eitaa logo
مکتب البکاءلسیده الرقیه سلام الله علیهاکاشان
122 دنبال‌کننده
338 عکس
23 ویدیو
25 فایل
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة
مشاهده در ایتا
دانلود
»ضوء ابن على« از مردى از اهل فارس که نامش را برده نقل مى کند که: به سامرا آمدم و در خانه امام حسن عسکرى(علیه السلام) ملازم شدم. حضرت مرا طلبید، من وارد شدم و سلام کردم. فرمود: براى چه آمده اى؟ عرض کردم: براى اشتیاقى که به خدمت شما داشتم. فرمود: پس دربان ما باش. من همراه خادمان، در خانه حضرت بودم، گاهى مى رفتم هر چه احتیاج داشتند از بازار مى خریدم و زمانى که در خانه، مردها بودند، بدون اجازه وارد مى شدم. روزى [بدون اجازه] بر حضرت وارد شدم و او در اتاق مردها بود. ناگاه در اتاق حرکت و صدایى شنیدم، پس فریاد زد: بایست. حرکت مکن! من جرأت درآمدن و بیرون رفتن نداشتم، پس کنیزکى که چیز سر پوشیده اى همراه داشت از نزد من گذشت. آنگاه مرا صدا زد که درآى، من وارد شدم و کنیز را هم صدا زد. کنیز نزد حضرت بازگشت. حضرت به او فرمود: از آنچه همراه دارى روپوش بردار. کنیز از روى کودکى سفید و نیکوروى پرده برداشت و خود حضرت روى شکم کودک را باز کرد، دیدم موى سبز که به سیاهى آمیخته بود از زیر گلو تا نافش روئیده است. پس فرمود: این است صاحب شما و به کنیز امر فرمود که او را ببرد... محمدبن یعقوب کلینى، اصول کافى، ترجمه سید جواد مصطفوى، ج2، ص119.
مرحوم آیت الله سید محمد باقر مجتهد سیستانی، پدر آیت الله العظمی حاج سید علی سیستانی، دامت برکاته، در مشهد مقدّس، برای آن که به محضر امام زمان (عجل الله فرجه) شرفیاب شود، ختم زیارت عاشورا را چهل جمعه، هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می کند. ایشان می فرمود: «در یکی از جمعه های آخر، ناگهان، شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه ای نزدیک به آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، می تابید. حال عجیبی به من دست داد و از جای برخاستم و به دنبال آن نور، به در آن خانه رفتم. خانه کوچک و فقیرانه ای بود که از درون آن، نور عجیبی می تابید. در زدم. وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم که حضرت ولی عصر امام زمان (عجل الله فرجه)، در یکی از اتاق های آن خانه، تشریف دارند و در آن اتاق، جنازه ای را مشاهده کردم که پارچه ای سفید روی آن کشیده بودند. وقتی که من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم، حضرت، به من فرمودند: «چرا این گونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من به دنبال شما بیایم.» بعد فرمود: «این، است که در دوره بی حجابی (دوران رضا خان پهلوی ملعون)، هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا او را ببیند!»[1] پی نوشت [1] شيفتگان حضرت مهدى(عجل الله فرجه)، ج 3، ص 158. و نيز ر. ك: عنايات حضرت مهدى(عجل الله فرجه) ...، ص 361- 370.
حضرت مسیح علیه السلام هر زنی خود راخوشبو کند وبیرون رود تا بویش به مشام دیگران رسد زنا کار است و هرچشمی او را نگرد زنا کاراست..
📌 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام میفرمایند: ای مردم! خوشا بر کسی که در خانه‌اش بماند، خوراکش را بخورد، به طاعت پروردگارش بپردازد، بر گناهانش بگرید، و به خود مشغول باشد، و مردم از او در آسایش باشند، و آزار نبینند. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۷۴
  🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 «عَنْ سَدِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ يَا سَدِيرُ الْزَمْ‌ بَيْتَكَ‌ وَ كُنْ حِلْساً مِنْ‌ أَحْلَاسِهِ‌ وَ اسْكُنْ مَا سَكَنَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ فَإِذَا بَلَغَكَ أَنَّ السُّفْيَانِيَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ إِلَيْنَا وَ لَوْ عَلَى رِجْلِكَ» سدير از امام صادق × روايت كرده كه فرمود: اى سدير ملازم خانه‌ات باش و چون پلاسى از پلاسهاى خانه (كه روى زمين انداخته‌اند) باش (يعنى از خانه بيرون مرو) و تا شب و روز آرامش دارند تو هم آرام و ساكت باش، و چون بتو خبر رسيد كه سفيانى خروج كرده (بى‌درنگ) بسوى ما كوچ كن اگر چه پاى پياده باشى 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅علت ترس از مرگ چیست ؟ اصلا چرا باید از مرگ بترسیم ؟ 🔸 عمده‌ترین عوامل ترس و نگرانی غیرطبیعی از مرگ عبارت‌اند از: 1. ناآگاهی از حقیقت مرگ: حضرت امام هادی علیه‌السلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بی‌تابی کرده و می‌گریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «‌ای بنده خدا، تو از مرگ می‌ترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمی‌شناسی»(1). اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمی‌دهد . 2. دل‌بستگی شدید به دنیا: انسانی که شیفته‌ی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهره‌مند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می¬برد، زیرا چنین می‌پندارد که مرگ پایان‌بخش تمام لذت‌ها و کامیابی‌های اوست و او را از علایق و دل‌بستگی‌هایش، برای همیشه جدا می‌سازد . حضرت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسان‌ها این انگیزه را ایجاد می‌کند که به دنیای زودگذر دل نبندند . می‌فرمایند: «أیها الناس إنما الدنیا دار مجاز ، و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است». (2) 3. ترس از حسابرسی اعمال: قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آن‌ها هرگز تمنای مرگ نمی‏کنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستاده‏اند و خداوند ظالمان را به‌خوبی می‏شناسد».دين مقدس اسلام ، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید می‌کند . 📚1. معاني الأخبار، النص، ص ۲۹۰ . 📚2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص۳۲۰ ‌‌‌ مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
▫️پرسیدند: کیست؟ جانشین شما و امام هدایت بعدی؟ فرمود: فرزندم هادی. پرسیدند: و بعد از او؟ فرمود: فرزندش حسن، سوال شد: و بعد از حسن؟ جواد الائمه به شدت گریست. فرمود: بعد از حسن، نوبت فرزند اوست؛ همان قائم بر حق و منتَظَر. گفتند: چرا قائمش می خوانند؟ فرمود: چون قیام می کند، بعد از آنکه مرده باشد یادش، در دلهای مردمان. و مرتد شوند، بیشتر آن ها که مومن بودند، روزگاری به امامت او. پرسیدند: و چرا منتَظَرش می نامند؟ فرمود: زیرا که بسیار طولانی شود ،غیبتش؛ آنقدر که چشم به راهش بمانند، مخلصان؛ و انکارش کنند، تردید کنندکان؛ و به سخره گیرند یادش را، منکران. 📚کمال الدین، جلد2، ص 378.
ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﻧﮓ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ: ﺑﺰﺍﻳﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻥ, ﻭ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻥ, ﻭ ﺑﺴﺎﺯﻳﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻳﺮﺍﻥ ﮔﺸﺘﻦ. 📚حکمت شماره۱۲۷نهج البلاغه
📆 🏠 ♦️مکتب البـــــــــکاءلسیدةالرُقَیـــــّــــــــــه سلام اللّه علیها کاشان
امام علی علیه السلام می فرمایند: دنیا گذرگاه عبور است نه جای ماندن و مردم بر آن دو دسته اند یکی آنکه خود را در دنیا می فروشد و به تباهی می‌کشاند و دیگری آنکه خود را خرید و آزاد کرد... 📚 نهج البلاغه حکمت ۱۳۳
💢پیامبر(صلی الله علیه وآله) ضمن روایتی به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود ششصد هزار جمله را در شش جمله برایت خلاصه مى‎کنم. پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: اى على 600 هزار گوسفند  مى‎خواهى یا 600 هزار دینار یا 600 هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر(ص) فرمود: [آن ] 600 هزار جمله را در شش جمله جمع (خلاصه) مى‎کنم. 1ـ هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می‎پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز؛ یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ. 2ـ هرگاه دیدی مردم سرگرم دنیایند، تو سرگرم آخرت شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ. 3ـ و هرگاه دیدی مردم به عیب‎های دیگران می‎پردازند، تو به عییب‎های خودت بپرداز؛ و إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ. 4ـ و هرگاه دیدی مردم به آراستن دنیا می‎پردازند، تو به زینت دادن آخرت بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ. 5ـ و هرگاه دیدی مردمی به زیادی عمل می‎پردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ. 6ـ و هرگاه دیدی مردم به خلق متوسل می‎شوند، تو به خالق متوسل شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ. (میزان الحکمه ج3ص2403)
ام البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری ازظلم و تعدی بنی امیه برآمدوبا اشعار جانسوز وبلیغ وعزاداری های مستمرمردم رامتوجه ظلم و بی لیاقتی حکام وقت مینمود لذا آن بانو را با عسل زهر آگین مسموم و به شهادت رساندند....
*الهی ‌بِحَقِ‌السّیدة‌ زِینَب ْ‌سَلٰام ُ‌اَللّهْ‌ عَلَیْها َّ‌عَجّل‌لِوَلیکَ‌الغَریبِ‌ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡این دعا را بخوان ... 🔻امام_صادق علیه السلام خطاب به زراره فرمودند: «يَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَكْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ: "اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي‏ نَفْسَكَ‏ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي". 🔸اى زراره اگر به آن زمان(یعنی زمان غیبت) رسيدى، این دعا را بخوان:   خدايا خودت را به من بشناسان، زيرا اگر تو خودت را به من نشناسانى، من رسولت را نشناسم. خدايا تو پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبرت را به من نشناسانى، من حجت تو را نشناسم. خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجتت را به من نشناسانى، از دينم گمراه می‌شوم.  📚 كافی،  ج۱، ص۳۳۷؛ الغيبة، نعمانی، ص۱۶۸؛ كمال الدين، ج‏۲،ص ۳۴۴؛ مکتب البکاءلسیده الرقیه سلام الله علیهاکاشان مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة https://eitaa.com/maktabolbokakashan
🌺قال الرضا علیه السلام: «مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا» - سفینة البحار 2/ ص 98 قال الرضا علیه السلام: «مَنْ کَانَ مِنَّا وَ لَمْ یُطِعِ اللهَ فَلَیْسَ مِنَّا» - سفینة البحار 2/ ص 98 امام رضا علیه السلام می فرمایند : هر کس خودش را با ما بداند و خدا را اطاعت نکند از ما نیست. هر چند زبان الکنم گویا نیست در طاقت این قطره ی دل دریا نیست سلطان سریر ارتضا فرمودند : هر کس که مطیع حق نشد از ما نیست https://eitaa.com/maktabolbokakashan
🌺إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعالَي عَلَي الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَي الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَي امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللهُ تَعَالَي يَوْمَ الْقِيَامَةِ. مهرباني خداوند تبارك و تعالي نسبت به زنان، بيش‌تر از مردان است. هيچ مردي نيست كه زني از محارم خود راشادمان سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شاد گرداند. گوينده پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم منبع الكافي نويسنده ابو جعفر محمد بن يعقوب بن اسحاق كليني (م 328 ق )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
... ▪️در سخت ترین دورانی که اختناق همه جا را فرا گرفته بود و امامان معصوم علیهم‌السلام تحت نظر بودند و به شدّت حرکات و رفتار و گفتار آن‌ها کنترل می‌شد، علیه‌ السّلام از دعا و زیارت بیشترین استفاده را برد و مسائل مهم امامت را بیان کرد و مسئله غیبت علیه السّلام را گوش‌زد نمود تا شیعیان را برای چنین دوران سخت و غم باری آماده سازد و لذا فرمود: 📜 «مُوءْمِنٌ بِسِرِّکُمْ وَ عَلَانِیَتِکُمْ وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ اَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُم؛ ایمان‌آورنده به نهان و آشکار شما و حاضر و غائب شما و اوّل و آخر شما» ▫️مراد از شاهد، امامی است که مردم او را مشاهده کنند و او مردم را مشاهده نماید و مراد از غایب، علیه السّلام است که در هستی و جامعه حضور دارد، ولی ظهور ندارد؛ یعنی او مردم را می‌بیند و می‌شناسد، امّا مردم یا او را نمی‌بینند و یا می‌بینند، ولی نمی‌شناسند. بازیارت جامعه کبیره مانوس باشیم تا کی به انتظار تو شب را سحر کنم شب تا سحر به یاد رُخَت ناله سر کنم ‌ای غائب از نظر نظری کن به حال من تا چند سیل اشک روان از بصر کنم بگذشت عمر و راه وصال تو طی نشد آیا شود که بر رخ خوبت نظر کنم؟ ...
https://eitaa.com/maktabolbokakashan 🔅 طعن توسط زیارت جامعه کبیره ▪️〰〰〰〰▪️💠 در زیارت جامعه کبیره که شناسنامه شیعه و کلام نورانی امام علیه سلام الله است داریم: 💠 و بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ الشَّيَاطِينِ وَ حِزْبِهِمُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ الْجَاحِدِينَ لِحَقِّكُمْ وَ الْمَارِقِينَ مِنْ وَلَايَتِكُمْ وَ الْغَاصِبِينَ لِإِرْثِكُم‏ الشَّاكِّينَ فِيكُمْ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْكُمْ وَ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَكُمْ وَ كُلِّ مُطَاعٍ سِوَاكُمْ وَ مِنَ الْأَئِمَّةِ الَّذِينَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ 💠 به سوي خدا از دشمنانتان بيزاري می‌جويم، و نيز بيزاری نمودم از جبت و طاغوت و شياطين و گروهشان، آن ستم كنندگان به شما، و منكران حقّتان، و خارج شدگان از ولايتتان، و غصب كنندگان ميراثتان، و شك كنندگان در حقانيتتان، و منحرف شوندگان از حضرتتان، و از هر ولیجه ای غیر از شما، و از هر اطاعت شده ای جز شما، و از رهبرانی كه مردم را به آتش دوزخ می‌خوانند. 👈 اما در منابع متعدد اهل تسنن چنین آمده که: عایشه می گفت: به خدا قسم همچون زنى که از هووى خویش نفرت دارد، از على نفرت داشتم ❌ واللّه‏ ما کان بینی و بین علیّ فی القدیم إلاّ ما یکون بین المرأة و أحمائها حال پاسخ رسول خدا صلی الله علیه و آله به این کینه: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: عادى الله من عادى علیا هرکس با علی دشمنی کند، با خداوند دشمنی کرده است. 📒صحیح الجامع الصغیر،ص735،ح3966 ط المکتب الاسلامی 📒ابن‏ کثیر، البدایة و النهایة ج 10 ص 472،مرکز البحوث و الداراسات العربیه حوادث سال 36 هجرى قمرى، مسیر علی بن أبیطالب من المدینة إلى البصرة بدلاً من الشام. 〰〰〰〰〰〰 🅾 قـــــــــــــــضاوت باشـــــــــــــــــما
طولانی ونورانی  عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام قَالَ  بَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ فِی مَسْجِدِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله إِذْ دَخَلَ أَبُوذَرٍّ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةُ الْعَابِدِ أَحَبُّ إِلَیْکَ أَمْ مَجْلِسُ الْعَالِمِ امیر المؤمنین علی علیه‌السلام فرمود که من نشسته بودم در مسجد پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم که ابوذر داخل مسجد شد.  و به رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم عرض کرد: «نزد شما (همراهی) جنازه عابد بهتر است یا مجلس عالم» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله یَا أَبَاذَرٍّ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: «اى اباذر: الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعَالِمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَلْفِ جَنَازَةٍ مِنْ جَنَازَةِ الشُّهَدَاءِ ساعتى نشستن در مجلس علم، محبوب‌تر است نزد خدای‌تعالى از (حضور در کنار) هزار جنازه از جنازه هاى شهیدان وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ  أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِیَامِ أَلْفِ لَیْلَةٍ یُصَلَّى فِی کُلِّ لَیْلَةٍ أَلْفُ رَکْعَةٍ و نشستن ساعتى در مجلس محبوب‌تر است نزد خدا از قیام هزار شب که کسی در هر شب هزار رکعت نماز بخواند وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ  أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ و نشستن ساعتى در مجلس   محبوب‌تر است نزد خدا از هزار جهاد (در کنار رسول خدا) وَ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ و خواندن کل قرآن قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ  مُذَاکَرَةُ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ ابوذر عرض کرد: «یا رسول اللَّه مذاکره علم بهتر است از خواندن همه قرآن؟!» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا أَبَاذَرٍّ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ کُلِّهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ مَرَّة رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: اى ابوذر نشستن ساعتى در مجلس به‌خدا از خواندن دوازده هزار بار کلّ قرآن بهتر است. عَلَیْکُمْ بِمُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَعْرِفُونَ الْحَلَالَ مِنَ الْحَرَامِ ملازم باشید به‌ حضور در مجلس براى آن‌که به علم می‌دانید حلال را از حرام. وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ لِیَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ یَسْتَمِعُ أَوْ یَکْتُبُ مَدِینَةً فِی الْجَنَّةِ و هر که از خانه خود بیرون آید که بابى از را طلب کند؛ بنویسد خداى تعالى براى او، به‌ هر قدمى ثواب پیغمبرى از پیغمبران و بدهد او را به‌هر حرفى که می‌شنود یا می‌نویسد شهرى در بهشت......
مکتب البکاءلسیده الرقیه سلام الله علیهاکاشان
#بقصد_فرج_وسلامتی_امام_عصر_عجل_الله_فرجه_الشریف_صلوات طولانی ونورانی #مجلس_علم  عَنْ عَلِیِّ بْنِ
وَ طَالِبُ الْعِلْمِ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ الْمَلَائِکَةُ وَ أَحَبَّهُ النَّبِیُّونَ و خداى تعالى طالب علم را دوست‌دارد و دوست دارند او را فرشتگان و دوست دارند او را پیغمبران. وَ لَا یُحِبُّ الْعِلْمَ إِلَّا السَّعِیدُ وَ طُوبَى لِطَالِبِ الْعِلْمِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ و دوست ندارد علم را مگر نیکبخت و خوشا به حال طالب علم در روز قیامت یَا أَبَاذَرٍّ وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِیَامٍ نَهَارُهَا وَ قِیَامٍ لَیْلُهَا اى اباذر نشستن ساعتى در مجلس علم بهتر است از عبادت یک سال که روزه باشى روزهای آن را و قیام نمائى شب‌های آن‌را وَ النَّظَرُ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ و نظر کردن بر روى عالم بهتر است از آزاد کردن هزار بنده وَ مَنْ خَرَجَ مِنْ بَیْتِهِ لِیَلْتَمِسَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ و هر که از خانه خود بیرون رود تا  بابى از علم را طلب کند؛ خدا براى او بنویسد به هر قدمى ثواب شهیدى از شهداى بدر وَ طَالِبُ الْعِلْمِ حَبِیبُ اللَّهِ و طالب علم حبیب و دوست خدا است وَ مَنْ أَحَبَّ الْعِلْمَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ و هر که دوست دارد علم را بهشت برای او واجب شود وَ یُصْبِحُ وَ یُمْسِی فِی رِضَا اللَّهِ و صبح کند و شب کند در رضاى خدا وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى یَشْرَبَ مِنَ الْکَوْثَرِ وَ یَأْکُلَ مِنْ ثَمَرَةِ الْجَنَّةِ و بیرون نرود از دنیا تا آن‌که بیاشامد از آب کوثر و بخورد از میوه بهشت وَ لَا یَأْکُلُ الدُّودُ جَسَدَهُ و نخورد کرم بدن او را وَ یَکُونُ فِی الْجَنَّةِ رَفِیقَ الْخَضِرِ ع و در بهشت رفیق حضرت خضر علیه‌السّلام باشد وَ هَذَا کُلُّهُ تَحْتَ هَذِهِ الْآیَةِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى و جمیع این مطالب در تحت این آیه است : یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات    (سوره مجادله/آیه11) خداى تعالى مؤمنین را به یک درجه، و داده شدگان را به چند درجه برترى داده . منابع جامع الأخبار(للشعیری)؛ صفحه 37 نوادرالأخبار (للفیض) / النص صفحه 21 بحارالأنوار (ط - بیروت) جلد  1 صفحه 203 مستدرک‌الوسائل جلد 5 صفحه 396