https://eitaa.com/makaremeshirazi/1434
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
پاسخ به شبهات
🌴 ویژه نامه شهادت امام هادی(علیه السلام) 🌴 https://eitaa.com/makaremeshirazi/1434 _________________
🌴 ویژه نامه شهادت امام هادی(علیه السلام) 🌴
___________________________
🔹 امام هادی(ع) در منابع تاریخی
امام علي النقی(ع) ملقب به «هادی» دهمین امام شیعیان است. ايشان و فرزندشان امام حسن(ع) به عسکریين شهرت یافتند؛ چراكه آنان به دستور خلفای عباسی از سال 233 تا آخر عمرشان در سامرّاء تحت نظر بودند. از آنجا که سه امام دارای كنيه «ابو الحسن» بودند، ابو الحسن اول به امام کاظم(ع)، ابو الحسن ثانی به امام رضا(ع) و ابو الحسن ثالث به حضرت هادی(ع) اختصاص داده شد. دشمنی زمامداران عباسی نسبت به امام هادی(ع)، اقامت اجباری در سامرا و نداشتن بيماری خاصی، احتمال مسمومیت و شهادت ایشان را تقویت می کند.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414893
___________________________
🔹 سياست خلفای عباسی در مورد امام هادی(ع)
سياست خلفاي پیش از «متوکل»، دفاع از معتزله در برابر اهل حدیث بود كه باعث ايجاد فضاي مساعد سياسي براي علویان شد. با آمدن متوکل، تنگ نظری ها آغاز شد و با حمایت از «اهل حدیث» و بر انگیختن آنها بر ضدّ معتزله و شیعه، سرکوبی جریانات مزبور با شدّت دنبال شد. از جمله برخوردهای تند و ناخوشایند متوکل با طالبیان، تخریب مقبره امام حسین(ع) و شخم زدن و هموار کردن زمین های اطراف آن و زراعت بر روی آن و سخت گیری شدید بر زائران امام حسین(ع) و مجازات های هولناک آنهاست.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414896
___________________________
🔹 بيشتر شیعیان امام هادی(ع) از «ایران»
دلايل زيادي وجود دارد كه بيشتر اصحاب امام هادی(ع) ايرانی بودند. در زمان امام هادی(ع) «قم» مهمترین مرکز تجمّع شیعیان ایران بود. مردم «قم» رابطه مالی با امام(ع) داشتند و نامه آنها به حضرت درباره غلو و سختگیری آنها درباره «غالیان» در تاريخ آمده است. دو شهر «آبه» یا «آوه» و «کاشان» نیز تابع بینش شیعی قمی ها بودند. نامه امام هادی(ع) به وكيل خود در «همدان» نيز قابل توجه است. هم چنين لقب های محلی اصحاب امام هادی(ع) مانند «بشار نیشابوری»، «یزید جرجانی»، «سعید اهوازی» و ... شاهدی بر این امر است.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414953
___________________________
🔹 «سازمان وكالت» در عصر امام هادی(ع)
در دوران اختناق شدید بني عباس، ارتباط امام هادی(ع) با شیعیان كاملاً دقيق و برنامهريزي شده و تحت سیستم وکالت بود كه علاوه بر جمعآوری خمس و ارسال آن برای امام، در معضلات کلامی و فقهی، و در جا انداختن امامت امام بعدی، موقعیت محوری در منطقه خود داشتند. از این رو امام(ع) با تكذيب وکلای منحرف و جايگزينی افراد صالح، سعي داشتند نظام وکالت نقشی اساسی در تثبیت موقعیت سیاسی و فرهنگی شیعه ایفا کند. از سویی وکلا توسط نامه با امام در ارتباط بودند و بخش عمده ای از معارف فقهی و کلامی آن بزرگواران، با نامه به دست شیعیان می رسید.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414910
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
🔶 ماه رجب
🔸 لیلة الرغائب
🔸 اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه
🔸 اعمال مخصوص شب ها و روزهای ماه رجب
🔸 شب بیست و هفتم ماه رجب (شب مبعث)
🔸 و...
📖 مطالعه : https://makarem.ir/prayer/?lid=0&view=1
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
🌴 ویژه نامه امامت، منزلت و هدایت امام هادی(علیه السلام) 🌴
https://eitaa.com/makaremeshirazi/1440
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
پاسخ به شبهات
🌴 ویژه نامه امامت، منزلت و هدایت امام هادی(علیه السلام) 🌴 https://eitaa.com/makaremeshirazi/1440 ___
🌴 ویژه نامه امامت، منزلت و هدایت امام هادی(علیه السلام) 🌴
🔸 تردید شیعیان در امامت امام هادی(ع)
پس از شهادت امام جواد(ع)، فرزندش امام هادی(ع) در شش سالگی به امامت رسید. از آنجا که شیعیان به استثنای معدودی، مشکل بلوغ امام درباره امام جواد(ع) را پشت سر گذاشته بودند، در زمینه امامت امام هادی(ع) تردید خاصی برای بزرگان آنها به وجود نیامد. آن عده معدودی نیز که برای مدّت کوتاهی به امامت «موسی مبرقع» معتقد گردیدند، پس از مدّتی از امامت وی به امامت امام هادی(ع) بازگشتند. «سعد بن عبداللّه» بازگشت این افراد به امام هادی(ع) را، از آن روی می داند که خود «موسی مبرقع» از آنان بیزاری جست و از خود راند.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414894
🔸 مقام و منزلت امام هادى(ع) در بیان علماى اهل سنت
ابوعثمان عمرو بن بحر بن جاحظ از علمای اهل سنّت در ارتباط با امام هادی(ع) می گوید: «هر یک از آنان، عالم، زاهد، ناسک، شجاع، جواد، طاهر و تزکیه کننده اند... این سلسله جلیل القدر براى هیچ خانه اى از خانواده هاى عرب و نه از خانواده هاى عجم اتفاق نیفتاده است». هم چنین شمس الدین محمّد بن احمد بن عثمان ذهبى می نویسد: «در سال 254 هـ.ق ابوالحسن على بن جواد...وفات یافت...او شخصى فقیه، امام و متعبّد بود».
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0325304
🔸 تاكيد امام هادی(ع) بر اصالت «قرآن»
امام هادی(ع) در رساله مفصلی درباره تحريف قرآن، ضمن تاكيد بر اصالت قرآن، آن را معيار سنجش روایات و تشخیص صحیح از ناصحیح و تنها متن مورد استناد همه فِرَق اسلامی دانستند و با تقسيم اخبار به روایات حق و اخبار باطل به اجماع قاطبه امّت اشاره كردند كه قرآن حق است و هيچ ترديدي از سوی فرقه های اسلامی وجود ندارد.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414911
🔸 امام هادی(ع) و مساله حدوث و قدم «قرآن»
درباره مسأله «حدوث» و «قدم» قرآن در روایات ائمه(ع) بحثی نشده است و تنها نامه ای از امام هادی(ع) به یکی از شیعیان وجود دارد كه تاكيد می كند نبايد جانب «حدوث» یا «قدم» قرآن را گرفت. در قسمتی از نامه چنين آمده است: «به عقیده ما جدال و گفتگو درباره قرآن بدعت است و در گناه و مسئولیت آثار زشت ناشی از آن، سؤال کننده و جواب دهنده هر دو شریکند ... قرآن کلام خدا است؛ از پیش خود اسمی بر آن نگذار که در این صورت از ستمگران خواهی بود...».
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414951
🔸 امام هادی(ع) و مبارزه با «غاليان»
«غُلات»، براي سودجوی یا به دلیل کج فکری، خود را به ائمه(ع) منتسب کرده و مخالفت ائمه با خود را نوعی تقیّه می دانستند. از این رو امام هادی(ع) با غالیانی كه در بین اصحاب شان نفوذ كرده بودند درگیر شدند و علاوه بر رد سخنان افرادی مانند «محمد بن حسکه» و «قاسم یقطینی»، وابستگی آنان به خاندان رسالت را انکار کرده و آنان را مورد لعن و نفرین قرار دادند. ایشان حتی از شیعیان خود خواستند در صورت دسترسی، آنان را به قتل برسانند. همچنین تكذيب و هتك «فارس بن حاتم» و صدور حكم قتل وی، از اقدامات امام هادی(ع) در مبارزه با «غاليان» بود.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414950
🔸 انحرافات كلامی در عصر امام هادی(ع)
از مسائل کلامی مطرح در زمان امام هادی(ع)، بحث «تشبیه» و «تنزیه» خدا بود كه ايشان بر حقانیت «تنزیه» تأکید کردند و تلاش نمودند تا شيعه را از اين تهمت برهانند. ايشان فرمودند: «از ما نیستند کسانی که گمان كنند خدا جسم است و ما در دنیا و آخرت از آنها بیزاریم. جسم، خود مخلوق است و خالق آن خداست و اوست که به آن جسمیت بخشیده است». مسئله ديگر «رؤیت خدا در قیامت» بود كه امام(ع) آن را محال دانستند. در مسأله «جبر و اختیار» نیز امام هادی(ع) در رساله ای به شرح حدیث «لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین» پرداختند.
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0414913
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸جایگاه و اهمّیّت دعا در فرهنگ اسلامی
🔸نسخه هاى قرآنى سیر و سلوک الى الله
🔸اهمیت ذکر پروردگار در قرآن و احادیث اسلامى
🔸ریاضت های مشروع و نا مشروع در سیر و سلوک و تهذیب نفس
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/CbVvH
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸شرائط استجابت «دعا»
🔸«دعا» بهترین هدیه #الهی
🔸اهمیّت دعا و #نيايش در اسلام
🔸منافات دعا با عقیده به سرنوشت مشخص در #علم و قضا و قدر الهی!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/RdFjS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
نقش «بسيج مردمی» در دفاع از حكومت اسلامی؟
___________________________
✍ متن اجمالی:
در عصر ما فنون نظامى تخصصى شده و بايد از نيروهاي متخصص استفاده كرد. لذا بايد گروهي به عنوان كادر ثابت در ارتش بمانند و شب و روز آماده مقابله با دشمن باشند.
ولى با اين حال نقش بسيج و نيروهاى عمومى ـ مردمى، مهم است.
آنها در جنگ تحميلى هشت ساله نقش خود را به خوبي ايفا كردند و اگر نبودند، بخش هاى عظيمى از ايران به اشغال دشمن در مي آمد.
بنابراين اگر بعضى تصور كنند كه مسأله بسيج مردمى مخصوص زمانى بوده كه فنون نظامى پيچيده نبوده سخت در اشتباه اند.
بسيج مردمى حتي از كشورهاى اسلامى نيز دفاع مي كند.
#راهیان_نور
#بسیج_مردمی
✍ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0405780
___________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi