eitaa logo
مکتب امام
1.1هزار دنبال‌کننده
535 عکس
257 ویدیو
28 فایل
کانال مکتب امام رسانه ای است برای انعکاس مطالب در حوزه اندیشه مکتب امام و بررسی مسائل انقلاب اسلامی از این پایگاه فکری. صاحب امتیاز این کانال کارگروه مکتب امام پژوهشکده باقرالعلوم ع می‌باشد. راه ارتباطی: @miladtaba13
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆متن جلسه ۱۲- جلسه پنجمِ از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🌀ادامه جلسه را از فایل پی دی اف کتاب مطالعه فرمایید👇👇 eitaa.com/goftemane_tohid/670 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
توخید طرح کلی جلسه ۵.mp3
16.91M
🔰 گفتمان اندیشه توحیدی 📌جلسه : توحید و نفی طبقات اجتماعی 🎙استاد حجت الاسلام رضا خانجانی ✅بر اساس جلسه دوازدهم از کتاب طرح کلی و مقاله روح توحید 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
♦️در جامعه اسلامی با وجود حکومت اسلامی، راه پیشرفت مادی و معنوی برای همه باز است. 🎙رهبر معظم انقلاب 📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۲ ص۳۴۲ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ما مهمانهای خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. 📌 ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملتها را دعوت کرده است به ضیافه الله، ضیافه الله با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. 📌 ما که خودمان را می‌شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‌کند و ما را میهمان و خودش را میزبان ما قرار می‌دهد. 📌یا ما را بالا برده است تا آن حدی که این لیاقت را داشته باشیم با عنایات او، یا عنایت خودش را متنزل کرده است، همان طوری که قرآن را متنزل کرده است در ماه رمضان. قرآن نازله‌ای است که پس از عبور از حجابهای نور، وارد شده است در ماه مبارک رمضان، آن هم بر قلب مبارک رسول خدا، و از آن جا باز متنزل شده است تا رسیده است به آن جایی که با زبان گفته می‌شود؛ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
👆👆متن جلسه ۱۳- جلسه ششمِ از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🌀ادامه جلسه را از فایل پی دی اف کتاب مطالعه فرمایید👇👇 eitaa.com/goftemane_tohid/670 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
توحید طرح کلی جلسه۶.mp3
28.28M
🔰 گفتمان اندیشه توحیدی 📌جلسه : توحید و تاثیرات روحی 🎙استاد حجت الاسلام رضا خانجانی ✅بر اساس جلسه سیزدهم از کتاب طرح کلی و مقاله روح توحید 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🌀روز ، برای اهل معرفت، روز لقای الهی است 🔹عیدهایی که اسلام تاسیس فرموده است برداشتهای مختلفی از آن به حسب نظرهای مختلفی که اهل نظر دارند و به حسب قشرهای مختلفی که برخورد می‌کنند با آن بسیار مختلف است. 🔹آن برداشتی که از عید می‌کنند، با آن برداشتی که دیگران می‌کنند بسیار مختلف است. آنها بعد از اینکه در ماه مبارک رمضان آن ریاضتها را می‌کشند و کشیدند، روز روز لقای آنهاست، است آن روز برای آنها. 🔹ا لِغَیرِکَ مِن ظُهورِ ما لَیْسَ لَکَ . آنها همه چیز را از او می‌دانند و آن روز را عید می‌کنند برای اینکه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت. 🔹و عید را بعد از اینکه تمام عزیزان خودشان را از دست دادند مهیا برای می‌شوند. آن هم ملاقات است بعد از اینکه نفس خودشان را کشتند و هر چه عزیز است در راه خدا از آن گذشتند، آن وقت است که روز لقاست. 🔹و هم اجتماعاتی که مسلمین با هم می‌کنند مهیا می‌شوند اهل معرفت برای لقاء الله. 🔹پس برداشت آنها از عید، غیر برداشت ماست و ما هم امیدواریم که به تبع اولیاء خدا به جلوه‌ای از آن جلوه‌ها برسیم و ذره‌ای از آن معارف در قلب ما واقع بشود. 📚صحیفه امام؛ ج۱۸ ص۳۹۴ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
📌جهان‏‌بينى توحیدی اسلامى‏ از نگاه شهید مطهری 🌀جهان‏‌بينى اسلامى، جهان‌‏بينى توحيدى است. توحيد در اسلام به و پاك‌‏ترين طرز بيان شده است. 🌀از نظر اسلام خداوند مثل و مانند ندارد: «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ». خدا شبيه چيزى نيست و هيچ چيزى را نتوان به خداوند تشبيه كرد خداوند بى‌‏نياز مطلق است، همه به او نيازمندند و او از همه بى‌‏نياز است: «أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ». 🌀خدا به همه چيز آگاه است و بر همه چيز تواناست: «إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ» ... أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» او در همه جا هست و هيچ جا از او خالى نيست. بالاى آسمان و قعر زمين با او يك نسبت دارد. به هر طرف كه بايستيم رو به او ايستاده‏‌ايم: «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ». 🌀و از مكنونات قلب و از خاطرات ذهن و نيّتها و قصدهاى همه آگاه است: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ» از رگ گردن انسان به انسان نزديكتر است: «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» . 🌀او مجمع كمالات‏ است و از هر نقصى منزّه و مبرّاست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» . او جسم نيست و به چشم ديده نمى‌‏شود: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ» . 🌀از نظر جهان‏‌بینى توحيدى اسلامى، جهان يك آفريده است و با عنايت و مشيّت الهى نگهدارى مى‌‏شود، اگر لحظه‌‏اى عنايت الهى از جهان گرفته بشود نيست و نابود مى‏‌گردد. جهان به باطل و بازى و عبث آفريده نشده است، هدفهاى حكيمانه در خلقت جهان و انسان در كار است، هيچ چيزى نابجا و خالى از حكمت و فايده آفريده نشده است. نظام موجود، نظام احسن و اكمل است. جهان به عدل و به حق برپاست. 🌀نظام عالم بر اساس اسباب و مسبّبات برقرار شده است و هر نتيجه‌‏اى را از مقدّمه و سبب مخصوص خودش بايد جستجو كرد. از هر نتيجه و سبب، تنها نتيجه و مسبّب مخصوص خود آن را بايد انتظار داشت. 🌀نيروى عقل و انديشه انسان كه بر خلاف حواس، تنها به ظواهر قناعت نمى‌‏كند و شعاع خويش را تا درون سراپرده هستى نفوذ مى‌‏دهد، حكم مى‌‏كند كه هستى‏ نمى‌‏تواند منحصر و محدود به اين امور محدود و متغيّر و نسبى و مشروط و نيازمند بوده باشد. 🌀اين سراپرده هستى كه در مقابل خويش مى‌‏بينيم در مجموع به خود ايستاده است و تكيه به خويشتن دارد. ناچار حقيقت نامحدود و پايدار و مطلق و غير مشروط و بى‏‌نياز كه تكيه‌‏گاه همه هستيها مى‌‏باشد و در همه ظروف و همه زمانها حضور دارد، موجود است و اگر نه سراپرده هستى نمى‌‏توانست روى پاى خود بايستد، يعنى اساسا سراپرده هستى در كار نبود، عدم و نيستى محض در كار بود. 🌀قرآن كريم خداوند را با صفاتى از قبيل «قيّوم»، «غنى» و ياد مى‏كند و به اين وسيله يادآورى مى‌‏كند كه سراپرده هستى نيازمند به حقيقتى است كه «قائم» به آن حقيقت باشد. آن حقيقت، تكيه‌‏گاه و نگهدارنده همه چيزهاى محدود نسبى و مشروط است. او بى‌‏نياز است، زيرا همه چيز ديگر نيازمند است. او «پُر» و كامل (صمد) است، زيرا همه چيز ديگر غير از او از درون خالى است و نيازمند به حقيقتى است كه درون او را از هستى «پُر» كند. 🌀قرآن كريم موجودات محسوس و مشهود را «آيات» (نشانه‌‏ها) مى‏‌نامد، يعنى هر موجودى به نوبه خود نشانه‌‏اى از هستى نامحدود و از علم، قدرت، حيات و مشيّت الهى مى‌‏باشد. از نظر قرآن مجيد سراسر طبيعت مانند كتابى است كه از طرف مؤلّفى دانا و حكيم تأليف شده است و هر سطر بلكه هر كلمه‌‏اش نشانه‏‌اى از دانايى و حكمت بى‏‌منتهاى مؤلّف خود دارد. 🌀از نظر قرآن هر اندازه بشر با نيروى علم، به شناخت اشياء نائل گردد، بيش از پيش به آثار قدرت و حكمت و عنايت و رحمت الهى واقف مى‏‌گردد. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جهان‏‌بينى توحيدى)، ج‏2، ص: 85 و 91 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
، مبشر جهان توحیدی و حاکمیت توحید است و آن هدف همه انبیاست. ♦️آن چیزی که مبشر آن هست، همان چیزی است که ، همه‌ی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس و با استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیتهائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده؛ یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور حضرت مهدی (سلام اللَّه علیه و عجّل اللَّه تعالی فرجه). دوران جامعه‌ی توحیدی است، دوران است، دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، برای این آمدند. 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ 🔰گفتمان توحید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1