برگزاری افتتاحیه درس خارج(دروس سطح چهار) خواهران حوزه های علمیه خراسان، با حضور حجه الاسلام والمسلمین نقیبی(استاد حوزه)، در مکتب نرجس (علیها السلام) مشهد.
@maktabn
۲۴ آبان سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی قدس سره گرامی باد.
علامه طباطبايي، در سال 1333 هجري شمسي نگارش تفسيرالميزان اثر بزرگ خويش را آغاز كرد و 17 سال طول كشيد تا آن را به پايان برساند.
شهيد مطهري میفرماید: «همه تفسيرالميزان با فكر نوشته شده... من معتقدم بسياري از اين مطالب از الهامات غيبي است. كمتر مشكلي در مسائل اسلامي و ديني برايم پيش آمده كه كليد حل آن را در تفسيرالميزان پيدا نكرده باشم.»
@madrese_amin
@maktabn
هنر علامه
شهید مطهری در مقدمه اصول فلسفه و روش رئالیسم مینویسد: « كمترين فايدهاى كه ممكن است يك خواننده با ذوق از مطالعه اين كتاب ببرد اين است كه به خوبى درك مىكند «ماترياليسم ديالكتيك» علىرغم ادعاى طرفدارانش ارتباطى با علوم ندارد و تمام اصول آن يك نوع تحريفات و استنباطات شخصى است كه عدهاى به سليقه خود كردهاند. »
درست زمانی که مکتب مارکسیست در اوج شهرت بود و درست در زمانی که استکبار توانسته بود به جوانان کشورهای مختلف بقبولاند که اگر میخواهند با استکبار آمریکا مبارزه کنند باید به اندیشه های مارکسیستی متوسل شوند
از نگاه علامه مارکسیسم نه ارتباطی با علم دارد و نه ابزار مبارزه است.
امروز هم ما با مسئله مشابهی روبرو هستیم. نظام استکبار میخواهد به جوانان ما بقبولاند که اگر میخواهند کار فرهنگی بکنند اگر میخواهند با استکبار مبارزه کنند اگر میخواهند با هم و با دیگران ارتباط داشته باشند باید از رسانههای آمریکا استفاده کنند. مجبورند از پلتفرمهایی آمریکایی استفاده کنند. این واقعیت ندارد. سخنرانی زیر به تبیین این مسئله میپردازد.
@madrese_amin
@maktabn
قال علي عليه السّلام :
المؤمن دائم الذّكر، كثيرُ الفكر، علي النّعماء شاكرٌ و في البلاء صابرٌ.
☆☆☆☆☆☆
انسان با ايمان:
-دائماً مشغول به ذكر خداوند، -بيشتر اوقات در حال تفكّر،
- بر نعمت هاي الهی شاکر وسپاسگزار،
-و در بلاوگرفتاری صابر و بردبار است.
تصنيف غررالحكم، ص 90، ح 1533
@maktabn
#تلنگر
🌹 کاری ساده، ولی ضروری برای بعد از #مرگ خودمان
سوال:
⁉️ اگر حقوق کسانی را ضایع کرده باشیم ولی در حال حاضر فراموش کردیم و اصلا یادمان نباشد، یا جایی از کسی حقی ضایع کردیم و اصلا نفهمیدیم، چطور باید این حقوق رو ادا کنیم که در وادی حق الناس گرفتار نشویم؟
➖🔸🔅➖🔸🔅➖🔸🔅➖🔸🔅➖🔅
✅پاسخ:
خدا که فراموش نکرده، درسته؟
در علم خدا ثبت و ضبط هست، درسته؟
پس هر ازچندگاهی اعمال صالح انجام بدهید، و به خدا عرضه بدارید خدایا! اینکار به نیابت از کسانیکه که به گردن من حق دارند اما من نمیشناسمشون یا یادم رفته یا اصلا متوجه نشدم
ولی در علم تو ثبت و ضبط شده و من بدهکار اونها هستم
🔰مثلا:
یک صفحه قرآن بخوانید
یک سلام به امام حسین علیه السلام بدهید
دو رکعت نماز مستحبی بخوانید و هدیه به معصومین کنید
یک فقیر اطعام کنیدوپول صدقه بدهید
چندتا صلوات بفرستید
زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شدید، یک زیارتنامه به نیابت از اونها بخوانید
زیارت اهل قبور بروید
در صورت پدر و مادر لبخند بزنید و ثواب رو اهدا کنید
و.....
هزاران هزار کار دیگه که ثواب داره
💠رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: کلُّ مَعروفٍ صَدَقه
تمام کارهای خوبی که مصداق معروف هست، صدقه است
پس هر کاری که مصداق کار خوب هست و ثواب داره، میتونیم به دیگران اهدا کنیم
⚠️البته واجبات خودمون رو نه
پس یک حساب جاریه باز کنید، و هر چند وقت یک بار شارژش کنید.
اگر روزانه باشه که خیلی بهتره
مثلا با خودتون قرار بگذارید روزانه یک کار برای این حساب انجام بدهید
برای تمام کسانیکه به گردن شما حق دارند، خصوصا اینهایی که نمیشناسید و دسترسی ندارید
🤝 بیایید با هم این قرار رو بگذاریم و
از امروز شروع کنیم
بسم الله...
@maktabn
قال علی علیه السلام:
کن لما لاترجو ارجی منک لما ترجو.
☆☆☆☆☆☆
برای آنچه به آن امیدنداری، امیدوارترازچیزی باش که به آن امیدواری.
تحف العقول،۱۴۸
@maktabn
قال رسول الله صلى الله عليه و آله:
خدمة المؤمن لأخيه المؤمن درجة لا يدركُ فضْلها إلاّ بمثلها .
☆☆☆☆☆☆
خدمت كردن مؤمن به برادر مؤمنش، مقامى است كه فضيلت و ثواب آن جز با همانند آن (خدمت) به دست نمی آيد .
مستدرك الوسائل : 12/429/14524 .
@maktabn
در سالگرد حوادث آبان 98
مقایسه ای بین دو شهرک آتلانتیک و جراحی در ماهشهر👇👇👇
https://www.instagram.com/tv/CHuvob3hJWx/?igshid=1vd7e0lk8zlyl
@maktabn
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم احفظ قائدنا🤲⚘
@maktabn
🌴کلمات قصار نهج البلاغه
حکمت شماره 318
وَ قِيلَ لَهُ عليه السلام: بِأَيِّ شَيْءٍ غَلَبْتَ الْأَقْرَانَ
فَقَالَ عليهالسلام
مَا لَقِيتُ رَجُلاً إِلَّا أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِهِ.
از امام علی عليه السلام سؤال شد: به چه وسيله در ميدان نبرد بر همتايان خود غالب آمدى؟
امام عليه السلام فرمود:
من با هيچ كس روبرو نشدم جز اينكه مرا بر ضد خود كمك كرد! ١
شريف رضى مىگويد: امام عليه السلام به اين اشاره مىكند كه هيبتش در دلها جاى گرفته بود و مبارزان، مقهور هيبت او مىشدند (و از پاى درمىآمدند).
(قَالَالرَّضِيُ: يُومِىءُ بِذلِكَ إلى تَمَكُّنِ هَيْبَتِهِ فِي الْقُلُوبِ)
شرح و تفسير
رمز پيروزى امام عليه السلام
مىدانيم امام عليه السلام در تمام نبردها با دشمنان خود. پيروز شد و همين امر سبب گرديد كه «بعضى از آن حضرت سؤال كردند: چه چيزى سبب پيروزى شما بر همتايان خود شد؟»؛ (وَ قِيلَ لَهُ عليه السلام بِأَيِّ شَيْءٍ غَلَبْتَ الْأَقْرَانَ).
«اَقْران» جمع «قِرْن»(بر وزن فكر) به معناى همتا و همطراز است.
امام عليه السلام در پاسخ، به يك نكتۀ روانى مهم اشاره كرد و فرمود:«من با هيچكس روبرو نشدم مگر اينكه مرا بر ضد خود كمك كرد!»؛ (فَقال عليه السلام: مَا لَقِيتُ رَجُلاً إِلَّا أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِهِ) .
سيّد رضى رحمه الله آن را چنين تفسير مىكند كه امام عليه السلام به اين اشاره دارد كه هيبتش آنچنان در دلها جاى گرفته بود كه مبارزان، مقهور هيبت او مىشدند (و از پاى درمىآمدند).
(قَالَ الرَّضِيُ: يُومِىءُ بِذلِكَ إلى تَمَكُّنِ هَيْبَتِهِ فِي الْقُلُوبِ) .
بدون شك يكى از مهمترين عوامل پيروزى و شكست، مسئلۀ قدرت روحيه و ضعف آن است. لشكرى كه خود را غالب و پيروز مىداند و داراى روحيهاى بالاست به يقين بر دشمن غلبه مىكند و هرگاه گرفتار ضعف و شكست روحى گردد غالباً گرفتار شكست مىشود، هرچند از نظر عِدّه و عُدّه بر دشمن فزونى داشته باشد. تمام عرب آوازۀ شجاعت على عليه السلام را شنيده بودند به خصوص بعد از جنگ خندق و شكست قوىترين مرد عرب «عمرو بن عبدود» اين آوازه بلندتر شد و همه جا را فرا گرفت. به همين دليل هنگامى كه قدم به ميان ميدان نبرد مىگذاشت كسانى كه در برابر آن حضرت قرار مىگرفتند از همان آغاز خود را مىباختند و همين خودباختگى ضربهاى بر قواى آنها وارد مىكرد بهگونهاى كه از مقابله با مولا ناتوان مىشدند.
در آيات قرآن نيز بهكرار به اين نكته اشاره شده كه خدا گاهى مسلمانها را بهوسيلۀ رُعبى كه در دل دشمنانشان مىافتاد يارى و چيره مىكرد. خدا در مورد پيروزى لشكر اسلام در ميدان نبرد مىفرمايد: «إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ» ؛و (به ياد آر) موقعى را كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد: من با شما هستم؛ كسانى را كه ايمان آوردهاند، ثابت قدم داريد! بهزودى در دلهاى كافران ترس و وحشت مىافكنم؛ ضربهها را بر بالاتر از گردن (بر سرهاى دشمنان) فرود آريد! و همۀ انگشتانشان را قطع كنيد!». ١
به اين ترتيب در جنگ بدر يكى از عوامل مهم پيروزى مسلمانان، رعب و وحشتى بود كه خدا از آنها در دل دشمن افكنده بود.
در مورد يهود بنى قريظه كه به يارى مشركان در جنگ احزاب برخاسته بودند و پس از شكست احزاب، لشكر اسلام به سراغ آنها رفت، مىفرمايد: «وَ أَنْزَلَ الَّذِينَ ظاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ صَياصِيهِمْ وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَ تَأْسِرُونَ فَرِيقاً» ؛و خدا گروهى از اهل كتاب (يهود) را كه از آنان (مشركان عرب) حمايت كردند از قلعههاى محكمشان پايين كشيد و در دلهايشان رعب افكند؛(و كارشان به جايى رسيد كه) گروهى را به قتل مىرسانديد و گروهى را اسير مىكرديد!». ١
در اينجا نيز عامل رعب و وحشت به عنوان عامل تعيينكنندۀ سرنوشت جنگ ذكر شده است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله يكى از ويژگىهاى پنجگانۀ خود را اين مىشمارد:
«وَنُصِرْتُ بِالرُّعْبِ؛ خدا بهوسيلۀ ترسى كه از هيبت من در دلهاى مخالفان مىافكند مرا بر آنها پيروز مىساخت». ٢
دربارۀ قيام حضرت مهدى عليه السلام نيز از امام باقر عليه السلام نقل شده است:
«الْقائِمُ مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ حضرت مهدى عليه السلام بهوسيلۀ رعب و وحشتى كه از هيبت او به دلهاى مخالفان مىافتد از سوى خدا يارى مىشود». ٣
مرحوم مفيد در كتاب ارشاد نقل كند: هنگامى كه احزاب شكست خوردند و فرار كردند پيامبر صلى الله عليه و آله تصميم بر مبارزه با بنىقريظه گرفت چون به حمايت از احزاب برخاسته بودند و على عليه السلام را با سى نفر از طايفۀ خزرج به سوى آنها فرستاد و فرمود:
ببين آيا بنىقريظه وارد قلعههاى خود شدهاند يا نه. هنگامى كه امام عليه السلام نزديك ديوار بلند قلعۀ آنها رسيد شنيد آنها (به مسلمانان) ناسزا مىگويند. خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله برگشت و ماجرا را گزارش داد. پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:
آنها را رها كن، خدا بهزودى ما را بر آنها غالب مىكند. كسى كه تو را بر عمرو بن عبدود پيروز كرد تنهايت نخواهد گذاشت. بايِست تا لشكر اسلام گرد تو جمع شوند و بشارت باد بر تو به پيروزى از سوى خداوند.
«فَإنَّ اللّهَ تَعالى قَدْ نَصَرَني بِالرُّعْبِ مِنْ بَيْنِ يَدِي مَسيرَةَ شَهْرٍ؛ زيرا خداوند مرا از طريق رعب (در دل دشمنان) با فاصلۀ يك ماه پيروز كرده است». (اشاره به اينكه هنگامى كه خبر حملۀ ما را بشنوند و ميان ما و آنها يك ماه راه باشد مرعوب شده و روحيۀ خود را از دست مىدهند). در ادامۀ حديث آمده است كه سرانجام لشكر اسلام از همين طريق پيروز شد.
@maktabn