eitaa logo
مَکُ‌ایران | MakoIran
207 دنبال‌کننده
81 عکس
18 ویدیو
5 فایل
کنشگریِ توسعه و پیشرفت «مَکُران» در سایۀ تلاش جمعی برای فهم «ایران» ارتباط با ادمین: @MakoIran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️▫️▪️ 📌  گُم سحرو 🔹 «گُم سحری» در گویش محلی به معنای «دَم سحر» است. «دُم دُم سحری» یا «گُم گُم سحری» صدای طبل و دُهلی است كه در سحرهای ماه ، گروهی از نوازندگان در کوچه پس کوچه‌های شهر برای بیدار كردن مردم به صدا در می‌آورند و اعلام می‌‌کنند كه زمان سحر رسیده است. 🔸 نوازندگان از حدود یک الی یک و نیم ساعت مانده به سحر آغاز می‌کنند و تا ۱۰ دقیقه پیش از اذان صبح با اشعار و نواهای مذهبی نزدیک شدن به ساعات سحرگاهی را به روزه‌د‌اران اعلام می‌کنند و علاوه بر بیدار کردن، آن‌ها را به دعا و نیایش به درگاه الهی در ساعات سحرگاهی دعوت می‌کنند. 🔹 بر اساس برخی شنیده‌ها، آیین سحرخوانی و رمضان‌خوانی بیش از هزار و 400سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساكنان این استان مرسوم بوده است. 🔸 نواها و اشعاری که در 15 روز ابتدایی ماه مبارک رمضان استفاده می‌شوند با عبارت السلام یا شهر رمضان آغاز می‌شود. نواهایی از قبیل «محمد یا رسول الله، علیاً یا ولی الله، السلام السلام یا شهر رمضان یا شهر صیام علیک السلام، هذا شهر المغفره یا شهر مبروک علیک السلام، آمنک الله بالله اَسکنک الله جنه، رحیم الله لدنهُ، جمیعاً النّار و العذاب، عبادالله ذکرالله یرحم کم الله، لا اله الا الله، یاایها المومنون، یا ایها المسلمون...» 🔹 علاوه بر این عبارت‌های عربی، شعر فارسی نیز خوانده می شود؛ مانند: «خداوندا تو ستاری، همه خوابند تو بیداری، به حق خود که بیداری، همه عالم نگه داری...» 🔸 با پشت سر گذاشتن نیمۀ ماه رمضان، سلام‌ها در این اشعار به عبارت الوداع یا خداحافظی ختم می‌شود. با الفاظی مانند الوداع. در پایان ماه رمضان نیز این افراد برای گرفتن عیدی خود دوباره با نواختن دهل به درب منازل‌‌ رفته و مردم برای قدردانی، به آن‌ها هدیه و عیدی می‌‌دادند. ✴️  مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 پرده‌هایی از یک اقتصاد غیررسمی ✍️ به قلم فاطمه نخعی 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 پرده‌هایی از یک اقتصاد غیررسمی ✍️ به قلم فاطمه نخعی 🔰 پرده اول: 🔸 راستش اینجا شغل بیشتر مردم سوخت‌بری است. کم‌وزیادش را کار نداریم. طرف طلای مادرش را می‌فروشد و یک مینی‌بوس قراضه می‌خرد و می‌رود پمپ بنزین و روزی ۱۰۰ لیتر گازوئیل می‌‌خرد که می‌شود ماهی چهارپنج بشکه. این‌ها را انبار می‌کند. اگر هر بشکه‌ای را ۵۰۰هزار تومان یا حتی ۱ میلیون تومان هم بفروشد، در نهایت ۵میلیون تومان می‌شود که سود آنچنانی هم ندارد، ولی آن را به‌عنوان شغل انجام می‌دهد. 🔹 خلاصه اینکه هر کس می‌خواهد درآمدی هر چند اندک داشته باشد، انتخاب اولش خریدن یک ماشین، ترجیحاً تویوتا و بار زدن تانکر و چندین گالن‌ بزرگِ سوخت است و بعد هم گرفتنِ گازِ ماشین و حرکتِ بدون ترمز به سمت مرز. برای همین هم به شوتی‌های سوخت‌بر معروف هستند. 🔸 در این جاده‌های خاکی و بدون زیرساختِ منطقه، باید تا می‌توانی راه را برایشان باز کنی تا با سرعت از کنارت عبور کنند. ماشین‌های سوخت‌بر وقتی می‌آیند و چراغ می‌زنند، حتماً باید حرکت کنی و جلویشان را نمی‌شود گرفت؛ وگرنه عواقب هر گونه حادثه‌ای با خودت است. البته این شرایط قبل از هر کسی برای خودِ سوخت‌بر‌ها خطرناک و حادثه‌آفرین است. مدتی پیش یک تویوتای سوخت‌بر به کامیونی زد و ماشین به‌ همراه سرنشینان تا ساعت‌ها در آتش می‌سوختند. راه نجاتی هم برایشان وجود نداشت. 🔹 مقصد نهایی بیشتر سوخت‌برها مرز خاکیِ غیررسمی است. پاتوق‌شان هم معمولاً کافه بلوچی‌ست. از کافه بلوچی تا رسیدن به مرز خاکی سه الی چهار روز طول می‌کشد و مسیرش دزد و راهزن دارد. بعضی از سوخت‌برها فقط راننده هستند؛ یعنی ماشین و گازوئیل هیچ کدام متعلق به خودشان نیستند و برای این رفت‌وآمد به مرز ممکن است ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان هزینه دریافت کنند. یعنی در نهایت معلوم نیست همین سودِ اندک هم برایت بماند یا به دست راهزن‌ها بیفتد و خطر، خستگی و جیب خالی‌ تنها آوردۀ این انتخاب پرریسک باشند. 🔸 معضل سوخت‌بری تقریباً ۱۰ سالی می‌شود که مردم منطقه را درگیر کرده است. کوچک‌ و بزرگ هم ندارد. به‌گونه‌ای که وقتی با نوجوان ده‌دوازده ساله صحبت می‌کنی و از تحصیل و تصمیماتش برای آینده می‌پرسی، می‌گوید: ماشین می‌خرم و سوخت‌بری می‌کنم و نیازی به درس‌خواندن و ادامه تحصیل ندارم. دیگر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... . 🔰 پرده دوم: 🔹 معضل دردناک سوخت‌بری جزء موضوعات اولویت‌داری‌ است که حالا با توجه به آمار بسیار زیاد تصادفات جاده‌ای و همچنین معضلات اقتصادی و اجتماعی، ذهن جامعۀ محلی را به خود مشغول کرده است. از این رو این مسئله پای ثابت گفت‌وشنودهای ما با مسئولان منطقه‌ای و ملی شده است تا شاید بتوان برای آن راه‌حل مناسبی پیدا کرد. 🔸 برخی علت اصلی قاچاق سوخت را تفاوت قیمت می‌دانند. به‌عنوان مثال در قاچاق سوخت دریایی (سوخت‌بری دریایی) قیمت گازوئیل ۳۰۰ تومان است. روی دریا بیشتر از ۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد و این قیمت برای خریدار خارجی هم به صرفه است. پس حالا که هر دو طرف از معامله سود می‌برند، چرا نباید بازار سوخت‌بری روزبه‌روز بیشتر شود؟ 🔹 آمارها نشان می‌دهد در برخی از جاده‌های منطقه، روزانه بیش از ۱۵۰۰ نیسان تردد دارند که سوخت قاچاق می‌کنند و برخی از شهرها از جمله سروان افراد زیادی هستند که از طریق سوخت‌بری امرارمعاش می‌کنند. معضلی که در برخی از شهرهای منطقه ارزش معاملۀ آن به ۶۰ میلیارد تومان در روز می‌رسد. 🔰 و اما پردۀ آخر: 🔸 گفتنی‌ها به پرده اول و دوم محدود نمی‌شود. همین یک ماه پیش آمار عجیب واردات سوخت پاکستان از ایران منتشر شد و چند روز بعد آمار بالای مصرف روزانه سوخت کشور رکورد شکست. پرده آخر اما خبر تأسف‌انگیزی است که هنوز داغ داغ است: 🔹 واردات بنزین از بندر چابهار تایید شد! مسئولان وزارت نفت از واردات بنزین به‌عنوان تهاتر فرآورده‌های نفتی یاد می‌کنند و آمار رسمی‌ از میزان واردات ارائه نمی‌دهند. با این وجود برآورد می‌شود که در سال جاری چیزی بالغ بر حداقل یک میلیارد دلار صرف تأمین بنزین وارداتی شده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم برای سال آینده از مرز 2 میلیارد دلار عبور کند. در حالی که آمار رسمی از میزان واردات بنزین به کشور وجود ندارد، رئیس اداره اِستاندارد شهرستان چابهار از نمونه‌گیری محمولۀ بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر می دهد. 🔸 در آینده بیشتر درباره مسئله اضطراری مصرف سوخت در کشور و تأثیر بلوچستان بر آن خواهیم نوشت، ان‌شاءالله. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir
📌 چابهارِ ایران ✍️ به قلم امیر امیری‌فر ۱- یک حمله «تروریستی» روی داده است. تشکیک در تروریستی بودن این حمله تشکیک در صداقت و اصالت بیان گوینده در دغدغه‌مندی برای بلوچستان را بدیهی می‌نمایاند. ۲- تصویر ساخته شده از ناامنی ۱۲ ساعته در چابهار، تصویر گران‌قیمت تری از همسایه شمال شرقی‌اش، راسک بوده است. تخریب‌گر هم قیمت آسیب را می‌دانسته که ذوق‌‌زده «متوقف شدن طرح توسعه مکران» را فاکتور کرده است. ۳- اصل تخریب در اذهان مردم ایران اتفاق افتاده است. چابهار دیگر آن سرزمین امن نیست! این تصویر باید شکسته شود. این وظیفه عاملین «توسعه» است. ۴- اصطکاک در پاسخ احتمالی ایران به رژیم صهیونیستی و واکنش پاکستان به اظهار تمایل جدی طالبان در استفاده از بندر چابهار در ادامه فرآیند ناامن سازی پاکستان برای چینی‌ها در چند ماه اخیر، گمانه های این حمله تاکنون بوده‌اند. ۵-این گمانه‌ها علی الخصوص گمانه دوم هزینه‌های توسعه در یک منطقه استراتژیک با بازیگران متعدد است. زمینی که از قرن هجدهم در اراده قدرت‌های بزرگ «زمین سوخته» تلقی می‌شده و محل تقاطع منافع آن‌ها بوده است، کمینه‌های هزینه ای که پرداخت می‌کند رویارویی با عاملیت های خرد ضد توسعه همچون این گروهک است. ۶- گروهک پس از القای ناامنی چابهار خواسته قد بکشد، عجولانه و هیجان زده کلمات را پشت سر هم چیده تا برای خود طرفی ببندد. مثلا به قدرت‌های منطقه‌ای وعده‌ی فردای پس از جمهوری اسلامی را داده!! و با ادبیات طنزگونه‌ی بارگزاری جمعیت، برای مردم نجیب بلوچستان اظهار قیمومیت کرده است! ۷- در این هم‌آوردی میان عاملین توسعه و دشمنان آن، دولت تماشاچی‌ست! مساله اصلی مکران نه حمله تروریستی بلکه بی دولتی است. چابهار و راسک هزینه‌های «نمایش توسعه» را به جای توسعه‌ی واقعی می‌پردازند و عایدی مشخصی هم دست آن‌ها را نگرفته است. آنچه گروهک به طرزی ناشیانه تحت عنوان طرح توسعه مکران و آمایش!! مطرح نموده، برون داد واقعی و ملموس ندارد. تنها یک نمونه بلاتکلیفی ۶ ماه اخیر دبیرخانه توسعه مکران نشانی از این بی دولتی است. ۸- کار برای عاملین و کارگزاران توسعه سخت‌تر شده است. رنج تحمل بی‌دولتی اکنون مضاعف گشته و تحمیل تصویر ضد توسعه از بلوچستان بدان افزوده شده است. فروشندگان دوره‌گرد کالای ناامنی نیز گهگاه در پی معامله به تهران پیشنهادهایی عجیب می‌دهند. اما این‌ها هیچ‌یک دلیلی بر ناامیدی نیست. ۹- امید وظیفه است. خلق امید و انتشار امید. باید در بازسازی تصویر چابهار، چابهارِ ایران کوشید. این وظیفه همه‌ی دغدغه‌مندان بلوچستان است. راسک و پیشین این نقطه ی استراتژیک و بسیار غنی را باید امن نمود و در مسیر توسعه قرارداد. بی‌توجهی به راسک و پس کرانه‌های مکران (چه بسا بی‌توجهی عمومی و رسانه ای) خود عاملی برای ناامنی آنجاست. باید بیش از پیش از راسک و از مرز گفت و نوشت! باید تصمیم گرفت و فرصت‌ها را از دست نداد. دولت باید تصمیم گرفتن را تمرین کند. هنوز بی‌عملی و سردرگمی درباره جنوب شرق ایران سکه رایج است. و در انتها باید «گفت‌وگو» کرد. نه از آن جنس گفت‌‌وگو ها که به ناامنی تشخص می‌دهد! گفت‌وگو هایی که به مردم از توسعه اطمینان خاطر دهد و نشان از عاملیت دولت داشته باشد. اینها وظیفه است و وظیفه امید است و این بخشی از فرآیند توسعه و پیشرفت است. ما محکومیم به امید و توسعه! ✴️  مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 رد پای نگاه سازه‌محور در منطقه مکران به قلم زهرا میری 🔹 آب به‌عنوان محوری برای بقا و توسعه، پیوندی ناگسستنی با جغرافیا و ساختار محیطی و فرهنگی هر منطقه دارد، از این رو نمی‌توان آن را مختص به یک گروه یا حوزه‎ای خاص دانست. 🔸 این وابستگی در جوامعی که شکل‌گیری آن‌ها بر پایۀ کشت و کشاورزی است، بیشتر از مناطق دیگر نمود پیدا می‌کند و کمبود آب و اثرات ناشی از آن پنهان نمی‌ماند. 🔹 واقعیتی که در روند توسعه بخشی‌نگر انکارناپذیر بوده و بیشتر مناطق کشور از جمله شهرستان میناب در استان هرمزگان را که زمانی به‌عنوان هفتمین جلگۀ آباد و سومین نخلستان جهان بود، به شدت تحت‌تأثیر خود قرار داده است. 🔸 افزایش تولید محصولات باغی و زراعی خارج از فصل شهرستان، کمک به تغذیه آبخوان‌ها برای جلوگیری از گسترش فرونشست‌ها و از همه مهم‌تر ارتقای سطح زندگی مردم از جمله اهدافی بود که تصمیم‌گیران منابع آبی منطقه قبل از اجرای هر سازه‌ای عنوان می‌کردند تا با ساخت و اجرای طرح‏‌های عمرانی و مدرن از جمله سدسازی یا سازه‌های آبخیزداری به آبادانی هر چه بیشتر این خطّه کمک کنند. 🔹 اما با گذشت زمان، سیاست‌گذاری‌های نادرست در مدیریت منابع آب منطقه و تسلط نگاه عرضه‌محور و نامتعادل سازه‌ای، روی ناخوشایند خود را به محیط‌زیست و مردمان این دیار با کمبود شدید منابع آب در دسترس، تجمع شدید رسوبات و شکل‌گیری فروچاله‎هایی به عمق ۲ تا ۱۰ متر نشان داد. 🔸 ارزیابی‎ها نشان می‎دهد که با وجود هزینه‎های گزاف برای ساخت سدها و سازه‌های آبخیزداری در منطقه، تنها هدف محقق شده انتقال آب بین حوضه‎ای با رویکرد توسعۀ مرکزگرا یا افزایش فروچاله‎ها به دلیل عرضه بیشتر آب بوده است. مسئله‎ای که با نادیده گرفتن کمبود آب مورد نیاز مردم و زیست‌بوم منطقه به طور متداول در حال انجام گرفتن است. 🔹شکل‌گیری تعارضات شدید بین بخشی، جبراً تشدید مهاجرت‌های زیست‌محیطی و اکولوژیکی فراوانی را در پی دارد. به گونه‌ای که برخی روستاها از جمله روستای درباغ با ۸۰ خانوار خالی از سکنه شده است و کهنسالان آینده روشنی را برای فرزندان خود انتظار نمی‌کشند؛ چراکه هر آنچه از باغ و زمین داشته‌اند از دست داده‌اند. 🔸نقطه شروع وضعیت نابه سامان شهرستان میناب، هم‌زمان با از بین رفتن شرایط توسعه‎ در استان خوزستان به دلیل جنگ تحمیلی بود. زمانی که موقعیت استراتژیک منطقه در اتصال به آب‌های آزاد و اقلیم بکر نواحی مختلف آن به دست فراموشی سپرده شد و محوریت توسعه از خوزستان به سوی شهرستان بندرعباس سوق پیدا کرد و به مرور زمان منطقه میناب و شهرستان‌های اطراف بندرعباس از حداقل نگاه توسعه‎ای محروم شدند. 🔹 توجهی که با هدف تأمین آب شرب، از سال ۱۳۷۲ به بعد حجم تخصیص یافته ۴۵۰۰۰ هکتار از باغات و کشاورزی شهرستان میناب را صرف رشد و گسترش صنایع در مرکز استان به‌عنوان قطب اقتصادی کرد و شهرستان بندرعباس را به دلیل نقش اقتصادی و پشتیبانی خود در زمان جنگ تحمیلی، بیش از پیش مورد توجه قرار داد. 🔸 در کنار نبود آب شیرین و کافی ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که با امتداد نگاه تک‌بعدی به توسعه روزافزون مرکزیت استان و احداث شهرهای جدید صنعتی در اطراف آن، نمی‌توان این انتظار را داشت که فرایند افزایش تولید محصول به لحاظ کمی و کیفی، زمینۀ اشتغال امن و پایدار و رفاه اجتماعی و اقتصادی حداقلی را برای مردم این خطّه و شهرستان‌های همجوار در منطقه مکران غربی فراهم کند. در یادداشت‌های آینده بیشتر به وضعیت انتقال آب بین حوضه‎ای و رویکرد سازه‌محور در شهرستان میناب خواهیم پرداخت. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 در ستایش بی‌توجهی 🔸 بلوچستان دوباره سیل آمده است! بی‌سابقه در ۵۰ سال اخیر! اما دوباره‌گویی از سیل و آنچه به تبع سیل در بلوچستان و مکران می‌گذرد، تکرار مکررات و امری بی‌فایده است. این مسئله حتی تبدیل به خواست مردمان عادی شده است که بی‌توجه به خیل اقلام و کالاهای امدادی، مطالبۀ به حق زیرساخت و توسعه پایدار را به صراحت بیان می‌کنند. 🔹 در این وضعیت آیا واقعاً کسی پاسخگوست؟ اساساً کسی خود را در مقام توسعه می‌بیند که بخواهد نسبت به کژکارکردی‌ها و انحراف از مسیر توسعه واکنش نشان دهد؟ همه چیز گویا در مقام حل‌وفصل «بحران» خوب جلو می‌رود؛ اما در مقام توسعه در به همان پاشنه می‌چرخد. 🔸 در ستایش مهار سیل پیشین، مدیرکل بحران استان حتی سخن از این به میان می‌آورد که اگر سد کهیر نبود، شهر کنارک را آب برده بود و اکنون با وجود سد کهیر، کنارک را آب برده است! 🔹 این بازنمایی قهرمان‌پرور مدیریت بحران که تصویر رایجی در منطقه است، ذهنیتی در مخاطب عام و مسئولان تهران خواهد ساخت که گویی با یک حرکت مقطعی یا کوتاه‌مدت می‌شود زخم کهنۀ بی‌توجهی سالیان را که بهشت پیمانکاران تقلبی شده است، درمان کرد. در این تصویر است که دادستان استان برای شهرداران زاهدان و کنارک قرار تعقیب صادر می‌کند، اما برای سال‌ها تشنگی زمینی که غنی از آب است، ساکت می‌ماند. 🔸 وضعیت موجود برخلاف تصویر رایج که بلوچستان را در اوج بی توجهی می‌بیند، محصول توجهات است، توجهات اشتباه! در این وضعیت، بی‌توجهی عین دلسوزی است و باید بیش از پیش منع کرد و مانع شد از اقدامات ایذایی مقطعی که فقط دلخوشی پیمانکاران و قهرمان‌سازی از مدیران مدیریت بحران را در پی دارد. 🔹 توسعه و پیشرفت واقعی که خیر عمومی جامعه بلوچستان و کرامت انسانی مردمان آن سامان را رقم می‌زند، ان‌‌شاالله این توجهات بی‌جا را از چهره بلوچستان خواهد زدود. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 🔰 مَکُ‌ایران با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند: 🔴 شلیک به توسعه جنوب شرق ایران بررسی ابعاد حملات تروریستی اخیر در بلوچستان با حضور: 🔹 سید محمود حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان 🔸 علی اوسط هاشمی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان 🔹 پیرمحمد ملازهی تحلیلگر مسائل شبه‌قاره 🔸 علیرضا کمیلی دبیرکل اتحادیه امت واحده 🔹 محسن اسلام‌زاده مستندساز 🕓 زمان: یکشنبه، ۹اردیبهشت۱۴۰۳، ساعت ۱۶ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 روزت مبارک همسایه 🔹 امروز روز همسایه است. همسایه همیشه در تعاریف اتوکشیده تقسیمات مرزی به کشور پیرامونی گفته می‌شود؛ اما امروز جا دارد بحری از پهنای سرزمینی میهن به بحری دیگر روزش را تبریک گوید. 🔸 مناسبتش چیست؟ اخراج بیگانگان پرتغالی‌ از هرمز که حد واسط دو دریا بوده است. از این حیث امروز شاید روز هر دو دریا است. دریای فارس و دریای مکران! 🔹 دریای مکران را آن زمان که بیگانه‌ای دیگر بر هند و کشور جنوبی ایران مسلط شد، دریای عمان نام نهادند و حالا نزاع‌شان به نام فارس در خلیج همسایه نیز کشیده شده است. 🔸 مایه مباهات خواهد بود اگر نکوداشت روز و سایر پهنه‌های آبی سرزمین ایران رنگ‌وبوی توسعه و پیشرفت به خود گیرند تا شایسته نام بلند ایران باشند. ان‌شاالله. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 🎤 اختصاصی مک‌ایران ⭕️ روز گذشته نشست بررسی ابعاد حملات تروریستی به بلوچستان با همکاری خانه اندیشه‌ورزان در محل این خانه برگزار شد. 🔸 بررسی برخی از ابعاد فاجعه ۸ مهر ماه زاهدان، 🔹 بررسی زیست اجتماعی و فرهنگی مردمان بلوچ و ساختار و دینامیک پیچیده قومیت در این سرزمین، 🔸 بررسی نقش پاکستان، افغانستان و قدرت‌های بزرگ و نقش آن‌ها در ناامنی جنوب شرق ایران، 🔹 معطل نگاه داشتن توسعه مکران در ساختار دولت و کندشدن روند توسعه 🔸 و بررسی برخی از فرآیندهای امنیتی و انتظامی دو دهه اخیر در منطقه و تاثیر آن بر توسعه از مهم ترین محورهای نشست دیروز بود. 🔰 مک‌ایران به زودی بخش‌هایی از این نشست ۳ ساعته را منتشر خواهد کرد. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 پوشاک و هنر سوزن‌دوزی در بلوچستان 🔹 بلوچ‌ها یکی از اقوام ایرانی هستند که با حفظ ارزش‌های سیاسی و قومی، هویت ملی و ایرانی خود را حفظ کرده‌اند. تلاش اقوام بلوچ برای حفظ میراث فرهنگی و هویت ایرانی، سبب ماندگاری هنر و پوشاکشان تا به امروز شده است. پوشاک مهم‌ترین راه برای تشخیص گوناگونی اقوام ایرانی از یکدیگر است. 🔸 پوشاک ارتباطی فرهنگی میان مردم هم‌پوشاک برقرار می‌کند. پوشاکِ سنتی بلوچ از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی آن‌ها است. با وجود تغییرات بسیار در لباس اقوام شهرنشین ایرانی، بلوچ‌ها هنوز هم، حتی در شهرها اهتمام خاصی به پوشیدن لباس‌های سنتی خود دارند؛ لباس‌هایی که تزئینات و رنگ‌های آن از نشانه‌های فرهنگی قوم بلوچ است. 🔹 سوزن‌دوزی از رایج‌ترین هنرهای دستی میان زنان بلوچ ایرانی است. پیوستگی قابل ملاحظۀ آن‌ها با طبیعت و محیط پیرامون به صورت اشکال منظم هندسی روی پارچه نقش می‌بندد و اغلب از میان عناصر طبیعی محیط گرفته می‌شود. سوزن‌دوزی بلوچ هنری بومی است و روی پارچه با تار و پود عمودی واقعی که ابتدایی‌ترین بافت در فرهنگ بشر بوده، انجام می‌شود. ------------------------------------------- 🔰 بخش از مقاله پوشاک و هنر سوزن‌دوزی در بلوچستان از کتاب بلوچستان در دانشنامه ایرانیکا، انتشارات مؤسسه آبی پارسی. ✴️ مَکُ‌ایران را دنبال کنید، بخوانید و در صورتی که پسندیدید به دوستان خود پیشنهاد دهید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 خبری در راه است... 📔 «مَکُ‌ایران»، ۸ روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران به زودی در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران تلگرام | بله | توییتر | ایتا 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📌 «مَکُ‌ایران» منتشر شد. 📚 «مَکُ‌ایران»، ۸ روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران در گفت‌وگو با: اکبر ترکان | محمدرضا نعمت‌زاده حسن بیک‌ محمدلو | عبدالرحیم کُردی مجید سلحشور | عبدالوهاب شُهلی‌بر علیرضا کمیلی | مهدی استادی جعفری 📍 سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، سالن ناشران عمومی، راهرو ۲۴، غرفه ۵۷۵، انتشارات کوثر. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 🔰 مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «مَک‌ُ‌ایران: هشت روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران» 🎤 با سخنرانی: 🔸 حسین دهقان دبیر شورای توسعه سواحل مکران 🔹 محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت 🔸 عبدالرحیم کُردی مدیرعامل اسبق منطقه آزاد چابهار 🔹 حسن بیک‌ محمدلو دبیر اسبق کمیته دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام 🔸 عبدالوهاب شُهلی‌بُر مدیرکل اسبق اجتماعی شرکت عمران شهرهای جدید و حضور همراهان حاضر در کتاب. زمان: چهارشنبه، ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۳۰ 📍 مکان: نمایشگاه کتاب تهران، بخش ناشران عمومی، راهروی ۲۶، جنب درب ۸۱، سالن گوشه نقد 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 📚 🔰 مَکُ‌ایران با افتخار ضمن دعوت از همۀ مخاطبان جهت شرکت در مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «مَکُ‌ایران: ۸ روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران»، اعلام می‌کند می‌توانید زین پس جهت خرید اینترنتی به سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران مراجعه فرمایید. 🔗 لینک خرید کتاب: B2n.ir/w10572 🆔 @MakoIran_ir
▪️▫️▪️ 🔰 مراسم رونمایی از کتاب «مَکُ‌ایران: ۸ روایت شفاهی از توسعه سواحل مکران» با حضور سخنرانان، فعالان توسعه و دوستداران کتاب در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. در این مراسم ضمن بیان روایت شکل‌گیری کتاب و ابعاد توسعه، از همراهان حاضر در کتاب تقدیر و تشکر صورت گرفت و با ثبت یادگاری‌هایی بر پوستر کتاب، مراسم به پایان رسید. 🔗 ایتا | تلگرام | توییتر | بله 🆔 @MakoIran_ir