eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
عصمت ائمه(ع) از زبان امام رضا(ع) ✍️ متن اجمالی: امام رضا(ع) درباره عصمت می فرماید: امام، امین خدا است در میان خلقش، و حجت او بر بندگانش، و خلیفه او در بلادش،‏ و دعوت ‏کننده به سوى او، و دفاع‏ کننده از حقوق او است، امام از گناهان پاک و از عیب‌ها بر کنار است، … امام از گناه معصوم و محفوظ است، قول و فعل او با درستى و صدق همراه، و از خطاها و لغزش ها ایمن است. خداوند این ویژگى‌ ها را به امام داده است تا بر بندگان او حجت باشد و... . ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325730
نصّ بر امامت امام رضا(ع) در منابع اهل سنت ✍️ متن اجمالی: منابع اهل سنت روایاتی را در نص بر امامت امام رضا(ع) نقل کرده اند. همانند ابن صباغ مالکى که می گوید: «موسى کاظم(ع) شخصى را به نزد ما فرستاد، آن گاه فرمود: آیا مى دانید که براى چه جهت شما را جمع کرده ام؟ گفتیم: خیر. حضرت فرمود: «شاهد باشید که این فرزندم ـ اشاره کرد به على بن موسى الرضا(ع) ـ وصىّ من و قائم به امر من و خلیفه بعد از من است». هم چنین داوود بن کثیر رقّى به امام کاظم(ع) عرض می کند: بعد از شما صاحب ما کیست؟ امام به فرزندش ابى الحسن(ع) اشاره کرد و فرمود: «این صاحب شما بعد از من است». ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325249
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات دعا کردن با حکمت و مصلحت الهی! ⁉️ وقتی که شما معتقد باشید تمام امور و وقایع جهان بر اساس حکمت و مصلحت الهی مقدّر می شود، دعا کردن چه ضرورتی دارد؟! آنچه اتفاق خواهد افتاد بر اساس حکمت و مصلحت الهی خواهد بود و شاید خواسته شما در این محدوه قرار نگیرد! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: دعا کردن دستوری است که خدای حکیم داده است و حُکم خدای حکیم منافاتی با حکمت او ندارد. 🔹 ثانیا: دستور به دعا فقط برای اجابت نیست؛ حکمت اصلی دعا ارتباط با خداست. 🔹 ثالثا: دعا خود در «سلسله اسباب» حکمت و مصلحت الهی قرار دارد. خداوند به همان دليل كه حكيم است، مواهب او نسبت مستقيمى با شايستگى ها و لياقت هاى افراد دارد؛ دعا كنندگان واقعى با رفتن به در خانه خدا ميزان اين شايستگى را در خود بالا مى برند. 🔹 رابعا: توجه به اثرات و برکات دعا، نشان می دهد این آموزه دینی به هیچ وجه موضوعی بی ثمر نیست و به خاطر این آثار و برکات امری «راجح» و قابل اعتناء می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411923 📖 مطالعه بیشتر درباره حکمت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111645 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 بررسی روايات دال بر «شكست هر قيام قبل از ظهور» ⁉️ منظور از رواياتی كه می گويند هر قيامی قبل از قيام حضرت مهدی(عج) با شكست مواجه می شود، چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در اين باره چند دسته روايت داريم كه می گويند: هر قيامی قبل از ظهور شكست می خورد و اين كه تا نشانه‌ های ظهور آشكار نشده قيام نكنيد. در پاسخ بايد گفت: امر به معروف و نهی از منكر از مسلمات اسلام است و به خاطر اخبار واحد آنها را نبايد كنار گذاشت. ضمن این که حضرات امامان علیهم السلام قيام ‌هايی را در عصر خود و عصر غيبت تاييد كرده ‌اند؛ مانند قيام زيد بن علی(ع) و قيام شهيد فخ. همچنین رواياتی را كه می گويد «هر قيام قبل از ظهور شرك آلود است» را بايد توجيه نمود به این که، منظور قيام بدون امامان، يا قيام برای دعوت به خويشتن، يا قيام‌ در زمان عدم آمادگی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416520 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 (عج) (عج) (عج) ______________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸گزارشات تاريخی درباره اعزام حضرت مسلم علیه السلام به كوفه 🔸نقل‌های تاريخی در مورد حركت امام حسين علیه السلام به كوفه 🔸ورود ابن زياد به كوفه و نقش آن در تصميم گيری كوفيان درباره قيام امام حسين علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "وقایع قبل از عاشورا": http://mk6.ir/JuJqS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم اعاده غسل انجام‌شده در حالت تقیّه یا جبیره 🔹 حکم نماز خوانده‌شده با غسل جبيره اى بعد از رفع عذر 🔹 حکم عبادات شخصی که بجای غسل جبیره ای تیمم کرده است عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/FtItF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 چگونگی قیام فخّ 🔸قیام فخّ مورد تائید ائمه طاهرین علیهم السلام 🔸شهادت یحیی بن عبدالله نواده امام حسن علیه السلام توسط هارون الرشید عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "قیام فخ": http://mk6.ir/TvHuO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 روش‌های انجام غسل 🔹 طریقه انجام غسل ترتیبی 🔹 اطلاع از شسته نشدن قسمتى از بدن بعد از غسل عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/TvAxA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اثبات ادعای نبوت، بدون معجزه 🔸معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ 🔸گمراهی و نا آگاهی پيامبر اسلام از ايمان، قبل از نزول قرآن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شناخت پيامبران علیهم السلام": http://mk6.ir/TlWkQ 🆔 @makarem_ir
❓ معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: براى رسيدن به معيار قطعى براى ارزيابى دعوت پيامبران راه هاى مختلفى وجود دارد كه از همه مهم تر دو راه زير است: 1. بررسى محتواى دعوت پيامبر و گردآورى قرائن و نشانه‏ ها: بررسی نشانه هایی چون خصوصيّات اخلاقى و سوابق اجتماعى‏، شرايطى كه بر محيط دعوت حاكم است‏، شرايط زمانى‏، محتواى دعوت‏، برنامه هاى اجرائى و وسائل وصول به هدف‏، ميزان اثرگذارى دعوت در محيط، ميزان ايمان و فداكارى دعوت كننده نسبت به هدفش‏، عدم سازش با پيشنهادهاى انحرافى‏، سرعت تأثير در افكار عمومى‏ و... می تواند ما را برای بازشناسی انبیاء از مدعیان دروغین یاری کند. 2. اعجاز و كارهاى مافوق بشرى: معجزه در يك تفسير ساده، عمل خارق عادتى است كه انجام آن از قدرت افراد عادى بيرون است و تنها به اتكاى يك نيروى مافوق طبيعى امكان پذير مى باشد و حتماً بايد توأم با ادعاى نبوّت‏ و يا امامت باشد. علاوه بر این دو راه، بشارت پیامبران قبلی نیز از راه های شناخت پیامبران راستین است. جمع شدن این نشانه ها در وجود یک شخص لاجرم به معنای نبی بودن اوست. زیرا خداوند این نشانه ها را در اختیار مدعیان دروغین نبوت و کسانی که نبی نیستند قرار نمی دهد که اگر قرار دهد، اغرای به جهل خواهد بود. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0418881
نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سیر پیدایش انحراف به همان سال‌های اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) مي‌رسد. انحرافات مزبور در زمینه‌هایی بود که اهل سیاست می‌توانستند به راحتی از آنها بهره‌گیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند. سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایج‌ترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار می‌بردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین می‌کرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به ‌کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف ‌شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود می‌کردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچ‌گاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند. یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید می‌گفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی می‌کرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید! (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0412484