eitaa logo
پاسخ به شبهات
366 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸توصيه هاي امام علي(علیه السلام) به اصحاب در «جنگ» 🔸استدلال امام علي(علیه السلام) برای جنگ با اصحاب «جمل» 🔸جرائم سنگين اصحاب «جمل» از زبان امام علي(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/DqWeW #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸سرانجام «بنی امیّه» از زبان امام علي(علیه السلام) 🔸هدف «بنی امیّه» از حکومت 🔸امام علي(علیه السلام) و پیشگوئي سرنوشت «بنی امیّه» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/QiOcI #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❓ نسبت زکات با عدل و حکمت الهي و عدالت اجتماعی ⁉️ پرسش: اجبار به پرداخت زکات چه حکمتي دارد؟ آيا اجبار به پرداخت زکات با عدل الهی منافات ندارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 دين اسلام به عنوان يك «آئين جامع» كه تمام نيازمندي هاى مادى و معنوى در آن پيش بينى شده پا به عرصه ظهور گذاشت. با توجه به اينكه اسلام توجه خاصى به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، زكات مهم ترين نقشها را در اين حمايت و مبارزه به عهده دارد. 🔸 موارد مصرف زکات در قرآن چنين است: کمک به فقيران و مستمندان، حقوق كسانى كه براى جمع آورى آن مى كوشند، جلب و جذب غير مسلمانان به اسلام، خريدن و آزاد ساختن بردگان، اداى دين بدهكارانى كه از پرداختن بدهى خود عاجزند، کمک به افرادى كه در سفر وا مانده اند، و هر کار خيري راه خدا و امور عام المنفعه. 🔸 رفع شدن نيازهای مذکور از بستر جامعه نه تنها موجب گسترش «عدالت اجتماعي» مي گردد بلکه زمينه شکل گيری «امنيت اجتماعی و مالی» را نیز به عنوان يکی از اساسی ترين مؤلفه هاي «عدالت اجتماعي» فراهم مي آورد. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0411865 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🔸 حکم فطریه ی میهمان؟ 🔸 زکات فطره مهمان یک شبه؟ 🔸 معیار نانخور شدن میهمان؟ 🔸 شرایط وجوب زکات فطره؟ 🔸 حکم زکات فطره دانشجویان خوابگاهی؟ 🔸 حکم زکات فطره ی سربازان؟ 🔸 میزان زکات فطره قابل پرداخت به فقیر؟ 🔸 معيار تعيين خوراک برای پرداخت فطره؟ 🔸 وقت اداى زكات فطره؟ 🔸 و... 🔸 مطالعه در : 👇 https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0 🔸 این پست را هم مطالعه کنید: 👇 تجارت شکر!؟ سهام شرکت قند دزفول!؟ ارتباط آیت الله مکارم با فردی به نام مدلل؟! https://multimedia.makarem.ir/fa/Video/Show/417998 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از ديدگاه اسلام؟ ✍️ متن اجمالی: 🔸 در روايات پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در مورد حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» تأكيد زيادي شده است. 🔸 در روايتي آمده: «چهارپا بر صاحبش شش حق دارد؛ اين كه بيش از طاقتش بر آن بار نگذارد و پشت آن را مجلسى براى سخن گفتن قرار ندهد و هنگامى كه در منزلگاه پياده مى شود، نخست آذوقه او را آماده كند، بدن او را داغ نكند و به صورتش شلاق نزند؛ و هر زمان از كنار آب مى گذرد آب را بر او عرضه كند». 🔸 در روايت ديگري آمده است: «درختانِ سرزمين دشمن را قطع نكنيد؛ نسوزانيد و با جريان سيل آساى آب، آنها را از ميان نبريد و آب آشاميدنى دشمن را آلوده نسازيد». ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0416534 https://maaref.makarem.ir/l/0406274 https://maaref.makarem.ir/l/0411820 https://maaref.makarem.ir/l/0411757 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ اعتبار بيعت اهل حّل وعقد براي تعيين خليفه؟ ❓ آيا بيعت اهل حّل وعقد مى تواند معيار تعيين خلافت باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: 🔸 بيعت نزد عرب راهى براى تعيين حاکم و انتخاب رهبر نبود؛ بلکه براى تأکيد عملى و التزام به لوازم ايمانى بود که قبلاً داشتند. بر فرض هم که بيعت، راهى براى تعيين حاکم باشد، يکى از راه ها بود و نه تنها راه! 🔸 شورا يا بيعت در صورتی راهى براى تعيين حاکم به شمار مى رود که پيامبر(ص) شخصى را براى رهبرى تعيين نکرده باشد. لذا با وجود روايات متواتر و فراوان مبني بر تعيين علي(ع) از طرف پيامبر(ص)، آن بيعت اجتهاد در مقابل نصّ است. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325779 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» از ديدگاه قرآن ✍️ متن اجمالی: «اسراف» و «تبذير» به معناى وسيع كلمه از گناهان بزرگ است كه «قرآن» در مذمّت آن مى فرمايد: «مسرفان، اهل آتش اند» و در مورد «تبذير كنندگان» نيز مى فرمايد: «تبذير كنندگان هميشه برادران شياطين بوده اند». روشن است سرنوشت شياطين و برادرانشان چيزی جز گرفتار شدن در كانونِ قهر و غضب الهى يعنى دوزخ نخواهد بود. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0417980 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان» از ديدگاه قرآن ✍️ متن اجمالی: «عیب جویي» و «غیبت» از گناهان كبيره است؛ زيرا آبرو و حيثيتِ افراد با ايمان را بر باد مى دهد و لذا «قرآن» وعده دوزخ به آنها داده و مى فرمايد: «واى بر هر عيبجوى غيبت كننده اى، همان كس كه اموالى را جمع آورى و شماره كرده، گمان مى كند اموالش او را جاودانه مى سازد، چنين نيست، بزودى در آتش خرد كننده پرتاب مى شود». به نظر مى رسد تمام كسانى كه ديگران را مسخره می كنند و با نيشِ زبان و حركاتِ چشم و آبرو در پشت سر و پيشِ رو، در جستجوى پرده برداشتن از عيب افراد هستند تا حيثيتشان را بر باد دهند نيز مشمول اين آيه مي شوند. ✍️ متن تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0417979 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸دست تحریف در احادیث وصایت 🔸وصایت على(علیه السلام) در بیان عمرو بن عاص 🔸بررسي روايت بخاري درباره انكار وصایت على(علیه السلام) توسط عايشه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/TuJpS #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
⁉️ اجماع بر تخریب قبور!؟ ❓ پرسش: آیا برای ممنوعیّت بناء بر قبور اجماعى وجود دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اگر منظور از اجماع این باشد که علما در کتب فقهى و روایى همگى چنین فتوایى داده اند چنین چیزى ادعایى بیش نیست. چرا که پاره اى از علماى اهل تسنن بر خلاف آن نظر داده اند. اما اگر منظور، سیره عملى مسلمین بر عدم بناى بر قبور باشد، باید گفت: سیره مسلمین تا زمان عبدالوهاب و اقدام به انهدام قبور و قتل و غارت در حجاز و نجد و عراق و سایر سرزمین هاى اسلامى، بر خلاف این رویه بوده است. قبل از اسلام نیز بر قبور انبیا و صلحا سایبان و بنا قرار داشته، مانند: قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف(ع). ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325903 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸عدم دلالت حديث منزلت بر خلافت علي(علیه السلام)! 🔸احتجاج های امام علی(علیه السلام) بر خلافت بلافصل خود بعد از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)؟ 🔸ابلاغ نشدن حدیث غدیر در مکّه و عرفات، نشانی از عدم دلالت آن برای ولایت علی(علیه السلام)! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/LwTtN #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❓ سابقه بنا بر قبور قبل از قرن پنجم؟ ⁉️ پرسش: آيا پيش از قرن پنجم احداث بنا بر قبور سابقه نداشته است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اين سخن ادعايى بيش نيست و بطلان آن با کمترين دقّت در تاريخ آشکار مى شود: ➖ بدن مطهّر پيامبر(ص) در حجره عايشه دفن شد و اين بنا در همان قرون اوّل چند بار تجديد بنا شد. ➖ عباس و ائمه اهل بيت(ع) در دارعقيل دفن شدند که خانه اى مسقف بوده و جنازه ها را در آن دفن مى کردند. ➖ قبر سعد بن معاذ در دار ابن افلح بوده و در زمان عبدالعزيز بن محمد در قرن دوّم روى قبر او قبّه اى وجود داشته است. ➖ همچنين، معروف است که هارون الرشيد در قرن دوّم براى على(ع) قبّه و بارگاه درست کرد. ✍️ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0325909 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi