- در زكات فطره مى توان به جاى جنس، پول داد، مثلًا حساب مى كند قيمت يك من گندم چه اندازه است؛ پول آن را به همين عنوان به فقير مى دهد، ولى بايد توجّه داشت ملاك، قيمت خرده فروشى در بازار آزاد است، نه قيمت عمده فروشى و نرخ رسمى؛ و به تعبير ديگر بايد پولى بدهد كه فقير اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد.
- وقت اداى زكات فطره، روز عيد فطر قبل از انجام نماز است؛ بنابراين، كسى كه نماز عيدفطر را مى خواند بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد، ولى اگر نماز عيد را نمى خواند مى تواند تا ظهر روز عيد تأخير بيندازد.
- اگر دسترسى به فقير ندارد مى تواند مقدارى از مال خود را به نيّت فطره جدا كرده و براى مستحقّى كه در نظر دارد يا براى هر مستحق كنار بگذارد و بايد هر وقت كه آن را مى دهد نيّت فطره نمايد.
- اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، احتياط آن است كه بعداً به نيّت «ما فى الذّمّه» يعنى بدون اينكه قصد ادا و قضا كند فطره را بدهد.
- مالى را كه به قصد فطره كنار گذارده، نمىتواند آن را با مال ديگرى عوض كند، بلكه بايد همان را براى فطره بدهد.
- هرگاه مالى را كه براى فطره كنار گذاشته از بين برود، چنانچه دسترسى به فقير داشته و كوتاهى كرده، بايد عوض آن را بدهد؛ و اگر دسترسى نداشته و در حفظ آن نيز كوتاهى نكرده، چيزى بر او نيست.
- احتياط واجب آن است كه زكات فطره را در همان محل مصرف كند، مثلًا نمى تواند براى بستگانش كه در شهر ديگرى هستند بفرستد، مگر اينكه در آن محل مستحقّى پيدا نشود و هرگاه با وجود مستحق، فطره را به جاى ديگرى ببرد و تلف شود، ضامن است؛ ولى حاكم شرع مى تواند با توجّه به مصالح نيازمندان اجازه دهد آن را به محلّ ديگرى ببرند.
- همان طور كه قبلًا هم اشاره شد زكات فطره را بنابر احتياط واجب در غير مورد فقرا و مساكين نمى توان مصرف كرد، همچنين نمى توان از آن كارخانه هايى تأسيس كرد و منافع آن را در خدمت نيازمندان گذارد، ولى تهيّه سرمايه از آن براى افراد نيازمند به مقدارى كه زندگانى آنها را اداره كند جايزاست.
📚منبع:
1. رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مکارم شیرازی، ناصر، صص 312-318.
2. آيين ما (اصل الشيعة)، آل كاشف الغطاء، محمدحسین، ترجمه: مکارم شیرازی، ناصر، ص 197.
#زکات_فطره
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419555
برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
نماز عيد فطر و قربان
مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی
- اين نماز در زمان حضور امام عليه السلام واجب است و بايد به جماعت خوانده شود، ولى در زمان ما كه امام عليه السلام غايب است مستحب مى باشد و مى توان آن را به جماعت يا فرادى خواند.
- وقت نماز عيد فطر و قربان از اوّل آفتاب است تا ظهر، ولى مستحبّ است نماز عيد قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخواند؛ و در عيد فطر مستحبّ است بعد از بلند شدن آفتاب افطار كند و زكات فطره را بدهد و بعد نماز عيد را بجا آورد.
دستور نماز عيد فطر و قربان
- نماز عيد فطر و قربان دو ركعت است، در ركعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره بايد پنج تكبير بگويد و بعد از هر تكبير يك قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تكبير ديگرى بگويد و به ركوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخيزد و در ركعت دوم چهار تكبير بگويد و بعد از هر تكبير قنوت بخواند و تكبير پنجم را بگويد و به ركوع رود و بعد از ركوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گويد.
- در قنوت اين نماز هر دعايى كافى است، ولى مناسب است اين دعا را به قصد ثواب بخواند: «اللَّهُمَّ اهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَة، وَ اهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَ اهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ اهْلَ التَّقْوى وَ الْمَغْفِرَةِ، اسْئَلُكَ بِحَقِّ هذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمينَ عيداً، وَ لِمحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ كِرامَةً وَ مَزيداً، انْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ انْ تُدْخِلَنِى فى كُلِّ خَيْرٍ ادْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، وَ انْ تُخْرِجَني مِنْ كُلِّ سُوءٍ اخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ خَيْرَ ما سَئَلَكَ بِهِ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ، وَ اعُوذُ بِكَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الْمُخْلَصُونَ».
مستحبّات نماز عيد فطر و قربان
مستحبّ است در نماز عيد فطر و قربان امور زير را به اميد ثواب پروردگار رعايت كند:
- قرائت نماز عيد را بلند بخواند.
- بعد از نماز، دو خطبه بخواند مانند خطبه هاى نماز جمعه، با اين تفاوت كه در نماز جمعه قبل از نماز و در نماز عيد بعد از نماز خوانده مى شود (و اين خطبه در صورتى است كه نماز را با جماعت بخواند).
- در اين نماز سوره مخصوص شرط نيست، ولى بهتر است در ركعت اوّل سوره «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّكَ الْأعْلى»، و در ركعت دوم سوره «وَ الشَّمْس» بخواند.
- در روز عيد فطر قبل از نماز عيد با خرما افطار كند و در عيد قربان بعد از نماز قدرى از گوشت قربانى بخورد.
- پيش از نماز عيد غسل كند و دعاهايى كه قبل از نماز و بعد از آن در كتب دعا آمده بخواند.
- در نماز عيد بر زمين سجده كند و در موقع گفتن تكبيرها دستها را بلند كند.
- بعد از نماز مغرب و عشا در شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز بعد از نماز عيد فطر، اين تكبيرها را بگويد: «اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، لا إلهَ إلَّااللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ وَ للَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما هَدانا».
- در عيد قربان بعد از ده نماز كه اوّل آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، همان تكبيرها را بگويد و بعد از آن اضافه كند: «اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهِيمَةِ الْأنْعامِ، وَ الْحَمْدُ للَّهِ عَلى ما ابْلانَا»، ولى اگر روز عيد قربان در منى باشد اين تكبيرات را بعد از پانزده نماز مى گويد، كه اوّل آن نماز ظهر روز عيد و آخر آن نماز صبح روز سيزدهم ذى الحجّه است.
- نماز عيد را در فضاى باز بخواند نه زير سقف.
احكام نماز عيد فطر و قربان
- اگر در تكبيرهاى نماز و قنوت هاى آن شك كند، چنانچه از محل نگذشته بنابر كمتر بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده اشكال ندارد.
- اگر از روى سهو، قرائت، يا تكبيرها، يا قنوت ها را فراموش كند و بعد از رفتن به ركوع يادش بيايد، نمازش صحيح است.
- اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهّد را فراموش كند، احتياط واجب آن است كه بعد از نماز آن را به جا آورد؛ و اگر كارى كند كه در نمازهاى روزانه سجده سهو دارد، احتياط واجب آن است كه سجده سهو را بعد از نماز به جا آورد.
📚 رسالة توضيح المسائل (فارسى)، مکارم شیرازی، ناصر، صص 243-245.
#عید_فطر #نماز_عید_فطر
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419555
برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
استفتائات رؤیت هلال؛ آیت الله مکارم شیرازی
❓راههای اثبات اول ماه قمری
سؤال: راه های اثبات اول ماه قمری را بیان فرمایید؟
پاسخ: اوّل ماه از پنج طريق ثابت می شود:
1- ديدن ماه با چشم، امّا ديدن با دوربين و وسايل ديگرى از اين قبيل كافى نيست.
2- شهادت عدّه اى كه از گفته آنها يقين پيدا شود (هرچند عادل نباشند، همچنين هر چيزى كه مايه يقين گردد).
3- شهادت دو مرد عادل، ولى اگر اين دو شاهد صفت ماه را برخلاف يكديگر بگويند، يا نشانه هایی بدهند كه دليل بر اشتباه آنهاست به گفته آنها اوّل ماه ثابت نمی شود.
4- گذشتن سى روز تمام از اوّل ماه شعبان كه اوّل ماه رمضان با آن ثابت میشود، يا گذشتن سى روز تمام از اوّل ماه رمضان كه اوّل ماه شوال ثابت مى شود (البتّه اين در صورتى است كه اوّل ماه قبل مطابق همين طرق ثابتشده باشد).
5- حكم حاكم شرع، به اين صورت كه براى مجتهد عادلى اوّل ماه ثابت شود و سپس حكم كند كه آن روز اوّل ماه است، در اين صورت پيروى از او بر همه لازم است، مگر كسى كه يقين بهاشتباه او دارد.
❓ حکم ثبوت ماه با نظر مرجع تقلید
سؤال: اگر حلول ماه شوال و عید فطر بر مرجع تقلید محرز شده باشد تکلیف مقلدین آن مرجع چیست؟
پاسخ: هرکس از گفته مراجع تقلید اطمینان به حلول شوال پیدا کنند طبق آن عمل کند.
❓ حکم ثبوت ماه در شهرى براى شهرهاى ديگر
سؤال: اگر در شهری اول ماه ثابت شود، آیا در شهرهای دیگر نیز اول ماه ثابت می شود؟
پاسخ: اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود براى شهرهاى ديگر كه با آن نزديك است كافى است و همچنين شهرهاى دوردستی كه افق آنها باهم متّحد است.
❓ حکم ثبوت اول ماه توسط بلند بودن ماه یا دیر غروب کردن آن
سؤال: آیا می توان بهوسیلهی اینکه ماه دیر غروب کرده یا بلند میباشد، اول ماه را ثابت نمود؟
پاسخ: بلند بودن ماه و دير غروب كردن آن دليل بر اين نمیشود كه شب قبل شب اوّل ماه بوده است.
❓ وظیفه مکلّف در صورت اختلافنظر مرجع با ولی فقیه در رؤیت هلال
سؤال: در مورد رؤیت هلال ماه باید از مرجع، تقلید کرد یا از ولیفقیه؟
پاسخ: رؤیت هلال حکم شرعی نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد، بلکه تشخیص موضوع است که باید برای مکلف ثابت شود و از قول هرکسی برای اوثابت شد میتواند طبق آن عمل کند، مگر اینکه بداند مستند حاکم یا مرجع تقلید اشتباه بوده، در این صورت عید حتی با حکم حاکم نیز ثابت نمی شود.
❓ اطمینان به دیده شدن ماه با چشم غیرمسلح در اعلام عید
سؤال: در اعلام عید توسط حاکم تفحص از اینکه با چشم مسلح ثابتشده است یا نه لازم است یا عدم یقین به اثبات با چشم مسلح کافی است؟
پاسخ: باید اطمینان پیدا کنند با چشم غیرمسلح دیده شده است.
#رؤیت_هلال #شوال #عید_فطر #رمضان
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/ahkam/fa/category/index/45843
هدایت شده از makarem.ir
#دیدار
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ی ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج:
باید به وسیله حج، بدبینی ها را تبدیل به خوش بینی کرد / آموزش حجاج و هیئت های اعزامی ضروری است
این مناسک، به صورت مستقیم حج است ولی به صورت غیر مستقیم یک مسأله سیاسی است هرچند اسم امور سیاسی برده نشود.
http://mk6.ir/VhCyQ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 واکنش معصومین علیهم السلام به خيانت در «بيت المال»؟
🔸 نهی از سپردن پست حکومتی به «خائن»
🔸 انگيزه های «خيانت»؟
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امانت داری":
http://mk6.ir/SkOaS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 فشار اقتصادي بر شيعيان توسط متوکل
🔸 اسراف و تجمل گرایی در دوران خلافت متوکل
🔸 متوکل و تخريب قبر امام حسين علیهم السلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خلافت بنی عباس > متوکل":
http://mk6.ir/SmDhF
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#یادداشت_روز
#شیخ_صدوق
📝به مناسبت پانزدهم اردیبهشت ماه؛ روز بزرگداشت شیخ صدوق رحمة الله علیه:
نقش و جایگاه شیخ صدوق در گسترش علوم اسلامی از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
شیخ صدوق؛ بزرگترین محدث شیعی قرن چهارم / مدرسه فقهی قم و ری / شیخ صدوق؛ فقیه ری / شیخ صدوق و تبويب فقه شیعه / انگیزه ی شیخ صدوق از نگارش کتاب من لا يحضره الفقيه / روش شناسی شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه / ...
http://mk6.ir/PpEtT
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 - تعریف صلح
🔹- صلح تعلیقی
🔹- مال المصالحه
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه صلح":
http://mk6.ir/KyYcT
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 امام حسین علیه السلام و خبر شهادت مسلم بن عقیل
🔸 گزارشات تاريخی درباره اعزام حضرت مسلم علیه السلام
🔸 به كوفه دعوت از کوفیان، حتی پس از شهادت مسلم
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "وقایع قبل از عاشورا":
http://mk6.ir/UeVeI
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
اسراف و تجمل گرائی در دوران خلافت متوکل
✍️ متن اجمالی:
متوکل از هرگونه تاراج بيت المال و بناى كاخ هاى با شكوه و راه اندازى تشريفات براي خود و اطرافيانش فرو گذار نمي کرد. او تنها برای جشن ختنه کنان پسرش «عبدالله معتزّ» بالغ بر هشتاد و شش ميليون درهم خرج کرد. سيوطى مى نويسد: او چهار هزار كنيز در كاخ خود داشت كه از همه آنها كام جسته بود و مسعودى، مورخ نامدار، مى گويد: در هيچ زمان و هيچ عصرى مانند دوران حكومت متوكل، پول خرج نمى شد.
#متوکل #اسراف #تجمل #حکومت #عباسیان
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321375
واکنش معصومین(ع) به خيانت در «بيت المال»؟
✍️ پاسخ اجمالی:
معصومین(ع) نسبت به اموال عمومى و سرمايه هاى معنوى و مادى جامعه، حساسیت بسیاری به خرج می دادند؛ زيرا اولا اين اموال به کل افراد جامعه تعلق دارد و همه باید بتوانند عادلانه از آن برخوردار شوند. ثانياً رواج خيانت در این سرمایه ها باعث از هم گسيخته شدن نظام جامعه می شود. برخورد امیر المومنین(ع) با درخواست برادرشان «عقیل» که تقاضای سهم بیشتری از بیت المال کرده بود، بیانگر دقت نظر و حساسیت معصومین(ع) در زمینه سرمایه های عمومی می باشد.
#بیت_المال #خیانت #عدالت_اجتماعی #عقیل #امیرالمومنین(ع)
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0415637
گزارشات تاريخی درباره اعزام حضرت مسلم(ع) به كوفه؟
✍️ متن اجمالی:
اولین اقدام امام حسين(ع) در پاسخ به نامه های کوفیان، فرستادن مسلم به کوفه بود. امام او را مورد خطاب قرار داد و فرمود: «اگر مشاهده کردی که مردم یکپارچه متمایل به بیعت من هستند، بسرعت خبر آن را به من برسان تا من بر حسب آن عمل کنم». مسلم که در حدود چهل سال داشته، از میان خود اهل بیت برای چنین امر مهمّی به کوفه فرستاده شد. مسلم پس از ورود به کوفه به منزل مختار رفت و شروع به گرفتن بیعت کرد. در مدّت سی و پنج روز حدود هجده هزار نفر با او بیعت کردند. جاسوسان بنی امیّه در نامهای به یزید نوشتند: اگر نیاز به کوفه دارد، درباره آن هر چه زودتر تصمیم مناسبی بگیرد. مسلم مشغول جمعآوری نیرو و سلاح بود كه یزید، ابن زیاد را برای کوفه برگزید و او با تهدید، كوفيان را سرکوب و با گماشتن جاسوس، به محلّ اختفای مسلم دست يافت و او را دستگير و به شهادت رساند.
#حضرت_مسلم(ع) #مسلم_بن_عقیل #امام_حسین(ع) #کوفه
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412520