فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ فلسفهی «مقام شهادت»
👈 حرکت جوهریِ نفس در بیان حکمتآمیزِ شهید #حاجقاسم سلیمانی (ره)
🔻 متن:
«تا کسی شهید نباشد، شهید نمی شود. در واقع شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش میشود. تمام شهدای ما این مشخصه را داشتند؛ قبل از اینکه شهید شوند، شهید بودند. کسی نمیتواند قبل از اینکه علم بیاموزد، عالم شود. شرطِ عالمشدن علمآموزی است؛ [به همین وزان] شرط شهیدشدن، شهیدبودن است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
🔺 شرح فلسفی:
شهادت بهمثابه یک آرمان، امری دفعی نیست که در لحظهی پایانیِ عمر انسان رخ دهد؛ بلکه یک حقیقتِ تدریجی است که در طول حیات دنیوی آرام آرام محقّق میشود.
بدین صورت که نفس ناطقه در فرایند حرکت اشتدادیِ جوهری، در تمام آنات زندگی در حال تلبّس به حقایق ملکوتیای است که «مقام شهادت» وجه تنزّلیافتهی آن حقایق در عالم مادّه است.
اتّفاقی که در لحظه پایانی حیات دنیویِ شهید رخ میدهد و منجر به شهادت ظاهریاش میشود، نه نقطهی آغازِ این حرکت اوست و نه نقطهی پایان؛ بلکه نقطهی عطفی است که شهید به درجه و رتبهی مطلوبی از این مقام نائل شده که بتواند برای ادامهی حرکت از قیود مادّه فراتر برود. پس آن حادثه در واقع نقطهی رهاییِ نفس از قفسِ تن و ادامه حرکتش در قوس صعود است. بنابراین شهادت نه امری متواطئ بلکه حقیقتی تشکیکی است که نفس در طول حیات مادّیاش آناً فآن متلبّس به آن میشود.
📌 پ.ن: در وهلهی اوّل خیال میکردیم یک سخن ذوقی است؛ اما در حین یک مقالهی فلسفی تازه ملتفت شدم که این سخن چقدر عمیق و حکیمانه است!
✍ علیرضا ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
⛔️ «طرَبانگیزبودن» معیار حرمت موسیقی نیست!
حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در مباحث خارجفقه غنا، تصریح میفرمایند که «طربآور بودن» نمیتواند معیاری برای صدق عنوان «لهو» و حرمت موسیقی باشد:
🔹 معیارقراردادنِ «طربانگيز بودن» برای حرمت موسیقی، به نظر ما از آن حرفهاى عجيب است! همچنانکه در كلمات بعضى از بزرگان هم گذشت كه به اشتباه بودن اين حرف اشاره كردهاند.
❗️هيچ دليلى نداريم بر اينكه صدا اگر طربانگيز شد، حرام است. طرب چيست؟ طرب آن حالت خفّتى است كه انسان پيدا ميكند، چه در حال سرور، چه در حال حزن.
🔻 فرض بفرماييد كه يك روضهخوانى روضهاى ميخواند، انسان از حال طبيعى خودش خارج ميشود، ازبس اين روضه سوزناك است، انسان بىاختيار خودش را ميزند مثلاً. اين، همان طَرَب است. يا يك نفرى لطيفهاى تعريف ميكند، حرف زيبايى، خوشمزهاى ميزند، انسان از خود بىخود ميشود، ميخندد. طرب معنايش اين است. دليلى بر حرمت اينگونه موارد نداريم.
🔹 نه خود اين طرب حرام است، نه بهطريقاولى صوتى كه چنين حالتى را ايجاد كند، حرام است. دليلى بر اين معنا در روايات نداريم، در روايات لفظ مُطرب وجود ندارد. پس طربانگيز بودن جزو معيارهاى حرمت نيست.
⁉️ پس آنها به چه دلیل این را معیار دانستهاند؟
به نظر ما يك اشتباهى از سوی بعضی فقها در اينجا صورت گرفته است؛ چون در كلمات لغويّين در معنای غناء، «صوت المُطَرَّب» هست، نه «مُطرِب بهمعناى طربانگيز بودن». «مُطَرَّب» يعنى «مُرَجَّع»، يعنى تحرير صوت كه از مقوّمات غناء است. [امّا] تطريب را بعضى [از فقها] بهمعناى ايجاد طرب دانستهاند، درحالىكه تطريب بهمعناى ترجيع است. و اين، مقوّمِ صدق عنوان غناء بهمعناى لغوىِ آن است، نه اينكه از مناطات حرمت باشد. اصلاً مسئلهى طرب ربطى به حرمت ندارد.
📖 کتاب «غناء و موسیقی» ، ص ۴۵۵ و ۴۶۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مکتبخانه
📍زنی بر بلندای تاریخ
👈 نگاهی به عبارت تاریخیِ «والله لَنتَمحوا ذِکرَنا»
✍️ علیرضا ملااحمدی
🔹 «لَن» برای «نفیِ ابدی» استفاده میشود؛ تقریباً معادلِ «هرگز تا ابد». تعبیر عجیبیست، زینب کبری (سلامخدابراو) هماوردیِ عجیبی میکند و ادّعایی مطرح میکند به وسعتِ کلّ تاریخ و همسنگِ ادّعای قرآن!
✔️ مثل سیمرغی که در بلندترین قلّهی تاریخ ایستاده باشد و بر تمام قوانین هستی و تاریخ اشراف داشته باشد و حالا در عجیبترین موقعیّت، در مجلس یزید، که درواقع مجلس پیروزیِ او بهمناسبت محوکردنِ هر نشانه و اثری از حسینبنعلی (علیهماصلواةالله) است، یکی از آن قوانینِ هستی را به صحنه فرامیخواند: «بهخداقسم که هرگز تا ابد نخواهی توانست #ذکر ما را مَحو کنی»!
🔹 از تمام حسین و اهل و اصحاب و اولادش، فقط زنان حرمش باقی ماندهاند (بإستثناء امام سجّاد علیهالسلام) که -از نگاه یزیدیان- اصلاً اینها باید بمانند تا عبرتِ دیگران شوند و نشانهای بر -خاکبردهانم- ذلّت حسین باشند؛ امّا حالا سروَرِ همین زنان، چونان مردی رزمجو در میدان جنگ، رجَز میخواند و در ضعیفترین و -باز خاکبردهانم- ذلیلانهترین موقعیّت ظاهری، چنین ادّعای بزرگ و شگرفی را مطرح میکند!
🔸 اصلاً از ابتدا قرار بود هیچ نشانه و اثری از حسینبنعلی نماند و حالا هم در ظاهر به هدفش رسیده و حتی طفل ششماهه را هم از میدان بهدَر کرده و حتیتر بدنِ حسین را هم با خاک مخلوط کرده و دیگر هیچ جای نگرانی نیست. اما دقیقاً در همین موقعیّت، این زن چنین میگوید!! که خیال نکن تو زنده میمانی؛ #حیات از آنِ ماست و این ما هستیم که زندگیِ انسانِ آینده سرشار از شعاع وجود ما میشود.
🔻اینکه امروز بعد از ۱۴ قرن بگوییم یزید برخلاف همهی قواعد دنیایی نتوانست نور حسین را خاموش کند هنر نیست؛ شگفتانگیز وقتیست که در چنان موقعیّت مردافکنی بخصوص در چنان مجلسی، یک #زن چنین عزّتمندانه و از موضع قدرت و با #حرّیت تمام، چنین رجز بخواند و کلّ تاریخ را انگشتبهدهان بگذارد!
🔹 به تعبیر آن حکیم، این #زن دیگر ضعیفه نیست؛ بلکه او «زنِ تاریخ» است. زنی چنان درخشان بر تارُک تاریخِ عزّت و قدرتمندی و بلندنظری و حیات، که هر مردی در برابرش به زانو میافتد.
پ.ن ۱ : منظورم از #حکیم ، "حکیمِ انقلاب" است.
پ.ن۲ : این جماعت میخواهند به ما درس "زن زندگی آزادی" بدهند! :)
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از خانه اخلاقپژوهان جوان
#مقاله
فیلسوفان غربی، بازندۀ اصلیِ جنگ غزه | ترجمۀ یادداشت حمید دباشی
🔸 #ترجمه_اختصاصی | شماره ۱۹۸
📝 نویسنده: حمید دباشی | مترجم: حسین یعقوبی
🌐 در سایت خانۀ اخلاقپژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید.
اینجا چراغی روشن است...!
@EthicsHouse
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آینده رو باید ساخت 🇮🇷
@BisimchiMedia
❇️ «انتخاب» در عرضِ «نصب إلهی»!
👈 در آستانۀ انتخابات و بحثهایی که اخیراً حول «جایگاه جمهوریّت در اندیشۀ اسلامی» مطرح شده، این تحلیل رهبر انقلاب از جایگاه «انتخاب» در تفکّر اسلامی (که شبهش را شخصاً سراغ ندارم) سرنخ مهمّی برای شناخت إلهیات انقلاب اسلامی است:
🔰 در اسلام، ما دو راه براى تعيين حاكم و «ولىّأمر» داريم:
1️⃣ يكى «نصب الهى» است... كه به اعتقاد ما پيغمبر اكرم امامِ بعد از خودش را نصب كرد ... حالا در هنگامى كه نصب انجام ميگيرد، بيعت چقدر تأثير دارد يا ندارد، آن يك بحث ديگر و بحث دقيقى است.
2️⃣ يك راه ديگر، راه «انتخاب» است؛ انتخاب كجاست؟ انتخاب در يكى از دو جاست:
🔹 يا در آنجائى كه نصب وجود ندارد؛ مثل دوران غيبت. در دوران غيبت كسى منصوب خدا نيست؛ آنجا معيارهائى معين شده. نصب فقها به معناى تعيين معيار است كه ائمه (عليهمالسّلام) در متون روايت و احكامى كه بيان كردند، ملاكها و معيارهائى را براى حاكم اسلامى مشخص كردند؛ در چهارچوب اين ملاكها و معيارها مردم امام را انتخاب ميكنند و گزينش ميكنند. پس انتخاب يكى در آنجائى است كه نصب وجود ندارد و جاى نصب نيست؛ مثل دوران غيبت.
🔹 و ديگر در آنجائى است كه اگر نصب هم هست، به نصب عمل نشده است؛ مثل دوران خلافت اميرالمؤمنين .... مردم در يك برههاى از زمان آمدند به اميرالمؤمنين مراجعه كردند، ... اين هم يكى از آنجاهائى است كه «انتخاب مردم [از نظر اسلام ، در عرضِ نصب إلهی] نافذ است.»
🔸 لذا اميرالمؤمنين براى اثبات خلافت خود استناد ميكند به مراجعهى مردم، به قبول مردم، به بيعت مردم، به اينكه مردم او را خواستند و از او تقاضا كردند و با او بيعت كردند؛ به اين چيزها استناد ميكند.
❗️اگر اينها حجّت نبود، اگر از نظر خود اميرالمؤمنين معتبر نبود، ولو از نظر خصم معتبر است، اميرالمؤمنين اين را به خصم نميگفت، به خود مردم نميگفت كه شما برويد سراغ ديگرى، ديگرى را انتخاب كنيد؛ نميگفت چون شما من را انتخاب كرديد، چون اصرار كرديد، من قبول ميكنم.
🗓 ۱۳۶۶/۰۴/۱۲
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
🔰تحلیلی از منطق عملکردی رهبر معظم انقلاب
📽 فیلم سلسله جلسات آشنایی با منطق عملکردی رهبر معظم انقلاب توسط حجت الاسلام سعید صلح میرزایی پژوهشگر فقه سیاست
🔗 جلسه اول: مقدمه
🔗 جلسه دوم: مبانی و امتدادها، بخش اول
🔗 جلسه سوم: مبانی و امتدادها، بخش دوم
🔗 جلسه چهارم: مبانی و امتدادها، بخش سوم
🔗 جلسه پنجم: مبانی و امتدادها، بخش چهارم
🔗 جلسه ششم: مبانی و امتدادها، بخش پنجم و هدف
🔗 جلسه هفتم: آرمانها
🔗 جلسه هشتم: آرمانها، بخش دوم
🔗 جلسه نهم: آرمانها، بخش سوم
🔗 جلسه دهم: راهبردها، بخش اول
🔗 جلسه یازدهم: راهبردها، بخش دوم
🔗 جلسه دوازدهم: راهبردها، بخش سوم
🔗 جلسه سیزدهم: راهبردها، بخش چهارم
📽 لیست پخش در سایت آپارات
#سعید_صلح_میرزایی
#منطق_عملکردی
#تحلیل
#فیلم
@hamim1
https://eitaa.com/hamim1/1304
💠 سطوح عقلانیت
آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی)
«#عقل در ادبیّات اسلامی فقط آن دستگاهی نیست که محاسبات مادّی میکند برای ما؛ نه، اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمٰنُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان؛ عقل این است. اَلعَقلُ یَهدی وَ یُنجی؛عقل این است. عقل باید بتواند انسانها را تعالی ببخشد:
✔️ عقل در یک سطح، آن عاملی است که انسان را به مقام قُرب میرساند، به مقام توحید میرساند؛
✔️ در یک سطح پایینتر، عقل آن چیزی است که انسان را به سبْک زندگی اسلامی میرساند؛
✔️ در یک سطح دیگر هم عقل آن چیزی است که ارتباطات مادّی زندگی دنیا را تنظیم میکند؛
🔺 همهی اینها کار عقل است. عقل و قوّهی عاقله آن قوّهای است که بتواند همهی اینها را دارا باشد؛ پس احتیاج به تربیت معنوی دارد.»
🗓 ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
🔴 شهید آیت الله سید محمد باقر صدر:
ان اکون بقّالاً فی شیراز فی ظلّ حکومه الامام الخمینی احبُّ اِلیَّ من مرجعیه السیّد ابوالحسن الاصفهانی فی ظل حکومه صدام
(السیره و المسیره ج۴ ص۲۷)
من بقالی باشم در شیراز، زیر سایهی حکومت امام خمینی؛ برایم دوستداشتنیتر است از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایهی حکومت صدام.
https://eitaa.com/hamim1/1329
♨️ جناب نهاد امنیتی، بفهم!
✍️ علیرضا ملااحمدی
❗️آقای محمدتقی #اکبرنژاد هم به بازداشت شد و پازل فعّالیتهایش تکمیل شد. من نمیدانم نهاد امنیتیِ ما کِی قرار است بفهمد که این شیوۀ مواجهه با مسائل فرهنگی و فکری، جز اینکه اثر عکس داشته باشد هیچ ثمرهای ندارد؟!
🔻 شروین حاجیپور را بخاطر آهنگ «برای...» بازداشت کردند و در عرض دو روز دنبالکنندگانش به دو میلیون رسیدند؛ صادق بوقی را بخاطر یک شادی محلّی دستگیر کردند و بلافاصله دنبال کنندگانش به میلیون رسیدند؛ حالا هم ایشان!
نتیجۀ آنها چه شد؟ هرکس که در ایران و «جهان» اینها را نمیشناخت، شناخت؛ و صدایشان طنین میلیونی گرفت! همین ثمره هم در انتظار آقای اکبرنژاد است.
🔸 خیلی نرم و بیحاشیه اساتید حوزه در حال گفتوگو و مناظره با ایشان بودند و آرام آرام داشت مشخص میشد که حرفهایش چقدر بیمایه و غیرعلمی و ژورنالیستی است؛ امّا در این میان ناگهان نهاد امنیتی ما ایشان را دستگیر کرد تا مردم بگویند حوزه سعۀ صدر نداشت و نتوانست جوابِ حرفهایش را بدهد و بخاطر همین دهنش را بستند!!
⁉️ چه چیزی بهتر از «بازداشتشدن توسّط نهاد امنیتی» میتوانست به سخنان آقای اکبرنژاد طنین بدهد؟ هیچ! چه چیزی بهتر از این میتوانست به فضای عمومی جامعه پیامِ «خفقان فکری» بدهد؟ هیچ!
❗️جناب نهاد امنیتی بهترین پاسگل را به جریان رسانهای دشمن داد تا در اثبات ادّعاهایش بگوید که بعد از 45 سال حوزۀ علمیه توان پاسخگویی به سؤالاتِ یک استادِ خودش را نداشت و دستگیرش کردند!...
🔹 گاهی درکِ «درکنکردنِ این مسئله از سوی نهادهای امنیتی» انقدر برایم مشکل میشود که تردید میکنم آیا این صرفاً حماقت است یا خدایی نکرده غرضی در کار است؟!
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا میدانید این فرایندی که در فیلم بالا مشاهده میکنید، «فقط» یک قصهپردازی است!؟
📌 این تصویر مدّعیِ یک فرایندِ ۴۰۰ میلیونی است. امّا فسیلهایی که تاکنون کشف و آنالیز شده اند، برای تکمیلکردنِ این فرایندِ بسیار طولانی اصلاً کافی و قانعکننده نیست!
پس این تصویر از کجا آمده؟ از خیالپردازیِ تکاملباوران!
#داروینیسم
#فرگشت
@Maktabkhaaneh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انقلاب اسلامی و ظهور
👈 انقلاب اسلامی چه ارتباطی با #ظهور حضرت حجّت (صلواةاللهعلیه) دارد؟ چرا مأموریت انقلاب اسلامی را «زمینهسازیِ ظهور» میدانیم؟ آیا این صرفاً یک آرزو و رؤیاست یا اینکه برنامۀ عملی و راهبردی هم برای تحقّقش داریم؟ آیا مدّعی اتّصال انقلاب اسلامی به ظهور هستیم؟ آموزۀ #انتظار_فرج در إلهیات انقلاب اسلامی چگونه فهم میشود؟
🎙 علیرضا ملااحمدی
📌 این بحث در میان طلاب سطوح عالی حوزه علمیه ارائه شده و لذا در بیشتر موارد به بیان اجمالی (بدون شرح و تفصیل) اکتفا شده است.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از گام دوم|مصطفی جمالی
💢اتفاقی مبارک در سپهر سیاست ایران💢
🔹#انحصارِ بازی لیستبندی بعد از چندین دهه، امروز به نقطه پایان خود رسیده و دو قطبیِ کاذبِ اصولگرایان و اصلاح طلبان امروز تا حد زیادی از حیز انتفاع ساقط شده است.
🔹همین امر موجب شده جریانهای متعدد و متنوعِ نوظهوری، به نحوی مستقل اقدام به ارائه لیستهای ائتلافی خود نمایند و عملاً قُرُق دو قطب اصولگرایی و اصلاح طلبی را نقض کنند.
🔹در این میان برخی بر مردمی و شفاف بودن فرآیند رسیدن به کاندیداهای اصلح خود تاکید نموده و تلاش کردهاند با دخیل کردن افراد متخصص و سرشناس شهرها، بر وجه مردمی و کارشناسی بودن فرآیند خود صحه بگذارند، ولی به نظرم این شیوه راه به جایی نخواهد و برد و دیر یا زود یا "دچار همان آفت تصمیمات پشت پردهای اصولگرایان و اصلاح طلبها خواهد شد" و یا "لااقل بدان متهم خواهد شد".
🔹اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲، شاهد الگوی دیگری از سیاستورزی نیز هستیم که به جای اینکه بر صحت و سلامت فرآیند افراد برگزیده در لیست خود تأکید کند، بر #محتوایی که مورد حمایت اوست تأکید دارد و شفاف و بدون لکنت، محتوای سیاستی را به میان گذاشته که مدعی است میخواهد آن را از فردای انتخاب شدن دنبال کند.
نمونه بارز این کار را میتوان در حمایت تعدادی از مؤسسات و افراد سرشناس در شهرهایی چون تهران و قم مشاهده کرد که پای طرحها و ایدههایی مانند «طب سنتی»، «پولطلا»، «معماری اسلامی و خانه های ویلایی»، «بانکداری اسلامی»، « نفی احتکار منابع طبیعی»، «کاشت درختان مثمر» و ... ایستادهاند.
🔹هرچند بسیاری از این ایدهها به نظر حقیر در اولیه و ناپخته برای اجرا در سطح کشورند، ولی فرود آمدن سیاست در طرحهای اداره امور زندگی مردم امر بسیار مبارکی است که باید پیگیری شود. اساسا دوگانه توسعه مدرن و پیشرفت اسلامی ایرانی در چنین آوردگاهی قابليت صورتبندی و مرزبندی پیدا میکند و سیاست به ناچار می بایست موضع خود را در نحوهی اداره و تمشیت مسئلههای واقعی مردم در دوراهی توسعه و پیشرفت مشخص کند.
🔹این اقدام را باید به فال نیک گرفت و برای بارورسازی و آفت زدایی از آن به عنوان یکی از مهمترین راههای ارتقای امر سیاسی در کشور به آن همت گمارد...
#عقلانیت_انقلابی
#نمایندگی_امر_سیاسی
#طرحِ_سیاست
#دوگانه_توسعه_و_پیشرفت
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1622
هدایت شده از فکرت
💠 مأموریت تاریخیِ انقلاب اسلامی در تحقق «قیام قائم»
🖌 علیرضا ملااحمدی به تحریریه فکرت ارسال کرد:
✅با انقلاب اسلامی، عالَمیّتِ عالَم ارتقا پیدا میکند و جهان انسانی در مرتبه وجودیِ برتری قرار میگیرد و یک گام در قوس صعود به جلو میروَد. انقلاب اسلامی در سطح تمدّنی این مأموریت بزرگ تاریخی را بر دوش دارد.
🔰 برای فهم درستِ نسبت انقلاب اسلامی با مسأله «انتظار فرج»، باید این سؤال را پاسخ دهیم که؛ چه چیزی باعث شده غیبت امام عصر (عج) تا امروز ادامه یابد و این امر تا چه زمان قرار است طول بکشد؟
🔹 پاسخ باید حاوی وظیفه عملی برای ما باشد چرا که در معروفترین حدیثی که درباره دوران غیبت میشناسیم، «انتظار فرج» اساساً بر «عمل» عنوان شده است (أفضل الأعمالِ إنتظارُ الفَرَج).
🔻 خواجه نصیرالدین طوسی، متکلّم بزرگ شیعه، تمام فلسفه غیبت را در این جمله خلاصه کرده: «وُجُودُهُ لُطْفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطْفٌ آخَرُ وَ عَدَمُهُ مِنّا» وجود امام عصر در عالَم دنیا، لطفی از سوی خداوند و تصرّف او در امور عالَم هم لطفی دیگر است؛ اما اینکه در حال حاضر غایب است به دلیل وجود مانع از سوی ماست. شاگرد ایشان علامه حلّی در شرح عبارت «عَدَمُهُ مِنّا» میفرماید «وظایفی بر مردم واجب بوده که در انجام آنها کوتاهی کردند و این، موجب غیبت ایشان شد.»
🔸 آیتالله العظمی خامنهای در تحلیل حرکت تاریخیِ ائمه هدی و شرح موقعیّت حسّاسِ دوران امام باقر (ع) به بشارتهای ایشان نسبت به قریبالوقوع بودنِ «قیامِ قائم» اشاره کرده و تحلیلی فقهالحدیثی از معنای «قائم» ارائه میدهد که فهمِ را ما نسبت به مسأله غیبت ارتقاء میدهد.
❇️ «قیام در عرف ائمّه و شیعه، دارای همان مفهومی است که امروز از این کلمه فهمیده میشود: قیامکننده کسی است که بر ضدّ قدرت مسلّط، قدرتمندانه کمر میبندد و بهپا میخیزد؛ این مفهوم نمایشگر یک تعرّض و هجوم است؛ نمایشگر اقدام به کاری سنگین و خطیر است؛ در زمینه فعّالیّتهای فکری، یا سازندگی افراد، یا ایجاد تشکّل و تَحَزُّب و رهبری یک نهضت پنهانی، ولی بههرصورت آمیخته با قهر و تعرّض.»
✔️ آن وظایفی که کوتاهی در آنها باعث شد امام عصر (ع) غیبت کنند، مسلّماً از سنخ واجبات و محرّماتِ فردی نیست؛ چرا که اگر چنین بود، بیتردید غیبت تا امروز طول نمیکشید.
✳️ بنابراین باید از وظایفی جستجو کنیم که «از سنخی دیگر» هستند؛ وظایفی که تناسبِ معناداری با «انتظار فرج» و «قیام قائم» داشته باشند. «انقلاب اسلامی ایران» دقیقاً برای همین رخ داد. حضرت خمینیِ بزرگ (ره) با تکّیه بر میراث معارفیِ شیعه، توانست با این انقلاب، بستر و امکانی متفاوت برای «شیوه مُنتظربودن» را طراحی و به شیعیان و بلکه عالَمیان پیشنهاد دهد.
👈 انقلاب اسلامی در واقع مهمترین «اقدامِ تشکیلاتیِ کلان» برای زمینهسازیِ ظهور بود که در کلّ دوران غیبت سابقه نداشته است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت | مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«حضرت (سلام الله علیه) که ظهور کرد _ که ما انتظارش را می کشیم _ به ما گفت این قرآن را ببر در فلان منطقه غرب یا فلان منطقه شرق، خب ما هم باید قرآن را خوب بدانیم هم حرف کانت و دکارت و هایدگر و اینها را بدانیم...
🔹 حضرت آمد ما چه انتظاری داریم؟ انتظار داریم به ما بگوید در همین قم باش و #درس_و_بحث را اداره کن یا دستور می فرمایند که برویم جایی #تبلیغ کنیم؟ حالا برای تبلیغ رفتیم به غرب، گفتیم ما حرف های کانت را نمی فهمیم، مکتب دکارت را نمی فهمیم، حرف های هایدگر را نمی فهمیم، خب برای چه چیزی به آنجا برویم؟!...»
درس تفسیر ٩٨/٩/٢٧
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
شمشیر نور.jpg
455.9K
🔅 شمشیر نور
حضرت آیتالله خامنهای:
✅ حضرت حجّت (صلواةاللهعلیه) زمانی ظهور میکنند که «زمینه آماده باشد» تا شمشیر آنحضرت بتواند با خود منطق و استدلال را حمل کند. چون شمشیر انبیاء شمیر کور نیست؛ بلکه شمشیرِ نور است...
#ومضات
@Maktabkhaaneh
🔘 «ما» را هدف گرفتهاند!
👈 به بهانۀ تنش میان یک روحانی جوان و یک خانم بیحجاب در شهر مقدّس قم
✍️ علیرضا ملااحمدی
❗️تا کِی باید شاهد این صحنههای تلخ باشیم؟ تا کی شکاف در متن جامعهمان را ببینیم و لبمان را بگزیم و دندان بفشریم؟
برای من هیچ فرقی ندارد اینطرفِ ماجرا خانم چادری باشد یا روحانی باشد یا... ؛ اصلِ این پدیده تلخ و جانفرساست. خونِ حیات اجتماعی ما را میمکد.
⁉️ چه شد که آدمهایی که تا دیروز با مسالمت و درک متقابل در کنار هم زندگی میکردند، به مرور تبدیل شدند به دشمنانِ بالقوّهای که جرقهای کافیست تا آنها را به جان هم بیندازد؟! تخملقّ این صحنههای تلخ با همان جریان رسانهای کاشته شد که «گوشی من سلاح من» شعارش بود و نقطهی آغازی شد بر درگیری مردم با یکدیگر!
اصلاً اینکه موضوع درگیریشان #حجاب است یا چی، مهم نیست! اصلاً مسئله این نیست که آیا واقعاً آن روحانی جوان عکس گرفته یا نه؟
🚫 ترسناک اینست که آن جریان رسانهای توانسته کاری کند که «ما» دیگر #ما نباشد و درونمان شکافی ایجاد کند و بدبختانه قوّهی فرهنگی و رسانهایِ نظام هم فشل و منفعل و ضعیف فقط نظارهگرِ ماجراست و تا اتفاقی میافتد، دادستانی به نفع یک طرف ورود میکند و ماجرا پیچیدهتر میشود!
🔹 این کسی که با تذکّرِ همراه با خشم یا عکسگرفتن یا هر رفتاری شبیه اینها به خیال خام خودش میخواهد ناهنجاری را اصلاح کند، نمیفهمد که پیششرط اصلاح و اساساً پیششرطِ امربمعروف و نهیازمنکر اینست که جامعه یکپارچه و بههمپیوسته و منسجم باشد و این اقدام او جز اینکه همین #انسجام_اجتماعی و یکپارچگی را به هم بزند و پازلِ جریان رسانهای دشمن را تکمیل کند، #هیچ ثمرهای ندارد.
🔺 حالا یک نفر تقیّد کمی به ظواهر شریعت دارد یا اصلاً لجباز است و میخواهد پازل دشمن را تکمیل کند! حلّ این مشکل به این نیست که از درِ دشمنی و لجاجت با او وارد شویم. اگر بنا به برخورد انتظامی است، این وظیفهی ما نیست و نهاد مسئول خودش را دارد. اما اگر بنا بر #اصلاح است، خب خیلی واضح است که این کارها نهتنها کمکی به اصلاح نمیکنند، بلکه موضوع را پیچیدهتر میکند و امکانِ اصلاح را از دسترس دورتر میکند.
🔹 کاش کسی به قشر متدیّن ما میگفت که این کارها راهحل نیست. ما باید از نگاه کوتاهمدت دست برداریم و دنبال راهحلّ بلندمدّت باشیم. راهحلّ این ناهنجاری هرچه که باشد، متأخر از بههمجوشیدگی و انسجام و بههمپیوستگیِ «ما» است. متأخر از وجود یک «ما»ی قدرتمند است. "ما"یی که هم باحجاب و هم بیحجاب، هم انقلابی و هم غیرانقلابی، هم متدیّن و هم غیرمتدیّن، همه جزئی از آن هستند.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره چهارم مجله خردورزی
➖ زنانی که نباید شناخته شوند؛
💢 حصار تنانگی
❗️ لیبرالیسم چگونه زنان را محدود میکند؟
✔️ برخی از مطالب این شماره:
🔺تراژدی انسانیت
- غرب، انسانیت زن را فراموش کرده است.
- زن تراز مدرنیته، باید زیبا شود تا گرانتر و تجاریتر باشد.
🔺جنگ آکادمیک
چرا فروکاستگرایی دانشگاهی امنیت ملی را تهدید میکند؟
🔺از آینه برگرد و به جهان رو کن
مروری بر مصائب خودشیءانگاری
🔺بدنهای رام
استعمار همچنان قربانی میگیرد
🔺اغتشاش جنسیت
فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی
🔺در آستانهی بحران
بررسی جامعهشناختی امر جنسی در ایران
🔺شکست ساختارها
نسل زد، اعتقادی به مراتب قدرت ندارد
✅ فریاد دردمندی
شعر پروین، بیان رمانتیسم و تنانگی نیست
✅ اشک دیدۀ من و خوندل شما
پروین، الگویی خلاق برای دیروز و امروز
🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی
➖ پیشخرید بهزودی آغاز خواهد شد...
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻همکاری با بیش از صد استاد و پژوهشگر علوم انسانی در مسیر انتشار شماره چهارم خردورزی
در چهارمین شماره از مجله خردورزی تلاش کردیم به مسائل و چالشهای جامعهی زنان از دریچههای مختلفی بپردازیم.
از ابتدای کار تا انتشار این شماره بیش از صد نفر از اساتید، پژوهشگران فرهیخته با دیدگاههای متنوع ما را همراهی کردند.
پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی بیشتر با پروندهها، مقالات و گفتگوها، فهرست مطالب شماره جدید را مشاهده کنید:
📎 لینک مطالعه فهرست: kmag.ir/F4
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_com