eitaa logo
مخزن الادویه مجموعه حکیم شیرازی
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
6 ویدیو
0 فایل
🌿خواص گیاهان دارویی براساس طب سنتی اصیل برگرفته از کتاب محیط اعظم تألیف حکیم محمد اعظم خان.🌿 ✅دراین کانال به هیچ عنوان از منابع غیرمعتبر و اطلاعات موهوم گیاهان دارویی استفاده نشده است.❌ آیدی مدیر مجموعه: @kordi1267
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🍃🌱🍃🌱🌹🌱🍃🌱🍃🌱 @makhzanoladviyah 👈در عربی به آن معجمه 👈ویونانی به آن اندامیون واقطن 👈ودرهندبه آن مونگ میگویند🔸 👈دانه ماش، کوچک،مدور،اندکی دارای کشیدگی،پوست آن سبز تیره،ونوعی دیگرش زردرنگ وتیره دیگرآن سیاه شبیه به آردالا(نوعی ماش درگویش اهالی هند)، ✅بهترین آن سبزتیره است،نوع زرد رنگ ان دیرترمی پزدودر ملک مالوه، نوع سیاه ان را ازسبز بهتر می دانند. ✅مغزش سفیدوقوت آن تا سه سال باقی می ماند. سرد درآخرومایل به خشکی وگویندخشک دراول ومقشر آن سردمعتدل درتری وخشکی و غیرمقشر آن مایل به خشکی، ✅زیراکه مقشر آن زمخت است وگویند✍ که پوست آن مرکب القوی مایل به گرمی وتلخی وجوهر آن نزدیک به باقلا است. ✅ولی نفخ آن مانند باقلا نیست،گرچه اندکی نفخ دارد،تری ورطوبتش ازباقلا کمتراست.. ماش از عدس لطیف تروتولید کننده خلط خوب است. ✅ماش جالی وپاک کننده اخلاط و درتابستان وبهار ودرگرم مزاجان نافع برای التهاب وصفرا می باشد. ✅مقوی اعصاب،دید رازیاد،👁مسکن در سردردها،🤕درآبریزش ازدهان 💦وورم لثه ها،نافع سرفه وتب،وامراض کلیه.سستی بدن. @makhzanoladviyah ✅ماش به همراه روغن بادام وماست🍨 وشیر🍺 غذای خوبی است ✅ومناسب برای صفرا می باشدوبرای گرم مزاجان نیازبه اصلاح ان نیست. ✅،امابرای تب های صفراوی بابرگ⬅️ خرفه،وکاهو،زردآلو وجو بپزند ✅وماش غیر مقشر با ترشک برای دردهای شکمی مناسب است وازخواص آن این است که با وجود برودت تحریک سودا نمیکندهم ازجهت نرم گرداندن وهم ازجهت یبوست نافع است. ✅هرگاه بخواهیم که شکم نرم باشدباید آنراباشیره قرطم(عصفر)وروغن بادام شیرین بپزد وبخورد، ✅وهرگاه که قبض شکم( جمع شدن) رابخواهیم باید آنرا بریان کنیم وبپزیم ویا درآبجوش ریخته وطبخ کنند. ✅برای گرمی وحرارت خون وصفرا ماش راباترشک و(مزه های ترش ویاآب انار ترش باپیه انار(پوسته سفید داخل انار)ویاباسماق وروغن زیتون یا باروغن بادام شیرین بپزند ومصرف کنند. ✅ماش مقشر مناسب برای ⬅️سرفه ونزولات گرم نافع می باشد. ✅ ونیزماش جهت سرد مزاجان وپیران👴👵 وکسانی که درمعده هایشان رطوبت واخلاط فاسدونفخ وریاح بسیار باشد مضراست❌❌❌ ✅وضماد آن ◀️درحمام 🛀جهت زخم و پخته آن با آب💧 برای اعضایی که سستی دارندوتسکین درد وپخته آن نیزباطلا (قوام آمده) وزعفران 💥مسکن درد اعضای کوفته شده است. ✅ماش مناسب برای گرم مزاجان می باشد. Join us⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 📢📢📢📢📢 ‼️❗️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط با ذکر لینک کانال بلامانع است در غیر اینصورت از لحاظ شرعی حرام است.
📌 بر جامعه پزشکان محترم مبارک باد 🟡 “مادامی که تلخی زندگی دیگران را شیرین می کنی بدان که زندگی می کنی“ 🔸 تا همتت ای حکیم باقی است 🔸 دستان تو نعمتی الهی است 🟡 یکم شهریور زاد روز ، بزرگ دانشمند و برجسته نامدار ایرانی جهان اسلام و روز پزشک را بر تمامی طبیبان فرزانه و جامعه پزشکی تلاشگر ایران اسلامی به ویژه تبریک عرض مینماییم. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•       
 (سرمه) @makhzanoladviyah 👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️👁‍🗨♦️ 🔺 (سرمه سنگی )به ضم تا و سکون واو و کسر تای فوقانی و فتح پای تحتانی و الف 🔺معرب از دوديا فارسی است و به 🔻عربی حجر الكحل و به فارسی سنگ سرمه 🔺و به یونانی سونس و قومقولوس گویند، و 🔻به سریانی فادما و در انگریزی سلفیت آف کاپر و آن را توتیای کرمانی و توتیای سفالک و سنگ بصری نیز نامند. 🔺 و سنگ بصری(چشمی) از آن گویند که آن از کرمان به بصره میآید و از بصره به اطراف دیگر می برند. 🔺 و اطلاق توتیا که در اکحال(سرمه ها) داخل میشود بر سنگ بصری است . 🔻و مستعمل(استعمال کننده) نرم ساییده مغسول(شست شده) آن است زیرا که استعمال غير مغسول (غیر شسته شده )أن جایز نیست❌ 🔻 و توتیای اخضر(سرمه سبز) در امراض چشم کمتر مورد استفاده است. 📚 و اکثر اطبا نوشته که آن معدنی و مصنوعی میباشد و بعضی نوشته که توتیا بحری (دریا)نیز میباشد . 🖊و تحقیق آن است که غیر مصنوع نمیباشد اما کرمانی که آن را انابيبی و سفالک و میزابی یعنی شبیه به ناودان که به هندی کهریه و سنگ بصری نیز نامند دودی است که در کرمان که معدن اسرب ( )است. 🖊 در وقت گداختن(داغ کرده) آن به عمل میآورند و فی الحقیقت اصل توتیا دخانی( ) است که هنگام برآوردن اسرب(سرب) و مس از سنگریزه و خاک معدن در انبوبه(ماشوره) منجمد میگردد . ✔️و بهترین آن پارچه ها و انبوبه های (شبیه لوله افتابه )صلب (سخت )بی خاک آمیخته أن است . 📚و به قول شیخ بهترین آن هندی سفید است بعد زرد پس فستقی (رنگ پسته یی) کرمانی. 🖊 و تازه تر جمیع آن بهتر است و بعضی گویند که بهترین آن قبرسی است و علامتش أن است که چون آن را به سرکه مخلوط سازند از آن بوی مس آید و در رنگ شبیه به هوا بود پس اثمدی (سنگ سرمه )پاک آن است. 📚 به قول جالينوس در اول و در دوم و حنین و خشک در دوم گفته آن بارد مجفف (سرد خشک شده )بدون سوزش و با قوت تغریه(طلا کردن ) است. 📌بالجمله جمیع انواع آن مجفف منشف(خشک کننده رطوبت) رطوبات فضلیه با لذع (سوزاندن )کم است . 📌و مغسول (شسته شده)أن أفضل مجففات و سردترو لطيف تر و بدون سوزش👌 📌 و مشوی(کباب شده،بریان شده ) آن در تلطیف (لطیف کردن )و تنقیه(پاک کردن ) زیاده تر .👌 📘و گویند که آن از بزرگترین داروهای چشم است . 📌و مقوی روح باصره (چشم)و حافظ صحت چشم و مانع انحدار(پایین آوردن) مواد به سوی آن 👌 💯و جهت زخم چشم و بینی 👁👃و آلت تناسلی و عانه و مقعد و سرطان متقرح(دارای ریش وزخم) و قرحه سایر اعضا و بهبودی و جوش خوردن زخم هاو جراحات و اكله به طریق اكتحال(سرمه کشیدن) و ذرور (پاشیدن در چشم )و طلا و مرهم.👌 ✔️ و با روغن گل👇 جهت التيام جراحات عصب و نشف(خشک شدن) رطوبات نافع👌 🎓 و به قول - شيخ مغسول أن جهت قروح حتی که قروح سرطانی را و نافع جهت درد چشم . ✔️و مانع فضول محتقنه(نگه داشتن ) در عروق چشم و نفوذ در طبقات خصوصا مغسول (شسته شده ). 📙و به قول جالينوس ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ 📌چون توتیا را مغسول (شستن )سازند آن دوا در تجفيف (خشک کردن )شدیدتر از هر چیز مجفف به غير لذع(سوختن ) باشد. 📌 پس آن بدین جهت نافع و موافق برای قروح سرطانیه و برای دیگر قروح خبیثه( های علاج ناپذیر) است. 📌 و نیز گاهی مخلوط میکنند در شیافاتی(ادویه چشم) که بدان معالجه چشم کرده میشود چون به سوی آن چیزی از مواد ریخته باشد. 📌 و در دارویی که علاج نفاخات(درمان نفخ کننده ها) و قروح حادث در چشم یا در مذاکیر(آلت مردانه ) و عانه کنند . 📕و نیز جالینوس در میامر نوشته که توتیا مغسول شان آن تجفيف(خشک کننده ) رطوبات روان شده به سوی چشم است و آن را منع از نفوذ و مرور در طبقات چشم نماید 📘. و رازی گفته که توتیا جهت تقویت نیکو است و قاطع . 📗 و گویند که آن قاطع نفث الدم (خون ظاهر شده از دهان )و نزف الدم (خون روان شده ازبدن)و مقوی سست است. 📌 و جهت زخم های ظاهری و باطنی به شرب! 🖊 و ضماد مفید و شیاف آن جهت حرقت بول(سوختگی ادرار) و زخم های مجاری آن . 📌و وارد کردنش به واژن جهت رطوبات رحم نافع . ❌و بوجود آورنده سدد آن عسل. ♨️ مقدار آن تا نیم مثقال. آن به وزن آن شادنج(سنگی نرم و کوچک عدسی شکل ) و نصف آن توبال نحاس(مس و مسگر) مغسول . 📙و گویند مرقشیشا و اقلیمیا است . 📌و طریق آن این است که آن را در صره بسته (کیسه)در دیگ که پر از آب تلخ باشد آویخته به طوری که در ته دیگ نرسد نیم ساعت جوش داده بر آرند. 📌و طریق تشويه(بریان کردن،تصفیه ) آن این است که آن را باریک ساییده به آب قرص سازند و بر سفال نهاده بر آتش نرم بگذارند و بگردانند تا خشک شود و بکار برند . 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکرلینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
@makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️ ✔️ که توتیای سبز و توتیای هندی نیز گویند و به هندي نيله تهوتهه نامند . 💥و آن را از مس با زاج سفید به طریق احراق(سوختن) میسازند. 🔺 و آن حار حاد (بسیار )خشک در چهارم. 📘 و گویند در سوم اکال( خورنده) مجفف در غایت تجفيف است و با قوت سمیت ( بسیار سمی )و اسهال قوی و قاتل است. ❌ و به شرب استعمال آن جایز نیست سوخته و غیر سوخته آن در بعضی امراض چشم در اکحال (سرمه سنگی )و ذرورات ( پاشیدن در چشم )و بعض جروح و قروح در مراهم( مرهم ها). 💢 و اطلیه( طلا کردن ) و اضمده( ضماد کردن ) مستعمل و چون اکال( خورند) است آن ⬅️ روغن زرد يا مسکه أن تنکار ( داروی که از طلا و مس و نقره و برنج ) 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 . و هارونی : بیخی است خرد و سرخ و تیره رنگ و از اندرون سفید و نبات آن قریب آب و اجام میروید برگ او مانند برگ ماهی زهرج و از آن خردتر و گرد در رنگ سبز مایل به سفیدی و آن را گل و بار نمیشود و این بیخ اکثر از نواحی مکه معظمه دیگر جزایر میارند. آن و در اول و در آن قوت جالیه است که بدان سبب بصارت (بینایی )را تیز گرداند. 📚 و گویند اول کسی که این دوا را برای روشنایی چشم یافت أن هارون برادر حضرت موسی على نبینا و عليهما السلام🔰 بود لهذا منسوب به سوی ایشان گشت اکثر کحل او . 📗و شیاف او به گلاب پرورده استعمال میکنند و در تقویت بصر (چشم )نفع میکند و بعضی نوشته اند که آن و خشک در سوم و اكال حاد( خورنده گرم ). و آن شیر زنان یا سفیدی تخم مر آن توتیای سبز یا مامیران ( دارو زرد مایل به سبز )و برای امراض چشم مفید است. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah ♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️♥️♣️ ⚠️❗️ هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
(صنوبر) @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ 👈به فتح صاد و نون و سکون واو و فتح بای موحده و سکون رای مهمله لغت عربی است و ارزه نیز و به سریانی ارزند 👈و به رومى بقطانيون 👈و به یونانی قلوغيطون نامند 👈و به فارسی درخت آن را گویند. 🌲و آن دو قسم میباشد یعنی نر و ماده در آن دو نوع است یکی بشانی و آن درخت بزرگ قریب چنار است برگ آن شبیه به رشته و دراز به قدر یک شبر و سبز تیره رنگ . 🌲و ثمر آن به شکل دل گوسفند و بزرگتر از آن و شبیه به ثمر شریفه و خانه خانه و بعد رسیدن و خشک شدن از هم شکافته میشود و چوبی است و مغزی ندارد و خوردنی نیست❌ و درخت آن را به فارسی تاژ و تاجو و به شیرازی و ثمر آن را نامند. 🌲و صمغ أن است و مولف آن را در بعضی باغهای امرای هند مشاهده نموده و آن را به هندی چیر مینامند و دوم کوهی که در کوهستان سرد به هم میرسد و میوه این ماکول نیست. 🌲 و از مطلق صنوبر هدف این است و درخت این شبیه به درخت ابهل و به سریانی ارزند نامند و چوب این چرب و به جای 🔥 میسوزانند و قطرانی که به عمل میآید رقیقتر و قلیل المنفعتتر از قطران شربین است و درخت این در کوهستان شمالی هند نیز کثير الوجود(زياد است) . 🌲و مولف معاینه کرده اکثر مردم کوهی چوب.تازه آن را بریده در شب تاریک به راه رفتن به جای مشعل میسوزانند و این را نیز چیر میگویند و در دیودار نیز بدان ایما رفته و قسم ماده آن نیز دو نوع است اول بزرگ و آن را صنوبر كبار گویند. ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️
@makhzanoladviyad 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ ادامه 👈 🌲و ثمر این است و در ملک کشمیر و شیروان و اقصی آذربيجان و بعضی جاها از ملک روم و غیرها بسیار به هم میرسد و ثانی کوچک و این را صغار و تنوب نامند. 🌲 و ثمر آن قضم قریش و عامه اهل شیراز آن را نامند. 📙 و گویند نوع دیگر از صنوبر میشود درخت آن متوسط در بزرگی و کوچکی و خوش منظر و آن را نامند و برگ آن اندک پهن و مشرف منشعب خوش منظر و زنان اهل اصفهان و ایران در وقت بستن نم کرده بر پشت دست گذاشته بالای آن حنا میبندند خوشنما میگردد. 📘 و در شربین اشاره بدان شده و درخت صنوبر را خزان نمیباشد و آنچه صاحب تحفه نوشته که در عراق چلغوزه مغز میوه را گویند که از بحرین میآورند و ظاهرا انبه باشد الخ محض اشتباه و غیر واقع است 🌲. بالجمله چوب آن و در سوم و در دوم نیز گفته اند. 🌲 و برگ و پوست آن گرمتر و خشکتر از چوب آن. 📘 و گویند آن در دوم و در اول. 🎓 شیخ مینویسد که قوت پوست صنوبر بزرگ قوی تر است و پوست مسمی قوفی (تیغ خورده و صمغ گرفته شده)ضعیف تر و در آن بسیار است . 🌲و نافع قروح (زخم )حرقیه (همراه باسوزش)و در آن قوت مدمله ( آنچه جراحت را از چرک پاك كرده) و قبض آن به درجه رسد که را نفع کند . 🌲چون بر آن کنند و یا بپاشند. 📙 و گیلانی گوید که گاهی از چوب آن دستهای سازند جهت حل کردن و مراهم پس نفع آنها زیاده میگردد.👌 🌲و چون برگ این شجر را تازه ساییده بر حاره (ورمهاي گرم)ضماد کنند نفع بخشد 📙. و به قول شیخ طبيخ (پخته)پوست آن جذب بسیار نماید و اگر ما با آن سرکه آمیزند قوی تر باشد و جهت درد نفع کند و بسیار فرود آرد. 🌲 و چون به آب برگ خرفه بخورند سوزش معده شود. 🌲 و خوردن دو مثقال از پوست خشک آن ساییده به آب سرد حابس ( كننده)شکم و بول (ادرار)و محکم کننده مسترخی (سست شده)است. 🌲 و گویند آشامیدن برگ و پوست آن جهت درد و جراحت و قطع ( خون دماغ)و خون جراحات تازه. 🌲 و یک مثقال پوست یا برگ خشک آن با ماء العسل جهت أمراض و و غلظ آن نافع. 🌲 و ذرور ( ساییده وخشك شده)آن باعث جوش خوردن مواضع رسیده و به آب گرم سوخته خصوصا پوست بیخ تر آن که در این امر قوی تر است .👌 🌲و طلای پوست بیخ و برگ آن با پیه مرغابی و و دقاق کندر جهت التيام زخم های ظاهر پوست و . 🌲 و چون به سرکه ساییده با روغن گاو آمیخته بر سوختگی آتش طلا سازند نفع کند. 🌲 و با موم و روغن مورد جهت به هم پیوستگی زخم های نرم واقع در ظاهر پوست. و جميع قروح حاره (زخمهاي گرم)و تازه و با زاج سرخ جهت ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست.
ادامه👈 @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️ 🌲منع نمله( بسیارموذی) از انتشار و قروح خبيثه (زخمهاي عفونی)کاری . 🌲و براده چوب صنوبر چون با حنا أميخته بمالند جرب ( مرطوب را نفع کند. 🌲 وشستن به طبيخ(پخته) أن جهت رفع ماندگی اعضا و و پاکی رنگ صورت)و پاکسازی چرک بدن . 🌲و عفونت عرق💦 و تحسین رنگ. 🌲 و نشستن در آن جهت امراض و . 🌲 و بخور آن جهت اخراج مشیمه (جفت و جنین مرده)و جنین و ادرار با تکرار عمل. 🌲 و دود آن جهت مداد بهتر است چون در آن داخل کنند بهر آنکه شديد السودا است و مانند دود کندر و قطران است در نفع جهت ریختن موی و . 🌲 و خوردگی ماق(گوشه چشم ) و دمعه(اشك) و ضعف بصر(بينايي) و سلاق(صلابت پلک چشم) و جرب نافع. 🌲 و ضماد برگ تازه آن جهت نزف الدم (خونريزي از بدن)جراحات تازه و منع فساد أن. 🌲 و چوب آن که به دستور چوب چینی و عشبه استعمال نمایند. 🎓 انطاکی آن را شایسته تر از چوب چینی در مرض و امثال آن دانسته 👌. 🌲و چون پوست آن یا چوب آن ریزه ریزه نموده با سرکه بجوشانند و مضمضه بدان کنند درد را ساکن نماید. 🌲 و همچنین چوب آن را چون در دهان👄 نگهدارند و بعضی مضمضه به طبیخ آن بدون سرکه نافع نوشته اند . 🌲و چون آن را ساییده سفوف (پودر)سازند شکم را نماید. 🌲 و آن نافع ضربه و سقطه است و پاشیدن ساییده آن نافع آتش و موافق جراحت و سحج (نوعي بيماري روده)و زخم های مزمنه است . 🌲و شرب أن خراشیدگی وزخم ها را مفید است . 🌲و بخور براده چوب ضنوير دور کردن حشرات 🦂🐞🐜🐝و قتل پشه نماید. 🌲 و پوست بیخ آن و خشک کننده. 🌲 و دو مثقال آن جهت و سحج نافع. 🌲 و ذرور (خشک وساییده شده )آن جهت سوختگی آتش و آب گرم و رفع درد و سقطه سودمند . 🌲 و حب الصنوبر صغار یعنی قضم قریش که قمل قریش نیز گویند به قول شيخ دانه های مثلث سخت پوست و تند مغز و در آن و است. 🌲 و این اشبه به دوا و و در دوم و گویند که آن مایل به تدویر مثلث سیاه پوست و این در حرارت و شیرینی کمتر. 🌲 و در آن قبض و کمتر روغنی بودن است و اکثر خشکی و آن قابض لطيف الإسخان به عصر است . 🌲به سبب قوت قبضی که دارد و جالی(پاک کننده) خلط غلیظ و ریه و استعمال آن تنها و با عسل و درد سینه را منفعت بین نماید. 🌲 و جهت امراض و کلیه و قوی تر از چلغوزه. 🌲 و در سایر افعال مانند آن و اكثار آن باعث منص و التوای (پیچیدگی)امعا.)(روده ها)❌ # مصلح آن در آب گرم یا روغن کنجد خیسانیدن آن است یک روز. 📗 و به قول صاحب منجح تضم قریش مضر طحال❌. # مصلح آن خبازی آن چلغوزه و در تنوب نوشته که ثمر ان ❌مضر مثانه مصلح أن آن بادام شيرين آن جوزالسرو. 📕وبقول شيخ صمغ تنوب(درخت نوعی صنوبر) شديد نفع جهت كهنه ست . 🌲وآن قسمي از زفت است وكرم سبز كه درخت صنوبر به هم رسد در سميت مانند ذراريح ست واز خوردن آن زبان وكام وحلق ورم كند ومعده وروده نيز در تمام بدن سوزش وحرارت بهم ميرسد وضعف عظيم رو ميدهد علاج ذراريح(سم کرم سبز صنوبر) است. 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲♠️🌲 ⚠️‼️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست