May 11
➖نقشه کثیف سران سقیفه
🛑لَمْ يَعْلَمْ بِهَا أَحَدٌ وَ دَفَنَهَا فِي اَلْبَقِيعِ وَ جَدَّدَ أَرْبَعِينَ قَبْراً فَاسْتُشْكِلَ عَلَى اَلنَّاسِ قَبْرُهَا فَأَصْبَحَ اَلنَّاسُ وَ لاَمَ بَعْضَهُمْ بَعْضاً وَ قَالُوا إِنَّ نَبِيَّنَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَلَّفَ بِنْتاً وَ لَمْ نَحْضُرْ وَفَاتَهَا وَ اَلصَّلاَةَ عَلَيْهَا وَ دَفْنَهَا وَ لاَ نَعْرِفُ قَبْرَهَا فَنَزُورَهَا فَقَالَ مَنْ تَوَلَّى اَلْأَمْرَ هَاتُوا مِنْ نِسَاءِ اَلْمُسْلِمِينَ مَنْ تَنْبُشُ هَذِهِ اَلْقُبُورَ حَتَّى نَجِدَ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَنُصَلِّيَ عَلَيْهَا وَ نَزُورَ قَبْرَهَا فَبَلَغَ ذَلِكَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَخَرَجَ مُغْضَباً قَدِ اِحْمَرَّتْ عَيْنَاهُ وَ قَدْ تَقَلَّدَ سَيْفَهُ ذَا اَلْفَقَارِ حَتَّى بَلَغَ اَلْبَقِيعَ وَ قَدِ اِجْتَمَعُوا فِيهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَوْ نَبَشْتُمْ قَبْراً مِنْ هَذِهِ اَلْقُبُورِ لَوَضَعْتُ اَلسَّيْفَ فِيكُمْ فَتَوَلَّى اَلْقَوْمُ عَنِ اَلْبَقِيعِ .
🔰 حضرت على بن ابى طالب عليه السّلام متصدّى غسل و كفن آن بانو شد.با امام حسن و امام حسين جنازۀ آن بانوى مظلومه را شبانه خارج نمود،نماز بر بدنش خواندند كسى را از اين جريان آگاه ننمودند،على عليه السّلام جسد مقدّسش را در بقيع دفن كرد،صورت چهل قبر تشكيل داد تا قبر او تشخيص داده نشود.و هنگامى كه مردم شنيدند يك ديگر را ملامت و سرزنش كردند و گفتند: پيغمبر ما يك دختر به جاى نهاد و ما موقع فوت و نماز و دفن او حاضر نشديم و محل قبر او را نمىشناسيم كه زيارتش كنيم! ابو بكر گفت:زنان
مسلمين را بياوريد تا اين قبرها را بشكافند و ما جنازۀ فاطمه را پيدا كنيم و بر آن نماز بخوانيم و قبرش را زيارت نماييم. و چون اين سخن به گوش حضرت على عليه السّلام رسيد،در حالى خارج شد كه خشمناك و چشمان مباركش سرخ و شمشير خود ذو الفقار را حمايل كرده بود.با همين حالت آمد تا وارد بقيع كه آنان اجتماع كرده بودند شد،آنگاه فرمود: اگر يكى از اين قبرها را بشكافيد اين شمشير را در ميان شما مىگذارم(و همه را از دم شمشير مىگذرانم).پس از اين جريان بود كه آن گروه از بقيع خارج شدند.
📚:عيون المعجزات ج 1 ص48
✨ ﷽✨
❇️ولایت وامامت در قرآن
✍از ابوبصير نقل است که می گويد :
تفسير آيه (النساء: ۵٩) را از حضرت ابوعبدالله صادق عليه السلام پرسيدم كه میفرمايد: «خداوند، رسول خدا و صاحب الامر از مؤمنان را اطاعت كنيد؟!» (النساء: ۵٩)
فرمودند : اين آيه در حقّ على بن ابى طالب و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است.
به ايشان عرض كردم: مردم مى گويند: پس چرا از على و اهل بيت او در كتاب خداوند عزّ وجل نامى به ميان نيامده است؟!
🌸 امام صادق عليه السلام فرمود :
به آنها بگوييد: بر پيامبر نماز نازل شد در حالى كه سه ركعت و چهار ركعت بودن آن از سوى خداوند مورد تصريح قرار نگرفت و اين پيامبر (ص) بود كه آن را براى مردم تفسير كرد.
نيز زكات بر پيامبر نازل شد و تصريح نشد كه از هر چهل درهم يک درهم زكات بدان تعلّق مى گيرد و پيامبر آن را براى مردم تفسير فرمود.
و حجّ بر پيامبر نازل شد و گفته نشد هفت بار طواف كنيد و خود پيامبر اين حقيقت را براى آنها باز گفت و آيه {أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمرِ مِنْكُمْ} «خداوند، رسول خدا و صاحب الامر از مؤمنان را اطاعت كنيد» نازل شد كه در حقيقت در حقّ على، حسن و حسين نازل شده است.
پس رسول الله(ص) درباره حضرت على(ع) فرمود : «هر كه را من مولا و آقايم على مولا و آقاست» و باز فرمود: در باره كتاب خدا و اهل بيتم بشما سفارش ميكنم. من از خداى عز وجل خواستهام كه ميان آنها جدائى نيندازد تا آنها را در سر حوض به من رساند، خدا خواسته مرا عطا كرد، و نيز فرمود: شما چيزى به آنها نياموزيد كه آنها از شما داناترند، و باز فرمود: آنها شما را از در هدايت بيرون نكنند و به گمراهى وارد نسازند...
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص286-287
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎تا جمعه ظهور (جلسه ۱۲۰)
🕰️قرار ما : عصرهای جمعه
📚سلسله مباحث مهدویت
و علائم آخرالزمان و ظهور
🎙️سخنران : دکتر حمید قلندری
🖋️پژوهشگر و متخصص ادیان
@DrGhalandar
https://chat.whatsapp.com/GXrCKrWLPZi8Fa8erd474y
➖چرا بعد از پیامبر مردم به سراغ غیر امیر المومنین علیه السلام رفتند با اینکه یقین داشتند افضل الناس امیر المومنین علیه السلام است⁉️
🛑عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع كَيْفَ مَالَ النَّاسُ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ قَدْ عَرَفُوا فَضْلَهُ وَ سَابِقَتَهُ وَ مَكَانَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ إِنَّمَا مَالُوا عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ لِأَنَّهُ كَانَ قَدْ قَتَلَ آبَاءَهُمْ وَ أَجْدَادَهُمْ وَ أَعْمَامَهُمْ وَ أَخْوَالَهُمْ وَ أَقْرِبَاءَهُمْ الْمُحَارِبِينَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ عَدَداً كَثِيراً فَكَانَ حِقْدُهُمْ عَلَيْهِ لِذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ فَلَمْ يُحِبُّوا أَنْ يَتَوَلَّى عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَكُنْ فِي قُلُوبِهِمْ عَلَى غَيْرِهِ مِثْلُ ذَلِكَ لِأَنَّهُ لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْجِهَادِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص مِثْلُ مَا كَانَ لَهُ فَلِذَلِكَ عَدَلُوا عَنْهُ وَ مَالُوا إِلَى غَيْرِهِ.
🔰 از حضرت ابى الحسن عليه السّلام، راوى مىگويد:
راجع به امير المؤمنين على عليه السّلام از آن حضرت پرسيده و عرضه داشتم:
چگونه مردم از آن حضرت روى گردانده و مايل به ديگرى شده با اين كه فضل و سابقه آن حضرت و موقعيّتش نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را مىدانستند؟
حضرت فرمودند: جهت روى گردانيدن مردم از آن حضرت و مايل شدن به ديگرى اين بود كه آن جناب پدران و اجداد و عموها و دايىها و نزديكانشان را كه تعداد زيادى بوده و با خدا و رسول خدا به محاربه برخاسته بودند كشت لذا كينه آن حضرت در دل ايشان جاى گرفت از اين رو دوست نداشتند كه حضرتش بر آنها ولايت و سرورى داشته باشد امّا نسبت به غيرش چنين كينهاى نداشتند لا جرم از آن حضرت عدول كرده و متمايل به غير او گرديدند.
📚علل الشرایع ج ۱ ص ۱۴۵
┄┄┅┅┅❅🌱❅┅┅┅┄┄
🔻لطفا با دقت مطالعه کنید
✍نقل شده دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.
🗯پرسیدند:
این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند:
مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است.
راوی حکایت می گوید:
رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه و در عین حال آدمی با اطلاع از مبانی مذهب بود، گفت:
من میروم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمیروم.
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب، فضل از جا برخاست و گفت:
من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است.) و من هر چه میخواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر ص، افضل امّت و خلیفۀ بر حق بوده است قبول نمی کند و میگوید:
☀️#علیبنابیطالبعلیهالسلام، افضل و خلیفۀ به حق است.
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.
▫️ابوحنیفه گفت:
به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل اینست که پیامبر ص، همواره در میدان های جنگ، آن دو بزرگوار (ابوبکر و عمر) را کنار خود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد! و این نشان میدهد، که آن دو نفر، محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ میکرد.
و چون علی را دوست نداشت، طردش میکرد و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است.
فضل گفت:
بله من این را به برادرم میگویم ولی او از قرآن به من جواب میدهد که خداوند فرموده:
«خداوند، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است.»
و به حکم این آیه، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر و عمر است، که قاعد بوده اند.
▫️ابوحنیفه گفت:
به او بگو از این بهتر میخواهی که ابوبکر و عمر، قبرشان کنار قبر پیامبر ص و چسبیده به قبر آن حضرت است؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است!
فضل گفت:
بله این را هم به برادرم میگویم، امّا او میگوید:
آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم ﷺ علیه وآله، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است:
«ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر، داخل خانه اش نشوید…»
و میدانیم، که رسول اکرم ﷺ در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.
▫️ابوحنیفه که سخت ناراحت شده بود، تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت:
به این برادر خبیثت بگو:
آنها غاصبانه در خانه ی پیامبر دفن نشده اند! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر بودند و از وی مهریه طلبکار بودند، پدران شان را در مهریه ی خودشان دفن کردند!
فضل گفت:
بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ولی او باز آیه ای برای من میخواند و میگوید:
پیامبر ص به همسرانش بدهکار نبوده است.
برای اینکه خداوند فرموده است:
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه، پیامبر مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.
▫️ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت:
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر ﷺ مهریّه طلبکار نبوده اند، اما سهم الارث که از ما تَرَک پیامبر ص داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر بعد از مرگش از خود باقی گذاشت.) نیز همین خانه اش بود و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش میرسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده اند، پدران شان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین، غصبی در کار نبوده است!
فضل گفت:
بله من این را هم به برادرم گفته ام ولی او میگوید:
شما مگر نمیگویید:
پیامبر ارث نمیگذارد و حدیث نقل میکنید که پیامبر ص فرمود:
«ما پیامبران اصلاً ارث نمیگذاریم و هر چه از ما باقی مانده، صدقه است.»
پس عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند، به همان دلیلی که حضرت فاطمه س از فدک محروم شدند و گفتند:
پیامبر ارث نمی گذارد، آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند.
آیا دختر از پدر ارث نمی برد، اما همسر از شوهر ارث میبرد؟
حالا بر فرض بپذیریم که آنها سهم الارث داشته اند، مگر نه اینست که میّت اگر فرزند داشته باشد، سهم الارث زوجه اش یک هشتم ماتَرَک می شود، در این جا تمام ماتَرَک که یک حجره (اتاق) بوده، وقتی تقسیم بر ٨ شود، یک قسمت از آن ۸ قسمت تقسیم می شود، میان همسران پیامبر، که ۹ نفر بوده اند! و در نتیجه، سهم هر یک از عایشه و حفصه، به قدر یک وجب هم نمیشود!
پس چگونه آن ۲ هیکل بزرگ، در یک وجب زمین جا شده اند؟!
🔸سخن به اینجا که رسید، ابوحنیفه از کوره در رفت و با لحنی خشم آلود، فریاد کشید:
این مرد را بیرون کنید!
این خودش رافضی است و قطعاً برادر هم ندارد.
🔴به عشق مولا نشر بدید
🔆مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
چرا #امیرالمؤمنین هنگام شهادت براثر ضربت فرمودند رستگار شدم❓
🔷استاد شهید مطهری در این رابطه می فرماید: این است که می بینیم، علی(ع) آن گاه که می بیند مرگش به صورت شهادت نصیبش شده از خوشحالی در پوست نمی گنجد، لذا در لحظات آخرین حیاتش می فرماید: به خدا سوگند هیچ امر مکروه و خلاف انتظاری برای من رخ نداده است، همان رخ داد که می خواستم و به آرزوی خود که شهادت است رسیدم، مثل من مثل کسی است که شب تاریک در جستجوی آب در صحرایی می گردم، ناگاه چاه آبی یا سرچشمه ای پیدا می کند، مثل من مثل جوینده ای است که به مطلوب خود نائل گشته است.
🔺این نکته را نیز اضافه می کنیم که سعادتمندی و رستگاری آن وقت برای امیرمؤمنان(ع) اهمیت دارد که تا پایان حیات پر برکت او ادامه داشته باشد.
🔸چنانچه در سخنرانی معروفی که پیامبر اسلام(ص) پیرامون اوصاف ماه مبارک رمضان در پایان آن خطبه و در ادامه پاسخ به سؤال امیرمؤمنان(ع) در مورد بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان شروع به گریستن کردن، در این هنگام علی(ع) علت گریه آن حضرت پرسیدند: حضرت پاسخ فرمود که علی جان در یکی از همین ماه های ماه مبارک رمضان به دست شقی ترین انسان ها به شهادت می رسی.
در این هنگام آقا امیرمؤمنان(ع) بلافاصله می پرسند که آیا در این هنگام دینم در سلامت است؟
🔺حضرت(ص) پاسخ فرمودند: بله! دینت در آن هنگام در سلامت است در این هنگام امیرمؤمنان فرمودند که: یا رسول الله! «لیس من مواطن الصبر و البلوی بل من مواطن الرضا و البشری»؛ ای رسول خدا! این لحظه از جایگاه صبر در بلا و مصیبت نیست، بلکه محل رضا و بشارت است.
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
#تسویف یعنی همین امروز، فردا کردن،یعنی کار امروز رو به فردا انداختن.
👈بگیم امروز که گذشت، فردا حتما انجام میدم
از فردا اول وقت نماز میخونم!!!!
از فردا گناه نمیکنم!!!!
از فردا.....!!!!
🌺بزار فردا توبه می کنم
بزار حالا وقت زیاده فردا نمازمو درست می کنم!
حقیقتِ تلخیه ولی وقت تنگه؛
اگه عقب بمونیم و امروز و فردا کنیم
همه جلو میزنن و میشن السابقون السابقون..
زیرا آنها میبینند که فاصلهٔ بین مقام آنها تا بهشتیان به اندازهٔ یک توبه است
👈انوقت ما هنوز درگیرِ اول راهیم و بدیهیات؛
غافل از اینکه گاهی اوقات خیلی زود دیر میشه..!
🍃#مولاعلی(علیه السلام):
به درستی که بیشترین نالههای اهلِ جهنم، از تسویف است!
📗جامعالسعادات☘☘☘
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
➖روضه ماثور
طبق نقل تاریخ، امام علی(علیه السلام) در دو جا با صورت مبارک بر زمین افتاده اند.
اما بسی جای تعجب است، که این دو جا در میدان جنگ و نبرد نبوده است.
چون امام علی(علیه السلام) در بخشی از نامه ای که به عثمان بن حُنیف، حاکم بصره نوشته بود، فرمود :
📋《وَاللهِ لَو تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَی قِتَالِی
لَمَّا وَلَّیتُ عَنْهَا!》
⭕به خدا سوگند! اگر تمام عرب به قصد قتال من، پشت در پشت هم درآیند و مقابل من قرار بگیرند، و علیه من شمشیر بکشند، هرگز به آنها پشت نمی کنم و از مقابلشان نمی گریزم.(۱)
امام علی(علیه السلام) با این یک جمله، معرفی شد!
اما باید این دو جائی که حضرت(علیه السلام) در آن با صورت به زمین افتاده است، باید حادثه سنگینی باشد که حضرت(علیه السلام) را مجبور به افتادن به این حالت کرده است.
1⃣جایی که ابن ملجم لعین در صبح روز نوزدهم سال ۴۰ هجری، در حین نماز، به امام علی(علیه السلام) حمله ور شد، و با شمشیر سمّی، ضربتی سنگین بر فرق مبارک حضرت(علیه السلام) زد، که تاریخ می نویسد :
📋《فَضَرَبَهُ بِالسَّيْفِ عَلَى أُمِّ رَأْسِهِ》
⭕پس ابن ملجم با شمشیر بر فرق سر مبارک امام علی(علیه السلام) فرود آورد.(۲)
📋《ثُمَّ أَخَذَتِ الضَّرْبَةُ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ إِلَى مَوْضِعِ السُّجُودِ، فَلَمَّا أَحَسَّ الْإِمَامُ(ع) بِالضَّرْبِ لَمْ يَتَأَوَّهْ وَ صَبَرَ وَ احْتَسَبَ وَ وَقَعَ عَلَى وَجْهِه》
⭕پس ضربه ی شمشیر آن لعین، سر مبارک امام علی(علیه السلام) را تا سجده گاهِ آن حضرت(علیه السلام) شکافت.
پس در این هنگام، امام(علیه السلام) اثر ضربه ای را که عادتاً قابل تحمل نبود، احساس کرد.
اندکی صبر کرد و به همان اکتفاء نمود و ناگهان با صورت بر زمین افتاد.(۳)
2⃣اونجایی است که اسماء بعد از اینکه متوجه شد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از دنیا رفته است، بلافاصله حسنین(علیه السلام) را به دنبال پدرشان به مسجد فرستاد و گفت :
📋《يَا ابْنَيْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)!
انْطَلِقَا إِلَى أَبِيكُمَا عَلِيٍّ(ع) فَأَخْبِرَاهُ بِمَوْتِ أُمِّكُمَا!》
⭕ای فرزندان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نزد پدرتان بروید و او را از رحلت مادرتان، آگاه سازید.
در این هنگام، حسنین(علیه السلام) سراسیمه وارد مسجد شدند و امام علی(علیه السلام) وقتی حالت پریشانی آنان را دید و از آنان پرسید :
📋《مَا الخَبَرُ؟》
⭕چه اتفاقی افتاده است؟
آنان گفتند :
📋《قَدْ مَاتَتْ أُمُّنَا فَاطِمَةُ(س)!》
⭕مادرمان فاطمه(علیه السلام) از دنیا رفته است
وقتی امام علی(علیه السلام) این سخن آنان را شنید، در این هنگام ؛
📋《فَوَقَعَ عَلِيٌّ(ع) عَلَى وَجْهِهِ》
💔علی(علیه السلام) با صورت بر زمین افتاد.(۴)
📚منابع :
۱)امالی شیخ صدوق، ص۵۱۴
۲)اعلام الوری طبرسی، ج۱، ص۳۰۹
۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۵۹
۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۵۰۰