فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهت نشاط صبحگاهی...
اصل نقلی که در فیلم اشاره می شود، این است:
🔹 «امیر المؤمنین(ع) در مسیری با یک یهودی خیبری همراه شدند. بعد از مدتی به یک منطقه وسیعی که آب آنجا را گرفته بود، رسیدند.
🔸 شخص یهودی سوار بر مرکب خود شد [یا روی تکه نازک چوبی رفت] و از روی آب گذشت و بعد به امیرالمؤمنین (ع) – که ایشان را نمی شناخت – گفت: ای فلانی! اگر تو آن چه را که من می دانستم، می دانستی از این آب می گذشتی!
🔹 حضرت به او فرمود: همان جا بایست [و ببین] سپس به آب اشاره ای کرد و آب [مثل سنگ] منجمد شد و از آن گذشتند.
🔸 شخص یهودی وقتی این صحنه را مشاهده کرد خود را بر پاهای آن حضرت انداخت و گفت: ای جوان! چه گفتی که آب این چنین منجمد شد؟
🔹 حضرت فرمود: ابتدا تو بگو که چه گفتی و از آب گذشتی؟ گفت: من خدا را به اسم اعظمش خواندم، حضرت فرمود: آن اسم اعظم چیست؟
🔸 گفت: من خدا را به اسم وصیّ محمّد(ص) خواندم.
حضرت به او فرمود: من همان وصیّ محمّد (ص) هستم.
شخص یهودی حضرت را تأیید کرد و مسلمان شد.»
(الولایة التكوينية لآل محمد(ع)، سيد علی عاشور، ص۱۴۷)
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
@maktab2
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_حکمت ۲۸۰
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️مَنْ تَذَكَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ
💠كسى كه دورى سفر آخرت را به ياد داشته باشد خود را مهيا مى سازد
✍در اين حديث شريف و احاديث فراوان ديگر، مردمِ دنيا به مسافرانى تشبيه شده اند كه به سوى منزلگاه دوردست اما بسيار مرفه و پربركت در حركتند و بايد براى رسيدن به سرمنزل مقصود مركبى راهوار و زاد و توشه اى فراوان آماده سازند وگرنه در وسط راه مى مانند و به مقصد نخواهند رسيد. آرى. آماده شدن براى مرگ وسفر آخرت به وسيله پرهيز از حرام و بذل و بخشش در راه خير حاصل مى شود.
📘#حکمت_280
═══✙❆♡❆✙═══
@maktab2
═══✙❆♡❆✙═══
ما انسانها صاحب هیچ ثروتی نیستیم دست خالی خواهیم رفت ببینیم و باور کنیم
*در حقیقت مالک اصلی خداست*
*این امانت چند روزی نزد ماست
#نهج_البلاغه
▫️مَنِ اتَّجَرَ بِغَيْرِ فِقْهٍ، فَقَدِ ارْتَطَمَ فِي الرِّبَا.
🟠كسى كه بدون آموزش فقه اسلامى تجارت كند، به ربا خوارى آلوده شود.
✍فقه اسلامى در امر تجارت و خريد و فروش دستورات دقيقى دارد كه بخشى از مهمترين آن دستورات مربوط به رباست.
در فقه اسلامى دو نوع ربا داريم: يكى رباى معاملى و آن خريد و فروش جنسى در مقابل جنس مشابه آن با تفاضل است. مثلاً خريدن يك تن گندم نامرغوب در مقابل نيم تن گندم مرغوب. اين كار، ربا و حرام است. همچنين درمورد اشياء ديگر. در اين كه چه چيزهايى با يكديگر همجنس مى باشند در ميان فقها گفتگوهاى زيادى است تا آن جا كه حتى گروهى كره و روغن را با شير يك جنس مى دانند و خريد و فروش آن ها را با تفاضل، ربا مى شمارند و شرح اين اجناس و بحث هاى مربوط به آن ها در كتب فقهى به صورت گسترده آمده است. نوع دوم، رباى قرضى است و آن اين كه انسان چيزى به ديگرى وام بدهد و در مقابل آن اضافه اى بگيرد و جالب اين كه اين اضافه ممكن است ازقبيل همان جنس باشد مانند دادن يك ميليون پول نقد به كسى در برابر گرفتن يك ميليون و نيم، بعد از گذشتن يك سال، و يا از غير آن جنس باشد و حتى اگر كسى چيزى را به ديگرى وام بدهد و بگويد براى پدرم فلان سوره قرآن را نيز بخوان، اين را هم نوعى ربا مى دانند و يا خدمات ديگر كه ارزشى دارد.
يعنى هر شرطى كه سودى را براى دهنده قرض به بار آورد ربا محسوب مى شود خواه مبلغ اضافى باشد يا انجام كارى و يا حتى شرط معامله به مثل كه در برابر اين وام بعداً وامى به او بپردازد. تمام اين ها از اشكال رباست.
📘#حکمت_447
@maktab2
#نهج_البلاغه
▫️إِذَا كَانَ فِي رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ، فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا.
🟠اگر در كسى خصلتى شگفت ديديد، همانند آن را نيز انتظار كشيد
✍ طبيعى است كه وقتى بر شاخه درختى ميوه خوب و جالبى ببينيم دور از انتظار نيست كه همانند آن در شاخه هاى ديگر نيز يافت شود. همچنين هرگاه انسان در جايى به قطعه سنگ قيمتى اى برخورد كند چه بسا كه نشانه وجود معدنى از آن در آن جا باشد. اين سخن در وجود انسان دليل روشنى دارد و آن اين كه كارهايى كه انسان به طور مكرر انجام مى دهد يك ريشه باطنى دارد كه در نهاد اوست و اين ريشه باطنى سبب مى شود كه مشابهات آن نيز در وى ظاهر گردد. همان گونه كه عكس آن نيز چنين است; هرگاه ببينيم انسانى بدزبان و فحاش است غالباً پى مى بريم كه در كارهاى ديگر نيز در مسير غلط و ناپسند قرار دارد از چنين انسانى نمى توان انتظار امانت دارى و صداقت داشت. به تعبير ديگر، نيكى ها و بدى ها غالباً به هم پيوسته اند گويى يكديگر را صدا مى زنند و دعوت مى كنند.
📘#حکمت_445
@maktab2
#نهج_البلاغه
▫️بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
💠ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد
📘#حکمت_282
@maktab2
#شرح_حکمت ۲۸۲
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
▫️بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ
💠ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد.
✍در جهانى كه زندگى مى كنيم هم واعظان بسيارند و هم موعظه ها؛ تاريخ پيشينيان، واعظ بسيار گويايى است، حوادثى كه در طول تاريخ رخ مى دهد و دگرگونى قدرتها، سرنگونى دولت ها و از كار افتادن قهرمانان و فقر گروهى از ثروتمندان، هركدام واعظى هستند، حتى مردگان كه همه روزه مى بينيم بر دوش بستگان و عزيزانشان به سوى ديار خاموشان برده مى شوند ـ به فرموده اميرمؤمنان على عليه السلام ـ بهترين واعظانند. كاخهاى ويران شده شاهان مقتدر و قصرهاى آباد آنها همه در حال وعظند
👈اضافه بر همه اينها، خيل انبيا و اوليا و معصومان همگى واعظان بزرگى بودند كه در طول تاريخ به وعظ و اندرز انسانها پرداختند و امروز بسيارى از مواعظ آنها در اختيار ماست. با اين حال چرا اين موعظه هاى بسيار قوى در دلهاى گروهى تأثير نمى گذارد؟ قطعاً دليلى دارد؛ امام عليه السلام در اين بيان كوتاه به يكى از مهمترين آنها اشاره مى كند و مى فرمايد: «حجاب غفلت، جلوى تأثير اندرزها را مى گيرد
✔️اين غفلت ممكن است هنگام شنيدن مواعظ باشد كه انسان گوش دل به واعظ نمى سپارد و در فكر مال و منال و شهوت خويش است و يا اينكه همچون هارون موقتاً با شنيدن موعظه مردى الهى بيدار مى شود؛ اما به زودى حجاب غفلت بر دل او مى افتد و موعظه را به فراموشى مى سپارد. بسيارند كسانى كه در يك مجلس فاتحه كه براى دوست و يا يكى از بستگان نزديكشان برپا شده در فكر فرو مى روند و لحظاتى بيدار مى شوند، مخصوصاً اگر واعظ آگاهى در آنجا سخنرانى كند، اما هنگامى كه از آن مجلس پا بيرون گذاشتند همه چيز فراموش مى شود و به حال اول بازمى گردند. سرچشمه اين غفلت ممكن است
📚 #حکمت_282
═══✙❆♡❆✙═══
@maktab2
═══✙❆♡❆✙═══
367.mp3
3.36M
#کلیپ_صوتی
🟤تطهیر و پاک شدن قبل از بهشت
🎤حضرت آیة الله جوادی #آملی
________________________
🔹کانال نهجالبلاغه ای مکتب امام علی علیه السلام 🔹
@maktab2