eitaa logo
مکتب البکاءلسیده الرقیه سلام الله علیهاکاشان
123 دنبال‌کننده
338 عکس
23 ویدیو
25 فایل
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
شهادت امام سجاد علیه السلام سید بن طاووس از امام صادق(علیه السلام) روایت می کند که فرمود: زین العابدین(علیه السلام) چهل سال بر پدرش گریه کرد، روز را روزه می گرفت و شب عبادت می کرد. هنگام افطار، چون غلامش آب و غذایش را می آورد و جلو حضرت می گذاشت، می گفت: مولای من، میل کن! می فرمود: پسر پیامبر گرسنه و تشنه شهید شد. پیوسته این را تکرار می کرد و می گریست تا آنکه غذا از اشک او تر می شد و آب به اشک آمیخته می گشت. پیوسته چنین بود تا از دنیا رفت. ابن قولویه با سند خویش روایت می کند: یکی از خادمان امام زین العابدین(علیه السلام) آن حضرت را در زیر سایه بانی درحال سجده دید که می گریست. گفت: مولای من ای علی بن حسین! آیا وقت آن نشده که اندوهت پایان پذیرد؟ حضرت سر بلند کرد و فرمود: وای بر تو! یعقوب در کمتر از چیزی که برایم پیش آمده، به درگاه خدا نالید و گفت: «افسوس بر یوسف!»، با اینکه او یک پسر گم کرده بود. ولی من دیدم که پدرم و گروهی از خاندانم را پیش من سر بریدند. مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
روضه حضرت امّ البَنینْ سلام الله علیها ...وَ بَرِئْتُ إلَى اللّهِ عز و جل مِنْ أعْدائِكُمْ ، وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطّاغُوت وَ الشَّياطين ، وَ حِزْبِهِمُ الظّالِمينَ... وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
◼️ وقتی که امام زين العابدين علیه‌السلام با شنیدن روضه اسارت آل الله، سر به دیوار کوبیده و خون از سر مبارکشان جاری می‌شود... روایتی نقل شده است: روزی خوراک و نوشیدنی نزد امام سجاد «صلوات الله علیه» نهادند، گرسنگی و تشنگی پدرش امام حسین علیه‌السلام در صحرای کربلا به یادش آمد و اشک گلویش را بست و سخت گریست تا جامه هایش از گریه و اشک بر پدرش خیس شد. دستور داد تا خوراک را از نزد او ببرند. 🩸 مردی یهودی وارد شد و سلام کرد و دست إمام علیه‌السلام را گرفت و شهادتین گفت و به امامت به إمام سجاد علیه‌السلام اقرار نمود. حضرت فرمودند: برای چه از دین خود و نیاکانت دست کشیدی؟ گفت: خوابی دیدم. فرمودند: چه خوابی دیدی؟ 🩸آن مرد یهودی گفت: خواب دیدم از خانه برای دیدار برادری بیرون شدم و راه را گم کردم و بیچاره شدم. در این فکر بودم که پشت سرم ناله و گریه و آواز تکبیر و تهلیل بلند شد. وقتی نگریستم لشکری بود و پرچم ها و سرها بالای نیزه و پشت سرشان شترهای لاغر که بر آن‌ها زنان غارت زده و کودکان دست بسته سوار بودند. میان آن ها جوانی بر شتر تنومندی در نهایت رنج و سختی، دست و سرش با غل آهنی بسته و از پاهایش خون می‌ریخت و اشکش بر گونه روان بود. گویا شما بودید و همه زن ها و کودکان عزادار بودند و وامحمّداه! واعلیاه!… می‌گفتند. 🩸در این میان که کاروان در راه بود ناگاه گنبدی در سینه بیابان عیان شد، چون خورشید درخشان جلوی قافله سه بانو بودند. تا گنبد را دیدند خود را به زمین انداختند و خاک بر سر ریختند و سیلی بر رخ زدند و فریاد زدند: «واحسناه! واحسیناه!…» 🩸مردی کوسه و کبود چشم به آن ها رسید و آن ها را زد و به زور سوار کرد و دیدم که خون از زیر سرپوش یکی از زنان که به گمانم بزرگتر آن ها بود از شدت غم روان شد. ای آقا! جلوی سرها سری نورانی بود که بر پرتو خورشید و ماه چیره بود و چون بدان گنبد درخشان رسیدند مردی که آن سر را می‌برد، ایستاد. یارانش او را نهیب زدند و سر را از او گرفتند و گفتند: ای مرد پَست! تو از بردنش ناتوانی. گفت:کسی نبود که در بردنش کمک کند و سر را از آن گرفتند و به دیگری دادند و تا سی تن آن را دست به دست کردند و همه میخکوب شدند و همه واماندند و کمکی نیافتند. به امیر قوم گزارش دادند از اسب پیاده شد و چادری زدند بلندتر از سی ذراع و او در میان آن نشست و دیگران در گرد او. 🩸آن زنان وکودکان را بی فرش و بستر روی زمین ریختند و خورشید روی آنها را می‌سوزاند و نیزه ها که سرها برآن بود به عمد در برابر آنها گذاشتند تا آنها را دلشکسته کنند و بیشتر دل آنها را بسوزانند و جگر آن ها را پاره کنند. 🩸ترسا(آن مرد یهودی) گفت: ای آقا! من سخت بی تاب شدم و سیلی بر چهره زدم و از غم و اندوه، جامه های کهنه را دریدم و در نزدیک زن ها و کودکان با دلی شکسته و چشمی گریان نشستم و ناگاه نیزه‌ای که سر شریف بر آن بود، به سوی گنبد درخشان برگشت و با زبانی رسا گفت: پدرجان! ای امیرمؤمنان! بر تو سخت است آنچه به ما رسید از کشتن و سر بریدن… 🩸من با خود گفتم: صاحب این سر نزد خدا مقامی بزرگ دارد و دلم به دوستی او مایل شد. در این میان که با خود اندیشه داشتم و خود را در میان کفر و اسلام مخیر می‌دیدم، ناگهان شیون زنان بلند شد و روی پا ایستادند و چشم به آن گنبد درخشان دوختند. من هم روی پا بلند شدم و نگریستم دیدم زنانی از آن گنبد فرود آمدند که در آن ها خانمی پر از هیبت و نور است و جامه ای خون آلود به دست دارد و مو پریشان وگریبان دریده است دامن می‌کشد و سیلی بر رخ می زند، به انبیاء و پدرش رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم و امیرالمؤمنین علیه السلام با دلی داغدار، استغاثه دارد و داد می زند: «واولداه! واحبیب قلباه!…». 🩸ای آقا! چون آن بانو به سرها و کودک‌ها نزدیک شد، افتاد و بی هوش شد وپس از مدتی به هوش آمد و با چشمانش بدان سراشاره کرد وسر با نیزه خم شد و در دامنش افتاد و او سر را گرفت و به سینه چسباند و بوسید وگفت: پسر جانم! تو را مثل جد و پدرت نشناختند و کشتند. ای وای آب را به رویت بستند…ای پسرم! چه کسی سینۀ تو را خُرد کرد؟ ای اباعبدالله! چه کسی عیالت را اسیر و اموالت را غارت کرد؟چه کسی تو را و پسرانت را سر برید؟ چه دلیرند بر هتک حرمت خدا و رسول خدا! 🩸راوی گفت: در همین حین که این قضیه را برای امام سجاد علیه السلام نقل میکردم، قامَ عَلی طولهِ و نَطحَ جِدارَ البیت بِوَجههِ فکَسرَ أَنفُه و شَجَّ رأسُه و سالَ دَمُهُ عَلی صَدره و خَرَّ مغشیّاً علیه مِن شِدّةِ الحُزن والبکاء ▪️امام سجاد علیه السلام تمام قامت برخاست و سر به دیوار اتاق کوبید و بینی مبارکش شکست و خون از بینی و سرش به سینه اش سرازیر شد و از شدت اندوه افتاده و بی هوش شد. 📚دارالسلام،محدث نوری، ج٢ ص١٧٠
اقامه عزای ماه صفرالحزن اقامه عزای شهادت حضرت رقیه بنت الحسین وامام حسن مجتبی علیهم السلام 26مردادماه ،دهه اول ماه صفر بمدت ده شب،آستان مقدس نوادگان امام هادی علیهم السلام هیات محمدی زیارت گلچقانه مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
﷽ وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
دربارة فضیلت این امر، روایت شده که یک درهم خرج کردن در راه حج، از یک میلیون درهم در غیر آن بالاتر است و یک درهم که به امام(علیه السلام) برسد، مانند خرج کردن یک میلیون درهم در [راه] حج است.8 در روایات اهل بیت(علیهم السلام) منظور از این آیة: الذین یصلون ما أمر الله به أن یوصل؛9 کسانی که آنچه را خداوند به پیوستنش دستور داده، می پیوندند. صلة امام در هر سال شمرده شده است کم باشد یا فراوان. ائمة اطهار(علیهم السلام) حکمت انجام این صلة مبارک را تزکیة شخص پرداخت کننده و تعالی بیان کرده اند و چنان چه شخصی گمان کند که امام(علیه السلام) به آنچه او می پردازد، نیاز دارد، به حیطة کفر وارد شده زیرا مردم نیازمند پذیرش صلة خویش از جانب امام(علیه السلام) هستند و نه بالعکس.10 حضرت صاحب الامر(علیه السلام) با دست خط مبارک خویش برای نائب اول خویش ـ محمد بن عثمان عمری ـ مرقوم فرمودند: ... اما اموال شما را نمی پذیرم مگر برای این که شما پاکیزه شوید. پس هر که می خواهد صله کند و هر که می خواهد قطع نماید که آنچه خداوند به ما عطا نموده بهتر از آن چیزی است که به شما داده است. https://eitaa.com/maktabolbokakashan 8. کلینی، فروع کافی، ج4، ص260، ح31. 9. سورة رعد (13)، آیة 21. 10. همان.
اقامه عزای ماه صفرالحزن اقامه عزای شهادت حضرت رقیه بنت الحسین وامام حسن مجتبی علیهم السلام 26مردادماه ،دهه اول ماه صفر بمدت ده شب،آستان مقدس نوادگان امام هادی علیهم السلام هیات محمدی زیارت گلچقانه مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
﷽ وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
4_5985323031927456295.mp3
7.75M
بلي شايسته است در اينجا ذكر كنيم را كه شيخ و سيد در اعمال عصر روز جمعه آنرا ذكر نموده اند و سيّد فرموده كه اين صلوات مَرْوِيّ از مولاي ما حضرت مهديّ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و تعقيب عصر روز جمعه را بجهت عذري پس ترك مكن اين صلوات را بجهت امري كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن پس سند آنرا با نسخه صلوات نقل كرده، لكن شيخ در مصباح فرموده كه اين صلوات مرويّ از حضرت صاحب الزّمان (عليه السلام) است كه بيرون آمده بسوي ابوالحسن ضَرّاب اصفهاني به مكّه مفاتیح الجنان
﷽ وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ . اعزه ارجمند و همراهان گرامی سلام علیکم؛ تقدیر وتشکر ازتمامی شما بزرگواران که در راستای تبلیغ و إحیاء امر علیهم السلام و ترویج و تعظیم شعائر حسینی علیه السلام ما را یاری نمودید ”اللهم العن قاتلی فاطمةالزهراء و عـجل فـی فـرج منتقـمــها” مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
روضه حضرت امّ البَنینْ سلام الله علیها ...وَ بَرِئْتُ إلَى اللّهِ عز و جل مِنْ أعْدائِكُمْ ، وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطّاغُوت وَ الشَّياطين ، وَ حِزْبِهِمُ الظّالِمينَ... وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
حضرت محسن علیه السلام در منابع تاریخی (۴۳) شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ✅ اهمیت اهتمام به فاطمیه 〰〰〰〰〰〰▪️▪️▪️ فقال المفضل للصادق (عليه السلام): يا مولاي! ما في الدموع من ثواب؟ قال: ما لا يحصى، إذا كان من محقّ. فبكى المفضل طويلا و يقول: يا بن رسول اللّه! إن يومكم في القصاص لأعظم من يوم محنتكم. فقال له الصادق (عليه السلام): و لا كيوم محنتنا بكربلاء و إن كان يوم السقيفة و إحراق النار على باب أمير المؤمنين و الحسن و فاطمة و الحسين و زينب و أم كلثوم (عليهم السلام) و فضه و قتل محسن بالرفسة أعظم و أدهى و أمرّ، لأنه أصل يوم العذاب. قال المفضل: يا مولاي أسأل؟ قال: سل يا مفضل. قال: يا مولاي! ما تقول في قوله تعالى:«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»؟ قال:يا مفضل! تقول العامة أنها في كل جنين من أولاد الناس قتل مظلوما؟ قال: نعم يا مولاي، هكذا يقول أكثرهم. قال الصادق (عليه السلام): ويلهم! من أين لهم هذا؟ و الآية في الكتاب خاصة لنا و فينا، و هو قوله- تقدّس اسمه-: «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» ، و الموؤدة إنما هو المحسن، لأنه منا و فينا؛ قال اللّه تعالى: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‌» ، و المؤودة إنما هو اسم من المودّة، فمن أين إلى كل جنين من أولاد الناس، و هل في المودّة و القربى غيرنا؟ 🔸 مفضل به امام صادق علیه السلام عرض کرد:ای مولای من در اشک ریختن چقدر ثواب نهفته است؟... امام علیه السلام فرمود: قابل شمارش نیست اگر سزاوار باشد ... سپس مفضل گریه بسیار زیادی کرد و میگفت : یابن رسول الله همانا روز شما در قصاص (هجوم به خانه وحی) بزرگتر و سخت تر بود یا در روز سختتان در کربلا ؟... امام علیه السلام فرمودند :هیچ روزی مانند مصیبت کربلا که بر ما وارد شد نیست ، هر چند روز سقیفه و درب خانه امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و حضرت ام کلثوم و فضه و قتل   با بزرگتر و سخت تر و تلخ تر بود چرا که آن بود . مفضل گفت : سوالی دارم! امام علیه السلام فرمود : بپرس مفضل گفت : یا مولای من چه میفرمایید درباره قول حق تعالی : «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» امام علیه السلام فرمود: ای مفضل عامه میگویند این در خصوص کل جنین ها هست که مظلومانه کشته شدند ؟ مفضل گفت : بله مولای من اکثر آنها این طوری میگویند. امام علیه السلام فرمود :وای بر آنها چطوری برای خود آیه را تفسیر کردند ؟ و آیه در کتاب به طور خاص برای ما و در حق ماست و آن قول حق تعالی «وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» و موؤدة همانا حضرت محسن علیه السلام است چرا که ایشان از ما هستند الله تعالی فرمود : "قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‌" و مؤودة همانا اسم از مودة هست چطور برای کل جنین ها است ؟ و آیا مودة جز برای غیر از ما است ؟ 📗📔 نام کتاب : الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع)  جلد : 11  صفحه : 263 🌐 https://bit.ly/2NcMcSP 📗📔الهداية الكبرى  ج : 1  ص: 418 🌐https://bit.ly/36xtFrJ ____________ ⭕️ پیام این روایت:: حوادث حمله به خانه وحی و شهادت حضرت محسن و حضرت زهرا سلام الله عليهما و...، چون ریشه و اساس اند از عاشورا تلخ تر است. فاطمیه در حكم "مقدسات شیعه" است. محسنیه از مقدسات شیعه است. احیای شعائر فاطمی از احیای شعائر حسینی کمتر نیست. یک دلیلش ریشه و اساس بودن است و دلیل دیگرش آن است که امام صادق در روایتی چشمی را که به هنگام یاد کردن این حوادث حوادث نگرید نفرین کرده است. این در حالی است که در باره عاشورا ، اصل تشویق را به کار می برند نه نفرین را. یعنی برای شعائر حسینی تشویق به گریه می‌شود ولی برای شعایر فاطمی از نفرین استفاده کرده اند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🖤در تعظیم شعائر فاطمی بکوشیم!
آجرک الله یا بقیت الله حضرت محسن سلام الله علیه در قرآن مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
﷽ وَ فِي عُيُونِ اَلْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ اَلْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ اَلْهَرَوِيِّ عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .
فَلۡيَنظُرِ ٱلۡإِنسَٰنُ إِلَىٰ طَعَامِهِۦٓ  24عبس پس انسان باید به خوراک خود بنگرد درتفسیرشریف برهان از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل میکند...أَبّٗ مرتع و چراگاه است واین سخن خداوند عزوجل:<《وَفَٰكِهَةٗ وَأَبّٗا》نشان دهنده اهمیتی است که خداوند عزوجل برای انسان ها و تغذیه و آفرینش آنها قائل است و همچنین گویا اهمیتی است که برای دام های آنها و آنچه بوسیله آن زنده می مانند و قوت می گیرند،قائل می باشد. ارشادص107
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا