💠🍁
🍁
❇️ مردم سالاری دینی(21)
💠 نقش# قوه_قضائیه در توسعه مردم سالاری دینی
🔸🌺🔹
🔻در مقدمهی قانون اساسی، در بخش «قضا در قانون اساسی»، ذکر شده است که:
« مسألهی قضا در رابطه با پاسداری از حقوق مردم در خط حرکت اسلامی، به منظور پیشگیری از انحرافات موضعی در درون امت اسلامی، امری است حیاتی. از این رو ایجاد سیستم قضایی بر پایهیعدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی پیشبینی شده است. این نظام به دلیل حساسیت بنیادی و دقت در مکتبی بودن آن لازم است به دور از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم باشد. و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل (نساء/58)
🔹همانطور که از ظاهر مقدمهی فوق استنباط میشود و اصول مذکور در قانون اساسی، بعد از مقدمه، مؤید آن است، وظیفهی قوهی قضائیه در «پاسداری از حقوق مردم» محدود به پاسداری از حقوق اشخاص در موقع نزاع و مراجعه به دادگاه نیست. این پاسداری از حقوق مردم کلی بوده و بنابراین تمامی ابعاد حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... را دربرمیگیرد.
همچنین، برای رسیدن به اهداف قوه قضائیه به دو موضوع مهم اشاره شده است:
1️⃣ لزوم وجود قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی؛
2️⃣دوری از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم.
🔸بدیهی است، دستگاهی که میخواهد با رابطه و مناسبات ناسالم مبارزه کند چگونه میتواند، گرچه به طور جزیی، نشانههایی از رابطه و عدم رعایت مقررات در آن وجود داشته باشد.
🔹اگر در سایر ادارات وجود مواردی از بیقانونی، شاید در محدودهی همان بخشی باقی مانده و باعث لطمهی همه جانبه نشود، حتی وجود یک مورد از رابطه و سایر مسائل خلاف مقررات در سازمان قضایی و ادارات وابسته به آن، که در رأس مبارزه با بیقانونی و تخلفات قرار دارد، زیاد است و اثرات سوء آن به طور همه جانبه اشاعه مییابد.
🔺از این نظر، ایجاد فضای امن و مناسب برای مشارکت مردم در امور مختلف، خصوصا در امور سیاسی و جلوگیری از امتزاج ثروت با قدرت، زمینه ای است که قوه قضائیه ایجاد می کند و به میزانی که در این امر توفیق یابد، به گسترش مردم سالاری دینی کمک کرده است.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#مردمسالاری_دینی
🔹استاد رحیمپور ازغدی:
🔺 زمان امیرکبیر ایشون داشت برای دفاع از کشور توپ میساخت ولی انگلیسیهای اومدن بین مردم شایعه انداختن که این امیرکبیر میخواد پولهاتونو بگیره باهاش توپ و اسلحه بسازه تا شما گشنه بمونید، آخرش هم واین فتنه باعث شد پروژه امیرکبیر شکست بخوره و انگلیس از جنوب به ایران حمله کنه و ایران هیچی نداشت برای دفاع از خودش ‼️
😎 چقدر این ماجرای عبرت آموز شبیه این روزها هست که به مردم میگن جمهوری اسلامی با پول شما موشک میسازه و قدرت دفاعی تقویت میکنه و..... ‼️🤔🤔. نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
🔴کرامت بزرگ آیت الله مصباح
🔻 #زمانـــه | اين روزها عدهای از دوستان آيتالله مصباح، در رسانه ملی به نقل پارهای از کرامتهای آيتالله مصباح پرداختند که آری ايشان از زمان مرگ خود و وضعيت بعد از مرگشان مطلع بودهاند و همچنين بعد از مرگ چشمان خود را برای غسالشان باز کردهاند.
🔹بنده به آن دوست پاکنیت عرض ميکنم اينها که چيزي نيست؛ چنين مسائلی درباره بسياری از افراد عادی هم فراوان نقل و تجربه شده است.
🔹کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين بود که آنچه ديگران در آيينه نمی ديدند، در خشت خام ميديد. ايشان پيش از انقلاب، انحطاط انديشهاي و عملي برخی از انقلابيون بزرگ را پيشبينی کرد. (انقلابيونی که حتي خودشان را پدرخوانده انقلاب ميدانستند و حتی ابراز میکردند آنها بودند که امام را براي تسريع در پيشبرد اهدافشان، جلو انداختند؛ به اين دليل که سيد بود و مقبوليت مردمي داشت!)
🔹کرامت بزرگ آيتالله مصباح اين است که از اوايل دهه شصت، بی اعتقادی پارهاي از مدعيان روشنفکري غربزده و نفوذيان انگليسي به اسلام و انقلاب را که حتي در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نفوذ کرده بودند! و در رسانههايمی جمهوری اسلامی به تفسير مثنوی و نهج البلاغه ميپرداختند!، ابراز کرد و تقابل آنها با تفکر اسلامی و قرآنی و انقلابی را دست کم ده سال جلوتر از دیگر افراد تیزبین آفتابي کرد.
🔹کرامت آيتالله مصباح اين نيست که بعد از مرگ، براي غسّال چشمان خود را باز کند؛ چشمان او هميشه باز و بينا و بصير بود؛ او شصت سال است که به دنبال بازکردن چشمان ديگران بر روي حقايق اسلام و فرهنگ اهل بيت بوده است و در اين جهاد بزرگ، عمارگونه هزاران چشم را بينا کرده است؛ فتنههای عمیق را آشکار کرده است؛ غبارهای غلیظ را کنار زده است و عمارگونه جان و آبرو و هستي خود را فداي انقلاب و ولايت کرده است. اینهاست کرامات عمار انقلاب.
💠حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی :
مجلس با ترکیب هیاترئیسه نظامی بهتر از این نمیشود. فکر میکنند کشور با امر و نهی و توبیخ و تهدید اداره میشود. درج مکرر مساله بازداشت و حبس وزرا و مدیران کل دولت در طرحها و مصوبات مجلس نشان از تسلط روحیات نظامیگری در ترکیب هیاترئیسه مجلس است.
✅در این زمینه چهار نکته قابل تامل است:
🔻نخست اینکه اینها با معرفی مجلس کنونی به عنوان مجلس نظامی می خواهند پرمخاطره بودن تفکر انقلابی در ساخت دولت آینده را نشان دهند.(رقیب هراسی)
🔹نکته دوم اینکه از 12 نفر عضو هیات رئیسه مجلس سه نفر در سوابق گذشته خود حضور در بخش نظامی را دارند. که دو نفر از آنها(امیرآبادی و حاجی دلیگانی) حداقل ده سال است که از سپاه استعفا داده اند و در مجلس نماینده می باشند و قالیباف حدود16 سال است که از نیروی انتظامی استعفا داده است.
🔸نکته سوم این است که کسانی که هیات رئیسه مجلس را نظامی معرفی می کنند، حتما سابقه حضور در نهادهای نظامی منظورشان است. در این صورت از مرحوم هاشمی(فرمانده جنگ) گرفته تا روحانی(فرمانده پدافند) تا آشنا و ربیعی(وزارت اطلاعات) و بسیاری دیگر از وزاء و مسئولین کنونی دولت و جمع زیادی دیگر از چهره های اصلاحات دارای سوابق امنیتی و نظامی هستند.
🔻نکته چهارم اینکه قضاوت درباره یک فرد و نهاد را باید در عملکرد و اقدامات آن ترتیب داد و نه سابقه حضور در یک بخش امنیتی و نظامی.
✍ دکتر غضنفری
♦️چرا رشد اقتصادی به معنای ارتقای سطح رفاه مردم نیست؟ / آیا "قدرت" و "رفاه" در تعارض با یکدیگرند؟
🔸دکتر یاسر جبرائیلی در یادداشتی نوشت: روزنامه «دنیایاقتصاد» اخیرا گزارشی از یک میزگرد با حضور آقایان فرهاد نیلی و داود سوری منتشر کرد که مجموعهای از گزارههای نادرست درباره اقتصاد سیاسی و بستهای از اتهامات ناروا به دستگاه سیاستگذاری کشور است. مخلصکلام آقایان این است که اولا «رشد اقتصادی» -بهعنوان دال مرکزی گفتمان رفاهمحور- خط قرمز اقتصاد است و باید محور همه تصمیمها در کشور باشد، ثانیا جستوجوهایشان در گوگل نشان میدهد رشد اقتصادی دغدغه سیاستگذار نیست و ثالثا علت این امر، ترجیح قدرت بر رفاه توسط سیاستگذار است.
🔸ترجیح راقم این سطور همواره این بوده که مباحثی اینچنین، در فضایی زنده صورت گیرد تا مخاطب از دل رفت و برگشتها میان اطراف بحث، نتیجه مطلوب را بگیرد. لکن در نبود چنین فرصتی و به دلیل اهمیت موضوع، از آقای بختیاری خواستم این پاسخ را در روزنامه «دنیایاقتصاد» منتشر کنند و ایشان با متانت پذیرفتند.
🔸شرکتکنندگان در میزگرد «دنیایاقتصاد» که بر ضرورت تغییر پارادایم از گفتمان قدرتمحور به گفتمان رفاهمحور سخن میگویند، تمرکز بر «رشد اقتصادی» (رشد تولید ناخالص داخلی) را لازمه حاکمبودن «گفتمان رفاهمحور» دانسته و تجویز میکنند که رشد اقتصادی از خطوط قرمز اقتصاد است و هر گزینهای که به ظرفیت رشد اقتصادی آسیب بزند، باید از میز سیاستگذاری کشور کنار گذاشته شود. معمار مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) اگر «سایمون کوزنتس» است، بلاتردید از ربطدادن رشد GDP به مساله رفاه، تنش در گور لرزیده است.
🔸مفهوم تولید ناخالص داخلی به معنی مدرن آن نخستینبار توسط کوزنتس در گزارش چهارم ژانویه ۱۹۳۴ به کنگره آمریکا ابداع شد و او در صفحه ۷ گزارش خود تصریح کرد که «رفاه یک ملت را به سختی میتوان از محاسبه درآمد ملی آنگونه که GDP تعریف میکند، نتیجه گرفت.» چه، تولید ناخالص داخلی چیزی جز محاسبه تراکنشهای مالی در یک کشور نیست و چنین محاسبهای هرگز نمیتواند رشد رفاه یک ملت را نمایندگی کند.
🔸این فرمایش آقایان نیز که گفتهاند «کیفیت رشد با اثر آن روی کاهش فقر، بیکاری و حفظ محیطزیست و منابع طبیعی مشخص میشود»، سخن بیربطی است. اینکه رشد اقتصادی را ملاک رفاه قرار دهیم و سپس با اضافهکردن چند مفهوم مثل «فقر» و «بیکاری» و «محیطزیست» و «منابع طبیعی» از «کیفیت رشد» سخن بگوییم، «شترگاوپلنگ»ی ساختهایم که هیچ قسمتش با دیگر بخشها تناسب ندارد.
🔸تعلق ایدئولوژیک به GDP را باید کنار گذاشت. شاخصهای قابلاعتنایی برای سنجش رفاه ابداع شده که میتوان با آنها شروع کرد و توسعهشان داد. برای نمونه، «کلیفورد کاب»۷ از موسسه «Redefining Progress» شاخصی با عنوان GPI برای سنجش رفاه تعریف کرده است که میتواند هم یک شروع خوب و هم یک تجربه مناسب برای تعریف یک شاخص علمی مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت باشد. شاخص GPI برخلاف GDP تلاش میکند که هزینه و فایده سرمایههای انسانی، اجتماعی، طبیعی و... را محاسبه کند. GPI با هزینههای مصرفی فرد/ خانوار شروع میکند و سپس آن را بر اساس نابرابری درآمدی تعدیل میکند
🔰مشروح کامل یادداشت را در سایت «نودِ اقتصادی» بخوانید👇👇
🖇 b2n.ir/535539
#دکترجبرائیلی
🌟امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:
روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را ،و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه ،و ناتوان نگردد جز عادل.در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت ،و پيوند با خويشاوندى منّت گذارى ،و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم محسوب مى شوددر آن روز حكومت با مشورت زنان ،و فرماندهى خردسالان و تدبير خواجگان اداره مى گردد.🌟
📚نهج البلاغه ح ۱۰۲
برخورد خداوند با انسان های خوب و بد!
روایت شده از امام صادق علیه السلام که رسول خدا فرمودند:
🌼خدای تبارک و تعالی میفرمایند:
هیچ بنده گنهکاری را وارد بهشت نمیکنم، مگر اینکه:
او را به مرض و #بیماری مبتلا میکنم تا کفاره گناهانش باشد و اگر گناهانش با آن بیماری پاک نشد و زیادتر از آن بود،کسی را بر او مسلط میکنم که بر او #ظلم کند تا کفاره گناهانش باشد یا رزق و روزی اش را کم میکنم تا کفاره گناهانش باشدو اگر این نیز برای کفاره گناهانش کافی نبود،#جان_گرفتن او را سخت میکنم و یا در قبر بر او سخت میگیرم تا وقتی که بدون هیچ گناهی نزد من آید و اورا وارد بهشت کنم...
اما کسی را که میخواهم وارد #جهنم🔥کنم:
او را #صحیح و سالم میگذارم، رزق و #روزی اش را زیاد مى کنم و #جان دادن او را آسان می گردانم تا وقتیکه نزد من آید ، هیچ حسنه ای نداشته باشد(و حقی بر من نداشته باشد) ودر همان وقت او را وارد #جهنم کنم...
📘مسندالرسول ج1 برگرفته شده از بحارالانوار ج 6 ص17
💢 هر چه از غرب ضربه بخورند، باز از آنها تعریف می کنند
🔹 امام خمینی (ره):
این آقایان انساندوست دواهائی که می خواهند بفهمند که آیا مفید است یا مضر است می فرستند پیش ما، صادر می کنند به شرق. همانطور که اطباء یک موش را، یک خرگوش را برای بعضی دواها تجربه می کنند و [ آزمایش] می کنند که بفهمند که این دوا چه جوری است، اینها ماها را تجربه می کنند و مع الاسف در بین این روشنفکرهای ما[...] باز از اینها تعریف می کنند برای اینکه مغز عوض شده است. یک کسی که پنجاه سال مغزش را آنها تربیت کرده اند و از مغز انسانی بیرونش کردند یک مغز غربی روی آن گذاشتند، این هر چه هم که ضربه از غرب به این مملکتش بخورد، به این کشورش بخورد باز از آنها تعریف می کند، باز هم دنبال این است که برگرداند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ جلد ۱۱؛ صفحه ۲۲۵
صحیفه نور؛ جلد ۱۰ ؛ صفحه ۲۸۰
مورخ : ۲۱ آذر ۱۳۵۸
🌹شرح حدیثی از مقام معظم رهبری
✍فی الکافی عن الکاظم (علیه السلام ) : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ بِرُوحٍ مِنْهُ تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِي ... ( الشافی ، ص 604 )
روایت بسیار خوبی است . می فرماید : خداوند متعال مومن را به روح خود تأیید می کند. یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد ، که او را کمک و تایید می کند . امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست . چه موقع حاضر می شود و حضور دارد ؟ آن وقتی که انسان کار نیک انجام می دهد و تقوی پیشه می کند. این روح الهی ، این احساس الهی که مایه کمک اوست، در او حضور پیدا می کند. امّا آن وقتی که گناهی انجام می دهد ، به کسی تعدّی می کند ، از حدّ الهی و شرعی عبور می کند،این روح از او غایب می شود . این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می کند .
وقتی کار بدی انجام می دهد ، این نورانیّتی که در دل انـسان به خـاطر عبادت ، به خـاطر توجّه و تقوا پدید می آید، این روح الهی ، ایـن تـوجّه الهی از انسان دور می شود و فاصله می گیـرد، کانّه چراغـی در درون انـسان روشـن بود (که) بر اثـر گناه خاموش می شود.
بنـدگان خدا ! نعمت های خدا را به یاد بیاورید ! به وسیله اصلاح نفس خودتان آنها را حفظ کنید ! اگر این کار را کردید ، یقین شما افزایش پیدا می کند ، و با این کار نیکی که انجام می دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می آورید.
🗓 مورخ ۸۸/۱۲/۱۸
✅اسلام میگوید دین و سیاست یکی است
✍رهبر انقلاب: اسلام دین زندگی است. در اسلام همان اندازه که مسائل معنوی و اخلاقی وجود دارد، مسائل سیاسی و دنیایی هم وجود دارند، به همان اندازه که نماز اهمیت دارد، جهاد در راه خدا هم اهمیت دارد؛ به همان اندازه که انسان باید به سوی خدا برود، باید به همان اندازه کین و کید دشمنان خدا را بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد؛ چنین نیست که انسان مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده باشد! مسلمان اگر میخواهد مسلمان کاملی باشد به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد و در سیاست هم باید مداخله کند.
به ما میگویند: دین از سیاست جداست! اسلام میگوید: «دین و سیاست یکی است.» سیاست جزء دین است، جزء احکام دین است. مهمترین بخش فقه ما، بخش سیاسات است و معظم دین را سیاسات تشکیل میدهد.
📚 کتاب ولایت و انسانسازی
💢ایمان جوانان هدف بمباران امروز دشمن است
✍رهبرانقلاب: یک روز امام فرمود: «امروز اسلام محتاج کمک شما جوانهاست.» بعد از ظهرش بنده به خیابانها آمدم و کاری داشتم. دیدم مثل روزهای اوّل انقلاب شده و مردم به طرف پاوه در حرکتند. این ماجرا و این صحنه، بارها تا آخر جنگ تکرار شد.
هر وقت که اسم اسلام و فرمان امام به گوش مردم میرسید، ناگهان میدیدید این ملت، به جوش و خروش در میآید. جوانان شهر را، ده را، دانشگاه را، بازار را، کار و کسب را، میدان فوتبال را، همه را رها میکنند و میروند. برای چه؟ برای اینکه جانشان رادر معرض خطر مرگ بگذارند!دشمن اینها را دید و تحلیل کرد و فهمید این ملت عقبهای دارد. فهمید تا آن عقبه هست، این ملت را با محاصره اقتصادی و با محاصره نظامی و یا چه و چه، نمیشود به زانو درآورد.
🔺پس، آن عقبه را باید بمباران کرد؛ فرهنگ او را، اخلاق او را، ایمان او را، ایثار او را، اعتقاد به دین او را، اعتقاد به رهبری او را، اعتقاد به قرآن و جهاد و شهادت او را؛ اینها را باید از بین برد و شروع کرد.
۱۳۷۱/۵/۲۱