eitaa logo
پاسخ به شبهات
365 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نگاهی به حیات علمی و سیاسی رئیس مذهب جعفری ✍️ اشاره: منصور، خلیفه وقت عباسی که همواره درگیر مبارزه با علویان بود، می‌ کوشید تا شخصیت فقهی امام صادق(ع) را با مطرح کردن برخی از فقهای اهل سنت مثل «مالک بن انس» کم رنگ جلوه دهد. این حرکت «منصور» ناشی از علاقه وی به مالک نبود، بلکه بر آن بود تا با برجسته کردن مالک، آتش کینه و حسد خود را نسبت به امام صادق(ع) و دیگر علمای مخالف فرو نشاند. این خلیفه عباسی «منصور» به منظور ایراد خدشه به شخصیت علمی و فقهی امام(ع)، به هر وسیله ای توسل می‌ جست، چنانکه «ابو حنیفه» را واداشت تا رو در روی امام ایستاده و با وی به بحث بپردازد تا در صورت پیروزی «ابو حنیفه»، امام(ع) را در صحنه علم و دانش اسلامی تحقیر کند. اما در مباحثه ای که بین ابوحنیفه و امام(ع) صورت گرفت، امام به 40مسأله پیچیده ای که ابوحنیفه مطرح کرده بود، به صورت مبسوط پاسخ گفت به طوری که خود ابوحنیفه نیز به برتری علمی امام گواهی داد. ✍️ عناوین: جايگاه علمی و اخلاقی امام صادق(ع) / نقش امام صادق(ع) در توسعه و پیشرفت فقه شیعه / تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث / رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع) / فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) / شهادت امام صادق(ع) 📖 مطالعه تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0419641 📖 مطالعه بیشتر درباره امام جعفر صادق(ع): https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858 (ع) (ع) (ع) (ع)
📚 توصيه‌های امام صادق(ع) به شيعيان خويش امام صادق(عليه السلام) در جمع عدّه‌اى از شيعيانش آنان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: «مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لاَتَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الفُضُولِ وَ قُبْحِ القُولِ». اى شيعيان ما! آبرو و زينت ما باشيد و باعث ننگ و بى آبرويى ما نباشيد، با مردم خوب صحبت كنيد، زبانتان را حفظ كنيد و از حرف‌هاى اضافى و زشت بپرهيزيد. (ع) 📖 شرح حديث: makarem.ir/maaref/l/0406797
🔰 فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) در گزارشات تاريخی ✍️ اشاره: با وجود آزادی نسبی در زمان امامت امام صادق(ع)، شدیدترین فشارها علیه شیعیان در دوران امویان و پس از آن در زمان منصور عباسی، اعمال می شد، به طوری که كسی جرأت ابراز وجود نداشت و مشایخ شیعه نمی توانستند احادیث ائمه را نقل كنند و اصحاب امام(ع) نیز برای صیانت خود از گزند منصور، مجبور بودند به طور کامل تقیّه كنند. منصور عباسی يكی از غلامان امام صادق(ع) را گرفت و هزار ضربه شلاق بر او زد تا جان داد. در این دوره اتهام رفض درباره هر کس، کافی بود که امنیت جانی و مالی او از بین رفته و گرفتار شکنجه شود. (ع) 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414692
🔰 منشور «مردم داری» در مکتب جعفری از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی ✍️ اشاره: منظور از انصاف در برابر مردم ترک هرگونه تبعیض و تمایل به افراد مورد نظر است؛ همان چیزى که غالب زمامداران در گذشته و حال گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت می رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتیازاتى قائل می شوند که هرگز آن به دیگران نمی دهند. این تبعیض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى‏ هاى حکومت ‏هاست. باید توجّه داشت که «انصاف» از ریشه «نصف» گرفته شده که به نیمه هر چیزى اطلاق می شود و از آن جایى که عدالت سبب می شود انسان حقوق اجتماعى را در میان خود و دیگران عادلانه تقسیم کند، از این جهت به آن انصاف گفته ‏اند. در بیان دیگر انصاف آن است که انسان هرچه براى خود و دوستان و نزدیکان خود می خواهد براى دیگران هم بخواهد و آنچه درباره خود و افراد مورد علاقه ‏اش روا نمی دارد درباره دیگران نیز روا ندارد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) می خوانیم که فرمود: «سَیدُ الْأَعْمَالِ ثَلَاثَةٌ إِنْصَافُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِک حَتَّى لَاتَرْضَى بِشَی‏ءٍ إِلَّا رَضِیتَ لَهُمْ مِثْلَهُ...». ✍️ عناوین یادداشت: اصلاح میان مردم / انصاف با مردم / خدمت به مردم / صداقت با مردم / خوش رفتاری با مردم / خوش گفتاری با مردم / حفظ کرامت مردم / تأمین معیشت مردم / احترام به عقاید مردم / عیب پوشی از خطای مردم / مردم داری در پرتو تبلیغ عملی (ع) 📖 مطالعه یادداشت: http://mk6.ir/SxDmX
📚 ويژگی های «مؤمن» از منظر امام صادق(ع) امام صادق(عليه السلام) مى‌ فرمايد: «المُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَكْسَبَهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِيرَتُهُ وَ أنْفَقَ الفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أمْسَكَ الفَضْلَ مِنْ كَلاَمِهِ». مؤمن كسى است كه كسب و كارش پاك و پاكيزه، اخلاقش خوب و درون نيّت و باطنش درست است، اگر اضافه‌اى بر نياز زندگى دارد، انفاق مى‌كند و اضافات سخن را حذف مى‌كند. (ع) شرح حديث: makarem.ir/maaref/l/0406813
🔰 ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران ✍️ اشاره: تولد دختر در احاديث اسلامى به عنوان گشوده شدن ناودانى از رحمت‏ خدا به خانواده معرفى گردید و خود پيامبر(ص) آن قدر به دخترش بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) احترام مى‏ گذاشت كه مردم تعجب مى‏ كردند. مثلا آن حضرت با تمام مقامى كه داشت، دست دخترش را مى‏ بوسيد. پيامبر(ص) با اين عمل مى خواست حقيقتى را نيز به مردم تفهيم كند و ديدگاه اسلام را در زمينه ديگرى روشن سازد و در فضای جهل زده جامعه عربی آن روز، انقلاب فكرى و فرهنگى بيافريند و بگويد: دختر، موجودى نيست كه بايد زنده به گور شود، ببينيد من دست دخترم را مى بوسم، او را بر جاى خود مى نشانم و اين همه عظمت و احترام براى او قائلم. دختر انسانى است همچون ساير انسان ها، نعمتى است از نعمت هاى پروردگار، موهبتى است الهى. دختر نيز مى تواند مانند پسر مدارج كمال را طى كند و به حريم قرب خدا راه يابد. پیامبر(ص) به اين ترتيب شخصيت در هم شكسته زن را در آن محيط تاريك احيا فرمود. در حديثى مى‏ خوانيم كه به پيامبر(ص) خبر دادند خدا به او دخترى داده است ناگهان نگاه به صورت يارانش كرد ديد آثار ناخشنودى در آنها نمايان گشت - گويى هنوز رسوبات افكار جاهلى از مغز آنها بر چيده نشده - پيامبر(ص) فوراً فرمود: «اين چه حالتى است در شما مى‏ بينم؟! خداوند گلى به من داده آن را مى‏ بويم، و اگر غم روزى او را مى ‏خوريد، روزي اش با خدا است». در حديث ديگرى از پيامبر(ص) مى‏ خوانيم كه فرمود: «چه فرزند خوبى است دختر! هم پر محبت است، هم كمك كار، هم مونس است و هم پاك و پاك كننده». در روایتی ديگر از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «كسى كه بازار مى ‏رود و تحفه‏ اى براى خانواده خود مى‏ خرد... هنگامى كه مى ‏خواهد تحفه را تقسيم كند نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل(ع) را آزاد كرده باشد». تجلیل اسلام از جایگاه دختران و تأکید بر لزوم توجه و محبت و اکرام آنان منحصر به این موارد نیست و آن قدر توصیه پربسامدی است که در منابع روایی شیعه بخش های جداگانه ای را به خود اختصاص داده است. (س) (س) (س) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419632
🔰 مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) ✍️ اشاره: حضرت فاطمه معصومه(س) 25 سال بعد از تولد امام رضا(ع) دیده به جهان گشود. در مورد روز تولدشان اختلاف وجود دارد؛ بنابر نقلى، اوّل ذى القعده سال 173 هجرى، روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه‏(س) است. پدرش امام موسى بن جعفر(ع) و مادرش بانویى پاكیزه به نام «نجمه» بود كه وقتی حضرت رضا(ع) را به دنيا آورد امام كاظم(ع) او را «طاهره» ناميد، و اسامى ديگرى نيز داشت؛ از جمله: نجمه، اروى، سَكَن، سمانه و تكتم كه آخرين نام او بود. مهمترین لقب فاطمه دختر امام کاظم(ع) «معصومه» می باشد و از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است که فرمود: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ‏ زارَنى‏»؛ (هركس حضرت معصومه(س) را در قم زيارت كند گويا مرا زيارت كرده است). حضرت معصومه(س) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(س) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه كه حضرت زهرا(س) با استدلالهاي متين و استوار، حقانيت ولايت حضرت علي(ع) را تبيين مي كرد، حضرت معصومه(س) نيز چنين بود. رواياتي كه از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولايت علی(ع) است كه با اثبات ولايت او ولايت سایر امـامـان معصوم نيز ثابت مي شود. براي نمونه حضرت معصومه با چند واسطه از حضرت زهرا نقل مي كنند كه فرمود: پيامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روي پرده اي در قصر بهشت ديد كه چنين نوشته شده: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌ‏ وَلِيُ‏ الْقَوْمِ»؛ (معبودي جز خداي يكتا و بي همتا نيست محمد رسول خدا و علي ولي و رهبر مردم است) ... و بر روي پرده درگاه قصر ديگري نوشته شده است: «شِيعَةُ عَلِيٍّ هُمُ الْفَائِزُون» ؛ (شيعيان علي رستگارند).‏ (س) (س) (س) (س) 📖 مطالعه تفصیلی یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0406172
📚 مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش علم اخلاق - «سید‌بن طاووس» بنیان‌گذار تربیت اخلاقی و سلوکی کودک - نمونه‌هایی از دیدگاه‌های عالمان شیعه در علوم «روان‌شناختی» - نقش علمای شیعه در گسترش «اخلاق کاربردی» - نقش عالمان شیعه در «فقه‌التربیة» - نقش اندیشمندان شیعه در مباحث «فلسفه اخلاق» - نقش اهل‌بیت(ع) در پی‌ریزی نظام تربیتی اسلام و پیش‌برد آن 📖مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25389
📚 مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی نقش شيعه در گسترش دانش عرفان - نقش «سیدعلی قاضی طباطبایی» در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر - نقش صدرالمتألهین شیرازی در بازخوانی عقلانی آموزه‌های عرفانی و تأثیر وی در شکل‌گیری دوره جدید عرفان اسلامی - «تمهید القواعد» نخستین متن درسی در فن عرفان نظری - نقش «سیدحیدر آملی» در گسترش عرفان اسلامی - نقش دعاهای عرفانی اهل‌بیت(علیهم السلام) در گسترش معارف عرفانی - نقش امامان اهل‌بیت(علیهم السلام) در عرفان اسلامی، با تأکید برآموزه‌های عرفانی امام علی(علیه السلام) 📖مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/68597
🔰 امامت و حیات علمی امام رضا(ع) ✍️ اشاره: امام علی بن موسی بن جعفر علیهم السلام، امام هشتم ما شیعیان دوازده امامی است؛ کنیه ایشان ابوالحسن و مشهورترین لقب آن جناب «رضا» است. اگرچه القاب دیگری مانند صابر، صدّیق، رضی و وفی نیز داشته اند و از سوی فرزندشان امام جواد(ع) با لقب «رئوف» و توسط پدرشان امام کاظم(ع) با تعبیر «عالم آل محمد» مورد خطاب قرار گرفته اند. آن حضرت هنگام حضور در مدینه، با حضور نزد قبر مطهر پیامبر اکرم در مسجد این شهر، پاسخ گوی سؤالات دانشمندانی بود که پاسخ گویی برای پرسش های شان نمی یافتند. هنگام انتقال اجباری به مرو نیز جلوه های جاودانه و تکرارنشدنی ای را از میزان اشراف شان بر ابواب مختلف علمی آفریدند. پس از شهادت امام كاظم(ع) متأسفانه بین برخی از شیعیان آن حضرت، با انگیزه هایی خاص، عقیده ای نافی و منکر امامت امام رضا(ع) پدید آمد که به «واقفیه» مشهور شدند. گرایش «واقفیه» به بهانه باور نداشتن به درگذشت امام كاظم(ع) بر اعتقاد به امامت یا مهدویت آن حضرت باقی ماند. در مقابل «قطعیّه» رحلت امام كاظم(ع) را تأیید کرده و امامت امام رضا(ع) را پذیرفت. ✍️ عناوین یادداشت: مقدمه (نام، نسب، القاب، عبادت، اخلاق و نگاه تربیتی امام رضا علیه السلام ) / امامت امام رضا(ع) و گروه های انحرافی بعداز شهادت امام کاظم(ع) / مواجهه امام رضا(ع) با شبهات كلامی و رفع اتهام از تشیع / مناظره های امام رضا(ع) / امام رضا(ع) با چه کسانی و درباره چه موضوعاتی مناظره کرد؟ / نتایج و ثمرات مناظرات امام رضا(ع)؟ / درس های مناظره های امام رضا(ع) برای اصحاب علم و معرفت (ع) (ع) (ع) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419668
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 مسأله ولایت عهدی امام رضا(ع) برای مأمون عبّاسی؟! یکی از مهم ترین مقاطع حیات امام رضا(ع) جریان ولایت‌ عهدی آن حضرت است. مأمون، خلیفه وقت عباسی، امام(ع) را به اجبار از مدینه به مرو، پایتخت خلافت عباسی آن دوره، آوردند و طی اتفاقاتی که جزئیات فراوانی دارد، ولایت‌ عهدی را به حضرت تحمیل کردند. آنچه از ظاهر رفتار مأمون به دست می‌ آید، آن است که وی با ظرافت خاصی کوشید تا وانمود کند که در این اقدام خلوص نیت دارد و از سر حق‌ باوری نسبت به حق علویان و نیز علاقه وافری كه به امام رضا(ع) دارد دست به این کار زده است. ظاهرسازی مأمون به اندازه‌ ای ماهرانه انجام گرفت که حتی بعدها، موضوع شهادت امام(ع) به دست مأمون، برای دانشمندان شیعه ای چون سید بن طاووس نیز تبدیل به موضوعی ناپذیرفتنی شد. هدف مأمون از این کار چه بود؟ امام رضا(ع) در برابر این سیاست مأمون چه واکنشی از خود نشان دادند؟ آیا مأمون با واکنش های امام(ع) توانست به اهداف خود برسد؟ این یادداشت تحلیلی از «انگیزه های مأمون از طرح موضوع ولایت عهدی» و «واکنش امام رضا(ع) به پيشنهاد «ولایت عهدی» است. (ع) 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/0419667
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ حکمت و شرایط ثواب فراوان برای زیارات؟! پرسش: حکمت ثواب های زیاد برای یک عمل مستحبّی در روایات چیست؟ مثلا برای زیارت امام رضا(ع) گفته شده ثواب یک میلیون حج را دارد! با این اوصاف آیا کسی به حج می رود؟! ‮✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ثواب عمل «واجب» به مراتب بیشتر از ثوابهایی است که به اعمال «مستحب» تعلق می گیرد و اگر کسی به جای واجبات مشغول عمل مستحبی شود، مشمول ثواب های آن نمی گردد. ثانیا: همه اعمال واجب و مستحب، با هر مقدار از ثواب و فضیلت، مشروط به رعایت «تقوا» شده و قرآن کریم می فرماید: «انَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقين»؛ ترک واجبات نیز بی تقوایی است. ثالثا: در بسیاری از روایات بیان کننده چنین ثوابی صریحا ذکر شده که این ثواب منوط به «معرفت» داشتن زائر از شأن و مقام امام(ع) است تا بدینوسیله معلمین واقعی دین شناخته شوند. رابعا: بر ثواب زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) تاکید ویژه شده است؛ چون آنها جایگاه بی بدیلی در احیای اسلام و حفظ هویت دینی و مذهبی شیعیان بواسطه اتفاقات تاریخی معاصرشان دارند. خامسا: امامان اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای در کسب فیوضات الهی دارند و ایشان مجرای وصول و جریان عنایات الهی هستند؛ از این جهت زیارت آنان یکی از ضروریات ارتباط با خداست. (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415977