eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸خانه علی(ع) مصداق «فِي بُيُوت أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» 🔸شأن نزول آيه «اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّاً» 🔸شأن نزول آيه 54 سوره «مائده» «... فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْم يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/UkCcJ #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❗️ اثبات بهائیّت با قرآن! ❓ «بهائيان» برای اثبات مذهب ساختگی خود به چه آياتی از قرآن تمسّك كرده اند و چه پاسخی به ادعايشان داده شده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «بهائيان» براى اثبات مذهب خود به آيه 5 سوره «سجده» تمسّك كرده، گفته اند: در اين آيه منظور از «امر»، دين و مذهب و منظور از «تدبير»، فرستادنِ دين و «عروج»، نسخ دين است و چون هيچ مذهبى نمى تواند بيش از هزار سال عمر كند، بايد جاى خود را به مذهب ديگر دهد. اين استدلال اشكالات واضحى دارد: 1. «امر» به معنی فرمانِ آفرينش استعمال شده نه به معنى دين و مذهب. 2. كلمه «تدبير» نيز در مورد آفرينش به كار رفته، نه نازل گردانيدن مذهب. 3. آيات قبل و بعد آيه بالا مربوط به آفرينش جهان است نه تشريع اديان. 4. كلمه «عروج» به معنى صعود كردن آمده نه نسخ اديان و ... ✍️ پاسخ تفصیلی: http://maaref.makarem.ir/l/0418841 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🌕 ابوطالب حامی رسالت و مؤمن قریش ✍️ متن اجمالی مقاله: نهضت پیامبر اسلام(ص) علیه باورهای شرک آلود و خرافی عرب جاهلی، مبارزه ای همه جانبه بود. امّا حفظ وضع ناگوار دوران جاهلیّت عربی، تضمین کننده منافع مادی و غیرمادی بسیاری از قدرتمندان جامعه عقب افتاده آن روزگار بود. رسالت روشنگرانه پیامبر، آن منافع را به خطر می انداخت. بنابراین صاحبان قدرت با همه توان خود در صدد مقابله با رسول خدا برآمدند. در مقابل، کسانی بودند که همه سرمایه و نفوذ معنوی شان را در راه حمایت از پیامبر اکرم(ص) و اهداف متعالی توحیدی او هزینه کردند. یکی از مهم ترین این اشخاص، ابوطالب عموی پیامبر بود. ابوطالب با هزینه کرد همه سرمایه های مادی و معنوی خویش، تأثیر بسیار مهمّی در حفظ اسلام از خطرات جامعه عرب جاهلی داشت. او عموی پیامبر و یکی از صاحبان نفوذ و بزرگان مکه بود. حمایت های او از پیامبر از زمان کودکی و به عهده گرفتن سرپرستی آن حضرت شروع شد. با شروع بعثت نيز او یکی از اولین حامیان نهضت نبوی بود. ابوطالب لحظه ای از حمایت کامل خود از پیامبر- حتی به قیمت رویارویی مستقیم با اشراف قریش - دست نکشید و این حمایت را تا آخرین روزهای حیاتش نیز ادامه داد. ✍️ متن تفصیلی مقاله: https://maaref.makarem.ir/l/0419066 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸«معاد» لازمه هدف مندی آفرینش 🔸شباهت های «وجدان» با «قیامت» 🔸قانون «عدالت عمومی» دلیلی بر حقانیت «معاد» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/RlOkM #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
📚 «پیشرفت علم» پلی به سوی معاد باوری ❓ چگونه می توان بواسطه اکتشافات جدید علمی، معاد و جهان پس از مرگ را اثبات نمود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: پيشرفت علوم تجربى براى نخستين بار نشان داد كه فناى مطلق و نابودى مواد جهان كه فكر جمعى از پيشينيان را به خود مشغول داشته بود، مطلقاً وجود ندارد. «لاوازيه» دانشمند بزرگ فرانسوى اثبات كرد هيچ ماده‌اى در جهان از بين نمى رود؛ بلكه مواد جهان دائماً در حال تغيير شكل هستند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/l/0407495 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ خطبه شقشقیّه، کلام سید رضى! ❓ آیا این سخن که خطبه شقشقیّه از سخنان سید رضى است، نه کلام على(ع) اعتبارى دارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ماهران فنّ [از محدّثین] از شیعه و سنّى خطبه شقشقیّه را نقل کرده اند، و اعتقاد دارند که از خطبه هاى ثابت مولا امیرالمؤمنین(ع) است و هیچ طعنى در [سند] آن نیست. از این رو سخن شخص نادانى که این خطبه را از کلام سیّد رضى دانسته اعتبارى ندارد. زیرا افراد بسیارى در قرن هاى نخستین و پیش از سیّد رضى آن را نقل کرده اند، چنان که معاصران و متأخّران از سیّد رضى این خطبه را با سندى غیر از سند سیّد رضى نقل کرده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0325379 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸تناسخ از نظر قرآن 🔸منظور از «تناسخ ارواح» 🔸عدم فراموشى روح، دلیلی بر بطلان تناسخ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/JuBoB #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❓ آثار عدم رعایت حقوق متقابل حاکم و مردم از منظر امام علی(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) آثار سوء تخلّف حاکم و ملت از حقوق يكديگر را اینگونه بیان مى فرمايد: «در آن زمان اختلاف پيدا مى شود، نشانه هاى ظلم آشكار مى گردد، فريبكارى و بدعت در دين فزونى مى يابد و آداب دينى متروك خواهد شد. در نتيجه بر طبق هوا و هوس عمل مى شود، احكام الهى تعطيل مى گردد و بيماريهاى اخلاقى فزونى مى يابد، در چنين حكومتى مردم از حقوق مهمى كه ترک شده و از باطل هاى عظيمى كه رواج يافته ترسی ندارند، در نتيجه نيكان ذليل مى شوند و شریران محترم، و به دنبال آن بندگان به مجازاتهاى الهى مبتلا خواهند شد». ✍️ پاسخ تفصیلی: https://maaref.makarem.ir/l/0415194 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ انطباق «اسلام» بر امیال خویش! ⁉️ چرا در مباحث اعتقادی، شناخت نظر شارع مقدس و قوانین حقیقی اسلام کار دشواری شده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: امروزه شناخت قوانين اسلامى مخصوصاً در زمينه هاى اقتصادى، به دور از هر گونه گرايش به راست و چپ، از کارهای بسیار مشكل است؛ زیرا بسيارى از گروه ها قبلاً تصميم هاى خود را گرفته اند و اکنون تلاش می کنند مجوّز آن را از اسلام بگیرند! لذا به تكاپو افتادند تا با تفسير و تأويل و حتى گاهى تغيير و تحريف، آیات و روایات را بر مقصودشان منطبق سازند؛ اما آيا فكر نمى كنند كه اسلام راستين همان تسليم مخلصانه و بی قید و شرط در برابر دستورات خداوند است، نه دستورات الهى را به دنبال فكر قاصر خود كشاندن! ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/l/0418471 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸عمده ترين اشكال در مسئله «تجسّم اعمال» 🔸منظور از «ميزان و ترازوي اعمال» در قيامت؟ 🔸«حسابرسی» قیامت، توسط خداوند یا خود انسان؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/HmOlJ #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❗️ خدا می تواند همه را هدایت کند امّا هدایت نمی کند! ⁉️ خداوند در آیه 35 سوره انعام می گوید: «اگر خدا بخواهد، می تواند آنها را برای هدایت جمع کند»، اگر حق این است که همه به خدا ایمان بیاورند، پس چرا خداوند همه انساها را هدایت نمی کند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: «ایمان اجباری» بیهوده است؛ زیرا عبودیّت و تکامل فقط با «اختیار» معنا می یابد؛ در فضایی که همه مجبور به انجام یک نوع کار هستند، تمایز اعمال و نیّتها از بین می رود. ضمن اینکه هدایت اجباری با «نظام علت و معلول» و استعدادها و ظرفیت های اشخاص، منافات دارد؛ کسانی می توانند دعوت پیامبر را بپذیرند که گوش شنوا و جان پذیرنده داشته باشند. از طرفی، تعلّق اراده الهی به هدایت هر شخص، «مشروط بر اراده خود اوست» و بستگی به انتخاب هدایت یا گمراهی توسط او دارد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://makarem.ir/l/0406258 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی 🔸راه های مشروع «تلقیح مصنوعی»؟ 🔸حکم فرزند حاصل از «تلقیح مصنوعی»؟ 🔸محرمیت فرزند حاصل از «لقاح مصنوعی» با مادرِ جانشین و شوهر او؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/JvInV #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir