فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
آقا جان! کمکاریهای ما را ببخش...
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
خطبه 27 - برانگیختن بر جهاد
(وقتى خبر تهاجم سربازان معاويه به شهر انبار در سال 38 هجرى، و سستى مردم به امام ابلاغ شد فرمودند:
ارزش جهاد در راه خدا
پس از ستايش پروردگار، جهاد در راه خدا، درى از درهاى بهشت است،
كه خدا آن را به روى دوستان مخصوص خود گشوده است.
جهاد، لباس تقوا، و زره محكم،
و سپر مطمئن خداوند است،
كسى كه جهاد را ناخوشايند دانسته و ترك كند،
خدا لباس ذلّت و خوارى بر او مىپوشاند،
و دچار بلا و مصيبت مىشود
و كوچك و ذليل مىگردد،
دل او در پردۀ گمراهى مانده
و حق از او روى مىگرداند،
به جهت ترك جهاد، به خوارى محكوم و از عدالت محروم است
دعوت به مبارزه و نكوهش از نافرمانى كوفيان
آگاه باشيد! من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان دعوت كردم
و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد،
به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانۀ خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد.
امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سر زمينهاى شما را تصرّف نمود.
و اينك، فرماندۀ معاويه، (مرد غامدى) با لشكرش وارد شهر انبار شده
و فرماندار من، «حسّان بن حسّان بكرى» را كشته و سربازان شما را از مواضع مرزى بيرون رانده است.
به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانۀ زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده،
و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشوارههاى آنها را به غارت برده،
در حالى كه هيچ وسيلهاى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشتهاند.
لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند
بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطرۀ خونى از او ريخته شود،
اگر براى اين حادثۀ تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد،
و از نظر من سزاوار است!.
شگفتا! شگفتا! به خدا سوگند، اين واقعيّت قلب انسان را مىميراند و دچار غم و اندوه مىكند كه شاميان در باطل خود وحدت دارند، و شما در حق خود متفرّقید
زشت باد روى شما و از اندوه رهايى نيابيد
كه آماج تير بلا شديد!.
به شما حمله مىكنند، شما حمله نمىكنيد؟!
با شما مىجنگند، شما نمىجنگيد؟!
اين گونه معصيت خدا مىشود و شما رضايت مىدهيد؟
وقتى در تابستان فرمان حركت به سوى دشمن مىدهم،
مىگوييد هوا گرم است، مهلت ده تا سوز گرما بگذرد،
و آنگاه كه در زمستان فرمان جنگ مىدهم، مىگوييد هوا خيلى سرد است
بگذار سرما برود.
همۀ اين بهانهها براى فرار از سرما و گرما بود؟
وقتى شما از گرما و سرما فرار مىكنيد،
به خدا سوگند كه از شمشير بيشتر گريزانيد!
اى مرد نمايان نامرد!
اى كودك صفتان بى خرد
كه عقلهاى شما به عروسان پرده نشين شباهت دارد!
چقدر دوست داشتم كه شما را هرگز نمىديدم و هرگز نمىشناختم!
سوگند به خدا كه جز پشيمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد.
خدا شما را بكشد كه دل من از دست شما پر خون،
و سينهام از خشم شما مالامال است!
كاسههاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشانديد،
و با نافرمانى و ذلّت پذيرى، رأى و تدبير مرا تباه كرديد،
تا آنجا كه قريش در حق من گفت: «بى ترديد پسر ابى طالب مردى دلير است
ولى دانش نظامى ندارد»
خدا پدرشان را مزد دهد،
آيا يكى از آنها تجربههاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد؟
يا در پيكار توانست از من پيشى بگيرد؟
هنوز بيست سال نداشتم، كه در ميدان نبرد حاضر بودم،
هم اكنون كه از شصت سال گذشتهام.
امّا دريغ، آن كس كه فرمانش را اجرا نكنند، رأيى نخواهد داشت.
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
حکمت 27 - پرهیز از شتابزدگی در درمان
و درود خدا بر او، فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دوربین مخفی جالب
تا انتها ببینید اشکتون درمیاد😢
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است 💚
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
25.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سقیفه مبدأ انحرافات | حاجحامدکاشانی
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
#تاریخ
#دشمن_شناسی
🛑امیرالمؤمنین و جنیان موذی حُدَیبیه🛑
ابن عباس روایت نموده است: رسول اکرم (ص) چون از جُحفه متوجه مکه شد، در حدیبیه ذخیره آب اصحاب پیامبر (ص) رو به اتمام بود و به همین علت، تشنگی بر آن ها غلبه کرد.
فریاد العطش سپاهیان بلند شد و هیچ اثری از آب دیده نمی شد. رسول خدا فرمود: گویا نزدیک آن درخت چاهی دیده می شود، چه کسی از شما حاضر است از آن چاه برای لشگر آب بیاورد؟
مردی از اصحاب داوطلب شد و گروهی را با خود به سوی چاه حرکت داد. وقتی به کنار درختان نزدیک چاه رسیدند، شعله های آتش نمودار شد و صداهای ترسناک به گوش می رسید. 😰آن جماعت از ترس عقب نشینی کردند و ماجرا را به پیامبر گفتند: رسول خدا (ص) فرمود: آن شعله های آتش و صداهای عجیب از جنیان بود. هر کس برود و نترسد، من ورود او را به بهشت ضمانت می کنم.
مرد دیگری برخاست و با همان گروه به سمت چاه حرکت کرد. وقتی نزدیک چاه رسید، صداهایی بیشتر از صداهای قبلی به گوش می رسید و آتش هائی بدون هیزم در هوا می سوختند؛ صدائی شبیه صدای رعد و برق، پرده گوش ها را می خراشید، لذا ترس بر یاران غلبه کرده، به چاه نرسیده برگشتند و وقتی در میان دیگر افراد قرار گرفتند، این حادثه وحشتناک را برای آنان بیان کردند. آنان نیز از شنیدن آن اخبار ترسیدند.🤯
بار سوم جمعی که به شجاعت و پردلی مشهور بودند، با همان گروه اول همراه شده و رفتند. آن ها نیز صحنه هایی به مراتب هول انگیزتر از قبل دیدند. تن های بی سر و سرهای بی تن مشاهده نمودند. پس از دیدن آن صحنه های ترسناک به تشنگی راضی شده و فرار را بر قرار ترجیح دادند. وقتی به خدمت رسول خدا (ص) رسیدند هر چه دیده بودند نقل کردند.😱
پیامبر خدا امیرالمؤمنین (ع) را طلبید و به ایشان فرمود: برو مردم را از زحمت تشنگی خلاص کن.😇 سلمة بن اکوع می گوید: من هر چهار نوبت همراه آن ها بودم. وقتی مرتضی علی (ع) به آن درختان رسید، ترس را در چهره اطرافیان ملاحظه کرده و به ایشان فرمود: قدم بر جای قدم من بگذارید و به اطراف و جوانب نگاه نکنید. سپس شروع به رجزخوانی نمود. معنی اشعاری که می خواند این بود:
پناه من به خدائیست فرد بی همتا
که اوست خالق جن و انس و ارض وسماء
ز رعد و برق و ز آتش علی نیاندیشد
چو دیگران نهراسد ز صوت یا ز صدا
حضرت علی (ع) به کنار چاه رسید و دلو(سطل مخصوص آب) را به داخل چاه انداخت. دو مَشک را پر از آب نمود، وقتی خواست دلو را بالا بکشد جنیان طناب دلو را بریده و به درون چاه انداختند. پس حضرت رو به همراهان کرد و فرمود: کیست که درون چاه برود؟
یاران گفتند: یا علی! هیچکس از ما طاقت این کار را ندارد.😨 حضرت خود وارد چاه شد و فرمود: هر چه شنیدید و یا دیدید نترسید بلکه صبر نمائید. وقتی حضرت داخل چاه شد، خنده ها و صدای قهقهه بگوش می رسید، بعد از آن خنده ها، صدا افرادی را می شنیدیم که گویا کسی حلق های آن ها را گرفته و نفس در گلویشان مانده و به خنّاق مبتلا شده اند.🥶
ناگاه صدای افتادن علی (ع) در چاه به گوش ما رسید، از این اتفاق به شهادت او یقین کردیم. در آن حال نه جرئت ماندن داشتیم و نه قدرت برگشتن. پس از لحظاتی صدای الله اکبر امیرالمؤمنین (ع) را شنیدیم، صدای شمشیر او نیز بگوش می رسید و آواز الحذار و الامان جنیان را می شنیدیم، قهقهه آنان تبدیل به های و هوی گریه شده بود.😏
یک وقت شنیدیم که حضرت می فرماید: ریسمان را به داخل چاه بفرستید. حضرت دلو را بر آن ریسمان بست و صدا زد آب را بالا بکشید. ایشان پی در پی آب را به درون دلوها می ریخت و ما بالا می کشیدیم، تا اینکه همه از نوشیدن آب سیراب شدیم و مشک ها را پر از آب نمودیم. حضرت از چاه بیرون آمد. هر کسی از ما با یک مشک و آن حضرت با دو مشک آب به سوی لشکر حرکت کردیم.
وقتی کنار همان درختان رسیدیم دیگر اثری از آثار آن صیحه ها و آتش ها نمانده بود. پس به خدمت رسول خدا (ص) رسیدیم و آنچه را که مشاهده کرده بودیم نقل نمودیم. سپاهیان از نقل این ماجرا متعجب شدند. پس حضرت رسول (ص) فرمود: این جن برادر آن جنی بود که بین کوه صفا و مروه به دست علی بن ابیطالب کشته شد و او قصد داشت انتقام برادرش را بگیرد، اما خودش نیز کشته شد.
شیخ مفید. ارشاد، ج1: 340.
2- احمد بن محمد. حدیقة الشیعه: 418.
* جعفر همزه. دنیای ناشناخته جن: 198- 202.
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
#معجزات_امیرالمؤمنین
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا علی هست به دل قلب تپیدن دارد😇❤️
Hasan Kateb Karbalaei - Molana Ali (320).mp3
9.91M
عشق به حیدر چه بی نظیره
خدا این عشقو ازم نگیره🥺
🌊 قطره ای از دریا
🌱 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند:
" من و علی علیه السلام پدران این امتیم و همانا حق ما بر آنها بیشتر و بزرگتر است از حق پدر و مادر ولادتی آنها.
پس اگر ما را اطاعت کنند، ما آنها را از آتش جهنم به سوی دار القرار نجات می دهیم ، و از بندگی به آقایی می رسانیم ..."
📚 بحارالانوار ج 23 ص 259
#فضائل_امیرالمومنین
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
خطبه 28 - دنيا شناسى و سفارش به پارسایی
(اين خطبه را در يكى از روزهاى عيد فطر ايراد فرمود)
پس از حمد و ستايش الهى، همانا دنيا روى گردانيده،
و وداع خويش را اعلام داشته است،
و آخرت به ما روى آورده، و پيشروان لشكرش نمايان شده.
آگاه باشيد! امروز، روز تمرين و آمادگى،
و فردا روز مسابقه است،
پاداش برندگان، بهشت،
و كيفر عقب ماندگان آتش است.
آيا كسى هست كه پيش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه كند؟
آيا كسى هست كه قبل از فرا رسيدن روز دشوار قيامت، اعمال نيكى انجام دهد؟.
آگاه باشيد! هم اكنون در روزگار آرزوهاييد، كه مرگ را در پى دارد،
پس هر كس در ايّام آرزوها، پيش از فرا رسيدن مرگ، عمل نيكو انجام دهد،
بهرمند خواهد شد،
و مرگ او را زيانى نمىرساند،
و آن كس كه در روزهاى آرزوها، پيش از فرارسيدن مرگ كوتاهى كند،
زيانكار
و مرگ او زيانبار است
همانگونه كه به هنگام ترس و ناراحتى براى خدا عمل مىكنيد، در روزگار خوشى و كاميابى نيز عمل كنيد.
آگاه باشيد! هرگز چيزى مانند بهشت نديدم كه خواستاران آن در خواب غفلت باشند،
و نه چيزى مانند آتش جهنّم، كه فراريان آن چنين در خواب فرو رفته باشند!
آگاه باشيد! آن كس را كه حق منفعت نرساند، باطل به او زيان خواهد رساند،
و آن كس كه هدايت راهنماى او نباشد،
گمراهى او را به هلاكت خواهد افكند.
آگاه باشيد! به كوچ كردن فرمان يافتيد
و براى جمع آورى توشۀ آخرت راهنمايى شديد.
همانا، وحشتناكترين چيزى كه بر شما مىترسم، هواپرستى، و آرزوهاى دراز است.
پس، از اين دنيا توشه برگيريد تا فردا خود را با آن حفظ نماييد.
مىگويم
(اگر سخنى باشد كه مردم را به سوى زهد بكشاند
و به عمل آخرت وادار سازد
همين سخن است
كه مىتواند علاقۀ انسان را از آرزوها قطع كند،
و نور بيدارى و تنفّر از اعمال زشت را در قلب ايجاد كند،
و از شگفت آورترين جملههاى مزبور اين جمله است كه فرمود:
«آگاه باشيد امروز روز تمرين و آمادگى، و فردا روز مسابقه است و جايزۀ برندگان بهشت، و سرانجام عقب ماندگى، آتش خواهد بود». زيرا با اينكه در اين كلام الفاظ بلند
و معانى گران قدر
و تمثيل صحيح،
و تشبيه واقعى مىباشد
سرّى عجيب
و معنايى لطيف در آن نهفته شده است
و آن جمله «و السبقة الجنة و الغاية النار». است،
امام بين اين دو لفظ «السبقة» و «الغاية» بخاطر اختلاف معنا جدائى افكنده است،
نگفته «السّبقة النار»
چنانكه «السّبقة الجنّة». گفته است،
زيرا سبقت جستن در مورد امرى دوست داشتنى است،
و اين از صفات بهشت است و اين معنا در آتش «كه از آن بخدا پناه مىبريم» وجود ندارد،
امام جائز ندانسته كه بگويد: «السبقة النار»
بلكه فرموده است الغاية النّار. ،
زيرا مفهوم غايت (پايان) مفهوم وسيعى است كه در موضوعات مسرّت بخش و غير مسرّت بخش به كار مىرود
و در حقيقت مرادف «مصير» و «مآل» است كه به معنى سر انجام مىآيد
چنانكه خداوند مىفرمايد: « قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى اَلنّٰارِ» » «به كافران بگو بهره بگيريد كه سرانجام شما به سوى آتش است».
در اين خطبه دقّت كنيد
كه باطنى شگفت آور
و عمقى زياد دارد
و چنين است ديگر سخنان امام عليه السّلام.
و در بعضى نسخههاى اين خطبه چنين آمده است «و السّبقة الجنة». (به ضم سين )
به جائزهاى گفته مىشود كه به پيشتازان و برندگان مسابقه داده مىشود
خواه وجه نقد باشد يا جنس ديگرى
و معنى هر دو كلمه به هم نزديك است،
زيرا پاداش را برابر كار نيك مىپردازند نه بد
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)