6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان مظلومیت آقا امیرالمومنین علی علیه السلام از زبان علمای اهل سنت
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
enc_16411546527872680074583.mp3
3.16M
🎙نهج البلاغه بیست و پنج سال حرف نگفته!
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
#شیعیان از زبان امام
امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمود:
«شیعیان ما بر محور ولایت ما [به
همدیگر] بذل و بخشش میکنند،
همدیگر را در مسیر محبت ما
دوست میدارند و برای زنده کردن
امر [و ولایت] ما [اجتماع میکنند
و] به دیدار یکدیگر میروند؛کسانی
که اگر غضب کنند، ستم نمیکنند
و اگر خشنود شوند، اسراف و زیاده
روی نمیکنند و برکت بر همسایگان
خود و سلامتی [و آرامش ] برای
همراهان خویشند.»
#کافی، کلینی، ج2، ح24
#سبک زندگی علوی(رفتار در اجتماع)
#امام _علی(علیه السلام )
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
شکر خدا که دست خدا دستگیر ماست
لایق ترین خلیفه ی عالم امیر ماست🥲
#ابوتراب
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
🌙شبتون علوی
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی( صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
خطبه 31 - روانشناسى طلحه و زبير
(در آغاز جنگ جمل در سال 36 هجرى، ابن عباس را براى پند دادن به سوى زبير فرستاد و فرمود)
با طلحه، ديدار مكن،
زيرا در برخورد با طلحه، او را چون گاو وحشى مىيابى كه شاخش را تابيده و آماده نبرد است،
سوار بر مركب سركش مىشود و مىگويد، رام است.
بلكه با زبير ديدار كن
كه نرمتر است.
به او بگو، پسر دايى تو مىگويد: در حجاز مرا شناختى، و در عراق مرا نمىشناسى؟!
چه شد كه از پيمان خود باز گشتى؟!.
(جمله كوتاه «فما عدا ممّا بدا» براى نخستين بار از امام على عليه السّلام شنيده شده و پيش از امام از كسى نقل نگرديد).
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی (صلوات الله علیه)
نهج البلاغه
حکمت 31 - شناخت پايه هاى ایمان و کفر
ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد
صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار
آن كس كه اشتياق بهشت دارد، شهوتهايش كاستى گيرد، و آن كس كه از آتش جهنّم مىترسد، از حرام دورى مىگزيند، و آن كس كه در دنيا زهد مىورزد، مصيبتها را ساده پندارد، و آن كس كه مرگ را انتظار مىكشد در نيكىها شتاب مىكند
يقين نيز بر چهار پايه استوار است: بينش زيركانه، دريافت حكيمانۀ واقعيّتها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پيمودن راه درست پيشينيان
پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيّتها نگريست، حكمت را آشكارا بيند، و آن كه حكمت را آشكارا ديد، عبرت آموزى را شناسد، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مىزيسته است
و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى. پس كسى كه درست انديشيد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد، از چشمۀ زلال شريعت نوشيد، و كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد
و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است: امر به معروف، و نهى از منكر، راستگويى در هر حال، و دشمنى با فاسقان
پس هر كس به معروف امر كرد، پشتوانه نيرومند مؤمنان است، و آن كس كه از زشتىها نهى كرد، بينى منافقان را به خاك ماليد، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قيامت او را خشنود سازد
و كفر بر چهار ستون پايدار است: كنجكاوى دروغين، ستيزهجويى و جدل، انحراف از حق، و دشمنى كردن
پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد. و آن كس كه به ستيزهجويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نا بينا شد، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد، نيكويى را زشت، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهىها گشت، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت، و نجات او از مشكلات دشوار است
و شك چهار بخش دارد: جدال در گفتار، ترسيدن، دو دل بودن، و تسليم حوادث روزگار شدن
پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شبهات بيرون نخواهد آمد، و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است، و آن كس كه در ترديد و دو دلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد، و هر دو جهان را از كف خواهد داد
#نهجالبلاغه
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)
قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه – : عَلِیُّ بْنُ أبِی طالِبٍ أقْدَمُ اُمَّتِی سِلْماً وَ أکثَرُهُمْ عِلْماً وَ أَصَحُّهُمْ دِیناً وَ أفْضَلُهُمْ یَقِیناً و أحْلَمُهُمْ حِلْماً وَ أسْمَحُهُمْ کفّاً وَ هُوَ الْاِمامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی.
پیامبر اکرم《صلوات الله علیه》فرمودند:
علی ابن ابیطالب پیشگام امت من در گرویدن به اسلام است و علم و دانش او از همه بیش تر و دین او از همه کاملتر و یقین او از همه برتر و حلم او از همه بیش تر و دست او از همه بخشنده تر است و او امام و خلیفه پس از من است.
"امالی صدوق،صفحه۸"
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)
دیدار را حواله ی ِ بعد از وفات داد
بر من دعا کنید بمیرم ؛ ببینمش...🥲
#شاھ_نجف
سعد بن ابی وقاص می گوید:
روز جمعه ای با رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را به جماعت خواندیم. آن گاه پیامبر رو به ما کرد و بر خداوند متعال درود فرستاد و فرمود:
روز قیامت من می آیم در حالی که علی بن ابیطالب علیه السلام پیش روی من است و به دستش لوای حمد دارد. لوای حمد دو تکه است، تکه ای از سُندس (حریر و دیبا) و تکهای از استبرق (حریر زربفت)
در این هنگام مردی بادیه نشین با شتاب به طرف رسول خدا صلی اللّه علیه وآله رفت و گفت: در باره علی بن ابی طالب چه می گویی، زیرا درباره او اختلاف فراوانی وجود دارد.
رسول خدا لبخندی زد و فرمود:« ای اعرابی، چرا درباره علی اختلاف فراوانی وجود دارد؟ علی رابطه اش با من مانند سرم برای بدنم است و مانند دکمه برای لباسم. » (رسول خدا صلی اللّه علیه وآله میخواهد بگوید همان گونه که بدن بدون سر حیاتی ندارد و لباس بدون دکمه کاربردی ندارد، پیامبر منهای علی برای هیچ کس فایده ندارد؛ باید در کنار رسول خدا، علی را پذیرفت و به او مؤمن بود).
آن عرب بادیه نشین با خشم به پیامبر گفت: ای محمد، من نیرو و قدرتم از علی بیشتر است. آیا علی می تواند لوای حمد را حمل کند؟
پیامبر فرمود: آرام بگیر، اعرابی! همانا خداوند روز قیامت به علی ویژگی های گوناگونی عنایت می کند: به او زیبایی یوسف می دهد و زهد یحیی و صبر ایوب و بخشش آدم و نیروی جبرئیل. لوای حمد به دست اوست، همه مردم در زیر این لواء هستند و گرداگرد او را امامان و تلاوت کنندگان قرآن و اذان گویان گرفته اند. و آنها کسانی هستند که در قبرها به بدنهایشان کرم نمیافتد.
بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۱۶، حدیث ۸ ، تفسیر فرات کوفی
https://eitaa.com/maktabmortezaali
مکتب مرتضی علی ( صلوات الله علیه)