فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وسط هیاهوی حاشیهایِ حواسپرتکُن، این فیلم را هم ببینید که چطور جبههی گستردهی مقاومت در کشورهای اسلامی آرامآرام در حال شکلگیری است تا مقدمات تشکیل #تمدن_نوین_اسلامی را فراهم آورَد و موعد مأموریت بزرگ فرا برسد.
🔻 ولی حواس ما را دارند به موضوعات بیاهمیت و مسخره پرت میکنند تا نفهمیم که اطرافمان چهخبر است و در این بیخبری تا میتوانیم به سروکلهی خودمان بزنیم و بهجای اینکه مرکزیّت این تمدن را از درون تقویت کنیم، همهی انرژیمان را از درون هدَر دهیم!...
#سیدهاشم_الحیدری
@Maktabkhaaneh
❇ خدایت را به آغوش بکش!
✍ صدرالمتألّهین شیرازی #ملاصدرا -رضواناللهعلیه-
#فیلسوفانه
🔹 در وجود انسان، لطیفهای ملکوتی هست که از سنخ حقایق ربّانی است و سرّی از اسرار الهی میباشد. خلقتِ این لطیفهی ربّانی بگونهایست که قابلیّت شناخت حقیقتِ موجودات را دارد؛
🔻 البته مشروط بر آنکه هیچ حجابی از حجابهای ممکن، میان انسان و آن حقایق حائل نباشد؛ که بزرگترینِ حجابها، اینست که انسان بهواسطهی صورتهای موهومِ ذهنیاش از مشغولشدن به حقتعالی منصرف شود...
🔹 چنانکه صاحبِ شریعت حضرت مصطفی (صلّیاللهعلیهوآله) چنین فرموده: «اگر شیاطین پیوسته دوروبَر قلوبِ بنیآدم در طواف نبودند، قطعاً انسانها میتوانستند بر ملکوت آسمان نظر کنند.»
🔹 و اشارهی حضرتش که در پاسخ به سؤال «یا رسولالله، بر روی زمین، خدا را کجا بیابیم؟» فرمودند «در قلوبِ بندگانِ اهلایمانش» نیز، به همین مطلب است.
🔹 و همچنین است حدیث قدسیِ منقول از حق-جلّوعلا- «نه آسمان و نه زمین، هیچکدام گنجایش مرا ندارند؛ اما قلبِ بندگانِ من که اهل وَرَع هستند، گنجایش مرا و یارای به آغوش کشیدنِ مرا دارند.»
🔸بنابراین اگر قلب انسان از بندِ موانع درونی و بیرونی رها شود، حقیقتِ جهانِ مُلک و ملکوت و تمام هستی آنچنانکه حقیقتاً هست، در او تجلّی خواهد کرد و در این هنگام، تمام مراتب هستی را بهگونهی بالفعل مییابد. پس در نهایت انسان بدانجا میرسد که ذاتِ خودش را بهشتی مییابد که وسعتِ آن، به قدر آسمانها و زمین است!...
📍البته مملکتِ وجودِ عارفان الهی از این هم وسیعتر و بزرگتر است!... چرا که آن قبلی صرفاً از جهان ناسوت بود و این یکی از جهان ملکوت. و اکنون عارفِ کامل در کسی فانی شده است که جهان در پیشگاه او به قدر ارزنی هم نیست....
📖 شواهد الرّبوبیّة ؛ اشراق ثامن از شاهد ثالث از مَشهد اول.
#عارفانه
#انسانشناسی
@Maktabkhaaneh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️آیتالله خامنهای: من شمشیر را کشیدهام!...
[خندهی تلخ من از گریه غمانگیزتر است...]
@Maktabkhaaneh
🌷 اسطورهای در افق هستی
این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگیهای رفتاری پیامبر اکرم (ص) است که از زبان حضرت سیدالشهداء علیهالسلام توصیف شده است:
✅ «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمیشد؛ «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(ص) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشهداری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟ «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بیدغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغۀ چیزی داشت. «طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوتهای طولانی بود.
✅ «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانیکه لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، الا وقتیکه حرف زدن، ضرورت و فایدهای میداشت.
✅ لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بیاراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچوقت از او نمیترسیدیم.
✅نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچکس و هیچچیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاهقاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت.
✅ رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟ سیدالشهداء میفرماید: بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم».
✅ «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بیجواب و با دست خالی برگردد؛ پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و بهگونهای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود.
✅ هیچکس از محضر(ص) پیامبر ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون میآمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند.
✅ «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچکس بیدلیل، احترامی بیش از بقیه یا بیاحترامی قائل نمیشد. اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، بهطرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت.
✅ مجلس پیامبر (ص) مجلس صدق حلم، حیاء، صدق و امانت بود. در حضور او هیچوقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگترها و مُسنّترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند.
✅ چهرۀ پیامبر(ص) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بیعدالتی یا منکری را میدید. «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد. «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود. «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیبگیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد. «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود.
📖 محمد پیامبری برای همیشه / حسن رحیمپور ازغدی / ص ۲۹-۳۴
پ.ن : تمام این جملات، ترجمه و توضیح فقراتی از روایت نسبتاً طولانیای است که در کتاب شریف «معانیالاخبار، ص۸۲» نقل شده است.
#اسطورهها
@maktabkhaaneh
♨ چرا رهبری از گرانی بنزین حمایت کرد⁉
باید کمی به عقب برگردیم؛ از چند نکته نباید غافل شد:
1⃣پس از ناکارآمدی دولت در راهبرد اقتصادیاش، رهبری در سال ۹۷ با تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» که از آن با عنوان #اتاق_جنگ_اقتصاد یاد کرد، اختیارات و وظایفی بر دوش این شورا گذاشتند تا دست این شورا برای فائق آمدن بر معضلات اقتصادی باز باشد و در همان جلسۀ اول هم متعهد شدند که از مصوّبات این شورا حمایت کند.
📍فراموش نکنیم که دو قوهی اصلیِ تصمیمگیر در اقتصاد، منتخب رأی مستقیم مردماند.
2⃣ از سیاق سخنان رهبری (از تلوزیون شنیدم... باید خوشبین باشیم و...) مشخص است که ایشان در جریان تصمیم سران قوا نبوده (حداکثر در حدّ اطلاع داشتن) و اینکه از آن مصوّبه حمایت کرده، صرفاً برمبنای انجام وظیفهی رهبری و به لحاظ تعهّدی است که قبلاً داده بود.
3⃣ خیلی از ما توقّع داشتیم که ایشان به نفعِ مردم، این طرح را لغو نماید. اما وقتی برای شرایط جنگطورِ اقتصادی یک تصمیم مدیریتیِ کلان (درواقع بهترین تصمیمِ ممکن) را گرفته و شورایی اینچنینی تأسیس کرده و حالا آن شورا تصمیمی گرفته، اصلاً منطقی و عاقلانه نیست که باز مصوّبهی آن شورا را ملغی کند و مصوّبات آنها را کأنلمیکن اعلام نماید.
#ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
قال رسولالله صلیاللهعلیهوآله:
💠 اگر همهی مردم دنیا در تلاش باشند به تو نفعی برسانند که خدا آن را برایت اراده نکرده، نخواهند توانست؛ و اگر هم تلاش کنند به تو ضرری برسانند که مشیّت حقتعالی به آن تعلّق نگرفته، نخواهند توانست.
🔺 پس اگر میتوانی همراه #صبر، #یقین هم داشته باشی، پس چنین کن؛ اگر هم نمیتوانی، پس باز صبر کن!
چه ، که حقیقت اینست که در صبر بر آنچه انسان خوش ندارد، خیرِ بسیاری نهفته است؛
🔺 و نیک بدان
که صبر ، همواره همراهِ نصرت است.
📖 منلایحضر الفقیه، ج۴ ، ص ۴۱۳
@Maktabkhaaneh
🔰 بلایی که «پایبندی بر اشتباه» بر سر جامعۀ اسلامی میآورد!
🔸 «ألا و إنّ الخَطایا خَیلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیها أهلُها و خُلِعَت لُجُمُها فَتَقَحَّمَت بِهم فی النار» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۶)
🔹 واقعا مغز انسان قاصر است و زبانش قاصرتر که بخواهد این جمله را تشریح کند که چقدر پُرمغز است! امیرالمؤمنین علیهالسلام در این جمله اثر اشتباهات جامعهی انسانی را مطرح میکند.
🔹 آن جامعهای را که اشتباه میکند و به اشتباه خود پایبند میماند، تشبیه میکند به ان کسی که او را سوار کردهاند روی اسب (حُمِلَ عَلَیها أهلُها) این اسب هم اسب دیوانه و چموش و سرکشی است که بیخودی جفتک میاندازد و از راه درمیرود و بیخودی میخواهد سوارِ خودش را بیندازد؛ تازه علاوه بر این، «خُلِعَت لُجُمُها» افسار هم ندارد! بدون لجام است و حالا قرار است این سوار با این اسب برسد به مقصد!
🔻 شما را به خدا احتمال رسیدنش چقدر است؟!
اگر او را وسط راه با مغز به زمین نزند، اگر او را داخل درّهها پرتاب نکند، اگر بدن او را تکّهپاره نکند، آنچه خواهد کرد اینست که او را به سرمنزل بیآبوعلفی خواهد رسانید.
🔻 ای سوار بیچاره! اسب دیوانهی بیمهاری که در مسیر جادّه راه نمیرود، جادّه را نمیشناسد و اختیارش دست تو نیست، تو را به جایی خواهد رسانید که نخواهی بروی. ای جامعهی اسلامی! اشتباهات و خطایایی که به آنها پایبند ماندی، همان اسب سرکش است. اختیار مَرکبت دست خودت نیست، آن هم مَرکبی است دیوانه و چموش و بیلجام!
📖 شرح نهجالبلاغه ، منشور حکومت علوی ؛ آیتالله سیدعلی خامنهای (سال ۱۳۵۳) ؛ ص ۱۹۷
📌 پ.ن: با خواندن این جملات یاد امروزمان افتادم؛ که تَکرارِ یک #انتخاب اشتباه، چهها که دارد بر سر ایرانمان میآورد!
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍توصیف جلسات درس فلسفهی #علامه_طباطبایی (ره) و #آزاداندیشی ایشان از زبان استاد #ابراهیمی_دینانی :
🔹 من در طول عمرم فیلسوفی به آزاداندیشیِ ایشان ندیدهام.
🔹 حالا دلم پر میکشد برای یکی از آن جلسات!
#فیلسوفانه
@Maktabkhaaneh
💢 برنامهی ملّی انتقام
یا: خون پهلوان دعوتی دارد!
✍ سیدحسین شهرستانی
🔸شهید سردار #قاسم_سلیمانی چکیده ارزشهای ملی و دینی تاریخ ما بود: او پهلوان بود و آیین پهلوانی و فتوت را از متن شاهنامه و عمق اساطیر به روزگار معاصر کشید. #پهلوان دلیر و نستوه است، اما بعلاوه مرد خِرَد و چاره و سیاست است و نیز اهل راز و نیایش و خلوت.
🔹 پهلوانِ فردوسی، همان "رند بلاکش" حافظ است و این هر دو در سردار سلیمانی متجلی شدند. او ابرمرد دوران ما بود، اما چهره و رفتارش به عاشقان و شاعران بیشتر میمانست تا به جنگاوران.
او و همگنانش در کارزار مردانهی خویش، هویت ملی و هویت دینی و ارزشهای انسانی و جهانی را به وحدت رساندند.
💯 ملیگرایان بگویند چه کسی همتراز او پاسدار میهن بود؟ بزرگان دین و تشیع بگویند چه کس چون او از حریم اهل بیت دفاع کرد؟ و روشنفکران بگویند چه کسی مانند او از آزادی و صلح دربرابر خشونت و ترور و تعصب صیانت نمود؟
سلیمانی توفیق جمع میان "خرد" و "حماسه" و "ایمان" است و گواه روشن بر این ضرورت که حراست از مرزهای ملی در گرو فراروی از مرزها است.
🔸اکنون اما مساله اساسی دفاع از این دستآورد بزرگ است. خون سلیمانی چون خون سیاوش و خون امام حسین، جوشان و خروشان سخنی و دعوتی دارد: #انتقام.
🔹 انتقام تنها یک واکنش احساسی نیست. عاقلانهترین تصمیم است. از حیث داخلی بازیابی روحیه ملی و گذار از سوگ به حماسه است، چنانچه رستم، سوگ سیاوش را به رزم با توران بدل میکند.
و از حیث خارجی بازیابی موازنهی میدان و شرط حضور دوبارهی ایران در کارزار سیاست جهانی است.
انتقام اما باید خردمندانه و مدبرانه باشد اما باید دانست که به لحاظ نمادین و واقعی در این شرایط هیچ کاری عقلانیتر از انتقام نیست.
🔸این انتقام باید صریح و فوری باشد و علاوه بر جهتدهی به نیروها در بلندمدت، در کوتاهمدت هدفی متمرکز داشته باشد: سقوط #ترامپ.
آنچه امام با کارتر کرد باید در مورد ترامپ تکرار شود. هزینههای شهادت سلیمانی باید برای امریکا تا حدی بالا رود که انتخابات آتی را به صحنهی شکست ترامپ تبدیل کند و پرچمی را که او پس از ترور سردارِ ما برافراشت، به زیر کشد.
همهی ما ایرانیان باید در این "برنامه ملی انتقام" مشارکت کنیم. انتقامی که تضمین مشارکت آینده ما در مناسبات سیاست جهانی و حلوفصل مسایل ملی و منطقهای است.
چنين کار يکسر مداريد خُرد
چنين کينه را خرد نتوان شمرد
#شاهنامه_فردوسی
@Maktabkhaaneh
🔴 راز #خون چیست؟
✍ علیرضا سمیعی
♨️ خون، مرز است. ما را از دیگر و دیگری جدا میکند؛ با تپشاش بین این جهان و آن جهان فاصله میاندازد و میان انسانی فردافتاده و سایر آدمیان خط میکشد. این خطکشی، بنیادین است، اما درون خود رازی نیز دارد؛ رازی که به تنهایی همهی رازهاست؛ خون یگانه راهی است که میتوان از آن عبور کرد. از راه خون است که میتوان آمیخت.
💢 انسان میتواند در مرز دو جهان بایستد؛ این مرز همان جایی است که زمین را ساخته است و هر بار خونی جاری شود، بار دیگر زمین تأسیس خواهد شد، طوری که انگار ارادهی آسمان را متأثر کرده است.
💢 آری آدمی با خون خود آسمان را خطاب میکند؛ این همان کهن-پندارِ قربانی است. همان پنداری که دینداران به آن «شهید» میگویند. در #شهید، آسمان و زمین به هم میآمیزند. فرق خون شهید با خون به هدر رفته همینجاست. خون شهید دلالتی نهفته در خود دارد که هنوز چیزی هست که ارزش آن را دارد تا برای به کف آوردنش از جان شیرین گذر کنیم. خون شهید می جوشد و به جوشش در می آورد چون حاصل پیوند زمین و آسمان است.
🆔 یادداشت کامل را در لینک زیر بخوانید:
https://mehrnews.com/news/4817876
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکند کسی خیال کند که با #شهادت #حاج_قاسم این رجزها منقضی شدند! برعکس، تازه حاجقاسم از قفس تن آزاد شده و روح ملکوتی و پرابهّت و باعظمتش بسطید پیدا کرده و به قدرت لایزال الهی متصل شده است؛ پس در واقع اکنون تازه موعد اجرای آن تهدید توسط ایشان فرا رسیده است. کی و چگونه را خدا و اولیاءش بهتر آگاهند... انشاءالله
@Maktabkhaaneh
💢 راهبرد ایران در #انتقام_سخت چیست؟
آیا با همین حملهی موشکی به پایگاه عینالأسد کار ایران تمام شد؟ آیا عقبنشینی ترامپ، نشان از یک معاملهی پشتپرده میان ایران و آمریکا دارد؟؟
❗ از چند نکته غافل نشویم:
1️⃣ حملهی موشکی به پایگاههای نظامی آمریکا، قابل پیشبینیترین گزینهی ممکن بود. پس طبعاً اولین و سریعترین اقدامِ آمریکا برای جلوگیری از تلفات بالای عکسالعملِ ایران، خارجکردنِ فرماندهان نظامی مهمّ خود از کل منطقه و هدایتِ سربازانِ مستقرّ در این پایگاهها به سوی پناهگاهها بود. بنابراین از ابتدا مشخص بود که ایران از این طریق نخواهد توانست ضربهی سهمگینی به آمریکا وارد کند.
2️⃣ حمله به عینالأسد آثار استراتژیک مهمّی داشت. از جمله اینکه:
1. توخالیبودنِ همهی تهدیدهای نظامی آمریکا در تقابل با ایران نمایان شد؛
2. هیمنهی نظامی آمریکا درهم شکست و وحشتِ جهانی از تقابل مستقیم نظامی با آمریکا را فروریخت.
3. غافلگیرشدنِ آمریکا و دست برترِ ایران در جنگ الکترونیک اثبات شد.
4. در عمل اثبات شد که ایران هیچ واهمهای از تقابل مستقیم نظامی با آمریکا ندارد و برای این نبرد کاملاً آماده است. که این آخری خود بهتنهایی برای تغییر معادلاتِ آیندهی منطقه کفایت میکند.
👈 بنابراین کمّیت تلفّات انسانیِ این حمله نسبت به ابعاد استراتژیک ماجرا، از اهمّیت کمتری برخوردار است.
3️⃣ مقامات نظامی ایران در شرح #انتقام_سخت ادعاهایی را مطرح کردند که دلالت بر «فاجعهی تاریخی و نظامی برای آمریکا» و تحوّل در سرنوشت معادلات منطقه داشت. حملهی موشکی به عینالأسد با وجود تمام اهمّیتی که داشت، بههیچوجه در این سطح نبود. به همین دلیل رهبری معظّم (روحیفداه) از آن تعبیر به «یک سیلی» کردند.
4️⃣ با توجّه به خروج فرماندهان مهمّ و تأثیرگذار نظامی آمریکا (که در سطح #شهید_سلیمانی باشند) از منطقه و مخفیشدن آنها و با وجود تدابیر شدید امنیّتی و حفاظتیِ این روزها برای آنها، قطعاً حالاحالاها امکان تلافیِ برابر فراهم نبود. اما ایران برای تحقق موارد 1 و 2 و 4 از آنچه در مطلب دوّم گفته شد، نیاز داشت که هرچه سریعتر یک اقدامِ جدّی نظامیِ مستقیم در تقابل با آمریکا داشته باشد. که این غرض با حمله به عینالأسد حاصل شد.
5️⃣ با توجه به نکات پیشین، با اطمینان میتوان گفت که حملهی موشکی به عینالأسد بیشتر یک عملیات ایذایی بود. توییتِ دیپلماتیکِ ظریف (انجام شد و تمام شد) را هم میتوان در همین پازل فهم کرد. یک عملیاتی ایذایی تا علاوهبر تأمین اهداف کوتاهمدت، به دشمن احساس امنیّت بدهد و همچنین فرصت کافی (اطلاعاتی و نظامی) برای واردآوردنِ آن ضربهی سهمگینِ اصلی را هم برای ایران فراهم آورَد.
6️⃣ راهبرد اصلی ایران در این ماجرا، در یک جمله از زبان حضرت آقا بیان شد: «این کارهای نظامی کفایت نمیکند.» بنابراین، آن #انتقام_سخت در واقع یک کلیدواژه برای «مجموعهای از اقدامات دیپلماتیک و سیاسی و نظامی» است که منجر به افول کامل تأثیرگذاری آمریکا در منطقهی استراتژیک #غربآسیا گردد.
7️⃣ جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرده است که برای رسیدن به اهداف خود صبور است و عجله نمیکند؛ همچنانکه بیسروصدا کارهایش را پیش میبرَد. احتمالاً از اینجا به بعد، دیگر ایران اقدام مستقیم کمتری داشته باشد و از طریق بازوهای نیابتیِ خود (نیروهای جبههی مقاومت) در منطقه اقدامات بعدی را پیش ببرد و البته رسماً و صریحاً از آنان حمایت هم بکند. همچنین دستگاه اطلاعاتی ایران مُترصّد است تا فرصت تصفیهحساب اصلی با آمریکا فراهم شود و سرموقع اقدام لازم انجام شود... ان شاءالله
✍ ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
.
💢 کتابی که رهبر انقلاب با آن مأنوس بود!
آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) درخلال شرح ماجرای دوّمین دورهی زندانیشدنش در زمان حکومت پهلوی میگوید:
🔹 " همراه من یک قرآن، تسبیح، دفترچه تلفن و دفتر "سفینهی غزل" (دفتری که در آن اشعاری که خوشم میآمد را مینوشتم) بود؛ به اضافهی کتاب #تذکرة_المتقین که حاوی مجموعهی رسائل و اذکار عدهای از علما وفقهای بزرگ است و همگی پیرامون عرفان شرعی است. این کتاب را آقاسیّد کمال شیرازی در کرمان به من داده بود و در زاهدان أنیس من بود"
📖 کتاب "خون دلی که لعل شد" (زندگینامهی خودنوشتِ رهبر معظّم انقلاب) ؛ ص۱۱۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #روضه_معرفتی
"این دردناکتر است یا ماجرای درب و سیلی؟..."
🔸 اگر شما هم مثل من از شنیدن این جمله قدری غافلگیر شدید، شاید بد نباشد قدری تأمّل کنید...
🔸 ما برای کدام مصیبت بیشتر میسوزیم و آه میکشیم؟ اینکه به حضرت صدیقهی طاهره (صلواةاللهعلیها) جسارت شد و جسم مطهّر ایشان مورد اصابت قرار گرفت؟ یا اینکه ایشان در چنان وضعیّت اسفباری قرار گرفتند که در دفاع از حقّ خویش مجبور شوند چنین سخنی بگویند؟ کدام ظلم و جسارت به محضر مقدّس آن خاتونِ عالَم بیشتر است و مصیبتِ کدام حادثه سنگینتر است؟ چقدر برای مظلومیّتِ مقام ملکوتیِ آن حضرات قدسیه سوختهایم و اشک ریختهایم؟
🔸 نمیخواهم شما را قضاوت کنم؛ اما حواسمان باشد در لابلای اشکها و سینهزنیها و روضهها از ابعاد معرفتی روضه غفلت نکنیم و گاهی روضهها را فراتر از شورها و ابعاد عاطفی ماجرا بشنویم و فهم کنیم.
📌 پ.ن ۱: چندمرتبهای توفیق استماع روضه از ایشان را داشتهام؛ اما یاد ندیدم هیچوقت چنین متأثر شده باشد...
📌 پ.ن ۲: فیلم مربوط به درس خارجفقه بهتاریخ ۶ بهمن ۹۸
#صفحات_سیاه_تاریخ
#اسطورهها
@Maktabkhaaneh
⛔ #شورای_نگهبان -بهمثابه مرکز ثقل جمهوری اسلامی- امروز در چالش مشروعیت است. (منطقی یا غیرمنطقی بحث دیگریست)
لذا اگر خودش را در معرض نقد رسمی و منطقی قرار ندهد، و در موقعیت پاسخگو قرار نگیرد و نتواند منطق خودش را به فضای نخبگانی و تودهی مردم ارائه دهد، اندک اندک مشروعیّت خود را از دست میدهد.
و این، بزرگترین تهدید برای آیندهی این نظام خواهد بود.
#جمهوریت
@Maktabkhaaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جمهوریت در اندیشهی امام خمینی(ره)
🔺 انتقاد آیتالله بهجت(ره) از شیوهی حکومتداریِ امام خمینی(ره) و پاسخ ایشان.
.
🔸 "چرا مانند امیرالمومنین علیهالسلام خودتان مستقیم مسئولان را عزلونصب نمیکنید؟"
🔹 این خاطره یکی از مهمترین ابعادِ اندیشهی سیاسیِ امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای را بازگو میکند.
مردم دقیقاً چه جایگاهی در اسلامیّت این نظام و انقلاب دارند؟ پاسخ امام صرفاً یک تحلیل سیاسی و تاکتیکی نیست. بلکه ریشه در فلسفهی سیاسیِ اسلام دارد...
.
(انشاءالله در فرصت مناسب دربارهی این مسئله بیشتر گفتم)
#انقلاب_اسلامی
@Maktabkhaaneh
⛔ ولیّفقیه سُلطان نیست!
🔻 مهمترین اشتباهی که در تحلیل سیاستورزیِ رهبری میشود، اشتباهگرفتنِ نظام ولاییِ موجود با نظام سلطنتی است. در این نگاه، تصور افراد از ولیفقیه، جایگاه و شخصیّتی شبیه "سلطان" است!
🔸 حتی بسیاری از دوستان انقلابی (طلبه و غیرطلبه) هم در پسِ ذهنشان چنین چیزی است!...
🔺 اکثر انتقادات به رهبری، در این پارادایم مطرح میشود. درحالیکه تا وقتیکه #ولایت_فقیه رو در پارادایم "سلطان-رعیّت" فهم کنیم، هیچ اشکالی قابل پاسخ نخواهد بود و منطق کنشهای رهبری رو نمیتونیم درست متوجه بشیم.
🔹 پاراداریم "امّت-امامت" باید مبنای فهم نسبتِ جامعه و ساختار قدرت با ولیّفقیه باشد. فهم دقیقترِ جایگاه #جمهوریت در نظام ولایی هم، از این منظر میسّر است.
📌انشاءالله در فرصت مناسب در این رابطه بیشتر خواهم گفت.
🖌 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
💢 چرا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنیم❓
🔻 فقط کافیست به یک سوال پاسخ دهیم: آیا شرکت در این راهپیمایی موجب خشم دشمنانِ خدا میشود؟ مسلماً بله. اکنون آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه را با هم مرور کنیم:
💠 لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
👈 ترجمه: هر تشنگی و گرسنگی و رنجی که در راه خدا تحمل کنند و به هر جبههای که خشم دشمنان بیدین را برانگیزد، قدم بگذارند و حتی هر ضربهای که به دشمن بزنند، در ازای تکتک اینها، کار خیر برایشان ثبت میشود. معلوم است که خدا پاداش افراد وظیفهشناس را ضایع نمیکند.
#انقلاب_اسلامی
@Maktabkhaaneh
💢 رسالت #انقلاب_اسلامی در جهان معاصر چیست؟
🔸 ادّعای ما این نیست که میخواهیم همهی قدرتهای دنیا را از بین ببریم، این کارِ ما نیست؛ یک روزی بهوسیلهی یک دست الهی این کار انجام خواهد گرفت؛
🔹 کار ما این است که ساختار قدرت و نظام قدرت را، [یعنی] #نظام_سلطه را در دنیا از بین ببریم؛ و از بین بردهایم.
🔰 نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم میشود بین دو گروه کشور، دو گروه ملّت: سلطهگر و سلطهپذیر. ما این نظام را، این فرمول غلط را در دنیا به هم زدیم. ما نشان دادیم که نخیر، میتواند یک ملّتی وجود داشته باشد که نه سلطهگر باشد و نه سلطهپذیر؛ این واقعیّت را انقلاب به وجود آورد. انقلاب اسلامی ساختارشکنی کرد.
💬 رهبر معظّم انقلاب ۶ دی ۱۳۹۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از |حجره نامه|🕊🇵🇸🇮🇷
دقت کردید چی شد؟
داریم شیوهی سیاستورزیِ اصلاحطلبها رو الگوی خودمون قرار میدیم!
انتخاباتِ پیشین اونها پشت درهای بسته و با زدوبند (و حالا هر معیار دیگری) لیستی رو تعیین کردند و تأکید کردند که بدون بررسی و کورکورانه، به "همهی افراد لیست" (عین پیام خاتمی) رأی بدهید! و نتیجه هم گرفتند.
پس ما هم دقیقاً باید طبق همان الگو عمل کنیم تا حزبِ خودمون رأی بیاره!
جالب نیست؟!... 🤔
آیا این روش دینی است؟...
@Maktabkhaaneh
💢 خداوند، برای ویروس کرونا چگونه تدبیر میکند؟
"و تسبَّبَت بِلُطفِکَ الأسباب"
این عبارت، فقرهای از دعای هفتم صحیفه سجادیه است که آیتالله العظمی خامنهای برای رهایی از ویروس منحوس کرونا به آن سفارش کردند:
"و سببها [ی مادی و فرامادی] بهواسطهی لطفِ توست که تأثیرگذارند."
از همین جملهی کوتاه چند نکتهی مهم استفاده میشود:
1⃣ توسّل جستن به اسباب مادی نهتنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه اساساً مسیر تحقق ارادهی تکوینی الهی در عالم ماده، جز از این راه میسّر نیست. بله استثنائاتی همچون معجزه و بعضی کراماتی که از اهلبیت (علیهمالسلام) یا بعضی اولیاءالهی مشاهده میشود جای خود دارند که اینها هم به إذن الهی هستند؛ اما اصولاً سنّت الهی در این عالمِ ماده، بر این تعلق گرفته که امور را از مسیر اسباب عادیشان پیش ببرد.
2⃣ اما این اسباب عادی چگونه و ذیل کدام اسم از اسماء حسنای الهی عمل میکنند؟ طبق این دعای شریف، برای مشکلات لاینحلّ دنیوی و مادی، این اسم "لطیف" حقتعالی است که امور عالم را تدبیر میکند و پیش میبرد. و ما (با تمسّک به امام سجاد علیهالسلام) با توسّلجستن به این اسم الهی از خداوند میخواهیم این گرِه را باز کند. اما لطیف به چه معناست؟
🔹 وقتی چیزی انقدر ظریف و نازک باشد که بتواند به درون هرچیزی نفوذ کند، در عرب از آن تعبیر به "لطیف" میشود. در معارف توحیدی وقتی بخواهند به آن جلوهی قدرت و احاطهی علمیِ خداوند بر عالَم خلقت اشاره کنند که به چیزهایی نفوذ میکند که فراتر از توان و درک بشر است، با اسم "لطیف" از این قدرت و احاطه یاد میکنند.
🔸 مثلا حضرت یوسف(ع) پس از همهی آن ماجراهای عجیب و شگفتِ چاه و بردگی و زلیخا و زندان و عزیزیِ مصر و برادران و دیدار پدر و غیره، دقیقاً به همین اسم خداوند اشاره میکند و جریان مشیّت الهی در متن اسباب مادی طی این سالها را متکی به اسم "لطیف" خداوند میداند. (جهت توصیح بیشتر مراجعه شود: المیزان، ج۱۱، ص ۴۴۴)
3⃣ در عقلانیّت توحیدی، بین دو امرِ ظاهراً ناسازگار جمع میشود: از طرفی توسّل به علم و قدرتِ لایتنهایِ الهی برای خروج از بحران و چالش بزرگ. و از دیگرسو حرکت از مسیر اسباب عادی و مادی برای جریان مشیّت الهی در متن و بطنِ این اسباب.
📌 پ.ن ۱ : یکی از این اسباب مادی، "علم پزشکی" است که واکسن یا داروی درمان این بیماری بهواسطهی پزشکان کشف و تولید شود.
📌 پ.ن ۲ : یکی از کارویژههای ولیّ جامعه ، اینست که ایمان و عقلانیّتِ ایمانیِ جامعه را ارتقاء بدهد. ببینید با سفارش به یک دعا، چگونه دارد حرکت ایمانیِ امّت را هدایت میکند...
✍ ملااحمدی
#ولایت
#توحید
@Maktabkhaaneh
📸 کیفیّت خواندن نماز جعفرطیّار
💠 توصیهی معنویِ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامهای درخصوص کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیّار (علیهالسلام) بخوانند.»
منبع: khamenei.ir
📌 پینوشت:
آنچنان که در احادیث بیان شده و بزرگان تأکید کردهاند، نماز جناب جعفرطیّار دو اثر مهم دارد:
اولاً بهدلیل ثواب بسیاری که دارد، موجب تقرّب بیشتر و نزول رحمت الهی بر انسان میگردد. (در حدیثی فرمودند که: ارکان عرش الهی بر این چهار ذکر استوار است)
و ثانیاً برای گرِههای بزرگ و مشکلات لاینحلّ بسیار کارآمد میباشد.
@Maktabkhaaneh
زنِ تاریخساز.mp3
4.41M
💠 این زن دیگر ضعیفه نیست؛ او زنِ تاریخ است!...
این چهار دقیقهی طوفانی، تقدیم به همهی زنان و دختران سرزمینم...
⭕️ در زمانهای که جوامع بشری با بحران "ارزش زن" روبرو هستند و هنوز درگیر اینند که زن را بهمثابه یک "انسان" بپذیرند؛ نه یک جنسِ اروتیک! نه در این زمانه، بلکه ۱۴ قرن قبل، در فرهنگ ما، زنی هست که همهی بزرگمردان تاریخ را متحیّر خود کرده است...
🔺 بنویسید و به عالَمیان بگویید که این زن، برای همهی مردان بزرگ تاریخ، از ادیب و حکیم و عارف و غیره، یک اسطوره است که آرزو داریم فقط بتوانیم عظمت او را درک کنیم...
اینجاست عظمت زن...
📌 پ.ن: سراغ ندارم کسی حضرت زینب (سلامالله علیها) را چنین باشکوه توصیف کند...
#اسطورهها
@Maktabkhaaneh
این یک تعارف نیست! که بگوید حالا یک قدردانیِ اسمی از کادر درمانی کرده باشیم و یک عنوان #شهید به آنها بدهیم!
خیر؛ این موافقت، ریشه در مبانی فقهی ایشان دارد.
براساس اجتهاد فقیهانه و پویای ایشان، #جهاد در مفهوم قرآنی، معنایی بسیار گستردهتر از
نبرد با شمشیر دارد...فتأمّل!
#فقه_جواهری
#اجتهاد_پویا
@Maktabkhaaneh
💢 ویروس کرونا و عقلانیّت ولایی
(۴ نکته مهم درباره هتکحرمت حریم مقدّس قم)
✍ ملااحمدی
1⃣ مخالف بستهشدنِ کاملِ حرمهای اهلبیت علیهمالسلام بودم و هستم. میتوانستند حداکثر محوطهی مضجع شریف و ضریح را ببندند. هیچ ضرورتی بر این کار وجود نداشت. این کار بیشتر یک اقدام برای گرفتن بهانه از مغرضان است. که خدا ازشان نگذرد...
2⃣ در قرآن خطاب به "اهلایمان" فرمود "لَاتَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ" (۲۸ نور) حق نداریم بدون اذن وارد بیوت رسولالله(ص) بشویم. آیا حریم حضرت فاطمه معصومه (صلواةالله علیها) هم یکی از این بیوت است؟ قطعا بله. اگر کسی هتکحرمت کرد و با شکستن درب حرم وارد شد، حکمش چیست؟ قطعاً خلاف دستور خدا عمل کرده. حالا یا از اهلایمان نیست، یا هست و خبط بزرگی مرتکب شده و باید توبه و اصلاح کند.
3⃣ این جامعه #ولی_فقیه دارد. و باید تمرین کند برای تبعیّت از امام معصوم؛ هنر این نیست که هرگاه نظرمان موافق نظر ولیّ زمانه بود از او تبعیت کنیم. ولایتمداری زمانی خوب معنا میشود که نظری مخالف امر او داشته باشیم و تبعیّت کنیم.
4⃣ هنر این نیست که در هر مسئلهی جزئی منتظر باشیم بیینیم رهبری چه میفرماید! هنر اینست که منطقِ فکریِ ولیّ جامعه در مسائل مختلف را فهم کنیم و در موضوعات مختلف بتوانیم نظر و دیدگاه رهبری را تشخیص دهیم و عمل کنیم. این میشود "عقلانیّت ولایی"
📌 پ.ن ۱ : این هم شد تجربهای تلخ برای ارتقاء #عقلانیت_ایمانی جامعه...
📌 پ.ن ۲ : یکی نبود از این جماعت بپرسد آن وقتیکه دواعش کثیف به حرم حضرات سکینهخاتون (س) رسیدند و نزدیک بود تا نبشقبر کنند به پیکر مطهر جسارت کنند، یا ان وقتی که به دو کیلومتری زینبیّه رسیدند، شما در کدام قبرستانی آرمیده بودید که حالا رگ غیرتتان بیرون زده؟!
#ولایت_فقیه
#عقلانیت_انقلابی
@Maktabkhaaneh
💢 برضدّ جمهوریت، بهنفع دموکراسی!
👈 مروری بر «بحران فکری» و «تناقض رفتاری» احمدینژاد در #انتخابات_1400
❗️ «اگر ردّصلاحیت شوم، نه انتخابات را تأیید میکنم و نه در آن شرکت خواهم کرد.» #احمدی_نژاد با این عبارت (در نطق انتخاباتیاش)، «بحران فکری» و «تناقض رفتاری» خودش را فریاد زد. بحران فکری در «خلط میان #جمهوریت و #دموکراسی» است و تناقض رفتاری در «دیکتاتورمآبی با شعار مردممحوری»!
1️⃣ دموکراسی بهجای جمهوریت
احمدینژاد و طرفدارانش بهدلیل ضعفی که در فهمِ فلسفۀ سیاسی اسلام دارند، بر مؤلفهی «مردم» بهمثابه یک امرِ مقدّس تأکید میکنند؛ اما نه بهعنوان «شرطِ تحقّق اهداف الهی»، بلکه بهعنوان «منشأ و مبنای مشروعیت». اینجا دقیقاً نقطهی تمایز میان «جمهوریت» و «دموکراسی» است. نتیجهی این بحران هم آنجا ظاهر میشود که چون خودش را «متّکی به مردم» دانسته، تأیید صلاحیت خودش را هم «ملاک مشروعیت انتخابات» میداند. درحالیکه مشروعیت انتخابات برآمده از مشروعیتِ «قانون» است. توضیح اینکه:
🔹 در نظام جمهوری اسلامی ایران «جمهوریت» لازمهی تحقّق اهداف الهی است. بدون حضور و همراهی مردم، نمیتوان بهسمتِ اهداف جامعۀ توحیدی حرکت کرد. چرا که «اقامهی قسط» بهمثابه هدف بعثت انبیاء، نه-وظیفهی رهبران الهی بهتنهایی، بلکه وظیفهایست بر دوشِ «مردم با رهبریِ ولیّ الهی». لذا آنجا که قوم موسی (ع) با سلبمسئولیت از خویش، به پیامبرشان گفتند «تو و خدایت برو با فرعون بجنگید، ما هم اینجا نشستهایم»! مبتلا به قهر الهی شدند و چهلسال آوارگی نصیبشان گردید.
🔺 پس جمهوریّت در اندیشهی سیاسی قرآن، شرط و لازمهی تحقّق اهداف الهی است و به همین دلیل است که دو امامِ انقلاب، همواره بر حفظ آن غیرت داشتهاند. تجلّیِ جمهوریت در نظام سیاسی، «قانون» است. قانونی که مبتنی بر اصول اسلامی بوده و مُهر تأیید مردم را همراه دارد. لذا قانون، همان حلقهی اتّصال «جمهوریت» و «اسلامیت» در نظام سیاسی اسلام است. این قانون، مبنای مشروعیت خود را از اسلام میگیرد و ضمانت اجرایش را از «جمهور».
🔸 در نقطه مقابل، «دموکراسی» است که ریشه در «اومانیسم / انسانخداپنداری» دارد. در دموکراسی، مردم اهمّیت دارند، اما نه چون «وظیفهی عبودیّت اجتماعی و تحقق آرمانهای الهی» بر دوششان است؛ بلکه بخاطر اینکه بشر قرار است در جایگاه خدا بنشیند و «قانون» را هم با عقلِ منطقع از وحی خودش «تشریع» کند. در این فلسفهی سیاسی، قانون مشروعیّتش را از «مردم» میگیرد، نه «ربوبیّت تشریعیِ الهی». ثمرهی این نگرش به قانون و مردم، اینست که
🔻 وقتی -مثلاً- مطالبهی همجنسبازی در جامعه زیاد شد، بطور اتوماتیک این مطالبهی عمومی تبدیل به قانون میشود و مشروعیت پیدا میکند! اینجا دیگر مشروعیت معنای خودش را از دست داده است و معیار حقّ و باطل چیزی نیست جز «من». این من، امتدادِ همان «من»ی است که احمدینژاد با آن جملهی کلیدی، ملاک تأیید یا ردّ انتخابات دانست و مردم را محورِ مشروعیتِ «قانون» قرار داد.
▪️حاصل اینکه آنچه احمدینژاد و طرفدارانش با تأکید بر کلیدواژهی «مردم» از آن دم میزنند، «جمهوریت» نیست؛ بلکه «دموکراسی» است که هیچ ربطی به نظام سیاسی اسلام ندارد.
2️⃣ دیکتاتوری باشعار مردمسالاری
فیلسوفان سیاست، نقدهای متعدّدی به دموکراسی وارد کردهاند. ازجمله اینکه از طرفی به «پوپولیسم» و از سوی دیگر به «دیکتاتوریِ نرم» منتهی میشود.
🔸 ثمرهی آن بحران فکری که در ساحت عمل سرریز میشود، دیکتاتورمآبیِ احمدینژاد با سردستگرفتنِ شعار «مردم» است. احمدینژاد میخواهد بگوید من طرفدار «مردم» هستم، اما برضدّ آن ساختار و سیستمی که برآمده از نهادِ «جمهوریت» است و تنها راه تضمینِ «مردمسالاری»، میشورَد و خودش را ملاکِ مردمیبودنِ آن سیستم میداند! این، «خودهمهپنداری» یکی از مهمترین عوامل ظهورِ دیکتاتورها در طول تاریخ بوده است.
🔻 تناقض این رویکرد آنجاست که با شعار حمایت از «جمهور»، برضدّ قانون (که تنها تجلّی جمهوریت در ساختارِ سیاسی است) میشورَد! ثمرهی طبیعی و منطقیاش آنجا نمایان میشود که –برفرض محال اگر تأییدصلاحیت و رئیسجمهور هم بشود- هر روز یا در مقابلِ قوانینِ مجلس شورای اسلامی میایستد، یا در مقابل قوهی قضائیه یا رهبری و یا دیگر نهادهای حاکمیتیِ کشور، فقط با این شعار که «مردم اینطور میخواهند»!
▪️ لذا این منطق، هر روز یک فتنه و چالش برای نظام ایجاد میکند و کشور را تا لبهی پرتگاه فروپاشی پیش خواهد بُرد. بنابراین، برای ردصلاحیت او، لازم نیست او هیچ اقدام و گفتاری غیر از همین یک جمله را داشته باشد. بلکه همین یک جمله کافیست تا معلوم شود احمدینژاد نه از لحاظ فکری و نه از لحاظ رفتاری، هیچ تعهّدی به قانون و مردم ندارد.
(۱) سوره مبارکه مائده، آیه ۲۴
✍️ علیرضا ملااحمدی
https://eitaa.com/maktabkhaaneh
هدایت شده از نهضتِ روایت
💢 آیا استفتائات دفتر رهبری فاقد اعتبارند؟
[دربارهی ماجرای استفتاء «صالح مقبول» و «اصلح کمترمقبول»]
✍️ علیرضا ملااحمدی
1️⃣ اساساً «#کنشگریِ سیاسی» چیزی نیست که براساس «#تقلید» بهمعنای فقهیاش بتوان به آن انتظام داد. بلکه آنچه در رفتارهای سیاسی بدان نیاز داریم (اعم از سیاستمداران و عموم مردم) اینست که «عقلانیت و منطقِ سیاستورزیِ ولیّ جامعه» خوب فهم شود و آحاد مردم و سیاستمداران با ولیّ «همافق» بشوند و سپس بر اساس آن #عقلانیت، در موارد و مصادیق مختلف تشخیص دهند که در سپهر #سیاستورزیِ ولایی، چگونه باید رفتار کرد.
🔺 ولایتمداری محدود به «تقلید فقهی از ولیّ» نیست، بلکه آنچه مهمّ است، «ارتقاء عقلانیت فرهنگی و سیاسی» است. به تعبیر سادهتر، بهتر است بهجای یکییکی گرفتنِ ماهی از ولیّ، سعی کنیم از گفتارها و سیرهی رفتاریاش، #ماهیگیری را بیاموزیم.
2️⃣ #رهبرمعظّم_انقلاب همواره در همهی انتخاباتها و بیش از همه در این انتخابات، احتراز داشتهاند از اینکه دیدگاه سلبی یا ایجابیِ شخصیشان نسبت به کاندیداها مشخص شود و مردم «بر اساس شناخت و تحلیل خودشان» انتخاب کنند. این امر علاوهبر تأیید مطلب پیشین، نشانگر اینست که اگر آن استفتاء را قرار بود شخص ایشان مستقیماً پاسخ دهند، بهگونهای پاسخ نمیدادند که یک جریان سیاسی بتواند از آن بهرهبرداری کند.
🔺 این البته نیازمند یک هوشمندیِ ویژهای در پاسخگویی به استفتاء است که طبعاً هر کسی (ازجمله آن روحانیِ فاضلی که بر اساس اشراف بر نظرات فقهی معظّمٌله متصدّی پاسخگویی به استفتائات است) از چنان توانایی بالایی برخوردار نیست.
3️⃣ این خیلی طبیعی است که دفتر رهبر انقلاب استفتائی که در شرایط خاص مطرح شده و بدون هوشمندی لازم به آن پاسخ داده شده و بتوان از آن بهرهبرداری #سیاسی کرد را «فاقد اعتبار» بداند.
🔺 بنابراین، پس از انتشار فیلم استفتاء پس از بیانیهی روابطعمومی دفتر، این امر بهیچوجه باعث سلب اعتبار از دیگر #استفتاءهای دفتر نمیشود.
📍اما در نهایت، تجربهای شد که شاید متصدّیان پاسخ به استفتاء، نیاز به آموزشهایی برای هوشمندی بیشتر در جواب به استفتاء داشته باشند تا انقدر ساده و سطحی و صریح پاسخ ندهند که بتوان از آن بهرهبرداری سیاسی کرد!
#استفتائات_رهبری
#اصلح
#انتخابات
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f