eitaa logo
نشر مکث اندیشه
166 دنبال‌کننده
133 عکس
7 ویدیو
3 فایل
مرکز نشر پژوهش های #مسئله_محور #راهبردگرا #کارآمدی #بنیادین و #حقوق_عمومی جهت تهیه محصولات نشر مکث اندیشه به سایت فروش انتشارات به آدرس 🌐 maks-andishe.com مراجعه یا با شماره 📲 ۰۹۱۲۷۱۶۱۰۶۶ تماس حاصل فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به ✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه علیه السلام بسیار بود. امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به رسیدند. ✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند. علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه ها پیروز شدند و اغلب ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند. به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت علیه السلام نگاهی بیاندازیم. ✅ لطفا بالا را دقیق تر ببینید. اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
هدایت شده از محمدتقی دشتی
هدایت شده از محمدتقی دشتی
قال (ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78) پژوهش برای یا برای حل ؟ ✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛ ۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایده‌ای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ ۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ به سازمان‌ها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی به حساب می‌آید. درواقع باید چشم بینای و حل‌کنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد. یکی از موانع اصلی خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئله‌محور نبودن اغلب تحقیقات، و رساله‌های علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی می‌شود. این وضعیت به‌قدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند. ۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج می‌کنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند. کارساز ۴. یکی از سلسله کتب ( ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئله‌محوری در پژوهش‌های مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت. برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید. @maks_e_andisheh اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
گرچه و در امتداد هم هستند، اما عراق در امتداد روحانیت ایران قرار ندارد و این نهاد بر حسب سنت‌ها و شرایط محیطی خاص عراق در باره مسایل ایران از جمله رخداد داوری می‌کند. برخی از در قبال این رخداد احتیاط ورزیده و برخی دیگر به آن امید بسته تا شاید تکرار آن بتواند هم آن حوزه را به روز کند و هم طرحی برای آینده عراق در اندازد. اینکه مدارس فکری و سیاسی آن حوزه چگونه در باره انقلاب اسلامی می‌اندیشند و با آن تعامل می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش رسالت این اثر است که تقدیم خوانندگان محترم آن می‌شود. 🆔 @maks_e_andisheh
رابطهٔ و از اصیل‌ترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان می‌توان آن را جستجو كرد؛ حوزه‌ای از تحقیق كه جهت استحكام یافته‌ها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، كه شاخه‌ای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخه‌های حقوق است. یكی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال می‌کند. 🆔 @maks_e_andisheh
اول این‌که؛ نهاد علم و پژوهش به نهاد اجرا و صنعت متصل نیست و ارتباط نظام‌مندی بین آنها وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، بین پژوهشگر و نهاد پژوهشی و نهاد اجرا فاصله زیاد است و در تمام مراحل پژوهش، از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسایی مسائل، انجام مراحل پژوهش و حل مسئله این جدایی وجود دارد. دوم این‌که؛ اکثر پژوهش‌ها نیستند. لازمۀ اجرایی شدن پژوهش‌ها، عبور از پژوهش‌های نظری و کلی و رسیدن به پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور است که در کتاب حاضر به‌‌طور مختصر و در کتاب روش تحقیق مسئله‌محور به‌صورت تفصیلی توضیح داده شده است. سوم این‌که؛ روش علمی مناسبی برای اجرایی‌سازی پژوهش در ایران نهادینه نشده است. در این مورد پیشنهاد نگارنده روش PDIA یا همان روش انطباق مداوم مسئله‌محور است. در این روش، پژوهش و اجرا همگام حرکت کرده و تا حل مسئله با همدیگر تعامل جدی دارند. با توجه به اهمیت این روش، در کتاب حاضر به‌صورت مختصر به توضیح آن پرداخته‌ایم. مقام معظم رهبری در زمینۀ اتصال نهاد علم و پژوهش دانشگاهی به اجرا و حل مسئله فرموده‌اند: «باید کار به‌جایی برسد که هر پایان‌نامه‌ای که یک دانشجو در زمینه‌های گوناگون علمی تهیه می‌کند، از همان اولی که این پایان‌نامه می‌خواهد تشکیل بشود، یک حامی داشته باشد؛ چه از بخش خصوصی، چه از بخش دولتی.» 🆔 @maks_e_andisheh
در عصر دگرگونی ها هیچ نظامی بی نیاز به آسیب شناسی نیست. به این معنی که امروزه به واسطه تغییر و تحولات سریع محیطی، آسیب شناسی ها با توجه به اهداف و نیازها فارغ از مرام های فکری و ایدئولوژیکی همواره در دستورکار سردمداران فکری و اجرایی بوده است؛ بنابراین تحقق مأموری تها و اهداف توسط یک نظامِ رهاشده و با رویکردهای مواجهاتی پسینی و تدافعی ناممکن و همراه با هزینه های بالای مادی و غیرمادی است. از این نظ رگاه در جوامع پیشرو، نهادهای فکری، ایده پرداز و پژوهشی در کنار شناسایی مسائل و چالش های ممکن )در مرحله قبل از جدی شدن( ظرفیت های پیش روی مسائل را نیز شناسایی و راهکارهای لازم را پیشنهاد می کنند. 🆔 @maks_e_andisheh
اسلام به‌عنوان يك دين جهانی و جاودانی و جامع، متكفل بيان تمامی قوانين و مقرراتی است كه برای سعادت فردی و اجتماعی انسان ضرورت دارد. بی‌تردید یکی از مهمترین نیازهای انسان‌ها نیاز به وجود حکومت است چراكه از يك سو جامعۀ بشری محل بروز تزاحم منافع ميان انسان‌هاست و از ديگر سو هر جامعه‌ای برای آنكه دچار ركود و ايستايی و در نتيجه نابودی تدريجی نگردد، نيازمند تعيين اهداف خرد و كلان و تدوين برنامه در راستای تأمين اهداف مزبور و تقسيم وظايف به‌منظور تحقق عملی اهداف مورد نظر می‌باشد. نتيجۀ قهری اين دو نكته آن است كه اسلام ديدگاه خاصی دربارۀ دولت و مسائل مربوط به آن دارد چرا که مکاتب مختلف بشری در این زمینه، نظریات متفاوتی داشته و چنین نیست که سیرۀ عقلائی مشخصی در خصوص دولت و مباحث پیرامونی آن، شکل گرفته باشد تا گفته شود که شریعت اسلام، مردم را به این سیرۀ عقلائی ارجاع داده است. منظور از دولت در این پژوهش، همان مفهوم شناخته شده دولت-کشور در کتب حقوقی است که با توجه به عناصر چهارگانه جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت تعریف می‌گردد. هرگاه این عناصر از منابع فقه استخراج شود و دیدگاه اسلام نسبت به آن ها به صورت مجموعه‌ای از گزاره‌های نظام یافته منسجم و جامع تبیین گردد، حاصل کار ارائه «نظریۀ دولت اسلامی» خواهد بود که هدف اصلی كتاب حاضر است. 🆔 @maks_e_andisheh
بدون تردید یکی از آرمان‌های ، دستیابی به و متفرعات آن بود. این آرمان که سهم قابل‌توجهی در شعارهای این انقلاب داشت، بیشتر به وضعیتی سلبی اشاره می‌نمود که در آن استبداد و وابستگی به قدرت‌های بیگانه از میان رفته باشد. در واقع، مفهوم آزادی بیشتر محدود بود به دو اصل ضرورت رهایی از استبداد داخلی و ضرورت رهایی از استعمار خارجی که بنا به گفتۀ ، در کنار ضدیت سلطنت با ، ریشه‌های اصلی وقوع این انقلاب به شمار می‌رفتند. اما آنچه به‌تدریج در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اهمیت یافت، جنبه‌های ایجابی آزادی بود که تصویر روشنی از آن وجود نداشت. اینکه آزادی در ذیل چه مفهومی می‌یابد و سرنوشت متفرعات آن، مثل آزادی عقیده و بیان چه می‌شود؟ محدودیت‌ها و موانع آن، چه تمایزی با عرف جهانی دارد؟ و بالاخره اینکه الگوی این حکومت در ترسیم «وضعیتی آزاد» چیست؟ 🆔 @maks_e_andisheh
🟡 گونه‌شناسی جریان ‌های فکری و نسبت آن با اندیشه‌های انقلاب اسلامی ◀️حوزه علمیه قم به عنوان نهادی اثرگذار در جریانهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود. اما این اثر گذاری شاید همیشه به نفع نظام اسلامی نباشد و برخی از جهت‌گیری‌های جریان‌های حوزوی باعث چالش‌های فراونی برای کشور شوند. شناخت جریان‌های فکری حوزه برای تعامل و یا مقابله با چنین چالش‌هایی چاره‌سار است . 📕این کتاب نوشته دکتر سید محسن طباطبائی فر و در 520 صفحه و قیمت 320 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 🆔 @maks_e_andisheh