هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹وکالت چند نفر از شخص واحد
🔹بطلان وکالت با مرگ وکيل يا موکل
🔹صرفه جویی مأمور خرید و استفاده از مبلغ باقیمانده
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه وکالت":
https://makarem.ir/ahkam/fa/category/index/119285
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دشواریهای امامت امام کاظم(علیه السلام)
🔸مختصری از زندگی امام کاظم(علیه السلام)
🔸مواضع کلامی امام كاظم(علیه السلام) در برابر اهل حدیث
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام کاظم علیه السلام":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27859
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (4)
💠 عناد ابن تیمیه با حضرت زهرا(س)!
ابن تیمیه عمر خویش را وقف کتمان و فرو کاستن از فضائل و مقامات اهل بیت و دشمنی با شیعیان کرد. او در این راستا احادیث فضیلت اهل بیت و اتفاقات تاریخی حاکی از حقانیت آنها را تضعیف یا کتمان می کرد.
یکی دیگر از کار های او تقویت جبهه مقابل اهل بیت بود؛ هرچند که مصادیق آن بنی امیه یا خوارج باشند! او در این راستا فضائل جعلی برای سران سیاسی اهل سنت از ابو بکر تا یزید می تراشید و یا خطاهای آنها را توجیه و کتمان می کرد.
او بواسطه تعصّب شیطانی هرگاه تقابلی را با سران سیاسی اهل سنّت در تاریخ مشاهده می کرد به طرف مقابل حمله و جایگاه او را زیر سوال می برد؛ هر چند آن فرد شخصی چون علی بن ابی طالب(ع) یا فاطمه(س) بنت محمد(ص) و یا حسین بن علی(ع) باشد!
💠 اعتراض ابن تیمیه به حزن حضرت زهرا(س)!
ابن تیمیه می گوید: «او بر امرى حزن داشته که فوت شده و باز نمى گردد، ولى ابوبکر از ترس این که حضرت پیامبر کشته شود خوف داشته است... چون حضرت فوت کرد هرگز چنین حزنى را ابوبکر نداشت؛ زیرا بى فایده است، نتیجه این که حزن ابوبکر بدون شکّ کامل تر از حزن فاطمه است».
در جواب می گوییم: اولا: حزن ابوبکر که خدا و رسولش از آن نهی کردند ناشى از ضعف ایمان او بوده است.
ثانیا: حزن در فراق محبوب نه تنها امرى جایز و راجح است، بلکه خود پیامبر(ص) نیز در مرگ فرزندش ابراهیم محزون می شد.
💠 اعتراض ابن تیمیه به وصیت حضرت زهرا(س) برای دفن شبانه!
ابن تیمیه مى گوید: «آنچه حلّى نقل کرده که فاطمه وصیّت کرد تا او را شبانه دفن کنند و هیچ کس بر او نماز نگزارد، این مطلب را کسى از فاطمه حکایت نمى کند، و نماز میت خواندن مسلمان بر دیگرى خیر زایدى است که به او مى رسد».
امّا حضرت زهرا(س) به جهت مبارزه سیاسى با دستگاه حاکم و اطلاع مردم از عدم مشروعیّت خلافت آنان، دست به چنین وصیتى زده است.
ضمن اینکه نماز هر کس بر جنازه شخصى منشأ خیر زاید نخواهد بود؛ خصوصا حضرت زهرا(س) که مطابق آیه تطهیر از هر نوع اشتباه و خطایی مصون است.
💠 اعتراض ابن تیمیه به قهر کردن حضرت زهرا(س) با ابوبکر!
ابن تیمیه مى گوید: «قهرکردن فاطمه(ع) از ابوبکر کارى پسندیده نبود و از کارهایى نیست که بتوان بخاطر آن حاکم را مذمت نمود.
این در حالی است که به نص قرآن و حدیث نبوى، حضرت زهرا(س) معصومه است و به غضب او خدا و رسول به غضب درآمده اند و مى دانیم که هر کس شخصى را به غضب درآورد او را آزار داده است. در نتیجه خدا و پیامبر(ص) به غضب فاطمه(س) اذیت شده اند.
قرآن می فرماید: «آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى دهند، خدا در دنیا و آخرت آنان را از رحمت خود دور ساخته، و براى آن ها عذاب خوارکننده اى آماده کرده است».
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#رسول_خدا(ص) #حضرت_زهرا(س)
#ابن_تیمیه #اهل_بیت #یزید #شیعه
#پیامبر(ص) #خوارج #دفن_شبانه #حزن
#بنی_امیه #ابوبکر #قرآن #آزار #عناد
#خلافت #مشروعیت #وصیت #تعصب
___
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸جايگاه «دنیا» و «آخرت» در جهان بینی اسلامی
🔸نسبت «تقدیر الهي» و تلاش برای كسب روزی
🔸تفاوت رفتار انسانها هنگام «فقر» و «غنی»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دنیا":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27214
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (5)
این پرونده: عناد با امیرالمؤمنین علی(ع)
💠 تکذیب واقعه «لیلة المبیت» توسط ابن تیمیه
ابن تیمیه ادعا می کند که آیه «شراء» در شأن حضرت على(ع) نازل نشده است!
در حالی که جماعت بسیارى از بزرگان اهل سنّت این حدیث را در کتاب هاى خود نقل کرده و بعضی آن را تصحیح کرده اند.
💠 اشکال ابن تیمیه در دلالت حدیث منزلت
ابن تیمیه حدیث منزلت را فضیلتی برای امام علی(ع) نمی داند.
در این باره می توان گفت:
اولا: حدیث منزلت وجه شبه وزارت است و لازم نیست همه خصوصیات تشبیه وجود داشته باشد.
ثانیا: برفرض این سخن برای دلجویی باشد، اما با این سخن پیامبر(ص) جانشینی علی(ع) نیز بآشکار گردید.
ثالثا: اگر علی(ع) در زمان حیات رسول(ص) صلاحیت خلافت را داشت، بعد از وفات نیز این صلاحیت را دارد.
رابعا: حدیث منزلت در مواقع مختلف از پیامبر(ص) صادر شده و اینجا علی(ع) با حفظ سمت وزارت و خلافت، مقام ریاست بر مدینه را به نیابت دارا بود.
💠 ابن تیمیه و جعلى دانستن حدیث «اخوّت»!
روایات بسیاری درباره برادری پیامبر(ص) و امام على(ع) نقل شده؛ اما ابن تیمیه با تضعیف این احادیث مى گوید: «حدیث مؤاخاة، باطل و جعلى است؛ زیرا پیامبر(ص) با هیچ کسى عقد اخوت نبسته است».
در این رابطه می توان گفت:
اولا: او تنها در صدد تضعیف این احادیث بوده و هیچ کس با او موافق نیست.
ثانیاً:علماى اهل سنت همچون ترمذى، نسائى، ابن ماجه، و... این حدیث را در کتب خود آورده اند.
ثالثاً: برخى از بزرگان اهل سنت مانند؛ ابن حجر و زرقانى مالکى، تضعیف و ردّ ابن تیمیه را جواب داده اند.
💠 ابن تیمیه و اشکال در عصمت امام على(ع)
ابن تیمیه مى گوید: اگر بگویید: علی(ع) دروازه علم پیامبر(ص) و معصومى است که علم به خبر او حاصل مى شود. مى گوییم: عصمت او به مجرد خبر خودش و به اجماع ثابت نمى شود.
در پاسخ مى گوییم:
اوّلا: از خود حدیث «مدینه علم» استفاده عصمت ایشان شده است.
ثانیاً: این حدیث از طرق دیگر غیر از طریق امام على(ع) نیز نقل شده است.
ثالثاً: عصمت امام على(ع) را مى توان از آیات و روایات دیگر نیز به اثبات رسانید.
رابعاً: مى توان عصمت امام على(ع) را به خبر خودش به اثبات رسانید.
💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «مدینه علم»
ابن تیمیه مى گوید: «حدیث أنا مدینة العلم و علیّ بابها ضعیف تر و سست تر است، و لذا در زمره احادیث جعلى شمرده شده است...»!
پاسخ این است که دروغ ابن تیمیه با سخن علماء اهل سنت روشن می شود؛ به عنوان نمونه، سیوطى درباره این حدیث مى گوید: «این حدیث به تمام طرقش منتهى به درجه حسن مى شود که قابل احتجاج به آن است و لذا ضعیف نمى باشد تا چه رسد به این که جعلى باشد!».
💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث «اقضاکم علی»
ابن تیمیه می گوید: حدیث «اقضاکم علی» صحیح نیست!
در حالی که:
روایت «اقضاکم علی» در منابع مهم اهل سنت مثل صحیح بخاری و مسند احمد و... که مورد استناد علمای اهل سنت می باشد آورده شده است و پیامبر(ص) بارها به دانایی و مهارت علی(ع) در قضاوت اشاره فرموده اند.
علاوه بر ایشان، صحابه و حتی عمربن خطّاب بارها به علم و قضاوت حضرت على(ع) اعتراف داشته اند.
💠 ابن تیمیه و ادعای بیعت نکردن مردم با حضرت علی(ع)
ابن تیمیه در ادعای بیعت نکردن مردم با امام علی(ع) مى گوید: «نصف امّت و یا کمتر و یا بیشتر با او بیعت نکردند بلکه بیشتر مردم با او جنگیدند».
در پاسخ می توان گفت:
اوّلا: امامت منصبى الهى است و علی(ع) خلیفه پیامبر(ص) است که از جانب خدا منصوب شده، که با وجود این نص، مشروعیت آن احتیاج به بیعت مردم ندارد.
ثانیا: آیا عموم مردم با ابوبکر از روى رغبت بیعت کردند یا این که با اکراه و تهدید سلطه او را پذیرفتند؟
ثالثا: علما و محدثان اهل سنّت، اجماع بر بیعت عمومى با حضرت دارند.
💠 ابن تیمیه و ادعای بغض صحابه نسبت به علی(ع)
ابن تیمیه مى گوید: «بسیارى از صحابه و تابعین، بغض على را داشته، او را سب کرده و با او جنگ نموده اند».
در پاسخ می توان گفت:
اوّلا: چرا او اسم این صحابه و تابعین را نمى برد و فقط بدون دلیل ادعا می کند؟
ثانیاً: اگر بعضی از صحابه هم بغض على(ع) را داشته باشند، این نقص آنان است نه نقصى بر حضرت؛ زیرا پیامبر(ص) در شأن او فرمود:
«تو را به جز مؤمن دوست ندارد و جز منافق تو را دشمن نمى دارد»
«هر کس على را اذیت کند مرا اذیت کرده است»
«هر کس على را دشنام دهد مرا دشنام داده است».
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
___
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#امام_جعفر_صادق_علیه_السلام
📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام:
مذهب جعفری چگونه در ایران گسترش یافت؟
عليرغم اينكه ايران توسّط طرفداران خليفه دوم فتح شد، امّا ديرى نپاييد كه بر اثر آزادى و هوشيارى ايرانى ها، مردم با مذهب جعفرى آشنا شدند و آمدن چند نفر از كوفه كافى بود كه مردم قم را به مذهب اصيل تشيّع رهنمون سازد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/WeTkV
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸انگيزه های «دروغ گویی»
🔸شیوه های درمان «دروغ گویی»
🔸استثنائات حرمت «دروغ گویی»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "دروغ":
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27868
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#تصویرسازی #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام 📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلا
به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
- رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع)
- فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع)
- تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث
- راهکار امام صادق(ع) برای تشخیص «روایات صحیح»
- فقه شیعه مدیون زحمات امام صادق(ع)
- احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه
- اوضاع و احوال شيعيان در عصر امام صادق(ع)
- خنثی شدن توطئه منصور با وصیت نامه امام صادق(ع)
- مناظره امام صادق(ع) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت
- تمجید ابوزهره از سجایاى اخلاقى امام صادق(ع)
- تمجید ابوزهره از مقام علمى امام صادق(ع)
- اعتراف ابو حنیفه به فضل و دانش امام صادق(ع)
📖 مطالعه در شاخه امام صادق (ع) با30 مطلب:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858
هدایت شده از makarem.ir
#بازنشر
#یادداشت_روز
🔰 نشانه شناسی مکتب امام صادق علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه
چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق (علیه السلام) است؟ / امام صادق(علیه السلام) و اهتمام به نشر علم / صیانت از تشیع؛ شاخصۀ کلیدی در مکتب علمی امام صادق(علیه السلام) / دانشگاه جعفری؛ شاخصۀ بنیادین در حفظ مذهب راستین تشیع
http://mk6.ir/MrDpG
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹واجب عینی بودن شرکت در انتخابات
🔹مبنای فقهی وجوب شرکت در انتخابات
🔹وجوب شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/YeIaI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#یادداشت_روز
#حاج_قاسم_سلیمانی
🔰 بازشناسی «مکتب سلیمانی» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه
مرد میدان شجاعت / مرد میدان اطاعت / مرد میدان شهادت / مرد میدان وحدت / مرد میدان امنیت / مکتب حاج قاسم خاموش شدنی نیست
http://mk6.ir/UmQlJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
پاسداشت مقام «انسان» در قرآن
«انسان» در توصيف قرآن، گزيده و دردانه مخلوقات و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از انسان، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست؛ جز آنچه در قرآن آمده است كه با بهترين و والاترين توصيفات او را معرفي مى كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدان گونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است.
اينك به فهرستى از اين صفات و ويژگيها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد:
1. خداوند او را با دستان خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ».
2. از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ».
3. امانت خود را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ».
4. همه اسماء را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا».
5. همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا».
6. مقام خلافت از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْاَرْضِ خَلِيفَةً».
7. هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمِيعاً».
پس آن گاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ».
اين ويژگى هاى هفتگانه است كه انسان در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان مخلوق برتر نام گرفته است.
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419886
#انسان #قرآن #مقام_انسان
#احسن_الخالقین #خلافت #علم
#خلیفة_الله #علم_الاسماء #سجده
#خلق #روح #فرشتگان #امانت
___
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹چرایی لزوم شرکت در انتخابات
🔹راه مناسب برای تحقیق در مورد کاندیداها
🔹شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر شرعی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/HxJxF
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹ویژگی های کاندیدای اصلح
🔹دادن رای سفید در انتخابات
🔹خرید و فروش رای در انتخابات
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/FvToI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸علت گفتن «خَيْرُ الرّازِقين» به خداوند
🔸شگفتي های نظام «ارتزاق» در جهان هستي
🔸منافات نداشتن «تقسيم روزي» با تلاش و كوشش انسان
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "روزی دهنده":
http://mk6.ir/QrNeS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دایره و محدوده «رازداری»
🔸روش های تقویت «رازداری»
🔸نهی از افشای «اسرار» اولياء دين
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رازداری":
http://mk6.ir/TgQgP
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
تفاوت «خدای قرآن» با خدای «تورات» و «انجيل»؟
نگاهى كوتاه به عهدين كافى است تا بر ميزان سستى توصيفات خدا در تورات دست يابيم، كه او را در حدّ بى ارزش ترين مخلوقات تنزّل مى دهد و در ساحت قدسى و والاى او دست اندازى هايى نامربوط دارد.
اين داستان آغاز آفرينش است كه در «سفر تكوين» به گونه اى زشت و تحريف شده آمده است و خداى آفريننده و برتر را در آنجا در رقابتى سخت با مخلوق خود و تلاشى نافرجام مى يابيم: «پس خداوند خدا آدم را گرفت و او را در باغ عدن گذاشت تا كار آن بكند و آن را محافظت نمايد. و خداوند خدا آدم را فرموده گفت از همه درختان باغ بىممانعت بخور؛ اما از درخت معرفت نيك و بد زنهار نخورى؛ زيرا روزى كه از آن خوردى هر آينه خواهى مرد».
تورات اين سخن خداوند را دروغى مى داند كه آدم و حوّا را بدان فريب داد تا مانند او آگاه از امور نشوند و در حكومت و حكمرانى بر جهان با او رقابت نكنند؛ اما «شيطان» حقيقت را در اين ماجرا به آنها گفت: «مار به زن گفت هر آينه نخواهيد مرد؛ بلكه خدا مى داند در روزى كه از آن بخوريد چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نيك و بد خواهيد بود»!
اما قرآن دليل نهى از خوردن ميوه از درخت را خطر رنج و سختى در زندگى مى داند كه در صورت خوردن از درخت در انتظار آنها بود؛ دستورى ارشادى كه به مصلحت خود آنها بود: «مباد كه شما را از بهشت بيرون كند تا به رنج افتيد [يعنى در سختى ها و مشقت هاى زندگى؛ پس از اين عيش و نوش و آسايش كنونى]». و اين شيطان بود كه به ايشان خدعه زد و دروغى رسوا به كار بست: «شيطان گفت: پروردگارتان شما را از اين منع نكرد، جز براى آن كه مبادا دو فرشته گرديد يا از جاودانان شويد * و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعاً از خيرخواهانِ شما هستم * پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد؛ پس چون از آن درخت [ممنوع] چشيدند، برهنگى هاشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ هاى [درختان] بهشت بر خود آغاز كردند».
بنابراين، آن كه دروغ گفت و رسوا شد شيطان بود؛ چنان كه در قرآن آمده است؛ اما تورات عكس اين را مى گويد.
تفاوت ديگر اين است كه بنابه گزارش قرآن، آدم و حوّا پيش از آن كه شيطان گمراهشان سازد تا لباسشان را بركَند و عورت هايشان را بديشان بنماياند، تن پوشى داشتند كه آنها را مى پوشاند. به عكس تورات ـ البته تورات ساختگى ـ كه آنها را برهنه فرض مى كند كه خود نيز نمى دانستند برهنهاند، و وقتى از درخت خوردند فهميدند، و در پى پوشاندن خود با برگ هاى بهشتى برآمدند. گويا خدا ايشان را چنان آفريده بود كه چونان حيوانات، بى هيچ احساس شرمى، برهنه باشند، و شيطان بود كه آنها را از اين غفلت و بى خبرى به درآورد.
تفاوت سوم در اين است كه قرآن خداى را ارج مى نهد كه رحمت او بر سر همه بندگان گسترده است، حتّى بر سر كسانى كه به خويش ستم كرده اند كه نبايد از رحمت او نوميد شوند. قرآن مى گويد: «إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ». و آدم را نيز بخشوده و با همه كوتاهى كه در از ياد بردن توصيه خدا و تخلف از آن داشت، او را برگزيده است؛ «ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى». همچنين او را وعده فرموده كه در طول زندگى خود و فرزندانش در زمين مشغول رحمت پيوسته و عاقبت فراگيرشان گرداند؛ «فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ».
اين همه به معناى آن است كه بركات الهى بر زمينيان تا ابد ادامه دارد؛ برخلاف آنچه در تورات آمده كه آدم مورد خشم هميشگى خداوند است، و زمين براى آدم و همسر و فرزندانش تا ابد نفرين شده خواهد بود؛ «پس به سبب تو زمين ملعون شد».
آرى خداوند در توصيف قرآن، با بندگان خود بخشش و مهربانى و مهرورزى روا مى دارد؛ اما در توصيف تورات با ايشان كينه ورزى و عناد و انتقام دارد.
پس كجاست آن همسانى خيالى كه اثبات مى كند سخنان ساختگى يهود منبع اصلى قرآن است؟
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419885
#خدا #آدم #حوا #بهشت #زمین
#قرآن #تورات #انجیل #عهدین
#میوه_ممنوعه #علم #شیطان
#غضب #رحمت #مهربان #رنج
__
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹رای دادن به لیست ها بدون شناخت از اعضای لیست
🔹وظیفه فردی که نتواند به کسی برای رأی دادن اعتماد کند
🔹لازم نبودن اجازه شوهر برای زن جهت شرکت در انتخابات
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات":
http://mk6.ir/LpLqQ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸مجازات «کفران نعمت هاي الهي»
🔸مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان»
🔸مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رذائل اخلاقی":
http://mk6.ir/UhJcQ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (6)
💠 تضعیف و تکذیب مغرضانه روایات توسط ابن تیمیه
ابن تیمیه روایاتى را که مخالف عقاید و آراى اوست (روایات حقانیت و ولایت اهل بیت)، بدون آن که سندش را بررسى کند، نسبت جعل یا وضع به آن ها مى دهد و روایاتی را جعلی می داند که بسیارى از علماى عامه آن را نقل و تصحیح کرده اند.
او به جهت خصومت با اهل بیت(ع) در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضایل و مقامات امام على(ع) برآمده است.
💠 تضعیف حدیث « قتال با ناکثین و... » توسط ابن تیمیه
ابن تیمیه می گوید حدیث «قتال علی(ع) با ناکثین و ...» ضعیف است!
امّا این حدیث از جمله احادیثی است که بسیاری از صحابه مانند: ابو ایوب انصاری، ابو سعید خدری و عبدالله بن عباس، آن را از لسان پیامبر(ص) نقل کرده اند و ابن حجر آن را در شرح صحیح بخارى آورده و آن را صحیح یا حسن می داند.
💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث «من أحب علیاً فقد أحبّنی»
ابن تیمیه بعد از نقل حدیث من «أحبّ علیّاً فقد أحبّنی... »، مى گوید: «همگى دروغ است».
در جواب از ادعای ابن تیمیه باید گفت: طبرانى در «المعجم الکبیر» از امّ سلمه این حدیث را نقل کرده و هیثمى بعد از نقل این حدیث مى گوید: «و إسناده حسن». حاکم نیشابورى نیز این روایت را از سلمان نقل کرده و بعد از نقل این حدیث آن را صحیح شمرده است.
💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث غدیر
ابن تیمیه در تضعیف حدیث غدیر مى گوید: «این حدیث در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طایفه اى از اهل علم به حدیث، نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده اند».
در حالی که اوّلا: ترمذى آن را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّتش نموده.
ثانیا: کسى در این حدیث نزاع نکرده، والا حتما ابن تیمیه نام او را مى برد.
💠 ابن تیمیه و تکذیب ذیل حدیث غدیر
ابن تیمیه ادها می کند جمله «اللهم وال من والاه...» در حدیث غدیر وجود نداشته است و محدثین بر کذب آن اتفاق دارند!
در حالى که بسیارى از بزرگان محدثین اهل سنّت آن را نقل کرده اند؛ مانند: احمد بن حنبل، نسائى، ابن ابى شیبه، ابن حبّان، طبرانى، بزار، ضیاء مقدسى، حاکم نیشابورى، ابن ابى عاصم و ابن ماجه.
و افرادى همچون ابن حبّان، حاکم نیشابورى و ضیاء مقدسى با سند صحیح این ذیل را نقل کرده یا تصریح به صحت سند آن نموده اند.
💠 ابن تیمیه و تضعیف حدیث عمار(تقتل عماراً الفئة الباغیة)
ابن تیمیه مى گوید: «برخى از افراد آن را تضعیف کرده اند».
در پاسخ باید گفت: اوّلا: او نگفته که چه کسانى این حدیث را تضعیف کرده اند.
ثانیاً: حدیث عمار حدیثى است که 24 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند و بسیاری از علما مانند: سیوطى در کتاب «الخصائص الکبرى» به تواتر آن تصریح نموده اند.
💠شبهه ابن تیمیه در مورد جعلى بودن حدیث «سد الأبواب»!
ابن تیمیه حدیث سد ابواب را از جعلیات شیعه می داند!
اما مراجعه به کتابهای اهل سنت از جمله مسند احمد، نقل این حدیث را با سندهای صحیح و حسن از جمع کثیری از اصحاب مثل زید بن ارقم و عبدالله بن عمر و ابوهریره از عمر بن الخطاب و... که به حد تواتر هم می رسند، ثابت می کند.
در مقابل این حدیث طبق گفته ابن ابی الحدید طرفداران ابوبکر حدیث دوستی پیامبر(ص) با ابوبکر و باز بودن دریچه خانه او به مسجد را ساخته اند که نشانه های جعل و کذب در آن بر اهل تحقیق پوشیده نیست.
💠 ابن تیمیه و تکذیب حدیث ولایت (انت ولی کل مؤمن بعدی)
ابن تیمیه می گوید: حدیث «انت ولی کل مؤمن بعدی» جعلی است!
در حالی که این حدیث را ترمذی نقل کرده و می گوید: حسن است.
نسائی و احمد بن حنبل نیز آن را نقل کرده اند.
ابن حبان نیز آن را در صحیح خود نقل کرده و تصحیح نموده است.
حاکم نیشابوری می گوید: این حدیث صحیح است.
ابن حجر بعد از نسبت دادن آن به ترمذی می گوید: سند آن قوی است.
ناصرالدین البانی که امروزه مورد قبول علمای اهل سنت است، این حدیث را در«سلسلة الاحادیث الصحیحة» نقل کرده و سعی بلیغ در تصحیح سند آن نموده است.
💠 شبهه ابن تیمیه در مورد شأن نزول آیه ولایت (إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ ... وَهُمْ رَاکِعُونَ)
ابن تیمیه ادعا کرده: نظر شیعه درباره شأن نزول آیه ولایت ناشی از جعل حدیثی است که به اجماع اهل حدیث آگاه کذب محض است.
پاسخ: تکذیب روایتی که سندش به بسیاری از صحابه همچون امیرالمومنین، ابن عباس، ابوذر، عمار و... میرسد و بسیاری از امامان و حافظان حدیث آن را نقل کردهاند، جسارت و وقاحت بسیاری میخواهد.
روایتی که محدّثان آن را نقل کرده اند، و حتّى برخى از آنها به صحّت آن تصریح کرده اند و اهل علم بر استدلال به آن اتفاق نظر داشته اند چگونه ممکن است بر کذب بودن آن اجماع داشته باشند؟!
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
🌺 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) 🌺
✍️ اشاره:
حضرت معصومه(س) دختر امام کاظم(ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می کنند. ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم(ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به قصد ديدار برادر به سوى خراسان حركت كرد. وقتی به ساوه رسيد بيمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل گیری حوزه علمیه قم می باشد.
✍️ عناوین یادداشت:
🔸مقامات حضرت معصومه(س)
🔸مساله ازدواج نکردن حضرت معصومه(س)
🔸سفر حضرت معصومه(س) به ایران
🔸علت رحلت یا شهادت حضرت معصومه(س)
🔸عکس العمل امام رضا(ع)
🔸فضیلت زیارت حضرت معصومه(س)
🔸تاثیر مزار حضرت معصومه در شکل گیری حوزه علمیه قم
📖 مطالعه تفصیلی یادداشت:
https://maaref.makarem.ir/l/0406172
#حضرت_معصومه #امام_کاظم #شفاعت
#شیعیان #خراسان #قم #امام_رضا #عمه_سادات
#ایران #عباسیان #مأمون #حوزه_علمیه
_______
🌺 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران 🌺
✍️ اشاره:
تولد دختر در احاديث اسلامى به عنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت خدا به خانواده معرفى گردید و خود پيامبر(ص) آن قدر به دخترش بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) احترام مى گذاشت كه مردم تعجب مى كردند. مثلا آن حضرت با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى بوسيد.
از رسوا خدا(ص) روایت شده که فرمود: «هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود».
از امام صادق(ع) نیز درباره دختران نقل شده که فرمود: «آن که سرپرستی دو دختر را عهده دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت.
امام رضا(ع) نیز در بیانی مشابه این نوید را داده اند که: «خداوند بر دختران مهربان تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می گردد».
✍️ عناوین و مباحث یادداشت:
🔹مسأله تاریخ تولد حضرت معصومه(س)
🔹ویژگی های شخصی حضرت معصومه(س)
🔹مقام علمی و حدیثی حضرت معصومه(س)
🔹مقام شفاعت حضرت معصومه(س)
🔹سفر حضرت معصومه(س) به ایران
🔹برکات مزار حضرت معصومه(س)
🔹جایگاه دختران در اسلام
🔹توجه اسلام به علم آموزی و رشد معنوی دختران
🔹سخن آخر(حرکت در مسیر کمال و مرزهای عفاف)
📖 مطالعه تفصیلی یادداشت:
https://makarem.ir/maaref/l/0419632
#امام_کاظم #امام_رضا #کریمه #دختران
#فاطمه_معصومه #شفیعه #حضرت_معصومه
#عمه_سادات #قم #خواهر #روز_دختر #دختر
______________
هدایت شده از makarem.ir
📌 پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری 1400
🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀
ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانهها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبرانناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از اینرو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانهای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.
از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقههای آنان را مرتفع گرداند.
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
1400/03/23
http://mk6.ir/DlKgK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸کتب معروف در رابطه با ایمان ابوطالب
🔸ایمان ابوطالب در کلام اهل بیت علیهم السلام
🔸اعتقاد به ایمان ابوطالب علیه السلام در کلام و رفتار پیامبر صلّی الله علیه وآله
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ابوطالب علیه السلام":
http://mk6.ir/RnFeP
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
#احکام_شرعی
#انتخابات
#احکام_انتخابات
#انتخابات_1400
🔹تهمت زدن به کاندیداها
🔹تبلیغات انتخاباتی در مساجد
🔹حضور طلاب در تبلیغات انتخابات
🔹تفحص از نواقص و معایب و امتیازات کاندیداها
🔹وعده هایی که کاندیداها در رقابت انتخاباتی می دهند
🔹شایعه سازی و شایعه پراکنی نسبت به کاندیداها
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه انتخابات":
http://mk6.ir/XfYpU
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#انتخابات
📍 به مناسبت فرارسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری 1400:
انتخابات پرشور؛ تبلور عزت و استقلال ملی
شرکت در انتخابات، تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانهای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/JwHaO
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
📚 پرونده ابن تیمیه (7)
💠 ادعای ابن تیمیه بر عدم رضایت یزید به قتل امام حسین(ع)
ابن تیمیه ادعا می کند یزید راضی به قتل امام حسین(ع) نبود!
در پاسخ باید گفت: از تاریخ به وضوح استفاده مى شود که یزید نه تنها راضى به قتل امام حسین(ع) بوده، بلکه از این امر بسیار خشنود شد. او وقتی خبر کشته شدن امام را شنید تکبیر بلندى گفت و بزرگان اهل شام را دعوت کرد تا به او تبریک بگویند و چون سر امام حسین(ع) را نزدش گذاردند، شروع به کوبیدن با چوب دستی به دندان هاى حضرت نمود و شعر خواند و تا سه روز در دمشق سر را بر دار زد، سپس آن را در خزینه اسلحه خود قرار داد و به ابن زیاد به خاطر قتل امام حسین(ع) یک ملیون درهم جایزه داد و او را نزد خود اجر و قرب خاصّى عطا کرد!
💠 ابن تیمیه و انکار امر کردن یزید به قتل امام حسین(ع)
ابن تیمیه می گوید: «یزید امر به کشتن حسین و حمل سر او نکرد، و هرگز چوب به دندان هاى او نکوبید، بلکه این ابن زیاد بود که چنین اعمالى را انجام داد».
در پاسخ باید گفت: روایات بسیاری در منابع مهم اهل سنت وجود داردکه ثابت می کند یزید فردی ظالم و فاسق بوده و خود دستور کشتن امام حسین(ع) را داده است.
ابن عساکر در این باره مى نویسد: «خبر خروج حسین(ع) به یزید رسید، وى نامه اى به عبیدالله بن زیاد نوشت و او را به جنگ با حسین(ع) امر نمود و دستور داد که اگر به امام دسترسى پیدا کرد او را به سوى شام بفرستد»
💠 ابن تیمیه و انکار فرستادن سر مبارک امام حسین(ع) به شام
ابن تیمیه اصرار درد که سر مبارک امام حسین(ع) به شام فرستاده نشد!
امّا روایات بسیاری مبنی بر اینکه سر مبارک امام حسین(ع) به شام فرستاده شد، در کتب تاریخی وجود دارد که نمی توان آنها را منکر شد، مانند گزارشاتی که یعقوبى، ابن اثیر، طبرى، سیوطى و سبط بن جوزى در کتابهای تاریخشان آورده اند.
💠 ابن تیمیه و انکار به اسارت بردن اهل بیت امام حسین(ع)
ابن تیمیه می گوید اهل بیت امام حسین(ع) به اسارت گرفته نشده اند!
امّا طبق روایات، اسارت اهل بیت امام حسین و حرکت دادن آنها به طرف شام از مسلمّات تاریخ است و جاحظ می گوید: جنایاتی که یزید مرتکب آن شد؛ از قبیل قتل حسین، به اسارت بردن اهل بیتش و چوپ زدن به دندانها و سر مبارکش و... همگی دلالت بر قساوت قلب و نفاق او از ایمان دارد و او فاسق و ملعون است و هر کس از ملعون دفاع کند خودش نیز ملعون است.
💠 ابن تیمیه و انکار فرمان یزید به تخریب کعبه!
ابن تیمیه ادعا می کند که یزید دستور به تخریب کعبه نداده است!
در حالی که اولاً: خود ابن تیمیه اعتراف می کند که سپاهیان یزید کعبه را با منجنیق کوبیده اند، اما به انگیزه محاصره ابن زبیر نه تخریب کعبه.
امّا تخریب کعبه به هر قصد و هدفی که باشد طبق آیات قرآن مثل «و من دخله کان آمنا» و روایات حرام است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
ضمن اینکه نمی توان با مغالطه تخریب خانه خدا را به گردن ابن زبیر انداخت.
ثانیاً: منابع تاریخی و روایی، یزید را عامل تخریب کعبه معرفی می کند. مانند: ابن اثیر، ابن قتیبه و سیوطى.
📖 مطالعه بیشتر:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/62903
#امام_حسین(ع) #کعبه #مکه #کوفه #شهادت
#ابن_زبیر #ابن_زیاد #ابن_تیمیه #یزید #شام
___
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹حضور طلاب در تبلیغات انتخابات
🔹استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخابات
🔹حضور زنان معذور در مسجد برای رأی دادن
عناوین بالا به همراه عنوان بیشتر در شاخه "احکام ویژه انتخابات":
http://mk6.ir/EjOfI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#تصویرسازی
#اهدای_خون
📍 به مناسبت روز جهانی اهدای خون:
ضرورت فرهنگسازی اهدای خون
درباره اهمیت اهدای خون و آثار و فوایدی که برای انسان دارد، هرچه بیشتر اطلاعرسانی شود و مردم بدانند که اهدای خون، موجب سلامتی انسان میشود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
http://mk6.ir/OgQmH
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸نسبت شیعه امامیه با غلات
🔸نهى از غلوّ در کلام اهل بیت(علیهم السلام)
🔸شیعه و غلوّ درباره اهل بیت(علیهم السلام)!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غلوّ":
http://mk6.ir/OwXgB
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir