ادامه #حنظل
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁
✅جهت مالیخولیا و صرع و داء الحیه و جذام و سایر امراض سوداوی نفع کند .👌
✅و چون برگ آن از سه سال تجاوز کند قوت آن ضعیف گردد پس دو چند وزن آن وقت ضرورت گرفتن جایز است .
✅و اگر شحم آن نطرون و عسل آمیخته حب سازند و به قدر تحمل طبع بخورند #اسهال بین نماید و از امراضی مزمنه سرد صحت بخشد.
✅ و چون شحم آن یک قیراط و نصف آن نطرون گرفته بسایند و به عسل مقوم سرشته شیاف ساخته بردارند اسهال شکم به رفق نماید و چون تازه آن بخورند اسهال به افراط کند و قیء نیز آورد.
✅ و لهذا در شرب آن خطر است که کرب (اضطراب )مفرط پیدا کند و آن نافع قولنج بلغمی و بادی است .
✅وهمچنین حقنه آن تنها یا با ادویه مسهله اخراج خرابطه و خون از روده هانماید و آشامیدن یک درم روغن آن که مذکور شد جہت اسہال بلغم خام و اخراج اقسام کرم معده و روده ها .
✅و مالش آن با #زهره گاو 🐄بر ناف نیز جهت اخراج اقسام کرم .
✅و حقنه آن جهت رفع قولنج مفید و اگر تازه آن به دست نیاید رطل شحم خشک آن را در آب بجوشانند و با یک رطل روغن طبخ نمایند تا آب رفته #روغن بماند.
✅و شحم آن نافع امراض سرد کلیه و مثانه است و چون پوست آن بسوزند و بر مقعد دردناک بپاشند نفع کند .
✅و بخور آن نافع #بواسیر است و ضماد برگ تازه آن قطع نزف الدم (روانی خون از بدن )نماید .
✅و چون آن را با نشاسته ضماد کنند انفجار الدم را قطع نماید.
✅ و فرزجه شحم آن قتل جنین و اسقاط او کند و خیامادبرگ تازه آن محل مواد عرق النسا و نقرس سرد است .
✅و همچنین اگر ثمر سبز تازه آن بمالند جهت عرق النسا مفید بود و کذا به درد ران .
✅و همچنین ضماد تازه آن نافع عرق النسا است و گاهی در اجزای حقنه عرق النسا داخل کنند و اولیه آن است که در حقنہ ھا حنظل درست اندازند.
✅ و گاهی شحم آن از دودرم تا چهاردرم داخل کرده میشود و چون پوست آن سه نیم مثقال بگیرند و نیم کوب نمایند و در آن یک کف مویز شیرین طایفی اضافه کرده در سه ربع رطل آب بجوشانند تا آنکه آب سوم حصه بماند پس صاف کرده بنوشند و تا بیست مرتبه اسهال آورد و قلع بلغم جصی از مفاصل و رکیه خاصة نماید و مجرب است👌👌.
ادامه دارد....
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁
‼️⚠️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط با ذکرلینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه #حنظل
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
✅و گاهی از آن در آخر بار خون آید و از آن ترسی نداشته باشند تدارک آن به نوشیدن بارتنگ و تخم مرو در گلاب گرم نمایند .
✅وریشه آن نافع گزیدن افعی و عقرب است به شرب و طلا خصوصا بیخ قسم نر آن که یک درمان فی الحال صحت بخشد .👌
چنانچه حکایت میکنند📕 که یکی را از اهل عرب در چهار موضع ازقروح ابریه (سر) و منع سقوط شعر (منع ریزش مو)وچکاندن آن جهت دوی وطنین و کرم گوش و مالیدن آن بر دندان جهت درد آن .
✅وتسهیل کندن آن نافع و چون ریشه آن در سرکه جوشانیده بدان مضمضه نمایند جهت درد دندان سرد نفع کند .
✅و چون داخل آن را خالی کرده در آن سرکه پر کرده بجوشانند و بدان مضمضه کنند جهت درد دندان و تقویت لثه مفید بود .👌
✅و آن دوایی است که اسهال به شرب آن قلع ربو و ضیق النفسی وانتصاب النفسی و سرفه کهنه نماید .
✅و چون سر حنظل بریده فلفل سیاه در درون آن پر کرده سر آن را وصل کرده به گل حکمت بگیرند و نزدیک دیگدان تا یک هفته دفن نمایند به نحوی که نسوزد پس برآورده فلفل را ساییده اندک اندک بخورند جهت رفع بادها و انهضام طعام نافع.
✅ و آشامیدن شحم حنظل تنہا و با ادویہ مناسبہ جہت امراض معدہ و جگر و کلیه و مثانه و رحم و استسقا و درد مفاصل و جذام و داء الحیه و داء الفیل و سایر امراضی سوداوی و بواسیر نافع .👌
✅و شرب پخته ریشه آن جهت استسقا و داء الفیل و تحلیل خون منجمد و رفع سمیت گزیدن عقرب مفید و گاهی عرب تلخی تخم آن به مکرر شستن و در آب نمک خیسانیدن دور میکنند. بعده کوفته با شیر و خرما پخته میخورند .
✅جهت صحت بدن و امراض بلغمی نفع میکند و گاهی بدون برطرف کردن تلخی میخورند .
✅و آن اسهال بلغم و اخراج او به قیء می نماید و شحم آن را منفعت عظیم در امراضی بلغمی درون شکم است که آن اخراج بلغم از طبقات روده ها و پاکسازی او از اعصاب و مفاصل و نیز اسهال صفرا و سودامی کند .
✅و برگ آن در اخراج مواد سوداوی قوی تر است و چون از شحم آن سه ابولوسسات که آن دوازده قیراط می باشد با ماء العسل بخورند اسهال بلغم به قوت نماید و این غایت مقدار آن است .
✅و الاشربت آن نیم درم است و چون در ماء العسل بجوشانند و صاف کرده بنوشند اسهال خلط غلیظ نماید و چون درست آن را بجوشانند و به آن حقنه نمایند جهت فالج و رفع قولنج بلغمی و ریحی و عرق النسا و درد ران و پشت و امثال اینها نافع.
✅ و شیاف آن مسهل قوی است و خوردن برگ تازه آن مطبوخ مثل بقول اسهال شکم نماید و همچنین شاخه های آن و در استعمال برگ آن در امراض گفته اند که آن را بعد پختن ثمر آن بگیرند و در سایه خشک کرده با نشاسته و صمغ عربی آمیخته استعمال کنند به نحوی که خواهند و خوردن آن به قدردودرم اسهال سودا نماید.
✅ و چون آن را با انیسون و افتیمون و نمک هندی و صبر و ایارج فیقرا آمیزند در اسهال سودا قویتر گردد و.
ادامه دارد....
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁
‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه لحاظ شرعی ناپسند است.
#حنظل
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁
✅بدن او عقرب گزید و او یک درم از آن بخورد و فی الفور شفا یافت.
📕 و بعضی نوشته اند که اعرابی را چند جا از بدن او مارگزیده در ساعت دودرم آن را بیاشامید و صحت یافت👌
✅ و پاشیدن آب پخته حنظل در خانه جهت کشتن کیک و منع تولد آن موثر .
✅و گویند آویزان کردن ریشه آن بر کمر جہت نزول آب در بیضه موثر است .
✅و گویند چون حنظل را از میان دو پاره نموده بر بدن اسبی🐎 که بر آن کنه بسیار باشد بمالند در دو سه مرتبه زایل گردد .
✅و باید که آن را در سردی شدید نخورند بهر آنکه در معده تا دیر بایستد و مغصب (درد شکم)و کرب(اضطراب) پیدا کند.
✅ وگاهی عمل معتد به نمیکند و مؤدی به سحج(خراشیدگی روده) میگردد.
✅ و نه در گرمی شدید استعمال کند زیرا که اجزای آن به سوی امعا و مقعد سرعت میکنند و گاهی نفث الدم و انفتاح دهان رگها و جریان خون پیدا می نماید .
✅و آن اوفق( شایسته ترین)ادویه مسهله است از برای صاحبان مزاجهای قویه و بدن های فربه و غلیظ الاخلاط.
✅ و شاربان آبهای غلیظ و شیر و پنیر و سرد بلغمی و مرطوب مزاجان و کسی که اراده استعمال کند باید که تنها نخورد .
✅بلکه با #مصلح آن که #صمغ عربی و #کتیرا و مقلی و نشاسته است هر یک مفرد و یا مرکب و با ادویه مناسبه دیگر نیز.
✅ و صمغ عربی مضعف فعل آن و کتیرا معین عمل آن است.👌
✅ و باید که بسیار باریک بسایند که جریشی(نیم کوفته) خشن آن بوجودآورنده مغصب (درد شکم) و سحج ( خراش روده )و تقطیع روده ها است به وجهی که قبلا گفته شد.
✅ و اصلاح آن به امور مذکوره نمایند و چون از آن اسهال افراط نماید در آب سرد 🛁نشینند و سردی هاو مرطبات و مقویات بیاشامند.
ادامه دارد.....
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است
ادامه #حنظل
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁
✅و گاهی علاج آن به علاج خربق سیاه کرده میشود و در مقدار شربت آن اختلاف است چنانچه گویند از نیم درم تا یک درم.
✅ و گویند که زیاده از نیم درم استعمال نباید کرد و گویند از قیراط تا یک درم(۳/۵گرم).
✅ و از تخم آن نیم درم و از ریشه آن یک نیم دانگ و گویند دو کزمه و آن دوازده قیراط است.
✅ و این شربت تام برای قوی مزاجان است و گویند نیم درم به جهت قوی مزاج و دودانگ با ادویه.
✅ و گویند اکثر استعمال شحم آن نیم درم با سه او قیه ماء العسل است و گویند یک نیم دانگ با ادویه و گویند از دانگ تا نیم مثقال .
✅و بعضی کسان که تحمل شرب آن ندارند ایشان را تنها نباید داد .
✅و آن ردی به سر و معده و مغثی(تهوع آور) و مکرب است و گاهی مورث مغصب (شکم درد)و سحج (خراشیدگی روده)به شدت میگردد.
✅ و نیز برگ آن مضر امعا است❌ و #مصلح آن کتیرا و صمغ و نشاسته است .
✅و گویند #مصلح آن صمغ است فقط و مختار در آن کتیرا با روغن بادام و مغز پسته یا صمغ به این هر دو است.
📕 و ابن زهر گوید که برای اصلاح شحم حنظل مثل مغز #پسته چیزی نیست .👌
❌و آن مضر بدن های ضعیف است #مصلح آن رب میوه ها.
✅ #بدل آن به وزن آن خردل یا چهار دانگ عصاره قثا الحمار یا تخم بید انجیر .
✅و گویند بدل آن دو وزن آن حب النیل(تخم نیلوفر) و نیم وزن ان سقمونیا با مثل ان نمک هندی و ثلث ان حرمل.(اسفند)
✅ و بهتر آن است که بدل آن در اسهال تخم بیدانجیر یا غاریقون به مثل آن اختیار نمایند .
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀
‼️⚠️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی اشکال دارد
⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱
🌱 #اذخر : (کاه مکی) (قسمت اول)
اذخر (#کاه_مکه)
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
✨به کسر همزه وسکون ذال معجمه وکسر خای معجمه وسکون رای مهمله . اسم یونانی است و گویند تازی نیز آنرا
🌱به یونانی : افزیدس وثیقوس وسجیلس وطوفلس وسجوسن
🌱وبه سریانی : سجس وسجیس وبعضی وطوسطس به رومی
🌱 وسجیس به یونانی
🌱وبه عربی : #بتن مکه و کورایعرو #طیب الغریب و #خلال مامون به جهت آنکه مامون رشید بدان خلال میکرد.
🌱وبه فارسی : #کاه_مکی و #علف گورخر و #گور گیاه و #کرته دشتی و #مورد اسفرم نیز گویند
🌱وبه هندی : مرچیا گنده و #گند هیل وراج هنس وکند هراج وروپ بشن و کند هیس وکنتول وسوندهی وروس وسوربا گویند وآن از گیاهان خشک معروفه است .
✨ گیاه آن با شاخه های بسیار و باریک از یک دسته و ریشه آن کلفت مدفون در زیر زمین وبرگ آن ریزه تر از کولان ( گیاهی که از آن حصیر میسازند ) و از آن درحجم وقد کوچکتر و مایل به سرخی وزردی وتندبو .
✨ساییده آن را با ریشه آن به اصطلاح اهل مکه #غسول ( خطمی یا اشنان ) نامند وبا آن دست می شویند. ✨شکوفه آن بسیار وانبوه وسفید وبا عطریت وتندطعم وسوزنده ی زبان و درمواضع گرم وگودال آب وزمین سنگریزه می روید وبسیار در هند وسواحل آفریقا یافته میشود وبهترین آن عربی و بعد هندی است وردی ترین آن بابلی که آن را به یونانی طرسیطس گویند .
🌱وگیلانی گوید : که آنچه درحجاز روید خوشبوتر وبهترازغیرآن است وگویند بعد حجازی مصری و بابلی است وردی تر آن است که به دیار دیگر یافته میشود.
🌱وشیخ گوید :نوعی ازآن اعرابی خوشبو است ومعروف وبه کاربرند درطب جهت آنکه زیاد استفاده میشود ومشهورتر است و قسمتی ازآن شاخ وبرگ است واز آن استفاده کمتر میکنند وقسمتی ازاین باریکتر است وآن خوشبوترو سختتر و قسمتی غلیظ و آن نرم تر وبی بو است .
🌱ودیسیقوریدوس گفته : که #اذخر دونوع است یکی آنکه تخم ندارد ،دوم آنکه میوه سیاه دارد
🌱وصاحب مخزن می نویسد که صنف دوم آن #اذخر شاخه ای است وآن گیاهی است که از ریشه آن درهند خانه تابستانی میسازند و مشهور به #خاشاک است وگیاه آن در شکل شبیه به #اذخر بیابانی است ولیکن گیاه آن خوشبو نیست مانند #اذخر بیابانی وخشن است وریشه آن خوشبو وباریک وبسیار دراز نزدیک به چند متر وبه فارسی #بیخ والا نامند .
join us:👇👇👇
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
‼️⚠️‼️
هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.‼️
#اذخر (قسمت دوم)
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌱 #گیلانی می نویسد که #کاه #اذخر محلی میباشد و آن شبیه #کولان ( گیاهی که ازآن #حصیر میسازند ) است واما #اذخر بیابانی گویند که ضعیف میباشد وتخم آن سست کننده .
🌱و #شیخ گوید : که در بوته ی آن قوت #سردی است و سدید کازرونی در شرح قانون می نویسد که شیخ الرئیس تعجب کرده از مزاج او #حار باشد ودر حالی که صنفی دیگر ازآن #بارد باشد که نشود آمیخته کرد با چیز سرد وهمچنین گفته که این همه منافع که در #اذخر نوشته اند برای #اذخر عربی است زیرا ، #اذخر اجامی نوع دیگر اذخر نیست ومعلوم شده که چیز دیگری است .
🌱وگیلانی میگوید :از #اذخراجامی حصیر میسازند وکه به آن درزبان عربی اذخر نمی گویند ولیکن دریونان آن را اذخر مینامند
🌱عبدالطیف گفته که رازی اشتباه کرده است وکسی که تقلید کرده هم اشتباه کرده قسمت استفاده شده در #اذخر عربی مکی #ریشه و #شکوفه آن است که خوشبو با #گل های زیاد وشاخه های باریک وسرخ رنگ سفید و گیاه وبرگهای آن بسیاربلند وخشک وخشن نباشد بلکه نرم وانبوه وکوتاه بود وهنگام خشک شدن سفید شود
🌱وشیخ می نویسد #شکوفه آن مایل به سرخی وچون شکافته شود بنفش گردد و #ساق آن باریک وچون نرم کنند وبه دست بمالند خوشبویی اوشبیه به گل سرخ باشد . وچون #جوییده زبان را بسوزاند و ترک درزبان ایجاد کند نیکو است ومنفعت آن بسیار در#گل و #شکوفه و #ریشه و #شاخه های آن که همه آن استفاده دارد.
ادامه دارد...
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
#اذخر (قسمت سوم)
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌱وطبیعت آن به قول شیخ #گرم و #خشک در دوم وبه قول تمیم حجازی #گرم و #خشک درآخر اول و در سوم نیز گفته اند و گویند دراول #گرم و #خشک وگویند دردوم #گرم و #خشک دراول وبعضی گویند #گرم و #تر دراول وبه قول بعضی #گرم وتر در دوم
🌱#شیخ الرئیس نوشته که دراجامی قوت #خنکی است ونزد ابن جریح همه اقسام آن #سرد است واین گفته بعید است درست باشد
✨در، ریشه آن #قبض شدیدتر است
✨ #شکوفه آن #گرم کنندگی کمتری دارد و #قبضش کمتر از #گرم کردن آن
✨ این دوا #مرکب است ازجز #ناری و#هوایی #لطیف #گرم #حل کننده واز جز #خشک #کثیف #ارمنی #سرد #قابض است
✨ پس درآن #قبض و#تحلیل جمع است
✨گفته شده که درآن #قبض با #نرم کردن و #نضج و #باز کردن
✨ به سبب قوت #قابضه شکوفه آن است که نافع #تُف خونی است و #خونی که از سستی عروق وضعف آنها ایجاد شود را نفع کند
✨ به خاطر قوت #قبض و #تقویت که باز شدن دهانه عروق ها پیدا شود وبدین سبب #نزفی( #خونی) ایجاد شود که از #رحم باشد ویا از #مقعد ویا از عروق #آلت تناسلی مرد
✨آن #قبض شکم را کم کند به خاطر #نضج و #نرم کنندگی که درخود دارد
✨چون حرارتش شدید نیست تقویت بر #روان شدن #رطوبات به غیر #حل کنندگی شدید را خشک می نماید واین #نرم کنندگی لازم است
✨آن ادویه مقوی برای #قلب است به سبب #عطریت و #محلل بودن
✨ #بازکنندگی گرفتگی #کبد و #دهانه #عروق و قطع و #پختن #اخلاط لزج و #غلیظه و #مسکن دردهای سرد داخلی به خاطر حل کنندگی که درآن ماده وجود دارد به خاطر قبض وتقویت آن.
ادامه دارد...
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
‼️⚠️‼️کپی برداری از مطالب کانال فقط فقط باذکر اینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.
#اذخر (قسمت چهارم)
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
✨این از #نافع ترین اشیاء در #تسکین دردهای داخلی است
✨#ریشه آن #مقوی #معده و برانگیزنده #اشتها و #حل کننده ی #نفخ
✨#جمع کننده ی طبع و #نافع درد #مفاصل سرد است ✨نوشیدن آن #مسکن #استفراغ بلغمی
✨چون یک مثقال آن با #فلفل سیاه خورده شود برای #شکستگی عضله و جهت #آب آوردن #شکم نافع و آن در معاجین بزرگ استفاده میشود
✨آب پخته آن و #ضماد آن به جرم آن جهت #لرزش و#کجی دهان و#سستی ، مفید
✨خوردن #ریشه آن با #مصطکی پاک کننده ی فضولات #مغز است
✨ #جوییدن آن تنها و با #مصطکی و #سقز برای فلجی ✨خوردن یک مثقال آن جهت #فلجی و #کجی دهان و #تشنج تازه و تنقیه #فضولات مغز و #رحم
✨خوردن ربع آن برای #ضعف اعصاب جهت #سستی و #فلجی نافع
✨شستن #چشم به آب پخته آن #مسکن درد #چشم و حل کننده ی #فضولات سرد آن است
✨ #مضمضه به پخته آن و مالیدن #ساییده شده آن مقوی #ریشه دندان و #جذب کننده ی رطوبت آن نافع است
✨برای #آب آوردن #شکم چون ۲۰ روز آنرا بنوشند ونوشیدن پخته آن #ورم داخلی سخت داخل #روده را نافع بوده واما نفع #نوشیدن آن و #ضماد آن و #فرزجه آن با آب آن در #ورم های سست و #نرم شدید است
✨نوشیدن آن وگرم کردن با آن برای #تحلیل #بادهای بدن است به خصوص باد #معده وکار آن به #خوردن ساییده شده آن بهتراز نوشیدن آن است
✨ وبا #ترنجبین جهت #خشکی #طحال
✨با #ادویه مناسب جهت آب آوردن شکم و امراض #کلیه و #ریه و #تقویت #دهانه #معده و #جگر و #گرفتگی آن و #دفع تُف خونی و #بادها نافع است . ✨آشامیدن پخته آن جهت #تحلیل #نفخ و #بادها ✨#ادرار بول و #حیض نافع است
✨نافع #درد #رحم است
ادامه دارد....
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
⚠️‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.
#اذخر (قسمت پنجم)
@makhzanoladviyah
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
✨نشستن در پخته آن درد #رحم را ساکن می کند و، #ورم آن را نافع باشد
✨وبخور به آب آن #مدر #حیض و #شکننده #سنگ کلیه و #مثانه است و پارچه ای گرم کرده از آن برای #مثانه استفاده کند
✨زیاده روی در نوشیدن آن باز دارنده از خروج طبع است و در آخر یا به عرض سبب شدت #ادرار بول و مداومت نوشیدن پخته ریشه آن جهت #مفاصل سرد
✨ با #سکنجبین در اواخر #تب های بلغمی نهایت مفید است
✨#ضماد برگ تازه آن که متصل به ریشه آن است جهت #گزیدن حشرات موذی و همچنین #ضماد آن جهت #ورم #دهانه #معده و، #ورم باد #جگر و #طحال و #مثانه و جمیع #بادهای اعضای بدن
✨#نشستن درآب پخته آن درد #مفاصل و باز کننده ی #دهانه عروق و #نرم کردن و #پختن #سفتی ها و #تسکین #درد #داخلی بدن مفید است
✨تخم آن #مقوی #اعصاب و #محلل #فضولات بلغمی آن و #دفع دشواری است چون داروی خشک آن با #گلاب بخورند.
✨ #شکوفه آن به یونانی ذوانیقون وبه رومی انیکس سخوس وبه فارسی شکوفه کور گیاه وبه هندی سیندبه گویند وآن #گرم دراول و #خشک در دوم است و #لطیف تر و #خوشبو تر وبدین جهت در جمیع افعال بهتر از داروی خشک آن است.
✨ #بوییدن دائم آن #بازکننده ی #مغز است و #نوشیدن آن نافع #کجی دهان و #فلج و #فراموشی و #درد #ریه و #معده و #ورم سرد #معده و #جگر است به جهت آنکه #بازکننده #سر از #فضولات ردیه و #بلغمی است
✨#ضماد آن جهت درد ذکرشده و #کلیه و، #ورم آنها و #تُف خونی مفید
✨نوشیدن آن #نضج آنها کند وگاه به #کلیه گرم به سبب ادرار آن ضررکند و #مصلح آن #گلاب است
🌱وگیلانی نوشته که آن #حبس کننده #خون #حیض است و نافع #تُف خونی و #پخته آن #شکننده #سنگ و #مدر #بول و #حیض
🌱وبقراط گفته که نافع درد #رحم و #کلیه است ودرد #مقعد را نافع چون به ادویه مناسب آن مثل #بنفشه و #ناخنک و #بذر #کتان و مانند آن بپزند به حسب تفاوت مراتب این ورم ها در اوقات
✨ #روغن #اذخر گرم وخشک دراویل درجه دوم و #محلل با #قبض وآن #ضماد نیکو است برای #برص خصوصا با ادویه آن و چون ادامه به ضماد آن نماید موی #ریش به سرعت برویاند
✨نوشیدن آن #محلل #ورم باطنی است
✨ آن علاج خوب وصالحی است برای #ورم #دهان چون دردهان بگیرند چون درآن #تحلیل و #قبض است ✨استفاده آن بر #دهانه #معده بهتر و #تقویت آن نافع وبهتر آن است که با #مصطکی و #سنبل باشد و استفاده آن به #روده #مسکن #خشم و #محلل #باد حبس شده در #شکم و #نفخ است
✨مالیدن آن #ورم و #سستی و #لکه دایم را نافع بوده و #نوشیدن و #مالش آن #مقوی اعضا و مانع مواد از جمع شدن آن به سوی آنها ودشواری وکشیده شدن نافع باشد با یک درم تایک مثقال وآن دردسر دهنده است . و#مصلح آن #صندل و #گلاب و #بدل شکوفه آن #قصب الزریره ( گیاهی هندی به اسم #چرایته ) و بدل آن #قردمانا و درمعاجین بزرگ #سوسن کوهی و #قسط تلخ
🌱وگفته شده #بدل آن #سنبل الطیب به وزن آن و #زعفران یک هشتم وزن آن است
🌱وصاحب روضه اطبا گوید که این همه منافع وضرر برای اذخر عربی است چنانچه معلوم شده که اذخر اجامی نوعی دیگر ازاذخر نیست
🆔⬇️⬇️⬇️
@makhzanoladviyah
🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️
⚠️‼️⚠️کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسند است.