eitaa logo
مخزن الادویه مجموعه حکیم شیرازی
1.2هزار دنبال‌کننده
225 عکس
6 ویدیو
0 فایل
🌿خواص گیاهان دارویی براساس طب سنتی اصیل برگرفته از کتاب محیط اعظم تألیف حکیم محمد اعظم خان.🌿 ✅دراین کانال به هیچ عنوان از منابع غیرمعتبر و اطلاعات موهوم گیاهان دارویی استفاده نشده است.❌ آیدی مدیر مجموعه: @kordi1267
مشاهده در ایتا
دانلود
: @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 به فتح حای مهمله و به کسر آن و سکون نون و فتح ظایی معجمه و سکون لام اسم عربی است و علقم به سبب کمال تلخی و کسب نیز گویند. 👈 و به یونانی قولوداغرلیوس او و قرقینا و قاقا و به سریانی قطس حوما وکسلسل و گويند که به يونانی و سريانی قولوانيس و قولوقیسی و قولوقیلس و قولوقینس گویند . 👈و نیز به سریانی و یونانی قاطیخوبا و به شیرازی گوشت و . 👈به کرمانی خرزهره و به فارسی کبست و کبستو . 👈و به فارسی عامه تلخ هندوانه و خرپزه تلخ و خرپزه روباه و هندوانه ابوجهل و به هندی اندراین کاپهل و مهاکال و تنبه و کرفا و کمیته سلونبه و پهرپهيندواناامند و در انگریزی کالو سنته گويند . ✅و آن میوه گیاهی است شاخه های آن مثل خیار و برگ آن شبیه به ان لیکن مشرف و کوچکتر از آن و گیاه آن منبسط بر روی زمین شبیه به گیاه هندوانه و برگ آن نیز مشابه به برگ آن و مایل به زردی و بیخ آن باریک و گل آن زرد و میوه آن به قدر خربزه کوچک و زرد رنگ و به ندرت سرخ بسیار رنگین و سفید نیز میباشد و به شکل اندک طولانی و داخل آن شحم ملتصق بعضی آن به بعضی و میان آن تخم است . ✅و طعم این گیاه و آنچه اندر آن است و برگ گیاه آن و شاخه های آن تلخ، در نهایت تلخی. 👈 و تخم آن را به عربی قیمشه نامند و نر و ماده می باشد. نر آن سخت تر و کوچک تر و ماده آن بزرگ تر و نرم تر و بهتر. ✅و مستعمل شحم گیاه آن است که بیرون آن زرد و اندرون آن سفید . 👈مایل به زردی و متخلخل و گیاه آن میوه بسیاری دارد و برگ آن و پوست میوه آن و تخم آن همه ردی است به. ادامه دارد..... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ‼️⚠️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز است در غیر اینصورت از لحاظ شرعی اشکال دارد
 ادامه @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅به سبب سمیت آنها و چسپیدن آنها به معده و روده ها و از مطلق حنظل مراد نفس میوه آن است . ✅و بهترین آن آن است که در جاهای بلند روید و به آب باران 🌦پرورش یابد. ✅ و نر آن قوی تر از ماده نرم آن است و گویند که نر لیفی سنگین زرد باطن ردی است لایقی استعمال نیست و ماده نرم سفید باطن خفیف مناسب استعمال است . 📕و گویند بہترین آن نرم رسیده زرد ظاهر سفید شحم مایل به زردی است و مختار از آن سفید بسیار و نرم است . ✅و سیاه و سخت و اندرون زرد سبز ردی است و گاهی یک ثمر در تمام شجر آن یافته شود و آن نیز ردی و از سموم قتاله است .❌ ✅خوردن دو دانگ آن مشرف به هلاکت میگرداند😱 ✅ و این بهر آن است که قوت جمیع اجزای درخت جذب به سوی آن یک ثمر میگردد و لهذا آن ثمر بسیار بزرگ میباشد و بهتر آن است که از شجر آن جدا نکنند تا آنکه بر آن خشک گردد . ✅و غیر رسیده جدا کرده از آن ضعیف الفعل بود و همچنین شحم تر آن. ✅ پس می باید که حنظل را نگاهدارند و شحم آن وقت حاجت بیرون آرند چه اگر پیشتر برآورند فاسد میگردد. ✅ و و از آن دور کنند و اجزای شحم آن بسیار باریک سازند و مبالغه درساییدن آن واجب است . ✅برای آنکه جزو صغیر خشن آن چون با رطوبت معده تلاقی میکند ساطیر می شود و در نواحی معده و پیچ روده ها متشبث و چسبیده میگردد و مؤدی به خراش و ورم آنها می شود و این خطر در استعمال آن تنها و مفرد است ‼️ ✅و چون آن را به حبوب یا سفوفات(پودر ها،کفلمه) و معاجین اضافه کنند. ✅ پس باید که وقت ساییدن به ماء العسلی🍯 تر کرده خشک نمایند و بار دیگر بسایند . ✅و اگر در اقراصی داخلی کنند با کتیرا خوب بسایند. 📕 و گویند واجب است که بسایند بعد تر کردن آن به رب انگور🍇 و یا به شراب کهنه شیرین و یک شبانه روز بگذارند و بر خاکستر گرم نهند تا آنکه خشک گردد. 📕 گویند قوت شحم آن مادام که در پوست است تا چهار سال باقی می ماند . ✅و اگر از آن برآورده بدارند تا دو سال بلکه در کم از یک سال زایل میگردد. ✅ بالجمله در سوم و به قولی در چهارم و در دوم و گویند گرم در دوم و خشک در سوم . ✅و گویند گرم و خشک در سوم و کندی اشتباه کرده که سرد و تر دانسته. ✅ و آن جاذب اخلاط از اعماق بدن . ✅و مسهلی سودا و بلغم غلیظ خصوصا از مفاصل و عصب است و ایضا اسهال صفرا کند و گاهی اسهال خون❣ نماید. 📕 و گویند برگ آن گرم و خشک در سوم است و بهترین برگ آن آن است که نزدیک بیخ نبات آن بروید و وقتی گیرند که ثمر آن زرد شده و رسیده باشد ادامه دارد..... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ⚠️‼️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
. @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅در سایه خشک کنند و در آن قوت مسهله بلغم و سودا است. چون با اندکی نشاسته و صمغ عربی بخورند. ✅ و گاه با ادویه مسهل مره(یکباره) سودا مخلوط کرده میشود و طلای بری آن نافع تر برای است . ✅و همچنین اگر برگ تازه آن مجذوم(فرد جذام) زیر قدم مداوم بمالد و چون برگ آن را بر الثعلب و الحیه بمالند مجرب النفع است .👌👌. ✅و اگر آن را نوشیده قی، کنند نیز نفع دهد و چون در حنظل سوراخ کرده داخل آن از تخم خالی کنند و به روغن زنبق پر کرده و قطع آن بر سوراخ نهاده به خمیر آرد یا گل بگیرند و بر آتش نهند تا آنکه جوش آید و سوخته نگردد پس بردارند و موی سفید را بدان چرب کنند سیاه گردد. و از سرعت سفید شدن مو باز دارد .👌 ✅و ضماد برگ تازه آن اورام است و چون سر آن را بریده چند پارچه عروقی که به فارسی روناس نامند در آن فرو برده سر آن را وصل نموده به گل حکمت بگیرند و نزدیک دیگدان دفن نمایند تا یک هفته به نحوی که سوخته نشود پس برآورده عروق از میان آن گرفته خشک نمایند و وقت حاجت به آب لیمو ساییده بر کلف(لکه) ضماد نمایند دو سه مرتبه در دفع آن مجرب نوشته.👌 ✅و ضماد برگ آن به آب و نشاسته جهت تحلیل اورام نافع .👌 ✅و روغن آن که مسطور گردد جهت منع ریختن موی نافع است . ✅و شحم أن نافع دردهای عطلسي( طولانی) و تشنج ومفاصل و فالج و القوه مزمنه است . ✅و آن منقی(پاکسازی) مغز و قوی بر جذب مواد از آن است و آن را خاصیت عجیب در دفع امراض سرد سر مثل و شقیقه و و است و تجربه کرده‌اند .👌 ✅نفع نوشیدن برگ آن جهت مالیخولیا و ضارع و وسواس و داء الثعلب و جذام با ادویه مناسبه آنها . ✅و شحم آن نزلات غلیظه منحدر به سوی چشم و سینه و آب نازل به سوی چشم را در ابتدا نافع . ✅و چون در روغن زیتون بجوشانند و بدان سعوط نمایند (به ینی کشند)جهت تفتیح گرفتگی مغز نافع .👌 ✅و چون به آب تازه آن سرمه نمایند سفیدی چشم👁 رااز بین نماید. ✅ و همچنین اگر در چشم کودکان ازرق (مایل به سبز یا آبی )چشم به آب شحم تازه آن سرمه کنند و از خارج به شحم آن ضماد کنند حدقه آنها سیاه گرداند👁👁. ✅ و ایضا سرمه کشیدن به خاکستر آن جهت سیاه کردن چشم ازرق مفید . ✅و چون به آب آن سعوط نمایند(به بینی کشند) ازاله زردی چشم کند. ✅ و چون درروغن زیتون پخته اندر گوش 👂چکانند درد گوش و دوی و طنین را نافع . ✅و مالیدن آن بر جهت آسانی کندن آن مفید. ✅ و روغن آن که دو جزو آب تازه آن را با یک جزو روغن کنجد یا زیتون بجوشانند تا روغن بماند طلای آن جهت دردها و امراض سرد و جوشش سرو ادامه دارد..... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ‼️⚠️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
 ادامه @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅زخم های ابریه(حاصل شوره سر) و جلوگیری از ریزش مو و چکاندن آن جهت دوی وطنین(صدا) و کرم گوش. ✅ و مالیدن آن بر دندان جهت درد آن وآسانی کندن آن نافع. ✅ و چون ریشه آن در سرکه جوشانیده بدان مضمضه نمایند جهت درد دندان سرد نفع کند.👌 ✅ و چون داخل آن را خالی کرده در آن سرکه پر کرده بجوشانند و بدان مضمضه کنند جهت درد دندان و تقویت مفید بود 👌 ✅و آن دوایی است که اسهال به شرب آن از بین بردن ربو و تنگی النفسی وانتصاب النفسی و سرفه کهنه نماید . ✅و چون سر حنظل بریده فلفل سیاه در داخل آن پر کرده سر آن را وصل کرده به گل حکمت بگیرند و نزدیک دیگدان تا یک هفته دفن نمایند به نحوی که نسوزد پس برآورده فلفل را ساییده اندک اندک بخورند جهت رفع بادها و هضم طعام نافع👌 ✅ و آشامیدن شحم حنظل تنہا و با ادویہ مناسبہ جہت امراض معدہ و و و و و استسقا و درد مفاصل و جذام و داء الحیه و داء الفیل و سایر امراضی سوداوی و بواسیر نافع👌 ✅ و شرب پخته ریشه آن جهت استسقا و داء الفیل و تحلیل خون منجمد و رفع سمیت گزیدن عقرب🦂 مفید. ✅ و گاهی عرب تلخی تخم آن به مکرر شستن و در آب نمک خیسانیدن دور میکنند. 👌 ✅بعد. کوفته با شیر 🍺و خرما🌴 پخته میخورند جهت صحت بدن و امراض بلغمی نفع میکند. ✅ و گاهی بدون بر طرف کردن تلخی میخورند و آن اسهال بلغم و اخراج او به قیء می نماید. ✅ و شحم آن را منفعت عظیم در امراضی بلغمی صفاق (درون شکم) است که آن اخراج بلغم از طبقات روده ها و پاکسازی او از اعصاب و مفاصل. ✅ و نیز اسهال صفرا و سوداوی کند. ☘☘ و برگ آن در اخراج مواد سوداوی قوی تر است و چون از شحم آن سه ابولوسسات که آن دوازده قیراط می باشد با ماء العسل بخورند اسهال بلغم به قوت نماید و این غایت مقدار آن است . ✅و الاشربت آن نیم درم (۳/۵گرم)است و چون در ماء العسل بجوشانند و صاف کرده بنوشند اسهال خلط غلیظ نماید . ✅و چون درست آن را بجوشانند و به آن نمایند جهت فالج و رفع قولنج بلغمی و ریحی و عرق النسا و ودرد ران و پشت و امثال اینها نافع . ✅و شیاف آن مسهل قوی است و خوردن برگ تازه آن مطبوخ مثل بقول اسهال شکم نماید و همچنین شاخه های آن و در استعمال برگ آن در امراض گفته اند که آن را بعد پختن ثمر آن بگیرند و در سایه خشک کرده با نشاسته و صمغ عربی آمیخته استعمال کنند به نحوی که خواهند . ✅و خوردن آن به قدردودرم اسهال سودا نماید و چون آن را با انیسون و افتیمون و نمک هند ی و صبر و ایارج فیقرا آمیزند در اسهال سودا قویتر گردد و. ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسنداست.
 ادامه @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅جهت مالیخولیا و صرع و داء الحیه و جذام و سایر امراض سوداوی نفع کند .👌 ✅و چون برگ آن از سه سال تجاوز کند قوت آن ضعیف گردد پس دو چند وزن آن وقت ضرورت گرفتن جایز است . ✅و اگر شحم آن نطرون و عسل آمیخته حب سازند و به قدر تحمل طبع بخورند بین نماید و از امراضی مزمنه سرد صحت بخشد. ✅ و چون شحم آن یک قیراط و نصف آن نطرون گرفته بسایند و به عسل مقوم سرشته شیاف ساخته بردارند اسهال شکم به رفق نماید و چون تازه آن بخورند اسهال به افراط کند و قیء نیز آورد. ✅ و لهذا در شرب آن خطر است که کرب (اضطراب )مفرط پیدا کند و آن نافع قولنج بلغمی و بادی است . ✅وهمچنین حقنه آن تنها یا با ادویه مسهله اخراج خرابطه و خون از روده هانماید و آشامیدن یک درم روغن آن که مذکور شد جہت اسہال بلغم خام و اخراج اقسام کرم معده و روده ها . ✅و مالش آن با گاو 🐄بر ناف نیز جهت اخراج اقسام کرم . ✅و حقنه آن جهت رفع قولنج مفید و اگر تازه آن به دست نیاید رطل شحم خشک آن را در آب بجوشانند و با یک رطل روغن طبخ نمایند تا آب رفته بماند. ✅و شحم آن نافع امراض سرد کلیه و مثانه است و چون پوست آن بسوزند و بر مقعد دردناک بپاشند نفع کند . ✅و بخور آن نافع است و ضماد برگ تازه آن قطع نزف الدم (روانی خون از بدن )نماید . ✅و چون آن را با نشاسته ضماد کنند انفجار الدم را قطع نماید. ✅ و فرزجه شحم آن قتل جنین و اسقاط او کند و خیامادبرگ تازه آن محل مواد عرق النسا و نقرس سرد است . ✅و همچنین اگر ثمر سبز تازه آن بمالند جهت عرق النسا مفید بود و کذا به درد ران . ✅و همچنین ضماد تازه آن نافع عرق النسا است و گاهی در اجزای حقنه عرق النسا داخل کنند و اولیه آن است که در حقنہ ھا حنظل درست اندازند. ✅ و گاهی شحم آن از دودرم تا چهاردرم داخل کرده میشود و چون پوست آن سه نیم مثقال بگیرند و نیم کوب نمایند و در آن یک کف مویز شیرین طایفی اضافه کرده در سه ربع رطل آب بجوشانند تا آنکه آب سوم حصه بماند پس صاف کرده بنوشند و تا بیست مرتبه اسهال آورد و قلع بلغم جصی از مفاصل و رکیه خاصة نماید و مجرب است👌👌. ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ‼️⚠️هرگونه کپی برداری ازمطالب کانال فقط با ذکرلینک کانال بلامانع بوده وگرنه ازلحاظ شرعی ناپسنداست
ادامه @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ✅و گاهی از آن در آخر بار خون آید و از آن ترسی نداشته باشند تدارک آن به نوشیدن بارتنگ و تخم مرو در گلاب گرم نمایند . ✅وریشه آن نافع گزیدن افعی و عقرب است به شرب و طلا خصوصا بیخ قسم نر آن که یک درمان فی الحال صحت بخشد .👌 چنانچه حکایت میکنند📕 که یکی را از اهل عرب در چهار موضع ازقروح ابریه (سر) و منع سقوط شعر (منع ریزش مو)وچکاندن آن جهت دوی وطنین و کرم گوش و مالیدن آن بر دندان جهت درد آن . ✅وتسهیل کندن آن نافع و چون ریشه آن در سرکه جوشانیده بدان مضمضه نمایند جهت درد دندان سرد نفع کند . ✅و چون داخل آن را خالی کرده در آن سرکه پر کرده بجوشانند و بدان مضمضه کنند جهت درد دندان و تقویت لثه مفید بود .👌 ✅و آن دوایی است که اسهال به شرب آن قلع ربو و ضیق النفسی وانتصاب النفسی و سرفه کهنه نماید . ✅و چون سر حنظل بریده فلفل سیاه در درون آن پر کرده سر آن را وصل کرده به گل حکمت بگیرند و نزدیک دیگدان تا یک هفته دفن نمایند به نحوی که نسوزد پس برآورده فلفل را ساییده اندک اندک بخورند جهت رفع بادها و انهضام طعام نافع. ✅ و آشامیدن شحم حنظل تنہا و با ادویہ مناسبہ جہت امراض معدہ و جگر و کلیه و مثانه و رحم و استسقا و درد مفاصل و جذام و داء الحیه و داء الفیل و سایر امراضی سوداوی و بواسیر نافع .👌 ✅و شرب پخته ریشه آن جهت استسقا و داء الفیل و تحلیل خون منجمد و رفع سمیت گزیدن عقرب مفید و گاهی عرب تلخی تخم آن به مکرر شستن و در آب نمک خیسانیدن دور میکنند. بعده کوفته با شیر و خرما پخته میخورند . ✅جهت صحت بدن و امراض بلغمی نفع میکند و گاهی بدون برطرف کردن تلخی میخورند . ✅و آن اسهال بلغم و اخراج او به قیء می نماید و شحم آن را منفعت عظیم در امراضی بلغمی درون شکم است که آن اخراج بلغم از طبقات روده ها و پاکسازی او از اعصاب و مفاصل و نیز اسهال صفرا و سودامی کند . ✅و برگ آن در اخراج مواد سوداوی قوی تر است و چون از شحم آن سه ابولوسسات که آن دوازده قیراط می باشد با ماء العسل بخورند اسهال بلغم به قوت نماید و این غایت مقدار آن است . ✅و الاشربت آن نیم درم است و چون در ماء العسل بجوشانند و صاف کرده بنوشند اسهال خلط غلیظ نماید و چون درست آن را بجوشانند و به آن حقنه نمایند جهت فالج و رفع قولنج بلغمی و ریحی و عرق النسا و درد ران و پشت و امثال اینها نافع. ✅ و شیاف آن مسهل قوی است و خوردن برگ تازه آن مطبوخ مثل بقول اسهال شکم نماید و همچنین شاخه های آن و در استعمال برگ آن در امراض گفته اند که آن را بعد پختن ثمر آن بگیرند و در سایه خشک کرده با نشاسته و صمغ عربی آمیخته استعمال کنند به نحوی که خواهند و خوردن آن به قدردودرم اسهال سودا نماید. ✅ و چون آن را با انیسون و افتیمون و نمک هندی و صبر و ایارج فیقرا آمیزند در اسهال سودا قویتر گردد و. ادامه دارد.... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه لحاظ شرعی ناپسند است.
 @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅بدن او عقرب گزید و او یک درم از آن بخورد و فی الفور شفا یافت. 📕 و بعضی نوشته اند که اعرابی را چند جا از بدن او مارگزیده در ساعت دودرم آن را بیاشامید و صحت یافت👌 ✅ و پاشیدن آب پخته حنظل در خانه جهت کشتن کیک و منع تولد آن موثر . ✅و گویند آویزان کردن ریشه آن بر کمر جہت نزول آب در بیضه موثر است . ✅و گویند چون حنظل را از میان دو پاره نموده بر بدن اسبی🐎 که بر آن کنه بسیار باشد بمالند در دو سه مرتبه زایل گردد . ✅و باید که آن را در سردی شدید نخورند بهر آنکه در معده تا دیر بایستد و مغصب (درد شکم)و کرب(اضطراب) پیدا کند. ✅ وگاهی عمل معتد به نمیکند و مؤدی به سحج(خراشیدگی روده) میگردد. ✅ و نه در گرمی شدید استعمال کند زیرا که اجزای آن به سوی امعا و مقعد سرعت میکنند و گاهی نفث الدم و انفتاح دهان رگها و جریان خون پیدا می نماید . ✅و آن اوفق( شایسته ترین)ادویه مسهله است از برای صاحبان مزاجهای قویه و بدن های فربه و غلیظ الاخلاط. ✅ و شاربان آبهای غلیظ و شیر و پنیر و سرد بلغمی و مرطوب مزاجان و کسی که اراده استعمال کند باید که تنها نخورد . ✅بلکه با آن که عربی و و مقلی و نشاسته است هر یک مفرد و یا مرکب و با ادویه مناسبه دیگر نیز. ✅ و صمغ عربی مضعف فعل آن و کتیرا معین عمل آن است.👌 ✅ و باید که بسیار باریک بسایند که جریشی(نیم کوفته) خشن آن بوجودآورنده مغصب (درد شکم) و سحج ( خراش روده )و تقطیع روده ها است به وجهی که قبلا گفته شد. ✅ و اصلاح آن به امور مذکوره نمایند و چون از آن اسهال افراط نماید در آب سرد 🛁نشینند و سردی هاو مرطبات و مقویات بیاشامند. ادامه دارد..... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ‼️⚠️هرگونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال بلامانع بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است
ادامه @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁 ✅و گاهی علاج آن به علاج خربق سیاه کرده میشود و در مقدار شربت آن اختلاف است چنانچه گویند از نیم درم تا یک درم. ✅ و گویند که زیاده از نیم درم استعمال نباید کرد و گویند از قیراط تا یک درم(۳/۵گرم). ✅ و از تخم آن نیم درم و از ریشه آن یک نیم دانگ و گویند دو کزمه و آن دوازده قیراط است. ✅ و این شربت تام برای قوی مزاجان است و گویند نیم درم به جهت قوی مزاج و دودانگ با ادویه. ✅ و گویند اکثر استعمال شحم آن نیم درم با سه او قیه ماء العسل است و گویند یک نیم دانگ با ادویه و گویند از دانگ تا نیم مثقال . ✅و بعضی کسان که تحمل شرب آن ندارند ایشان را تنها نباید داد . ✅و آن ردی به سر و معده و مغثی(تهوع آور) و مکرب است و گاهی مورث مغصب (شکم درد)و سحج (خراشیدگی روده)به شدت میگردد. ✅ و نیز برگ آن مضر امعا است❌ و آن کتیرا و صمغ و نشاسته است . ✅و گویند آن صمغ است فقط و مختار در آن کتیرا با روغن بادام و مغز پسته یا صمغ به این هر دو است. 📕 و ابن زهر گوید که برای اصلاح شحم حنظل مثل مغز چیزی نیست .👌 ❌و آن مضر بدن های ضعیف است آن رب میوه ها. ✅ آن به وزن آن خردل یا چهار دانگ عصاره قثا الحمار یا تخم بید انجیر . ✅و گویند بدل آن دو وزن آن حب النیل(تخم نیلوفر) و نیم وزن ان سقمونیا با مثل ان نمک هندی و ثلث ان حرمل.(اسفند) ✅ و بهتر آن است که بدل آن در اسهال تخم بیدانجیر یا غاریقون به مثل آن اختیار نمایند . 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah 🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀🍁🍀 ‼️⚠️هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی اشکال دارد
⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱⚪️🌱 🌱 : (کاه مکی) (قسمت اول) اذخر () @makhzanoladviyah 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 ✨به کسر همزه وسکون ذال معجمه وکسر خای معجمه وسکون رای مهمله . اسم یونانی است و گویند تازی نیز آنرا 🌱به یونانی : افزیدس وثیقوس وسجیلس وطوفلس وسجوسن 🌱وبه سریانی : سجس وسجیس وبعضی وطوسطس به رومی 🌱 وسجیس به یونانی 🌱وبه عربی : مکه و کورایعرو الغریب و مامون به جهت آنکه مامون رشید بدان خلال میکرد. 🌱وبه فارسی : و گورخر و گیاه و دشتی و اسفرم نیز گویند 🌱وبه هندی : مرچیا گنده و هیل وراج هنس وکند هراج وروپ بشن و کند هیس وکنتول وسوندهی وروس وسوربا گویند وآن از گیاهان خشک معروفه است . ✨ گیاه آن با شاخه های بسیار و باریک از یک دسته و ریشه آن کلفت مدفون در زیر زمین وبرگ آن ریزه تر از کولان ( گیاهی که از آن حصیر میسازند ) و از آن درحجم وقد کوچکتر و مایل به سرخی وزردی وتندبو . ✨ساییده آن را با ریشه آن به اصطلاح اهل مکه ( خطمی یا اشنان ) نامند وبا آن دست می شویند. ✨شکوفه آن بسیار وانبوه وسفید وبا عطریت وتندطعم وسوزنده ی زبان و درمواضع گرم وگودال آب وزمین سنگریزه می روید وبسیار در هند وسواحل آفریقا یافته میشود وبهترین آن عربی و بعد هندی است وردی ترین آن بابلی که آن را به یونانی طرسیطس گویند . 🌱وگیلانی گوید : که آنچه درحجاز روید خوشبوتر وبهترازغیرآن است وگویند بعد حجازی مصری و بابلی است وردی تر آن است که به دیار دیگر یافته میشود. 🌱وشیخ گوید :نوعی ازآن اعرابی خوشبو است ومعروف وبه کاربرند درطب جهت آنکه زیاد استفاده میشود ومشهورتر است و قسمتی ازآن شاخ وبرگ است واز آن استفاده کمتر میکنند وقسمتی ازاین باریکتر است وآن خوشبوترو سختتر و قسمتی غلیظ و آن نرم تر وبی بو است . 🌱ودیسیقوریدوس گفته : که دونوع است یکی آنکه تخم ندارد ،دوم آنکه میوه سیاه دارد 🌱وصاحب مخزن می نویسد که صنف دوم آن شاخه ای است وآن گیاهی است که از ریشه آن درهند خانه تابستانی میسازند و مشهور به است وگیاه آن در شکل شبیه به بیابانی است ولیکن گیاه آن خوشبو نیست مانند بیابانی وخشن است وریشه آن خوشبو وباریک وبسیار دراز نزدیک به چند متر وبه فارسی والا نامند . join us:👇👇👇 @makhzanoladviyah 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 ‼️⚠️‼️ هر گونه کپی برداری از مطالب کانال فقط باذکر لینک کانال مجاز بوده وگرنه از لحاظ شرعی ناپسند است.‼️
(قسمت دوم) @makhzanoladviyah 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌱 می نویسد که محلی میباشد و آن شبیه ( گیاهی که ازآن میسازند ) است واما بیابانی گویند که ضعیف میباشد وتخم آن سست کننده . 🌱و گوید : که در بوته ی آن قوت است و سدید کازرونی در شرح قانون می نویسد که شیخ الرئیس تعجب کرده از مزاج او باشد ودر حالی که صنفی دیگر ازآن باشد که نشود آمیخته کرد با چیز سرد وهمچنین گفته که این همه منافع که در نوشته اند برای عربی است زیرا ، اجامی نوع دیگر اذخر نیست ومعلوم شده که چیز دیگری است . 🌱وگیلانی میگوید :از حصیر میسازند وکه به آن درزبان عربی اذخر نمی گویند ولیکن دریونان آن را اذخر مینامند 🌱عبدالطیف گفته که رازی اشتباه کرده است وکسی که تقلید کرده هم اشتباه کرده قسمت استفاده شده در عربی مکی و آن است که خوشبو با های زیاد وشاخه های باریک وسرخ رنگ سفید و گیاه وبرگهای آن بسیاربلند وخشک وخشن نباشد بلکه نرم وانبوه وکوتاه بود وهنگام خشک شدن سفید شود 🌱وشیخ می نویسد آن مایل به سرخی وچون شکافته شود بنفش گردد و آن باریک وچون نرم کنند وبه دست بمالند خوشبویی اوشبیه به گل سرخ باشد . وچون زبان را بسوزاند و ترک درزبان ایجاد کند نیکو است ومنفعت آن بسیار در و و و های آن که همه آن استفاده دارد. ادامه دارد... 🆔⬇️⬇️⬇️ @makhzanoladviyah