eitaa logo
مکتب الزهرا(س)تویسرکان
133 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
3هزار ویدیو
19 فایل
هیئت فرهنگی مذهبی مکتب الزهرا(س)مسجد حضرت خلیل الرحمن(ع)تویسرکان بانظرات،انتقادات و پیشنهادات خود، ما را در راه خدمت هر چه بیشتر و بهتر به مسیر قرآن و اهل بیت(ع)یاری کنید.التماس دعای فرج پایگاه اینترنتی : maktabozahratoy.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد: ۱. ابتدا از وضعیّت موجود، تصویرسازیِ منفی می‌کنند و آن‌گاه آیت‌الله خامنه‌ای را در صورت‌بندی آن، "سهیم" می‌کنند! در واقع، در پیِ "شریک جُرم" و "سپر دفاعی" هستند تا خودشان در حاشیۀ امن قرار بگیرند! ۲. آیت‌الله خامنه‌ای که همواره تصریح کرده بنای "دخالت در امور اجرایی" را ندارد! در عمل نیز "میدان" را برای کنشگریِ خوب یا بد همۀ دولت‌ها گشوده و "مجال" داده سیاست‌های‌شان به اجرا درآید! حال چرا سیاست‌ها و عملکرد خود را به آیت‌الله خامنه‌ای نسبت می‌دهید؟! ۳. آیا در طول دهه‌های گذشته، به "هشدارها و نصایحِ متعدّد آیت‌الله خامنه‌ای"، گوش سپردید و عمل کردید که اکنون او را متهم می‌شمارید؟! مگر آیت‌الله خامنه‌ای، با "سیاست تعدیل اقتصادی"، "به‌کارگیری تکنوکرات‌ها"، "اشرافی‌گریِ دولتی"، "ترجیح رشد اقتصادی بر عدالت"، "ول‌بودنِ فضای مجازی"، "شرطی‌کردن اقتصاد به برجام" و ... مخالفت نکرد؟ به اندازه‌ای که به نظرات او اعتنا کردید، وضعیّت موجود را به ایشان نسبت بدهید! ۴. فراموش نکرده‌ایم که هاشمی‌رفسنجانی به خاتمی گفته بود: به توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای فقط گوش بده و در ظاهر، تأیید کن و وعدۀ عمل بده، امّا در مقام عمل، "نظر خودت" را اجرایی کن! شما این اندازه تقیّد و تعهّد به ولیّ‌فقیه داشتید! @maktabozahratoy_ir
🔻بی‌حجابی؛ حلقه‌ای از زنجیرۀ هویّت‌زدایی 🖋 مهدی جمشیدی ۱. جریان غیرانقلابی، آگاهانه و عامدانه می‌خواهد حاکمیّت را به «عقب‌نشینی تدریجی از رویکردهای دینی» وادارد. دربارۀ جریان سکولار و غیرانقلابی، فرض منطقی من آن است که این جریان، معتقد به حضور اجتماعی و حیات ساختاریِ دین نیست و می‌کوشد به هر بهانه‌ای از جامعه و حاکمیّت، «دین‌زدایی» کند. نخستین استدلال‌ها در این باره در دورۀ پساانقلاب، از طرف مهدی بازرگان ارائه شد و سپس عبدالکریم سروش، استدلال‌های دیگری را افزود و سکولاریسم را تئوریزه کرد. این روند، همچنان ادامه دارد؛ چنان‌که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش، با تعبیر «هویّت‌زدایی» و «ایدئولوژی‌زدایی» از آن یاد کرد. ۲. چرا یا باید تساهل بورزیم و از این حرام اجتماعی، جلوگیری نکنیم و یا باید رفتار غیراخلاقی و نابجا و مبتنی بر نفرّت‌پراکنی داشته باشیم؟ این دوگانه، ساختۀ کیست؟ آیا راه‌های میانۀ وجود ندارد؟ یا باید سکوت کرد و یا باید تعدّی؟ مگر در موارد دیگر که قانون به اجرا نهاده می‌شود، اهانت و تحقیر و خطایی صورت می‌گیرد که در اینجا حکم کنیم اجرای قانون، تلازم قهری و قطعی با تندی و غلظت و خشونت دارد؟ من معتقد به تقدّم و اصالت «مواجهۀ حقوقی و قانونی» نیستم، بلکه «مواجهۀ شناختی و گفتمانی» را ترجیح می‌دهم. در عین حال، معتقدم که بخشی از بی‌حجاب‌ها، «لجوج» و «بیماردل» هستند و با نصحیت زبانی و دعوت فرهنگی و فضاسازی اجتماعی، حقّ را برنمی‌گزینند. دربارۀ این اقلّیّت معارض، باید «سازوکار سخت و حقوقی» را انتخاب کرد و مسیر «الزام» را در پیش گرفت. بسیاری از بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها با همین تذکّرهای مردمی و خودجوش، متنبّه می‌شوند و دست‌کم در آن موقعیّت، وضع پوشش خود را تغییر می‌دهند، امّا عدّۀ اندکی نیز هستند که خصومت و عناد دارند. برای اینان باید تمهید خاصی در نظر گرفت؛ وگرنه جامعه را از لحاظ حس جنسی و تمایل به هنجارشکنی، تهییج و ترغیب می‌کنند و اینان روزانه خود را بازتولید می‌نمایند. ۳. از آنجا که مواجهۀ حقوقی و قانونی را «در حاشیه» و «تنها معطوف به اندکی از بی‌حجاب‌ها» می‌دانم، «چالش» و «تنش» را نیز ناچیز و محدود تصوّر می‌کنم و بر این باور نیستم که در اثر به‌کاربستن این منطق، تلاطم و شکاف اجتماعی ایجاد خواهد شد. آری، در پاره‌ای موارد، «اجرای احکام دینی» با «امتناع اجتماعی» روبرو می‌شود و میان «ایدئولوژی» و «واقعیّت»، تزاحم رخ می‌دهد که در این حال باید جانب «مصلحت» را گرفت و حکم مهم‌تر را برگزید، امّا سخن من در این یادداشت آن بود که «واقعیّت اجتماعی» از امتناع و انسداد سخن نمی‌گوید و چالش و تنگنایی در میان نیست. می‌توان با تدبیر حکیمانه و هوشمندانه، «تحوّل فرهنگی» در سبک پوشش ایجاد کرد و مجال نداد که جامعه بیش از این در مرداب برهنگی و ولنگاری فرو برود. پیامدهایی که جریان غیرانقلابی از آن سخن می‌گوید، همگی برساخته و جعلی هستند یا بسیار مبالغه‌آمیز؛ می‌خواهند هم جامعه را تحریک به «مقاومت» و «بازدارندگی» کنند و هم حاکمیّت را دچار «انفعال» و «وادادگی». این در حالی است که ترکیب «قاطعیّت» و «عقلانیّت»، گره‌گشای معضل دیرینۀ حجاب است. جالب این‌که در همان ماه‌های نخست پیروزی انقلاب نیز همین استدلال در برابر تصمیم امام خمینی مطرح شد امّا ایشان آن را نپذیرفت: «روزی که امام مسئلۀ حجاب را مطرح کردند – یک الزام که زن‌ها در محیط اجتماعی باید حجاب داشته باشند- خیلی‌ها مخالف بودند، حتّی افراد نزدیک به خود امام. یکی از نزدیکان امام، آن روز آمد پیش من. می‌گفت که آقا! این چه حرفی است که آقا دارند می‌زنند؟ این چه حرفی است که امام دارند می‌زنند؟ و شماها مثلاً بروید به امام بگویید منصرف بشوند، که البتّه عقیدۀ ‌خود ما هم عقیدۀ امام بود؛ یعنی خیلی‌ها مخالف بودند، [امّا] نظر امام این بود و به‌طور قاطع، مسئلۀ حجاب را مطرح کردند که حرف درستی هم بود.»(رهبر انقلاب، ۱۴/۳/۱۴۰۰). ۴. حجاب، تنها یکی از مرحله‌های برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاین‌رو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحله‌های دیگر نیز «عقب‌نشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّت‌زدایی از جامعۀ ایران» است. باید در پشت این به‌ظاهر جزییّات روزمرّه، آن «طرح پنهانی» را دید و فهمید که اگر این «چرخه» به حرکت درآید، «فرایند ایدئولوژی‌زدایی» را در هیچ نقطه‌ای متوقف نخواهد کرد. می‌خواهند حاکمیّت را از «اعمال قدرت»، منصرف سازند و از آن یک «قدرت پوشالی و کاغذی» بسازند که توان تدبیر جامعه را ندارد و جامعه، بی‌اعتنا به هنجارهای آن، راه خود را می‌رود. نباید از حوزۀ حکمرانی عقب نشست و زمین را به جریان غیرانقلابی سپرد تا اندوخته‌های فرهنگی جامعه را منهدم کند. @maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. با معرفی «فروشگاه فرهنگی بابُ الحَرَم» در ترویج معارف و تعظیم شعائر حسینی کمک حال باشید .. |بخشی از سود خرید شما صرف امور خیریه و فرهنگی می گردد| «بالاترین کیفیت & پایین ترین قیمت» شماره تماس و واتس آپ: 📞 09052226697 ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/babolharam_shop ✓ تلگرام ↶ https://t.me/babolharam_shop ✓اینستاگرام↶ http://instagram.com/babolharam_shop
‏‌ مثبت شدن تراز تجاری و افزایش ۳٪ صادرات غیرنفتی صادرات ۲ میلیارد دلاری به روسیه درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از مسیرهای تجاری سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه کاهش ۱۳٪ نرخ تورم کاهش نرخ بیکاری به ۸/۹ ۱/۳۵۰/۰۰۰ مسکن در حال ساخت اینا چیزایی بودکه با ‎ حواسمون ازش پرت شد! ‌ @maktabozahratoy_ir
نقد: ۱. هم "علی"، مخالف "خوارج" بود و هم "معاویه"! حال آیا علی و معاویه، به "یک نقطه" رسیده‌اند و "اشتراک" دارند؟! کیف تحکمون؟! ۲. گفتم "خوارج"، چون "محجبۀ مخالف گشت ارشاد" را در طلبِ حقّی می‌دانم که به دلیل "سطحی‌نگری"، به "پیاده‌نظام باطل" تبدیل شده است. تاریخ، سرشار است از خودی‌های "ساده" و "بازی‌خورده"! ۳. آنقدر کوته‌اندیش هستند که نمی‌دانند در جامعه، مصالح افراد "درهم‌تنیده" و "به‌یکدیگرتافته" هستند! اگر شما به دلیل "مصالح واقعی"، بر خود لازم می‌دانید که در عرصۀ عمومی، محجبه باشید، روشن است که کشف حجابِ زنان دیگر، تمام این "مصالح" را به باد می‌دهد و "مفاسد" به دنبال دارد! و این مفاسد، گریبان "خود شما" و "شوهران‌تان" و "فرزندان‌تان" را خواهد گرفت! در انتظار بازگشتِ مصائب موضع‌تان به زندگیِ شخصی خودتان باشید! ۴. معیار و ملاک تشخیص تندی و کُندی، "میانه‌نشینی" و "وسط‌گُزینی" نیست، بلکه "حقّ" است و حقّ نیز، "دین خدا" است. آن‌که حکم خدا را "تند" می‌شمارد، "منحرف" است، نه "معتدل"! آنکه بر جای خدا می‌نشیند و حکم مستقل می‌راند، توحیدش فاقدِ "ربوبیّت تشریعیِ الهی" است؛ حتّی اگر معمّم باشد. ۵. محجبه‌ای که با ارجاع به "نظر خودش"، با "حکم خدا" مخالفت می‌کند، تأمّل کند که حجابش را به چه سبب برگزیده است؟! "حکم خدا" یا "هوای خود"؟! حجابش "عادت" است یا "عبادت"؟! "اطاعت" است یا "انتخاب"؟! "سلیقۀ شخصی" است یا "ارزش الهی"؟! اگر "نفسانیّت" است که هیچ، امّا اگر "عبودیّت" است، باید مطیع و تسلیمِ "همۀ اوامر الهی" بود، نه آنچه را که "خود" می‌پسندد! @maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصاویر پخش نشده از کمپ رجوی؛ از نفوذ بین بازنشستگان تا جعل سند دولتی @maktabozahratoy_ir
🔴رهبر انقلاب: جشن میلیونی غدیر نشان داد مردم طرفدار دین هستند / امامان جمعه با همه پدرانه رفتار کنند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: 🔹 در نماز جمعه‌ی شما همه جور آدمی شرکت میکنند. با همه شما پدرانه رفتار کنید، همه فرزندان شمایند. بله، ممکن است شما با آن جوان انقلابی، جوان مجاهد و جهادگر علاقه‌ی بیشتری داشته باشید، حق هم همین است، عیبی ندارد اما آن کسی هم که این جوری نیست او هم پسر شما است، آن هم فرزند شما است؛ با همه پدرانه رفتار کنید. 🔹 در این جشن غدیر که خیلی چیز عجیبی بود در تهران، حالا نمیدانم شما دیدید یا خیر من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم، بعضی‌ها هم که رفته بودند آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید در این جشن میلیونی، همه‌جور آدمی شرکت کردند. اینها طرفدار دین‌اند، دوست دارند دین را. 🔹 بنده یک وقتی در یکی از این سفرهای استانی به جمع علمای محترم آن شهر که با آنها جلسه داشتیم گفتم: امروز یا دیروز که من می‌آمدم در این ماشین دوروبر ماشین خب جمعیتی می‌آیند اظهار محبت میکنند افرادی بودند بین اینهایی که اظهار محبت میکردند و گریه میکردند بعضی‌هایشان، کسانی بودند که اگر شما مثلاً با آنها برخورد کنید ممکن است که احتمال ندهید که حتی اعتقاد به دین هم داشته باشند، اما اینجوری است. معتقدند به دین. 🔹 با همه پدرانه رفتار کنید. همه را سر سفره‌ی دین و معنویت و شریعت بنشانید. ۱۴۰۱/۵/۵ @maktabozahratoy_ir
زن ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زد رهبر انقلاب: 🔹هدف دشمنان از شبهه‌پراکنی این است که مردم را که نیروهای اصلی کشورند و ایمان مردم را عامل اصلی در حفظ کشور و حفظ نظام اسلامی است متزلزل کنند. 🔹نقطه‌ مرکزی و اساسی هویت تمدن غربی عبارت است از تفکیک میان دین و پیشرفت. جمهوری اسلامی درست همین مرکز را نشانه گرفته و شلیک کرده و به هدف زده! خب عصبانی‌اند دیگر. 🔹من یک مثال بزنم که حالا این روزها هم مطرح است، مسئله‌ زن، در جامعه‌ی اسلامی. ادعای گزاف میکردند که از زن ایرانی میخواهند حمایت کنند. باز اخیراً هم به بهانه‌ حجاب باز قضیه‌ زن را مطرح کرده‌اند همان تلاشهای ناکام را دوباره دارند تکرار میکنند. 🔹این که شما می‌بینید ناگهان وسائل تبلیغاتی و رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و مزدورانشان ناگهان هجوم می‌آورند در یک برهه‌ای سر قضیه‌ زن و یک بهانه‌ای هم پیدا میکنند مسئله‌ حجاب و این چیزها، این علتش چیست؟ 🔹حقیقت این است که زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدن غرب زده، اینها دلشان پُر است. @maktabozahratoy_ir
✅ استاد حسن عباسی در کنار پیکر برادر شهیدش «علی‌اصغر عباسی» که در عملیات غرورآفرین مرصاد بعد از تحمل شکنجه به دست منافقین در ۵ مرداد ۱۳۶۷ به شهادت رسید. 💚 یاد همه‌ی شهدای عملیات غرورانگیز مرصاد، گرامی‌باد💐 @maktabozahratoy_ir
🔴️فرمانده کل سپاه: فناوری هوش مصنوعی هدایت پهباد را به دست آوردیم 🔹‌یک پهباد می تواند از هر نقطه بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. در حال پیروز شدن هستیم. انقلاب اسلامی جغرافیای نفوذ وسیعی دارد و پویا و پیشرونده است. @maktabozahratoy_ir
تا بگیرد زندگانے ام صفا،گفتم حسین با همہ بے بندوبارے بارهاگفتم حسین دست هایم راگرفتے هرڪجا خوردم زمین تا نهادم دسٺِ خود را روے پا گفتم حسین @maktabozahratoy_ir
امام جعفر صادق عليه السلام 💠منْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد. 📙وسائل الشيعه، ج14، ص 496 @maktabozahratoy_ir
Majid_Entezami-Monajat-(WWW.IRMP3.IR).mp3
1.26M
🔻روایت‌گری در جبهۀ حسین ... 🚩 با "جهاد تبیین"، صدای حسین‌بن‌علی را در زمانۀ خویش، جاری سازیم. 🚩 روایت‌گری زینت، یعنی حتّی عاشورای حسین نیز محتاج "تبیین" است. 🚩 اگر "حماسۀ تبیینیِ زینب" در میان نبود، حقیقت و غایت حسین در کربلا، بر خاک می‌ماند. 🚩 یا باید همچون حسین در کربلا جنگید، یا باید همچون زینت از کربلا تا شام، "روایت‌گرِ مظلومیّت حسین" بود. 🚩 فریاد دیروزِ حسین‌بن‌علی را روایت امروز ما، طنین‌انداز می‌کند. 🚩 کاش به‌جای عزادار و زائر حسین‌بن‌علی، "راوی" راهِ سرخ او باشیم. 🚩 جهاد حسین به "شمشیر" بود و جهاد زینب به "زبان". یکی مجاهدِ "جنگ سخت" و دیگری مجاهدِ "جنگ نرم". 🚩 باید با "موضع" و "روایت" و "تبیین" در جبهۀ حسین بود، نه فقط با ادّعا و ارادت و اشک. @maktabozahratoy_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعالان مذهبی آذری های مقیم لندن در اعتراض به محدویت عزاداری عبدالله الحسین در باکو سفارت آذربایجان در لندن را تصرف کردند. ‏ گروه «اتحاد خدام المهدی» اعلام کرد این کار در واکنش به «آزار و اذیت مقام‌های آذربایجانی علیه یک زن در باکو به خاطر نوشتن شعار یا حسین بر دیوار خانه‌اش» بوده است. @maktabozahratoy_ir
‏به قول شیخ شوشتری که میفرمودن ؛شما فکر می‌کنید مصیبت، خوردن تیر به حلقوم حضرت علی اصغر است؟ اصلِ مصیبت طفل به میدان آوردن است ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عصبانیت اینستاگرام از رجزخوانی «میثم مطیعی» 🔹 شب چهارم محرم، رجزی با عنوان «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر» با محوریت تجدید بیعت محور مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی در هیأت آیین حسینی توسط میثم مطیعی خوانده شد. به دنبال آن اینستاگرام برای چندمین بار، صفحه میثم مطیعی را مسدود کرد. 🔹 میثم مطیعی دو صفحه در اینستاگرام داشت که اولی با بیش از یک میلیون دنبال کننده و دیگری با حدود ۳۰۰ هزار دنبال کننده توسط اینستاگرام مسدود شد. @maktabozahratoy_ir
🔻 ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). @maktabozahratoy_ir