eitaa logo
•✾🎓 مکتب ستاد🎓✾•
342 دنبال‌کننده
15 عکس
0 ویدیو
1 فایل
🍃تدریس مدون و منسجم چهار جلد ، 📚کتاب طب الرسول المصطفی صلی الله علیه و آله تألیف استاد تبریزیان🍃 ✍ کپے مطالب بدون ذکر منبع #پیگرد_الهی دارد🚫 لینک آموزشگاه ستاد: 🆔 @maktab_setad لینک کانال مرجع : 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ۲ ۱۳ 3⃣🍃گام سوم: اعتقاد به و درمان، یک اصل است!!! گام سوم در ورود به بیمارستان اسلامی، اعتقاد به دارو و درمان است. بیمار بایستی به درمان اعتقاد داشته باشد و این مسئله خیلی مهم است. امروزه بخش ای از پزشکی دنیا روی اعتقاد استوار است. اگر اعتقاد نباشد، دارو اثر نمی کند!!!! اصل درمان به اعتقاد است و این اعتقاد فقط شامل طب اسلامی نمی شود و دیگر طب های رایج را هم شامل می شود..... وقتی مردم بفهمند که فلان شخص بعد از طی مراحل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان وارد شده و درس پزشکی خوانده است، مردم به او اعتماد می کنند و برای درمان به او مراجعه می کنند و وقتی وارد مطب 🚪او می شوند، میز دکتر 🛋را که می بینند، لباس سفید⚪️ دکتر را که می بینند، وسایل پزشکی دکتر 💉را که می بینند و...، در درمانشان مؤثر است، چرا؟ چون مردم به طبیب بودنش اعتماد پیدا می کنند، به همین دلیل دارویش اثر می کند و گرنه این داروهای داروخانه ها؛ مانند خاک است. ♨️ اگر همین طبیبی که درمان می کند، لباس نارنجی رفته گران را بپوشد👷♂ و یک جارو هم دستش بگیرد، اگر بهترین دارو را هم برای مردم بنویسد، کسی خوب نمی شود؛ زیرا مردم به این شخص و دارویش اعتماد ندارند، بنابراین معلوم می شود که اعتماد به دارو، درمان و طبیب یک اصل است.... 🍃البته عقیده من این است که اعتقاد، خودش کل داروست، منتها اعتقاد . اگر کسی عقیده کاملی داشته باشد، مثلا اعتقاد داشته باشد که اگر آب بخورد، خوب می شود، خوب هم می شود؛ ولی اینکه چرا مردم خوب نمی شوند؟ دلیلش این است که اعتقاد کامل ندارند و اعتقادشان ناقص است. چه چیزی اعتقادشان را کامل می کند؟ دارو، تعریف مردم از طبیب، رفتن به پیش دکتر، نشستن در مطب، منتظر ماندن و...، اینها همه دخيل است. اینها برای این است که اعتقاد کامل تر شود و گرنه خود اعتقاد به تنهایی کافی است، البته اعتقاد ناقص هم شرط تأثير داروست. اگر اعتقاد ناقص هم نباشد، دارو مؤثر واقع نمی شود. 🍃🤔در اینجا این سؤال پیش می آید که چرا پیامبر اکرم و ائمه د (برای یک بیماری)، درمان های می دهند؛ مثلا به یکی دعا می دهد؛ به یکی داروی مفرد می دهد و به یکی دیگر، داروی مرکب میدهد؟ چون اهل بیت ع بر اساس دارو میکنند مثلا برای بیماری که میدانند با یک لیوان آب هم خوب میشود،برایش همان را تجویز میکنند... 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۱۴ 4⃣🍃گام چهارم: به درمان، لازمه درمان است. گام چهارم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، اقدام به درمان است. اینکه انسان به خداوند تبارک و تعالی، طبیب بودن پیامبر اکرم و اهل بیت ع، و به تأثیر دارو اعتقاد داشته باشد، کافی نیست. لازمه درمان این است که بایستی برای درمانش اقدام کند و دارو را مصرف کند. 🍃 پیامبری بیمار شد و با خود گفت: خدایی که مرا بیمار کرده است، خودش هم مرا درمان می کند. خداوند به او وحی فرمود: من بیماری شما را درمان نمی کنم، مگر اینکه خودت به درمان آن اقدام کنی.🍃 انسان بایستی برای درمان بیماری اش اقدام کند و باقی را به خداوند بسپارد؛ مثلا در مغازه اش را باز کند و در آن جنس بگذارد، خداوند برایش مشتری می فرستد. 👌 درست است که بیماری و درمان از خداست؛ ولی سعی و تلاش ما هم شرط است. ما بایستی سعی و تلاش کنیم که بیمار نشویم و اگر بیمار هم شدیم، سعی و تلاش کنیم که درمانش کنیم. 🌺در روایتی پیامبر اکرم ص می فرماید: خود را درمان کنید (وا نگذارید)،همان خدایی که انسان را بیمار میکند ، خودش هم دارویی را که آن بیماری را درمان کند، خلق کرده است!! 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۱۵ 5⃣🍃 گام پنجم: چگونه خود را انتخاب کنیم؟ گام پنجم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، انتخاب طبیب است. عقل و ضرورت اقتضا می کند که بیمار در انتخاب طبیب خود دقت کافی بکند و طبیبی را انتخاب کند که و متقی باشد، پزشکی داشته باشد، به طب اسلامی اعتقاد داشته باشد، دارو و درمان اسلامی را ، قدرت بیماری را داشته باشد، روش و منشش این باشد که همیشه پزشکی و طب اسلامی را بر دیگر طب های رایج مقدم بدارد، مگر در صورت ناچاری، با خواص داروهای قدیم و جدید آشنا باشد و از همه مهم تر، طبی اسلامی داشته باشد. طبیب در تئوری اسلامی، شخصی است که بیمار را دلخوش کند، او را تقویت کند و به او امید، روحیه و اعتماد به نفس بدهد. در روایت آمده است که حضرت موسی عام به خداوند عرض کرد: بیماری از کیست؟ خداوند فرمود: از من است. موسی ع فرمود: درمان از کیست؟ خداوند فرمود: از من است.. موسی عیلام فرمود: پس مردم در درگاه طبیب چه می کنند؟ خداوند فرمود: دلهایشان را خوش می کنند، طبیب خداست. ♨️مثلا بیماری پیش طبیب می رود، او برایش آزمایش می نویسد، بیمار می رود و آزمایش می گیرد و بر می گردد، پزشک با دیدن آزمایش بیمار می گوید که شما مشکلی ندارید و به زودی می شوید. گفتن این جمله که شما مشکلی ندارید و به زودی خوب می شوید»، همین کار طبيب است. بیمار دیگری هم به طبيب مراجعه می کند، طبیب او را برای آزمایش می فرستد، هنگامی که بیمار جواب آزمایشش را می آورد، طبيب بدون مقدمه می گوید که شما سرطان دارید و بیمار با شنیدن آن می افتد.😒 چرا بیمار افتاد؟ چون طبيب به وظیفه خود عمل نکرد!!! وظیفه اصلی طبیب، دلخوش کردن و روحيه دادن به بیمار است و کسانی که بیمار را می ترسانند، اینها طبيب نیستند و کاسبند، چون به وظیفه خود عمل نمی کنند. 🍃وقتی انسان بیمار می شود، خودش احتمال را می دهد و می ترسد که مبادا بیماری ام سخت باشد و درمان نداشته باشد، به همین دلیل، نباید طبیب هم او را بترساند و مانعی بر سر در راه درمانش ایجاد کند.تقویت و روحیه دادن به بیمار از ویژگی های بارز یک طبیب خوب است. 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ 6⃣🍃گام ششم: چه بیماری خود را درمان کنیم؟ گام ششم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، است. ممکن است شما این پرسش را داشته باشید که آیا انسان در مراحل اول بیماری، بیماری خود را درمان کند یا در مراحل آخر بیماری؟ برای پاسخ به این سؤال در تئوری روبروی هم قرار دارند. 🍃تئوری امروزی و کلاسیک می گوید: انسان بایستی در اول بیماری خودش را درمان کند، چون بیماری هنوز شدید نشده است و عوامل بیماری هنوز جان نگرفته اند، بنابراین در همان ابتدای بیماری بایستی به درمان آن اقدام کرد؛ تئوری اسلامی بر عکس این معتقد است. 🍃تئوری اسلامی می گوید: تا می توانید از دارو خوردن دست نگه دارید و صبر کنید. اگر بیماری به حدی رسید که اگر باز هم صبر کنید، بیماری سخت می شود، آن موقع به درمان آن اقدام کنید. 🌺پیامبر اکرم و می فرماید: «تا هنگامی که بیماری را دارید، از دارو خوردن » 🌺 حضرت امیر ع می فرماید: داروی تو، در بدن خودت است» 🍃 از این روایات استفاده می شود که باید ابتدا به بدن اجازه داد تا در مقابل بیماری ها از خود دفاع کند. اگر شما به بدن اجازه دهید تا از خود دفاع کند، موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود و برای مقابله با بیماری های بعدی، آمادگی بیشتری از خود نشان می دهد؛ ولی اگر در همان ابتدا از دارو استفاده کردید و به بدن اجازه دفاع از خود را ندادید، بدن به دارو تکیه می کند، سیستم دفاعی بدن می شود و قدرت مقابله با بیماری های بعدی را نخواهد داشت!!! 🍃اگر امروزه نیاز به دارو زیاد شده است، به این دلیل است که مردم سراغ دارو می روند. وقتی مصرف دارو سریع و زیاد باشد، میکروب ها به دارو عادت می کنند و در برابر آن مقاوم می شوند و کار به جایی می رسد که هیچ دارویی روی بدن اثر نمی کند.... 👌کپی فقط با ذکر منبع 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۱۷ 7⃣🍃گام هفتم: درمان را با داروی شروع کنیم یا داروی ؟ گام هفتم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، انتخاب داروست. آیا برای درمان بیماری ها ابتدا داروی ضعیف را انتخاب کنیم و بعد داروی قوی و قوی تر، یا اینکه در مرحله اول از بهترین و قوی ترین دارو استفاده کنیم؟🤔 در طب امروزی و کلاسیک رایج است که ابتدا و در مرحله اول به بیمار داروی ضعیف داده می شود؛ اگر اثر نکرد، داروی قوی تر داده می شود؛ و اگر باز هم اثر نکرد، داروی قوی تر داده می شود؛ ولی در طب اسلامی این گونه نیست. 🍃در طب اسلامی ابتدا به بیمار داده می شود تا بدنش از خود دفاع کند، اگر بدن موفق به دفاع و درمان بیماری نشد و بیماری غلبه کرد، در اولین مرحله مصرف دارو، از بهترین و قوی ترین دارو استفاده میشود.🍃 ✍ در روایتی آمده است: از مصرف دارو بپرهیزید تا هنگامی که احساس می کنید بدن قدرت دفاع دارد؛ ولی اگر دیدید بیماری شتابان حرکت می کند، از اینکه شتابش بیشتر شود و نتوانی جلوش را بگیری،با دارویی او را سرکوب کن و ریشه اش را بکن!! 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۱۸ 🍃چگونه با بیماریها را درمان کنیم ؟!! 🌺انواع دارو از حیث اعتقاد : داروها از حیث اعتقاد مختلف است و به پنج قسمت تقسیم می شود: 1⃣🍃 نوع اول یک سری از داروها برای اینکه تاثیر بگذارند نیاز به اعتقاد به خداوند و بودن پیامبر دارد.... مثلاً در روایتی از امام صادق ع آمده است ؛ امیر مدینه از درد درون به امام شکایت کرد. امام فرمود : مقداری عسل بگیر و سه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه در آن بریز و بخور به اذن خداوند خوب میشود ... مردی از اهل مدینه اعتراض کرد و گفت این روایت از پیامبر به ما رسیده است که اگر عسل و سیاهدانه بخورید خوب می شود ، ولی من این کار را کردم و نداشت! امام صادق فرمودند خداوند با این دارو افرادی را خوب میکند که به خداوند ایمان داشته باشند و پیامبر را هم قبول داشته باشد، ولی کسانی که منافق اند از آن نفع نمی برند!!! چون آن شخص منافق بود سرش را پایین انداخت چون دید این حرف با خودش منطبق است! 👌کپی فقط با ذکر منبع 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
 💠 #اقسام_علم 🍃 حضرت علی علیه السلام می فرماید: «العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان فبعلم الأدیان حیاة النّفوس و بعلم الأبدان حیاة الأجساد و اعلم انّ الادیان اشرف من الأبدان و حراسة الأدیان أوجب من حراسة الأبدان؛ 🍃علم بر دو گونه  است: علم #دین و علم #بدن. #حیات_روح بوسیله علم #دین و #حیات_جسد بواسطه علم #بدن است و بدان که دین بر بدن #شرافت دارد و نگهداری دین از نگهداری بدن لازم تر است.... 📚الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری، ص 49 الخصال۳۴ 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۱۹ 2⃣🍃نوع دوم ؛ یک سری از داروها برای این که موثر واقع شود نیاز اعتقاد داشتن به خود است مثلاً در روایت آمده است ؛ تربت امام حسین ع درمان هر دردی است حالا اگر کسی یقین داشته باشد که تربت امام حسین ع او را شفا خواهد داد شفایش می دهد ؛ ولی اگر کسی اعتقاد به شفا دادن این خاک نداشته باشد ، درمان نمی شود... 3⃣🍃 نوع سوم ؛ یک سری از داروها به و قصد خوردن شما بستگی دارد در روایت پیامبر اکرم می فرمایند ؛ آب زمزم برای آن بیماری درمان است که به قصد آن خورده شده باشد پس اگر بیمار آب زمزم را به قصد رفع تب بخورد تب را درمان میکند ولی ورم چشمش را درمان نمی‌کند و اگر همان بیمار آب زمزم به قصد رفع ورم چشم بخورد، ورم چشمش را خوب میکند ،ولی تبش را خوب نمیکند.. 4⃣🍃نوع چهارم ؛ یکسری داروها اگر به قصد شفا دادن استفاده شود شفا میدهد در روایتی حضرت امیر ع می فرماید؛ که داخل یا بیرون سفره می افتد بخورید که درمان هر دردی به اذن خداوند است برای کسی که بخواهد خود را با آن درمان کند؛ بنابراین اگر کسی این ریزه های غذا را به قصد شفا بخورد ،خوب میشود، ولی اگر بدون قصد شفاگرفتن بخورد خوب نمی شود... 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲۰ 5⃣🍃نوع پنجم: این دارو دارویی عجیبی است که اگر به قصد دارو خورده شود درمان میکند ولی اگر به قصد بیماری خود شود بیماری زا می شود مانند بادمجان در روایتی پیامبر اکرم می فرمایند : ✍بادمجان بخورید اگر کسی اعتقاد داشته باشد که بادمجان برایش ضرر دارد بیمار می شود ولی اگر کسی عقیده داشته باشد که بادمجان درمان اوست برایش دارو خواهد بود... 🍃پس مسئله خیلی حساس است اکنون در طب سنتی می گویند بادمجان سودا زاست واقعا هم درست است چون عقیده شان این است ولی در روایتی می‌فرمایند : « بادمجان سودابر است» این هم درست است بنابراین برای کسی که اعتقاد دارد بادمجان سودا زاست سودازا خواهند بود و برای کسی که معتقد است درمان سوداست درمان سودا خواهد بود 👌کپی فقط با ذکر لینک ♨️ @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۲۱ 🍃چگونه اعتقادات افراد در درمانشان موثر است؟!!! در روایات می خوانیم که ائمه ع برای درمان یک بیماری به شخصی میگویند که دعا بخواند ؛ به شخصی میگویند که از داروی ساده استفاده کند و به شخصی هم می گویند که از داروی مرکب استفاده کن 🤔 علت این تفاوت درمان از کجاست؟؟!!! ✍ این بستگی به افراد دارد.... روایتی می‌فرماید: « شخصی نزد پیامبر اکرم ص آمد و عرض کرد برادرم مبتلا به اسهال شده است. پیامبر فرمود به او عسل بده... رفت و دوباره برگشت و گفت به برادرم عسل دادم ولی خوب نشد واسهالش شدیدتر شده است... پیامبر اکرم ص فرمود خداوند راست گفت و شکم برادرت دروغ گفت. برو به او عسل بده ؛ آن مرد رفت به برادرش عسل داد و خوب شد » ✍در این اتفاق چون در مرحله اول بیمار عقیده داشت که عسل و ملین(روان کننده) است، خوب نشد ؛ ولی با اصرار پیامبر اکرم ص این اعتقاد در بیمار به وجود آمد که عسل ، (قبض کننده) است پس خوب شد... 👌کپی فقط با ذکر لینک ♨️ @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۲۲ 🍃در روایت دیگری آمده است: دست شخصی در جنگ صفین قطع شد، دستش را برداشت و نزد حضرت امیر ع آورد، امام علی ع دستش را گرفت و خواند و دستش را به قسمتی که بریده شده بود، چسباند. آن شخص از حضرت سؤال کرد که چه خواندید که دستم چسبید و به حال اول برگشت؟ امام ع فرمود: سوره را خواندم. آن مرد گفت: فاتحة الكتاب😳😳 سپس دستش جدا شد و امام ع او را رها کرد... ✍ اگر توجه داشته باشید، می بینید که چون این فرد عقیده به سوره حمد نداشت و آن را شمرد، دستش جدا شد. اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا امام غلام دستش را دوباره نچسباند؟چون می دانست که او اعتقاد ندارد ؛ بنابر این اثر نمیکند!!!! ✍کپی این مطالب پیگرد الهی دارد 🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 ۲ ۲۳ 🍃چگونه در بیماران به وجود آوریم؟ اعتقاد نقش زیادی در درمان دارد و کاری که باید یک طبیب اسلامی انجام دهد، این است که اعتقاد در بیماران به وجود آورد و آن را تقویت کند. ✍در روایتی پیامبر اکرم می فرماید: با شنبلیله خود را درمان کنید. اگر امت من بدانند که چه خواص و منافعی در است، خود را با آن درمان می کردند، هر چند آن میدادند» 🍃پیامبر اکرم ص با معادل قرار دادن طلا و شنبلیله می خواهد، این اعتقاد را در نظر شنونده ایجاد کند که همان طور که طلا ارزشمند است و همه به ارزشمندی آن واقفند، شنبلیله هم است و قیمتی معادل طلا دارد. ✍پیامبر اکرم و در حدیث دیگر می فرماید: اکسی که او را سوره درمان نکند، هیچ وقت خداوند خوبش نکند!!! 🍃 پیامبر ص در این حدیث هم میخواهد بگوید که شما باید این قدر به سوره حمد داشته باشید که هر وقت سوره حمد را می خوانید، بیماری تان خوب شود و اگر چنین اعتقادی نداشته باشید، مستحق خوب شدن نیستید....(اشاره قوی به قرآن و دعا در درمان) ✍بنابراین پیامبر اکرم و با تقویت اعتقاد و اطمینان در پیروان خود، آنها را تشویق به استفاده از داروها و درمان ها می کند. در نتیجه، یکی از روش هایی که می توانیم اعتقاد در بیماران به وجود آوریم، این است که داروها را با بیان ترویج و مدح کنیم؛ 🍃 مثلا امام صادق ع در روایتی می فرماید: «عسل را با سیاه دانه مخلوط کنید و سه قاشق مرباخوری بخورید، تب بر طرف می شود، این دو » 👌 می بینید که امام صادق ع در انتهای حدیث از دارو مدح می کند. و در پایان می خواهم نظر شما را به این نکته جلب کنم که مسئله اعتقاد، در طب اسلامی یک مسئله اساسی است و حتی در طب رایج و کلاسیک هم این مسئله مهم است!!! 👌کپی فقط با ذکر لینک 🆔 @setad_ehya_teb_eslami